Komentář
k hospodaření Statutárního města Opavy za rok 2019
Hospodaření Statutárního města Opava
Komentář k hospodaření obsahuje
nejdůležitější informace a data z přehledů, výkazů a ostatních
příloh, které jsou součástí materiálu předloženého k projednávanému bodu.
Rozpočet na rok 2019 byl schválen na zasedání Zastupitelstva
statutárního města Opavy dne 17. 12. 2018 usnesením č. 25/2/ZM/18.
Rozpočtové příjmy byly schváleny ve výši
1.103.311.200,00 Kč a rozpočtové výdaje ve výši 1.069.791.200,00 Kč.
Z tohoto pohledu by se mohlo zdát, že město mělo schválený rozpočet
přebytkový s přebytkem ve výši 33.520.000,00 Kč. Na toto kladné saldo je
potřeba se podívat z pohledu zda město má neuhrazené splátky
mimorozpočtových zdrojů (splátky jistin, tvorba fondů), či předpokládá
jejich zapojení (přijetí externích zdrojů, zůstatky minulých let, použití
fondů). Tento pohled se zobrazí v části financování.
V roce 2019 město ve financování
plánovalo:
na straně příjmů:
Ø
použití
sociálního fondu + 5.130.200,00 Kč celkem
+ 5.130.200,00 Kč
na straně výdajů:
Ø
tvorba
sociálního fondu - 5.130.200,00
Kč
Ø
tvorba
zajišťovacího fondu - 100.000,00 Kč
Ø
tvorba
fondu obnovy vodovodů a kanalizací
- 3.420.000,00
Kč
Ø
splátka
revolvingového úvěru (ČSOB 280 mil.) - 30.000.000,00
Kč
celkem - 38.650.200,00 Kč
Z výše uvedeného vyplývá, že saldo
financování bylo schváleno ve výši – 33.520.000,00 Kč.
Po zohlednění salda financování (v případě
kladného salda se přičítá k příjmům, v případě záporného salda se od
příjmů odčítá) byl rozpočet schválen jako vyrovnaný ve výši 1.069.791.200,00 Kč
Schválený rozpočet příjmů představoval daňové
příjmy ve výši 908.093.400,00 Kč, nedaňové příjmy ve výši 118.023.800,00 Kč,
kapitálové příjmy ve výši 12.070.000,00 Kč a přijaté dotace, které představují
neinvestiční přijatý transfer ze státního rozpočtu v rámci souhrnného
dotačního vztahu na výkon v přenesené působnosti ve výši 65.124.000,00 Kč.
Schválený rozpočet výdajů se členil na běžné
výdaje ve výši 974.324.800,00 Kč a kapitálové výdaje ve výši 95.466.400,00 Kč.
V průběhu roku 2019 byl schválený rozpočet na
základě rozpočtových opatření schválených radou nebo zastupitelstvem města
Opavy upraven:
Ø
na
příjmové straně na celkovou výši 1.350.357.652,11 Kč
Ø
na
výdajové straně na celkovou výši 1.750.712.627,53 Kč
Ø
saldo
financování bylo upraveno na výši + 400.354.975,42 Kč
Výše uvedené informace lze vyčíst z Výkazu
pro hodnocení plnění rozpočtu FIN 2-12 (příloha
A_03) nebo z Přehledu pro hodnocení plnění rozpočtu 120 (viz
příloha A_04).
Výsledek rozpočtového hospodaření v letech
2015 – 2019 je obsažen v tabulce výsledek rozpočtového hospodaření (příloha
A_08) nebo podrobněji v tabulce plnění rozpočtu příjmy a výdaje
(příloha
A_07).
Saldo příjmů a výdajů po konsolidaci bylo
k 31. 12. 2019 ve výši 142.848.857,28 Kč. Toto saldo odpovídá saldu
financování (jen s opačným znaménkem, tzn. město splácelo více jistin
úvěrů než přijalo a splátky byly kryty z vlastních zdrojů):
na straně příjmů:
Ø
změna
stavu běžných účtů (finanční vypořádání, zapojení zůstatku běžných účtů)
- 75.012.336,08
Kč
Ø
aktivní
krátkodobé operace řízení likvidity příjmy (termínovaný účet) 600.000.000,00 Kč
Ø
přijetí
revolvingového úvěru (KB 460 mil. Kč) 129.934.812,56 Kč
celkem 654.922.476,48
Kč
na straně výdajů:
Ø
aktivní
krátkodobé operace řízení likvidity příjmy (termínovaný účet) 600.000.000,00
Kč
Ø
splátka
revolvingového úvěru (KB 460 mil. Kč) 167.771.333,76 Kč
Ø
splátka
úvěru ČSOB (280 mil. Kč) 30.000.000,00 Kč
celkem 797.771.333,76
Kč
saldo - 142.848.857,28
Kč
K 31. 12. 2019 byl zůstatek bankovních
účtů 407.058.735,94 Kč, z toho základní běžný účet (ZBÚ) vykazoval
zůstatek 353.492.251,43 Kč a běžné účty fondů 53.566.484,51 Kč. Jak bylo
naloženo se zůstatkem ZBÚ je zpracováno v přílohách B_01 až B_06 a o jeho
rozdělení (finanční vypořádání a rozdělení zůstatku ZBÚ) rozhodlo Zastupitelstvo
SMO na svém jednání dne 11. 05. 2020 svým usnesením č. 331/10/ZM/20.
V průběhu roku byly závazné ukazatele
rozpočtu upravovány na základě rozpočtových opatřeních (282), změn rozpisů
rozpočtu (159) a předběžných rozpočtových opatřeních (31). Úpravy proběhly
v celkové výši 848.833.228,29 Kč, z toho navyšujících a snižujících rozpočet
v rámci Rady SMO bez dotací bylo 160.784.737,02 Kč, což představuje 15,03%
schválené částky rozpočtu. V roce 2019 došlo k překročení limitu
zvyšujících nebo snižujících rozpočtových opatřeních do úhrnné výše 10% celkové
schválené výše rozpočtu (usn. 28/2/ZM/18, bod 3., písm. b), z 17. 12.
2018). Překročení bylo způsobeno nepředložením rozpočtového opatření na vratku
zápůjčky Městského dopravního podniku, a.s. ve výši 132.986.000,00 Kč na
jednání ZMO. Toto rozpočtové opatření schválila rada na svém zasedání dne 17.
04. 2019, číslo rozpočtového opatření je 2019/53. Tato vratka zápůjčky byla
použita v plné výši na splátku úvěru – dle podmínek Smlouvy o úvěru mezi
SMO a KB a.s. z roku 2017 a následných dodatků. Rozpočtové opatření
ovlivnilo výši příjmů, ale neovlivnilo výši výdajů. Sice došlo ze strany úřadu
k pochybení, ale schválení v zastupitelstvu by bylo formální.
REKAPITULACE
SCHVÁLENÝCH ROZPOČTOVÝCH OPATŘENÍ k 31. 12. 2019 |
|||||
|
schválený
rozpočet |
úpravy
RMO |
úpravy
ZMO |
upravený
rozpočet |
|
příjmy |
|
|
|
|
|
1xxx |
908 093
400,00 |
0,00 |
-5 770
600,00 |
902 322
800,00 |
|
2xxx |
118 023
800,00 |
143 331
347,93 |
0,00 |
261 355
147,93 |
|
3xxx |
12 070
000,00 |
43
249,00 |
0,00 |
12 113
249,00 |
|
4xxx |
65 124
000,00 |
109 442
455,18 |
0,00 |
174 566
455,18 |
|
celkem |
1 103
311 200,00 |
252 817
052,11 |
-5 770
600,00 |
1 350
357 652,11 |
|
|
|
|
|
|
|
výdaje |
|
úpravy
RMO a ZMO |
|
||
5xxx |
974 324
800,00 |
179 209
690,80 |
1 153
534 490,80 |
||
6xxx |
95 466
400,00 |
501 711
736,73 |
597 178
136,73 |
||
celkem |
1 069
791 200,00 |
680 921
427,53 |
1 750
712 627,53 |
||
|
|
|
|
|
|
financování* |
|
|
|
|
|
8115 - příjem |
5 130
200,00 |
10 383
291,52 |
402 466
274,37 |
417 979
765,89 |
|
8115 - výdaj |
-8 650
200,00 |
0,00 |
-140
467,00 |
-8 790
667,00 |
|
8115 - celkem |
-3 520 000,00 |
10 383 291,52 |
402 325 807,37 |
409 189 098,89 |
|
|
|
|
|
|
|
8123 - příjem |
0,00 |
7 026
848,57 |
181 910
361,72 |
188 937
210,29 |
|
8123 - výdaj |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
|
8123 - celkem |
0,00 |
7 026
848,57 |
181 910
361,72 |
188 937
210,29 |
|
|
|
|
|
|
|
8124 - příjem |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
|
8124 - výdaj |
-30 000
000,00 |
-167 771
333,76 |
0,00 |
-197
771 333,76 |
|
8124
- celkem |
-30 000 000,00 |
-167 771 333,76 |
0,00 |
-197 771 333,76 |
|
celkem |
-33 520 000,00 |
-150 361 193,67 |
584 236 169,09 |
400 354 975,42 |
|
|
|
|
|
|
|
příjmy
+ financování |
1 069 791 200,00 |
102 455 858,44 |
578 465 569,09 |
1 750 712 627,53 |
|
|
|
|
|
|
|
RO celkem |
|
270
227 192,20 |
578
606 036,09 |
|
|
RO celkem RMO+ZMO |
848
833 228,29 |
|
|
||
RO RMO celkem bez dotací |
|
160 784
737,02 |
|
|
(podrobně přílohy: A_36; A_37; A_38)
1.1 VÝSLEDEK ROZPOČTOVÉHO HOSPODAŘENÍ
Příjmy a výdaje v členění dle rozpočtové
skladby v Kč bez konsolidací:
|
rozpočet schválený RS
2019 |
rozpočet upravený RU
2019 |
skutečnost 2019 |
plnění RU (%) |
|
PŘÍJMY
CELKEM |
|
1 103 311 200,00 |
1 350 357 652,11 |
1 524 140 407,03 |
112,87% |
z
toho: |
|
|
|
|
|
daňové
příjmy |
|
908 093 400,00 |
902 322 800,00 |
1 063 035 923,06 |
117,81% |
nedaňové
příjmy |
|
118 023 800,00 |
261 355 147,93 |
271 811 022,09 |
104,00% |
kapitálové
příjmy |
|
12 070 000,00 |
12 113 249,00 |
14 773 504,70 |
121,96% |
přijaté
dotace |
|
65 124 000,00 |
174 566 455,18 |
174 519 957,18 |
99,97% |
VÝDAJE
CELKEM |
|
1 069 791 200,00 |
1 750 712 627,53 |
1 381 291 549,75 |
78,90% |
z
toho: |
|
|
|
|
|
běžné
výdaje |
|
974 324 800,00 |
1 153 534 490,80 |
1 052 336 462,84 |
91,23% |
kapitálové
výdaje |
|
95 466 400,00 |
597 178 136,73 |
328 955 086,91 |
55,08% |
FINANCOVÁNÍ
CELKEM |
|
-33 520 000,00 |
400 354 975,42 |
-142 848 857,28 |
|
z
toho: |
|
|
|
|
|
změna
stavu ZBÚ |
|
-3 520 000,00 |
409 189 098,89 |
-75 012 336,08 |
|
řízení
likvidity |
|
0,00 |
0,00 |
0,00 |
|
přijaté
prostředky |
|
0,00 |
188 937 210,29 |
129 934 812,56 |
|
splátky
půjčených prostř. |
|
-30 000 000,00 |
-197 771 333,76 |
-197 771 333,76 |
|
SALDO
|
|
0 |
0 |
0 |
|
1.1.1 PLNĚNÍ ROZPOČTU PŘÍJMŮ
Příjmy města Opavy byly rozpočtovány
v roce 2019 ve schváleném rozpočtu ve výši 1.103.311.200,00 Kč. Schválený
rozpočet obsahoval v dotacích pouze souhrnný dotační vztah (tzv. dotace na
přenesenou působnost, dále SDV) ve výši 65.124.000,00 Kč. Upravený rozpočet
k 31. 12. 2019 počítal s celkovými příjmy 1.350.357.652,11
Kč, přičemž dotace byly plánované ve výši 174.566.455,18 Kč (v tom SDV
68.104.500,00 Kč). Příjmy byly naplněny do objemu 1.524.140.407,03 Kč
(z toho dotace 174.519.957,18 Kč včetně SDV). Podrobné plnění příjmů dle
položek obsahuje příloha A_09_plnění
příjmů rozpočtu dle POL.
Mezi daňové příjmy Statutárního města Opavy
patří především příjmy ze sdílených daní dle zákona č. 243/2000 Sb., o
rozpočtovém určení výnosů některých daní územním samosprávným celkům a některým
státním fondům (zákon o rozpočtovém určení daní). Jedná se o příjmy z daní
fyzických osob ze závislé činnosti i OSVČ, daně z kapitálových příjmů,
daně z příjmů právnických osob a daň z přidané hodnoty. Daň z příjmu
právnických osob za obce, která je sice 100% příjmem obce, je ale současně ve
stejné výši na straně výdajů (tato záležitost je vyřešena pouze převodem mezi
vlastními účty). Jediná z daní, která zůstává v 100% výši obci, je daň
z nemovitosti. Plnění těchto typů daňových příjmů je v následující
tabulce.
Plnění vybraných daňových příjmů v Kč:
|
rozpočet schválený (RS)
2019 |
rozpočet upravený (RU)
2019 |
skutečnost 2019 |
plnění RS (%) |
plnění RU (%) |
|
|
|
|
|
|
daň
z příjmu FO ze záv.čin. |
185 000 000 |
185 000 000 |
236 741 462,68 |
127,97% |
127,97% |
daň
z příjmu FO OSVČ |
4 000 000 |
4 000 000 |
5 998 590,15 |
149,96% |
149,96% |
daň
z příjmu FO kapit.výnos |
16 000 000 |
16 000 000 |
20 229 012,86 |
126,43% |
126,43% |
daň
z příjmu PO |
160 000 000 |
160 000 000 |
188 432 116,99 |
117,77% |
117,77% |
daň
z přidané hodnoty |
350 000 000 |
350 000 000 |
424 236 003,20 |
121,21% |
121,21% |
sdílené
daně celkem |
715 000 000 |
715 000 000 |
875 637 185,88 |
122,47% |
122,47% |
daň
z příjmu PO za obce |
30 000 000 |
24 229 400 |
24 229 400,00 |
80,76% |
100,00% |
poplatky
v oblasti ŽP |
22 300 000 |
22 300 000 |
22 884 501,58 |
102,62% |
102,62% |
v
tom: komunální odpad |
22 000 000 |
22 000 000 |
22 687 634,86 |
103,13% |
103,13% |
místní
poplatky |
3 250 000 |
3 250 000 |
5 832 169,76 |
179,45% |
179,45% |
v
tom: poplatek ze psů |
1 450 000 |
1 450 000 |
1 794 664,82 |
123,77% |
123,77% |
ostatní
odvody z vybr.činn. |
1 300 000 |
1 300 000 |
1 830 884,12 |
0,00% |
0,00% |
správní
poplatky |
17 243 400 |
17 243 400 |
18 950 428,93 |
109,90% |
109,90% |
daně
v oblasti haz.her |
54 000 000 |
54 000 000 |
47 424 096,90 |
87,82% |
87,82% |
daň
z nemovitosti |
65 000 000 |
65 000 000 |
66 247 255,89 |
101,92% |
101,92% |
CELKEM |
908 093 400 |
902 322 800 |
1 063 035 923,06 |
117,06% |
117,81% |
Vybrané daňové příjmy
Výnosy z VHP
Daň z nemovitosti
Plnění sdílených daní a odvodů z hazardu
od roku 2014 je uvedeno v příloze A_18 plnění daňových příjmů a
z hazardu.
Nedaňové příjmy dosáhly v roce 2019 objemu
271.811.022,09 Kč:
Přehled nedaňových příjmů v Kč:
|
rozpočet schválený
(RS) 2019 |
rozpočet upravený
(RU) 2019 |
skutečnost 2019 |
skutečnost/ RU (%) |
příjmy
z vlastní činnosti (poskytování služeb a výrobků) |
41 846 000,00 |
43 019 930,00 |
46 461 478,84 |
108,00% |
odvody
příspěvkových organizací |
1 500 000,00 |
2 000 000,00 |
2 621 283,00 |
131,06% |
příjmy
z pronájmu majetku |
47 777 300,00 |
49 424 639,00 |
51 599 060,15 |
104,40% |
výnosy
z finančního majetku |
1 110 000,00 |
1 210 000,00 |
5 701 631,37 |
471,21% |
přijaté
sankční platby |
5 390 000,00 |
5 495 601,74 |
7 111 265,20 |
129,40% |
přijaté
vratky transferů |
0,00 |
32 787,90 |
97 856,90 |
298,45% |
příjmy
z prodeje krátkodobého a drobného dlouhodobého majetku |
0,00 |
0,00 |
62 663,40 |
0,00% |
ostatní
nedaňové příjmy |
10 540 000,00 |
17 325 689,29 |
20 567 425,23 |
118,71% |
splátky
přijatých půjč. prostředků od podnik. subjektů |
0,00 |
132 986 000,00 |
132 986 000,00 |
100,00% |
splátky
přijatých půjč. prostředků od obecně prospěšných společností |
0,00 |
0,00 |
100 000,00 |
0,00% |
splátky
přijatých půjč. prostředků od příspěvkových organizací |
9 860 500,00 |
9 860 500,00 |
4 502 358,00 |
45,66% |
NEDAŇOVÉ
PŘÍJMY |
118 023 800,00 |
261 355 147,93 |
271 811 022,09 |
104,00% |
Oblast příjmů v části „příjmy
z vlastní činnosti“ tvoří podstatnou část příjmy z poskytovaných
služeb, především nájemcům v prostorách, kde je SMO vlastníkem. Je však
nutné zdůraznit, že tato příjmová stránka se projevuje i na straně výdajů, kdy
SMO jako vlastník hradí náklady na služby v těchto prostorách. Celkovou
výši nedaňových příjmů v roce 2019 proti předchozím letům výrazně ovlivnil
příjem „splátky přijatých půjčených prostředků od podnikatelských
subjektů“, kdy SMO vrátil zápůjčku Městský dopravní podnik a.s. ve výši
132.986.000,00 Kč. Tento příjem byl v plné výši použit na úhradu splátky
úvěru.
Podstatnou část příjmů v oblasti „ostatní
nedaňové příjmy“ představuje příjmy za prodej separovaného odpadu z odboru
životního prostředí (8.782.031,65 Kč), dále mezi významnější příjmy patří různé
fakturované příjmy (2.593.289,37 Kč), příspěvek na dopravní obslužnost od příměstských
obcí (2.719.503,00 Kč) či platby za bezdůvodné obohacení (1.297.893,89 Kč).
Ve schváleném rozpočtu na rok 2019 město
počítalo s kapitálovými příjmy ve výši 12.070.000,00 Kč, skutečnost pak byla
14.773.504,70 Kč.
Přehled kapitálových příjmů
|
rozpočet schválený
(RS) 2019 v Kč |
rozpočet upravený
(RU) 2019 v Kč |
skutečnost 2019 v Kč |
plnění RU (%) |
příjmy
z prodeje pozemků |
6 000 000,00 |
6 000 000,00 |
13 108 554,00 |
218,48% |
příjmy
z prodeje ostatních nemovitostí |
6 070 000,00 |
6 070 000,00 |
181 790,70 |
2,99% |
příjmy
z prodeje ostatního hmotného dlouhodobého majetku |
0,00 |
43 249,00 |
1 481 894,00 |
3426,42% |
přijaté
dary na pořízení dlouhodobého majetku |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00% |
příjmy
z prodeje majetkových podílů |
0,00 |
0,00 |
1 266,00 |
0,00% |
KAPITÁLOVÉ
PŘÍJMY |
12 070 000,00 |
12 113 249,00 |
14 773 504,70 |
121,96% |
SMO přijalo v roce 2019 dotace
v celkové výši 174.519.957,18 Kč. V tabulkách A_25_seznam
přijatých dotací a A_26_seznam
přijatých dotací z operačních programů jsou zobrazeny všechny
přijaté dotace se zohledněním poskytovatelů, příjemců, účelů, finanční výše
apod. Při schvalování rozpočtu byl zapojen příjem transferu v rámci SDV.
Tato částka byla navržena v objemu 65.124.000,00 Kč, tato výše pak byla
usnesením č. 25/8/RM/19 z 30. 01. 2019 upravena na konečnou výši
68.104.500,00 Kč. Skutečný příjem této dotace byl totožný s upraveným
rozpočtem. Pro informaci přikládáme tabulku, jak se vyvíjel příjem této dotace
od roku 2011.
v
mil. Kč |
2019 |
2018 |
2017 |
2016 |
2015 |
2014 |
2013 |
2012 |
2011 |
výkon
státní správy |
68,104 |
62,023 |
58,766 |
54,220 |
53,351 |
53,344 |
53,390 |
53,301 |
54,256 |
příspěvek
na školství |
* |
* |
* |
* |
* |
* |
* |
9,472 |
9,382 |
dojíždějící
žáci |
* |
* |
* |
* |
* |
* |
* |
0,453 |
0,470 |
CELKEM |
68,104 |
62,023 |
58,766 |
54,220 |
53,351 |
53,344 |
53,390 |
63,226 |
64,108 |
* |
tyto
příspěvky se staly součástí sdílených daní a není sdělována přesná výše, |
||||||||
kolik
je vyhrazeno jako příspěvek na školství |
V následující tabulce předkládáme přehled
přijatých dotací v členění od poskytovatele, o které je upraven
schválený rozpočet.
POSKYTOVATEL v roce 2019 - rozpočet |
v
Kč |
Ministerstvo
financí |
69 903 510,00 |
příprava
sčítání lidu, domů a bytů v roce 2021; volby do Evropského parlamentu;
Souhrnný dotační vztah 2019 |
|
Ministerstvo
kultury |
7 081 000,00 |
Slezské
divadlo Opava - projekt „Let‘ s sing Oratorio Music!“, vlastní umělecká
činnost 2017 -program státní podpory profesionálních divadel a stálých
profesionálních symfonických orchestrů a pěveckých sborů Knihovna Petra
Bezruče v Opavě - projekt „Vybavení knihovny RFID technologií a samoobslužným
půjčováním – II. etapa - pobočka Kateřinky“, rozvíjení fondu zvukových knih
pro nevidomé, zrakově postižené a jinak hendikepované uživatele, Pohádkový
labyrint, Cestou - necestou, podpora
klubové a přednáškové činnosti; |
|
Ministerstvo
práce a sociálních věcí |
15 378 853,12 |
sociálně
právní ochrana dětí 2019; Rozvoj nástrojů komunikace s veřejností a
optimalizace strategie veřejné dopravy - město Opava; výkon sociální práce
(mimo OSPOD) 2019; |
|
Ministerstvo
pro místní rozvoj |
11 431 107,63 |
ZŠ
a MŠ Malé Hoštice - Modernizace vybavení integrované učebny počítačů a cizích
jazyků v ZŠ Malé Hoštice; magistrát - Rozvoj komunikačních a informačních
systémů města Opavy; |
|
Ministerstvo
školství, mládeže a tělovýchovy ČR |
20 786 364,00 |
MŠ
Na Pastvisku - Šablony 2019-2020 - Na Pastvisku; MŠ Krnovská - Vzdělávání se
sluníčkem II (šablony II); MŠ Havlíčkova - projekt "Kašpárek a barvy
kolem nás "(šablony II); MŠ Riegrova - projekt "Šablony II -
Personální podpora a rozvojové aktivity pro děti v MŠ Riegrova Opava";
ZŠ Englišova - projekt " Moderní výuka" (Šablony II); ZŠ Mařádkova
- projekt "Šablony II 2019"; ZŠ Otická - projekt: "Podpora
vzdělávání II" (šablony II); ZŠ Edvarda Beneše - projekt "Podpora
společného vzdělávání na ZŠ Opava, Edvarda Beneše 2 -II" (šablony II);
ZŠ Vrchní - projekt "Šablony 2019"; ZŠ a MŠ Komárov - projekt
"ZŠ a MŠ Opava - Komárov II - do roku 2021"; ZŠ a MŠ Vávrovice -
projekt "Technologie přibližující poznání"; ZŠ T.G.Masaryka -
projekt "Škola pro všechny II" (šablony II); ZŠ Šrámkova - projekt
"Rozvoj logického myšlení - ZŠ Šrámkova Opava"; Středisko volného
času Opava - projekt "Šablony II pro SVČ Opava"; ZŠ Nový svět,
Opava - projekt "Šablony II ZŠ Nový svět, Opava" |
|
Ministerstvi
vnitra |
845 836,00 |
zabezpečení
akceschopnosti JSDH na rok 2019; projekt " Opava - Zefektivnění a
rozšíření MKDS IV. Etapa |
|
Ministerstvo
zemědělství |
4 003 733,00 |
Městské
lesy Opava - výchova lesních porostů do 40 let skutečného věku porostu, umělá
obnova sadbou- první, umělá obnova sadbou- opakovaná, přirozená obnova a
umělá obnova síjí, vyklizování nebo přibližování dříví koněm, likvidace
klestu štěpkováním nebo drcením |
|
Ministerstvo
životního prostředí |
61 235,67 |
Zelené
hradby Opava - Hillova, Nad stromkem, sad nad Velkou; |
|
Ministerstvo
životního prostředí ERDF |
25 752 642,90 |
Zlatníky
a Milostovice - splašková kanalizace; Vlaštovičky+Jarkovice - splašková
kanalizace |
|
Moravskoslezský
kraj |
14 441 378,47 |
projekt
RESOLVE; Středisko volného času - organizace okresních a krajských kol
soutěží typu A a B vyhlášených MŠMT ČR pro rok 2019, projekt "Ukrajinský
soubor jako host folklorních festivalů v Moravskoslezském kraji";
projekt "Budoucnosti 4.0 se nebojíme, šikovné ruce potřebné jsou v každé
době"; Seniorcentrum Opava - Senior Point Opava; projekt "Série
vzdělávacích kurzů pro seniory v Opavě"; Podpora propagace sociální
služby a úprava webových stránek Seniorcentra Opava, p.o.; poskytování
základních druhů a forem sociálních služeb; Městský dopravní podnik Opava -
Dopravní obslužnost pro potřeby příměstských oblastí - Chvalíkovice,
Otice,Raduň, Vršovice, Slavkov; kancelář primátora - festival "62. Bezručova
Opava 2019"; festival "Další
břehy" - 22. ročník; odbor životního prostředí - dar - Intenzifikace
odděleného sběru a využívání vytříděných složek komunálního odpadu včetně
obalové složky v MSK; kancelář tajemníka - posílení akceschopnosti JSDH; ZŠ
Boženy Němcové - Podpora inkluze v Moravskoslezském kraji, projekt
"Třídnické hodiny"; ZŠ Vrchní - Podpora inkluze v Moravskoslezském
kraj, projekt "Odpojme se a zapojme se!"; ZŠ Šrámkova - Podpora
inkluze v Moravskoslezském kraji, projekt "Voda pro život"; odbor
rozvoje města a strategického plánování - Opava - osvětové kampaně 2019;
Ozdravný pobyt pro děti MŠ Srdíčko, Opava; odbor životního prostředí - úhrada
nákladů spojených s odstraněním následků závadného stavu dle § 42 odst. 4
zákona č. 254/2001 Sb, o vodách (Skrochovice); ZŠ a MŠ Malé Hoštice - projekt
"Školní zahrada jako učebna pod širým nebem!"; Slezské divadlo v
Opavě - projekt "Gabriela Stimola a Fabrizio Da Ros v Opavě",
spolufinancování provozních nákladů v roce 2019 v rámci Podpory
profesionálních divadel a profesionálního symfonického orchestru v MSK;
Knihovna Petra Bezruče v Opavě - zabezpečení výkonu regionálních funkcí
knihoven, Modernizace elektrické požární signalizace (EPS); Městské lesy
Opava - podpora hospodaření v lesích v MSK - ochrana lesních porostů;
Zařízení školního stravování Opava - Poskytování bezplatné stravy dětem
ohrožených chudobou ve školách z prostředků OP PMP v MSK II, Poskytování
bezplatné stravy dětem ohrožených chudobou ve školách z prostředků OP PMP v
MSK III; |
|
Státní
fond životního prostředí |
230 505,00 |
Územní
studie krajiny správního obvodu ORP Opava; |
|
Úřad
práce |
715 000,00 |
Vytvoření
pracovních příležitostí v rámci VPP |
|
Úřad
vlády |
300 000,00 |
Terénní
práce v Opavě 2018 |
|
Státní
fond rozvoje bydlení |
3 325 289,39 |
Územní
studie krajiny správního obvodu ORP Opava; Regenerace sídliště Opava -
Kylešovice, I. etapa (dětská hřiště 17. listopadu) |
|
Ministerstvo
obrany |
310 000,00 |
Opava
- oprava válečného hrobu obětí prusko-rakouské války r. 1866; |
|
CELKEM
rozpočet |
174 566 455,18 |
V rámci položek 4xxx Přijaté dotace je ve
výkazech uváděná položka 413x PŘEVODY Z VLASTNÍCH FONDŮ (objem 2.211.947.761,62
Kč), která je konsolidační položkou a zahrnuje převod financí v rámci
účtů SMO u bankovních ústavů. K 31. 12. 2019 mělo SMO účty u těchto
bankovních ústavů: Česká spořitelna a.s., Komerční banka a.s., Československá
obchodní banka a.s., RaiffeisenBank a.s. a Česká národní banka.
Celkové výdaje města Opava byly rozpočtovány ve
schváleném rozpočtu na rok 2019 ve výši 1.069.791.200,00 Kč. Upravený
rozpočet výdajů dosáhl k 31. 12. 2019 objemu
1.750.712.627,53 Kč, z toho běžné výdaje byly plánovány ve výši
1.153.534.490,80 Kč a kapitálové výdaje ve výši 597.178.136,73 Kč.
Skutečné čerpání výdajů k 31. 12. 2019 dosáhlo výše
1.381.291.549,75 Kč (po konsolidaci), což představuje plnění na 78,90% upraveného
rozpočtu. Běžné výdaje byly čerpány na 91,23 % a kapitálové výdaje na 55,08%
upraveného rozpočtu. Z celkového
upraveného rozpočtu jsou však do roku 2020 v rámci finančního vypořádání
převáděny finanční prostředky ve výši 226.069.539,96 Kč, které byly již smluvně
zablokovány, ale do konce roku 2019 nebyly uhrazeny. Pokud by výdaje
z tohoto finančního vypořádání byly uskutečněny v roce 2019, dosáhly
by výdaje skutečnosti 1.607.361.089,71 Kč, což by představovalo plnění 91,81%
upraveného rozpočtu.
Plnění výdajů 2019 v Kč po konsolidaci:
|
rozpočet schválený
(RS) 2019 |
rozpočet upravený
(RU) 2019 |
skutečnost 2019 |
plnění RU (%) |
běžné výdaje |
974
324 800,00 |
1
153 534 490,80 |
1
052 336 462,84 |
91,23% |
kapitálové výdaje |
95
466 400,00 |
597
178 136,73 |
328
955 086,91 |
55,08% |
VÝDAJE |
1 069 791 200,00 |
1 750 712 627,53 |
1 381 291 549,75 |
78,90% |
Podrobné plnění výdajů rozpočtu obsahuje
příloha A_10
- čerpání výdajů dle ORJ, kde je uvedeno čerpání po jednotlivých
odborech MMO.
Příloha A_11 - souhrnné čerpání výdajů
dle druhového třídění (POL) obsahuje podrobnější analytické členění
operací, které zdůrazňují jejich ekonomicko-právní charakter. Toto druhové
členění váže úzce na účetní specifikaci.
Dále je zde v příloze A_13 - souhrnné
čerpání výdajů dle akcí (ORG) uvedeno čerpání výdajů dle
jednotlivých akcí.
Rovněž předkládáme podrobný přehled plnění
výdajů rozpočtu dle oddílu a paragrafu, tzv. odvětvové třídění. Toto
členění obsahuje příloha A_12
- souhrnné čerpání výdajů dle odvětvového třídění (ODPA). Toto
členění odpovídá na otázku, do jakého odvětví byly výdaje směřovány. Pro
zjednodušení níže uvádíme přehled výdajů dle oddílu.
Přehled čerpání výdajů dle oddílu:
|
VÝDAJE
dle ODPA |
rozpočet schválený
(RS) 2019 v Kč |
rozpočet upravený
(RU) 2019 v Kč |
skutečnost 2019 v Kč |
plnění RU (%) |
|
1-ZEMĚDĚLSTVÍ, LESNÍ HOSPODÁŘSTVÍ a RYBÁŘSTVÍ |
1 423 700,00 |
7 599 380,56 |
7 442 593,46 |
|
10xx |
Zemědělství, lesní hospodářství a rybářství |
1 423 700,00 |
7 599 380,56 |
7 442 593,46 |
97,94% |
|
2-PRŮM. A OSTATNÍ ODVĚTVÍ HOSPODÁŘSTVÍ |
165 898 800,00 |
419 044 019,94 |
290 681 565,34 |
|
21xx |
Průmysl, stavebnictví, obchod a služby |
14 244 300,00 |
16 620 420,55 |
12 844 685,98 |
77,28% |
22xx |
Doprava |
145 381 000,00 |
269 721 338,38 |
203 003 787,91 |
75,26% |
23xx |
Vodní hospodářství |
6 273 500,00 |
132 678 730,01 |
74 815 879,45 |
56,39% |
24xx |
Spoje |
0,00 |
23 531,00 |
17 212,00 |
73,15% |
|
3-SLUŽBY PRO OBYVATELSTVO |
492 517 100,00 |
822 435 281,19 |
684 368 654,23 |
|
31xx |
Vzdělávání a školské služby * |
74 003 400,00 |
242 369 816,95 |
197 454 915,23 |
81,47% |
32xx |
Vzdělávání a školské služby ** |
3 337 800,00 |
4 789 440,00 |
4 479 440,00 |
93,53% |
33xx |
Kultura, církve a sdělovací prostředky |
131 201 400,00 |
157 057 911,60 |
152 750 279,10 |
97,26% |
34xx |
Tělovýchova a zájmová činnost |
69 744 200,00 |
158 976 285,68 |
124 921 993,90 |
78,58% |
35xx |
Zdravotnictví |
2 320 000,00 |
3 637 125,00 |
3 632 085,25 |
99,86% |
36xx |
Bydlení, komunální služby a územní rozvoj |
122 873 400,00 |
159 474 066,38 |
108 677 258,33 |
68,15% |
37xx |
Ochrana životního prostředí |
87 376 000,00 |
94 939 399,78 |
91 498 102,32 |
96,38% |
39xx |
Ostatní činnosti související se službami pro
obyvatelstvo |
1 660 900,00 |
1 191 235,80 |
954 580,10 |
80,13% |
|
4-SOCIÁLNÍ VĚCI A POLITIKA ZAMĚSTNANOSTI |
8 173 700,00 |
135 708 355,27 |
110 541 093,86 |
|
43xx |
Sociální služby a pomoc a společné činnosti v
sociálním zabezpečení a politice zaměstnanosti. |
8 173 700,00 |
135 708 355,27 |
110 541 093,86 |
81,45% |
|
5-BEZPEČNOST STÁTU A PRÁVNÍ OCHRANA |
40 186 800,00 |
54 297 604,08 |
40 125 788,02 |
|
52xx |
Civilní připravenost na krizové stavy |
415 300,00 |
515 300,00 |
303 553,73 |
58,91% |
53xx |
Bezpečnost a veřejný pořádek |
37 437 900,00 |
37 374 597,26 |
34 377 420,22 |
91,98% |
55xx |
Požární ochrana a integrovaný záchranný systém |
2 333 600,00 |
16 407 706,82 |
5 444 814,07 |
33,18% |
|
6-VŠEOBECNÁ VEŘEJNÁ SPRÁVA A SLUŽBY |
361 591 100,00 |
311 627 986,49 |
248 131 854,84 |
|
61xx |
Státní moc, státní práva, územní samospráva a
politické strany |
225 739 700,00 |
255 481 967,24 |
228 950 766,42 |
89,62% |
63xx |
Finanční operace |
39 492 000,00 |
30 780 600,88 |
17 653 596,49 |
57,35% |
64xx |
Ostatní činnosti
|
96 359 400,00 |
25 365 418,37 |
1 527 491,93 |
6,02% |
|
CELKEM |
1 069 791 200,00 |
1 750 712 627,53 |
1 381 291 549,75 |
78,90% |
* zařízení
předškolní výchovy a základního vzdělávání, střední vzdělávání a vzdělávání v
konzervatořích, školská zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy,
ostatní zařízení související s výchovou a vzděláním mládeže, školy zajišťující
vyšší odborné vzdělání |
|||||
** zařízení vysokoškolského vzdělání, zájmové
studium, správa ve vzdělávání, výzkum školství a vzdělání, ostatní činnosti |
Město Opava se v rozpočtu řídí schválenými
závaznými ukazateli. Závazný ukazatel je úzce napojen na ORJ, tzn. že jeden ze závazných
ukazatelů = výše schváleného (upraveného) rozpočtu na každé jednotlivé ORJ.
Níže předkládáme přehled plnění výdajů v členění na tento závazný
ukazatel.
Přehled plnění výdajů dle ORJ*:
|
|
schválený |
upravený |
|
plnění |
|
|
rozpočet (RS) |
rozpočet (RU) |
skutečnost |
RU |
ORJ |
ODBOR |
v Kč |
v Kč |
v Kč |
% |
0020 |
odbor
finanční a rozpočtový |
178 493 000,00 |
212 681 470,58 |
158 949 491,02 |
74,74 |
0030 |
odbor
školství |
88 177 700,00 |
119 828 766,41 |
119 044 094,55 |
99,35 |
0040 |
sociální
odbor |
31 562 500,00 |
38 064 494,00 |
36 897 397,88 |
96,93 |
|
odbor
majetku města: |
|
|
|
|
0050 |
samostatné
pracoviště majetku |
17 858 400,00 |
56 123 919,06 |
45 279 826,41 |
80,68 |
0051 |
oddělení
správy a evidence budov |
68 526 300,00 |
87 517 290,18 |
66 064 386,10 |
75,49 |
0052 |
správa
a evidence pozemků |
14 615 000,00 |
30 971 265,35 |
7 763 145,70 |
25,07 |
|
celkem |
100 999 700,00 |
174 612 474,59 |
119 107 358,21 |
68,21 |
0060 |
odbor
výstavby |
130 000,00 |
160 600,00 |
53 537,00 |
33,34 |
0080 |
odbor
hlavního architekta a územního plánu** |
4 235 300,00 |
5 634 400,45 |
2 050 728,58 |
36,40 |
0081 |
oddělení
územního plánování |
0,00 |
879 242,00 |
0,00 |
0,00 |
0082 |
oddělení
památkové péče |
0,00 |
200 000,00 |
61 165,50 |
30,58 |
0090 |
odbor
vnitřních věcí |
3 155 500,00 |
3 172 946,22 |
2 482 195,55 |
78,23 |
0110 |
městská
policie |
36 648 700,00 |
37 029 432,06 |
34 137 246,57 |
92,19 |
|
kancelář
primátora |
|
|
|
|
0120 |
samostatné
pracoviště |
16 855 800,00 |
20 716 407,65 |
15 910 905,86 |
76,80 |
0121 |
oddělení
kultury |
123 130 000,00 |
135 625 000,00 |
135 426 460,97 |
99,85 |
|
celkem |
139 985 800,00 |
156 341 407,65 |
151 337 366,83 |
96,80 |
0130 |
odbor
životního prostředí |
61 038 000,00 |
64 502 380,63 |
62 456 502,51 |
96,83 |
0140 |
odbor
rozvoje města a strategického plánování |
3 273 100,00 |
4 413 159,38 |
1 360 581,37 |
30,83 |
0150 |
odbor
živnostenský |
8 000,00 |
8 000,00 |
3 000,00 |
37,50 |
0160 |
odbor
dopravy |
917 000,00 |
927 000,00 |
907 671,50 |
97,91 |
0170 |
odbor
informatiky |
22 682 600,00 |
25 889 571,69 |
15 004 947,98 |
57,96 |
0180 |
odbor
právní a organizační |
400 000,00 |
522 967,00 |
141 446,00 |
27,05 |
|
kancelář
tajemníka |
|
|
|
|
0191 |
oddělení
hospodářská správy |
10 918 600,00 |
15 003 642,24 |
11 227 264,57 |
74,83 |
0193 |
oddělení
havarijního a krizového řízení |
1 324 800,00 |
1 391 249,31 |
1 141 624,88 |
82,06 |
0194 |
oddělení
veřejných zakázek |
181 000,00 |
181 539,00 |
15 996,20 |
8,81 |
|
celkem |
12 424 400,00 |
16 576 430,55 |
12 384 885,65 |
74,71 |
0192 |
oddělení
personální a mzdové |
179 347 600,00 |
196 218 893,10 |
191 550 231,25 |
97,62 |
0195 |
manažer
bezpečnosti |
487 900,00 |
731 836,00 |
528 528,00 |
72,22 |
0210 |
oddělení
kontroly |
9 000,00 |
9 000,00 |
8 933,00 |
99,26 |
0220 |
odbor
přípravy a realizace investic |
32 512 000,00 |
480 598 713,86 |
291 146 816,79 |
60,58 |
0790 |
Technické
služby (patří
pod odbor majetku města a odbor životního prostředí - dle vykonávané
činnosti) |
131 905 400,00 |
152 349 797,50 |
146 610 929,78 |
96,23 |
0800 |
městská
část Komárov |
7 001 000,00 |
8 726 991,00 |
5 100 660,38 |
58,45 |
0810 |
městská
část Malé Hoštice |
9 204 000,00 |
9 799 396,00 |
8 227 178,94 |
83,96 |
0820 |
městská
část Podvihov |
4 450 000,00 |
8 224 218,00 |
3 189 530,43 |
38,78 |
0830 |
městská
část Suché Lazce |
5 599 000,00 |
6 378 934,50 |
5 625 646,85 |
88,19 |
0840 |
městská
část Vávrovice |
6 938 000,00 |
8 592 448,00 |
5 699 600,02 |
66,33 |
0850 |
městská
část Vlaštovičky |
2 779 000,00 |
3 762 315,00 |
2 704 749,30 |
71,89 |
0860 |
městská
část Zlatníky |
2 709 000,00 |
9 617 986,36 |
2 102 508,49 |
21,86 |
0870 |
městská
část Milostovice |
2 718 000,00 |
4 257 355,00 |
2 416 619,82 |
56,76 |
|
VÝDAJE
CELKEM (po konsolidaci) |
1 069 791 200,00 |
1 750 712 627,53 |
1 381 291 549,75 |
78,90 |
*
ORJ = organizační jednotka - vnitroorganizační třídění na jednotky - odbory
(případně oddělení) odpovědné za svůj rozpočet |
|||||
**
odbor hlavního architekta zanikl k 31. 07. 2019 a od 01. 08. 2019 byl
rozdělen na samostatná pracoviště architekta, inženýrských sítí a dopravy,
pro sídelní a krajinnou zeleň a oddělení územního plánování a oddělení
památkové péče |
Podrobný popis činností jednotlivých odborů
najdete v komentářích jednotlivých odborů v částech A2 s odkazem
na jednotlivé odbory.
1.1.3 KONSOLIDACE
Při používání rozpočtové skladby, která je
postavena na peněžním principu a sleduje veškeré operace na bankovních účtech,
je smyslem konsolidace očištění příjmů a výdajů od interních přesunů peněžních
prostředků mezi bankovními účty a účty fondů. Objem převodů mezi bankovními
účty města dosáhl v roce 2019 hodnoty 2.211.947.761,62 Kč.
Financování představuje peněžní operace spojené
s přijetím externích zdrojů a splácením jistin přijatých návratných zdrojů
a operace s peněžními fondy. Dále představuje v bilanci příjmů a
výdajů peněžní operace, které v případě schodkového hospodaření doplňují
cizími návratnými zdroji nebo finančními prostředky z minulých let stránku
příjmů nebo v případě přebytkového rozpočtu změnu stavu prostředků na
bankovních účtech.
V roce 2019 město ve financování
plánovalo:
na straně příjmů:
Ø
použití
sociálního fondu + 5.130.200,00 Kč celkem
+ 5.130.200,00 Kč
na straně výdajů:
Ø
tvorba
sociálního fondu - 5.130.200,00
Kč
Ø
tvorba
zajišťovacího fondu - 100.000,00 Kč
Ø
tvorba
fondu obnovy vodovodů a kanalizací
- 3.420.000,00
Kč
Ø
splátka
revolvingového úvěru (KB 460
mil.) - 30.000.000,00
Kč
celkem - 38.650.200,00 Kč
saldo - 33.520.000,00 Kč
Příjmy byly plánovány ve výši 1.103.311.200,00
Kč mínus 33.520.000,00 Kč (saldo financování) se rovnal výši rozpočtovaných
výdajů ve výši 1.069.791.200,00 Kč.
Po úpravách během roku 2019 byl stav k 31.
12. 20219 následovný:
na straně příjmů:
Ø
změna
stavu běžných účtů (finanční vypořádání, zapojení zůstatku běžných účtů)
- 75.012.336,08
Kč
Ø
aktivní
krátkodobé operace řízení likvidity příjmy (termínovaný vklad) 600.000.000,00
Kč
Ø
přijetí
revolvingového úvěru (KB 460 mil. Kč) 129.934.812,56 Kč
celkem
654.922.476,48 Kč
na straně výdajů:
Ø
aktivní
krátkodobé operace řízení likvidity výdaje (termínovaný vklad) 600.000.000,00
Kč
Ø
splátka
revolvingového úvěru (KB 460 mil. Kč) 167.771.333,76 Kč
Ø
splátka
úvěru ČSOB (280 mil. Kč) 30.000.000,00 Kč
celkem 797.771.333,76
Kč
saldo - 142.848.857,28
Kč
Příjmy (po konsolidaci) dosáhly v roce
2019 výše 1.524.140.407,03 Kč – 142.848.857,28 Kč (saldo financování) odpovídá
výši dosažených výdajů (po konsolidaci), a to 1.381.291.549,75 Kč
Přehled zadluženosti z poskytnutých úvěrů
městu k 31. 12. 2019 v Kč:
K
31. 12. 2018 |
|
|
|
|
|
Zůstatek
nesplacených úvěrů |
|
ORG |
|
|
|
|
ČSOB
a.s. (280mil.) |
9968 |
|
|
130 259 549,11 |
|
KB
a.s. (460mil) |
9963 |
|
|
177 666 574,27 |
celkem |
|
|
|
|
307 926 123,38 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
schválený rozpočet |
skutečnost |
|
2019 |
|
|
|
|
|
Příjem |
|
|
|
|
|
|
ČSOB
a.s. (280mil.) |
9968 |
0,00 |
0,00 |
|
|
KB
a.s. (460mil) |
9963 |
0,00 |
129 934 812,56 |
|
celkem |
|
|
0,00 |
129 934 812,56 |
|
|
|
|
|
|
|
Splátky
k 31. 12. 2019 |
|
|
|
|
zůstatek |
|
ČSOB
a.s. (280mil.) |
9968 |
-30 000 000,0 |
-30 000 000,00 |
100 259 549,11 |
|
KB
a.s. (460mil) |
9963 |
0,0 |
-167 771 333,76 |
139 830 053,07 |
celkem |
|
|
-30 000 000,00 |
-197 771 333,76 |
240 089 602,18 |
|
|
|
|
|
|
ZŮSTATEK
K 31. 12. 2019 |
|
-30 000 000,00 |
-67 836 521,20 |
240 089 602,18 |
Přehled úvěrových smluv:
Oblast financování je zohledněna
v přílohách A_14 financování
a A_7_příjmy
a výdaje_2016 2019 a problematika úvěrů je zohledněna
v přílohách A_20 zadluženost SMO
a A_19 přehled úvěrů SMO.
1.2 HOSPODAŘENÍ S
MAJETKEM
Přehled majetku dle rozvahy v Kč:
|
stav k 31. 12. 2018 |
přírůstky |
úbytky |
stav k 31. 12. 2019 |
|
Software |
61 915 658,14 |
9 239 707,41 |
-3 491 185,20 |
67 664 180,35 |
|
Drobný
dlouhodobý nehmotný majetek |
10 882 272,19 |
120 658,31 |
-120 658,31 |
10 882 272,19 |
|
Ostatní
dlouhodobý nehmotný majetek |
86 779 223,67 |
955 173,00 |
-31 500,00 |
87 702 896,67 |
|
Stavby |
4 106 612 277,07 |
280 398 102,78 |
-169 536 730,67 |
4 217 473 649,18 |
|
|
bytové
domy a bytové jednotky |
207 081 330,45 |
16 870 722,15 |
-1 089 500,00 |
222 862 552,60 |
|
bytové
domy a bytové jednotky- majetek v zástavě |
61 272 031,00 |
0,00 |
0,00 |
61 272 031,00 |
|
stavby |
39 139 389,57 |
1 481 206,17 |
0,00 |
40 620 595,74 |
|
budovy
pro služby obyvatelstvu |
1 053 050 000,64 |
58 683 932,24 |
-58 182 724,34 |
1 053 551 208,54 |
|
jiné
nebytové domy a nebytové jednotky |
336 742 594,90 |
22 844 995,38 |
-38 034 623,72 |
321 552 966,56 |
|
komunikace
a veřejné osvětlení |
1 317 932 146,18 |
29 810 870,49 |
-17 173 977,00 |
1 330 569 039,67 |
|
jiné
inženýrské sítě |
545 509 326,46 |
3 454 300,00 |
-29 210,00 |
548 934 416,46 |
|
ostatní
stavby |
545 885 457,87 |
147 252 076,35 |
-55 026 695,61 |
638 110 838,61 |
Samostatné
movité věci a soubory movitých věcí |
357 692 704,63 |
40 088 604,12 |
-17 250 986,15 |
380 530 322,60 |
|
|
energetické
a hnací stroje |
81 221 780,12 |
8 137 729,54 |
-3 815 505,00 |
85 544 004,66 |
|
pracovní
stroje a zařízení |
50 115 844,67 |
8 833 968,80 |
-151 853,19 |
58 797 960,28 |
|
výpočetní
technika |
163 664 591,82 |
14 636 263,57 |
-8 531 471,91 |
169 769 383,48 |
|
dopravní
prostředky |
43 902 314,52 |
7 789 121,21 |
-4 316 966,00 |
47 374 469,73 |
|
inventář |
18 788 173,50 |
691 521,00 |
-435 190,05 |
19 044 504,45 |
Drobný
dlouhodobý hmotný majetek |
86 570 008,72 |
5 956 013,89 |
-3 542 497,64 |
88 983 524,97 |
|
Ostatní
dlouhodobý hmotný majetek |
276 500,20 |
89 298,00 |
0,00 |
365 798,20 |
|
Pozemky |
2 472 772 956,03 |
11 854 160,80 |
-13 312 971,29 |
2 471 314 145,54 |
|
|
lesy |
1 000 199,18 |
0,00 |
-4 780,18 |
995 419,00 |
|
zahrady,
pastviny, louky, rybníky |
598 884 446,78 |
9 075 170,36 |
-3 226 787,24 |
604 732 829,90 |
|
pozemky
- zastavěná plocha |
1 817 388 980,22 |
2 766 940,44 |
-10 081 314,91 |
1 810 074 605,75 |
|
pozemek
- zastavěná plocha - pozemek v zástavě |
3 570 667,00 |
0,00 |
0,00 |
3 570 667,00 |
|
ostatní
pozemky |
51 928 662,85 |
12 050,00 |
-88,96 |
51 940 623,89 |
Kulturní
předměty |
13 231 278,00 |
165 652,00 |
0,00 |
13 396 930,00 |
|
Dlouhodobý
hmotný majetek určený k prodeji |
8 097 755,80 |
87 813 788,92 |
-7 348 269,80 |
88 563 274,92 |
|
|
pozemky |
8 097 755,80 |
87 813 788,92 |
-7 348 269,80 |
88 563 274,92 |
Nedokončený
dlouhodobý nehmotný majetek |
2 518 091,44 |
6 698 360,80 |
-6 824 695,21 |
2 391 757,03 |
|
|
software |
5 334,41 |
5 743 187,80 |
-5 748 522,21 |
0,00 |
|
nad
60.000,- |
637 755,00 |
955 173,00 |
-1 076 173,00 |
516 755,00 |
|
sdružené
prostředky - cyklo Otice |
1 013 517,18 |
0,00 |
0,00 |
1 013 517,18 |
|
sdružené
prostředky - cyklo Jakartovice |
861 484,85 |
0,00 |
0,00 |
861 484,85 |
Nedokončený
dlouhodobý hmotný majetek |
207 841 733,54 |
306 516 998,61 |
-241 589 168,32 |
272 769 563,83 |
|
|
stavební |
192 753 660,59 |
270 067 572,45 |
-202 516 430,56 |
260 304 802,48 |
|
strojní |
10 452 496,60 |
25 361 349,16 |
-28 003 960,76 |
7 809 885,00 |
|
služebnost |
0,00 |
89 298,00 |
-89 298,00 |
0,00 |
|
pozemky
|
220 748,00 |
10 833 129,00 |
-10 813 829,00 |
240 048,00 |
|
kulturní
předměty |
0,00 |
165 650,00 |
-165 650,00 |
0,00 |
|
opravné
položky |
4 414 828,35 |
0,00 |
0,00 |
4 414 828,35 |
Pořizovaný
dlouhodobý finanční majetek |
0,00 |
24 950 000,00 |
-24 950 000,00 |
0,00 |
|
Poskytnuté
zálohy na DNM |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
|
Poskytnuté
zálohy na DHM |
547 388,00 |
4 488 864,48 |
-2 534 381,24 |
2 501 871,24 |
|
Majetkové
účasti v osobách s rozhod. vlivem |
304 315 562,96 |
37 672 000,00 |
-1 742 410,66 |
340 245 152,30 |
|
Ostatní
dlouhodobý finanční majetek |
3 139 145,55 |
0,00 |
-123 695,55 |
3 015 450,00 |
|
CELKEM |
7 723 192 555,94 |
792 057 383,12 |
-467 449 150,04 |
8 047 800 789,02 |
Přírůstky majetku jsou: nákup budov a staveb, nákup
samostatných předmětů, zařazení z účtu technického zhodnocení, bezúplatné
převzetí od PO, bezúplatný převod od cizího subjektu, delimitace dle právního
předpisu, přijaté dary, převod na jiné středisko (ORJ) a účetní opravy.
Úbytky obsahují: vyřazení z důvodu opotřebení, prodej, převod PO,
bezúplatné převedení cizím subjektům, převod na jiné středisko, poskytnuté
dary, účetní opravy, snížení ceny.
Statutární město Opava odepisovalo majetek
rovnoměrnými odpisy a jejich saldo bylo 100.292.500,42 Kč.
Odpisy se kumulují do oprávek, které by měly
vyjadřovat postupné opotřebení majetku. Dochází ke korekci pořizovací hodnoty
majetku na hodnotu, která vyjadřuje skutečnost, že se nejedná o majetek úplně
nový, ale o majetek, který je již delší dobu používán. Tím se získávají
přesnější informace o hodnotě majetku vykazovaného v rozvaze.
Dále jsou odpisy nákladovou položkou umožňující
vyjádřit, jaké zdroje by měly být vytvářeny k zajištění reprodukce
majetku. Situace, kdy účetní jednotka není schopna svými výnosy pokrýt odpisy
majetku, znamená, že se upřednostňuje běžná spotřeba před dlouhodobějšími
investicemi a nevytvářejí se zdroje k možné obnově majetku. V tomto
smyslu se odpisy stávají důležitou kalkulační veličinou.
Přehled oprávek dlouhodobého majetku:
název majetku |
minulá léta |
2019 |
celkem |
software |
40 198 984,49 |
7 120 909,00 |
47 319 893,49 |
drobný
dlouhodobý nehmotný majetek |
10 882 272,19 |
0,00 |
10 882 272,19 |
ostatní
dlouhodobý nehmotný majetek |
45 238 339,09 |
3 426 937,38 |
48 665 276,47 |
stavby |
1 703 469 124,99 |
75 892 991,23 |
1 779 362 116,22 |
samostatné
movité věci a soubory movitých věcí |
227 510 964,61 |
11 431 261,56 |
238 942 226,17 |
drobný
dlouhodobý hmotný majetek |
86 570 008,72 |
2 413 516,25 |
88 983 524,97 |
ostatní
dlouhodobý hmotný majetek (účet 029) |
15 237,00 |
6 885,00 |
22 122,00 |
1.3 OSTATNÍ
Jak
již bylo výše zmíněno, přílohy k finančnímu vypořádání a k zapojení
zůstatku základního běžného účtu z roku 2019 jsou obsaženy
v přílohách B_01 – B_06.
Oblast
příspěvkových organizací obsahují přílohy Cxxx.
Oblast
obchodních společností s většinovým podílem města obsahují přílohy Dxxx.