ZASTUPITELSTVO STATUTÁRNÍHO MĚSTA OPAVY |
Dne: | 1.3.2021 | Bod programu: | 11/15 |
Věc: | Zpráva o provozu sdílených kol za rok 2020 na území statutárního města Opavy | ||
Důvod předložení: | vypracování a předložení zprávy o provozu sdílených kol za rok 2020 na území statutárního města Opavy |
||
Zpracovatel: | Ing. Jaromír Hudeček, odbor rozvoje města a strategického plánování | ||
Schvalovatel: | Ing. Martin Dostál, pověřený řízením odboru rozvoje města a strategického plánování | ||
Předkládá: | Mgr. Petr Orieščik, náměstek primátora města | ||
Projednáno v RMO: | 20. 01. 2021 |
||
Požadavek na úpravu rozpočtu: | NE |
zprávu o provozu sdílených kol na území statutárního města Opava za rok 2020
Důvodová zpráva | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Rada statutárního města Opavy (dále jen "rada města") na svém 27. zasedání dne 23. 10. 2019 svým usnesením č. 1110/27/RM/19) schválila veřejnou zakázku malého rozsahu na služby s názvem "Systém sdílených kol - Opava". Rada města na svém 31. zasedání dne 18. 12. 2019 svým usnesením č. 1327/31/RM/19 projednala a schválila smlouvu o dílo s provozovatelem služby společností nextbike Czech Republic s.r.o., IČ: 07389108, se sídlem Libušina 526/101, Chválkovice, 779 00 Olomouc (dále jen "Nextbike").
Na základě podepsané smlouvy o dílo byl dne 16.3.2020 zahájen provoz sdílených kol společností Nextbike dle smluvních podmínek do 15. 11. 2020. Tato doba odpovídá 8 měsícům provozu. Zahájení provozu bylo ovlivněno první vlnou pandemie COVID-19 a nouzovým stavem, který byl vyhlášen 12. 03. 2020. V návaznosti na to neproběhlo oficiální zahájení a provoz byl spuštěn v tichosti bez větší mediální podpory.
Podle uzavřené smlouvy o dílo byla služba sjednána na 8 měsíců s využitím 80 kol a 32 stanovišť pro odkládání kol. Veškeré aktivity s pojené s provozem zajišťovala společnost Nextbike ať už revize kol, každodenní převoz kol tak aby byl zajištěn provoz na všech stanicích. V době nouzového stavu byla kola každodenně dezinfikována zaměstnancem společnosti Nextbike.
Základní údaje o provozu:
Počet uživatelů: 4 529 občanů Průměrná hodnota výpůjček: 5 020 za měsíc / 167 za den Najetých kilometrů: 51 264 km
Průměr výpůjček na kolo za všech 8 měsíců: 1,79 výpůjček na kolo za den (silně ovlivněno měsíci březen - květen a listopad (pandemie COVID-19 a nouzový stav).
Nejlepší stanice:
Nejhorší stanice:
Vypozorované trendy:
92 % výpůjček do 15 minut zdarma díky městu. Nejvíce výpůjček bylo kolem 9 hodiny ranní a následně mezi 16.00 - 20.00 hodinou. V Opavě je spíše trendem jezdi z centra do okolních části města, impuls k zamyšlení pro motivaci tento trend obrátit.
Návrhy zlepšení pro rok 2021:
Navýšení počtu stanic v částech města Kylešovice, Kateřinky, Kaufland 2 (Olomoucká). U stanic s kumulací kol doplnit více stojanů (Žabka, ZŠ E. Beneše, Hláska). Spolupráce města, společnosti Nextbike a případně univerzity v uspořádání sérií eventů ve snaze zpropagovat a zvýšit povědomí o udržitelné a sdílené mobilitě ve městě.
Finanční přehled za rok 2020 a výhled 2021:
Za rok 2020 - za 8,5 měsíce působení sdílených kol město uhradilo 1.631.080,00 Kč, částka odpovídala provozu 80 kol, služby spojené s provozem sdílených kol v Opavě a 15 min. zdarma pro uživatele v Opavě.
Za rok 2021 - za min. 9 měsíců provozu sdílených kol město uhradí 1.089.000,00 Kč při počtu až 100 kol včetně služeb spojených s provozem sdílených kol a opět 15 min. zdarma pro uživatele v Opavě.
V návaznosti na rozvoj systému sdílených kol v Moravskoslezském kraji, vznikla pracovní skupina se členy všech měst využívající systém sdílených kol (Opava, Ostrava, Havířov, Frýdek Místek), která se schází 2x ročně a vyměňují si zkušenosti ve vztahu k této službě. V návaznosti na to i jednotně apeluje na případné změny a požadavky ze strany měst na společnost Nextbike.
Jedním ze základních požadavků všech měst je snaha zkvalitnění výstupů provozu a to vydefinování nejčastějších tras uživatelů dle GPS lokace, tak aby město bylo schopno reagovat a případně rozšiřovat cyklotrasy ve městě a okolí. V současné době je dostupná pouze mapa nejčastějších tras mezi stanicemi (viz příloha č. 1 tohoto materiálu).
Pro úplnost pouze dodáváme, že statutární město Opava se, stejně jako i ostatní města, zapojilo do projektu TAČR, který zpracovávána Filozofická fakulta Ostravské univerzity se zaměřením na téma "Město - mobilita a udržitelnost: Kdo využívá sdílení kol v Ostravě a dalších městech v Moravskoslezském kraji? Analýza vývoje a potenciálu služeb sdílených kol v regionu".
S ohledem na výše uvedené skutečnosti doporučujeme Zastupitelstvu statutárního města Opavy vzít na vědomí zprávu o provozu sdílených kol na území statutárního město Opava za rok 2020.
|