Komentář k hospodaření Statutárního města Opavy za rok 2019

 

 

 

Hospodaření Statutárního města Opava

 

Komentář k hospodaření obsahuje nejdůležitější informace a data z přehledů, výkazů a ostatních příloh, které jsou součástí materiálu předloženého k projednávanému bodu.

Rozpočet na rok 2019 byl schválen na zasedání Zastupitelstva statutárního města Opavy dne 17. 12. 2018 usnesením č. 25/2/ZM/18.

Rozpočtové příjmy byly schváleny ve výši 1.103.311.200,00 Kč a rozpočtové výdaje ve výši 1.069.791.200,00 Kč. Z tohoto pohledu by se mohlo zdát, že město mělo schválený rozpočet přebytkový s přebytkem ve výši 33.520.000,00 Kč. Na toto kladné saldo je potřeba se podívat z pohledu zda město má neuhrazené splátky mimorozpočtových zdrojů (splátky jistin, tvorba fondů), či předpokládá jejich zapojení (přijetí externích zdrojů, zůstatky minulých let, použití fondů). Tento pohled se zobrazí v části financování.

V roce 2019 město ve financování plánovalo:

na straně příjmů:

Ø  použití sociálního fondu                                                                        + 5.130.200,00 Kč                                                                                     celkem  + 5.130.200,00 Kč

 

na straně výdajů:

Ø  tvorba sociálního fondu                                                                         - 5.130.200,00 Kč

Ø  tvorba zajišťovacího fondu                                                                   -    100.000,00 Kč

Ø  tvorba fondu obnovy vodovodů a kanalizací                                     -  3.420.000,00 Kč

Ø  splátka revolvingového úvěru (ČSOB 280 mil.)                                - 30.000.000,00 Kč                                                                                               celkem - 38.650.200,00 Kč

 

Z výše uvedeného vyplývá, že saldo financování bylo schváleno ve výši – 33.520.000,00 Kč.

Po zohlednění salda financování (v případě kladného salda se přičítá k příjmům, v případě záporného salda se od příjmů odčítá) byl rozpočet schválen jako vyrovnaný ve výši 1.069.791.200,00 Kč

 

Schválený rozpočet příjmů představoval daňové příjmy ve výši 908.093.400,00 Kč, nedaňové příjmy ve výši 118.023.800,00 Kč, kapitálové příjmy ve výši 12.070.000,00 Kč a přijaté dotace, které představují neinvestiční přijatý transfer ze státního rozpočtu v rámci souhrnného dotačního vztahu na výkon v přenesené působnosti ve výši 65.124.000,00 Kč.

Schválený rozpočet výdajů se členil na běžné výdaje ve výši 974.324.800,00 Kč a kapitálové výdaje ve výši 95.466.400,00 Kč.

 

V průběhu roku 2019 byl schválený rozpočet na základě rozpočtových opatření schválených radou nebo zastupitelstvem města Opavy upraven:

Ø  na příjmové straně na celkovou výši 1.350.357.652,11 Kč

Ø  na výdajové straně na celkovou výši 1.750.712.627,53 Kč

Ø  saldo financování bylo upraveno na výši + 400.354.975,42 Kč 

 

Výše uvedené informace lze vyčíst z Výkazu pro hodnocení plnění rozpočtu FIN 2-12 (příloha A_03) nebo z Přehledu pro hodnocení plnění rozpočtu 120 (viz příloha A_04).

Výsledek rozpočtového hospodaření v letech 2015 – 2019 je obsažen v tabulce výsledek rozpočtového hospodaření (příloha A_08) nebo podrobněji v tabulce plnění rozpočtu příjmy a výdaje (příloha A_07).

Saldo příjmů a výdajů po konsolidaci bylo k 31. 12. 2019 ve výši 142.848.857,28 Kč. Toto saldo odpovídá saldu financování (jen s opačným znaménkem, tzn. město splácelo více jistin úvěrů než přijalo a splátky byly kryty z vlastních zdrojů):

na straně příjmů:

Ø  změna stavu běžných účtů (finanční vypořádání, zapojení zůstatku běžných účtů)

 - 75.012.336,08 Kč

Ø  aktivní krátkodobé operace řízení likvidity příjmy (termínovaný účet)                                                                                                                                    600.000.000,00 Kč

Ø  přijetí revolvingového úvěru (KB 460 mil. Kč)                                    129.934.812,56 Kč

celkem            654.922.476,48 Kč

na straně výdajů:

Ø  aktivní krátkodobé operace řízení likvidity příjmy (termínovaný účet)                                                                                                                                  600.000.000,00 Kč

Ø  splátka revolvingového úvěru (KB 460 mil. Kč)                                 167.771.333,76 Kč

Ø  splátka úvěru ČSOB (280 mil. Kč)                                                       30.000.000,00 Kč

celkem           797.771.333,76 Kč

saldo           -  142.848.857,28 Kč

 

K 31. 12. 2019 byl zůstatek bankovních účtů 407.058.735,94 Kč, z toho základní běžný účet (ZBÚ) vykazoval zůstatek 353.492.251,43 Kč a běžné účty fondů 53.566.484,51 Kč. Jak bylo naloženo se zůstatkem ZBÚ je zpracováno v přílohách B_01 až B_06 a o jeho rozdělení (finanční vypořádání a rozdělení zůstatku ZBÚ) rozhodlo Zastupitelstvo SMO na svém jednání dne 11. 05. 2020 svým usnesením č. 331/10/ZM/20.

V průběhu roku byly závazné ukazatele rozpočtu upravovány na základě rozpočtových opatřeních (282), změn rozpisů rozpočtu (159) a předběžných rozpočtových opatřeních (31). Úpravy proběhly v celkové výši 848.833.228,29 Kč, z toho navyšujících a snižujících rozpočet v rámci Rady SMO bez dotací bylo 160.784.737,02 Kč, což představuje 15,03% schválené částky rozpočtu. V roce 2019 došlo k překročení limitu zvyšujících nebo snižujících rozpočtových opatřeních do úhrnné výše 10% celkové schválené výše rozpočtu (usn. 28/2/ZM/18, bod 3., písm. b), z 17. 12. 2018). Překročení bylo způsobeno nepředložením rozpočtového opatření na vratku zápůjčky Městského dopravního podniku, a.s. ve výši 132.986.000,00 Kč na jednání ZMO. Toto rozpočtové opatření schválila rada na svém zasedání dne 17. 04. 2019, číslo rozpočtového opatření je 2019/53. Tato vratka zápůjčky byla použita v plné výši na splátku úvěru – dle podmínek Smlouvy o úvěru mezi SMO a KB a.s. z roku 2017 a následných dodatků. Rozpočtové opatření ovlivnilo výši příjmů, ale neovlivnilo výši výdajů. Sice došlo ze strany úřadu k pochybení, ale schválení v zastupitelstvu by bylo formální.

 

REKAPITULACE SCHVÁLENÝCH ROZPOČTOVÝCH OPATŘENÍ k 31. 12. 2019

 

schválený rozpočet

úpravy RMO

úpravy ZMO

upravený rozpočet

příjmy

 

 

 

 

1xxx

908 093 400,00

0,00

-5 770 600,00

902 322 800,00

2xxx

118 023 800,00

143 331 347,93

0,00

261 355 147,93

3xxx

12 070 000,00

43 249,00

0,00

12 113 249,00

4xxx

65 124 000,00

109 442 455,18

0,00

174 566 455,18

celkem

1 103 311 200,00

252 817 052,11

-5 770 600,00

1 350 357 652,11

 

 

 

 

 

výdaje

 

úpravy RMO a ZMO

 

5xxx

974 324 800,00

179 209 690,80

1 153 534 490,80

6xxx

95 466 400,00

501 711 736,73

597 178 136,73

celkem

1 069 791 200,00

680 921 427,53

1 750 712 627,53

 

 

 

 

 

financování*

 

 

 

 

8115 - příjem

5 130 200,00

10 383 291,52

402 466 274,37

417 979 765,89

8115 - výdaj

-8 650 200,00

0,00

-140 467,00

-8 790 667,00

8115 - celkem

-3 520 000,00

10 383 291,52

402 325 807,37

409 189 098,89

 

 

 

 

 

8123 - příjem

0,00

7 026 848,57

181 910 361,72

188 937 210,29

8123 - výdaj

0,00

0,00

0,00

0,00

8123 - celkem

0,00

7 026 848,57

181 910 361,72

188 937 210,29

 

 

 

 

 

8124 - příjem

0,00

0,00

0,00

0,00

8124 - výdaj

-30 000 000,00

-167 771 333,76

0,00

-197 771 333,76

8124 - celkem

-30 000 000,00

-167 771 333,76

0,00

-197 771 333,76

celkem

-33 520 000,00

-150 361 193,67

584 236 169,09

400 354 975,42

 

 

 

 

 

příjmy + financování

1 069 791 200,00

102 455 858,44

578 465 569,09

1 750 712 627,53

 

 

 

 

 

RO celkem

 

270 227 192,20

578 606 036,09

 

RO celkem RMO+ZMO

848 833 228,29

 

 

RO RMO celkem bez dotací

 

160 784 737,02

 

 

(podrobně přílohy: A_36;  A_37;  A_38)

 

1.1 VÝSLEDEK ROZPOČTOVÉHO HOSPODAŘENÍ

 

Příjmy a výdaje v členění dle rozpočtové skladby v Kč bez konsolidací:

 

rozpočet schválený RS 2019

rozpočet upravený RU 2019

skutečnost 2019

plnění  RU (%)

PŘÍJMY CELKEM

 

1 103 311 200,00

1 350 357 652,11

1 524 140 407,03

112,87%

z toho:

 

 

 

 

 

daňové příjmy

 

908 093 400,00

902 322 800,00

1 063 035 923,06

117,81%

nedaňové příjmy

 

118 023 800,00

261 355 147,93

271 811 022,09

104,00%

kapitálové příjmy

 

12 070 000,00

12 113 249,00

14 773 504,70

121,96%

přijaté dotace

 

65 124 000,00

174 566 455,18

174 519 957,18

99,97%

VÝDAJE CELKEM

 

1 069 791 200,00

1 750 712 627,53

1 381 291 549,75

78,90%

z toho:

 

 

 

 

 

běžné výdaje

 

974 324 800,00

1 153 534 490,80

1 052 336 462,84

91,23%

kapitálové výdaje

 

95 466 400,00

597 178 136,73

328 955 086,91

55,08%

FINANCOVÁNÍ CELKEM

 

-33 520 000,00

400 354 975,42

-142 848 857,28

 

z toho:

 

 

 

 

 

změna stavu  ZBÚ

 

-3 520 000,00

409 189 098,89

-75 012 336,08

 

řízení likvidity

 

0,00

0,00

0,00

 

přijaté prostředky

 

0,00

188 937 210,29

129 934 812,56

 

splátky půjčených prostř.

 

-30 000 000,00

-197 771 333,76

-197 771 333,76

 

SALDO

 

0

0

0

 

 

 

 

 

 

 

 

1.1.1 PLNĚNÍ ROZPOČTU PŘÍJMŮ

Příjmy města Opavy byly rozpočtovány v roce 2019 ve schváleném rozpočtu ve výši 1.103.311.200,00 Kč. Schválený rozpočet obsahoval v dotacích pouze souhrnný dotační vztah (tzv. dotace na přenesenou působnost, dále SDV) ve výši 65.124.000,00 Kč. Upravený rozpočet k 31. 12. 2019 počítal s celkovými příjmy 1.350.357.652,11 Kč, přičemž dotace byly plánované ve výši 174.566.455,18 Kč (v tom SDV 68.104.500,00 Kč). Příjmy byly naplněny do objemu 1.524.140.407,03 Kč (z toho dotace 174.519.957,18 Kč včetně SDV). Podrobné plnění příjmů dle položek obsahuje příloha  A_09_plnění příjmů rozpočtu dle POL.

 

 

1.1.1.1 Daňové příjmy

Mezi daňové příjmy Statutárního města Opavy patří především příjmy ze sdílených daní dle zákona č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení výnosů některých daní územním samosprávným celkům a některým státním fondům (zákon o rozpočtovém určení daní). Jedná se o příjmy z daní fyzických osob ze závislé činnosti i OSVČ, daně z kapitálových příjmů, daně z příjmů právnických osob a daň z přidané hodnoty. Daň z příjmu právnických osob za obce, která je sice 100% příjmem obce, je ale současně ve stejné výši na straně výdajů (tato záležitost je vyřešena pouze převodem mezi vlastními účty). Jediná z daní, která zůstává v 100% výši obci, je daň z nemovitosti. Plnění těchto typů daňových příjmů je v následující tabulce.

 

 

Plnění vybraných daňových příjmů v Kč:

 

rozpočet schválený (RS) 2019

rozpočet upravený (RU) 2019

skutečnost 2019

plnění  RS (%)

plnění  RU (%)

 

 

 

 

 

 

daň z příjmu FO ze záv.čin.

185 000 000

185 000 000

236 741 462,68

127,97%

127,97%

daň z příjmu FO OSVČ

4 000 000

4 000 000

5 998 590,15

149,96%

149,96%

daň z příjmu FO kapit.výnos

16 000 000

16 000 000

20 229 012,86

126,43%

126,43%

daň z příjmu PO

160 000 000

160 000 000

188 432 116,99

117,77%

117,77%

daň z přidané hodnoty

350 000 000

350 000 000

424 236 003,20

121,21%

121,21%

sdílené daně celkem

715 000 000

715 000 000

875 637 185,88

122,47%

122,47%

daň z příjmu PO za obce

30 000 000

24 229 400

24 229 400,00

80,76%

100,00%

poplatky v oblasti ŽP

22 300 000

22 300 000

22 884 501,58

102,62%

102,62%

v tom: komunální odpad

22 000 000

22 000 000

22 687 634,86

103,13%

103,13%

místní poplatky

3 250 000

3 250 000

5 832 169,76

179,45%

179,45%

v tom: poplatek ze psů

1 450 000

1 450 000

1 794 664,82

123,77%

123,77%

ostatní odvody z vybr.činn.

1 300 000

1 300 000

1 830 884,12

0,00%

0,00%

správní poplatky

17 243 400

17 243 400

18 950 428,93

109,90%

109,90%

daně v oblasti haz.her

54 000 000

54 000 000

47 424 096,90

87,82%

87,82%

daň z nemovitosti

65 000 000

65 000 000

66 247 255,89

101,92%

101,92%

CELKEM

908 093 400

902 322 800

1 063 035 923,06

117,06%

117,81%

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vybrané daňové příjmy

 

 

 

 

 

Výnosy z VHP

 

 

 

 

 

Daň z nemovitosti

 

 

Plnění sdílených daní a odvodů z hazardu od roku 2014 je uvedeno v příloze A_18 plnění daňových příjmů a z hazardu.

 

 

1.1.1.2 Nedaňové příjmy

Nedaňové příjmy dosáhly v roce 2019 objemu 271.811.022,09 Kč:

 

Přehled nedaňových příjmů v Kč:

 

rozpočet schválený (RS) 2019

rozpočet upravený (RU) 2019

skutečnost 2019

skutečnost/  RU (%)

příjmy z vlastní činnosti (poskytování služeb a výrobků)

41 846 000,00

43 019 930,00

46 461 478,84

108,00%

odvody příspěvkových organizací

1 500 000,00

2 000 000,00

2 621 283,00

131,06%

příjmy z pronájmu majetku

47 777 300,00

49 424 639,00

51 599 060,15

104,40%

výnosy z finančního majetku

1 110 000,00

1 210 000,00

5 701 631,37

471,21%

přijaté sankční platby

5 390 000,00

5 495 601,74

7 111 265,20

129,40%

přijaté vratky transferů

0,00

32 787,90

97 856,90

298,45%

příjmy z prodeje krátkodobého a drobného dlouhodobého majetku

0,00

0,00

62 663,40

0,00%

ostatní nedaňové příjmy

10 540 000,00

17 325 689,29

20 567 425,23

118,71%

splátky přijatých půjč. prostředků od podnik. subjektů

0,00

132 986 000,00

132 986 000,00

100,00%

splátky přijatých půjč. prostředků od obecně prospěšných společností

0,00

0,00

100 000,00

0,00%

splátky přijatých půjč. prostředků od příspěvkových organizací

9 860 500,00

9 860 500,00

4 502 358,00

45,66%

NEDAŇOVÉ PŘÍJMY

118 023 800,00

261 355 147,93

271 811 022,09

104,00%

 

Oblast příjmů v části „příjmy z vlastní činnosti“ tvoří podstatnou část příjmy z poskytovaných služeb, především nájemcům v prostorách, kde je SMO vlastníkem. Je však nutné zdůraznit, že tato příjmová stránka se projevuje i na straně výdajů, kdy SMO jako vlastník hradí náklady na služby v těchto prostorách. Celkovou výši nedaňových příjmů v roce 2019 proti předchozím letům výrazně ovlivnil příjem „splátky přijatých půjčených prostředků od podnikatelských subjektů“, kdy SMO vrátil zápůjčku Městský dopravní podnik a.s. ve výši 132.986.000,00 Kč. Tento příjem byl v plné výši použit na úhradu splátky úvěru.

Podstatnou část příjmů v oblasti „ostatní nedaňové příjmy“ představuje příjmy za prodej separovaného odpadu z odboru životního prostředí (8.782.031,65 Kč), dále mezi významnější příjmy patří různé fakturované příjmy (2.593.289,37 Kč), příspěvek na dopravní obslužnost od příměstských obcí (2.719.503,00 Kč) či platby za bezdůvodné obohacení (1.297.893,89 Kč).

 

 

 

 

 

1.1.1.3 Kapitálové příjmy

Ve schváleném rozpočtu na rok 2019 město počítalo s kapitálovými příjmy ve výši 12.070.000,00 Kč, skutečnost pak byla 14.773.504,70 Kč.

 

 

Přehled kapitálových příjmů

 

rozpočet schválený (RS) 2019 v Kč

rozpočet upravený (RU) 2019 v Kč

skutečnost 2019 v Kč

plnění  RU (%)

příjmy z prodeje pozemků

6 000 000,00

6 000 000,00

13 108 554,00

218,48%

příjmy z prodeje ostatních nemovitostí

6 070 000,00

6 070 000,00

181 790,70

2,99%

příjmy z prodeje ostatního hmotného dlouhodobého majetku

0,00

43 249,00

1 481 894,00

3426,42%

přijaté dary na pořízení dlouhodobého majetku

0,00

0,00

0,00

0,00%

příjmy z prodeje majetkových podílů

0,00

0,00

1 266,00

0,00%

KAPITÁLOVÉ PŘÍJMY

12 070 000,00

12 113 249,00

14 773 504,70

121,96%

 

 

 

 


1.1.1.4 Přijaté dotace

SMO přijalo v roce 2019 dotace v celkové výši 174.519.957,18 Kč. V tabulkách A_25_seznam přijatých dotací a A_26_seznam přijatých dotací z operačních programů jsou zobrazeny všechny přijaté dotace se zohledněním poskytovatelů, příjemců, účelů, finanční výše apod. Při schvalování rozpočtu byl zapojen příjem transferu v rámci SDV. Tato částka byla navržena v objemu 65.124.000,00 Kč, tato výše pak byla usnesením č. 25/8/RM/19 z 30. 01. 2019 upravena na konečnou výši 68.104.500,00 Kč. Skutečný příjem této dotace byl totožný s upraveným rozpočtem. Pro informaci přikládáme tabulku, jak se vyvíjel příjem této dotace od roku 2011.

 

v mil. Kč

2019

2018

2017

2016

2015

2014

2013

2012

2011

výkon státní správy

68,104

62,023

58,766

54,220

53,351

53,344

53,390

53,301

54,256

příspěvek na školství

*

*

*

*

*

*

*

9,472

9,382

dojíždějící žáci

*

*

*

*

*

*

*

0,453

0,470

CELKEM

68,104

62,023

58,766

54,220

53,351

53,344

53,390

63,226

64,108

*

tyto příspěvky se staly součástí sdílených daní a není sdělována přesná výše,                          

kolik je vyhrazeno jako příspěvek na školství

 

V následující tabulce předkládáme přehled přijatých dotací v členění od poskytovatele, o které je upraven schválený rozpočet.

 

POSKYTOVATEL v roce 2019 - rozpočet

 v Kč

Ministerstvo financí

69 903 510,00

příprava sčítání lidu, domů a bytů v roce 2021; volby do Evropského parlamentu; Souhrnný dotační vztah 2019

 

Ministerstvo kultury

7 081 000,00

Slezské divadlo Opava - projekt „Let‘ s sing Oratorio Music!“, vlastní umělecká činnost 2017 -program státní podpory profesionálních divadel a stálých profesionálních symfonických orchestrů a pěveckých sborů Knihovna Petra Bezruče v Opavě - projekt „Vybavení knihovny RFID technologií a samoobslužným půjčováním – II. etapa - pobočka Kateřinky“, rozvíjení fondu zvukových knih pro nevidomé, zrakově postižené a jinak hendikepované uživatele, Pohádkový labyrint, Cestou  - necestou, podpora klubové a přednáškové činnosti;

 

Ministerstvo práce a sociálních věcí

15 378 853,12

sociálně právní ochrana dětí 2019; Rozvoj nástrojů komunikace s veřejností a optimalizace strategie veřejné dopravy - město Opava; výkon sociální práce (mimo OSPOD) 2019;

 

Ministerstvo pro místní rozvoj

11 431 107,63

ZŠ a MŠ Malé Hoštice - Modernizace vybavení integrované učebny počítačů a cizích jazyků v ZŠ Malé Hoštice; magistrát - Rozvoj komunikačních a informačních systémů města Opavy;

 

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR

20 786 364,00

MŠ Na Pastvisku - Šablony 2019-2020 - Na Pastvisku; MŠ Krnovská - Vzdělávání se sluníčkem II (šablony II); MŠ Havlíčkova - projekt "Kašpárek a barvy kolem nás "(šablony II); MŠ Riegrova - projekt "Šablony II - Personální podpora a rozvojové aktivity pro děti v MŠ Riegrova Opava"; ZŠ Englišova - projekt " Moderní výuka" (Šablony II); ZŠ Mařádkova - projekt "Šablony II 2019"; ZŠ Otická - projekt: "Podpora vzdělávání II" (šablony II); ZŠ Edvarda Beneše - projekt "Podpora společného vzdělávání na ZŠ Opava, Edvarda Beneše 2 -II" (šablony II); ZŠ Vrchní - projekt "Šablony 2019"; ZŠ a MŠ Komárov - projekt "ZŠ a MŠ Opava - Komárov II - do roku 2021"; ZŠ a MŠ Vávrovice - projekt "Technologie přibližující poznání"; ZŠ T.G.Masaryka - projekt "Škola pro všechny II" (šablony II); ZŠ Šrámkova - projekt "Rozvoj logického myšlení - ZŠ Šrámkova Opava"; Středisko volného času Opava - projekt "Šablony II pro SVČ Opava"; ZŠ Nový svět, Opava - projekt "Šablony II ZŠ Nový svět, Opava"

 

Ministerstvi vnitra

845 836,00

zabezpečení akceschopnosti JSDH na rok 2019; projekt " Opava - Zefektivnění a rozšíření MKDS IV. Etapa

 

Ministerstvo zemědělství

4 003 733,00

Městské lesy Opava - výchova lesních porostů do 40 let skutečného věku porostu, umělá obnova sadbou- první, umělá obnova sadbou- opakovaná, přirozená obnova a umělá obnova síjí, vyklizování nebo přibližování dříví koněm, likvidace klestu štěpkováním nebo drcením

 

Ministerstvo životního prostředí

61 235,67

Zelené hradby Opava - Hillova, Nad stromkem, sad nad Velkou;

 

Ministerstvo životního prostředí ERDF

25 752 642,90

Zlatníky a Milostovice - splašková kanalizace; Vlaštovičky+Jarkovice - splašková kanalizace

 

Moravskoslezský kraj

14 441 378,47

projekt RESOLVE; Středisko volného času - organizace okresních a krajských kol soutěží typu A a B vyhlášených MŠMT ČR pro rok 2019, projekt "Ukrajinský soubor jako host folklorních festivalů v Moravskoslezském kraji"; projekt "Budoucnosti 4.0 se nebojíme, šikovné ruce potřebné jsou v každé době"; Seniorcentrum Opava - Senior Point Opava; projekt "Série vzdělávacích kurzů pro seniory v Opavě"; Podpora propagace sociální služby a úprava webových stránek Seniorcentra Opava, p.o.; poskytování základních druhů a forem sociálních služeb; Městský dopravní podnik Opava - Dopravní obslužnost pro potřeby příměstských oblastí - Chvalíkovice, Otice,Raduň, Vršovice, Slavkov; kancelář primátora - festival "62. Bezručova Opava 2019";  festival "Další břehy" - 22. ročník; odbor životního prostředí - dar - Intenzifikace odděleného sběru a využívání vytříděných složek komunálního odpadu včetně obalové složky v MSK; kancelář tajemníka - posílení akceschopnosti JSDH; ZŠ Boženy Němcové - Podpora inkluze v Moravskoslezském kraji, projekt "Třídnické hodiny"; ZŠ Vrchní - Podpora inkluze v Moravskoslezském kraj, projekt "Odpojme se a zapojme se!"; ZŠ Šrámkova - Podpora inkluze v Moravskoslezském kraji, projekt "Voda pro život"; odbor rozvoje města a strategického plánování - Opava - osvětové kampaně 2019; Ozdravný pobyt pro děti MŠ Srdíčko, Opava; odbor životního prostředí - úhrada nákladů spojených s odstraněním následků závadného stavu dle § 42 odst. 4 zákona č. 254/2001 Sb, o vodách (Skrochovice); ZŠ a MŠ Malé Hoštice - projekt "Školní zahrada jako učebna pod širým nebem!"; Slezské divadlo v Opavě - projekt "Gabriela Stimola a Fabrizio Da Ros v Opavě", spolufinancování provozních nákladů v roce 2019 v rámci Podpory profesionálních divadel a profesionálního symfonického orchestru v MSK; Knihovna Petra Bezruče v Opavě - zabezpečení výkonu regionálních funkcí knihoven, Modernizace elektrické požární signalizace (EPS); Městské lesy Opava - podpora hospodaření v lesích v MSK - ochrana lesních porostů; Zařízení školního stravování Opava - Poskytování bezplatné stravy dětem ohrožených chudobou ve školách z prostředků OP PMP v MSK II, Poskytování bezplatné stravy dětem ohrožených chudobou ve školách z prostředků OP PMP v MSK III;

 

Státní fond životního prostředí

230 505,00

Územní studie krajiny správního obvodu ORP Opava;

 

Úřad práce

715 000,00

Vytvoření pracovních příležitostí v rámci VPP

 

Úřad vlády

300 000,00

Terénní práce v Opavě 2018

 

Státní fond rozvoje bydlení

3 325 289,39

Územní studie krajiny správního obvodu ORP Opava; Regenerace sídliště Opava - Kylešovice, I. etapa (dětská hřiště 17. listopadu)

 

Ministerstvo obrany

310 000,00

Opava - oprava válečného hrobu obětí prusko-rakouské války r. 1866;

 

CELKEM rozpočet

174 566 455,18

 

V rámci položek 4xxx Přijaté dotace je ve výkazech uváděná položka 413x PŘEVODY Z VLASTNÍCH FONDŮ (objem 2.211.947.761,62 Kč), která je konsolidační položkou a zahrnuje převod financí v rámci účtů SMO u bankovních ústavů. K 31. 12. 2019 mělo SMO účty u těchto bankovních ústavů: Česká spořitelna a.s., Komerční banka a.s., Československá obchodní banka a.s., RaiffeisenBank a.s. a Česká národní banka.

 

 

1.1.2 PLNĚNÍ ROZPOČTU VÝDAJŮ

Celkové výdaje města Opava byly rozpočtovány ve schváleném rozpočtu na rok 2019 ve výši 1.069.791.200,00 Kč. Upravený rozpočet výdajů dosáhl k 31. 12. 2019 objemu 1.750.712.627,53 Kč, z toho běžné výdaje byly plánovány ve výši 1.153.534.490,80 Kč a kapitálové výdaje ve výši 597.178.136,73 Kč. Skutečné čerpání výdajů k 31. 12. 2019 dosáhlo výše 1.381.291.549,75 Kč (po konsolidaci), což představuje plnění na 78,90% upraveného rozpočtu. Běžné výdaje byly čerpány na 91,23 % a kapitálové výdaje na 55,08% upraveného rozpočtu.  Z celkového upraveného rozpočtu jsou však do roku 2020 v rámci finančního vypořádání převáděny finanční prostředky ve výši 226.069.539,96 Kč, které byly již smluvně zablokovány, ale do konce roku 2019 nebyly uhrazeny. Pokud by výdaje z tohoto finančního vypořádání byly uskutečněny v roce 2019, dosáhly by výdaje skutečnosti 1.607.361.089,71 Kč, což by představovalo plnění 91,81% upraveného rozpočtu.

 

Plnění výdajů 2019 v Kč po konsolidaci:

 

rozpočet schválený (RS) 2019

rozpočet upravený (RU) 2019

skutečnost 2019

plnění  RU (%)

běžné výdaje

974 324 800,00

1 153 534 490,80

1 052 336 462,84

91,23%

kapitálové výdaje

95 466 400,00

597 178 136,73

328 955 086,91

55,08%

VÝDAJE

1 069 791 200,00

1 750 712 627,53

1 381 291 549,75

78,90%

 

 

Podrobné plnění výdajů rozpočtu obsahuje příloha A_10 - čerpání výdajů dle ORJ, kde je uvedeno čerpání po jednotlivých odborech MMO.

Příloha A_11 - souhrnné čerpání výdajů dle druhového třídění (POL) obsahuje podrobnější analytické členění operací, které zdůrazňují jejich ekonomicko-právní charakter. Toto druhové členění váže úzce na účetní specifikaci.

Dále je zde v příloze A_13 - souhrnné čerpání výdajů dle akcí (ORG) uvedeno čerpání výdajů dle jednotlivých akcí.

Rovněž předkládáme podrobný přehled plnění výdajů rozpočtu dle oddílu a paragrafu, tzv. odvětvové třídění. Toto členění obsahuje příloha  A_12 - souhrnné čerpání výdajů dle odvětvového třídění (ODPA). Toto členění odpovídá na otázku, do jakého odvětví byly výdaje směřovány. Pro zjednodušení níže uvádíme přehled výdajů dle oddílu.

 

Přehled čerpání výdajů dle oddílu:

 

VÝDAJE dle ODPA

rozpočet schválený (RS) 2019 v Kč

rozpočet upravený (RU) 2019     v Kč

skutečnost 2019 v Kč

plnění  RU  (%)

 

1-ZEMĚDĚLSTVÍ, LESNÍ HOSPODÁŘSTVÍ a RYBÁŘSTVÍ

1 423 700,00

7 599 380,56

7 442 593,46

 

10xx

Zemědělství, lesní hospodářství a rybářství

1 423 700,00

7 599 380,56

7 442 593,46

97,94%

 

2-PRŮM. A OSTATNÍ ODVĚTVÍ HOSPODÁŘSTVÍ

165 898 800,00

419 044 019,94

290 681 565,34

 

21xx

Průmysl, stavebnictví, obchod a služby

14 244 300,00

16 620 420,55

12 844 685,98

77,28%

22xx

Doprava

145 381 000,00

269 721 338,38

203 003 787,91

75,26%

23xx

Vodní hospodářství

6 273 500,00

132 678 730,01

74 815 879,45

56,39%

24xx

Spoje

0,00

23 531,00

17 212,00

73,15%

 

3-SLUŽBY PRO OBYVATELSTVO

492 517 100,00

822 435 281,19

684 368 654,23

 

31xx

Vzdělávání a školské služby *

74 003 400,00

242 369 816,95

197 454 915,23

81,47%

32xx

Vzdělávání a školské služby **

3 337 800,00

4 789 440,00

4 479 440,00

93,53%

33xx

Kultura, církve a sdělovací prostředky

131 201 400,00

157 057 911,60

152 750 279,10

97,26%

34xx

Tělovýchova a zájmová činnost

69 744 200,00

158 976 285,68

124 921 993,90

78,58%

35xx

Zdravotnictví

2 320 000,00

3 637 125,00

3 632 085,25

99,86%

36xx

Bydlení, komunální služby a územní rozvoj

122 873 400,00

159 474 066,38

108 677 258,33

68,15%

37xx

Ochrana životního prostředí

87 376 000,00

94 939 399,78

91 498 102,32

96,38%

39xx

Ostatní činnosti související se službami pro obyvatelstvo

1 660 900,00

1 191 235,80

954 580,10

80,13%

 

4-SOCIÁLNÍ VĚCI A POLITIKA ZAMĚSTNANOSTI

8 173 700,00

135 708 355,27

110 541 093,86

 

43xx

Sociální služby a pomoc a společné činnosti v sociálním zabezpečení a politice zaměstnanosti.

8 173 700,00

135 708 355,27

110 541 093,86

81,45%

 

5-BEZPEČNOST STÁTU A PRÁVNÍ OCHRANA

40 186 800,00

54 297 604,08

40 125 788,02

 

52xx

Civilní připravenost na krizové stavy

415 300,00

515 300,00

303 553,73

58,91%

53xx

Bezpečnost a veřejný pořádek

37 437 900,00

37 374 597,26

34 377 420,22

91,98%

55xx

Požární ochrana a integrovaný záchranný systém

2 333 600,00

16 407 706,82

5 444 814,07

33,18%

 

6-VŠEOBECNÁ VEŘEJNÁ SPRÁVA A SLUŽBY

361 591 100,00

311 627 986,49

248 131 854,84

 

61xx

Státní moc, státní práva, územní samospráva a politické strany

225 739 700,00

255 481 967,24

228 950 766,42

89,62%

63xx

Finanční operace

39 492 000,00

30 780 600,88

17 653 596,49

57,35%

64xx

Ostatní činnosti 

96 359 400,00

25 365 418,37

1 527 491,93

6,02%

 

CELKEM

1 069 791 200,00

1 750 712 627,53

1 381 291 549,75

78,90%

 * zařízení předškolní výchovy a základního vzdělávání, střední vzdělávání a vzdělávání v konzervatořích, školská zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy, ostatní zařízení související s výchovou a vzděláním mládeže, školy zajišťující vyšší odborné vzdělání

** zařízení vysokoškolského vzdělání, zájmové studium, správa ve vzdělávání, výzkum školství a vzdělání, ostatní činnosti

 

Město Opava se v rozpočtu řídí schválenými závaznými ukazateli. Závazný ukazatel je úzce napojen na ORJ, tzn. že jeden ze závazných ukazatelů = výše schváleného (upraveného) rozpočtu na každé jednotlivé ORJ. Níže předkládáme přehled plnění výdajů v členění na tento závazný ukazatel.

 

 

Přehled plnění výdajů dle ORJ*:

 

 

schválený

upravený

 

plnění

 

 

rozpočet (RS)

rozpočet (RU)

skutečnost

 RU

ORJ

ODBOR

v Kč

v Kč

v Kč

 %

0020

odbor finanční a rozpočtový

178 493 000,00

212 681 470,58

158 949 491,02

74,74

0030

odbor školství

88 177 700,00

119 828 766,41

119 044 094,55

99,35

0040

sociální odbor

31 562 500,00

38 064 494,00

36 897 397,88

96,93

 

odbor majetku města:

 

 

 

 

0050

samostatné pracoviště majetku

17 858 400,00

56 123 919,06

45 279 826,41

80,68

0051

oddělení správy a evidence budov

68 526 300,00

87 517 290,18

66 064 386,10

75,49

0052

správa a evidence pozemků

14 615 000,00

30 971 265,35

7 763 145,70

25,07

 

celkem

100 999 700,00

174 612 474,59

119 107 358,21

68,21

0060

odbor výstavby

130 000,00

160 600,00

53 537,00

33,34

0080

odbor hlavního architekta a územního plánu**

4 235 300,00

5 634 400,45

2 050 728,58

36,40

0081

oddělení územního plánování

0,00

879 242,00

0,00

0,00

0082

oddělení památkové péče

0,00

200 000,00

61 165,50

30,58

0090

odbor vnitřních věcí

3 155 500,00

3 172 946,22

2 482 195,55

78,23

0110

městská policie

36 648 700,00

37 029 432,06

34 137 246,57

92,19

 

kancelář primátora

 

 

 

 

0120

samostatné pracoviště

16 855 800,00

20 716 407,65

15 910 905,86

76,80

0121

oddělení kultury

123 130 000,00

135 625 000,00

135 426 460,97

99,85

 

celkem

139 985 800,00

156 341 407,65

151 337 366,83

96,80

0130

odbor životního prostředí

61 038 000,00

64 502 380,63

62 456 502,51

96,83

0140

odbor rozvoje města a strategického plánování

3 273 100,00

4 413 159,38

1 360 581,37

30,83

0150

odbor živnostenský

8 000,00

8 000,00

3 000,00

37,50

0160

odbor dopravy

917 000,00

927 000,00

907 671,50

97,91

0170

odbor informatiky

22 682 600,00

25 889 571,69

15 004 947,98

57,96

0180

odbor právní a organizační

400 000,00

522 967,00

141 446,00

27,05

 

kancelář tajemníka

 

 

 

 

0191

oddělení hospodářská správy

10 918 600,00

15 003 642,24

11 227 264,57

74,83

0193

oddělení havarijního a krizového řízení

1 324 800,00

1 391 249,31

1 141 624,88

82,06

0194

oddělení veřejných zakázek

181 000,00

181 539,00

15 996,20

8,81

 

celkem

12 424 400,00

16 576 430,55

12 384 885,65

74,71

0192

oddělení personální a mzdové

179 347 600,00

196 218 893,10

191 550 231,25

97,62

0195

manažer bezpečnosti

487 900,00

731 836,00

528 528,00

72,22

0210

oddělení kontroly

9 000,00

9 000,00

8 933,00

99,26

0220

odbor přípravy a realizace investic

32 512 000,00

480 598 713,86

291 146 816,79

60,58

0790

Technické služby (patří pod odbor majetku města a odbor životního prostředí - dle vykonávané činnosti)

131 905 400,00

152 349 797,50

146 610 929,78

96,23

0800

městská část Komárov

7 001 000,00

8 726 991,00

5 100 660,38

58,45

0810

městská část Malé Hoštice

9 204 000,00

9 799 396,00

8 227 178,94

83,96

0820

městská část Podvihov

4 450 000,00

8 224 218,00

3 189 530,43

38,78

0830

městská část Suché Lazce

5 599 000,00

6 378 934,50

5 625 646,85

88,19

0840

městská část Vávrovice

6 938 000,00

8 592 448,00

5 699 600,02

66,33

0850

městská část Vlaštovičky

2 779 000,00

3 762 315,00

2 704 749,30

71,89

0860

městská část Zlatníky

2 709 000,00

9 617 986,36

2 102 508,49

21,86

0870

městská část Milostovice

2 718 000,00

4 257 355,00

2 416 619,82

56,76

 

VÝDAJE CELKEM (po konsolidaci)

1 069 791 200,00

1 750 712 627,53

1 381 291 549,75

78,90

* ORJ = organizační jednotka - vnitroorganizační třídění na jednotky - odbory (případně oddělení) odpovědné za svůj rozpočet

** odbor hlavního architekta zanikl k 31. 07. 2019 a od 01. 08. 2019 byl rozdělen na samostatná pracoviště architekta, inženýrských sítí a dopravy, pro sídelní a krajinnou zeleň a oddělení územního plánování a oddělení památkové péče

 

Podrobný popis činností jednotlivých odborů najdete v komentářích jednotlivých odborů v částech A2 s odkazem na jednotlivé odbory.

 

1.1.3 KONSOLIDACE

Při používání rozpočtové skladby, která je postavena na peněžním principu a sleduje veškeré operace na bankovních účtech, je smyslem konsolidace očištění příjmů a výdajů od interních přesunů peněžních prostředků mezi bankovními účty a účty fondů. Objem převodů mezi bankovními účty města dosáhl v roce 2019 hodnoty 2.211.947.761,62 Kč.

 

1.1.4 FINANCOVÁNÍ

Financování představuje peněžní operace spojené s přijetím externích zdrojů a splácením jistin přijatých návratných zdrojů a operace s peněžními fondy. Dále představuje v bilanci příjmů a výdajů peněžní operace, které v případě schodkového hospodaření doplňují cizími návratnými zdroji nebo finančními prostředky z minulých let stránku příjmů nebo v případě přebytkového rozpočtu změnu stavu prostředků na bankovních účtech.

V roce 2019 město ve financování plánovalo:

na straně příjmů:

Ø  použití sociálního fondu                                                                        + 5.130.200,00 Kč                                                                                     celkem  + 5.130.200,00 Kč

 

na straně výdajů:

Ø  tvorba sociálního fondu                                                                         - 5.130.200,00 Kč

Ø  tvorba zajišťovacího fondu                                                                   -    100.000,00 Kč

Ø  tvorba fondu obnovy vodovodů a kanalizací                                      -  3.420.000,00 Kč

Ø  splátka revolvingového úvěru (KB 460 mil.)                                     - 30.000.000,00 Kč                                                                                               celkem - 38.650.200,00 Kč

             saldo  - 33.520.000,00 Kč

 

Příjmy byly plánovány ve výši 1.103.311.200,00 Kč mínus 33.520.000,00 Kč (saldo financování) se rovnal výši rozpočtovaných výdajů ve výši 1.069.791.200,00 Kč.

 

Po úpravách během roku 2019 byl stav k 31. 12. 20219 následovný:

na straně příjmů:

Ø  změna stavu běžných účtů (finanční vypořádání, zapojení zůstatku běžných účtů)

 - 75.012.336,08 Kč

Ø  aktivní krátkodobé operace řízení likvidity příjmy (termínovaný vklad)                                                                                                                         600.000.000,00 Kč

Ø  přijetí revolvingového úvěru (KB 460 mil. Kč)                                    129.934.812,56 Kč

          celkem  654.922.476,48 Kč

 

na straně výdajů:

Ø  aktivní krátkodobé operace řízení likvidity výdaje (termínovaný vklad)                                                                                                                         600.000.000,00 Kč

Ø  splátka revolvingového úvěru (KB 460 mil. Kč)                                 167.771.333,76 Kč

Ø  splátka úvěru ČSOB (280 mil. Kč)                                                        30.000.000,00 Kč

          celkem  797.771.333,76 Kč

saldo - 142.848.857,28 Kč

 

Příjmy (po konsolidaci) dosáhly v roce 2019 výše 1.524.140.407,03 Kč – 142.848.857,28 Kč (saldo financování) odpovídá výši dosažených výdajů (po konsolidaci), a to 1.381.291.549,75 Kč

 

Přehled zadluženosti z poskytnutých úvěrů městu k 31. 12. 2019 v Kč:

K 31. 12. 2018

 

 

 

 

 

Zůstatek nesplacených úvěrů

 

ORG

 

 

 

 

ČSOB a.s. (280mil.)

9968

 

 

130 259 549,11

 

KB a.s. (460mil)

9963

 

 

177 666 574,27

celkem

 

 

 

 

307 926 123,38

 

 

 

 

 

 

 

 

 

schválený rozpočet

skutečnost

 

2019

 

 

 

 

 

Příjem

 

 

 

 

 

 

ČSOB a.s. (280mil.)

9968

0,00

0,00

 

 

KB a.s. (460mil)

9963

0,00

129 934 812,56

 

celkem

 

 

0,00

129 934 812,56

 

 

 

 

 

 

 

Splátky k 31. 12. 2019

 

 

 

 

zůstatek

 

ČSOB a.s. (280mil.)

9968

-30 000 000,0

-30 000 000,00

100 259 549,11

 

KB a.s. (460mil)

9963

0,0

-167 771 333,76

139 830 053,07

celkem

 

 

-30 000 000,00

-197 771 333,76

240 089 602,18

 

 

 

 

 

 

ZŮSTATEK K 31. 12. 2019

 

-30 000 000,00

-67 836 521,20

240 089 602,18

 

Přehled úvěrových smluv:

  1. Smlouva o úvěru s Československou obchodní bankou a.s. z roku 2011 na čerpání ve výši úvěrového rámce do 500.000.000,00 Kč a zůstatkem k 31. 12. 2013 ve výši 280.000.000,00 Kč s úrokovou sazbou 3M PRIBOR + 0,75% p.a.  V roce 2019 byly provedeny splátky jistiny ve výši 30.000.000,00 Kč. Zaplaceny byly úroky ve výši 3.379.950,52 Kč. Zůstatek ke splácení k 31. 12. 2019 je 100.259.549,11 Kč.
  2. Smlouva o úvěru s Komerční bankou a.s. z roku 2017 na čerpání ve výši úvěrového rámce do výše 460.000.000,00 Kč a zůstatkem k 31. 12. 2020 ve výši 350.000.000,00 Kč s úrokovou sazbou 3M PRIBOR + 0,00% p.a.  V roce 2019 bylo čerpáno 129.934.812,56 Kč a provedeny splátky jistiny ve výši 167.771.333,76 Kč. Zaplaceny byly úroky ve výši 2.700.041,75 Kč. Zůstatek ke splácení k 31. 12. 2019 je 139.830.053,07 Kč.

 

Oblast financování je zohledněna v přílohách  A_14 financování a A_7_příjmy a výdaje_2016 2019 a problematika úvěrů je zohledněna v přílohách  A_20 zadluženost SMO a  A_19 přehled úvěrů SMO.

 

1.2 HOSPODAŘENÍ S MAJETKEM

 

Přehled majetku dle rozvahy v Kč:

 

stav k

31. 12. 2018

přírůstky

úbytky

stav k

31. 12. 2019

Software

61 915 658,14

9 239 707,41

-3 491 185,20

67 664 180,35

Drobný dlouhodobý nehmotný majetek

10 882 272,19

120 658,31

-120 658,31

10 882 272,19

Ostatní dlouhodobý nehmotný majetek

86 779 223,67

955 173,00

-31 500,00

87 702 896,67

Stavby

4 106 612 277,07

280 398 102,78

-169 536 730,67

4 217 473 649,18

 

bytové domy a bytové jednotky

207 081 330,45

16 870 722,15

-1 089 500,00

222 862 552,60

 

bytové domy a bytové jednotky- majetek v zástavě

61 272 031,00

0,00

0,00

61 272 031,00

 

stavby

39 139 389,57

1 481 206,17

0,00

40 620 595,74

 

budovy pro služby obyvatelstvu

1 053 050 000,64

58 683 932,24

-58 182 724,34

1 053 551 208,54

 

jiné nebytové domy a nebytové jednotky

336 742 594,90

22 844 995,38

-38 034 623,72

321 552 966,56

 

komunikace a veřejné osvětlení

1 317 932 146,18

29 810 870,49

-17 173 977,00

1 330 569 039,67

 

jiné inženýrské sítě

545 509 326,46

3 454 300,00

-29 210,00

548 934 416,46

 

ostatní stavby

545 885 457,87

147 252 076,35

-55 026 695,61

638 110 838,61

Samostatné movité věci a soubory movitých věcí

357 692 704,63

40 088 604,12

-17 250 986,15

380 530 322,60

 

energetické a hnací stroje

81 221 780,12

8 137 729,54

-3 815 505,00

85 544 004,66

 

pracovní stroje a zařízení

50 115 844,67

8 833 968,80

-151 853,19

58 797 960,28

 

výpočetní technika

163 664 591,82

14 636 263,57

-8 531 471,91

169 769 383,48

 

dopravní prostředky

43 902 314,52

7 789 121,21

-4 316 966,00

47 374 469,73

 

inventář

18 788 173,50

691 521,00

-435 190,05

19 044 504,45

Drobný dlouhodobý hmotný majetek

86 570 008,72

5 956 013,89

-3 542 497,64

88 983 524,97

Ostatní dlouhodobý hmotný majetek

276 500,20

89 298,00

0,00

365 798,20

Pozemky

2 472 772 956,03

11 854 160,80

-13 312 971,29

2 471 314 145,54

 

lesy

1 000 199,18

0,00

-4 780,18

995 419,00

 

zahrady, pastviny, louky, rybníky

598 884 446,78

9 075 170,36

-3 226 787,24

604 732 829,90

 

pozemky - zastavěná plocha

1 817 388 980,22

2 766 940,44

-10 081 314,91

1 810 074 605,75

 

pozemek - zastavěná plocha - pozemek v zástavě

3 570 667,00

0,00

0,00

3 570 667,00

 

ostatní pozemky

51 928 662,85

12 050,00

-88,96

51 940 623,89

Kulturní předměty

13 231 278,00

165 652,00

0,00

13 396 930,00

Dlouhodobý hmotný majetek určený k prodeji

8 097 755,80

87 813 788,92

-7 348 269,80

88 563 274,92

 

pozemky

8 097 755,80

87 813 788,92

-7 348 269,80

88 563 274,92

Nedokončený dlouhodobý nehmotný majetek

2 518 091,44

6 698 360,80

-6 824 695,21

2 391 757,03

 

software

5 334,41

5 743 187,80

-5 748 522,21

0,00

 

nad 60.000,-

637 755,00

955 173,00

-1 076 173,00

516 755,00

 

sdružené prostředky - cyklo Otice

1 013 517,18

0,00

0,00

1 013 517,18

 

sdružené prostředky - cyklo Jakartovice

861 484,85

0,00

0,00

861 484,85

Nedokončený dlouhodobý hmotný majetek

207 841 733,54

306 516 998,61

-241 589 168,32

272 769 563,83

 

stavební

192 753 660,59

270 067 572,45

-202 516 430,56

260 304 802,48

 

strojní

10 452 496,60

25 361 349,16

-28 003 960,76

7 809 885,00

 

služebnost

0,00

89 298,00

-89 298,00

0,00

 

pozemky

220 748,00

10 833 129,00

-10 813 829,00

240 048,00

 

kulturní předměty

0,00

165 650,00

-165 650,00

0,00

 

opravné položky

4 414 828,35

0,00

0,00

4 414 828,35

Pořizovaný dlouhodobý finanční majetek

0,00

24 950 000,00

-24 950 000,00

0,00

Poskytnuté zálohy na DNM

0,00

0,00

0,00

0,00

Poskytnuté zálohy na DHM

547 388,00

4 488 864,48

-2 534 381,24

2 501 871,24

Majetkové účasti v osobách s rozhod. vlivem

304 315 562,96

37 672 000,00

-1 742 410,66

340 245 152,30

Ostatní dlouhodobý finanční majetek

3 139 145,55

0,00

-123 695,55

3 015 450,00

CELKEM

7 723 192 555,94

792 057 383,12

-467 449 150,04

8 047 800 789,02

 

Přírůstky majetku jsou: nákup budov a staveb, nákup samostatných předmětů, zařazení z účtu technického zhodnocení, bezúplatné převzetí od PO, bezúplatný převod od cizího subjektu, delimitace dle právního předpisu, přijaté dary, převod na jiné středisko (ORJ) a účetní opravy. Úbytky obsahují: vyřazení z důvodu opotřebení, prodej, převod PO, bezúplatné převedení cizím subjektům, převod na jiné středisko, poskytnuté dary, účetní opravy, snížení ceny.

Statutární město Opava odepisovalo majetek rovnoměrnými odpisy a jejich saldo bylo 100.292.500,42 Kč.

 

Odpisy se kumulují do oprávek, které by měly vyjadřovat postupné opotřebení majetku. Dochází ke korekci pořizovací hodnoty majetku na hodnotu, která vyjadřuje skutečnost, že se nejedná o majetek úplně nový, ale o majetek, který je již delší dobu používán. Tím se získávají přesnější informace o hodnotě majetku vykazovaného v rozvaze.

Dále jsou odpisy nákladovou položkou umožňující vyjádřit, jaké zdroje by měly být vytvářeny k zajištění reprodukce majetku. Situace, kdy účetní jednotka není schopna svými výnosy pokrýt odpisy majetku, znamená, že se upřednostňuje běžná spotřeba před dlouhodobějšími investicemi a nevytvářejí se zdroje k možné obnově majetku. V tomto smyslu se odpisy stávají důležitou kalkulační veličinou.

 

 

Přehled oprávek dlouhodobého majetku:

název majetku

minulá léta

2019

celkem

software

40 198 984,49

7 120 909,00

47 319 893,49

drobný dlouhodobý nehmotný majetek

10 882 272,19

0,00

10 882 272,19

ostatní dlouhodobý nehmotný majetek

45 238 339,09

3 426 937,38

48 665 276,47

stavby

1 703 469 124,99

75 892 991,23

1 779 362 116,22

samostatné movité věci a soubory movitých věcí

227 510 964,61

11 431 261,56

238 942 226,17

drobný dlouhodobý hmotný majetek

86 570 008,72

2 413 516,25

88 983 524,97

ostatní dlouhodobý hmotný majetek (účet 029)

15 237,00

6 885,00

22 122,00

 

 

1.3 OSTATNÍ

 

Jak již bylo výše zmíněno, přílohy k finančnímu vypořádání a k zapojení zůstatku základního běžného účtu z roku 2019 jsou obsaženy v přílohách B_01 – B_06.

 

Oblast příspěvkových organizací obsahují přílohy Cxxx.

 

Oblast obchodních společností s většinovým podílem města obsahují přílohy Dxxx.