ZASTUPITELSTVO STATUTÁRNÍHO MĚSTA OPAVY |
Dne: | 17.12.2018 | Bod programu: | 29/2 |
Věc: | Obecně závazná vyhláška č. X/2018, o místním poplatku za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálního odpadu | ||
Důvod předložení: | Schválení obecně závazné vyhlášky |
||
Zpracovatel: | Ing. Marie Vavrečková, vedoucí odboru životního prostředí | ||
Předkládá: | Ing. Michal Jedlička, náměstek primátora | ||
Projednáno v RMO: | Ing. Miroslav Drössler v RMO dne 05.12.2018 |
||
Požadavek na úpravu rozpočtu: | NE |
Obecně závaznou vyhlášku č. X/2018, o místním poplatku za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálního odpadu se sazbou poplatku ve výši 495,00 Kč s účinností od 01.01.2019
Důvodová zpráva |
Odbor životního prostředí Magistrátu města Opavy předkládá RMO ke schválení návrh Obecně závazné vyhlášky č. X/2018, o místním poplatku za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálního odpadu pro předložení zastupitelstvu města. Důvod: Ustanovení § 14 zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o místních poplatcích") ve spojení s ustanovením § 10 písm. d) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů zmocňuje město k vydání obecně závazné vyhlášky, kterou se stanoví poplatek za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálního odpadu. Jelikož ustanovení § 10b odst. 5 písm. b) zákona o místních poplatcích stanoví povinnost vycházet při stanovení poplatku ze skutečných nákladů předchozího kalendářního roku na sběr a svoz netříděného komunálního odpadu, je povinností města vycházet při stanovení sazby poplatku vždy z aktuálních nákladů, což sebou nese povinnost měnit vyhlášku každým rokem. Toto se týká druhé části poplatku (částka uvedena pod písmenem b) viz. příloha č. 2 této důvodové zprávy).
Návrh obecně závazné vyhlášky vychází ze stávajícího znění vyhlášky, kterou byl tento poplatek stanoven na rok 2018. Obsahuje z velké části informativní ustanovení o celém systému fungování poplatku tak, aby bylo zřejmé, kdo podle zákona o místních poplatcích je poplatníkem poplatku, jaké požadavky k ohlašovací povinnosti stanoví zákon o místních poplatcích a jak se stanoví placení poplatku v poměrné výši. Návrh vyhlášky obsahuje i informativní ustanovení o tom, kdo je správcem poplatku, aby poplatníkovi bylo zřejmé, na který odbor Magistrátu města Opava se má obracet.
Poplatníkovi je v souladu se zákonem č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů stanovena ohlašovací povinnost a bližší údaje, které oznamuje správci poplatku. V roce 2016 byla nově stanovena povinnost i pro poplatníky, kteří užívají byt, spočívající v ohlášení nejenom orientačního či popisného čísla stavby, ve které se byt nachází, ale i čísla bytu. Splatnost poplatku je stanovena s ohledem na efektivní správu poplatku. Město ponechává poplatníkovi 15 denní lhůtu k oznámení změn bez ohledu na konec období kalendářního roku. Důvodem této změny je umožnění nahlášení změny v této lhůtě pro všechny poplatníky, tedy i pro ty, u nichž změna proběhne až někdy koncem kalendářního roku a lhůta by jím tak byla zkrácená. Návrh vyhlášky jednak přejímá informativní ustanovení o osvobození ze zákona o místních poplatcích a potom také osvobozuje tyto poplatníky: a) poplatníky, kteří nedosáhli věku 18 let na další, zejména v návaznosti na Nález Ústavního soudu Pl. ÚS 9/15 ze dne 8. 8. 2017. Při tomto kritériu je potřeba si uvědomit, že i nezletilé osoby jsou poplatníkem a ze zákona jsou osvobozeny pouze ty, které se nacházejí v dětských domovech či jiných zařízeních podobného typu. Ze strany města se jedná o vstřícný krok k dětem a mladým lidem do 18 let; b) osoby po dobu dlouhodobého pobytu v zahraničí, tedy po dobu delší 9 měsíců, pokud svůj pobyt správci poplatku prokážou dle čl. 6 odst. 2 vyhlášky. Všichni ostatní poplatníci bez ohledu na skutečnost, kde všude se v rámci České republiky a jak dlouze vyskytují, jsou plátci poplatku bez osvobození. Zde je přeci jenom předpoklad jejich podílu na tvorbě komunálního odpadu postaven na reálném základě, že ve městě pobývat budou. Město zkoumalo i otázku, zda by navrhované osvobození město nemohlo diskriminovat osoby s jiným než trvalým pobytem, či cizince, neb touto otázkou se Ministerstvo vnitra při výkonu dozoru zabývá, a dospělo k závěru, že osvobození není diskriminační. Město se taktéž zabývalo otázkou, zda osvobození nezakládá diskriminaci podle věku poplatníka. V tomto směru město vychází z konstantní judikatury Ústavního soudu, která obcím naopak vytýká, že poplatníky jsou i nezletilé děti, které v mnohých případech tak vstupují do dospělosti zatížené dluhem. Právě vzniku tohoto nežádoucího jevu osvobození poplatníků, kteří ještě nedosáhli věku 18 let, zabraňuje. Sazba místního poplatku zůstává beze změny ve výši 495,00 Kč. Návrh OZV byl vytvořen ve spolupráci s odborem právním a organizačním a odborem finančním a rozpočtovým. Vzhledem k výše uvedenému odbor životního prostředí Magistrátu města Opava tímto předkládá radě města návrh Obecně závazné vyhlášky č. X/2018, o místním poplatku za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálního odpadu ke schválení pro předložení zastupitelstvu města. Pro úplnost dále uvádíme: Počínaje 01.01.2013 došlo k výrazné legislativní změně. Poplatek i nadále sice zůstává složen ze dvou částí - úhrady za tříděný odpad a úhrady za svoz netříděného odpadu. Avšak zatímco úhrada za tříděný odpad nadále nesmí překročit původní výši 250 Kč, úhrada za svoz netříděného odpadu (vypočítává se podle skutečných nákladů obce na sběr a svoz netříděného komunálního odpadu v předchozím kalendářním roce) může vzrůst ze současných (až) 250 Kč na (až) 750 Kč. Celkem tedy obyvatel obce může v současné době platit až 1000 Kč ročně. Od roku 2013 mohou obce vybírat poplatky za odpady i od cizinců, kteří mají v České republice povolení k pobytu a dále poplatky za odpady platí i fyzické osoby, které mají ve vlastnictví stavbu určenou k individuální rekreaci, byt nebo rodinný dům, ve kterých není hlášena k pobytu žádná fyzická osoba, a to ve výši odpovídající poplatku za jednu fyzickou osobu. Má-li ke stavbě určené k individuální rekreaci, bytu nebo rodinnému domu vlastnické právo více osob, jsou po vinny platit poplatek společně a nerozdílně.
Návrh vyhlášky je předkládán po dohodě s odborem finančním a rozpočtovým a metodikem vnitřního řízení úřadu.
|