|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dne: |
18. 06. 2018 |
Bod programu: |
16/32 |
||||||||
|
|||||||||||
Věc: |
Smlouva o poskytnutí finančního příspěvku na zajištění dopravní obslužnosti území MSK |
||||||||||
Důvod předložení: |
Uzavření smluvních podmínek o poskytnutí finančního příspěvku k zajištění dopravní obslužnosti území Moravskoslezského kraje městskou hromadnou dopravou. |
||||||||||
Zpracoval: |
Bc. Jaroslav Vávra, vedoucí odboru dopravy Libuše Režnarová, odbor dopravy |
||||||||||
Předkládá: |
p. Josef Stiborský, náměstek primátora |
||||||||||
Projednáno v RMO: |
06. 06. 2018 |
||||||||||
Požadavek na úpravu rozpočtu: |
NE |
Návrh usnesení:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||
|
Zastupitelstvo města |
||||||||||
|
|
schvaluje |
|||||||||
|
|
smlouvu (MMOPP00HDKNH) mezi statutárním městem Opava se
sídlem Horní náměstí 69, 746 26 Opava, IČO: 00300535,
zastoupeným Ing. Radimem Křupalou, primátorem města a Moravskoslezským
krajem se sídlem |
|||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Důvodová zpráva |
|||||||||||
Odbor dopravy předkládá Zastupitelstvu statutárního města Opavy ke schválení smlouvu (MMOPP00HDKNH) mezi statutárním městem Opava se sídlem Horní náměstí 69, 746 26 Opava, IČO: 00300535, zastoupeným Ing. Radimem Křupalou, primátorem města a Moravskoslezským krajem se sídlem 28. října 117, 702 18 Ostrava, IČO: 70890692, zastoupeným prof. Ing. Ivo Vondrákem, CSc., hejtmanem kraje. Smlouva byla projednána na jednání rady dne 06.06.2018.
Předmětem smlouvy je závazek Moravskoslezského kraje poskytnout Městskému dopravnímu podniku a.s. Opava prostřednictvím statutárního města Opavy podle sjednaných podmínek finanční příspěvek na zajištění provozu městské hromadné dopravy uskutečňované pro potřeby příměstských oblastí města, a to na území obcí Chvalíkovice, Otice, Raduň, Vršovice a Slavkov. Jedná se o zajištění základní dopravní obslužnosti příměstské oblasti. Smlouva se uzavírá na období od 1.1.2019 do 31.12.2028.
Stávající stav Provoz linek MHD u příměstských oblastí je financován na základě smlouvy o závazku veřejné služby uzavřené mezi krajem a příslušným dopravcem (Městský dopravní podnik Opava a.s.). Smlouva s dopravcem je platná do 31. 12. 2018. Příspěvek kraje dopravci na rok 2018 činí 1.930.000 Kč.
Stávající systém spolufinancování provozu linek MHD krajem je možný pouze po dobu platnosti smluv o závazku veřejné služby, které má kraj uzavřené s jednotlivými dopravci, tj. do konce roku 2018. Současně platná legislativa zákon č. 194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících a o změně dalších zákonů, kterým je sledována adaptace právního řádu ČR na nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1370/2007 o veřejných službách v přepravě cestujících po železnici a silnici a o zrušení nařízení Rady (EHS) č. 1191/69 a č. 1107/70, zavádí princip regulované soutěže. Výběrové řízení na dopravce musí být uskutečněno nejpozději po ukončení přechodného období, resp. do 3. prosince 2019. Od 4. prosince 2019 musí být veřejná doprava provozována již na základě nově uzavřených smluv o veřejných službách v přepravě cestujících.
Moravskoslezský kraj v současné době postupně realizuje výběrová řízení na dopravce, kteří budou zajišťovat provoz dopravní obslužnosti kraje na základě transparentního výběrového řízení. Linky MHD nejsou předmětem těchto výběrových řízení, protože spadají do samostatné působnosti měst.
Návrh řešení Otázka příspěvků poskytovaných krajem na provoz linek MHD v Moravskoslezském kraji po roce 2018 je řešena prostřednictvím Smlouvy o poskytnutí finančního příspěvku za účelem zajištění dopravní obslužnosti na území Moravskoslezského kraje městskou hromadnou dopravou uzavřenou s městem, tzn. objednatelem provozu MHD (dále jen smlouva). Návrh smlouvy byl projednán se statutárním městem Opava a obcemi Chvalíkovice, Otice, Raduň, Vršovice a Slavkov a dopravcem Městským dopravním podnikem Opava a.s.
Smlouvou by se kraj zavázal poskytovat městu, jako objednateli dopravy, finanční příspěvek na zajištění dopravní obslužnosti a město by se zavázalo zajistit dopravní obslužnost v dané oblasti a použít výše popsaný finanční příspěvek výhradně na úhradu kompenzace za veřejnou službu v přepravě cestujících dopravci provozující městskou hromadnou dopravu (Městský dopravní podnik Opava a.s.).
Výše příspěvku pro rok 2019 se bude rovnat částce poskytované krajem v roce 2018 navýšené o průměrný roční index spotřebitelských cen (inflaci), který bude vyhlášen Českým statistickým úřadem za předcházející období, tj. za rok 2017. Pro každý následující rok platnosti smlouvy bude částka stanovena analogickým způsobem.
Příměstská oblast bude definována výčtem jednotlivých obcí a rozsahem výkonů v oblasti. Rozdělení dopravního výkonu na území jednotlivých obcí bude výlučně v kompetenci příjemce příspěvku a dotčených obcí.
Legislativní rámec návrhu Podle evropského práva nařízení Evropského parlamentu a Rady ES č. 1370/2007 (vnitřní právo to nezakazuje) lze veřejné služby v přepravě cestujících poskytovat přímo místním orgánem, nebo tento uzavře smlouvu o veřejných službách přímo bez výběrového řízení s právně samostatným subjektem, nad kterým bude vykonávat kontrolu. Právo EU pro tento případ používá pojem vnitřní provozovatel a právo veřejných zakázek in-house dodavatel. Rovněž právo veřejných zakázek umožňuje za určitých okolností uzavření smlouvy s třetí osobou bez výběrového řízení (tzv. in-house dodavatelem/dopravcem).
Podle zákona č. 194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících a o změně dalších zákonů, může obec zajišťovat veřejné služby v přepravě cestujících veřejnou linkovou dopravou mimo svůj územní obvod, pokud je to potřeba pro zajišťování dopravní obslužnosti obce a se souhlasem kraje a obcí, které mají uzavřenou smlouvu o veřejných službách v přepravě cestujících a jejichž územní obvod je zajišťováním služeb dotčen.
Na rozdíl od předchozí právní úpravy, která byla upravena zákonem č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě a zák. č. 266/1994 Sb., o dráhách, již zákon č. 194/2010 Sb. (§ 3) nerozlišuje mezi základní dopravní obslužností a ostatní dopravní obslužností, definuje již jen jednotnou dopravní obslužnost a předpokládá se, že kraj a obce se ohledně rozdělení dopravní obslužnosti domluví, aniž by zákonodárce měl potřebu tuto domluvu blíže vymezovat.
Stanovení rozsahu dopravní obslužnosti pro období roku 2018 a další léta bylo předmětem jednání mezi dopravcem a jednotlivými obcemi – Městský dopravní podnik Opava a.s. – statutární město Opava, a obce Chvalíkovice, Otice, Raduň, Vršovice a Slavkov.
Celková výše finančního příspěvku pro rok 2019 je stanovena dle čl. 5 odst. 3 předkládané smlouvy ve výši 1 978 250 Kč.
Připomínky PORG: Verze 2 smlouvy, ač se jedná opět o drobně modifikovaný původní návrh předložený MSK (= před našimi úpravami), neupravována, neboť z přiloženého dopisu náměstka hejtmana a e-mailové komunikace zpracovatele s MSK plyne, že MSK trvá na svém znění smlouvy a (zřejmě) nepřipouští úpravy. Bude-li zpracovatel chtít, může použít mé úpravy provedené ve verzi 1 smlouvy. Upozorňuji však na úpravu čl. 5 odst.3, která znamená, že v případě snížení příspěvku v důsledku snížení rozsahu dopravního výkonu (čl. 5 odst.2) se při určení výše příspěvku v dalších letech bude vycházet z onoho sníženého příspěvku, i kdyby dopravní výkon byl dalších letech zcela naplněn (= základem pro určení výše příspěvku nebude /opět/ částka pro rok 2019 navýšená o inflaci, ale bude tam ten "skok dolů", který bude ovlivňovat výši příspěvku v dalších letech...). Ponechávám na zvážení zpracovatele, zda je toto ustanovení pro město akceptovatelné. S uvedenými připomínkami souhlasím. Připomínky FARO: Souhlas s výhradou se stejnou připomínkou jako ved. PORG - princip nedorovnání příspěvku v následném roce po "možném" snížení příspěvku nad 5 % z titulu snížení přepravního výkonu. Tato situace sice nemusí nastat, je spíš otázkou, zda by byla řešitelná výpovědí smlouvy nebo spíše řešitelná podle čl.5, bodu 4 a 5. Pak tyto obavy jsou zbytečné a oprávněné náklady nebudou přenášeny na město či dopravce. Připomínky byly projednány s ředitelem Městského dopravního podniku a.s. Stanovení výše celkového příspěvku v následujících letech v případech, kdy dojde ke snížení příspěvku v důsledku snížení rozsahu dopravního výkonu (čl. 5 odst.2) v daném kalendářním roce lze tyto okolnosti řešit dle čl. 5 odst. 4.
|
|||||||||||
V Opavě dne 06.06.2018
Jméno a příjmení zpracovatele: Libuše Režnarová Podpis zpracovatele:
Počet příloh: 1 Příloha č. 1: : Smlouva o poskytnutí finančního příspěvku k zajištění dopravní obslužnosti území MSK (PID MMOPP00HDKNH) |
|||||||||||
|