Dne:

30. 10. 2017 

Bod programu:

40/26

 

Věc:

Městská policie Opava – informace o činnosti

Důvod předložení:

Informace pro ZMO

Zpracoval:

Ing. Peter Horváth, ředitel Městské policie Opava

Předkládá:

Ing. Radim Křupala, primátor

Projednáno v RMO:

18. 10. 2017

Požadavek na úpravu rozpočtu:

NE

 

Návrh usnesení:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zastupitelstvo města

 

 

bere na vědomí

 

 

 

zprávu o činnosti Městské policie Opava v období od 20. 10. 2016
do 10. 10. 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Důvodová zpráva

 

Zpráva o činnosti Městské policie Opava 

Zpráva monitoruje období od 20. října 2016 (datum pověření ředitele Mgr. Petera Horvátha) do 10. října 2017.

1. organizační změny   

Zásadní byla změna Organizačního řádu Městské policie Opava, který byl v předchozích letech koncipován na členění organizačních celků strážníků do skupin se specifickým zaměřením na určitou oblast působnosti městské policie. Výjezdová skupina, hlídková služba, dopravní služba, administrativní pracoviště, atd. Organizační struktura byla nastavena na počet 67 strážníků a nespecifikovaný počet tzv. civilních zaměstnanců.

 

Původní organizační struktura Městské policie Opava z roku 2012 neodpovídá aktuálnímu stavu organizace činnosti strážníků. Proto bylo provedeno vyhodnocení efektivnosti současného členění organizace práce, a to především s odkazem na základní požadavek na činnosti strážníků, což je plnění úkolů zaměřených k zabezpečení místních záležitostí veřejného pořádku na území města. 

 

Došlo tedy k přeskupení, dosud vyrovnaného rozložení sil a prostředků do denních a nočních směn, na strategii přizpůsobení rozložení pracovních sil a prostředků do nejvíce exponované doby pokrytím směn rozvržených do dvousměnného provozu, tj. rozvržení pracovní doby v rámci dne na ranní a odpolední směny.

 

Organizace práce je nyní založena na efektivním využití strážníků pro přímý výkon služby, kdy provozní a logistické zajištění chodu městské policie je především zabezpečeno tzv. civilními zaměstnanci, kdy tento směr se jeví z ekonomického hlediska výhodnější.

 

Nová organizační struktura zakotvená v organizačním řádu je nastavena na celkový počet 60ti zaměstnanců městské policie, tedy 57 strážníků a 3 tzv. civilní zaměstnanci.

 

2. legislativní změny v rámci pracovněprávních vztahů

a) pracovní řád – v rámci hodnoceného období došlo ke schválení nového samostatného předpisu „Pracovní řád pro zaměstnance SMO zařazené do Městské policie Opava“. V předchozím období se na zaměstnance zařazené k městské policii vztahoval pracovní řád pro zaměstnance SMO s konstantně upravenou pracovní dobou strážníků zařazených do nepřetržitého provozu. Zásadní změnou je možnost zaměstnavatele přizpůsobovat pracovní dobu zaměstnanců v souladu se zákoníkem práce, aktuálním požadavkům na zjištění plnění úkolů městské policie, a to jak v rámci strážníků zařazených do nepřetržitého provozu, tak i strážníků nově zařazených do dvousměnného provozu.

 

b) kolektivní smlouva – v průběhu hodnoceného období došlo k uzavření kolektivní smlouvy se ZOO při Městské policii Opava a ZOO Magistrátu města Opavy, přičemž v rámci vyjednávání došlo k aktualizaci obsahu kolektivní smlouvy navrhovaného zaměstnavatelem. Kolektivní smlouva byla uzavřena na léta 2017–2018.

 

c) revize vnitřních předpisů – došlo k částečnému zrušení neaktuálních nebo zastaralých vnitřních předpisů především z roku 2013 a aktualizace vnitřních předpisů v rámci projednávání s odborovou organizací (povinnost stanovená zákoníkem práce) nadále probíhá

  

 

 

3. personální změny v rámci vedoucích zaměstnanců:

 

V průběhu hodnoceného období došlo ke změně postu vedoucího úseku služby. Dále byly na základě dosahovaných výsledků provedeny změny na pozicích vedoucích směn, kdy došlo k výměně dvou konkrétních pracovníků z počtu čtyř vedoucí směn. V rámci nově schváleného organizačního řádu vznikly nově dvě samostatné skupiny, včetně dvou vedoucích skupin.

 

Dále došlo k regulaci dvoučlenné skupiny prevence spojením pracovní pozice tiskový mluvčí  a pracovník prevence, což se projevilo navýšením jednoho místa strážníka v terénu.  

 

4. provozní změny

 

a) evidenční systém řešených událostí městské policie MP Manager – došlo k částečné modernizaci, zjednodušení systému zadávání a zpřehlednění evidence událostí a následné zjednodušení statistických výstupů

 

b) písemné výstupy z MP – zavedení přímé odpovědnosti nadřízeného za zpracovaný materiál podřízených, zjednodušení systému zpracovávání událostí, důsledná kontrola kvality zpracovaného materiálu

 

c) výcvik strážníků – došlo k zavedení pravidelného výcviku strážníků z použití donucovacích prostředků, manipulace se služební zbraní a taktiky zákroku ze strany externího pracovníka (dosud žádný výcvik nebyl realizován)    

 

d) pracovní prostory pro výkon služby – došlo ke zřízení pracovišť pro nově vzniklé pracovní skupiny, nové prostory pro směny v nepřetržitém provozu a vymalování těchto prostor, včetně šaten

 

e) materiální vybavení – probíhá průběžná revize materiálního vybavení a vyhodnocení efektivity jeho využívání, např. v současné době probíhá prodej jízdních kol a malých motocyklů (náklady na údržbu jsou v nepoměru s využíváním pro výkon služby)

 

f) městský kamerový dohledový systém probíhá realizace rozšíření kamerových bodů o dvě kamery otočné a o jednu kameru monitorující průjezdnost vozidel, včetně čtení registračních značek a vyhodnocování vozidel v pátrání PČR

 

g) dotační projekt – v současné době je před dokončením projekt zřízení dvou nových pracovních míst pro uchazeče z úřadu práce na pozici trvalé obsluhy městského dohledového kamerového systému

 

 

 

V Opavě dne 19. 10. 2017

Jméno a příjmení zpracovatele: Ing. Peter Horváth

Podpis zpracovatele:

Počet příloh: 0