ZASTUPITELSTVO
STATUTÁRNÍHO MĚSTA OPAVY
Znak

Dne:11.4.2022Bod programu:37/22
Věc:Obecně závazná vyhláška, o regulaci provozování některých hazardních her
Důvod předložení:

změna situace po COVID - 19

Zpracovatel:Mgr. Renáta Mrákotová, s.p. metodik vnitřního řízení úřadu
Schvalovatel:Ing. Tomáš Navrátil, primátor města
Předkládá:Ing. Tomáš Navrátil, primátor města
Projednáno v RMO:RMO 30. 3. 2022
Požadavek na
úpravu rozpočtu:
NE

Návrh usnesení:
Zastupitelstvo města
v souladu s ustanovením § 10 a § 84 odst. 2 písm. h) zákona o obcích a § 12 zákona o hazardních hrách
1. schvaluje

obecně závaznou vyhlášku č. x/2022, o regulaci provozování některých hazardních her s účinnosti od 10. 5. 2022

Důvodová zpráva

Město obecně závaznou vyhláškou č. 3/2015 regulovalo hazard omezením míst, na nichž lze hazard provozovat, a stanovením času. Proti této vyhlášce byl podán podnět Ministerstvu vnitra k výkonu dozoru ve vztahu k této vyhlášce, neb vymezení konkrétních míst adresami dosavadních heren a kasina, poukazující na možnou diskriminaci ze strany města. K vymezení konkrétních adres tehdy  vedla snaha města vytěsnit herny z prostředí pohostinských zařízení  Zároveň město přihlédlo ke skutečnosti, že na adresách zde uvedených herny několik let existovaly a bezpečnostní riziko s nimi prakticky spojeno nebylo, naopak, město mělo s těmito adresami dobré zkušenosti.

 

Následně vstoupil v platnost zákon č. 1863/2016 Sb., o hazardních hrách, jímž došlo k časovému omezení provozování hazardních her, takže obecně závaznou vyhláškou č. 4/2018, bylo zrušeno časové omezení regulace hazardu.

 

Momentální situace je taková, že hodně těchto heren zaniklo. A je tedy na místě změna dosavadního systému vázaného na konkrétní adresy, neb situace již není stejná jako v roce 2015. Město tehdy přistoupilo k regulaci podle své dosavadní historické zkušenosti, neb nebyly problémy s provozovnami na stávajících adresách. V důsledku změny zákonné úpravy, navýšení daňové zatíženosti a omezením v souvislosti řešení situace vzniklé onemocněním COVID - 19, na mnohých těchto adresách provozovny zanikly. Pravdou je, že ne všechny provozovny rozměry vyhovovaly podmínkám nové zákonné úpravy a provozovatelé nepřistoupili ke změně vnitřní dispozice provozovny.  

 

Město tedy momentálně stojí před situací, jak se k provozu hazardních her postavit. Z pohledu prevence kriminality je účelnější  umožnit vznik heren v místech blízkosti centra, neb tyto jsou v blízkosti kamerového systému. Město nestaví herny na konkrétní adresy, čímž dává možnost, aby i případní noví provozovatele v rámci prostoru vymezeného ulicemi  měli možnost si otevřít provozovnu. Město se zaměřilo také na to, aby se herny do budoucna nevyskytovaly v prostorech rezidencí, ani v prostorech sídlišť, kde navíc je velmi jednoduché, aby zde vznikaly sociálně vyloučené oblasti. Mnohem jednodušší nežli v části města uvedené v návrhu vyhlášky. V takových lokalitách dochází i k tzv. latentní kriminalitě, která se v oficiálních statistikách neprojeví. Změna vyhlášky postihne zejména lokalitu sídliště Kateřinky, ve které jsou funkční herny. Jenomže tyto herny jsou obklopeny obytnými domy a je v zájmu města, aby i na sídlišti bylo respektováno, že se jedná primárně o zóny určené k bydlení, svým charakterem zóny rezidenční, kde má být prioritou zeleň, jistá relaxační zóna a prostor pro podnikání uspokojující základní životní potřeby obyvatel sídliště. Naopak kumulace heren (momentálně na 3 adresách) je v tomto prostoru nežádoucí. V daném případě není možné, aby město jakýmkoli způsobem stanovilo, že by např. jedna z těchto adres mohla fungovat, neboť zde není rozdíl oproti jiným sídlištím (např. Kateřinky, vzadu na Olomoucké u nemocnice), kde dříve také byly herny,  a zároveň není dost dobře možné jakoukoli výjimku zdůvodnit, aniž by nedocházelo k diskriminaci jak mezi hernami, tak i mezi lokalitami sídlišť. Jestliže má město zájem na kvalitách rezidenčních zón a nechce, aby se zejména na sídlištích vytvářely sociálně vyloučené lokality, je směřování zóny, v níž je naopak provoz hazardních her umožněn, poblíž centra města naopak logickou variantou.       

 

Důvodovou zprávu dne 7. 4. 2022 doplňujeme o žádost společnosti CEC Praha a. s. ze dne 6. 4. 2022. Žadatelka provozuje hernu na Vrchní 39 v Opavě a návrh OZV by ji provozování herny znemožnil. Z tohoto důvodu žádá o zachování adresy podle dosavadní vyhlášky, v opačném případě se chce se svým podnětem obrátit na Úřad na ochranu hospodářské soutěže. 

K tomuto uvádíme, že se nebude jednat o první případ, kdy se provozovatel herny na tento úřad obrátil. Město doposud přistoupilo k regulaci hazardu tak, že fixovalo adresy, na nichž herny již byly zřízené do doby, nežli se vymyslí nějaká nová koncepce a předem avízovalo v důvodové zprávě a přípisy Ministerstvu vnitra, že se jedná pouze o dočasné řešení. Uchopit koncepci se různí zástupci města a pracovní skupiny pokoušeli několikkrát, avšak nebyly vhodné podmínky pro to, aby se regulace změnila. Z důvodu zákonné úpravy po roce 2015 v kombinaci se situaci v průběhu potýkáni se s COVID-19, se situace naprosto změnila. Až na 3 herny na sídlišti v Kateřinkách, ostatních obytných zónach herny zanikly a město tak i z důvodů shora uvedených přistoupilo k právě předkládané regulaci hazardu. Z pohledu kritérii Úřadu na ochranu hospodářské soutěže je stanovení zóny mnohem vhodnější, nežli stanovení konkrétních adres pro místa provozu hazardu.         

Dodatečně byla dne 7.4.2022 vložena příloha č. 6 - Žádost společnosti CEC Praha a.s.                 

Přílohy:
Příloha č.1: návrh vyhlášky 2022
Příloha č.2: vyznačení na mapě
Příloha č.3: stávající OZV 3/2015
Příloha č.4: příloha k OZV 3/2015
Příloha č.5: novela OZV 4/2018