Dne:

17.09.2018

Bod programu:

19/34

 

Věc:

Smlouva o veřejných službách v přepravě cestujících – Městský dopravní podnik a.s.

Důvod předložení:

Uzavření smluvních podmínek k zajištění dopravní obslužnosti na území města Opavy  městskou hromadnou dopravou od 1.1.2019

Zpracoval:

Bc. Jaroslav Vávra, vedoucí odboru dopravy

Ing. Dalibor Novotný, odbor dopravy

Libuše Režnarová, odbor dopravy

Předkládá:

Josef Stiborský, náměstek primátora

Projednáno v RMO:

5.9.2018 91. RMO – nepřijato usnesení

14.9.2018 39. MRMO – usnesením schvaluje pro předložení ZMO

Požadavek na úpravu rozpočtu:

 

NE

 

Návrh usnesení:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zastupitelstvo města

 

 

schvaluje

 

 

Smlouvu o veřejných službách v přepravě cestujících (MMOPP00INV26) mezi statutárním městem Opava se sídlem Horní náměstí 69, 746 26 Opava, IČ 00300535, zastoupeným Ing. Radimem Křupalou, primátorem města
a Městským dopravním podnikem Opava a.s., Bílovecká 98, 746 01  Opava,
IČ: 64610250, zastoupeným předsedou představenstva Adamem Ludvíkem Kwiekem

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Důvodová zpráva

 

Odbor dopravy předkládá Zastupitelstvu statutárního města Opavy ke schválení Smlouvu o veřejných službách v přepravě cestujících (PID MMOPP00INV26)  mezi  Statutárním městem  Opava se sídlem Horní náměstí 69, 746 26  Opava, IČ: 00300535 zastoupeným Ing. Radimem Křupalou, primátorem města a Městským dopravním podnikem Opava, a.s. Bílovecká 98, 747 06 Opava, IČ: 64610250 zastoupeným předsedou představenstva Adamem Ludvíkem Kwiekem.

 

Smlouva o veřejných službách v přepravě cestujících byla projednána v Radě statutárního města Opavy na jednání dne 5.9.2018, přičemž k tomuto bodu nebylo přijato usnesení. Po projednání a úpravě předkládané smlouvy byl materiál předložen na jednání rady města dne 14.9.2018.

 

Návrh smlouvy byl po projednání s vedením města upraven a to:

 

Původní příloha č. 1 a 2 Smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících (dále jen smlouva) Výchozí finanční model Dopravního podniku byl opraven v číslování řádků dle Přílohy č. 3 a 4 k vyhlášce č. 296/2010 Sb., tak, aby korespondovala s čísly řádků uvedených v příloze č. 5 ke smlouvě Pravidla pro změny kompenzace.

Výchozí náklady v položce 7. Mzdové náklady došlo k nárůstu mezd a to o 10% tarifní stupně a 5% ostatní zaměstnanci.

Maximální čistý příjem 7,5% byl změněn na 1% z hodnoty provozních aktiv.

 

V současné době zajišťuje veřejné služby v přepravě cestujících (městskou hromadnou dopravu v Opavě) Městský dopravní podnik Opava, a.s., a to na základě smlouvy o závazku veřejné služby v městské autobusové a trolejbusové dopravě, ze dne 23. 12. 2008. Tato smlouva byla uzavřena na dobu 10 let, tj. do konce roku 31. 12. 2018.

 

Platná a účinná legislativa - nařízení (ES) č. 1370/2007 o veřejných službách v přepravě cestujících na železnici a silnici (dále jen „nařízení“) a zákon č. 194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících (dále jen „zákon“) - obsahují zvláštní úpravu pro zadávání veřejných služeb v dopravě, které jsou svojí podstatou koncesemi na služby svého druhu.

Pro případ, kdy „příslušný místní orgán“ (dle zavedeného českého pojmosloví spíše orgán územní samosprávy, tj. obec nebo kraj) nechce zajišťovat tyto veřejné služby sám (jedná se o výkon tzv. pečovatelské, resp. nevrchnostenské veřejné správy), zakotvuje zmiňovaná legislativa pravidla nabídkového řízení pro výběr dopravce, který má takové služby zajišťovat.

 

I uvedená legislativa však výslovně stanoví, že veřejné služby v přepravě cestujících mohou vykonávat příslušné místní orgány (orgány územní samosprávy) samy, tj. nemusí vybírat dopravce, nýbrž mohou například samy zaměstnávat řidiče a další potřebné zaměstnance. Výkonu veřejných služeb v přepravě cestujících přímo orgánem veřejné správy je pak postavena na roveň možnost výkonu těchto služeb prostřednictvím právně samostatného subjektu, nad kterým vykonává příslušný místní orgán, kontrolu podobnou té, kterou vykonává nad svými vlastními útvary. Ani v takovém případě tedy není nutné vybírat dopravce prostřednictvím nabídkového řízení upraveného legislativou, nýbrž smlouvu je možno uzavřít s tímto „vnitřním provozovatelem“ na základě přímého zadání. Jedná se o úpravu obdobnou úpravě výjimky „in house“ při zadávání veřejných zakázek.

Statutární město Opava dlouhodobě zajišťuje veřejné služby v přepravě cestujících právě prostřednictvím jím založené a ovládané právně samostatné akciové společnosti. V této situaci tak nedává smysl žádný jiný způsob zajištění veřejných služeb v přepravě cestujících, než je přímé zadání vnitřnímu provozovateli.

 

Uzavření smlouvy, byť na období až deseti let, ovšem neznamená, že na celé toto období je způsob poskytování služeb nutně neměnný. Pokud by město kdykoliv v budoucnosti dospělo k závěru, že chce veřejné služby v dopravě zajišťovat prostřednictvím spolupráce veřejného a soukromého sektoru, je možné vzhledem k ovládání Městského dopravního podniku Opava, a.s. městem kdykoliv uvedenou smlouvu ukončit, Městský dopravní podnik Opava, a.s. privatizovat a vypsat transparentní nabídkové řízení.

Informační povinnost objednatele veřejných služeb v přepravě cestujících

Statutární město Opava v případě smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících uzavírané s Městským dopravním podnikem Opava, a.s. formou přímého zadání má celkem tři informační povinnosti:

a)    První informační povinnost mu vzniká nejpozději rok před uzavřením smlouvy přímým zadáním v Úředním věstníku Evropské unie (viz čl. 7 odst. 2 nařízení a § 19 odst. 1 zákona). --- tato informační povinnost byla splněna dne 22.12.2017.

b)    Druhá informační povinnost mu vzniká nejpozději dva měsíce před uzavřením smlouvy přímým zadáním na jeho vlastní úřední desce a způsobem umožňujícím dálkový přístup (viz § 19 odst. 2 zákona).

c)    Třetí informační povinnost mu vzniká do jednoho měsíce po uzavření smlouvy přímým zadáním na jeho vlastní úřední desce a způsobem umožňujícím dálkový přístup (viz § 19 odst. 5 zákona).

Předkládaná smlouva je zpracována dle nařízení (ES) č. 1370/2007 o veřejných službách v přepravě cestujících na železnici a silnici a zákona č. 194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících.

Nedílnou součástí této smlouvy jsou její přílohy:

-      č. 1: Výchozí finanční model pro veřejnou drážní dopravu

-      č. 2: Výchozí finanční model pro veřejnou autobusovou dopravu

-      č. 3: Struktura provozních aktiv pro veřejnou drážní dopravu

-      č. 4: Struktura provozních aktiv pro veřejnou linkovou dopravu

-      č. 5: Pravidla pro změny kompenzace

-      č. 6: Standardy kvality

Příloha č. 6 Standardy kvality - je předloženo nové znění přílohy č. 6, které bylo projednáno na zasedání rady města.             

 

Připomínka PORG – Mgr. Kubný:

Souhlasím. V čl. VI odst. 3 doplněna splatnost záloh na 10. v měsíci. Předmětem právní kontroly není správnost výše kompenzace či způsoby jejích změn v následujících letech. Předložená smlouva je zásadně odlišná od stávajících principů fungování SMO a MDPO (stanoví bez dohody smluvních stran neměnná pravidla na celou dobu trvání smlouvy). 

 

V Opavě dne 14.09.2018 + 17. 9. 2018

 

Jméno a příjmení zpracovatele: Ing. Jaromír Walaski, MBA, Ing. Dalibor Novotný, Libuše Režnarová

 

Podpis zpracovatele:  

                                              

Počet příloh: 5

 

Příloha č. 1:  Smlouva o veřejných službách v přepravě cestujících (MMOPP00INV26)

Příloha č. 2:  Přílohy 1 – 6  smlouvy (MMOPP00INV26)

Příloha č. 3:  Předkládací návrh smlouvy

Příloha č. 4:  Upravené přílohy č. 1 – 2 smlouvy

 

Příloha č. 5 :  Dodatečně úprava smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících

                       (informace přímo na ZMO), kompletní přílohy smlouvy