KOMENTÁŘ K NÁVRHU ROZPOČTU STATUTÁRNÍHO MĚSTA OPAVY NA ROK 2023
Návrh rozpočtu statutárního města Opavy (dále SMO) na rok 2023 byl sestaven dle „Pokynu pro sestavení návrhu rozpočtu na rok 2023, rozpočtového výhledu na roky 2024-2025“, vydaným finančním a rozpočtovým odborem, oddělením rozpočtu a ekonomických agend dne 11. 07. 2022.
Rada města Opavy svým usnesením doporučila zastupitelstvu schválit tyto přílohy:
Příloha č. 1 – A_Závazné_ukazatele_rozpočtu_2023 – příloha bude nedílnou součástí usnesení.
Závazné ukazatele jsou členěny následovně: příjmy dle druhového členění – položek (dále POL), případně podseskupení položek, výdaje dle členění organizačního (dále ORJ) – odborů Magistrátu města Opavy (dále MMO) a městských částí (dále MČ).
U odborů MMO jsou závazné ukazatele členěny dle běžných výdajů (POL 5xxx) a kapitálových výdajů (POL 6xxx), přičemž každá změna závazného ukazatele musí být v daném roce schválena RMO nebo ZMO formou rozpočtového opatření.
U MČ je závazný ukazatel pouze celkový výdaj pro každou jednotlivou MČ, který je vypočten dle Statutu SMO. Hospodaření každé MČ je pak v plné kompetenci zastupitelů jednotlivých MČ. Každá změna závazného ukazatele pro MČ musí být v daném roce schválena RMO nebo ZMO formou rozpočtového opatření.
Po schválení rozpočtu SMO na rok 2023 bude během měsíce ledna 2023 předložen RMO ke schválení rozpis schváleného rozpočtu ZMO, návrh kompetencí vybraným osobám finančního a rozpočtového odboru k provádění změn rozpisu rozpočtu a závazné ukazatele pro příspěvkové organizace SMO na rok 2023, kdy finanční plány příspěvkových organizací schvaluje ve své kompetenci RMO.
Příloha č. 2 – A_Střednědobý_výhled_rozpočtu_na_roky_2024-2025 – příloha bude nedílnou součástí usnesení.
RMO o návrhu rozpočtu na rok 2023 jednala 30. 11. 2022 a Finanční výbor ZMO se návrhem rozpočtu na rok 2023 bude zabývat 13. 12. 2022.
Dále jsou ZMO předloženy následující podklady:
Další přílohy začínající písmenem A:
Příloha č. 3 – A_Tabulka_příjmy_výdaje_2017_2025 – jedná se o soubor xlsx., kde: první list obsahuje Příjmy dle ORJ (odborů a oddělení) od 2017-2025, druhý list obsahuje Příjmy dle POL (položek) od 2017-2025 a třetí list obsahuje Výdaje dle ORJ (odborů a oddělení). V listech Příjmy dle ORJ od 2017-2025 a Výdaje dle ORJ od 2017-2025 jsou ve sloupcích Návrh rozpočtu na rok 2023, 1. verze – požadavky (původní požadavky jednotlivých předkladatelů návrhů rozpočtu) a Návrh rozpočtu 2023 (konečná verze návrhu po projednání se zástupci vedení města) uvedeny v jednotlivých buňkách částky, a na tyto buňky jsou navázány hypertextové odkazy, které dále rozkrývají formuláře požadavků na detailní členění a komentář. Těchto příloh je v předkládaném materiálu cca 563.
Příloha č. 4 – A_Tabulka_příjmy_výdaje_2023_2025 – jedná se o „zkrácenou“ verzi přílohy
č. 3, kdy jsou ponechány pouze sloupce týkající se let 2023-2025 a řádky, které nemají s těmito lety souvislost, jsou odstraněny. Také v této příloze jsou k dispozici hypertextové odkazy.
Příloha č. 5 – A_Návrh_rozpočtu_2023_dle_ODPA_a_POL – v této příloze je návrh rozpočtu příjmů i výdajů rozdělen dle odvětví a položek.
Příloha č. 6 – A_Návrh_investičních_položek_rozpočtu_2023.
Příloha č. 7 – A_Návrh_neinvestičních_položek_rozpočtu_2023.
Příloha č. 8 – A_Návrh_rozpočtu_2023 – zjednodušená verze rozpočtu, pouze návrh na rok 2023.
Příloha č. 9 – A_Plnění_výnosu_sdílených_daní_a_hazardu – příjmy sdílených daní a hazardu 2017 - 2022 ke dni 07. 11. 2022.
Příloha č. 10 – A_Výpočet_podílu_pro_MČ dle Statutu.
Příloha č. 11 – A_MDPO_plán_2023_indexační.
Příloha č. 12 – A_Úvěry_SMO_K_16_11_2022.
Příloha č. 13 – A_Zadluženost_SMO_2008_až_31_10_2022
Příloha č. 14 – A_školské_organizace_energie_srovnání
Dle požadavku zastupitelů jsou dále do materiálu vloženy mimořádné účetní závěrky městských organizací k 9/2022 (mimo školských organizací). Slezským fotbalovým klubem Opava je předložena řádná účetní závěrka za období 01. 07. 2021 – 30. 06. 2022, před schválením auditorem. Tyto přílohy jsou označeny písmenem B. Pro zjednodušení je k dispozici příloha B_účetní_závěrky_obsah, která rovněž obsahuje hypertextové odkazy na jednotlivé přílohy.
Rozpočet je navržen jako schodkový, kdy vlastní příjmy spolu s příjmy z dotací jsou navrženy ve výši 1.479.799.200 Kč a výdaje včetně MČ ve výši 1.816.194.700 Kč, z čehož vyplývá, že schodek je ve výši minus 336.395.500 Kč. Tento schodek vyrovnává financování – zapojení části předpokládaného zapojení zůstatku základního běžného účtu (dále ZBÚ) a předpoklad zapojení kontokorentu nebo revolvingového úvěru - následovně:
schodek příjmy minus výdaje - 336.395.500 Kč
financování – charakterově výdajové
- tvorba fondů - 20.232.300 Kč
- splátka jistiny úvěru - 81.092.000 Kč
schodek celkem - 437.719.800 Kč
financování – charakterově příjmové
- použití fondů + 12.319.800 Kč
- zapojení předpokládaného zůstatku základního běžného účtu + 40.000.000 Kč
- přijetí kontokorentu/revolvingového úvěru + 385.400.000 Kč
použití fondů + cizí zdroje + předpoklad zůstatku ZBÚ celkem + 437.719.800 Kč
rozdíl 0 Kč
PŘÍJMY
DAŇOVÉ PŘÍJMY:
Navržené daňové příjmy ve výši 1.204.267.900 Kč tvoří 81,38% celkových navržených příjmů města na rok 2023 (1.479.799.200 Kč), přičemž sdílené daně (daně dle rozpočtového určení daní) ve výši 996.000.000 Kč představují 82,70% z navržených daňových příjmů a 67,30% z celkových navržených příjmů.
srovnání sdílených daní
SDÍLENÉ DANĚ (v Kč) |
SR 2021 |
skutečnost 2021 |
SR 2022 |
skutečnost 2022 k 16.11.2022 |
návrh 2023 |
|
1111 |
daň z příjmů FO ze závislé činnosti |
221 000 000,00 |
163 667 829,97 |
140 000 000,00 |
144 424 043,42 |
165 000 000,00 |
1112 |
daň z příjmů FO z podnikání |
0,00 |
9 901 162,45 |
5 000 000,00 |
11 134 029,51 |
6 000 000,00 |
1113 |
daň z příjmů FO srážková |
18 000 000,00 |
25 678 883,36 |
22 000 000,00 |
28 425 302,98 |
32 000 000,00 |
1121 |
daň z příjmů PO |
121 000 000,00 |
216 650 200,37 |
170 000 000,00 |
202 649 399,15 |
237 000 000,00 |
1211 |
daň z přidané hodnoty |
387 000 000,00 |
484 610 241,17 |
480 000 000,00 |
512 526 004,62 |
556 000 000,00 |
|
CELKEM |
747 000 000,00 |
900 508 317,32 |
817 000 000,00 |
899 158 779,68 |
996 000 000,00 |
Návrh výše sdílených daní vychází z výpočtu na základě predikce Ministerstva financí ČR ze srpna 2022. Výsledný výpočet byl do návrhu rozpočtu snížen o cca 10%, s přihlédnutím k plnění výběru sdílených daní ke dni zpracování (viz příloha č. 9 - A_Plnění_výnosu_sdílených_daní_a_hazardu) a z předpokladu očekávaného plnění do konce roku na základě zkušeností z minulých let.
Návrh výše sdílených daní je vyšší o 33,3 % vyšší než schválený rozpočet na rok 2021 a o 21,9% vyšší než schválený rozpočet na rok 2022.
Součástí daňových příjmů jsou dále Daně a poplatky, z nichž nejvýznamnější jsou poplatky za obecní systém odpadového hospodářství[1] a správní poplatky. Výše poplatku za obecní systém odpadového hospodářství zůstává 660,00 Kč/osoba/rok pro zletilé poplatníky, pro nezletilé poplatníky (3-18 let) činí výše poplatku 300,00 Kč/osoba/rok.
Docela výrazné je navýšení na daních z hazardních her, kdy k 16. 11. 2022 vykazujeme skutečnost ve výši 79 mil. Kč. Toto navýšení je dle našich informací ovlivněno omezením hazardu ve statutárním městě Ostrava.
srovnání daní a poplatků
DANĚ A POPLATKY (v Kč) |
SR 2021 |
SR 2022 |
skutečnost k 16.11.2022 |
návrh 2023 |
|
1334 |
odvody za odnětí zemědělského půdního fondu |
300 000,00 |
300 000,00 |
158 644,22 |
300 000,00 |
1337 |
komunální odpad (do 2021) |
31 000 000,00 |
0,00 |
1 084 662,62 |
0,00 |
1341 |
psi |
1 500 000,00 |
1 500 000,00 |
1 909 388,80 |
1 600 000,00 |
1342 |
z pobytu |
600 000,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
1343 |
užívání veřejného prostranství |
2 000 000,00 |
2 200 000,00 |
3 451 316,00 |
3 000 000,00 |
1345 |
za obecní systém odpad. hospodářství (od 2022) |
|
31 000 000,00 |
28 628 613,51 |
30 000 000,00 |
1353 |
"řidičáky" |
1 300 000,00 |
1 300 000,00 |
1 330 500,00 |
1 300 000,00 |
1361 |
správní poplatky |
16 098 600,00 |
15 969 700,00 |
17 025 535,00 |
16 067 900,00 |
1381,1385 |
daň z hazardních her |
43 000 000,00 |
40 000 000,00 |
79 094 059,51 |
61 000 000,00 |
|
CELKEM |
95 798 600,00 |
92 269 700,00 |
132 682 719,66 |
113 267 900,00 |
Poslední významnou položkou v oblasti daňových příjmů je daň z nemovitých věcí, která jako jediná je 100% příjmem obce. Obecně závazná vyhláška ve vazbě na některé koeficienty zůstává pro rok 2023 beze změn, takže výše navrženého příjmu zůstává konstantní, tj. 65.000.000,00 Kč.
NEDAŇOVÉ PŘÍJMY:
Celkový objem nedaňových příjmů je navržen proti roku 2022 o 11,63% více na celkových 152.708.600 Kč.
Nejvýznamnější položky a změny:
- 2111 – příjmy z poskytování výrobků a služeb – navýšení proti roku 2022 je o 17.374.500 Kč, přičemž největší podíl navýšení (o 11.460.000 Kč) tvoří příjmy ze sužeb (vyúčtování služeb) u pronajatých bytových a nebytových prostor pronajímaných odborem majetku města. Tento příjem je však rozpočtově neutrální, protože zároveň ve výdajích jsou zahrnuty zvýšené zálohy na energie. Další významnou položkou je nový příjem za parkovací dům Skladištní v celkové sumě 1.130.000 Kč a navýšení o 1.000.000 Kč u prodeje separovaných surovin[2].
- 2122 – odvody příspěvkových organizací - pro rok 2023 je navržen odvod Opavské kulturní organizace ve výši 500.000,00 Kč. Ostatní řádné odvody v souhrnné výši 6.367.500 Kč se týkají školských příspěvkových organizací dle schválených zásad Fondu školství (ZMO 06. 09. 2021) + mimořádný odvod ze zvýšených odpisů ve výši 1.500.000 Kč u ZŠ a MŠ Komárov (proběhla rekonstrukce školy). Tyto zvýšené odpisy se dle pravidel Fondu školství promítnou v řádném odvodu až v roce 2025. Tvorba tohoto fondu je zohledněna ve financování – výdajové části. Finanční prostředky budou využívání na opravy školských zařízení dle potřeby.
- 2132 – příjmy z pronájmu nemovitostí a jejich částí – navýšení u odboru majetku města o 4.913.400 Kč na základě platných nájemních smluv.
- 2141 – příjmy z úroků - přestože úroky na spořících a termínovaných vkladech se v průběhu roku 2022 výrazně zvýšily, návrh rozpočtu obsahuje stejnou částku jako v roce 2021. vzhledem k tomu, že je záměr přijetí revolvingového úvěru nebo kontokorentu s podmínkou maximálního využití dočasně volných finančních prostředků, nelze v této chvíli predikovat, kolik dočasně volných finančních zdrojů bude možno v průběhu roku 2023 zhodnocovat na termínovaných vkladech.
- 2329 – ostatní nedaňové příjmy – navýšen příjem od EKO-KOMU o 2.000.000 Kč
- 2451 - splátky půjčených prostředků od příspěvkových organizací – výše této položky se odvíjí od realizace projektů, na které byly finanční prostředky zapůjčeny (předfinancování nákladů spojených s projekty spolufinancovanými z EU nebo státního rozpočtu) – podrobněji v příloze P_0030_1051_splatka_pujcek_k_predfinancovani_projektu_ZS_verze2
srovnání nedaňových příjmů
NEDAŇOVÉ PŘÍJMY (v Kč) |
SR 2021 |
SR 2022 |
skutečnost k 16.11.2022 2022 |
návrh 2023 |
|
2111 |
příjmy z poskytování výrobků a služeb |
39 321 300,00 |
39 228 700,00 |
41 084 484,38 |
56 603 200,00 |
2112 |
příjmy z prodeje zboží zakoupeného za účelem prodeje |
500 000,00 |
500 000,00 |
1 153 004,50 |
600 000,00 |
2119 |
věcná břemena aj. |
2 000 000,00 |
2 000 000,00 |
4 040 701,21 |
2 000 000,00 |
2122 |
odvody příspěvkových organizací |
20 418 000,00 |
11 161 000,00 |
8 305 637,00 |
8 367 500,00 |
2131 |
příjmy z pronájmu pozemků |
8 333 400,00 |
7 488 400,00 |
7 896 891,25 |
7 479 400,00 |
2132 |
příjmy z pronájmu ostatních nemovitých věcí a jejich částí |
43 814 200,00 |
45 429 200,00 |
42 487 952,14 |
50 543 000,00 |
2133 |
příjmy z pronájmu movitých věcí |
1 513 200,00 |
1 641 300,00 |
372 081,49 |
1 651 500,00 |
2139 |
ostatní příjmy z pronájmu majetku |
1 069 300,00 |
1 255 000,00 |
1 441 791,07 |
1 410 000,00 |
2141 |
příjmy z úroků |
500 000,00 |
1 500 000,00 |
16 683 816,38 |
1 410 000,00 |
2142 |
příjmy z podílů na zisku a dividend |
800 000,00 |
600 000,00 |
1 500 000,00 |
800 000,00 |
2212 |
sankční platby přijaté od jiných subjektů |
8 405 000,00 |
5 660 000,00 |
6 748 990,53 |
6 160 000,00 |
2321 |
přijaté neinvestiční dary |
5 000,00 |
5 000,00 |
428 647,28 |
20 000,00 |
2324 |
přijaté nekapitálové příspěvky a náhrady |
3 211 500,00 |
3 216 500,00 |
4 064 613,57 |
354 000,00 |
2329 |
ostatní nedaňové příjmy (EKO-KOM…) |
8 800 000,00 |
10 000 000,00 |
14 061 188,92 |
10 000 000,00 |
2451 |
splátky půjčených prostředků od příspěvkových organizací |
5 944 300,00 |
7 110 000,00 |
6 800 000,00 |
5 310 000,00 |
|
CELKEM |
144 635 200,00 |
136 795 100,00 |
157 069 799,72 |
152 708 600,00 |
KAPITÁLOVÉ PŘÍJMY:
Příjmy z prodeje pozemků jsou navrženy ve výši 29.104.500 Kč (příloha P_0052_9007_prijmy_z_prodeje_pozemku_jednorazove_uhrazeno_verze2, P_0052_9087_prijmy_z_prodeje-pozemku_na_splatky_verze1) a z prodeje nemovitostí ve výši 11.000.000.00 Kč (nemovitost Na Pastvisku 78).
PŘIJATÉ TRANSFERY:
V oblasti přijatých transferů je do návrhu rozpočtu počítáno pouze s položkou 4112 – neinvestiční přijaté transfery ze státního rozpočtu v rámci souhrnného dotačního vztahu. Tento transfer vychází ze zákona, lze jej rozpočtovat ve schváleném rozpočtu, není účelově vázaný a je určen ke krytí výdajů v souvislosti s přenesenou působnosti MMO. Pro rok 2023 byla výše tohoto transferu určena na výši 78.469.100 Kč, což je o 2.969.100 Kč více, než byl stanoven pro rok 2022. Dále transfery obsahují platby od okolních obcí, u kterých Městský dopravní podnik Opava zajišťuje dopravní obslužnost na základě uzavřených smluv.
Veškeré ostatní transfery budou do rozpočtu zařazeny po schválení příslušného rozpočtového opatření.
Celkově jsou vlastní příjmy SMO navrženy (s určitou mírou obezřetnosti) ve výši 1.397.171.000 Kč, což ve srovnání se skutečností roku 2021 (1.315.917.612,03 Kč) znamená navýšení o 6,17% a proti schválenému rozpočtu 2022 (1.237.566.900 Kč) nárůst o 12,89%.
VÝDAJE
Návrh výdajové části rozpočtu na rok 2023 je ovlivněn výrazným zdražováním energií, zvýšenými úrokovými sazbami, obecným zdražováním (zejména materiálu), investicemi do projektů, které v budoucnosti přinesou úsporu v běžných výdajích a investicemi do rozšiřování kapacity mateřských škol.
Níže je uvedeno srovnání nejvýraznějších výdajů na energie ve srovnání se schváleným rozpočtem na rok 2022. Celkové navýšení v této oblasti činí 107.277.030 Kč. Jednotlivé rozpočty na energie jsou předloženy v zastropovaných cenách[3] a budou účelově vázány. Dle vysoutěžení energií a dle budoucího vývoje bude s těmito účelovými prostředky dále pracováno. Co se týká nákladů na energie u sportovních klubů města, v této chvíli nejsme schopni vyčíslit jako u ostatních organizací, navýšení jejich rozpočtů na rok 2023 je uvedeno dále.
Srovnání vybraných nákladů na energie 2022/2023
voda, plyn, elektrická energie ( u Městského dopravního podniku Opava el. energie, nafta, plyn) (v Kč) |
SR 2022 |
UR k 18.11.2022 |
návrh 2023 |
rozdíl návrh 2023/návrh 2022 (navýšení o) |
% navýšení návrhu 2023 proti SR 2022 |
Slezské divadlo Opava |
2 775 000 |
4 775 000 |
6 390 000 |
3 615 000 |
130,27 |
Opavská kulturní organizace |
1 389 000 |
2 178 000 |
4 464 000 |
3 075 000 |
221,38 |
Knihovna Petra Bezruče v Opavě |
1 000 000 |
1 695 000 |
1 900 000 |
900 000 |
90,00 |
kulturní organizace celkem |
5 164 000 |
8 648 000 |
12 754 000 |
7 590 000 |
146,98 |
|
|
|
|
|
|
Seniorcentrum Opava |
4 300 000 |
4 300 000 |
9 280 000 |
4 980 000 |
115,81 |
sociální organizace celkem |
4 300 000 |
4 300 000 |
9 280 000 |
4 980 000 |
115,81 |
|
|
|
|
|
|
mateřské školy celkem |
4 695 270 |
8 253 954 |
10 229 220 |
5 533 950 |
117,86 |
základní školy celkem |
11 840 140 |
21 950 342 |
29 285 580 |
17 445 440 |
147,34 |
Zařízení školního stravování |
2 610 800 |
5 938 023 |
7 616 740 |
5 005 940 |
191,74 |
Středisko volného času Opava |
909 500 |
1 389 368 |
1 078 200 |
168 700 |
18,55 |
školské organizace celkem |
20 055 710 |
37 531 687 |
48 209 740 |
28 154 030 |
140,38 |
|
|
|
|
|
|
objekty ve správě města |
27 611 000 |
34 381 000 |
57 305 000 |
29 694 000 |
107,54 |
- v tom pronajato (byty, nebyty)* |
13 777 000 |
14 824 226 |
24 586 000 |
10 809 000 |
78,46 |
Technické služby Opava |
14 135 000 |
22 655 000 |
30 376 000 |
16 241 000 |
114,90 |
Městský dopravní podnik Opava |
17 142 000 |
17 142 000 |
37 760 000 |
20 618 000 |
120,28 |
ostatní celkem |
58 888 000 |
74 178 000 |
125 441 000 |
66 553 000 |
113,02 |
celkem |
88 407 710 |
124 657 687 |
195 684 740 |
107 277 030 |
121,34 |
* rozpočtově neutrální - vyúčtovává se nájemníkům |
Přehled jednotlivých školských zařízeních je obsažen v příloze č. 14.
Co se týká investičních projektů, jsou obsaženy v příloze F_0020_revolvingovy_uver_385_mil_verze2. Všechny projekty mají potenciál být dotačně podpořeny v rámci výzev ITI (Integrovaná teritoriální investice), IROP (Integrovaná regionální operační program), SFDI (Státní fond dopravní infrastruktury) či OPŽP (Operační program životní prostředí).
Níže je uveden přehled výdajů dle odborů, samostatných odděleních či samostatných pracovišť z několika různých pohledů. Pro rok 2023 dochází k jedné organizační změně, a to k vyčlenění pracovní pozice energetika z odboru majetku města na samostatné oddělení energetiky (ORJ 0053, od 01. 12. 2022).
Základní zdůvodnění pohybu návrhu rozpočtu 2023 vybraných odborů:
- odbor finanční a rozpočtový (ORJ 0020): výši výdajů odboru ovlivňují zejména tyto položky – navýšení proti roku 2022: úroků z úvěrů o 23.800.000 Kč, dotace pro Slezský fotbalový klub Opava a.s. o 1.800.000 Kč, dotace pro Basketbalový klub Opava a.s. o 2.350.000 Kč, Hokejový klub Opava s.r.o. o 3.450.000 Kč
- odbor školství (ORJ 0030): navýšení energií u školských zařízení – viz výše a zařazení projektu „Digitální technologie do ZŠ - virtuální realita“ (předschváleno s výzvy ITI, zahrnuje podporu 16 základních škol). Vzhledem k tomu, že se plánuje projekt financovat z externích zdrojů, zahrnutá plná částka na období 2023-2025 → 84 mil. Kč.
- odbor sociálních věcí (ORJ 0040): navýšení grantů o 5.517.900 Kč, navýšení příspěvku na provoz pro Seniorcentrum Opava o 4.980.000 Kč obé z důvodu navýšených cen energií
- správa a evidence budov (ORJ 0051): zejména navýšení ohledně energií – viz výše
- kancelář primátora - oddělení kultury (ORJ 0120): navýšení příspěvků u příspěvkových organizací v důsledku zvyšování cen energií – viz výše
- odbor životního prostředí (ORJ 0130): navýšení výdajů souvisejících se svozem a sběrem komunálního odpadu o 7.365.000 Kč a zařazení projektu Obnova stromořadí na Otické ulici ve výši 5.000.000 Kč
- odbor rozvoje města a strategického plánování (ORJ 0140): navýšení sportovních grantů o 3.000.000 Kč
- odbor dopravy (ORJ 0160): navýšené finanční prostředky na dopravní obslužnost pro Opavsko a Vítkovsko (příspěvek pro MSK) a navýšení kompenzace pro Městský dopravní podnik Opava – viz výše
- samostatné oddělení personální a mzdové (ORJ 0192): navýšení dle platné legislativy, postupy ve třídách a stupních
- odbor majetku města - Technické služby Opava (ORJ 0790) – navýšení o 20.000.000 Kč.
VÝDAJE dle ORJ
v Kč
|
název odboru/oddělení |
SR 2020 |
skutečnost 2020 |
SR 2021 |
skutečnost 2021 |
SR 2022 |
návrh 2023 |
0020 |
finanční a rozpočtový |
95 975 000 |
112 950 135 |
29 043 050 |
75 419 901 |
127 309 300 |
136 305 800 |
0030 |
školství |
108 727 800 |
115 824 312 |
90 036 500 |
117 386 616 |
76 057 000 |
196 007 200 |
0031 |
samostatné pracoviště referenta sportu |
0 |
6 000 |
11 550 000 |
10 881 000 |
230 000 |
260 000 |
0040 |
sociálních věci |
34 707 700 |
38 352 890 |
39 711 200 |
47 691 369 |
48 143 000 |
58 425 900 |
|
odbor majetku města |
|
|
|
|
|
|
0050 |
samostatné pracoviště majetku |
13 665 900 |
20 233 487 |
17 293 400 |
16 191 987 |
15 350 900 |
21 195 900 |
0051 |
správa a evidence budov |
73 466 300 |
64 340 670 |
76 962 300 |
64 941 074 |
73 438 300 |
105 572 600 |
0052 |
správa a evidence pozemků |
18 436 400 |
20 043 447 |
5 946 000 |
3 366 155 |
14 328 300 |
10 351 300 |
0053 |
energetiky (od 01.12.2022) |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
93 950 000 |
|
odbor výstavby a územního plánování |
|
|
|
|
|
|
0060 |
výstavba |
109 000 |
30 998 |
109 000 |
6 947 |
59 000 |
72 000 |
0081 |
územní plánování |
3 610 000 |
795 127 |
2 510 000 |
759 353 |
2 210 000 |
3 210 000 |
0080 |
hlavního architekta |
4 113 000 |
3 803 645 |
3 756 700 |
2 891 224 |
3 213 000 |
3 513 000 |
0082 |
památková péče |
203 500 |
112 320 |
313 500 |
3 202 |
264 000 |
415 000 |
0090 |
vnitřní věci |
3 180 500 |
2 832 015 |
2 930 500 |
2 719 179 |
3 260 500 |
3 395 500 |
0110 |
městská policie |
39 401 000 |
36 388 401 |
40 388 100 |
40 175 786 |
44 434 800 |
49 579 100 |
|
Kancelář primátora |
|
|
|
|
|
|
0120 |
kancelář primátora |
18 652 400 |
12 314 601 |
13 662 000 |
11 186 545 |
12 776 500 |
14 375 200 |
0121 |
oddělení kultury |
131 488 000 |
142 103 804 |
116 280 000 |
146 156 510 |
110 980 000 |
139 590 700 |
0130 |
životní prostředí |
61 905 000 |
64 030 852 |
65 718 500 |
76 768 673 |
71 648 800 |
83 425 900 |
0140 |
rozvoje města a strategického plánování |
5 897 400 |
2 788 432 |
3 581 000 |
4 803 755 |
20 690 300 |
25 863 600 |
0150 |
živnostenský |
8 000 |
2 000 |
8 000 |
2 000 |
8 000 |
8 000 |
0160 |
doprava |
93 153 000 |
95 030 279 |
93 327 300 |
97 249 101 |
104 707 100 |
127 877 600 |
0170 |
informatika |
19 340 600 |
18 400 011 |
20 605 000 |
19 051 539 |
26 855 300 |
52 743 600 |
0180 |
právní a organizační |
1 350 000 |
593 700 |
389 500 |
54 119 |
389 500 |
389 500 |
|
Kancelář tajemníka |
|
|
|
|
|
|
0191 |
hospodářská správa |
11 491 900 |
7 541 391 |
10 885 900 |
8 346 010 |
11 455 500 |
12 873 200 |
0193 |
bezpečnost, havarijní a krizové řízení |
2 383 500 |
680 828 |
5 971 500 |
2 073 932 |
1 766 500 |
986 500 |
0194 |
veřejné zakázky |
331 000 |
296 896 |
1 073 000 |
21 271 |
331 000 |
2 531 000 |
0192 |
personální a mzdové |
206 509 800 |
197 791 608 |
204 353 900 |
202 629 107 |
222 419 200 |
239 875 700 |
0195 |
bezpečnostní manažer |
487 900 |
487 872 |
487 900 |
487 872 |
487 900 |
487 900 |
0210 |
kontrola |
9 000 |
8 921 |
9 000 |
8 850 |
9 000 |
9 000 |
0220 |
příprava a realizace investic |
315 676 900 |
202 470 775 |
551 390 000 |
442 021 610 |
298 512 000 |
231 112 000 |
0790 |
Technické služby |
132 850 000 |
134 939 825 |
131 000 000 |
141 460 860 |
130 020 000 |
150 000 000 |
Jednotlivé požadavky na finanční prostředky jsou podrobně předloženy v příloze č. 3, případně v příloze 4.
VÝDAJE dle ORJ – dělení na investiční a neinvestiční
v Kč
ORJ |
název odboru/oddělení |
návrh 2023 - neinvestiční výdaje |
návrh 2023 - investiční výdaje |
celkem |
0020 |
finanční a rozpočtový |
134 805 800 |
1 500 000 |
136 305 800 |
0030 |
školství |
196 007 200 |
0 |
196 007 200 |
0031 |
samostatné pracoviště referenta sportu |
260 000 |
0 |
260 000 |
0040 |
sociálních věci |
58 425 900 |
0 |
58 425 900 |
|
odbor majetku města |
|
|
0 |
0050 |
samostatné pracoviště majetku |
16 537 400 |
4 658 500 |
21 195 900 |
0051 |
správa a evidence budov |
91 332 600 |
14 240 000 |
105 572 600 |
0052 |
správa a evidence pozemků |
1 551 300 |
8 800 000 |
10 351 300 |
0053 |
samostatné odd. energetiky |
1 500 000 |
92 450 000 |
93 950 000 |
|
odbor výstavby a územního plánování |
|
|
0 |
0060 |
výstavba |
72 000 |
0 |
72 000 |
0081 |
územní plánování |
10 000 |
3 200 000 |
3 210 000 |
0080 |
hlavního architekta |
663 000 |
2 850 000 |
3 513 000 |
0082 |
památková péče |
415 000 |
0 |
415 000 |
0090 |
vnitřní věci |
3 395 500 |
0 |
3 395 500 |
0110 |
městská policie |
47 779 100 |
1 800 000 |
49 579 100 |
|
Kancelář primátora |
|
|
0 |
0120 |
kancelář primátora |
14 355 200 |
20 000 |
14 375 200 |
0121 |
oddělení kultury |
139 590 700 |
0 |
139 590 700 |
0130 |
životní prostředí |
83 425 900 |
0 |
83 425 900 |
0140 |
rozvoje města a strategického plánování |
24 863 600 |
1 000 000 |
25 863 600 |
0150 |
živnostenský |
8 000 |
0 |
8 000 |
0160 |
doprava |
127 877 600 |
0 |
127 877 600 |
0170 |
informatika |
23 183 600 |
29 560 000 |
52 743 600 |
0180 |
právní a organizační |
389 500 |
0 |
389 500 |
|
Kancelář tajemníka |
|
|
0 |
0191 |
hospodářská správa |
12 223 200 |
650 000 |
12 873 200 |
0193 |
bezpečnost, havarijní a krizové řízení |
986 500 |
0 |
986 500 |
0194 |
veřejné zakázky |
2 531 000 |
0 |
2 531 000 |
0192 |
personální a mzdové |
239 875 700 |
0 |
239 875 700 |
0195 |
bezpečnostní manažer |
487 900 |
0 |
487 900 |
0210 |
kontrola |
9 000 |
0 |
9 000 |
0220 |
příprava a realizace investic |
12 000 |
231 100 000 |
231 112 000 |
0790 |
Technické služby |
150 000 000 |
0 |
150 000 000 |
0800 |
Komárov |
7 459 000 |
1 500 000 |
8 959 000 |
0810 |
Malé Hoštice |
7 768 000 |
2 250 000 |
10 018 000 |
0820 |
Podvihov |
5 970 000 |
0 |
5 970 000 |
0830 |
Suché Lazce |
7 144 000 |
0 |
7 144 000 |
0840 |
Vávrovice |
8 832 000 |
0 |
8 832 000 |
0850 |
Vlaštovičky |
2 825 000 |
1 000 000 |
3 825 000 |
0860 |
Zlatníky |
2 249 000 |
1 320 000 |
3 569 000 |
0870 |
Milostovice |
3 475 000 |
0 |
3 475 000 |
|
CELKEM |
1 418 296 200 |
397 898 500 |
1 816 194 700 |
Podrobnější rozpad na jednotlivé výdaje je uveden v přílohách 6 (investiční) a 7 (neinvestiční).
VÝDAJE dle ODPA, tzn., do jaké oblasti výdaje směřují.
v Kč
|
název |
SR 2021 |
skutečnost 2021 |
SR 2022 |
návrh 2023 |
101x |
zemědělská a potravinářská činnost a rozvoj |
1 565 400 |
1 619 903 |
1 730 400 |
2 243 700 |
103x |
lesní hospodářství |
0 |
2 641 023 |
0 |
0 |
107x |
rybářství |
15 000 |
15 000 |
15 000 |
20 000 |
10xx |
zemědělství, lesní hospodářství a rybářství |
1 580 400 |
4 275 926 |
1 745 400 |
2 263 700 |
1xxx |
ZEMĚDĚLSTVÍ, LESNÍ HOSPODÁŘSTVÍ A RYBÁŘSTVÍ |
1 580 400 |
4 275 926 |
1 745 400 |
2 263 700 |
211x |
záležitosti těžebního průmyslu a energetiky |
9 959 300 |
5 082 110 |
9 529 300 |
98 479 200 |
212x |
ostatní odvětvové a oborové záležitosti v průmyslu a stavebnictví |
0 |
0 |
0 |
700 000 |
214x |
vnitřní obchod, služby a cestovní ruch |
5 095 |
4 054 557 |
5 945 000 |
11 874 000 |
219x |
ostatní činnosti a nespecifikované výdaje |
300 000 |
126 864 |
300 000 |
450 000 |
21xx |
průmysl, obchod, stavebnictví a služby |
10 264 395 |
9 263 532 |
15 774 300 |
111 503 200 |
221x |
pozemní komunikace |
81 221 000 |
295 625 918 |
82 320 300 |
63 514 000 |
222x |
silniční doprava |
2 204 000 |
1 085 682 |
204 000 |
204 000 |
224x |
provoz veřejné železniční dopravy |
0 |
80 000 |
0 |
0 |
229x |
ostatní činnosti a nespecifikované výdaje v dopravě |
90 679 000 |
98 479 716 |
103 768 800 |
126 739 000 |
22xx |
doprava |
174 104 000 |
395 271 317 |
186 293 100 |
190 457 000 |
231x |
pitná voda |
0 |
2 348 |
150 000 |
150 000 |
232x |
odvádění a čištění odpadních vod |
343 531 500 |
129 619 676 |
2 605 000 |
6 098 500 |
233x |
vodní toky a vodohospodářská díla |
93 700 |
224 766 |
100 000 |
100 000 |
234x |
ostatní záležitosti vody v zemědělské krajině |
0 |
10 000 |
0 |
0 |
239x |
ostatní záležitosti vodního hospodářství |
0 |
0 |
0 |
0 |
23xx |
vodní hospodářství |
343 625 200 |
129 856 790 |
2 705 000 |
6 348 500 |
241x |
záležitosti pošt |
0 |
50 329 |
0 |
0 |
24xx |
spoje |
0 |
50 329 |
0 |
0 |
2xxx |
PRŮMYSLOVÁ a OSTATNÍ ODVĚTVÍ HOSPODÁŘSTVÍ |
527 993 595 |
534 441 967 |
204 772 400 |
308 308 700 |
311x |
předškolní a základní vzdělávání |
121 787 200 |
139 539 376 |
77 643 400 |
236 569 000 |
312x |
střední vzdělávání a vzdělávání v konzervatořích |
124 000 |
164 400 |
120 000 |
60 000 |
314x |
ostatní zařízení související s výchovou a vzděláváním mládeže |
10 154 800 |
12 171 559 |
10 334 400 |
15 340 400 |
323x |
základní umělecké, jazykové a zájmové vzdělávání |
3 283 000 |
4 326 748 |
3 357 700 |
48 328 200 |
329x |
ostatní činnost a nespecifikované výdaje |
0 |
0 |
480 000 |
0 |
31xx a 32xxx |
vzdělávání a školské služby |
135 349 000 |
156 202 083 |
91 935 500 |
300 297 600 |
331x |
kultura |
117 495 000 |
148 698 684 |
111 865 000 |
140 371 000 |
332x |
ochrana památek a péče o kulturní dědictví a národní historické povědomí |
2 031 000 |
16 639 664 |
1 781 000 |
5 345 000 |
333x |
činnost registrovaných církví |
0 |
76 500 |
0 |
0 |
334x |
sdělovací prostředky |
1 560 000 |
1 756 343 |
2 060 000 |
2 605 900 |
339x |
ostatní činnosti v záležitostech kultury, církví a sdělovacích prostředků |
19 266 500 |
6 985 317 |
4 240 800 |
5 059 000 |
33xx |
kultura, církve a sdělovací prostředky |
140 352 500 |
174 156 508 |
119 946 800 |
153 380 900 |
341x |
sport |
116 685 000 |
91 657 903 |
328 545 000 |
103 880 000 |
342x |
zájmová činnost a rekreace |
653 200 |
3 579 781 |
745 200 |
153 200 |
34xx |
sport a zájmová činnost |
117 338 200 |
95 237 684 |
329 290 200 |
104 033 200 |
352x |
lůžková péče |
0 |
820 000 |
0 |
500 000 |
353x |
zvláštní zdravotnická zařízení a služby pro zdravotnictví |
0 |
300 000 |
300 000 |
300 000 |
354x |
zdravotnické programy |
220 000 |
1 458 257 |
220 000 |
220 000 |
35xx |
zdravotnictví |
220 000 |
2 578 257 |
520 000 |
1 020 000 |
361x |
rozvoj bydlení a bytové hospodářství |
48 732 300 |
42 272 907 |
37 308 200 |
48 369 000 |
363x |
komunální služby a územní rozvoj |
54 472 700 |
61 546 382 |
66 145 500 |
141 721 000 |
36xx |
bydlení, komunální služby a územní rozvoj |
103 205 000 |
103 819 289 |
103 453 700 |
190 090 000 |
371x |
ochrana ovzduší a klimatu |
1 286 800 |
5 055 929 |
1 302 400 |
270 000 |
372x |
nakládání s odpady |
62 583 500 |
66 686 942 |
65 623 800 |
110 693 300 |
374x |
ochrana přírody a krajiny |
30 407 |
32 943 362 |
33 393 000 |
43 431 500 |
376x |
ostatní správa v ochraně životního prostředí |
0 |
0 |
0 |
0 |
379x |
ostatní činnosti v životním prostředí |
518 000 |
664 911 |
430 000 |
539 200 |
37xx |
ochrana životního prostředí |
64 418 707 |
105 351 144 |
100 749 200 |
154 934 000 |
390x |
ostatní činnosti související se službami pro obyvatelstvo |
2 031 000 |
3 041 395 |
1 978 000 |
1 673 000 |
39xx |
ostatní činnosti související se službami pro obyvatelstvo |
2 031 000 |
3 041 395 |
1 978 000 |
1 673 000 |
3xxx |
SLUŽBY PRO OBYVATELSTVO |
562 914 407 |
640 386 360 |
747 873 400 |
905 428 700 |
431x |
sociální poradenství |
0 |
803 000 |
0 |
0 |
432x |
sociální péče a pomoc dětem a mládeži |
920 000 |
13 084 206 |
920 000 |
920 000 |
433x |
sociální péče a pomoc manželství a rodinám |
100 000 |
44 673 |
100 000 |
100 000 |
434x |
sociální rehabilitace a ostatní sociální péče a pomoc |
2 384 500 |
3 593 985 |
4 465 000 |
4 043 600 |
435x |
sociální služby v oblasti sociální péče |
8 414 000 |
50 589 251 |
13 034 200 |
51 575 600 |
437x |
služby sociální prevence |
2 749 500 |
11 015 000 |
5 830 000 |
5 830 000 |
43xx |
sociální služby a pomoc a společné činnosti v sociálním zabezpečení a politice zaměstnanosti |
14 568 000 |
79 130 115 |
24 349 200 |
62 469 200 |
4xxx |
SOCIÁLNÍ VĚCI A POLITIKA ZAMĚSTNANOSTI |
14 568 000 |
79 130 115 |
24 349 200 |
62 469 200 |
521x |
ochrana obyvatelstva |
5 395 000 |
12 097 716 |
645 000 |
404 000 |
526x |
státní správa v oblasti hospodářských opatření |
0 |
920 000 |
0 |
0 |
529x |
ostatní záležitosti civilní připravenosti a krizové st. |
0 |
0 |
530 000 |
0 |
52xx |
civilní připravenost na krizové stavy |
5 395 000 |
13 017 716 |
1 175 000 |
404 000 |
531x |
bezpečnost a veřejný pořádek |
40 716 100 |
40 098 740 |
45 014 |
50 954 500 |
53xx |
bezpečnost a veřejný pořádek |
40 716 100 |
40 098 740 |
45 014 |
50 954 500 |
551x |
požární ochrana |
51 439 500 |
7 312 012 |
2 862 100 |
3 092 100 |
55xx |
požární ochrana a integrovaný záchranný systém |
51 439 500 |
7 312 012 |
2 862 100 |
3 092 100 |
5xxxx |
BEZPEČNOST STÁTU A PRÁVNÍ OCHRANA |
97 550 600 |
60 428 468 |
4 082 114 |
54 450 600 |
611x |
zastupitelské orgány a volby |
12 771 700 |
22 222 764 |
15 063 500 |
16 465 100 |
614x |
všeobecná vnitřní státní správa |
0 |
0 |
0 |
0 |
617x |
regionální a místní správa |
233 522 300 |
216 599 360 |
253 579 600 |
309 209 000 |
61xx |
státní moc, státní správa, územní samospráva a politické strany |
246 294 000 |
238 822 124 |
268 643 100 |
325 674 100 |
631x |
obecné příjmy a výdaje z finančních operací |
610 500 |
671 522 |
612 000 |
712 000 |
632x |
pojištění funkčně nespecifikované |
6 070 000 |
3 614 063 |
3 670 000 |
3 770 000 |
639x |
ostatní finanční operace |
-23 178 000 |
9 488 848 |
36 000 000 |
36 000 000 |
63xx |
finanční operace |
-16 497 500 |
13 774 433 |
40 282 000 |
40 482 000 |
640x |
ostatní činnosti |
108 085 750 |
1 731 610 |
119 770 300 |
117 117 700 |
64xx |
ostatní činnosti |
108 085 750 |
1 731 610 |
119 770 300 |
117 117 700 |
6xxx |
VŠEOBECNÁ VEŘEJNÁ SPRÁVA A SLUŽBY |
337 882 250 |
254 328 167 |
428 695 400 |
483 273 800 |
|
celkem |
1 542 489 252 |
1 572 991 003 |
1 411 517 914 |
1 816 194 700 |
Podrobněji v příloze č. 5 (dle ODPA a POL).
VÝDAJE - MĚSTSKÉ ČÁSTI
v Kč
|
RoMČ |
velikostní koeficient |
NÁVRH ROZPOČTU |
|
Komárov |
9 845 328,21 |
0,91 |
8 959 000,00 |
|
Malé Hoštice |
12 657 235,75 |
0,91 |
11 518 000,00 |
|
Podvihov |
5 477 741,96 |
1,09 |
5 970 000,00 |
|
Suché Lazce |
7 851 430,14 |
0,91 |
7 144 000,00 |
|
Vávrovice |
9 706 558,75 |
0,91 |
8 832 000,00 |
|
Vlaštovičky |
2 833 818,51 |
1,35 |
3 825 000,00 |
|
Zlatníky |
2 643 923,45 |
1,35 |
3 569 000,00 |
|
Milostovice |
2 242 222,38 |
1,55 |
3 475 000,00 |
|
|
celkem dle statutu |
53 292 000,00 |
||
|
||||
Malé Hoštice |
v letech 2021-2025 snížení o 1.500.000,00 Kč, v roce 2026 snížení o 1.214.840,71 Kč na základě usnesení 32/2/ZM/18 ze dne 17.12.2018 (Hala TJ Slavia Malé Hoštice) |
10 018 000,00 |
||
|
celkem po zohlednění Malých Hoštic |
51 792 000,00 |
||
Celková suma určená pro městské části je vypočtena dle Statutu SMO – viz příloha č. 10 (podíl MČ).
CELKOVÁ REKAPITULACE NÁVRHU ROZPOČTU NA ROK 2022
v Kč
|
Schválený rozpočet 2022 |
Upravený rozpočet k 18.11.2022 |
Návrh rozpočtu 2023 |
daňové příjmy |
1 004 269 700,00 |
1 081 721 600,00 |
1 204 267 900,00 |
nedaňové příjmy |
136 795 100,00 |
154 904 578,12 |
152 798 600,00 |
kapitálové příjmy |
96 502 100,00 |
129 299 851,00 |
40 104 500,00 |
vlastní příjmy celkem |
1 237 566 900,00 |
1 365 926 029,12 |
1 397 171 000,00 |
přijaté transfery |
75 500 000,00 |
287 909 806,24 |
82 628 200,00 |
příjmy celkem |
1 313 066 900,00 |
1 653 835 835,36 |
1 479 799 200,00 |
financování - příjmy |
200 156 800,00 |
1 145 601 737,61 |
437 719 800,00 |
CELKOVÉ ZDROJE |
1 513 223 700,00 |
2 799 437 572,97 |
1 917 519 000,00 |
|
|
|
|
běžné výdaje |
1 096 545 400,00 |
1 288 009 266,83 |
1 418 296 200,00 |
kapitálové výdaje |
371 091 300,00 |
1 318 146 818,41 |
397 898 500,00 |
výdaje celkem |
1 467 636 700,00 |
2 606 156 085,24 |
1 816 194 700,00 |
financování - výdaje |
45 587 000,00 |
193 281 487,73 |
101 324 300,00 |
CELKOVÉ VÝDAJE |
1 513 223 700,00 |
2 799 437 572,97 |
1 917 519 000,00 |
[1] Do 31. 12. 2021 SMO vybíralo poplatek za komunální odpad (položka 1337) na základě zákona 185/2001 Sb., v platném znění – po tomto datu na tuto položku patří pouze nedoplatky za období do 31. 12. 2021.
Od 01. 01. 2022 SMO vybírá poplatek za obecní systém odpadového hospodářství dle zákona č. 541/2020 Sb., v platném znění – položka 1345.
[2] Tady zároveň došlo k úpravě položky z 2329 – ostatní nedaňové příjmy na položku 2111 – příjmy z poskytování výrobků a služeb.
[3] elektrická energie včetně distribuce a DPH 10.000 Kč/MWh
zemní plyn včetně distribuce a DPH 3.800 Kč/MWh
dodávané teplo Opatherm 4.230 Kč/MWh