|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dne: |
20. 12. 2017 |
Bod programu: |
25/28 |
||||||||
|
|||||||||||
Věc: |
Referendum v Suchých Lazcích k jižnímu obchvatu Komárova |
||||||||||
Důvod předložení: |
Informace pro ZMO o konání referenda v MČ Opava - Suché Lazce |
||||||||||
Zpracoval: |
Mgr. Petr Orieščík, starosta MČ Suché Lazce |
||||||||||
Předkládá: |
Mgr. Petr Orieščík, starosta MČ Suché Lazce |
||||||||||
Projednáno v RMO: |
29. 11. 2017 |
||||||||||
Požadavek na úpravu rozpočtu: |
NE |
Návrh usnesení:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||
|
Zastupitelstvo města |
||||||||||
|
1. |
bere na vědomí |
|||||||||
|
|
Informaci o konání referenda v MČ Suché Lazce k jižnímu obchvatu MČ Komárov |
|||||||||
|
2. |
schvaluje |
|||||||||
|
|
odměnu členům místní komise ve výši: -předseda místní komise 1600 Kč -člen místní komise 1300 Kč -zapisovatel místní komise 1500 Kč. |
Důvodová zpráva |
V rámci katastrálního území městské části Suché Lazce je navržena jedna z variant obchvatu Komárova. Proti této variantě bylo konáno veřejné referendum v Suchých Lazcích 23. 6. 2012. Přičemž, zastupitelstvem, které bylo zvoleno v roce 2014 byl celý proces referenda předán Odboru vnitřních věcí MMO k vyjádření zda jsou všechny zákonné náležitosti referenda konajícího se v červnu 2012 splněny. Dle vyjádření pana vedoucího Ing. Petra Sordyla, vedoucího Odboru vnitřních věcí (viz příloha č.1.) je referendum z června 2012 neplatné. Z tohoto důvodu je předkládán nový požadavek na konání referenda v Suchých Lazcích.
Referendum se bude konat v rámci prezidentských voleb 2018 a náklady spojené s konáním referenda bude hradit MČ Suché Lazce.
Zastupitelstvo MČ Suché Lazce na svém zasedání 7. 11. 2017 schválilo tyto náležitosti referenda.
1. Zastupitelstvo MČ Suché Lazce rozhodlo vyhlásit místní referendum k jižnímu obchvatu Komárova a) Označení území pro konání místního referenda: s územním rozsahem referenda k. ú. Suché Lazce b) Znění otázky k rozhodnutí v místním referendu: „Souhlasíte s tím, aby městská část Suché Lazce podnikla veškeré právní kroky k tomu, aby nedošlo k realizaci jižního obchvatu Komárova u Opavy vedoucího přes katastrální území Suché Lazce?“. c) Odůvodnění návrhu: Realizací obchvatu Komárova tzv. jižní variantou se jednou provždy změní charakter krajiny k.ú. Suchých Lazců. Městskou část Suché Lazce si její obyvatelé zvolili za své bydliště především pro jejich polohu bezprostředně sousedící s přírodou umožňující klidné bydlení, které je již v současnosti narušeno výstavbou logistického centra a realizací obchvatu dojde k výraznému zvýšení emisí. Masivním zvýšením dopravy v důsledku realizace jižního obchvatu by nenávratně došlo ke zvýšení úrovně hluku, zhoršení kvality ovzduší a narušení krajinného rázu v této oblasti, která je k rekreaci využívána nejen občany obce, ale i širokou veřejností města Opavy. V případě realizace jižní varianty obchvatu dojde k negativnímu dotčení existující obytné zástavby, nacházející se v bezprostřední blízkosti obchvatu, která v nejbližším bodě činí cca 180 m. V takto bezprostřední blízkosti obytné zóny existuje vysoké riziko, že realizace jižního obchvatu (resp. jeho provoz) bude v rozporu s hygienickými normami a ochrannými pásmy, jak ostatně plyne z tabulky odůvodnění Návrhu AZÚR (str. 121): „riziko nepříznivého ovlivnění okrajové zástavby Suchých Lazců umístěním MÚK Komárov-východ a navazující trasy jižního obchvatu do jejich blízkosti – řešeno vymezením koridoru DZ23j v maximálním možném odstupu od okrajové zástavby Suchých Lazců“. V současnosti jsou již dnes překračovány imisní i hlukové limity v Suchých Lazcích (viz vyhodnocení vlivů koridoru DZ23j (jižní obchvat) na ovzduší a hlukovou zátěž provedený v rámci přílohy č. 2.1a Hodnocení ploch a koridorů) a realizací jižního obchvatu Komárova, který má být v bezprostřední blízkosti rodinné zástavby, lze jen stěží dosáhnout zlepšení tohoto stavu. Naopak, výstavba jižního obchvatu Komárova bude nepochybně představovat další zátěž území Suchých Lazců. Jelikož, právo na příznivé životní prostředí (tj. prostředí zatěžované lidskou činností pouze v míře, jíž připouštějí právní předpisy - v daném případě se jedná o zákon o ochraně ovzduší a zákon o ochraně veřejného zdraví) náleží každému, nelze tudíž argumentovat tím, že určité řešení na úrovní územně plánovací dokumentace může přinést zlepšení stavu životního prostředí větší skupině lidí, pokud by zároveň bylo důsledkem tohoto řešení zhoršení nebo zachování nadlimitního zatížení území, byť i ve vztahu k menšímu počtu osob. Takový princip by popíral hodnocení vlivů na životní prostředí i zákaz zatěžování území nad míru únosného zatížení vyplývající z § 11 zákona č. 17/1992 Sb., o životním prostředí. Vzhledem k existenci bezprostřední blízkosti rodinné zástavby by realizace jižní varianty obchvatu Komárova nepochybně znamenala zatížení oblasti městské části Suché Lazce škodlivými látkami v ovzduší, jako jsou částice polétavého prachu, benzo(a)pyren a oxid dusičitý, a to zejména v důsledku navýšení tranzitní dopravy. Případnou realizací jižního obchvatu Komárova by vzhledem k bezprostřední blízkosti obydlí byla zatížena oblast prachem a spadem drobného poletavého prachu až do vzdálenosti 1 km. Přitom je všeobecně známo a vědecky i studiemi potvrzeno, že právě poletavý prach má největší vliv na vznik různých chorob (jakými jsou zejména astma, plicní choroby, rakoviny plic, poškození nenarozených dětí již v prvním měsíci těhotenství, častější onemocnění dýchacích cest u dětí, ve vyšším věku zvyšuje počet onemocnění cukrovkou, vysokým krevním tlakem a různými srdečními onemocněními). Významným faktorem je taktéž hluk. S ohledem na to, jak je koncipován jižní obchvat Komárova, musí dojít k realizaci několika mimoúrovňových křižovatek a dále pak komunikace v některých úsecích na náspu, což s sebou ponese nezpochybnitelné navýšení hlukové zátěže nad nynější úroveň, která již v současnosti není uspokojivá. Dalším významným negativním faktorem při možné realizaci jižního obchvatu Komárova je nepřiměřený zásah do vlastnických práv soukromých osob, kdy v případě realizace jižní varianty by musely být zbourány minimálně dva domy a dva podnikatelské subjekty. V horším případě čtyři rodinné domy a tři podnikatelské subjekty. V rámci vlastnických práv soukromých osob je nesporným faktorem proti realizaci jižní varianty obchvatu Komárova i vyjádření drtivé většiny majitelů pozemků v k.ú. Suché Lazce, kteří svým podpisem deklarují, že své pozemky pro výstavbu komunikace neprodají, což je významná skutečnost. V neposlední řadě realizací jižního obchvatu Komárova by se fakticky zastavil rozvoj městské části Suché Lazce (rodinná výstavba) směrem ke Komárovu, který je navržen v územním plánu statutárního města Opavy. Z výše uvedených důvodů: nenávratná devastace krajinného rázu, nepřiměřený zásah do vlastnických práv soukromých osob, zvýšení hlukové zátěže, zvýšení imisních limitů a faktické zastavení rozvoje městské části Suché Lazce směrem k městské části Komárov, je zastupitelstvem městské části Suché Lazce navrženo konání referenda k jižnímu obchvatu Komárova, tak, aby občané městské části, kteří jsou zároveň občany statutárního města Opavy vyjádřili svobodnou vůli k možnosti realizace jižního obchvatu Komárova. d) Odhad nákladů spojených s provedením místního referenda a realizací rozhodnutí přijatého v místním referendu a zůsob jejich úhrady z rozpočtu města: Náklady spojené s provedením referenda jsou odhadovány ve výši 30 000,--Kč, které budou uhrazeny z rozpočtu Městské části Suché Lazce Realizace rozhodnutí přijatého v místním referendu- dle následného usnesení zastupitelstva městské části Suché Lazce 2. Zastupitelstvo Městské části Suché Lazce stanovilo: a) datum konání místního referenda ve dnech 12. 1. 2018 v čase od 14:00 hod – 22:00 hod a 13. 1. 2018 v čase od 8:00 hod – 14:00 hod. b) pětičlennou místní komisi c) návrh výši zvláštní odměny (návrh musí schválit ZMO) - za výkon funkce člena místní komise 1 300 Kč - za výkon funkce zapisovatele místní komise 1 500 Kč - za výkon funkce předsedy místní komise 1 600 Kč d) místo konání referenda – Kulturní zařízení v Suchých Lazcích, Přerovecká 129/68 Opava – Suché Lazce
Výsledky referenda v Suchých Lazcích v roce 2012.
Bylo připraveno 844 hlasovacích lístků.
Referenda se zúčastnilo 407 občanů obce z toho:
Zapsaní voliči: 844 Vydané obálky: 407 Voleb. účast v %: 47,03 Odevzdané obálky: 397
387 hlasovalo proti vybudování jižního obchvatu Komárova. 10 hlasovalo pro vybudování jižního obchvatu Komárova. 10 hlasů bylo neplatných.
Celé problematice obchvatu Komárova se také věnuje webová stránka: http://obchvat.suchelazce.cz/
|
V Opavě dne 13. 12. 2017 Jméno a příjmení zpracovatele: Mgr. Petr Orieščík Podpis zpracovatele Počet příloh: 2 |
Příloha č. 1: Vyjádření Odboru vnitřních věcí k referendu v roce 2012 v Suchých Lazcích Příloha č. 2: Vyjádření Obdoru právního MMO k referendu
|