Dne:

22.6.2015

Bod programu:

29/7

 

 

 

 

Věc:

Smlouva o úvěru

Důvod předložení:

Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích

Zákon č. 250/2000 Sb., rozpočtová pravidla územních rozpočtů

Zabezpečení spolufinancování dotačních projektů

Zpracoval:

Ing. Lenka Grigarová, vedoucí odd. rozpočtu

Ing.Miroslav Drössler, vedoucí finančního a rozpočtového odboru

Předkládá:

Bc. Martin Víteček, primátor města

Projednáno:

RMO dne 9.6.2015

Finanční výbor ZMO (po odeslání tohoto materiálu)

Požadavek na úpravu rozpočtu:

 

 ANO

 

 

 

Zastupitelstvo města

 

 

schvaluje

 

 

 

Smlouvu o úvěru č. 0820/15/5628, (MMOPP00CWVIJ), mezi  Statutárním městem  Opava se sídlem  Horní náměstí  69,   746 26  Opava,   IČ 00300535,    zastoupeným   Bc. Martinem Vítečkem, primátorem města a Československou obchodní bankou, a.s. se sídlem Radlická 333/150, 150 57 Praha 5, IČ 00001350, zapsanou v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B: XXXVI, vložka 46, zastoupenou Ing. Romanem Havrlantem a Ing. Michalem Klapuchem z pobočky Opava, Ostrožná 17, PSČ 746 01, na poskytnutí úvěru do výše úvěrového limitu 150.000.000,00 Kč na předfinancování investičních projektů SMO spolufinancovaných z fondů Evropské unie, státního rozpočtu a státních fondů

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Důvodová zpráva

 

Na základě usnesení č.279/9 RM 15, bod 40/9  ze dne 11.3.2015, rozhodla Rada SMO svým

usnesením č. 298/10 RM 15, bod 19/10 dne 25.3.2015 o zahájení veřejné zakázky na služby s názvem „Poskytnutí revolvingového úvěru Statutárnímu městu Opava do výše 150 mil. Kč“.

Ve vztahu k zákonu se jednalo o veřejnou zakázku na služby, pro jejíž zadání byl zvolen postup zjednodušené podlimitní zakázky.

Osloveno bylo 5 bank (viz příloha č.6 – usnesení RMO 25.3.2015). Předloženy byly 2 nabídky, Československé obchodní banky, a.s. (dále jen ČSOB) s nabídkovou cenou 870.970,25 Kč (sazba 3M PRIBOR + marže 0,15 % p.a.) a Komerční banky, a.s. s nabídkovou cenou 1.123.954,06 Kč (sazba 3M PRIBOR + marže 0,20 % p.a.a  za rezervaci zdrojů 0,05 % p.a.), a obě dvě prokázali splnění zákonných požadavků a požadavků zadavatele uvedených v zadávacích podmínkách a proto byly jejich nabídky dále hodnoceny.

Zásadní pozornost byla upřena k nabídce s nižší cenou, to je uchazeče ČSOB. Kontrolou nabídky dospěl odbor FARO a oddělení veřejných zakázek k závěru, že nabídka sice splnila všechny podmínky zadávacího řízení, ale návrh předložené smlouvy obsahoval ujednání, která jsou pro zadavatele nevýhodná a mohla by vést k porušení podmínek.

Dne 11.5.2015 zástupci odboru FARO oslovili zástupce ČSOB a předložili jim požadavky na provedení změn v předloženém návrhu Smlouvy o úvěru, které byli změnami výhradně ve prospěch zadavatele.

Dne 2.6.2015 byl ze strany ČSOB předložen návrh upravené Smlouvy o úvěru, ve které jsou dle názoru zástupců FARO podmínky  akceptovatelné.

Hodnotící komise (viz příloha č.6 – usnesení RMO 25.3.2015) se sešla na svém jednání dne 8.6.2015 ve 14.00 hodin a doporučila výše uvedenou smlouvu jako smlouvu vítězného uchazeče.

Smlouva byla následně předložena na jednání RMO bod bodem 16/16 dne 9.6.2015 a RMO ji schválila svým usnesením číslo 513/16 RM 15, bod c).

 

V době zahájení veřejné zakázky existoval záměr zrealizovat investiční akce, ke kterým je možnost získat spolufinancování z EU, státního rozpočtu a státních fondů (Výstavba víceúčelové tělocvičny v Komárově, Vytvoření multifunkčního sportovního areálu v Opavě, Rekonstrukce hřiště s umělým povrchem v Opavě – Kylešovicích (tato akce zřejmě nebude realizována), Regenerace vnitrobloku Olomoucká - Sokolovská, Revitalizace parku Sv. Hedviky, Revitalizace MŠ E. Beneše, Vaníčkova, Mnišská a ZŠ Kylešovice a E. Beneše). Fyzická realizace musí proběhnout v roce 2015 a zároveň veškeré závazky musí být uhrazeny do konce roku 2015. Jedná se o výzvy ještě v rámci operačních programů projektového období 2007 – 2013.

Poskytovatelé dotací musí mít během roku 2015 provedenou certifikaci ve vztahu k poskytovatelům z Evropské unie a do konce roku 2016 by měli dotace (na které vznikne nárok) proplatit.

Jedná se tedy o střednědobé překlenutí financování investičních akcí na 2 roky, a to 2015 -2016. Ve vztahu k deklaraci, že již nebude dále město Opava zadlužováno, rozhodlo vedení SMO, že podíly města (neuznatelné náklady a vlastní podíly uznatelných nákladů) na financování těchto investičních akcí budou z vlastních zdrojů.

Rozpis projektů s financováním je v tabulce „Seznam projektů finance“.

Z předloženého materiálu vyplývá, že při realizaci všech akcí bude nutné pro rok 2015 zabezpečit externí zdroje do výše cca 150 mil. Kč a vlastní zdroje na neuznatelné náklady ve výši cca 51 mil. Kč a v roce 2016 vlastní zdroje (na úhradu vlastních nákladů uznatelných nákladů, zaplacených z úvěru) ve výši minimálně cca 37 mil. Kč. Celkem tedy spoluúčast města na všechny vyjmenované akce činí minimálně cca 88 mil. Kč. Pojem minimálně představuje v tomto pohledu skutečnost, kdy předpokládáme nějakou výši uznatelných nákladů a určité procento poskytnuté dotace k těmto uznatelným nákladům. Může však dojít ke skutečnosti, kdy uznatelné náklady budou kráceny, přesunuty do kategorie neuznatelných a výše poskytnuté dotace se sníží na úkor spolufinancování města. Poté bude nutné zabezpečit případné rozdíly opět z vlastních zdrojů a je potřebné s těmito skutečnostmi počítat.

Všechny zmiňované částky BYLY uváděny na základě cen dle projektových dokumentací, skutečnost bude zřejmě nižší (což se projeví po vyhodnocení veřejných zakázek na realizaci daných akcí, dle zkušeností se ceny mohou snížit o cca 10 - 20%).

Pro informaci uvádíme v tabulce  (příloha č.7 –Seznam projektů – finance) i ceny dle odevzdaných nabídek na realizaci výše uvedených projektů.  Zabezpečení spoluúčasti financí města bylo vysvětleno, projednáváno a schváleno na zasedání ZMO dne 27.4.2015, kdy v usnesení číslo 105/6 ZM 15, písm. 1b) je na splátku jistiny úvěru vytvořena rezerva ve výši 85 mil.Kč.

Co se týká přijetí střednědobých externích zdrojů (v našem případě na dobu 2 let s čerpáním v roce 2015 a splacením v roce 2016), doporučuje odbor finanční a rozpočtový použít střednědobý úvěrový rámec s možností postupného čerpání a splácení dle svých potřeb.

S danou variantou má SMO již zkušenosti z roku 2011 a 2014, kdy čerpalo a doposud čerpá úvěr v rámci Smlouvy o úvěru, uzavřené mezi SMO a ČSOB a.s. Čerpání je zajištěno dle potřeb SMO, to znamená na základě faktur za provedené realizované práce. Splácení je zajištěno mimořádnými splátkami v okamžiku přijetí dotačního titulu na tyto investiční akce.

Princip financování formou tohoto nástroje je ideální ve vztahu k faktu, že výše a čas čerpání úvěru je orientační a že není znám časový horizont přijetí dotace, ani její výše (tyto skutečnosti jsou ve vazbě na provedení kontroly poskytovatelem, vyhodnocení a následně proplacení) a tedy orientační je i doba splátek jistiny. Zvolené financování postihuje i složitou problematiku přenesení daňové povinnosti, tzv. RPDP.

 

Pro aktuální přehled předkládáme v materiálu tabulku současných úvěrů, které SMO čerpá a splácí s přehledem, kdy by měly být úvěry splaceny – viz „Aktuální úvěry 2014“

 

Do čerpání úvěru jsou zahrnuty i investiční akce, na které byly vyčleněny finance v rámci schváleného rozpočtu (Tělocvična Komárov a Multifunkční sportovní areál u SFC v celkovém objemu 36mil. Kč u odboru investic). Financování těchto investic z úvěru významným způsobem eliminuje rizika schváleného rozpočtu na rok 2015 na příjmové stránce a to i v kontextu neplnění daňových příjmů, které je k 31.5.2015 o 18 mil. nižší než k tomuto datu v roce 2014.

 

RMO na svém zasedání dne 9.6.2015 rozhodla o výběru nejvhodnější nabídky a uzavření smlouvy s ČSOB s ohledem na § 85, písm. j), zákona 128/2000 Sb., o obcích je schválení této úvěrové smlouvy vyhrazeno ZMO.  Smlouva bude podepsána nejdříve po uplynutí lhůty pro podání námitek (10 dnů po přečtení Oznámení o výběru nejvhodnější nabídky).

 

 

Vypracoval: Ing. Lenka Grigarová, Ing. Miroslav Drössler

 

 

Přílohy :

Příloha č. 1: Smlouva o úvěru

Příloha č. 2: Příloha č. 1 ke smlouvě o úvěru

Příloha č. 3: Úvěrové obchodní podmínky

Příloha č. 4: Pověření

Příloha č. 5: usnesení z 11.3.2015

Příloha č. 6: usnesení z 25.3.2015

Příloha č. 7: Seznam projektů – finance

Příloha č. 8: Aktuální úvěry k 31.12.2014