ZASTUPITELSTVO STATUTÁRNÍHO MĚSTA OPAVY |
Dne: | 10.6.2019 | Bod programu: | 34/5 |
Věc: | Analýza financování sociálních služeb na území SMO | ||
Důvod předložení: | Zajištění úkolů na úseku samosprávy |
||
Zpracovatel: | Mgr. Monika Čermínová, oddělení sociální práce a komunitního plánování | ||
Předkládá: | PhDr. Igor Hendrych Ph.D., náměstek primátora | ||
Projednáno v RMO: | v RMO dne 29.05.2019 |
||
Požadavek na úpravu rozpočtu: | NE |
Analýzu systému financování sociálních služeb na území statutárního města Opavy, včetně návrhu alternativních systémů financování
Důvodová zpráva |
Z jednání Zastupitelstva statutárního města Opavy (ZMO) vyplynul požadavek na zpracování Analýzy systému financování sociálních služeb na území statutárního města Opavy (SMO) a navržení alternativních systémů financování. Z tohoto důvodu předkládáme ZMO tento materiál, ve kterém je popsán stávající způsob financování služeb na území našeho města a Moravskoslezského kraje (MSK) a zároveň navrhnut alternativní způsob jejich financování.
Současný systém financování sociálních služeb na území SMO Z rozpočtu SMO na sociální a související služby je v současné době financováno 49 sociálních služeb registrovaných a poskytovaných dle Zákona č. 108/2006 Sb. o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, 5 souvisejících služeb (neregistrované, ale se sociální sférou souvisejí - hospicová péče, chráněné zaměstnávání pro osoby se zdravotním postižením (ZP), dobrovolnické centrum) a 6 ostatních souvisejících služeb (kluby pro seniory, ZP aj.). Celkem se tedy jedná o podporu 60 sociálních a souvisejících služeb působících na území našeho města v celkové výši 24.018.800,00 Kč (částka k 1. polovině roku 2019).
Financování registrovaných sociálních služeb je v současné době úzce propojeno s financováním z Moravskoslezského kraje (MSK) prostřednictvím Kapitoly 313 Státního rozpočtu MPSV. Systém financování je nastaven následovně:
Co se týče souvisejících služeb, v roce 2019 je nastaven následující systém financování:
Současný systém financování sociálních služeb z MSK
Dotace z MSK (Kap. 313 St. rozpočtu) = průměrný podíl dotace z MSK z celkových nákladů domovů pro seniory (v roce 2019 činí 22,8%, což je 120.771,00 Kč na 1 lůžko) x počet lůžek - 10% (vždy se odečítá 10%, aby nové služby nebyly zvýhodněné oproti stávajícím a nedostaly ihned po svém vzniku stejnou průměrnou dotaci jako zavedené služby).
Z výše uvedeného vyplývá, že kdybychom chtěli srovnávat náklady na lůžko mezi jednotlivými službami, bylo by nutné porovnávat naprosto totožné služby, které mají stejný počet klientů, totožnou cílovou skupinu, strukturu uživatelů a rovněž stejného zřizovatele, což s ohledem na různorodost služeb a jejich klienty není reálné. Tato skutečnost je stále platná (ověřeno na KÚ MSK) a je důležité zmínit, že ani MPSV nemá stanovenou max. dotaci pro jednotlivé druhy sociálních služeb. MPSV stejně jako MSK přihlíží k tomu, aby byla dodržena dotace ve výši předchozího roku. Stanovit optimální náklad na lůžko v pobytové službě a optimální výši financování na 1 lůžko je tedy nereálné, protože každá služba je odlišná a má svá specifika. SMO se však při posuzování nových služeb bude inspirovat výpočtem maximálního nákladu na 1 lůžko v pobytových službách, který KÚ MSK každoročně aktualizuje. V případě, že by nově vzniklá služba měla náklady vyšší než je krajem stanovená maximální hranice, SMO vyzve nového poskytovatele k úpravě rozpočtu a snížení nákladů tak, aby nepřekračovaly jejich stanovenou maximální výši. Na základě sdělení pracovnice ekonomického oddělení KÚ MSK, by se však statutární město Opava mělo zabývat především tím, zda je z rozpočtu SMO poskytnut procentuální podíl oprávněné provozní ztráty, protože toto je vize financování sociálních služeb do následujících let. Kraj již nebude vyžadovat financování podílů oprávněné provozní ztráty z rozpočtu obce pouze u nových služeb, ale bude dodržování tohoto podílu striktně vyžadovat u všech sociálních služeb. V současné době se pouze řeší, zda bude procentuální podíl stejný jako dosud (20% oprávněné provozní ztráty, ambulantní služby - 25% oprávněné provozní ztráty, pobytové služby - 30% oprávněné provozní ztráty) anebo bude nastaven procentuální podíl jednotný, např. ve výši 20%, a to pro všechny formy poskytování sociálních služeb. Z uvedených důvodů by bylo vhodné, aby případné změny v systému financování sociálních a souvisejících služeb z rozpočtu SMO byly zvažovány až po konečném rozhodnutí KÚ MSK o podmínkách financování ze strany obcí. |