Dne:

30.10.2017

Bod programu:

22/26

 

Věc:

Plán odpadového hospodářství statutárního města Opavy na období 2017-2027

 

Důvod předložení:

Schválení dokumentu

Zpracoval:

Ing. Albert Červeň, vedoucí oddělení ochrany ovzduší a nakládání s odpady

Ing. Marie Vavrečková, vedoucí odboru životního prostředí

 

Předkládá:

Mgr. Dalibor Halátek, náměstek primátora

Projednáno v RMO:

Č. usnesení 2373/65 RM 17 ze dne 19.07.2017

Požadavek na úpravu rozpočtu:

NE

 

Návrh usnesení:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zastupitelstvo města

 

 

schvaluje

 

 

Plán odpadového hospodářství statutárního města Opavy na období 2017-2027

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Důvodová zpráva

Statutární město Opava má zákonem stanovenou  povinnost zpracovat nový plán odpadového hospodářství obce v termínu do 1 roku od vyhlášení závazné části Plánu odpadového hospodářství Moravskoslezského kraje zpracovaného pro období 2016 - 2026, tedy do 11.03.2017.

Tato povinnost je dána § 44 zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o odpadech“):

Plán odpadového hospodářství obce:

(1) Obec, která produkuje ročně více než 10 t nebezpečného odpadu nebo více než 1 000 t ostatního odpadu, zpracovává plán odpadového hospodářství obce pro jí spravované území a jeho změny.

(2) Plán odpadového hospodářství obce musí být v souladu se závaznou částí plánu odpadového hospodářství kraje a jejími změnami.

(3) Plán odpadového hospodářství obce se zpracovává na dobu nejméně 5 let a musí být změněn při každé zásadní změně podmínek, na jejichž základě byl zpracován, a to nejpozději do 3 měsíců od změny podmínek.

(7) Plán odpadového hospodářství obce je závazným podkladem pro její činnosti.

 

V souladu s výše uvedeným byl ve 2. polovině roku 2016 zpracován Plán odpadového hospodářství statutárního města Opavy na období 2017-2027, který byl dne 08.03.2017 předložen odboru životního prostředí a zemědělství MSK k projednání, připomínkování a schválení.

 

Plán odpadového hospodářství statutárního města Opava (dále jen „POH SMO“) má část analytickou, závaznou a směrnou a byl zpracován dle Metodického návodu k plánu odpadového hospodářství původce-obce vydaného Ministerstvem životního prostředí ČR.

Závazná část POH SMO v souladu se zákonem o odpadech viz výše vychází ze závazné části Plánu odpadového hospodářství Moravskoslezského kraje (dále jen „POH MSK“) a je závazným podkladem pro činnosti SMO v oblasti odpadového hospodářství a podkladem pro zpracovávání územně plánovací dokumentace SMO.

Číslování a definice cílů v závazné části je převzato ze závazné části POH MSK z důvodu usnadnění potvrzení souladu s POH MSK. Jelikož byly převzaty pouze cíle, které jsou pro SMO relevantní, nemůže být dodržena posloupnost číselné řady jednotlivých bodů.

 

Pro dosažení cílů uvedených v závazné části je zpracovaná směrná část POH SMO. V této části jsou rozvedena opatření potřebná ke splnění jednotlivých cílů včetně předpokládaných finančních nákladů. Pro číslování platí stejné podmínky, jako jsou uvedeny výše v případě závazné části.

 

Odkaz na  POH MSK:

http://www.msk.cz/cz/zivotni_prostredi/plan-odpadoveho-hospodarstvi-41568/.

Jedním z důležitých cílů POH ČR a POH MSK pro SMO závazných, jehož splnění bude vyžadovat velké úsilí, je povinnost dosáhnout účinnosti separace ve výši 50% využitelných složek obsažených v komunálním odpadu (potenciál produkce).

V níže uvedené tabulce (Jedná se o Tabulku č. 7 POH SMO: Účinnost separace využitelných složek ze SKO v roce 2015) je vyčíslen současný stav plnění účinnosti separace. Jsou zde použity potenciály produkce z metodiky použité v rámci zpracování POH MSK a shromážděné množství je z evidence odpadů SMO.

Skutečná účinnost separace:

Druh vytříděného odpadu

Potenciál produkce [t/rok]

Shromáždě-
né množství [t/rok]

Účinnost separace ze SKO [%]

Papír (15 01 01, 20 01 01)

3 996,337

2 014,080

50

Plasty (15 01 02, 20 01 39)

2 887,045

745,683

26

Sklo (15 01 07, 20 01 02)

1 592,107

675,830

42

Kovy (15 01 04, 20 01 40)

334,750

2075,125

100

Textilie (20 01 10, 20 01 11)

709,926

219,700

31

Bioodpady (20 02 01, 20 01 08), z toho:

3 143,692

146,684

5

– z veřejné zeleně

 

0,000

 

– od občanů na sběrném dvoře

 

70,581

 

– ze sídlištní zástavby

 

0,000

 

– z rodinných domů

 

76,103

 

Skupina 20 kategorie N

74,688

36,976

50

Spalitelný odpad (pro dopočet BRKO)

1 961,058

 

 

Zbytek 0–40 mm  (pro dopočet BRKO)

2 153,869

 

 

Celkem

 

3 870,033

 

– z toho BRKO (včetně papíru, textilu aj.)

10 607,568

2 325,539

22

 

Z tabulky je zřejmé, že v současné době SMO dosahuje požadovaného cíle pouze ve 3 komoditách, přičemž u kovů je specifická situace a jedná se spíše o velkorysý odhad.

 

Při posuzování tohoto cíle je třeba přihlédnout dále ke dvěma skutečnostem:

1)     Na skládky je od roku 2024 zakázáno ukládat směsný komunální odpad a recyklovatelné a využitelné odpady stanovené prováděcím právním předpisem (§ 21 odst. 7 zákona o odpadech)

2)     V připravovaném zákonu o odpadech je navrhováno razantní zvýšení poplatků za ukládání neupraveného směsného komunálního odpadu na skládkách, které jsou odváděny do SFŽP ČR (nejsou tudíž příjmem provozovatelů skládek). Nejvýznamnější vliv bude mít zvýšení poplatku za využitelný odpad, což je také směsný komunální odpad obsahující bioodpad, papíry, plasty, sklo, kovy a textil). Tento poplatek má ekonomicky přinutit obce se tímto problémem zabývat již před rokem 2024.

 

 

Rok

Zákonná sazba poplatku za ukládání SKO na skládky v navrhovaném zákoně o odpadech

[Kč]

Celkové navýšení poplatku za ukládání odpadů na skládky hrazeno městem v daném roce oproti roku 2016

[Kč]

SKO
Navýšení nákladů na jednoho poplatníka za každý jednotlivý rok

[Kč]

2017

500

0

0

2018

500

0

0

2019

1 150

8.450.000

143*

2020

1 350

11.050.000

44

2021

1 550

13.650.000

44

2022

1 700

15.600.000

33

2023

1 850

17.550.000

33

2024

0

 

 

Nárůst v roce 2023 oproti 2017

17.550.000

300

* S ohledem na to, že současná poslanecká sněmovna předmětný zákon již neprojedná, zůstává v platnosti zákonná sazba ze současně platného zákona (500 Kč/t). S ohledem na to lze předpokládat, že nárůst pro rok 2019 by se „rozmělnil“ do následujících let, aby se eliminovalo skokové navýšení na rok 2019.

 

Z uvedeného je zřejmé, že nárůst na jednoho poplatníka by oproti současnosti mohl činit 300 Kč do roku 2023 (bez započtení objemného odpadu).

V této souvislosti částečně pomůže odklon bioodpadu, ale zdaleka to neřeší zbytkový směsný komunální odpad a potřebu dosažení jeho důslednějšího třídění.

V rámci diskuzí k novému zákonu se objevují také návrhy na úpravu zákona, které uvažují o tom, že v roce 2024 nemusí být ve všech regionech úplně připravená infrastruktura (spalovny nebo třídicí zařízení na směsný komunální odpad, které ale také musí být de facto provázány se spalovnami) a v takovém případě budou existovat sice výjimky pro skládkování SKO, ale s vysokými poplatky (až 2.000,00 Kč/t SKO).

Předmětná opatření navržená ve směrné části POH SMO by měla být vodítkem nejenom ke splnění cílů závazné části POH SMO, ale měla by postupně usnadnit přechod k udržitelnému odpadovému hospodářství v souladu s připravovaným zákonem o odpadech.

V průběhu projednávání POH SMO s odborem životního prostředí a zemědělství MSK byly provedeny drobné úpravy, které nemají zásadní nebo pozměňující vliv na výsledný dokument.

Provedené změny:

Na základě požadavku KÚMSK byla dopsána významná zařízení.

V rámci vyhodnocování POH SMO byly provedeny na základě požadavků/návrhů KÚMSK a po konzultaci především zjednodušovací zásahy (např. „netýká se SMO“).

Bylo provedeno zjednodušení bodu 1. 4 Posouzení nezbytných změn a doplnění obecního systému sběru a nakládání s komunálním odpadem (Tabulka č. 19: Vyhodnocení slabých míst OH obce Statutární město Opava)

V rámci závazné části jsou provedeny drobné opravy a úprava cílů:

U cíle 9 namísto termínu „průběžně“ je stanoven termín 2020 (v souladu s POH MSK).

U cíle 16 byl nahrazen při zpracování stanovený termín splnění cíle rok 2021 za rok 2015, který vyplývá ze zákona, i když ho již nelze zpětně splnit.

Na základě požadavku KÚMSK byla dopracována kapitola „3.2 Kritéria hodnocení změn podmínek, na jejichž základě byl POH SMO zpracován“.

Dopisem ze dne 02.06. 2017 bylo odboru životního prostředí Magistrátu města Opavy sděleno Krajským úřadem MSK, že nemá k předloženému POH SMO připomínky. Krajský úřad zároveň upozorňuje SMO, že v návaznosti na § 44 odst. 12 zákona o odpadech je povinností města POH nebo jeho změny po schválení v orgánech města zveřejnit na portálu veřejné správy.

POH SMO byl projednán v radě města dne 19.07.2017 a usnesením rady města č. 2373/65 RM 17 byl schválen pro předložení zastupitelstvu města. 

Schválením  POH SMO se POH SMO stane pro SMO závazným dokumentem.

 

V Opavě dne 05.09.2017

Jméno a příjmení zpracovatele:   Albert Červeň

                                                     Marie Vavrečková

 

Podpis zpracovatele:

 

Počet příloh: 2

Příloha č. 1: Plán odpadového hospodářství statutárního města Opavy na období 2017-2027

Příloha č. 2: Dopis KÚ MSK ze dne 02.06.2017