Dne:

19.06.2017

Bod programu:

20/23

 

Věc:

Obecně závazná vyhláška č. X/2017, o místním poplatku za užívání veřejného prostranství s účinností od 1.7.2017

Důvod předložení:

Rozhodnutí vedení města o změně sazby místního poplatku za vyhrazení parkovacího místa a odročení návrhu ze strany zastupitelstva

Zpracoval:

Bc. Jaroslav Vávra, vedoucí odboru dopravy

Libuše Režnarová, odbor dopravy

Mgr. Renáta Mrákotová, metodik vnitřního řízení úřadu

 

Předkládá:

 

Josef Stiborský, náměstek primátora

Projednáno v RMO:

Dne 29.3.2017, usn. č. 2088/58 RM 17

Požadavek na úpravu rozpočtu:

NE

 

Návrh usnesení:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zastupitelstvo města

 

 

schvaluje

 

 

obecně závaznou vyhlášku č. X/2017, o místním poplatku za užívání veřejného prostranství s účinností od 1.7.2017

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Důvodová zpráva

Návrh obecně závazné vyhlášky č. X/2017, o místním poplatku za užívání veřejného prostranství s účinností od 1. 7. 2017 je předkládán radě města podruhé, neb zastupitelstvo na svém posledním zasedání projednávání tohoto materiálu odročilo. Návrh vyhlášky byl v radě města projednán již dne 29. 3. 2017 a usnesením č. 2088/58 RM 17 schválen pro předložení zastupitelstvu.

Předkládaný návrh vyhlášky vychází ze stávajícího znění OZV č. 2/2016, o místním poplatku za užívání veřejného prostranství. Důvodem pro změnu vyhlášky je rozhodnutí vedení města zvýšit poplatek za užívání veřejného prostranství za trvalé vyhrazení parkovacího místa.

Původní znění:

m) za vyhrazení trvalého parkovacího místa, paušální poplatek pro osobní vozidlo (představuje 12 m2)

      centrum města                         20 000 Kč/rok nebo 2 000 Kč/měsíc

      mimo centrum města                10 000 Kč/rok nebo 1 000 Kč/měsíc

      městské části                          10 000 Kč/rok nebo 1 000 Kč/měsíc.

Navrhovaná úprava:

a)    za vyhrazení trvalého parkovacího místa, paušální poplatek pro osobní vozidlo (představuje 12 m2)

v prvním roce vyhrazení trvalého parkovacího místa

      centrum města                         29 000 Kč/rok

      mimo centrum města                17 000 Kč/rok

      městské části                          17 000 Kč/rok

v dalším roce trvání vyhrazení trvalého parkovacího místa

      centrum města                         24 000 Kč/rok nebo 2 200 Kč/měsíc

      mimo centrum města                12 000 Kč/rok nebo 1 100 Kč/měsíc

      městské části                          12 000 Kč/rok nebo 1 100 Kč/měsíc.

K navýšení místního poplatku dochází z důvodu regulace zvýšeného zájmu o trvale vyhrazené parkovací místo. Ve zvýšené částce v  prvním roce po vyhrazení parkovacího místa jsou započteny i náklady na umístění dopravního značení. Parkovací místa jsou vyhrazována minimálně na jeden rok od umístění dopravní značky.

Z důvodu výběru poplatku s ohledem na zvýšení poplatku v prvním roce od vyhrazení je upravena i splatnost poplatku v čl. 7 odst. 3 takto:

 

Původní znění:

2.     Poplatek stanovený roční paušální částkou je splatný pololetně, vždy k 15.1. a k 15.7. kalendářního roku.

 

Nové znění:

3.     Poplatek stanovený roční paušální částkou je splatný do 30 dnů od počátku každého ročního poplatkového období.

 

Příloha k vyhlášce přesně vymezuje veřejná prostranství na území statutárního města Opavy a po obsahové stránce zůstává příloha stejná.

Na zasedání zastupitelstva v rámci rozpravy vznesl člen zastupitelstva Ing. Vladimír Javorský připomínku, že sazba by měla být rozdílná podle toho, zda parkovací místo užívá podnikající či nepodnikající osoba, neb má za to, že částku zaplacenou za parkovací místo si mohou podnikatelé odečíst z placené daně. Taktéž se domnívá, že by před navýšením měla být řešená koncepce parkování ve městě.

K tomuto uvádíme, že poplatek lze uplatnit jako daňově uznatelný výdaj, pokud podnikatel prokáže, že parkovací místo je potřebné pro výkon jeho podnikání. Daňově uznatelný výdaj se neodečítá od celkové daňové povinnosti, pouze snižuje základ daně, což je podstatný rozdíl mezi daňově uznatelným výdajem a slevou na dani.

Zákonodárce při stanovení poplatku za zábor veřejného prostranství sám odděluje různé činnosti v sazbě tohoto poplatku, když umožňuje rozdílnou sazbu, jedná-li o činnosti podnikatelské (např. umístění zařízení cirkusů, lunaparků a jiných podobných atrakcí, či umístění zařízení pro poskytování prodeje – pojízdné prodejny) od činností jiných, které dle svojí povahy nemusí být provozovány podnikatelskými subjekty. Sazba za vyhrazení trvalého parkovacího místa se vztahuje jak k podnikatelským tak i nepodnikatelským subjektům. Pokud jde o rozdílně stanovené sazby poplatku nad rámec, z něhož zákon vychází, je stanovení takové sazby možné pouze za situace, kdy toto odůvodňují zvláštní místní podmínky. Jinak bude na takové rozdělení pohlíženo jako na rozdělení diskriminační.

Principem tohoto poplatku je skutečnost, že veřejné prostranství, zejména veřejné komunikace jsou zde pro všechny obyvatele a návštěvníky města. A priori se předpokládá, že každý vlastník motorového vozidla si zajistí i jeho parkování po dobu, kdy vozidlo užívat nebude. Město vychází části obyvatel vstříc v tom, že vyčlenilo jistý počet míst pro vyhrazení trvalého parkovacího místa, které již nelze navyšovat. Jelikož poptávka převyšuje nabídku, je cenová regulace vhodným nástrojem.

Pokud jde o to, zda by podnikatelé v Opavě měli platit vyšší poplatek, je potřeba na celou záležitost pohlížet tak, aby nedocházelo k diskriminaci podnikajících subjektů. Především poplatek je potřeba uhradit, tedy ze strany poplatníka jde o to získat na něj potřebné finanční prostředky. Tento aspekt je stejný pro všechny poplatníky. Zvýšená sazba by měla dorovnávat určité rozdíly, které by vznikly mezi jednou skupinou poplatníků na úkor druhé skupiny poplatníku. Mají-li být jednou skupinou subjekty podnikající a druhou subjekty nepodnikající, je potřeba vycházet z reálné situace ve městě. V poslední době se stáváme svědky jevu, kdy z centra města a jeho okolí mizí provozovny drobných podnikatelských subjektů a část nebytových prostor ani není obsazena. Nelze tedy říci, že podnikající osoby užívají veřejné prostranství na úkor osob nepodnikajících a je potřeba tento rozdíl dorovnat zvýšenou sazbou pro subjekty podnikající. 

Z tohoto důvodu není předkládán návrh, který by za zřízení trvalého parkovacího místa stanovil odlišné sazby pro podnikající a nepodnikající subjekty.

 Systém pakování na území statutárního města Opavy řeší  Plán udržitelné městské mobility (odkaz http://mobilita-opava.cz/dokumenty/ ).

 

V Opavě dne 29.5.2017

Jméno a příjmení zpracovatele: Mgr. Renáta Mrákotová, Bc. Jaroslav Vávra, Libuše Režnarová

Podpis zpracovatele:

 

………………………………………………….

 

Počet příloh: 4

Příloha č. 1:  OZV X/2017   

Příloha č. 2: Příloha č. 1  k OZV X/2017

Příloha č. 3: Platná OZV-2016-02

Příloha č. 4: Příloha č. 1 k OZV-2016-02