ZASTUPITELSTVO
STATUTÁRNÍHO MĚSTA OPAVY
Znak

Dne:22.6.2020Bod programu:61/11
Věc:Návrh zrušující OZV ve vazbě na novou úpravu podmínek taxislužby
Důvod předložení:

zrušení zákonného zmocnění obce vydávat OZV na úseku provozu taxislužby

Zpracovatel:Mgr. Renáta Mrákotová, s.p. metodik vnitřního řízení úřadu
Předkládá:Ing. Tomáš Navrátil, primátor města
Projednáno v RMO:Ing. Dalibor Novotný, vedoucí oddělení správy dopravy a pozemních komunikací
Libuše Režnarová, referent oddělení správy dopravy a pozemních komunikací
Ministerstvo vnitra
Požadavek na
úpravu rozpočtu:
NE

Návrh usnesení:
Zastupitelstvo města
1. schvaluje

obecně závažnou vyhlášku č. X/2020, o zrušení obecně závazné vyhlášky č. 13/2001, o prokazování znalostí místopisu, právních předpisů upravujících taxislužbu, ochranu spotřebitele a obsluhu taxametru řidiči taxislužby a  obecně závazné vyhlášky č. 9/2004, o provozním řádu, který upravuje pravidla provozu na stanovištích taxislužby s účinností od 1. 7. 2020

Důvodová zpráva

Návrhem předkládané obecně závazné vyhlášky se ruší tyto obecně závazné vyhlášky:

  1. obecně závazná vyhláška č. 13/2001, o prokazování znalostí místopisu, právních předpisů upravujících taxislužbu, ochranu spotřebitele a obsluhu taxametru řidiči taxislužby přijatá na zasedání Zastupitelstva statutárního města Opavy dne 26. 6. 2001
  2. obecně závazná vyhláška č. 9/2004, o provozním řádu, který upravuje pravidla provozu na stanovištích taxislužby přijatá na zasedání Zastupitelstva statutárního města Opavy dne 9. 1 2004.

 

Důvodem ke zrušení těchto vyhlášek je zákon č. 115/2020 Sb., kterým se s účinností od 1. 7. 2020 mění silniční zákon. Tímto zákonem dochází mimo jiné i ke zlepšení ochrany zákazníků taxislužby díky zavedení odpovědnosti zprostředkovatelů taxislužby a lepší rozpoznatelnosti vozidel (alternativní taxislužby prostřednictvím evidenčních nálepek, jimiž budou vozidla taxislužby označována).  
Na provozovatele taxislužby se také vztahuje nová definice nespolehlivého podnikatele v dopravě, jedná se o toho, komu byl v posledních 3 letech uložen správní trest za přestupek spáchaný při výkonu práce řidiče taxislužby spočívající v:

  1. poškození cestujícího na ceně jízdného nebo požadování ceny ve výši, která není v souladu s cenovými předpisy,
  2. nepořízení záznamu o přepravě,
  3. nevydání dokladu o zaplacení jízdného nebo dokladu o přepravě cestujícímu,
  4. nezaznamenání skutečného průběhu přepravy,
  5. uvedení nepravdivých údajů v dokladu o přepravě (novinka),
  6. neumožnění kontroly nebo státního odborného dozoru,
  7. nebo uvedení nepravdivých údajů v dokladu o přepravě. 

Dále kdokoli bude provozovat taxislužbu, byť jenom jediný den, musí být evidován v evidenci taxislužeb u dopravního úřadu a pořídit si u tohoto úřadu nálepku v hodnotě 500 Kč, která je příjmem tohoto úřadu.

 

Označení střešní svítilnou s nápisem TAXI mohou být pouze vozidla vybavená taxametrem, ostatní vozidla taxislužby budou označena evidenční nálepkou vydanou dopravním úřadem (odborem dopravy MMO).

 

Nově zavedený institut zprostředkovatele taxislužby ukládá povinnosti a jistou spoluzodpovědnost pro ty, přes jejichž aplikaci si lze taxi dopravu objednat.

 

Zákonem č. 115/2000 Sb. bylo zmocnění obce vydat obecně závaznou vyhláškou povinnost řidičům taxislužby absolvovat zkoušky ze znalostí místopisu, obsluhy taxametru a právních předpisů upravujících taxislužbu v dané obci zrušeno.   

 

Po zvážení všech okolností se oddělení správy dopravy a pozemních komunikací přiklání k tomu, aby byly obě vyhlášky vzhledem na stávající pro provoz a zprostředkování taxislužby náročnější právní úpravu, zrušeny.

 

Zrušení obou OZV doporučuje i Ministerstvo vnitra, které samo v tomto směru kontaktuje statutární města. První OZV by se bez zrušení stala obsoletním právním předpisem, druhá by v praxi působila jisté rozpaky. 

 

Účinnost zrušující OZV kopíruje účinnost zákona.

Přílohy:
Příloha č.1: OZV taxi zkoušky
Příloha č.2: OZV taxi stanoviště
Příloha č.3: NÁVRH ZRUŠUJÍCÍ OZV