Komentář k hospodaření statutárního města Opavy za rok 2022

 

 

Hospodaření statutárního města Opava

 

Závěrečný účet statutárního města Opavy za rok 2022 byl projednáván na jednání rady města dne 17. 05. 2023 a rada města svým usnesením č. 855/17/RM/23 doporučila zastupitelstvu města materiál schválit.

Rozpočet statutárního města Opavy (dále SMO) na rok 2022 byl schválen na zasedání Zastupitelstva statutárního města Opavy dne 06. 12. 2021 usnesením č. 767/20/ZM/21.

Rozpočtové příjmy byly schváleny ve výši 1.313.066.900,00 Kč a rozpočtové výdaje ve výši 1.467.636.700,00 Kč. Rozpočet byl schválen jako schodkový, schodek ve výši 154.569.800,00 Kč byl krytý financováním. Oblast financování na straně příjmů obsahovala zapojení mimorozpočtových zdrojů, tzn. financování výdajů, které byly kryty finančními prostředky z fondu rezerv a rozvoje, fondu obnovy vodovodů a kanalizací, sociálním fondem a dále odvod ze sociálního fondu a zapojení předpokládaného zapojení zůstatku základního běžného účtu (dále ZBÚ), na straně výdajů jsou zohledněny příděly do fondů (sociální fond, zajišťovací fond, fond obnovy vodovodů a kanalizací a fond školství) a splátka úvěru.

 

 

V roce 2022 město v oblasti financování plánovalo:

na straně příjmů:

Ø  použití sociálního fondu                                                                       + 8.450.000,00 Kč

Ø  odvod ze sociálního fondu                                                                   + 1.000.000,00 Kč

Ø  zapojení fondu obnovy vodovodů a kanalizací                                   + 1.500.000,00 Kč

Ø  zapojení zůstatku ZBÚ z minulých let                                              +  39.206.800,00 Kč

                                                                                           celkem +200.156.800,00 Kč

 

na straně výdajů:

Ø  tvorba sociálního fondu                                                                        - 8.450.000,00 Kč

Ø  tvorba zajišťovacího fondu                                                                  -    100.000,00 Kč

Ø  tvorba fondu obnovy vodovodů a kanalizací                                       - 1.676.000,00 Kč  

Ø  tvorba fondu školství                                                                        -    5.361.000,00 Kč

Ø  splátka revolvingového úvěru (KB 460 mil.)                                     - 30.000.000,00 Kč                                                                                              celkem – 45.587.000,00 Kč

 

 

Saldo financování bylo schváleno ve výši +154.569.800,00 Kč, což odpovídá schodku mezi schválenými příjmy a výdaji. Po zohlednění salda financování (v případě kladného salda se přičítá k příjmům, v případě záporného salda se od příjmů odčítá) byl rozpočet schválen jako vyrovnaný ve výši 1.513.223.700,00 Kč.

 

 

Schválený rozpočet příjmů představoval daňové příjmy ve výši 1.004.269.700,00 Kč, nedaňové příjmy ve výši 136.795.100,00 Kč, kapitálové příjmy ve výši 96.502.100,00 Kč a přijaté dotace, které představují neinvestiční přijatý transfer ze státního rozpočtu v rámci souhrnného dotačního vztahu na výkon v přenesené působnosti ve výši 75.500.000,00 Kč.

Schválený rozpočet výdajů se členil na běžné výdaje ve výši 1.096.545.400,00 Kč a kapitálové výdaje ve výši 371.091.300,00 Kč, celkem 1.467.636.700,00 Kč.

Během roku 2022 byl schválený rozpočet na základě rozpočtových opatření schválených radou nebo zastupitelstvem města Opavy upraven:

 

ÚPRAVY ROZPOČTU 2022

popis

poznámka

schválený rozpočet - příjmy

1 313 066 900,00

 

úpravy:

 

 

daňové příjmy

129 483 359,00

 

v tom:

 

 

 - sdílené daně

88 000 000,00

 

 - daň z příjmů PO placená obcí

2 451 900,00

rozpočtově neutrální, obec platí sama sobě

 - poplatky

39 000 000,00

138x - odvody z loterií a VHP

nedaňové příjmy

25 629 316,38

zejména vratky transferů ve výši 3.564.457,40 Kč, splátky půjčených prostředků ve výši 12.000.000,00 Kč (KAFIRA), přijaté dary ve výši 354.608,00 Kč, příjmy z úroků ve výši 6.860.448,00 Kč, nařízený odvod OKO ve výši 1.928.500,00 Kč

kapitálové příjmy

32 797 750,00

zejména prodej pozemků (Silesian Court)

přijaté dotace

276 299 137,17

viz přílohy A25 a A26

upravený rozpočet příjmů

1 777 276 462,55

 

 

 

 

schválený rozpočet - výdaje

1 467 636 700,00

 

úpravy - běžné výdaje

193 591 820,90

zejména finanční vypořádání z roku 2021 ve výši 281.193.743,63 Kč, zapojení zůstatku ZBÚ z roku 2021 ve výši 250.867.234,78 Kč, finanční vypořádání z úvěru ve výši 333.232.220,18 Kč, finanční vypořádání z fondu rezerv a rozvoje ve výši 39.500.000,00 Kč, přijaté dotace ve výši 276.299.137,17 Kč

úpravy - kapitálové výdaje

1 031 708 641,42

upravený rozpočet výdajů

2 692 937 162,32

 

 

 

 

saldo financování 2022

154 569 800,00

 

úpravy - saldo krátkodobé financování

588 054 987,71

finanční vypořádání 2021, zapojení zůstatku ZBÚ, zapojení fondů - popis viz výdaje

úpravy - saldo dlouhodobé financování

173 035 912,06

saldo - čerpání a splátky úvěrů

upravený rozpočet 2022 včetně financování

915 660 699,77

 

 

 

 

ROZDÍL MEZI UPR. PŘÍJMY A UPR. VÝDAJI

-915 660 699,77

vyrovnává financování

poznámka: finanční vypořádání je suma nevypořádaných závazků k 31. 12. předcházejícího roku

 

 

Souhrnné informace k hospodaření lze vyčíst z Výkazu pro hodnocení plnění rozpočtu FIN 2‑12 (příloha A3) nebo z Přehledu pro hodnocení plnění rozpočtu 120 (příloha A4).

Výsledek rozpočtového hospodaření v letech 2015 – 2022 je obsažen v příloze Výsledek rozpočtového hospodaření (příloha A8) nebo podrobněji v příloze Plnění rozpočtu příjmy a výdaje (2017-2022) (příloha A7).

 

Saldo skutečných příjmů a výdajů po konsolidaci bylo k 31. 12. 2022 ve výši mínus 25.807.104,19 Kč. Toto saldo odpovídá saldu financování (jen s opačným znaménkem).

 

Financování na straně příjmů:

Ø  změna stavu běžných účtů                                                              194.604.306,50 Kč

Ø  aktivní krátkodobé operace řízení likvidity příjmy                         1.350.000.000,00 Kč

(operace spojené s uložením momentálně volných finančních zdrojů na termínovaný vklad)

Ø  přijetí revolvingového úvěru (KB 460 mil. Kč)                                   62.610.519,67 Kč

Ø  přijetí revolvingového úvěru (KB 400 mil. Kč)                                  265.158.930,08 Kč

celkem         1.872.373.756,25 Kč

Financování na straně výdajů:

Ø  aktivní krátkodobé operace řízení likvidity příjmy                          1.650.000.000,00 Kč

Ø  (operace spojené s uložením momentálně volných finančních zdrojů na termínovaný vklad)

Ø  splátka revolvingového úvěru (KB 460 mil. Kč)                                 30.997.126,01 Kč

Ø  splátka revolvingového úvěru (KB 400 mil. Kč)                                135.569.526,05 Kč

Ø  splátka úvěru ČSOB (280 mil. Kč)                                                     30.000.000,00 Kč

celkem         1.846.566.652,06 Kč

saldo                 25.807.104,19 Kč

 

 

Stav ZBÚ k 31. 12. 2022

 

Přehled zůstatků na ZBÚ - fondových účtech k 31. 12. 2022:

Ø  Fondy rezerv a rozvoje                                                                    212.829.292,17 Kč

(obsahuje rozpočtovou alokaci na akci „Zimní stadion – rekonstrukce“ ve výši 150.000.000,00 Kč a rozpočtovou alokaci na případné „odstoupení od smlouvy s firmou Venkato Invest s.r.o.“ ve výši 12.194.947,00 Kč → celkem rozpočtově vázáno 162.194.947,00 Kč, tzn. „volných zdrojů“ zůstává 50.634.345,17 Kč)

Ø  Zajišťovací fond                                                                                    2.124.906,61 Kč

Ø  Fond obnovy vodovodů a kanalizací                                                  25.016.077,43 Kč

Ø  Povodňový fond[1]                                                                                    405.201,91 Kč

Ø  Fond bydlení[2]                                                                                          104.166.43 Kč

Ø  Sociální fond                                                                                         3.811.475.33 Kč

Ø  Fond školství                                                                                           515.018,89 Kč

Celkem zůstatek na ZBÚ - fondech                                                          244.806.138,77 Kč

Zůstatek ostatních ZBÚ k 31. 12. 2022                                                     448.761.426,16 Kč

Zůstatek ZBÚ k 31. 12. 2022 CELKEM                                                      693.567.564,93 Kč

 

 

K 31. 12. 2022 SMO disponovalo finančními prostředky ve výši 448.761.426,16 Kč (zůstatek bez fondů, fondy jsou účelově vázány) + 300.000.000,00 Kč, které mělo SMO deponované na termínovaném vkladu (rozpočtované, ale zatím nespotřebované finanční prostředky, z pohledu výkazů se jeví jako výdaj v oblasti financování), tzn. celkem 748.761.426,16 Kč. Po vypořádání vztahů se státním rozpočtem za rok 2022, již uzavřených smluvních vztahů a ostatních nároků zůstal k rozdělení v roce 2023 finanční objem ve výši 197.777.932,45 Kč. Podrobné rozdělení jak bylo naloženo se zůstatkem ZBÚ za rok 2022 je zpracováno v přílohách Bxxxx (finanční vypořádání za rok 2022 a rozdělení zůstatku ZBÚ za rok 2022). O konečném rozdělení rozhodlo Zastupitelstvo SMO na svém jednání dne 20. 03. 2023, svým usnesením č. 135/4/ZM/23.

 

 

V průběhu roku byl rozpočet upravován na základě rozpočtových opatření – změn závazných ukazatelů (398) a změn rozpisů rozpočtu (202). Úpravy proběhly v celkové výši 1.225.300.462,32 Kč, z toho navyšujících a snižujících rozpočet v rámci Rady SMO bez dotací byla rozpočtová opatření ve výši 107.213.596,59 Kč, což představuje 7,31% schváleného rozpočtu. Byl tak dodržen 10% limit schválený Zastupitelstvem SMO dne 16. 11. 2021, usnesením č. 3782/90/RM/21, bod 3., písmeno b).

REKAPITULACE SCHVÁLENÝCH ROZPOČTOVÝCH OPATŘENÍ K 31. 12. 2022

 

 

 

 

v Kč

 

schválený rozpočet

úpravy RMO

úpravy ZMO

upravený rozpočet

příjmy

 

 

 

 

1xxx

1 004 269 700,00

52 031 459,00

77 451 900,00

1 133 753 059,00

2xxx

136 795 100,00

25 629 316,38

0,00

162 424 416,38

3xxx

96 502 100,00

60 200,00

32 737 550,00

129 299 850,00

4xxx

75 500 000,00

275 529 137,17

770 000,00

351 799 137,17

celkem

1 313 066 900,00

353 250 112,55

110 959 450,00

1 777 276 462,55

 

 

 

 

 

výdaje

 

úpravy RMO a ZMO

 

5xxx

1 096 545 400,00

193 591 820,90

1 290 137 220,90

6xxx

371 091 300,00

1 031 708 641,42

1 402 799 941,42

celkem

1 467 636 700,00

1 225 300 462,32

2 692 937 162,32

 

 

 

 

 

financování*

 

 

 

 

8115 - příjem

200 156 800,00

23 122 277,33

583 671 874,41

806 950 951,74

8115 - výdaj

-15 587 000,00

-1 261 200,00

-17 477 964,03

-34 326 164,03

8115 - celkem

184 569 800,00

21 861 077,33

566 193 910,38

772 624 787,71

 

 

 

 

 

8123 - příjem

0,00

6 370 343,88

333 232 220,18

339 602 564,06

8123 - výdaj

0,00

0,00

0,00

0,00

8123 - celkem

0,00

6 370 343,88

333 232 220,18

339 602 564,06

 

 

 

 

 

8124 - příjem

0,00

0,00

0,00

0,00

8124 - výdaj

-30 000 000,00

-166 566 652,00

0,00

-196 566 652,00

8124 - celkem

-30 000 000,00

-166 566 652,00

0,00

-196 566 652,00

celkem

154 569 800,00

-138 335 230,79

899 426 130,56

915 660 699,77

 

 

 

 

 

příjmy + financování

1 467 636 700,00

214 914 881,76

1 010 385 580,56

2 692 937 162,32

 

 

 

 

 

RO celkem

 

382 742 733,76

1 027 863 544,59

 

RO celkem RMO+ZMO

1 410 606 278,35

 

 

RO RMO celkem bez dotací

 

107 213 596,59

 

 

*

8115 - změna stavu krátkodobých prostředků na bankovních účtech

8123 - dlouhodobé přijaté půjčené prostředky

8124 - uhrazené splátky dlouhodobých přijatých půjčených prostředků

(podrobně přílohy: A37, A38,)

 

1.1 VÝSLEDEK ROZPOČTOVÉHO HOSPODAŘENÍ

 

Příjmy a výdaje v členění dle rozpočtové skladby v Kč:

TŘÍDA

NÁZEV

Schv. rozpočet 2022

Upr. rozpočet 2022

Skutečnost 2022

 

 

 

 

 

1

DAŇOVÉ PŘÍJMY 

1 004 269 700,00

1 133 753 059,00

1 271 719 796,26

 

v tom daň z příjmu právnických osob za obce

30 000 000,00

32 451 900,00

32 451 900,00

 

DAŇOVÉ PŘÍJMY BEZ daně z příjmu PO za obce

974 269 700,00

1 101 301 159,00

1 239 267 896,26

2

NEDAŇOVÉ  PŘÍJMY  - celkem

136 795 100,00

162 424 416,38

205 800 911,06

3

KAPITÁLOVÉ PŘÍJMY  

96 502 100,00

129 299 850,00

119 447 612,96

4

PŘIJATÉ DOTACE  

75 500 000,00

351 799 137,17

4 218 018 018,12

 

v tom: transfery v rámci souhr. dot. vztahu ze SR

75 500 000,00

75 690 400,00

75 690 400,00

 

          převody na účtech (pol.413x)

0,00

0,00

3 865 948 062,35

 

PŘIJATÉ DOTACE BEZ převodů

75 500 000,00

351 799 137,17

352 069 955,77

 

PŘÍJMY CELKEM

1 313 066 900,00

1 777 276 462,55

5 814 986 338,40

 

KONSOLIDACE PŘÍJMŮ

0,00

0,00

3 865 948 062,35

 

PŘÍJMY CELKEM BEZ KONSOLIDACÍ

1 313 066 900,00

1 777 276 462,55

1 949 038 276,05

 

 

 

 

 

5

BĚŽNÉ VÝDAJE  

1 096 545 400,00

1 290 137 220,90

5 096 883 714,59

 

v tom: převody na účtech (pol.534x)

0,00

0,00

3 865 948 062,36

 

BĚŽNÉ VÝDAJE BEZ převodů

1 096 545 400,00

1 290 137 220,90

1 230 935 652,23

6

KAPITÁLOVÉ VÝDAJE 

371 091 300,00

1 402 799 941,42

743 909 728,00

 

VÝDAJE CELKEM

1 467 636 700,00

2 692 937 162,32

5 840 793 442,59

 

KONSOLIDACE VÝDAJŮ

 

 

3 865 948 062,35

 

VÝDAJE CELKEM BEZ KONSOLIDACÍ

1 467 636 700,00

2 692 937 162,32

1 974 845 380,24

 

 

 

 

 

 

VÝSLEDEK HOSPODAŘENÍ BEZ FINANCOVÁNÍ

-154 569 800,00

-915 660 699,77

-25 807 104,19

 

VÝSLEDEK HOSPODAŘENÍ BEZ PŘEVODŮ

-154 569 800,00

-915 660 699,77

-25 807 104,18

 

 

 

 

 

 

FINANCOVÁNÍ

154 569 800,00

915 660 699,77

25 807 104,19

 

v tom: změna stavu krátkod.prostř.na bankovních účtech

184 569 800,00

772 624 787,71

194 604 306,50

 

          aktivní krátkodobé operace řízení likvidity příjmy

0,00

0,00

1 350 000 000,00

 

          aktivní krátkodobé operace řízení likvidity výdaje

0,00

0,00

-1 650 000 000,00

 

          přijaté krátkodobé půjčené prostředky

 

 

 

 

          uhrazené krátkodobé půjčené prostředky

 

 

 

 

          přijaté dlouhodobé půjčené prostředky

0,00

339 602 564,06

327 769 449,75

 

          uhrazené dlouhodobé půjčené prostředky

-30 000 000,00

-196 566 652,00

-196 566 652,06

 

 

 

 

 

 

VÝSLEDEK HOSPODAŘENÍ

0,00

0,00

0,00

 

 

1.1.1 PLNĚNÍ ROZPOČTU PŘÍJMŮ

Příjmy SMO byly rozpočtovány v roce 2022 ve schváleném rozpočtu ve výši 1.313.066.900,00 Kč. Jako každoročně schválený rozpočet obsahoval v dotacích pouze souhrnný dotační vztah (tzv. dotace na přenesenou působnost, dále SDV) ve výši 75.500.000,00 Kč. Upravený rozpočet k 31. 12. 2022 počítal s celkovými příjmy 1.777.276.462,55 Kč, přičemž dotace byly plánované ve výši 351.799.137,17 Kč (v tom SDV 75.690.400,00 Kč). K 31. 12. 2022 byly příjmy naplněny do objemu 1.949.038.276,05 Kč (z toho dotace 352.069.955,77 Kč včetně SDV ). Podrobné plnění příjmů dle položek obsahuje příloha  A9_plnění příjmů rozpočtu dle POL.

 

1.1.1.1 Daňové příjmy

Mezi daňové příjmy SMO patří především příjmy ze sdílených daní dle zákona č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení výnosů některých daní územním samosprávným celkům a některým státním fondům (zákon o rozpočtovém určení daní). Jedná se o příjmy z daní fyzických osob ze závislé činnosti i OSVČ, daně z kapitálových příjmů, daně z příjmů právnických osob a daň z přidané hodnoty. Daň z příjmu právnických osob za obce, která je sice 100% příjmem obce, je ale současně ve stejné výši na straně výdajů (tato záležitost je vyřešena pouze převodem mezi vlastními účty). Jediná z daní, která zůstává v 100% výši obci, je daň z nemovitosti. Plnění těchto typů daňových příjmů je následující:

 

položka

text

schválený rozpočet (RS) 2022 v Kč

upravený rozpočet (RU)2022 v Kč

skutečnost 2022 v Kč

plnění RS (%)

plnění RU (%)

1111

daň z příjmu fyzických osob ze závislé činnosti

140 000 000,00

144 000 000,00

174 231 784,16

124,45

120,99

1112

daň z příjmu fyzických osob ze samostatné výdělečné činnosti

5 000 000,00

11 000 000,00

14 733 282,10

0,00

133,94

1113

daň z příjmů fyzických osob z kapitálových výdajů

22 000 000,00

28 000 000,00

32 751 906,55

148,87

116,97

1121

daň z příjmů právnických osob

170 000 000,00

202 000 000,00

247 576 413,87

145,63

122,56

1211

daň z přidané hodnoty

480 000 000,00

520 000 000,00

562 705 392,34

117,23

108,21

 

sdílené daně celkem

817 000 000,00

905 000 000,00

1 031 998 779,02

126,32

114,03

 

 

 

 

 

 

 

1511

daň z nemovitých věcí

65 000 000,00

65 000 000,00

69 630 814,62

107,12

107,12

1122

daň z příjmů právnických osob za obce

30 000 000,00

32 451 900,00

32 451 900,00

108,17

100,00

 

 

 

 

 

 

 

13xx

poplatky

92 269 700,00

131 301 159,00

137 638 302,62

149,17

104,83

 

v tom: 1337 poplatek za komunální odpad

0,00

0,00

1 178 578,91

0,00

0,00

 

           1341 poplatek ze psů

1 500 000,00

1 531 459,00

1 974 822,30

131,65

128,95

 

           1342 poplatek z pobytu

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

 

           1345 poplatek za obecní systém   odpadového hospodářství

31 000 000,00

31 000 000,00

29 261 883,56

94,39

94,39

 

           1361 správní poplatky

15 969 700,00

15 969 700,00

19 554 370,00

122,45

122,45

 

           138x odvody z loterii a VHP

40 000 000,00

79 000 000,00

79 765 701,59

199,41

100,97

 

daňové příjmy CELKEM

1 004 269 700,00

1 133 753 059,00

1 271 719 796,26

126,63

112,17

 

 

Sdílené daně ve výši 817.000.000,00 Kč byly jako každoročně navrženy a následně schváleny s určitou dávkou obezřetnosti – cca o 10% níže proti vydané predikci ministerstva financí s přihlédnutím ke skutečnému plnění v minulých letech. S ohledem na vývoj v průběhu roku bylo přistoupeno v  záři k navýšení o 60.000.000,00 Kč a v prosinci o 28.000.000,00 Kč. Položka 1111 – daň z příjmu fyzických osob ze závislé činnosti byla navýšena o 4.000.000,00 Kč, položka 1112 – daň z příjmu fyzických osob ze samostatné výdělečné činnosti byl navýšena o 6.000.000,00 Kč, položka 1113 – daň z příjmů osob z kapitálových výdajů byla navýšena o 6.000.000,00 Kč, položka 1121 – daň z příjmů právnických osob byla navýšena o 32.000.000,00 Kč a položka 1211 – daň z přidané hodnoty byla navýšena o 40.000.000,00 Kč. Rozpočet sdílených daní tak byl navýšen na konečných 905.000.000,00 Kč a skutečnost dosáhla výše 1.031.998.779,02 Kč. Sdílené daně byly plněny na 126,32% schváleného a 114,03% upraveného rozpočtu. V reálných číslech to znamená překročení o 214.998.779,02 Kč proti schválenému rozpočtu a o 126.998.779,02 Kč proti upravenému rozpočtu. Největší podíl na tomto překročení má výnos z daně z přidané hodnoty (82.705.392,34 Kč ke schválenému rozpočtu, respektive 42.705.392,34 Kč k upravenému rozpočtu) a daň z příjmů právnických osob (77.576.413,87 Kč, respektive 45.576413,87 Kč).

 

 

Srovnání výběru sdílených daní v letech 2018-2022:

 

 

 

Druhou částí daňových příjmů jsou tzv. daně a poplatky z vybraných činností a služeb (položky 13xx), do kterých jsou zahrnuty místní poplatky, správní poplatky a zejména příjmy z poplatku a daní v oblasti hazardních her (pol. 138x) – viz tabulka výše.

Od 01. 01. 2022 vešla v platnost nová Obecně závazná vyhláška č. 5/2021, o místním poplatku za obecní systém odpadového hospodářství, která nahradila Obecně závaznou vyhlášku č. 5/2020, o místním poplatku za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálního odpadu. Praktický dopad na rozpočet SMO je takový (byť podstata poplatku se nezměnila), že do roku 2021 byl poplatek účtován na položku 1337 – poplatek za komunální odpad (od roku 2022 jsou na tuto položku účtovány pouze nedoplatky do roku 2021) a od roku 2022 je poplatek účtován na položku 1345 – poplatek za obecní systém odpadového hospodářství. V roce 2022 se podařilo vymoct pohledávky ve výši 1.178.578,91 Kč, na druhou stranu za rok 2022 nebyly uhrazeny poplatky ve výši 1.738.116,44 Kč – v těchto případech již dochází v průběhu roku 2023 k nápravě, mnohé nedoplatky vznikly z důvodu „zapomenutí“, protože SMO se rozhodlo, že v roce 2022 již nebude tisknout a doručovat složenky na úhradu poplatku. Po upozornění většinou dochází k nápravě.

Další významná položka jsou daně v oblasti hazardních her. Vzhledem k výběru těchto daní v roce 2022 SMO přistoupilo k navýšení rozpočtu, a to v zastupitelstvu města dne 05. 09. 2022 o 15.000.000,00 Kč a v radě města dne 07. 12. 2022 o 24.000.000,00 Kč. Skutečné plnění výběru bylo ve výši 79.765.701,59 Kč (proti rozpočtu navýšení o 39.765.701,59 Kč, respektive o 765.701,59 Kč). V minulých letech se výběr daní v oblasti hazardních her pohyboval v rozmezí 43 – 53 mil. Kč. Co ovlivnilo výrazný posun směrem nahoru v roce 2022, se můžeme jen domnívat. Jeden z důvodů může být i ten, že statutární město Ostrava schválilo plošný zákaz hazardních her na území města.

 

 

 

 

Srovnání vybraných daňových příjmů mimo sdílených daní v letech 2018-2022:

pro účely tohoto srovnání nebrán ohled na změnu ve vybírání poplatku za komunální odpad, sečteny položky 1337 a 1345

 

 

Plnění sdílených daní a odvodů z hazardu od roku 2017 je uvedeno v příloze A18_plnění daňových_příjmů_a_z_hazardu.

 

1.1.1.2 Nedaňové příjmy

 

Nedaňové příjmy dosáhly v roce 2022 objemu 205.800.911,06 Kč:

 

schválený rozpočet (RS) 2022 v Kč

upravený rozpočet (RU)2022 v Kč

skutečnost 2022 v Kč

plnění RS (%)

plnění RU (%)

pol. 21xx - příjmy z vlastní činnosti

110 803 600,00

122 309 738,47

150 391 385,38

135,73

122,96

v tom:

 

 

 

 

 

pol. 213x - příjmy z pronájmu

55 813 900,00

57 173 393,47

60 971 114,79

109,24

106,64

 

 

 

 

 

 

pol. 2122  - odvody příspěvkových organizací z investičních fondů:

11 161 000,00

13 605 637,00

13 605 637,00

121,90

100,00

Seniorcentrum Opava, IČ 71196943

1 500 000,00

1 500 000,00

1 500 000,00

100,00

100,00

Slezské divadlo IČ 00100552

3 800 000,00

3 800 000,00

3 800 000,00

100,00

100,00

Opavská kulturní organizace, IČ 7511798

500 000,00

2 428 500,00

2 428 500,00

485,70

100,00

Knihovna Petra Bezruče Opava, IČ 318574

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

MŠ Heydukova, IČ 71000054

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

MŠ Zborovská (Srdíčko), IČ 71000194

149 000,00

149 000,00

149 000,00

100,00

100,00

MŠ Olomoucká (Sedmikrásky), IČ 70999953

72 700,00

72 700,00

72 700,00

100,00

100,00

MŠ Edvarda Beneše, IČ 71000101

117 700,00

117 700,00

117 700,00

100,00

100,00

MŠ Šrámkova, IČ 6115161

287 400,00

287 400,00

287 400,00

100,00

100,00

MŠ 17.listopadu, IČ 06115616

296 300,00

296 300,00

296 300,00

100,00

100,00

MŠ Na Pastvisku, IČ 70999759

39 100,00

39 100,00

39 100,00

100,00

100,00

MŠ Sluníčko, Krnovská, IČ 70999988

125 800,00

125 800,00

125 800,00

100,00

100,00

MŠ Havlíčkova, IČ 70999783

286 600,00

286 600,00

286 600,00

100,00

100,00

MŠ Mnišská, IČ 47813237

162 000,00

162 000,00

162 000,00

0,00

0,00

ZŠ B. Němcové, IČ 70999180

40 800,00

40 800,00

40 800,00

100,00

100,00

 

 

 

 

 

 

 

schválený rozpočet (RS) 2022 v Kč

upravený rozpočet (RU)2022 v Kč

skutečnost 2022 v Kč

plnění RS (%)

plnění RU (%)

ZŠ Englišova, IČ 70999171

343 800,00

343 800,00

343 800,00

100,00

100,00

ZŠ Mařádkova, IČ 70999244

200 400,00

200 400,00

200 400,00

100,00

100,00

ZŠ Otická, IČ 70999252

932 500,00

932 500,00

932 500,00

100,00

100,00

ZŠ Vrchní, IČ 70999325

148 800,00

148 800,00

148 800,00

100,00

100,00

ZŠ a MŠ Komárov, IČ 70999163

162 900,00

679 037,00

679 037,00

0,00

0,00

ZŠ a MŠ Malé Hoštice, IČ 70999368

80 600,00

80 600,00

80 600,00

100,00

100,00

ZŠ a MŠ Suché Lazce, IČ 70999350

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

ZŠ a MŠ Vávrovice, IČ 70999341

148 000,00

148 000,00

148 000,00

100,00

100,00

ZŠ Riegrova, IČ 4783300

264 000,00

264 000,00

264 000,00

100,00

100,00

ZŠ Šrámkova, IČ 00849642

338 900,00

338 900,00

338 900,00

100,00

100,00

ZŠ Kylešovice, IČ 47813032

493 700,00

493 700,00

493 700,00

100,00

100,00

ZŠ Ochranova, IČ 70999236

127 800,00

127 800,00

127 800,00

0,00

0,00

ZŠ E. Beneše, IČ 70999279

525 500,00

525 500,00

525 500,00

100,00

100,00

Zařízení školního stravování, IČ 70999627

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

Středisko volného času, IČ 72071397

16 700,00

16 700,00

16 700,00

100,00

100,00

 

 

 

 

 

 

22xx přijaté sankční platby

5 660 000,00

9 224 457,40

11 740 257,08

207,43

127,27

23xx příjmy z prodeje nekapitálového majetku

13 221 500,00

11 780 220,51

23 014 070,60

174,07

195,36

 

 

 

 

 

 

24xx přijaté splátky půjčených prostředků

7 110 000,00

19 110 000,00

20 655 198,00

290,51

108,09

v tom:

 

 

 

 

 

pol. 2451 - splátky půjčených prostředků od příspěvkových organizací - vratka předfinancování

7 110 000,00

7 110 000,00

6 800 000,00

95,64

95,64

v tom:

 

 

 

 

 

ZŠ Englišova, IČ 70999171

3 000 000,00

3 000 000,00

3 000 000,00

100,00

100,00

ZŠ Otická, IČ 70999252

3 800 000,00

3 800 000,00

3 800 000,00

100,00

100,00

Nedaňové příjmy celkem

136 795 100,00

162 424 416,38

205 800 911,06

150,44

126,71

 

Nedaňové příjmy obsahují veškeré neinvestiční příjmy z vlastní činnosti. Jedná se zejména o příjmy z nájemného a příjmy za služby majetku, kde vlastníkem je SMO: bytový fond, nebytové prostory, sportoviště (včetně koupaliště a bazénu), veřejná WC, parkovací dům, parkoviště. Je nutné si však uvědomit, že tyto příjmy mají svůj protiklad ve výdajích, kde se hradí veškeré náklady s tímto majetkem spojené.

Dále do této skupiny příjmů patří pokuty, vratky transferů (účelové příspěvky od příspěvkových organizací, vratky poskytnutých dotací apod.), vratky půjčených prostředků (taktéž zejména od příspěvkových organizací), různé fakturované příjmy či ostatní nepravidelné příjmy.

 

Nejvýznamnější položky v nedaňových příjmech v roce 2022:

Ø  Nájemné pozemků                                                                             7.950.630,67 Kč

Ø  Nájemné nemovitostí                                                                        49.644.887,23 Kč

 v tom: nájemné byty                                                                                                            26.237.877,86 

    nájemné nebytové prostory                                                                                 10.878.312,53 Kč       

Ø  Poskytované služby                                                                          47.608.615,96 Kč

v tom: služby spojené s nájmem – byty                                                                            14.387.820,17 Kč

          služby spojené s nájmem – nebytové prostory                                         5.210.435,71 Kč

Ø  Odvody příspěvkových organizací z investičního fondu                 13.605.637,00

Ø  Příjmy z úroků                                                                                 21.193.907,62 Kč

Ø  Příjmy z pokut                                                                                               7.719.756,19 Kč

Ø  Vratky transferů                                                                               3.967.305,26 Kč

Ø  Příjmy od EKO-KOMU – separovaný odpad                                  12.490.443,80 Kč

Ø  Splátky půjčených prostředků od příspěvkových organizací          6.800.000,00 Kč

Ø  Splátky půjčených prostředků od fyzických osob                           1.555.198,00 Kč

 

Srovnání vybraných kategorií z nedaňových příjmů v letech 2018-2022:

 

 

Podrobné členění nedaňových příjmů obsahuje příloha A9_plnění_příjmů_dle_položek_2022.  

 

1.1.1.3 Kapitálové příjmy

Ve schváleném rozpočtu na rok 2022 město počítalo s kapitálovými příjmy ve výši 96.502.100,00 Kč. Tato výše byla rozpočtovými opatřeními navýšena na konečných 129.299.850 Kč. Nejpodstatnější navýšení bylo v souvislosti s prodejem pozemků bývalé městské tržnice firmě Sielsian Court (32.737.550,00 Kč). Skutečnost pak dosáhla výše 119.447.612,96 Kč

 

Srovnání skutečnosti kapitálových příjmů v letech 2018-2022 v Kč:

1.1.1.4 Přijaté dotace

 

V roce 2022 SMO obdrželo dotace ve výši 352.069.955,17 Kč, z čehož průtokové dotace (tzn., že konečný příjemce není SMO, ale některá z příspěvkových organizací) byly ve výši 60.422.895,84 Kč. Reálně využitelné dotace pro SMO byly ve výši 291.647.059,33 Kč. Plnění přijatých dotací dle jednotlivých položek bylo následující:

 

schválený rozpočet 2022 v Kč

upravený rozpočet 2022 v Kč

skutečnost 2022 v Kč

plnění RU (%)

Přijaté transfery

75 500 000,00

351 799 137,17

352 069 955,17

100,08%

pol. 4111 - neinvestiční přijaté transfery z všeobecné pokladní správy státního rozpočtu: poskytovatel Ministerstvo financí ČR

0,00

6 395 137,28

6 395 137,28

100,00%

pol. 4112 - neinvestiční přijaté transfery v rámci souhrnného dotačního vztahu: poskytovatel Ministerstvo financí ČR

75 500 000,00

75 690 400,00

75 690 400,00

100,00%

pol. 4113-  neinvestiční přijaté transfery ze státních fondů

0,00

305 660,43

305 660,43

100,00%

pol. 4116 - ostatní neinvestiční přijaté transfery ze státního rozpočtu: poskytovatelé - Úřad vlády ČR a jednotlivá ministerstva ČR

0,00

61 883 421,07

61 859 904,07

99,96%

pol. 4121 - neinvestiční transfery od obcí

0,00

2 719 500,00

3 013 835,00

110,82%

pol. 4122 - neinvestiční přijaté transfery od krajů: poskytovatel Moravskoslezský kraj

0,00

25 986 044,46

25 986 044,46

100,00%

pol. 4152 - neinvestiční přijaté transfery od mezinárodních organizací

0,00

868 256,80

868 256,80

100,00%

pol. 4213 - investiční přijaté transfery ze státních fondů

0,00

131 429 226,85

131 429 226,85

100,00%

pol. 4216 - ostatní investiční přijaté transfery ze státního rozpočtu: poskytovatelé jednotlivá ministerstva ČR

0,00

36 249 090,28

36 249 090,28

100,00%

pol. 4222 - investiční přijaté transfery od krajů: poskytovatel Moravskoslezský kraj

0,00

10 272 400,00

10 272 400,00

100,00%

 

Ve schváleném rozpočtu byl zapojen pouze transfer v rámci souhrnného dotačního vztahu ve  výši 75.500.000,00 Kč, všechny ostatní dotace byly přijaty v rámci upraveného rozpočtu. Pro informaci přikládáme přehled, jak se vyvíjel příjem této dotace od roku 2014.

v mil. Kč

2022

2021

2020

2019

2018

2017

2016

2015

2014

výkon státní správy (SDV)

75,690

76,003

72,323

68,104

62,023

58,766

54,220

53,351

53,344

 

Obdržené dotace – finančně významného charakteru:

Ø  Položka 4111: kompenzační bonus (3.887.537,28 Kč).

Ø  Položka 4112: souhrnný dotační vztah – částečné pokrytí nákladů na přenesenou působnost (75.690.400,00 Kč).

Ø  Položka 4116: sociálně-právní ochrana dětí (13.083.000,00 Kč), výkon sociální práce (2.838.977,00 Kč), Slezské divadlo Opava (10.101.000,00 Kč), projekty školských příspěvkových organizací -  zejména OP Jana Amose Komenského (25.046.930,00 Kč), Městské Lesy Opava (5.025.898,00 Kč),

Ø  Položka 4122: Kompenzace nákladů na zajištění dočasného nouzového přístřeší a nouzového ubytování pro osoby prchající z území státu Ukrajina (8.298.700,00 Kč)[3], dopravní obslužnost (2.142.790,00 Kč), projekty Slezského divadla Opava (2.162.000,00 Kč), zabezpečení regionální funkce Knihovny Petra Bezruče v Opavě (3.014.000,00 Kč), poskytování bezplatné stravy dětem – zařízení školního stravování (1.537.669,35 Kč), poskytování základních druhů a forem sociálních služeb – Seniorcentrum Opava (6.776.000,00 Kč).

Ø  Položka 4213: Regenerace sídliště Opava-Kylešovice IV. etapa (6.000.000,00 Kč), Komárov a Suché Lazce – splašková kanalizace (108.204.772,97 Kč), Cyklostezka – Malé Hoštice - Hlučínská (2.960.058,71 Kč).

Ø  Položka 4216: Přestupní terminál Opava-východ, ul. Skladištní (30.997.126,01 Kč), Hobzíkova 31,33 – výměna oken a zateplení (3.100.357,85 Kč)

Ø  Položka 4222: Kylešovice – novostavba hasičské zbrojnice (10.000.000,00 Kč)

 

 

Plnění transferových položek s doplněním poskytovatelů - podrobné členění obsahují přílohy A25_seznam přijatých dotací 2022 a A26_seznam přijatých dotací 2022 dle operačních programů a dle poskytovatelů.

 

 

V rámci položek 4xxx Přijaté dotace jsou ve výkazech uváděny položky podseskupení 413x PŘEVODY Z VLASTNÍCH FONDŮ (objem 3.865.948.062,35 Kč), které jsou konsolidačními položkami a zahrnují převod financí v rámci účtů SMO u bankovních ústavů. K 31. 12. 2022 mělo SMO účty u těchto bankovních ústavů: Česká spořitelna a.s., Komerční banka a.s., Československá obchodní banka a.s., RaiffeisenBank a.s. a Česká národní banka.

 

 

 

1.1.2 PLNĚNÍ ROZPOČTU VÝDAJŮ

Celkové výdaje města Opava byly rozpočtovány ve schváleném rozpočtu na rok 2022 ve výši 1.467.636.700 Kč. Upravený rozpočet výdajů dosáhl k 31. 12. 2022 objemu 2.692.937.162,32 Kč, z toho běžné výdaje byly plánovány ve výši 1.290.137.220,90 Kč a kapitálové výdaje ve výši 1.402.799.941,42 Kč. Skutečné čerpání výdajů k 31. 12. 2022 dosáhlo výše 1.974.845.380,24 Kč (po konsolidaci), což představuje plnění na 73,33% upraveného rozpočtu. Běžné výdaje byly čerpány na 95,41% (1.230.935.652,24 Kč) a kapitálové výdaje na 53,03% (743.909.728,00 Kč) upraveného rozpočtu.  Z celkového upraveného rozpočtu však byly do roku 2023 v rámci finančního vypořádání převedeny finanční prostředky ve výši 691.820.946,84 Kč, které byly již smluvně zablokovány, ale do konce roku 2022 nebyly uhrazeny (kryto zůstatkem na ZBÚ, úvěry, sociálním fondem, fondem rezerv a rozvoje a fondem vodovodů a kanalizací – podrobný přehled v přílohách B2 a B3). Pokud by výdaje z tohoto finančního vypořádání byly uskutečněny již v roce 2021, dosáhly by výdaje skutečnosti 2.666.666.327,08 Kč, což by představovalo plnění 99,02% upraveného rozpočtu.

 

 

Plnění výdajů po konsolidaci v letech 2018-2022 v Kč:

 

skutečnost 2018 v Kč

skutečnost 2019 v Kč

skutečnost 2020 v Kč

skutečnost 2021 v Kč

skutečnost 2022 v Kč

běžné výdaje

976 751 441,27

1 052 336 462,84

1 064 632 664,61

1 086 813 724,20

1 230 935 652,24

kapitálové výdaje

479 399 886,45

328 955 086,91

316 924 925,33

486 177 279,06

743 909 728,00

VÝDAJE CELKEM

1 456 151 327,72

1 381 291 549,75

1 381 557 589,94

1 572 991 003,26

1 974 845 380,24

 

 

Z výše uvedeného přehledu vyplývá, že běžné výdaje se v letech 2019-2021 pohybovaly přibližně ve stejné výši a v roce 2022 došlo k nárůstu o 144.121.928,04 Kč. Tento nárůst je ovlivněn „dostáním se“ do normálu po covidových letech, dále nemalou příčinou je vývoj ekonomické situace, zejména pohyb cen na trhu s energiemi. Proti roku 2021 SMO zaplatilo na energiích více o cca 11,46 mil. Kč, příspěvkovým organizacím se na energie navýšil rozpočet o cca 22,32 mil. Kč, Technickým službám Opava (mimo jmenovité akce) navýšen rozpočet o cca 20,49 mil Kč a Městskému dopravnímu podniku Opava doplaceny kompenzace ve výši 13,85 mil. Kč. U Městského dopravního podniku se projeví kompenzace za energie až v roce 2023. Jen navýšení v tomto výčtu činí cca 68,53 mil. Kč.

 

Pomoc Ukrajině

SMO na pomoc Ukrajině vyčlenilo v první fázi finanční prostředky ve výši 10.000.000,00 Kč, které měly být použity na pomoc uprchlíkům, kteří se rozhodli zůstat (na nějakou, byť i omezenou dobu) na území SMO. Také bylo rozhodnuto, že se zřídí transparentní účet, na který budou zájemci přispívat svými dary. Transparentní účet je přístupný na: https://www.csas.cz/cs/transparentni-ucty#/000000-0009557032, příjmy a výdaje byly hrazeny prostřednictvím tohoto transparentního účtu. Pohyb na transparentním účtu obsahuje příloha A42_prijmy_vydaje_Ukrajina_2022.

V souhrnu byly v souvislosti s pomocí Ukrajině vyplaceny finanční příspěvky ve výši 14.140.011,90 Kč[4], kdy část těchto výdajů byla kryta dotací na projekt „Adaptace a integrace ukrajinských válečných uprchlíků do české společnosti na územní statutárního města Opavy ve výši 1.327.9645,00 Kč a dotací na „Kompenzaci nákladů na zajištění dočasného nouzového přístřeší a nouzového ubytování pro osoby prchající z území státu Ukrajina“ ve výši 8.511.100,00 Kč (další viz poznámka pod čarou). Zůstatek finančních prostředků ve výši 6.911.745,90 Kč byl převeden v rámci finančního vypořádání za rok 2022 do roku 2023.

 

 

Z tohoto zůstatku byl ještě alokován dar Ukrajinskému velvyslanectví ve výši 2.842.963,00 Kč, který schválilo zastupitelstvo města na svém zasedání 19. 12. 2022 (vyplacen 10. 02. 2023).

V příloze A40_kompenzace_2022 je přehled vyplacených kompenzací v rámci projektu „Kompenzaci nákladů na zajištění dočasného nouzového přístřeší a nouzového ubytování pro osoby prchající z území státu Ukrajina“.

 

Podrobné plnění výdajů rozpočtu obsahuje příloha A10 - čerpání výdajů dle odboru 2022, kde je uvedeno čerpání po jednotlivých odborech (ORJ) Magistrátu města Opavy (dále MMO) a městských částí (dále MČ).

Příloha A11 - souhrnné čerpání výdajů dle druhového třídění (POL) obsahuje podrobnější analytické členění operací, které zdůrazňují jejich ekonomicko-právní charakter. Toto druhové členění váže úzce na účetní specifikaci.

Dále je zde v příloze A13 - souhrnné čerpání výdajů dle akcí (ORG) uvedeno čerpání výdajů dle jednotlivých akcí.

Rovněž předkládáme podrobný přehled plnění výdajů rozpočtu dle oddílu a paragrafu, tzv. odvětvové třídění. Toto členění obsahuje příloha  A12 - souhrnné čerpání výdajů dle odvětvového třídění (ODPA). Toto členění odpovídá na otázku, do jakého odvětví byly výdaje směřovány.

 

 

Pro zjednodušení níže uvádíme přehled výdajů dle oddílu:

 

 

VÝDAJE dle ODPA

rozpočet schválený (RS) 2022 v Kč

rozpočet upravený (RU) 2022 v Kč

skutečnost 2022 v Kč

plnění  RU (%)

 

1-ZEMĚDĚLSTVÍ, LESNÍ HOSPODÁŘSTVÍ a RYBÁŘSTVÍ

1 745 400,00

7 536 307,99

6 556 727,83

87,00%

10xx

Zemědělství, lesní hospodářství a rybářství

1 745 400,00

7 536 307,99

6 556 727,83

87,00%

 

2-PRŮM. A OSTATNÍ ODVĚTVÍ HOSPODÁŘSTVÍ

204 922 400,00

677 622 465,28

562 383 066,78

82,99%

21xx

Průmysl, stavebnictví, obchod a služby

15 774 300,00

20 157 118,85

12 036 495,19

59,71%

22xx

Doprava

186 293 100,00

406 650 635,80

317 895 747,42

78,17%

23xx

Vodní hospodářství

2 855 000,00

250 721 026,63

232 396 733,20

92,69%

24xx

Spoje

0,00

93 684,00

54 090,97

57,74%

 

3-SLUŽBY PRO OBYVATELSTVO

759 218 600,00

1 519 667 199,67

964 303 682,10

63,45%

31xx

Vzdělávání a školské služby *

88 105 800,00

249 464 415,46

230 723 555,82

92,49%

32xx

Vzdělávání a školské služby **

3 837 700,00

5 669 243,00

5 572 343,00

98,29%

33xx

Kultura, církve a sdělovací prostředky

119 946 800,00

251 961 252,65

192 468 319,91

76,39%

34xx

Tělovýchova a zájmová činnost

329 290 200,00

553 027 271,79

186 005 685,30

33,63%

35xx

Zdravotnictví

520 000,00

2 115 330,00

2 073 328,75

98,01%

36xx

Bydlení, komunální služby a územní rozvoj

114 468 700,00

305 837 023,98

224 123 019,19

73,28%

37xx

Ochrana životního prostředí

100 749 200,00

148 289 709,45

122 164 228,13

82,38%

39xx

Ostatní činnosti související se službami pro obyvatelstvo

2 300 200,00

3 302 953,34

1 173 202,00

35,52%

 

4-SOCIÁLNÍ VĚCI A POLITIKA ZAMĚSTNANOSTI

24 149 200,00

87 654 493,94

81 738 341,04

93,25%

43xx

Sociální služby a pomoc a společné činnosti v sociálním zabezpečení a politice zaměstnanosti.

24 149 200,00

87 654 493,94

81 738 341,04

93,25%

 

5-BEZPEČNOST STÁTU A PRÁVNÍ OCHRANA

49 050 900,00

128 407 781,88

77 269 844,24

60,18%

52xx

Civilní připravenost na krizové stavy

1 175 000,00

5 601 387,96

1 291 681,68

23,06%

53xx

Bezpečnost a veřejný pořádek

45 013 800,00

44 202 074,07

41 318 810,31

93,48%

55xx

Požární ochrana a integrovaný záchranný systém

2 862 100,00

78 604 319,85

34 659 352,25

44,09%

 

 

 

 

 

 

 

VÝDAJE dle ODPA

rozpočet schválený (RS) 2022 v Kč

rozpočet upravený (RU) 2022 v Kč

skutečnost 2022 v Kč

plnění  RU (%)

 

6-VŠEOBECNÁ VEŘEJNÁ SPRÁVA A SLUŽBY

428 550 200,00

272 048 913,56

281 518 190,47

103,48%

61xx

Státní moc, státní práva, územní samospráva a politické strany

268 320 900,00

290 913 101,83

261 234 323,32

89,80%

62xx

Humanitární zahraniční pomoc přímá

0,00

21 051 757,80

14 140 011,90

67,17%

63xx

Finanční operace

40 282 000,00

-50 902 049,66

5 857 847,34

-11,51%

64xx

Ostatní činnosti 

119 947 300,00

10 986 103,59

286 007,91

2,60%

 

CELKEM

1 467 636 700,00

2 692 937 162,32

1 973 769 852,46

73,29%

 * zařízení předškolní výchovy a základního vzdělávání, střední vzdělávání a vzdělávání v konzervatořích, školská zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy, ostatní zařízení související s výchovou a vzděláním mládeže, školy zajišťující vyšší odborné vzdělání

** zařízení vysokoškolského vzdělání, zájmové studium, správa ve vzdělávání, výzkum školství a vzdělání, ostatní činnosti

 

 

Rozložení výdajů v roce 2022 dle ODPA:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Podrobnější zobrazení největší části „koláče“ výdajů 2022:

 

* zařízení předškolní výchovy a základního vzdělávání, střední vzdělávání a vzdělávání v konzervatořích, školská zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy, ostatní zařízení související s výchovou a vzděláním mládeže, školy zajišťující vyšší odborné vzdělání

** zařízení vysokoškolského vzdělání, zájmové studium, správa ve vzdělávání, výzkum školství a vzdělání, ostatní činnosti

 

 

Hospodaření statutárního města Opavy se v rozpočtu řídí schválenými závaznými ukazateli. Závazný ukazatel je úzce napojen na ORJ (odbor, samostatné oddělení, samostatné pracoviště magistrátu města Opavy), tzn., že jeden ze závazných ukazatelů = výše schváleného, respektive upraveného rozpočtu na každé jednotlivé ORJ. Níže předkládáme přehled plnění výdajů v členění na tento závazný ukazatel.

 

Plnění výdajů dle ORJ:

ORJ

název odboru/oddělení/pracoviště/městské části

schválený rozpočet (SR) 2022 v Kč

upravený rozpočet (UR) 2022 v Kč

skutečnost (S) 2022 v Kč

S/SR v %

S/UR v %

UR-S

0020

Odbor finanční a rozpočtový

127 309 300,00

71 614 865,31

111 991 881,36

87,96

156,38

-40 377 016,05

0030

Odbor školství

76 057 000,00

131 089 831,75

130 933 273,81

172,15

99,88

156 557,94

0031

Samostatné pracoviště referenta sportu

230 000,00

230 000,00

227 394,16

98,86

98,86

2 605,84

0040

Sociální odbor

48 143 000,00

55 669 337,00

54 965 040,56

114,17

98,73

704 296,44

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Odbor majetku celkem

103 117 500,00

246 541 356,26

166 753 949,27

161,71

67,64

79 787 406,99

0050

Samostatné pracoviště majetku

15 350 900,00

39 486 681,62

31 284 420,79

203,79

79,22

8 202 260,83

0051

Oddělení správy a evidence budov

73 438 300,00

168 490 927,89

113 237 227,33

154,19

67,20

55 253 700,56

0052

Správa a evidence pozemků

14 328 300,00

38 563 746,75

22 232 301,15

155,16

57,65

16 331 445,60

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Odbor výstavby a územního plánu celkem

2 269 000,00

2 968 601,00

597 960,18

26,35

20,14

2 370 640,82

0060

Odbor výstavby

59 000,00

84 500,00

70 179,18

118,94

83,05

14 320,82

0081

Odbor výstavby - oddělení územního plánu

2 210 000,00

2 884 101,00

527 781,00

23,88

18,29

2 356 320,00

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ORJ

název odboru/oddělení/pracoviště/městské části

schválený rozpočet (SR) 2022 v Kč

upravený rozpočet (UR) 2022 v Kč

skutečnost (S) 2022 v Kč

S/SR v %

S/UR v %

UR-S

0080

Oddělení hlavního architekta

3 213 000,00

9 778 096,20

4 177 835,20

130,02

42,72

5 600 261,00

0082

Samostatné oddělení památkové péče

264 000,00

1 444 710,00

1 188 330,00

450,12

82,25

256 380,00

0090

Odbor vnitřních věcí

3 260 500,00

3 284 331,60

3 216 354,84

98,64

97,93

67 976,76

0110

Městská policie

44 434 800,00

43 640 166,41

40 878 722,06

91,99

93,67

2 761 444,35

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kancelář primátora celkem

123 756 500,00

156 950 359,26

151 208 145,19

122,18

96,34

5 742 214,07

0120

Kancelář primátora

12 776 500,00

18 570 284,26

13 026 626,66

101,95

70,14

5 543 657,60

0121

Kancelář primátora - oddělení kultury

110 980 000,00

138 380 075,00

138 181 518,53

124,51

99,85

198 556,47

 

 

 

 

 

 

 

 

0130

Odbor životního prostředí

71 648 800,00

99 363 504,64

81 010 197,00

113,06

81,52

18 353 307,64

0140

Odbor rozvoje města a strategického plánování

20 690 300,00

21 085 662,40

19 395 760,66

93,74

91,98

1 689 901,74

0150

Odbor živnostenský

8 000,00

8 000,00

2 000,00

25,00

25,00

6 000,00

0160

Odbor dopravy

104 707 100,00

112 057 243,34

111 764 060,32

106,73

99,73

293 183,02

0170

Odbor informatiky

26 855 300,00

36 669 701,24

25 459 529,83

94,80

69,42

11 210 171,41

0180

Odbor právní a organizační

389 500,00

663 430,00

155 221,00

39,85

23,39

508 209,00

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kancelář tajemníka celkem

13 553 000,00

33 548 547,95

20 801 153,69

153,48

62,00

12 747 394,26

0191

Kancelář tajemníka - hospodářská správa

11 455 500,00

15 790 343,02

9 733 940,99

84,97

61,64

6 056 402,03

0193

Oddělení havarijního a krizového řízení

1 766 500,00

16 949 724,93

10 600 541,50

600,08

62,54

6 349 183,43

0194

Oddělení veřejných zakázek

331 000,00

808 480,00

466 671,20

140,98

57,72

341 808,80

 

 

 

 

 

 

 

 

0192

Samostatné oddělení personální a mzdové

222 419 200,00

221 551 161,58

213 158 121,68

95,83

96,21

8 393 039,90

0195

Samostatné pracoviště - manažer bezpečnosti

487 900,00

528 556,00

487 872,00

99,99

92,30

40 684,00

0210

Samostatné oddělení kontroly

9 000,00

9 000,00

8 898,00

98,86

98,86

102,00

0220

Odbor přípravy a realizace investic

298 512 000,00

1 178 946 998,56

608 589 750,58

203,87

51,62

570 357 247,98

0790

Technické služby

130 020 000,00

188 441 267,56

174 128 158,93

133,92

92,40

14 313 108,63

 

Výdaje celkem bez městských částí

1 421 354 700,00

2 616 084 728,06

1 921 099 610,32

135,16

73,43

694 985 117,74

 

 

 

 

 

 

 

 

0800

Městská část Komárov

8 076 000,00

13 521 611,00

12 015 142,94

148,77

88,85

1 506 468,06

0810

Městská část Malé Hoštice

9 043 000,00

14 120 978,26

13 482 395,37

149,09

95,47

638 582,89

0820

Městská část Podvihov

5 309 000,00

9 654 600,00

2 582 367,74

48,64

26,74

7 072 232,26

0830

Městská část Suché Lazce

6 374 000,00

13 745 800,00

11 492 662,71

180,30

83,60

2 253 137,29

0840

Městská část Vávrovice

7 915 000,00

9 425 845,00

6 898 782,34

87,16

73,19

2 527 062,66

0850

Městská část Vlaštovičky

3 270 000,00

5 600 500,00

2 959 664,12

90,50

52,84

2 640 835,88

0860

Městská část Zlatníky

3 172 000,00

5 378 100,00

1 527 326,53

48,15

28,39

3 850 773,47

0870

Městská část Milostovice

3 123 000,00

5 405 000,00

2 787 428,17

89,25

51,57

2 617 571,83

 

Městské části celkem

46 282 000,00

76 852 434,26

53 745 769,92

116,13

69,93

23 106 664,34

 

VÝDAJE CELKEM

1 467 636 700,00

2 692 937 162,32

1 974 845 380,24

134,56

73,33

718 091 782,08

 

Podrobný popis činností jednotlivých odborů najdete v komentářích jednotlivých odborů v částech A2 s odkazem na jednotlivé odbory.

 

1.1.3 KONSOLIDACE

Při používání rozpočtové skladby, která je postavena na peněžním principu a sleduje veškeré operace na bankovních účtech, je smyslem konsolidace očištění příjmů a výdajů od interních přesunů peněžních prostředků mezi bankovními účty a účty fondů. Objem převodů mezi bankovními účty města dosáhl v roce 2022 hodnoty 3.865.948.062,35 Kč.

 

1.1.4 FINANCOVÁNÍ

Financování představuje peněžní operace spojené s přijetím externích zdrojů a splácením jistin přijatých návratných zdrojů a operace s peněžními fondy. Zároveň představuje v bilanci příjmů a výdajů peněžní operace, kterými se v případě schodkového hospodaření doplňují cizí návratné zdroje či zůstatek finančních prostředků z minulých let na straně příjmů a v případě přebytkového rozpočtu změnu stavu prostředků na bankovních účtech.

 

V roce 2022 město v oblasti financování plánovalo:

na straně příjmů:

Ø  použití sociálního fondu                                                                       + 8.450.000,00 Kč

Ø  odvod ze sociálního fondu                                                                   + 1.000.000,00 Kč

Ø  zapojení fondu obnovy vodovodů a kanalizací                                   + 1.500.000,00 Kč

Ø  zapojení zůstatku ZBÚ z minulých let                                              +  39.206.800,00 Kč

                                                                                           celkem +200.156.800,00 Kč

 

na straně výdajů:

Ø  tvorba sociálního fondu                                                                        - 8.450.000,00 Kč

Ø  tvorba zajišťovacího fondu                                                                  -    100.000,00 Kč

Ø  tvorba fondu obnovy vodovodů a kanalizací                                    - 1.676.000,00 Kč  

Ø  tvorba fondu školství                                                                        -    5.361.000,00 Kč

Ø  splátka revolvingového úvěru (KB 460 mil.)                                     - 30.000.000,00 Kč                                                                                              celkem – 45.587.000,00 Kč

 

 

Příjmy byly plánovány ve výši 1.313.066.900,00 Kč plus 154.569.800,00 Kč (saldo financování) se rovnal výši rozpočtovaných výdajů ve výši 1.467.636.700,00 Kč.

 

 

Po úpravách během roku 2022 byl stav (skutečnost) k 31. 12. 2022 následující:

na straně příjmů:

Ø  změna stavu běžných účtů (finanční vypořádání, zapojení zůstatku běžných účtů, zapojení a tvorba fondů)                                                            194.604.306,50 Kč

Ø  aktivní krátkodobé operace řízení likvidity příjmy                          1.350.000.000,00 Kč

Ø  přijetí revolvingového úvěru (KB 460 mil. Kč)                                     62.610.519,67Kč

Ø  přijetí revolvingového úvěru (KB 400 mil. Kč)                                 265.158.930,08 Kč

       celkem 1.872.373.756,25  

 

na straně výdajů:

Ø  aktivní krátkodobé operace řízení likvidity výdaje                          1.650.000.000,00 Kč

Ø  splátka revolvingového úvěru (KB 460 mil. Kč)                                 30.997.126,01 Kč

Ø  splátka revolvingového úvěru (KB 400 mil. Kč)                              135.569.526,05 Kč

Ø  splátka úvěru ČSOB (280 mil. Kč)                                                     30.000.000,00 Kč

       celkem  1.846.566.652,06 Kč

           saldo      25.807.104,19 Kč

 

Příjmy (po konsolidaci) dosáhly v roce 2022 výše 1.949.038.276,05 Kč plus 25.807.104,19 Kč (saldo financování) odpovídá výši dosažených výdajů (po konsolidaci), a to 1.974.845.380,24 Kč.

 

 

 

 

 

Přehled zadluženosti z poskytnutých úvěrů městu k 31. 12. 2022 v Kč:

K 31. 12. 2021

 

 

 

 

 

Zůstatek nesplacených úvěrů

 

ORG

 

 

 

 

ČSOB a.s. (280mil.)

9968

 

 

40 259 549,11

 

KB a.s. (460mil)

9963

 

 

240 942 021,89

 

KB a.s. (400mil)

9962

 

 

57 827 847,54

celkem

 

 

 

 

339 029 418,54

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

schválený rozpočet

skutečnost

 

2022

 

 

 

 

 

Čerpání k 31. 12. 2022

 

 

 

 

 

ČSOB a.s. (280mil.)

9968

0,00

0,00

 

 

KB a.s. (460mil)

9963

0,00

62 610 519,67

 

 

KB a.s. (400mil)

9962

 

265 158 930,08

 

celkem

 

 

0,00

327 769 449,75

 

 

 

 

 

 

 

Splátky k 31. 12. 2022

 

 

 

 

zůstatek

 

ČSOB a.s. (280mil.)

9968

-30 000 000,0

-30 000 000,00

10 259 549,11

 

KB a.s. (460mil)

9963

0,0

-30 997 126,01

272 555 415,55

 

KB a.s. (400mil)

9962

0,0

-135 569 526,05

187 417 251,57

celkem

 

 

-30 000 000,00

-196 566 652,06

470 232 216,23

 

 

 

 

 

 

ZŮSTATEK K 31. 12. 2022

 

-30 000 000,00

131 202 797,69

470 232 216,23

 

Přehled úvěrových smluv:

 

  1. Smlouva o úvěru s Československou obchodní bankou a.s. z roku 2011 na čerpání ve výši úvěrového rámce do 500.000.000,00 Kč a zůstatkem k 31. 12. 2013 ve výši 280.000.000,00 Kč s úrokovou sazbou 3M PRIBOR + 0,75% p.a.  V roce 2022 byly provedeny splátky jistiny ve výši 30.000.000,00 Kč. Zaplaceny byly úroky ve výši 1.756.296,30 Kč. Zůstatek ke splácení k 31. 12. 2022 je 10.259.549,11 Kč.
  2. Smlouva o úvěru s Komerční bankou a.s. z roku 2017 na čerpání ve výši úvěrového rámce do výše 460.000.000,00 Kč a zůstatkem k 31. 12. 2022 ve výši 350.000.000,00 Kč s úrokovou sazbou 3M PRIBOR + 0,00% p.a.  V roce 2022 bylo čerpáno 62.610.519,67 Kč a provedeny splátky jistiny ve výši 30.997.126,01 Kč. Zaplaceny byly úroky ve výši 15.429.652,99 Kč. Zůstatek ke splácení k 31. 12. 2022 je 272.555.415,55 Kč.
  3. Smlouva o úvěru s Komerční bankou a.s. z roku 2021 na čerpání ve výši úvěrového rámce do výše 400.000.000,00 Kč a zůstatkem k 31. 12. 2023 ve výši 200.000.000,00 Kč s úrokovou sazbou 3M PRIBOR + 0,00% p.a.  V roce 2022 bylo čerpáno 265.158.930,08 Kč a provedeny splátky jistiny ve výši 135.569.526,05 Kč. Zaplaceny byly úroky ve výši 6.979.640,96 Kč. Zůstatek ke splácení k 31. 12. 2022 je 187.417.251,57 Kč.

 

V roce 2021 SMO čerpalo úvěry ve výši 247.152.795,45 a splácelo ve výši 160.671.544,62 Kč. V roce 2022 SMO čerpalo úvěry ve výši 327.769.449,75 Kč a splácelo ve výši 196.566.652,06 Kč. V roce 2022 bylo čerpání o 32,6% vyšší (splácení přibližně stejné, v roce 2021 65% a v roce 2022 60%), nicméně úroky stouply ve faktických číslech o 7.973% (v roce 2021 SMO zaplatilo na úrocích 3.030.741,35 Kč proti roku 2022, kdy SMO zaplatilo na úrocích 24.165.590,25 Kč). Tato situace souvisí se skokovým zvyšováním 3M PRIBORU → začátek ledna 2022 dobíhal z IV. čtvrtletí 2021, kdy úroky byly ve výši 2,09% p.a., průměr v lednu 2022 se pohyboval ve výši 4,21% p.a. a v prosinci 2022 se výše úroků pohybovala již ve výši 7,26%p.a.

 

Oblast financování je zohledněna v přílohách  A14_financování_2022 a A7_příjmy_ a_ výdaje_2017-2022 a problematika úvěrů je zohledněna v přílohách  A20_zadluženost SMO_2022 a  A19_úvěry_SMO_aktuálně_2022.

 

 

1.2 HOSPODAŘENÍ S MAJETKEM

 

 

stav k 31.12.2021 v Kč

přírůstky v Kč

úbytky v Kč

stav k 31.12.2022 v Kč

Software

74 494 952,15

3 924 502,43

0,00

78 419 454,58

Drobný dlouhodobý nehmotný majetek

11 053 783,30

45 000,00

-7 906,31

11 090 876,99

Ostatní dlouhodobý nehmotný majetek

92 412 336,88

2 526 178,43

0,00

94 938 515,31

Stavby

4 457 996 675,48

417 756 996,96

-105 309 160,30

4 770 444 512,14

 

bytové domy a bytové jednotky

305 678 914,59

1 312 577,00

-18 566,00

306 972 925,59

 

bytové domy a bytové jednotky- majetek v zástavě

0,00

0,00

0,00

0,00

 

stavby

45 688 170,08

1 492 363,90

-25 955 916,27

21 224 617,71

 

budovy pro služby obyvatelstvu

1 064 886 035,24

214 221 906,20

-5 426 950,11

1 273 680 991,33

 

jiné nebytové domy a nebytové jednotky

327 508 106,90

35 584 641,07

-19 718 132,00

343 374 615,97

 

komunikace a veřejné osvětlení

1 380 355 083,55

99 923 219,08

-46 540 616,54

1 433 737 686,09

 

jiné inženýrské sítě

610 081 961,87

17 392 334,11

-4 355 360,00

623 118 935,98

 

ostatní stavby

723 798 403,25

47 829 955,60

-3 293 619,38

768 334 739,47

Samostatné movité věci a soubory movitých věcí

404 122 189,47

17 979 346,02

-12 627 006,04

409 474 529,45

 

energetické a hnací stroje

85 523 347,25

3 274 411,41

-717 503,30

88 080 255,36

 

pracovní stroje a zařízení

70 830 470,83

7 891 541,82

-6 430 718,55

72 291 294,10

 

výpočetní technika

179 948 612,88

5 646 039,11

-4 791 010,19

180 803 641,80

 

dopravní prostředky

48 770 209,62

921 145,53

-621 801,00

49 069 554,15

 

inventář

19 049 548,89

246 208,15

-65 973,00

19 229 784,04

Drobný dlouhodobý hmotný majetek

92 654 305,20

7 764 720,37

-2 587 863,66

97 831 161,91

Ostatní dlouhodobý hmotný majetek

670 546,38

518 518,00

0,00

1 189 064,38

Pozemky

2 469 213 625,89

24 084 013,35

-17 225 126,32

2 476 072 512,92

 

lesy

995 419,00

0,00

0,00

995 419,00

 

zahrady, pastviny, louky, rybníky

614 673 233,47

16 405 823,35

-2 161 173,88

628 917 882,94

 

pozemky - zastavěná plocha

1 798 973 749,53

7 659 254,00

-13 715 449,94

1 792 917 553,59

 

pozemek - zastavěná plocha - pozemek v zástavě

2 867 467,00

 

 

2 867 467,00

 

ostatní pozemky

51 703 756,89

18 936,00

-1 348 502,50

50 374 190,39

Kulturní předměty

16 097 172,00

849 904,00

0,00

16 947 076,00

Dlouhodobý hmotný majetek určený k prodeji

21 733 432,23

102 006 930,01

-119 183 977,23

4 556 385,01

 

pozemky

21 733 432,23

102 006 930,01

-119 183 977,23

4 556 385,01

Nedokončený dlouhodobý nehmotný majetek

2 565 755,03

5 917 678,88

-6 544 095,86

1 939 338,05

 

 

 

 

 

 

 

stav k 31.12.2021 v Kč

přírůstky v Kč

úbytky v Kč

stav k 31.12.2022 v Kč

 

software

0,00

3 924 502,43

-3 924 502,43

0,00

 

nad 60.000,-

690 753,00

1 993 176,45

-1 606 076,25

1 077 853,20

 

sdružené prostředky - cyklo Otice

1 013 517,18

0,00

-1 013 517,18

0,00

 

sdružené prostředky - cyklo Jakartovice

861 484,85

0,00

0,00

861 484,85

Nedokončený dlouhodobý hmotný majetek

388 068 190,00

677 876 199,89

-532 699 182,13

533 245 207,76

 

stavební

383 320 073,65

617 989 776,74

-492 917 148,48

508 392 701,91

 

strojní

415 120,00

38 592 732,15

-16 222 892,65

22 784 959,50

 

služebnost

0,00

518 518,00

-518 518,00

0,00

 

pozemky

271 283,00

22 990 773,00

-22 970 723,00

291 333,00

 

kulturní předměty

0,00

69 900,00

-69 900,00

0,00

 

opravné položky

4 061 713,35

-2 285 500,00

0,00

1 776 213,35

Pořizovaný dlouhodobý finanční majetek

0,00

261 727,00

-261 727,00

0,00

Poskytnuté zálohy na DNM

0,00

0,00

0,00

0,00

Poskytnuté zálohy na DHM

503 743,40

43 180 814,00

-39 500 000,00

4 184 557,40

Majetkové účasti v osobách s rozhodným vlivem

332 731 776,00

1 136 727,00

-12 918 000,00

320 950 503,00

Ostatní dlouhodobý finanční majetek

3 869 250,00

786 450,00

0,00

4 655 700,00

CELKEM

8 368 187 733,41

1 306 615 706,34

-848 864 044,85

8 825 939 394,90

 

Přírůstky majetku jsou: nákup budov a staveb, nákup samostatných předmětů, zařazení z účtu technického zhodnocení, bezúplatné převzetí od příspěvkové organizace, bezúplatný převod od cizího subjektu, delimitace dle právního předpisu, přijaté dary, převod na jiné středisko (ORJ) a účetní opravy.

Úbytky obsahují: vyřazení z důvodu opotřebení, prodej, převod příspěvkové organizaci, bezúplatné převedení cizím subjektům, převod na jiné středisko, poskytnuté dary, účetní opravy, snížení ceny.

Statutární město Opava odepisovalo majetek rovnoměrnými odpisy a jejich výše byla 137 486 281,28 Kč.

 

Odpisy se kumulují do oprávek, které by měly vyjadřovat postupné opotřebení majetku. Dochází ke korekci pořizovací hodnoty majetku na hodnotu, která vyjadřuje skutečnost, že se nejedná o majetek úplně nový, ale o majetek, který je již delší dobu používán. Tím se získávají přesnější informace o hodnotě majetku vykazovaného v rozvaze.

Dále jsou odpisy nákladovou položkou umožňující vyjádřit, jaké zdroje by měly být vytvářeny k zajištění reprodukce majetku. Situace, kdy účetní jednotka není schopna svými výnosy pokrýt odpisy majetku, znamená, že se upřednostňuje běžná spotřeba před dlouhodobějšími investicemi a nevytvářejí se zdroje k možné obnově majetku. V tomto smyslu se odpisy stávají důležitou kalkulační veličinou.

 

název majetku

minulá léta

tvorba 2022

úbytek 2022

stav k 31.12.2022

software

58 209 840,53

0,00

6 122 948,00

64 332 788,53

drobný dlouhodobý nehmotný majetek

11 053 783,30

-7 906,31

45 000,00

11 090 876,99

ostatní dlouhodobý nehmotný majetek

52 516 706,88

0,00

2 735 367,00

55 252 073,88

stavby

1 946 980 599,24

-59 955 330,16

132 473 900,49

2 019 499 169,57

 

 

 

 

 

název majetku

minulá léta

tvorba 2022

úbytek 2022

stav k 31.12.2022

samostatné movité věci a soubory movitých věcí

270 352 418,57

-6 179 936,87

21 137 446,33

285 309 928,03

drobný dlouhodobý hmotný majetek

92 654 305,20

-2 587 863,66

7 764 720,37

97 831 161,91

ostatní dlouhodobý hmotný majetek (účet 029)

47 712,04

0,00

20 968,00

68 680,04

CELKEM

2 431 815 365,76

-68 731 037,00

170 300 350,19

2 533 384 678,95

 

 

1.3 OSTATNÍ

Jak již bylo výše zmíněno, přílohy k finančnímu vypořádání a k zapojení zůstatku základního běžného účtu z roku 2022 jsou obsaženy v přílohách Bxxx.

Oblast příspěvkových organizací - jejichž zřizovatelem je SMO - obsahují přílohy Cxxx. Materiál byl projednán na zasedání RMO dne 17. 05. 2022 a schválen usnesením č. 53/17/RM/23. Přílohy obsahují závěrky příspěvkových organizací, jejich hospodaření a inventarizační zprávy. Tuto část schvaluje rada obce a zastupitelstvo tuto skutečnost bere na vědomí.

Oblast obchodních společností SMO obsahují přílohy Dxxx.

 

 

 

 

 

Seznam použitých zkratek:

 

SMO – statutární město Opava

ZBÚ – základní běžný účet/účty

SDV – souhrnný dotační vztah

VHP – výherní hrací přístroje

OP – operační program

ORJ – organizační jednotka (číselné označení odboru, oddělení, samostatného pracoviště, městské části)

MMO – Magistrát města Opavy

MČ – městská část

POL – položka rozpočtové skladby (označení druhu příjmu/výdaje → nákup služby, dotace, oprava, pořízení stavby atd.)

ORG – číslo akce, projektu

ODPA – odvětvové členění dle rozpočtové skladby (označení oblasti → sport, kultura, školství atd)



[1] Povodňový fond – již neaktivní fond, čekáme na konečné vypořádání posledních půjček (z roku 1997 a dále), které jsou v exekuci, pak fond zrušíme.

[2] Fond bydlení – dtto viz poznámka 1.

[3] Kompenzace nákladů na zajištění dočasného nouzového přístřeší a nouzového ubytování pro osoby prchající z území státu Ukrajina – kompenzace za 1-6/2022 jsme obdrželi na položku 4116. Od 01. 07. 2022 došlo ke změně metodiky, a další finanční prostředky jsme účtovali na položku 5811 – výdaje na náhrady za nezpůsobenou újmu (13.696.500,00 Kč). Tato položka je specifická tím, že se nerozpočtuje a příjem se účtuje plusem a výdaj mínusem. Z tohoto důvodu je saldo 0,00 Kč, takže položka se v sestavách nezobrazuje. Finanční prostředky, které byly určeny pro SMO se účtovaly na položku 2324 – přijaté neinvestiční příspěvky a náhrady (212.400,00 Kč) a ve výdajích je zaúčtováno na příslušných výdajových položkách rozpočtové skladby.  

[4] Kompenzace nákladů na zajištění dočasného nouzového přístřeší a nouzového ubytování pro osoby prchající z území státu Ukrajina – kompenzace za 1-6/2022 jsme obdrželi na položku 4116. Od 01. 07. 2022 došlo ke změně metodiky, a další finanční prostředky jsme účtovali na položku 5811 – výdaje na náhrady za nezpůsobenou újmu (13.696.500,00 Kč). Tato položka je specifická tím, že se nerozpočtuje a příjem se účtuje plusem a výdaj mínusem. Z tohoto důvodu je saldo 0,00 Kč, takže položka se v sestavách nezobrazuje. Finanční prostředky, které byly určeny pro SMO se účtovaly na položku 2324 – přijaté neinvestiční příspěvky a náhrady (212.400,00 Kč) a ve výdajích je zaúčtováno na příslušných výdajových položkách rozpočtové skladby