Komentář
k hospodaření statutárního města Opavy za rok 2022
Hospodaření statutárního
města Opava
Závěrečný účet statutárního města Opavy za rok
2022 byl projednáván na jednání rady města dne 17. 05. 2023 a rada města svým
usnesením č. 855/17/RM/23 doporučila zastupitelstvu města materiál schválit.
Rozpočet statutárního města Opavy (dále SMO) na
rok 2022 byl schválen na zasedání Zastupitelstva statutárního města Opavy dne 06.
12. 2021 usnesením č. 767/20/ZM/21.
Rozpočtové příjmy byly schváleny ve výši 1.313.066.900,00
Kč a rozpočtové výdaje ve výši 1.467.636.700,00 Kč. Rozpočet byl schválen jako
schodkový, schodek ve výši 154.569.800,00 Kč byl krytý financováním.
Oblast financování na straně příjmů obsahovala zapojení mimorozpočtových zdrojů,
tzn. financování výdajů, které byly kryty finančními prostředky z fondu
rezerv a rozvoje, fondu obnovy vodovodů a kanalizací, sociálním fondem a dále
odvod ze sociálního fondu a zapojení předpokládaného zapojení zůstatku
základního běžného účtu (dále ZBÚ), na straně výdajů jsou zohledněny příděly do
fondů (sociální fond, zajišťovací fond, fond obnovy vodovodů a kanalizací a
fond školství) a splátka úvěru.
V roce 2022 město v
oblasti financování plánovalo:
na straně příjmů:
Ø
použití
sociálního fondu + 8.450.000,00 Kč
Ø
odvod
ze sociálního fondu + 1.000.000,00 Kč
Ø
zapojení
fondu obnovy vodovodů a kanalizací
+ 1.500.000,00 Kč
Ø
zapojení
zůstatku ZBÚ z minulých let + 39.206.800,00 Kč
celkem
+200.156.800,00 Kč
na straně výdajů:
Ø
tvorba
sociálního fondu - 8.450.000,00
Kč
Ø
tvorba
zajišťovacího fondu - 100.000,00 Kč
Ø
tvorba
fondu obnovy vodovodů a kanalizací
- 1.676.000,00
Kč
Ø
tvorba
fondu školství
- 5.361.000,00 Kč
Ø
splátka
revolvingového úvěru (KB 460
mil.) - 30.000.000,00
Kč celkem – 45.587.000,00 Kč
Saldo financování bylo schváleno ve výši +154.569.800,00
Kč, což odpovídá schodku mezi schválenými příjmy a výdaji. Po zohlednění salda
financování (v případě kladného salda se přičítá k příjmům,
v případě záporného salda se od příjmů odčítá) byl rozpočet schválen jako
vyrovnaný ve výši 1.513.223.700,00 Kč.
Schválený rozpočet příjmů představoval daňové
příjmy ve výši 1.004.269.700,00 Kč, nedaňové příjmy ve výši 136.795.100,00 Kč,
kapitálové příjmy ve výši 96.502.100,00 Kč a přijaté dotace, které představují
neinvestiční přijatý transfer ze státního rozpočtu v rámci souhrnného
dotačního vztahu na výkon v přenesené působnosti ve výši 75.500.000,00 Kč.
Schválený rozpočet výdajů se členil na běžné
výdaje ve výši 1.096.545.400,00 Kč a kapitálové výdaje ve výši 371.091.300,00
Kč, celkem 1.467.636.700,00 Kč.
Během roku 2022 byl schválený rozpočet na
základě rozpočtových opatření schválených radou nebo zastupitelstvem města
Opavy upraven:
ÚPRAVY ROZPOČTU 2022 |
||
popis |
Kč |
poznámka |
schválený
rozpočet - příjmy |
1 313 066 900,00 |
|
úpravy: |
|
|
daňové
příjmy |
129 483 359,00 |
|
v
tom: |
|
|
- sdílené daně |
88 000 000,00 |
|
- daň z příjmů PO placená obcí |
2 451 900,00 |
rozpočtově
neutrální, obec platí sama sobě |
- poplatky |
39 000 000,00 |
138x
- odvody z loterií a VHP |
nedaňové
příjmy |
25 629 316,38 |
zejména
vratky transferů ve výši 3.564.457,40 Kč, splátky půjčených prostředků ve
výši 12.000.000,00 Kč (KAFIRA), přijaté dary ve výši 354.608,00 Kč, příjmy z
úroků ve výši 6.860.448,00 Kč, nařízený odvod OKO ve výši 1.928.500,00 Kč |
kapitálové
příjmy |
32 797 750,00 |
zejména
prodej pozemků (Silesian Court) |
přijaté
dotace |
276 299 137,17 |
viz
přílohy A25 a A26 |
upravený
rozpočet příjmů |
1 777 276 462,55 |
|
|
|
|
schválený
rozpočet - výdaje |
1 467 636 700,00 |
|
úpravy
- běžné výdaje |
193 591 820,90 |
zejména
finanční vypořádání z roku 2021 ve výši 281.193.743,63 Kč, zapojení zůstatku
ZBÚ z roku 2021 ve výši 250.867.234,78 Kč, finanční vypořádání z úvěru ve
výši 333.232.220,18 Kč, finanční vypořádání z fondu rezerv a rozvoje ve výši
39.500.000,00 Kč, přijaté dotace ve výši 276.299.137,17 Kč |
úpravy
- kapitálové výdaje |
1 031 708 641,42 |
|
upravený
rozpočet výdajů |
2 692 937 162,32 |
|
|
|
|
saldo
financování 2022 |
154 569 800,00 |
|
úpravy
- saldo krátkodobé financování |
588 054 987,71 |
finanční
vypořádání 2021, zapojení zůstatku ZBÚ, zapojení fondů - popis viz výdaje |
úpravy
- saldo dlouhodobé financování |
173 035 912,06 |
saldo
- čerpání a splátky úvěrů |
upravený
rozpočet 2022 včetně financování |
915 660 699,77 |
|
|
|
|
ROZDÍL
MEZI UPR. PŘÍJMY A UPR. VÝDAJI |
-915 660 699,77 |
vyrovnává
financování |
poznámka: finanční vypořádání je suma
nevypořádaných závazků k 31. 12. předcházejícího roku |
Souhrnné informace k hospodaření lze
vyčíst z Výkazu pro hodnocení plnění rozpočtu FIN 2‑12 (příloha A3)
nebo z Přehledu pro hodnocení plnění rozpočtu 120 (příloha A4).
Výsledek rozpočtového hospodaření v letech
2015 – 2022 je obsažen v příloze Výsledek rozpočtového hospodaření (příloha
A8) nebo podrobněji v příloze Plnění rozpočtu příjmy
a výdaje (2017-2022) (příloha A7).
Saldo skutečných
příjmů a výdajů po konsolidaci bylo k 31. 12. 2022 ve výši mínus
25.807.104,19 Kč. Toto saldo odpovídá saldu financování (jen s opačným
znaménkem).
Financování na straně příjmů:
Ø
změna
stavu běžných účtů 194.604.306,50
Kč
Ø
aktivní
krátkodobé operace řízení likvidity příjmy 1.350.000.000,00 Kč
(operace
spojené s uložením momentálně volných finančních zdrojů na termínovaný vklad)
Ø
přijetí
revolvingového úvěru (KB 460 mil. Kč) 62.610.519,67 Kč
Ø
přijetí
revolvingového úvěru (KB 400 mil. Kč) 265.158.930,08
Kč
celkem 1.872.373.756,25
Kč
Financování na straně výdajů:
Ø
aktivní
krátkodobé operace řízení likvidity příjmy 1.650.000.000,00 Kč
Ø (operace
spojené s uložením momentálně volných finančních zdrojů na termínovaný vklad)
Ø
splátka
revolvingového úvěru (KB 460 mil. Kč) 30.997.126,01 Kč
Ø
splátka
revolvingového úvěru (KB 400 mil. Kč) 135.569.526,05 Kč
Ø
splátka
úvěru ČSOB (280 mil. Kč) 30.000.000,00
Kč
celkem 1.846.566.652,06
Kč
saldo
25.807.104,19 Kč
Stav ZBÚ
k 31. 12. 2022
Přehled zůstatků na ZBÚ - fondových účtech
k 31. 12. 2022:
Ø
Fondy
rezerv a rozvoje 212.829.292,17
Kč
(obsahuje rozpočtovou
alokaci na akci „Zimní stadion – rekonstrukce“ ve výši 150.000.000,00 Kč a rozpočtovou
alokaci na případné „odstoupení od smlouvy s firmou Venkato Invest s.r.o.“
ve výši 12.194.947,00 Kč → celkem rozpočtově vázáno 162.194.947,00 Kč,
tzn. „volných zdrojů“ zůstává 50.634.345,17 Kč)
Ø
Zajišťovací
fond 2.124.906,61 Kč
Ø
Fond
obnovy vodovodů a kanalizací 25.016.077,43 Kč
Ø
Povodňový
fond[1] 405.201,91 Kč
Ø
Fond
bydlení[2] 104.166.43 Kč
Ø
Sociální
fond 3.811.475.33 Kč
Ø
Fond
školství
515.018,89 Kč
Celkem
zůstatek na ZBÚ - fondech 244.806.138,77
Kč
Zůstatek
ostatních ZBÚ k 31. 12. 2022 448.761.426,16 Kč
Zůstatek ZBÚ
k 31. 12. 2022 CELKEM 693.567.564,93
Kč
K 31. 12. 2022 SMO disponovalo finančními
prostředky ve výši 448.761.426,16 Kč (zůstatek bez fondů, fondy jsou účelově
vázány) + 300.000.000,00 Kč, které mělo SMO deponované na termínovaném
vkladu (rozpočtované, ale zatím nespotřebované finanční prostředky,
z pohledu výkazů se jeví jako výdaj v oblasti financování), tzn.
celkem 748.761.426,16 Kč. Po vypořádání vztahů se státním rozpočtem
za rok 2022, již uzavřených smluvních vztahů a ostatních nároků zůstal k rozdělení
v roce 2023 finanční objem ve výši 197.777.932,45 Kč. Podrobné rozdělení
jak bylo naloženo se zůstatkem ZBÚ za rok 2022 je zpracováno v přílohách Bxxxx
(finanční vypořádání za rok 2022 a rozdělení zůstatku ZBÚ za rok 2022). O konečném
rozdělení rozhodlo Zastupitelstvo SMO na svém jednání dne 20. 03. 2023, svým
usnesením č. 135/4/ZM/23.
V průběhu roku byl rozpočet upravován na
základě rozpočtových opatření – změn závazných ukazatelů (398) a změn rozpisů
rozpočtu (202). Úpravy proběhly v celkové výši 1.225.300.462,32 Kč,
z toho navyšujících a snižujících rozpočet v rámci Rady SMO bez
dotací byla rozpočtová opatření ve výši 107.213.596,59 Kč, což představuje 7,31%
schváleného rozpočtu. Byl tak dodržen 10% limit schválený Zastupitelstvem SMO
dne 16. 11. 2021, usnesením č. 3782/90/RM/21, bod 3., písmeno b).
REKAPITULACE
SCHVÁLENÝCH ROZPOČTOVÝCH OPATŘENÍ K 31. 12. 2022 |
|||||
|
|
|
|
v Kč |
|
|
schválený
rozpočet |
úpravy
RMO |
úpravy
ZMO |
upravený
rozpočet |
|
příjmy |
|
|
|
|
|
1xxx |
1 004
269 700,00 |
52 031
459,00 |
77 451
900,00 |
1 133
753 059,00 |
|
2xxx |
136 795
100,00 |
25 629
316,38 |
0,00 |
162 424
416,38 |
|
3xxx |
96 502
100,00 |
60
200,00 |
32 737
550,00 |
129 299
850,00 |
|
4xxx |
75 500
000,00 |
275 529
137,17 |
770
000,00 |
351 799
137,17 |
|
celkem |
1 313
066 900,00 |
353 250
112,55 |
110 959
450,00 |
1 777
276 462,55 |
|
|
|
|
|
|
|
výdaje |
|
úpravy
RMO a ZMO |
|
||
5xxx |
1 096
545 400,00 |
193 591
820,90 |
1 290
137 220,90 |
||
6xxx |
371 091
300,00 |
1 031
708 641,42 |
1 402
799 941,42 |
||
celkem |
1 467
636 700,00 |
1 225
300 462,32 |
2 692
937 162,32 |
||
|
|
|
|
|
|
financování* |
|
|
|
|
|
8115 - příjem |
200 156
800,00 |
23 122
277,33 |
583 671
874,41 |
806 950
951,74 |
|
8115 - výdaj |
-15 587
000,00 |
-1 261
200,00 |
-17 477
964,03 |
-34 326
164,03 |
|
8115 - celkem |
184 569 800,00 |
21 861 077,33 |
566 193 910,38 |
772 624 787,71 |
|
|
|
|
|
|
|
8123 - příjem |
0,00 |
6 370
343,88 |
333 232
220,18 |
339 602
564,06 |
|
8123 - výdaj |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
|
8123 - celkem |
0,00 |
6 370
343,88 |
333 232
220,18 |
339 602
564,06 |
|
|
|
|
|
|
|
8124 - příjem |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
|
8124 - výdaj |
-30 000
000,00 |
-166 566
652,00 |
0,00 |
-196
566 652,00 |
|
8124
- celkem |
-30 000 000,00 |
-166 566 652,00 |
0,00 |
-196 566 652,00 |
|
celkem |
154 569 800,00 |
-138 335 230,79 |
899 426 130,56 |
915 660 699,77 |
|
|
|
|
|
|
|
příjmy
+ financování |
1 467 636 700,00 |
214 914 881,76 |
1 010 385 580,56 |
2 692 937 162,32 |
|
|
|
|
|
|
|
RO celkem |
|
382
742 733,76 |
1 027
863 544,59 |
|
|
RO celkem RMO+ZMO |
1 410
606 278,35 |
|
|
||
RO RMO celkem bez dotací |
|
107 213
596,59 |
|
|
|
* |
|||||
8115 - změna stavu krátkodobých prostředků na bankovních účtech |
|||||
8123 - dlouhodobé přijaté půjčené prostředky |
|||||
8124 - uhrazené splátky dlouhodobých přijatých půjčených
prostředků |
1.1 VÝSLEDEK ROZPOČTOVÉHO
HOSPODAŘENÍ
Příjmy a výdaje v členění dle rozpočtové
skladby v Kč:
TŘÍDA |
NÁZEV |
Schv. rozpočet 2022 |
Upr. rozpočet 2022 |
Skutečnost 2022 |
|
|
|
|
|
1 |
DAŇOVÉ
PŘÍJMY |
1 004 269 700,00 |
1 133 753 059,00 |
1 271 719 796,26 |
|
v
tom daň z příjmu právnických osob za obce |
30 000 000,00 |
32 451 900,00 |
32 451 900,00 |
|
DAŇOVÉ
PŘÍJMY BEZ daně z příjmu PO za obce |
974 269 700,00 |
1 101 301 159,00 |
1 239 267 896,26 |
2 |
NEDAŇOVÉ PŘÍJMY
- celkem |
136 795 100,00 |
162 424 416,38 |
205 800 911,06 |
3 |
KAPITÁLOVÉ
PŘÍJMY |
96 502 100,00 |
129 299 850,00 |
119 447 612,96 |
4 |
PŘIJATÉ
DOTACE |
75 500 000,00 |
351 799 137,17 |
4 218 018 018,12 |
|
v
tom: transfery v rámci souhr. dot. vztahu ze SR |
75 500 000,00 |
75 690 400,00 |
75 690 400,00 |
|
převody na účtech (pol.413x) |
0,00 |
0,00 |
3 865 948 062,35 |
|
PŘIJATÉ
DOTACE BEZ převodů |
75 500 000,00 |
351 799 137,17 |
352 069 955,77 |
|
PŘÍJMY
CELKEM |
1 313 066 900,00 |
1 777 276 462,55 |
5 814 986 338,40 |
|
KONSOLIDACE
PŘÍJMŮ |
0,00 |
0,00 |
3 865 948 062,35 |
|
PŘÍJMY
CELKEM BEZ KONSOLIDACÍ |
1 313 066 900,00 |
1 777 276 462,55 |
1 949 038 276,05 |
|
|
|
|
|
5 |
BĚŽNÉ
VÝDAJE |
1 096 545 400,00 |
1 290 137 220,90 |
5 096 883 714,59 |
|
v
tom: převody na účtech (pol.534x) |
0,00 |
0,00 |
3 865 948 062,36 |
|
BĚŽNÉ
VÝDAJE BEZ převodů |
1 096 545 400,00 |
1 290 137 220,90 |
1 230 935 652,23 |
6 |
KAPITÁLOVÉ
VÝDAJE |
371 091 300,00 |
1 402 799 941,42 |
743 909 728,00 |
|
VÝDAJE
CELKEM |
1 467 636 700,00 |
2 692 937 162,32 |
5 840 793 442,59 |
|
KONSOLIDACE
VÝDAJŮ |
|
|
3 865 948 062,35 |
|
VÝDAJE
CELKEM BEZ KONSOLIDACÍ |
1 467 636 700,00 |
2 692 937 162,32 |
1 974 845 380,24 |
|
|
|
|
|
|
VÝSLEDEK
HOSPODAŘENÍ BEZ FINANCOVÁNÍ |
-154 569 800,00 |
-915 660 699,77 |
-25 807 104,19 |
|
VÝSLEDEK
HOSPODAŘENÍ BEZ PŘEVODŮ |
-154 569 800,00 |
-915 660 699,77 |
-25 807 104,18 |
|
|
|
|
|
|
FINANCOVÁNÍ |
154 569 800,00 |
915 660 699,77 |
25 807 104,19 |
|
v
tom: změna stavu krátkod.prostř.na bankovních účtech |
184 569 800,00 |
772 624 787,71 |
194 604 306,50 |
|
aktivní krátkodobé operace řízení
likvidity příjmy |
0,00 |
0,00 |
1 350 000 000,00 |
|
aktivní krátkodobé operace řízení
likvidity výdaje |
0,00 |
0,00 |
-1 650 000 000,00 |
|
přijaté krátkodobé půjčené
prostředky |
|
|
|
|
uhrazené krátkodobé půjčené
prostředky |
|
|
|
|
přijaté dlouhodobé půjčené
prostředky |
0,00 |
339 602 564,06 |
327 769 449,75 |
|
uhrazené dlouhodobé půjčené
prostředky |
-30 000 000,00 |
-196 566 652,00 |
-196 566 652,06 |
|
|
|
|
|
|
VÝSLEDEK HOSPODAŘENÍ |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
1.1.1 PLNĚNÍ ROZPOČTU
PŘÍJMŮ
Příjmy SMO byly rozpočtovány v roce 2022
ve schváleném rozpočtu ve výši 1.313.066.900,00 Kč. Jako každoročně schválený
rozpočet obsahoval v dotacích pouze souhrnný dotační vztah (tzv. dotace na
přenesenou působnost, dále SDV) ve výši 75.500.000,00 Kč. Upravený
rozpočet k 31. 12. 2022 počítal s celkovými příjmy 1.777.276.462,55
Kč, přičemž dotace byly plánované ve výši 351.799.137,17 Kč (v tom SDV
75.690.400,00 Kč). K 31. 12. 2022 byly příjmy naplněny do objemu
1.949.038.276,05 Kč (z toho dotace 352.069.955,77 Kč včetně SDV ).
Podrobné plnění příjmů dle položek obsahuje příloha A9_plnění příjmů rozpočtu dle POL.
Mezi daňové příjmy SMO patří především příjmy ze
sdílených daní dle zákona č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení výnosů
některých daní územním samosprávným celkům a některým státním fondům (zákon o
rozpočtovém určení daní). Jedná se o příjmy z daní fyzických osob ze
závislé činnosti i OSVČ, daně z kapitálových příjmů, daně z příjmů
právnických osob a daň z přidané hodnoty. Daň z příjmu právnických osob za
obce, která je sice 100% příjmem obce, je ale současně ve stejné výši na
straně výdajů (tato záležitost je vyřešena pouze převodem mezi vlastními
účty). Jediná z daní, která zůstává v 100% výši obci, je daň z nemovitosti.
Plnění těchto typů daňových příjmů je následující:
položka |
text |
schválený rozpočet
(RS) 2022 v Kč |
upravený rozpočet
(RU)2022 v Kč |
skutečnost 2022 v Kč |
plnění RS (%) |
plnění RU (%) |
1111 |
daň
z příjmu fyzických osob ze závislé činnosti |
140 000 000,00 |
144 000 000,00 |
174 231 784,16 |
124,45 |
120,99 |
1112 |
daň
z příjmu fyzických osob ze samostatné výdělečné činnosti |
5 000 000,00 |
11 000 000,00 |
14 733 282,10 |
0,00 |
133,94 |
1113 |
daň
z příjmů fyzických osob z kapitálových výdajů |
22 000 000,00 |
28 000 000,00 |
32 751 906,55 |
148,87 |
116,97 |
1121 |
daň
z příjmů právnických osob |
170 000 000,00 |
202 000 000,00 |
247 576 413,87 |
145,63 |
122,56 |
1211 |
daň
z přidané hodnoty |
480 000 000,00 |
520 000 000,00 |
562 705 392,34 |
117,23 |
108,21 |
|
sdílené
daně celkem |
817 000 000,00 |
905 000 000,00 |
1 031 998 779,02 |
126,32 |
114,03 |
|
|
|
|
|
|
|
1511 |
daň
z nemovitých věcí |
65 000 000,00 |
65 000 000,00 |
69 630 814,62 |
107,12 |
107,12 |
1122 |
daň
z příjmů právnických osob za obce |
30 000 000,00 |
32 451 900,00 |
32 451 900,00 |
108,17 |
100,00 |
|
|
|
|
|
|
|
13xx |
poplatky |
92 269 700,00 |
131 301 159,00 |
137 638 302,62 |
149,17 |
104,83 |
|
v
tom: 1337 poplatek za komunální odpad |
0,00 |
0,00 |
1 178 578,91 |
0,00 |
0,00 |
|
1341 poplatek ze psů |
1 500 000,00 |
1 531 459,00 |
1 974 822,30 |
131,65 |
128,95 |
|
1342 poplatek z pobytu |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
|
1345 poplatek za obecní systém odpadového hospodářství |
31 000 000,00 |
31 000 000,00 |
29 261 883,56 |
94,39 |
94,39 |
|
1361 správní poplatky |
15 969 700,00 |
15 969 700,00 |
19 554 370,00 |
122,45 |
122,45 |
|
138x odvody z loterii a VHP |
40 000 000,00 |
79 000 000,00 |
79 765 701,59 |
199,41 |
100,97 |
|
daňové
příjmy CELKEM |
1 004 269 700,00 |
1 133 753 059,00 |
1 271 719 796,26 |
126,63 |
112,17 |
Sdílené daně ve výši
817.000.000,00 Kč byly jako každoročně navrženy a následně schváleny
s určitou dávkou obezřetnosti – cca o 10% níže proti vydané predikci
ministerstva financí s přihlédnutím ke skutečnému plnění
v minulých letech. S ohledem na vývoj v průběhu roku bylo
přistoupeno v záři k navýšení o 60.000.000,00 Kč a v prosinci
o 28.000.000,00 Kč. Položka 1111 – daň z příjmu fyzických osob ze
závislé činnosti byla navýšena o 4.000.000,00 Kč, položka 1112 – daň
z příjmu fyzických osob ze samostatné výdělečné činnosti byl navýšena o
6.000.000,00 Kč, položka 1113 – daň z příjmů osob z kapitálových
výdajů byla navýšena o 6.000.000,00 Kč, položka 1121 – daň z příjmů právnických
osob byla navýšena o 32.000.000,00 Kč a položka 1211 – daň z přidané
hodnoty byla navýšena o 40.000.000,00 Kč. Rozpočet sdílených daní tak
byl navýšen na konečných 905.000.000,00 Kč a skutečnost dosáhla výše
1.031.998.779,02 Kč. Sdílené daně byly plněny na 126,32% schváleného a 114,03% upraveného
rozpočtu. V reálných číslech to znamená překročení o 214.998.779,02
Kč proti schválenému rozpočtu a o 126.998.779,02 Kč proti upravenému
rozpočtu. Největší podíl na tomto překročení má výnos z daně z přidané
hodnoty (82.705.392,34 Kč ke schválenému rozpočtu, respektive
42.705.392,34 Kč k upravenému rozpočtu) a daň z příjmů právnických
osob (77.576.413,87 Kč, respektive 45.576413,87 Kč).
Srovnání výběru sdílených daní v letech
2018-2022:
Druhou částí daňových příjmů jsou tzv. daně a
poplatky z vybraných činností a služeb (položky 13xx), do kterých jsou
zahrnuty místní poplatky, správní poplatky a zejména příjmy z poplatku a
daní v oblasti hazardních her (pol. 138x) – viz tabulka výše.
Od 01. 01. 2022 vešla v platnost nová
Obecně závazná vyhláška č. 5/2021, o místním poplatku za obecní systém
odpadového hospodářství, která nahradila Obecně závaznou vyhlášku č. 5/2020,
o místním poplatku za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy,
třídění, využívání a odstraňování komunálního odpadu. Praktický dopad na
rozpočet SMO je takový (byť podstata poplatku se nezměnila), že do roku
2021 byl poplatek účtován na položku 1337 – poplatek za komunální
odpad (od roku 2022 jsou na tuto položku účtovány pouze nedoplatky do roku
2021) a od roku 2022 je poplatek účtován na položku 1345 – poplatek za obecní
systém odpadového hospodářství. V roce 2022 se podařilo vymoct pohledávky
ve výši 1.178.578,91 Kč, na druhou stranu za rok 2022 nebyly uhrazeny
poplatky ve výši 1.738.116,44 Kč – v těchto případech již dochází
v průběhu roku 2023 k nápravě, mnohé nedoplatky vznikly z důvodu
„zapomenutí“, protože SMO se rozhodlo, že v roce 2022 již nebude tisknout
a doručovat složenky na úhradu poplatku. Po upozornění většinou dochází
k nápravě.
Další významná položka jsou daně v oblasti
hazardních her. Vzhledem k výběru těchto daní v roce 2022 SMO
přistoupilo k navýšení rozpočtu, a to v zastupitelstvu města dne 05.
09. 2022 o 15.000.000,00 Kč a v radě města dne 07. 12. 2022 o
24.000.000,00 Kč. Skutečné plnění výběru bylo ve výši 79.765.701,59 Kč (proti
rozpočtu navýšení o 39.765.701,59 Kč, respektive o 765.701,59 Kč).
V minulých letech se výběr daní v oblasti hazardních her pohyboval
v rozmezí 43 – 53 mil. Kč. Co ovlivnilo výrazný posun směrem nahoru
v roce 2022, se můžeme jen domnívat. Jeden z důvodů může být i ten,
že statutární město Ostrava schválilo plošný zákaz hazardních her na území
města.
Srovnání vybraných daňových příjmů mimo
sdílených daní v letech 2018-2022:
* pro účely tohoto
srovnání nebrán ohled na změnu ve vybírání poplatku za komunální odpad, sečteny
položky 1337 a 1345
Plnění sdílených daní a odvodů z hazardu
od roku 2017 je uvedeno v příloze A18_plnění daňových_příjmů_a_z_hazardu.
Nedaňové příjmy dosáhly v roce 2022 objemu
205.800.911,06 Kč:
|
schválený rozpočet
(RS) 2022 v Kč |
upravený rozpočet
(RU)2022 v Kč |
skutečnost 2022 v Kč |
plnění RS (%) |
plnění RU (%) |
pol.
21xx - příjmy z vlastní činnosti |
110 803 600,00 |
122 309 738,47 |
150 391 385,38 |
135,73 |
122,96 |
v
tom: |
|
|
|
|
|
pol.
213x - příjmy z pronájmu |
55 813 900,00 |
57 173 393,47 |
60 971 114,79 |
109,24 |
106,64 |
|
|
|
|
|
|
pol.
2122 - odvody příspěvkových organizací
z investičních fondů: |
11 161 000,00 |
13 605 637,00 |
13 605 637,00 |
121,90 |
100,00 |
Seniorcentrum Opava,
IČ 71196943 |
1 500 000,00 |
1 500 000,00 |
1 500 000,00 |
100,00 |
100,00 |
Slezské divadlo IČ
00100552 |
3 800 000,00 |
3 800 000,00 |
3 800 000,00 |
100,00 |
100,00 |
Opavská kulturní
organizace, IČ 7511798 |
500 000,00 |
2 428 500,00 |
2 428 500,00 |
485,70 |
100,00 |
Knihovna Petra Bezruče
Opava, IČ 318574 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
MŠ Heydukova, IČ
71000054 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
MŠ Zborovská
(Srdíčko), IČ 71000194 |
149 000,00 |
149 000,00 |
149 000,00 |
100,00 |
100,00 |
MŠ Olomoucká
(Sedmikrásky), IČ 70999953 |
72 700,00 |
72 700,00 |
72 700,00 |
100,00 |
100,00 |
MŠ Edvarda Beneše, IČ
71000101 |
117 700,00 |
117 700,00 |
117 700,00 |
100,00 |
100,00 |
MŠ Šrámkova, IČ
6115161 |
287 400,00 |
287 400,00 |
287 400,00 |
100,00 |
100,00 |
MŠ 17.listopadu, IČ
06115616 |
296 300,00 |
296 300,00 |
296 300,00 |
100,00 |
100,00 |
MŠ Na Pastvisku, IČ
70999759 |
39 100,00 |
39 100,00 |
39 100,00 |
100,00 |
100,00 |
MŠ Sluníčko, Krnovská,
IČ 70999988 |
125 800,00 |
125 800,00 |
125 800,00 |
100,00 |
100,00 |
MŠ Havlíčkova, IČ
70999783 |
286 600,00 |
286 600,00 |
286 600,00 |
100,00 |
100,00 |
MŠ Mnišská, IČ
47813237 |
162 000,00 |
162 000,00 |
162 000,00 |
0,00 |
0,00 |
ZŠ B. Němcové, IČ
70999180 |
40 800,00 |
40 800,00 |
40 800,00 |
100,00 |
100,00 |
|
|
|
|
|
|
|
schválený rozpočet
(RS) 2022 v Kč |
upravený rozpočet
(RU)2022 v Kč |
skutečnost 2022 v Kč |
plnění RS (%) |
plnění RU (%) |
ZŠ Englišova, IČ
70999171 |
343 800,00 |
343 800,00 |
343 800,00 |
100,00 |
100,00 |
ZŠ Mařádkova, IČ
70999244 |
200 400,00 |
200 400,00 |
200 400,00 |
100,00 |
100,00 |
ZŠ Otická, IČ 70999252 |
932 500,00 |
932 500,00 |
932 500,00 |
100,00 |
100,00 |
ZŠ Vrchní, IČ 70999325 |
148 800,00 |
148 800,00 |
148 800,00 |
100,00 |
100,00 |
ZŠ a MŠ Komárov, IČ
70999163 |
162 900,00 |
679 037,00 |
679 037,00 |
0,00 |
0,00 |
ZŠ a MŠ Malé Hoštice,
IČ 70999368 |
80 600,00 |
80 600,00 |
80 600,00 |
100,00 |
100,00 |
ZŠ a MŠ Suché Lazce,
IČ 70999350 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
ZŠ a MŠ Vávrovice, IČ
70999341 |
148 000,00 |
148 000,00 |
148 000,00 |
100,00 |
100,00 |
ZŠ Riegrova, IČ
4783300 |
264 000,00 |
264 000,00 |
264 000,00 |
100,00 |
100,00 |
ZŠ Šrámkova, IČ
00849642 |
338 900,00 |
338 900,00 |
338 900,00 |
100,00 |
100,00 |
ZŠ Kylešovice, IČ
47813032 |
493 700,00 |
493 700,00 |
493 700,00 |
100,00 |
100,00 |
ZŠ Ochranova, IČ
70999236 |
127 800,00 |
127 800,00 |
127 800,00 |
0,00 |
0,00 |
ZŠ E. Beneše, IČ
70999279 |
525 500,00 |
525 500,00 |
525 500,00 |
100,00 |
100,00 |
Zařízení školního
stravování, IČ 70999627 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
Středisko volného
času, IČ 72071397 |
16 700,00 |
16 700,00 |
16 700,00 |
100,00 |
100,00 |
|
|
|
|
|
|
22xx
přijaté sankční platby |
5 660 000,00 |
9 224 457,40 |
11 740 257,08 |
207,43 |
127,27 |
23xx
příjmy z prodeje nekapitálového majetku |
13 221 500,00 |
11 780 220,51 |
23 014 070,60 |
174,07 |
195,36 |
|
|
|
|
|
|
24xx
přijaté splátky půjčených prostředků |
7 110 000,00 |
19 110 000,00 |
20 655 198,00 |
290,51 |
108,09 |
v
tom: |
|
|
|
|
|
pol.
2451 - splátky půjčených prostředků od příspěvkových organizací - vratka
předfinancování |
7 110 000,00 |
7 110 000,00 |
6 800 000,00 |
95,64 |
95,64 |
v
tom: |
|
|
|
|
|
ZŠ Englišova, IČ
70999171 |
3 000 000,00 |
3 000 000,00 |
3 000 000,00 |
100,00 |
100,00 |
ZŠ Otická, IČ 70999252 |
3 800 000,00 |
3 800 000,00 |
3 800 000,00 |
100,00 |
100,00 |
Nedaňové
příjmy celkem |
136 795 100,00 |
162 424 416,38 |
205 800 911,06 |
150,44 |
126,71 |
Nedaňové příjmy obsahují veškeré neinvestiční
příjmy z vlastní činnosti. Jedná se zejména o příjmy z nájemného
a příjmy za služby majetku, kde vlastníkem je SMO: bytový fond, nebytové
prostory, sportoviště (včetně koupaliště a bazénu), veřejná WC, parkovací dům,
parkoviště. Je nutné si však uvědomit, že tyto příjmy mají svůj protiklad ve
výdajích, kde se hradí veškeré náklady s tímto majetkem spojené.
Dále do této skupiny příjmů patří pokuty,
vratky transferů (účelové příspěvky od příspěvkových organizací, vratky
poskytnutých dotací apod.), vratky půjčených prostředků (taktéž zejména od
příspěvkových organizací), různé fakturované příjmy či ostatní nepravidelné
příjmy.
Nejvýznamnější položky v nedaňových
příjmech v roce 2022:
Ø
Nájemné
pozemků 7.950.630,67 Kč
Ø
Nájemné
nemovitostí 49.644.887,23 Kč
v tom: nájemné byty 26.237.877,86
Kč
nájemné nebytové prostory 10.878.312,53 Kč
Ø
Poskytované
služby 47.608.615,96
Kč
v tom: služby spojené s nájmem
– byty 14.387.820,17 Kč
služby spojené s nájmem – nebytové prostory 5.210.435,71 Kč
Ø
Odvody
příspěvkových organizací z investičního fondu 13.605.637,00 Kč
Ø
Příjmy
z úroků 21.193.907,62 Kč
Ø
Příjmy
z pokut 7.719.756,19 Kč
Ø
Vratky
transferů
3.967.305,26 Kč
Ø
Příjmy
od EKO-KOMU – separovaný odpad 12.490.443,80 Kč
Ø
Splátky
půjčených prostředků od příspěvkových organizací 6.800.000,00 Kč
Ø
Splátky
půjčených prostředků od fyzických osob 1.555.198,00
Kč
Srovnání vybraných kategorií z nedaňových
příjmů v letech 2018-2022:
Podrobné členění nedaňových příjmů obsahuje
příloha A9_plnění_příjmů_dle_položek_2022.
Ve schváleném rozpočtu na rok 2022 město
počítalo s kapitálovými příjmy ve výši 96.502.100,00 Kč. Tato výše byla
rozpočtovými opatřeními navýšena na konečných 129.299.850 Kč. Nejpodstatnější navýšení
bylo v souvislosti s prodejem pozemků bývalé městské tržnice firmě
Sielsian Court (32.737.550,00 Kč). Skutečnost pak dosáhla výše 119.447.612,96 Kč
Srovnání skutečnosti kapitálových příjmů
v letech 2018-2022 v Kč:
V roce 2022 SMO obdrželo dotace ve výši 352.069.955,17
Kč, z čehož průtokové dotace (tzn., že konečný příjemce není SMO, ale
některá z příspěvkových organizací) byly ve výši 60.422.895,84 Kč. Reálně
využitelné dotace pro SMO byly ve výši 291.647.059,33 Kč. Plnění přijatých dotací
dle jednotlivých položek bylo následující:
|
schválený rozpočet
2022 v Kč |
upravený rozpočet 2022
v Kč |
skutečnost 2022 v Kč |
plnění RU (%) |
Přijaté
transfery |
75 500 000,00 |
351 799 137,17 |
352 069 955,17 |
100,08% |
pol.
4111 - neinvestiční přijaté transfery z všeobecné pokladní správy státního
rozpočtu: poskytovatel Ministerstvo financí ČR |
0,00 |
6 395 137,28 |
6 395 137,28 |
100,00% |
pol.
4112 - neinvestiční přijaté transfery v rámci souhrnného dotačního vztahu:
poskytovatel Ministerstvo financí ČR |
75 500 000,00 |
75 690 400,00 |
75 690 400,00 |
100,00% |
pol.
4113- neinvestiční přijaté transfery
ze státních fondů |
0,00 |
305 660,43 |
305 660,43 |
100,00% |
pol.
4116 - ostatní neinvestiční přijaté transfery ze státního rozpočtu:
poskytovatelé - Úřad vlády ČR a jednotlivá ministerstva ČR |
0,00 |
61 883 421,07 |
61 859 904,07 |
99,96% |
pol.
4121 - neinvestiční transfery od obcí |
0,00 |
2 719 500,00 |
3 013 835,00 |
110,82% |
pol.
4122 - neinvestiční přijaté transfery od krajů: poskytovatel Moravskoslezský
kraj |
0,00 |
25 986 044,46 |
25 986 044,46 |
100,00% |
pol.
4152 - neinvestiční přijaté transfery od mezinárodních organizací |
0,00 |
868 256,80 |
868 256,80 |
100,00% |
pol.
4213 - investiční přijaté transfery ze státních fondů |
0,00 |
131 429 226,85 |
131 429 226,85 |
100,00% |
pol.
4216 - ostatní investiční přijaté transfery ze státního rozpočtu:
poskytovatelé jednotlivá ministerstva ČR |
0,00 |
36 249 090,28 |
36 249 090,28 |
100,00% |
pol.
4222 - investiční přijaté transfery od krajů: poskytovatel Moravskoslezský
kraj |
0,00 |
10 272 400,00 |
10 272 400,00 |
100,00% |
Ve schváleném rozpočtu byl zapojen pouze
transfer v rámci souhrnného dotačního vztahu ve výši 75.500.000,00
Kč, všechny ostatní dotace byly přijaty v rámci upraveného rozpočtu. Pro
informaci přikládáme přehled, jak se vyvíjel příjem této dotace od roku
2014.
v
mil. Kč |
2022 |
2021 |
2020 |
2019 |
2018 |
2017 |
2016 |
2015 |
2014 |
výkon
státní správy (SDV) |
75,690 |
76,003 |
72,323 |
68,104 |
62,023 |
58,766 |
54,220 |
53,351 |
53,344 |
Obdržené dotace – finančně významného
charakteru:
Ø
Položka 4111: kompenzační bonus (3.887.537,28
Kč).
Ø
Položka 4112: souhrnný dotační
vztah – částečné pokrytí nákladů na přenesenou působnost (75.690.400,00 Kč).
Ø
Položka 4116: sociálně-právní
ochrana dětí (13.083.000,00 Kč), výkon sociální práce (2.838.977,00 Kč), Slezské
divadlo Opava (10.101.000,00 Kč), projekty školských příspěvkových organizací
- zejména OP Jana Amose Komenského (25.046.930,00
Kč), Městské Lesy Opava (5.025.898,00 Kč),
Ø
Položka 4122: Kompenzace nákladů na
zajištění dočasného nouzového přístřeší a nouzového ubytování pro osoby
prchající z území státu Ukrajina (8.298.700,00 Kč)[3], dopravní
obslužnost (2.142.790,00 Kč), projekty Slezského divadla Opava (2.162.000,00
Kč), zabezpečení regionální funkce Knihovny Petra Bezruče v Opavě (3.014.000,00
Kč), poskytování bezplatné stravy dětem – zařízení školního stravování (1.537.669,35
Kč), poskytování základních druhů a forem sociálních služeb – Seniorcentrum
Opava (6.776.000,00 Kč).
Ø
Položka 4213: Regenerace sídliště
Opava-Kylešovice IV. etapa (6.000.000,00 Kč), Komárov a Suché Lazce – splašková
kanalizace (108.204.772,97 Kč), Cyklostezka – Malé Hoštice - Hlučínská (2.960.058,71
Kč).
Ø
Položka 4216: Přestupní terminál Opava-východ,
ul. Skladištní (30.997.126,01 Kč), Hobzíkova 31,33 – výměna oken a zateplení
(3.100.357,85 Kč)
Ø
Položka 4222: Kylešovice –
novostavba hasičské zbrojnice (10.000.000,00 Kč)
Plnění transferových položek s doplněním
poskytovatelů - podrobné členění obsahují přílohy A25_seznam přijatých dotací 2022
a A26_seznam
přijatých dotací 2022 dle
operačních programů a dle poskytovatelů.
V rámci položek 4xxx Přijaté dotace jsou
ve výkazech uváděny položky podseskupení 413x PŘEVODY Z VLASTNÍCH FONDŮ
(objem 3.865.948.062,35 Kč), které jsou konsolidačními položkami a zahrnují
převod financí v rámci účtů SMO u bankovních ústavů. K 31. 12. 2022
mělo SMO účty u těchto bankovních ústavů: Česká spořitelna a.s., Komerční
banka a.s., Československá obchodní banka a.s., RaiffeisenBank a.s. a Česká
národní banka.
Celkové výdaje města Opava byly rozpočtovány ve
schváleném rozpočtu na rok 2022 ve výši 1.467.636.700 Kč. Upravený
rozpočet výdajů dosáhl k 31. 12. 2022 objemu 2.692.937.162,32 Kč,
z toho běžné výdaje byly plánovány ve výši 1.290.137.220,90 Kč
a kapitálové výdaje ve výši 1.402.799.941,42 Kč. Skutečné čerpání výdajů
k 31. 12. 2022 dosáhlo výše 1.974.845.380,24 Kč (po
konsolidaci), což představuje plnění na 73,33% upraveného rozpočtu. Běžné
výdaje byly čerpány na 95,41% (1.230.935.652,24 Kč) a kapitálové výdaje na
53,03% (743.909.728,00 Kč) upraveného rozpočtu.
Z celkového upraveného rozpočtu však byly do roku 2023 v rámci
finančního vypořádání převedeny finanční prostředky ve výši 691.820.946,84 Kč,
které byly již smluvně zablokovány, ale do konce roku 2022 nebyly uhrazeny
(kryto zůstatkem na ZBÚ, úvěry, sociálním fondem, fondem rezerv a rozvoje a
fondem vodovodů a kanalizací – podrobný přehled v přílohách B2 a B3).
Pokud by výdaje z tohoto finančního vypořádání byly uskutečněny již
v roce 2021, dosáhly by výdaje skutečnosti 2.666.666.327,08 Kč, což
by představovalo plnění 99,02% upraveného rozpočtu.
Plnění výdajů po konsolidaci v letech
2018-2022 v Kč:
|
skutečnost 2018 v Kč |
skutečnost 2019 v Kč |
skutečnost 2020 v Kč |
skutečnost 2021 v Kč |
skutečnost 2022 v Kč |
běžné
výdaje |
976 751 441,27 |
1 052 336 462,84 |
1 064 632 664,61 |
1 086 813 724,20 |
1 230 935 652,24 |
kapitálové
výdaje |
479 399 886,45 |
328 955 086,91 |
316 924 925,33 |
486 177 279,06 |
743 909 728,00 |
VÝDAJE
CELKEM |
1 456 151 327,72 |
1 381 291 549,75 |
1 381 557 589,94 |
1 572 991 003,26 |
1 974 845 380,24 |
Z výše uvedeného přehledu vyplývá, že
běžné výdaje se v letech 2019-2021 pohybovaly přibližně ve stejné výši a
v roce 2022 došlo k nárůstu o 144.121.928,04 Kč. Tento nárůst
je ovlivněn „dostáním se“ do normálu po covidových letech, dále nemalou
příčinou je vývoj ekonomické situace, zejména pohyb cen na trhu
s energiemi. Proti roku 2021 SMO zaplatilo na energiích více o cca 11,46
mil. Kč, příspěvkovým organizacím se na energie navýšil rozpočet o cca 22,32
mil. Kč, Technickým službám Opava (mimo jmenovité akce) navýšen rozpočet
o cca 20,49 mil Kč a Městskému dopravnímu podniku Opava doplaceny
kompenzace ve výši 13,85 mil. Kč. U Městského dopravního podniku se projeví kompenzace
za energie až v roce 2023. Jen navýšení v tomto výčtu činí cca
68,53 mil. Kč.
Pomoc Ukrajině
SMO na pomoc Ukrajině vyčlenilo v první
fázi finanční prostředky ve výši 10.000.000,00 Kč, které měly být použity na
pomoc uprchlíkům, kteří se rozhodli zůstat (na nějakou, byť i omezenou
dobu) na území SMO. Také bylo rozhodnuto, že se zřídí transparentní účet,
na který budou zájemci přispívat svými dary. Transparentní účet je
přístupný na: https://www.csas.cz/cs/transparentni-ucty#/000000-0009557032,
příjmy a výdaje byly hrazeny prostřednictvím tohoto transparentního účtu. Pohyb
na transparentním účtu obsahuje příloha A42_prijmy_vydaje_Ukrajina_2022.
V souhrnu byly v souvislosti
s pomocí Ukrajině vyplaceny finanční příspěvky ve výši 14.140.011,90 Kč[4], kdy
část těchto výdajů byla kryta dotací na projekt „Adaptace a integrace
ukrajinských válečných uprchlíků do české společnosti na územní statutárního
města Opavy ve výši 1.327.9645,00 Kč a dotací na „Kompenzaci nákladů na
zajištění dočasného nouzového přístřeší a nouzového ubytování pro osoby
prchající z území státu Ukrajina“ ve výši 8.511.100,00 Kč (další viz
poznámka pod čarou). Zůstatek finančních prostředků ve výši 6.911.745,90 Kč byl
převeden v rámci finančního vypořádání za rok 2022 do roku 2023.
Z tohoto zůstatku byl ještě alokován dar
Ukrajinskému velvyslanectví ve výši 2.842.963,00 Kč, který schválilo
zastupitelstvo města na svém zasedání 19. 12. 2022 (vyplacen 10. 02. 2023).
V příloze A40_kompenzace_2022 je přehled
vyplacených kompenzací v rámci projektu „Kompenzaci nákladů na zajištění
dočasného nouzového přístřeší a nouzového ubytování pro osoby prchající
z území státu Ukrajina“.
Podrobné plnění výdajů rozpočtu obsahuje
příloha A10
- čerpání výdajů dle odboru 2022, kde je uvedeno čerpání po
jednotlivých odborech (ORJ) Magistrátu města Opavy (dále MMO) a městských
částí (dále MČ).
Příloha A11 - souhrnné čerpání
výdajů dle druhového třídění (POL) obsahuje podrobnější analytické
členění operací, které zdůrazňují jejich ekonomicko-právní charakter. Toto
druhové členění váže úzce na účetní specifikaci.
Dále je zde v příloze A13 - souhrnné čerpání
výdajů dle akcí (ORG) uvedeno
čerpání výdajů dle jednotlivých akcí.
Rovněž předkládáme podrobný přehled plnění
výdajů rozpočtu dle oddílu a paragrafu, tzv. odvětvové třídění. Toto
členění obsahuje příloha A12
- souhrnné čerpání výdajů dle odvětvového třídění (ODPA). Toto
členění odpovídá na otázku, do jakého odvětví byly výdaje směřovány.
Pro zjednodušení níže uvádíme přehled výdajů
dle oddílu:
|
VÝDAJE dle ODPA |
rozpočet schválený
(RS) 2022 v Kč |
rozpočet upravený
(RU) 2022 v Kč |
skutečnost 2022 v Kč |
plnění RU (%) |
|
1-ZEMĚDĚLSTVÍ,
LESNÍ HOSPODÁŘSTVÍ a RYBÁŘSTVÍ |
1 745 400,00 |
7 536 307,99 |
6 556 727,83 |
87,00% |
10xx |
Zemědělství,
lesní hospodářství a rybářství |
1 745 400,00 |
7 536 307,99 |
6 556 727,83 |
87,00% |
|
2-PRŮM.
A OSTATNÍ ODVĚTVÍ HOSPODÁŘSTVÍ |
204 922 400,00 |
677 622 465,28 |
562 383 066,78 |
82,99% |
21xx |
Průmysl,
stavebnictví, obchod a služby |
15 774 300,00 |
20 157 118,85 |
12 036 495,19 |
59,71% |
22xx |
Doprava |
186 293 100,00 |
406 650 635,80 |
317 895 747,42 |
78,17% |
23xx |
Vodní
hospodářství |
2 855 000,00 |
250 721 026,63 |
232 396 733,20 |
92,69% |
24xx |
Spoje |
0,00 |
93 684,00 |
54 090,97 |
57,74% |
|
3-SLUŽBY
PRO OBYVATELSTVO |
759 218 600,00 |
1 519 667 199,67 |
964 303 682,10 |
63,45% |
31xx |
Vzdělávání
a školské služby * |
88 105 800,00 |
249 464 415,46 |
230 723 555,82 |
92,49% |
32xx |
Vzdělávání
a školské služby ** |
3 837 700,00 |
5 669 243,00 |
5 572 343,00 |
98,29% |
33xx |
Kultura,
církve a sdělovací prostředky |
119 946 800,00 |
251 961 252,65 |
192 468 319,91 |
76,39% |
34xx |
Tělovýchova
a zájmová činnost |
329 290 200,00 |
553 027 271,79 |
186 005 685,30 |
33,63% |
35xx |
Zdravotnictví |
520 000,00 |
2 115 330,00 |
2 073 328,75 |
98,01% |
36xx |
Bydlení,
komunální služby a územní rozvoj |
114 468 700,00 |
305 837 023,98 |
224 123 019,19 |
73,28% |
37xx |
Ochrana
životního prostředí |
100 749 200,00 |
148 289 709,45 |
122 164 228,13 |
82,38% |
39xx |
Ostatní
činnosti související se službami pro obyvatelstvo |
2 300 200,00 |
3 302 953,34 |
1 173 202,00 |
35,52% |
|
4-SOCIÁLNÍ
VĚCI A POLITIKA ZAMĚSTNANOSTI |
24 149 200,00 |
87 654 493,94 |
81 738 341,04 |
93,25% |
43xx |
Sociální
služby a pomoc a společné činnosti v sociálním zabezpečení a politice
zaměstnanosti. |
24 149 200,00 |
87 654 493,94 |
81 738 341,04 |
93,25% |
|
5-BEZPEČNOST
STÁTU A PRÁVNÍ OCHRANA |
49 050 900,00 |
128 407 781,88 |
77 269 844,24 |
60,18% |
52xx |
Civilní
připravenost na krizové stavy |
1 175 000,00 |
5 601 387,96 |
1 291 681,68 |
23,06% |
53xx |
Bezpečnost
a veřejný pořádek |
45 013 800,00 |
44 202 074,07 |
41 318 810,31 |
93,48% |
55xx |
Požární
ochrana a integrovaný záchranný systém |
2 862 100,00 |
78 604 319,85 |
34 659 352,25 |
44,09% |
|
|
|
|
|
|
|
VÝDAJE dle ODPA |
rozpočet schválený
(RS) 2022 v Kč |
rozpočet upravený
(RU) 2022 v Kč |
skutečnost 2022 v Kč |
plnění RU (%) |
|
6-VŠEOBECNÁ
VEŘEJNÁ SPRÁVA A SLUŽBY |
428 550 200,00 |
272 048 913,56 |
281 518 190,47 |
103,48% |
61xx |
Státní
moc, státní práva, územní samospráva a politické strany |
268 320 900,00 |
290 913 101,83 |
261 234 323,32 |
89,80% |
62xx |
Humanitární
zahraniční pomoc přímá |
0,00 |
21 051 757,80 |
14 140 011,90 |
67,17% |
63xx |
Finanční
operace |
40 282 000,00 |
-50 902 049,66 |
5 857 847,34 |
-11,51% |
64xx |
Ostatní
činnosti |
119 947 300,00 |
10 986 103,59 |
286 007,91 |
2,60% |
|
CELKEM |
1 467 636 700,00 |
2 692 937 162,32 |
1 973 769 852,46 |
73,29% |
* zařízení předškolní výchovy a základního
vzdělávání, střední vzdělávání a vzdělávání v konzervatořích, školská
zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy, ostatní zařízení související s
výchovou a vzděláním mládeže, školy zajišťující vyšší odborné vzdělání |
|||||
**
zařízení vysokoškolského vzdělání, zájmové studium, správa ve vzdělávání,
výzkum školství a vzdělání, ostatní činnosti |
Rozložení výdajů v roce 2022 dle ODPA:
Podrobnější zobrazení největší části „koláče“
výdajů 2022:
*
zařízení předškolní výchovy a základního vzdělávání, střední vzdělávání a
vzdělávání v konzervatořích, školská zařízení pro výkon ústavní a ochranné
výchovy, ostatní zařízení související s výchovou a vzděláním mládeže, školy
zajišťující vyšší odborné vzdělání |
**
zařízení vysokoškolského vzdělání, zájmové studium, správa ve vzdělávání,
výzkum školství a vzdělání, ostatní činnosti |
Hospodaření statutárního města Opavy se v
rozpočtu řídí schválenými závaznými ukazateli. Závazný ukazatel je úzce napojen
na ORJ (odbor, samostatné oddělení, samostatné pracoviště magistrátu města Opavy),
tzn., že jeden ze závazných ukazatelů = výše schváleného, respektive
upraveného rozpočtu na každé jednotlivé ORJ. Níže předkládáme přehled plnění
výdajů v členění na tento závazný ukazatel.
Plnění výdajů dle ORJ:
ORJ |
název
odboru/oddělení/pracoviště/městské části |
schválený rozpočet
(SR) 2022 v Kč |
upravený rozpočet (UR)
2022 v Kč |
skutečnost (S) 2022 v
Kč |
S/SR v % |
S/UR v % |
UR-S |
|||||
0020 |
Odbor
finanční a rozpočtový |
127 309 300,00 |
71 614 865,31 |
111 991 881,36 |
87,96 |
156,38 |
-40 377
016,05 |
|||||
0030 |
Odbor
školství |
76 057 000,00 |
131 089 831,75 |
130 933 273,81 |
172,15 |
99,88 |
156 557,94 |
|||||
0031 |
Samostatné
pracoviště referenta sportu |
230 000,00 |
230 000,00 |
227 394,16 |
98,86 |
98,86 |
2 605,84 |
|||||
0040 |
Sociální
odbor |
48 143 000,00 |
55 669 337,00 |
54 965 040,56 |
114,17 |
98,73 |
704 296,44 |
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
|
Odbor
majetku celkem |
103 117 500,00 |
246 541 356,26 |
166 753 949,27 |
161,71 |
67,64 |
79 787 406,99 |
|||||
0050 |
Samostatné
pracoviště majetku |
15 350 900,00 |
39 486 681,62 |
31 284 420,79 |
203,79 |
79,22 |
8 202 260,83 |
|||||
0051 |
Oddělení
správy a evidence budov |
73 438 300,00 |
168 490 927,89 |
113 237 227,33 |
154,19 |
67,20 |
55 253 700,56 |
|||||
0052 |
Správa
a evidence pozemků |
14 328 300,00 |
38 563 746,75 |
22 232 301,15 |
155,16 |
57,65 |
16 331 445,60 |
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Odbor
výstavby a územního plánu celkem |
2 269 000,00 |
2 968 601,00 |
597 960,18 |
26,35 |
20,14 |
2 370 640,82 |
|||||
0060 |
Odbor
výstavby |
59 000,00 |
84 500,00 |
70 179,18 |
118,94 |
83,05 |
14 320,82 |
|||||
0081 |
Odbor
výstavby - oddělení územního plánu |
2 210 000,00 |
2 884 101,00 |
527 781,00 |
23,88 |
18,29 |
2 356 320,00 |
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
ORJ |
název
odboru/oddělení/pracoviště/městské části |
schválený rozpočet
(SR) 2022 v Kč |
upravený rozpočet (UR)
2022 v Kč |
skutečnost (S) 2022 v
Kč |
S/SR v % |
S/UR v % |
UR-S |
|||||
0080 |
Oddělení
hlavního architekta |
3 213 000,00 |
9 778 096,20 |
4 177 835,20 |
130,02 |
42,72 |
5 600 261,00 |
|||||
0082 |
Samostatné
oddělení památkové péče |
264 000,00 |
1 444 710,00 |
1 188 330,00 |
450,12 |
82,25 |
256 380,00 |
|||||
0090 |
Odbor
vnitřních věcí |
3 260 500,00 |
3 284 331,60 |
3 216 354,84 |
98,64 |
97,93 |
67 976,76 |
|||||
0110 |
Městská
policie |
44 434 800,00 |
43 640 166,41 |
40 878 722,06 |
91,99 |
93,67 |
2 761 444,35 |
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
|
Kancelář
primátora celkem |
123 756 500,00 |
156 950 359,26 |
151 208 145,19 |
122,18 |
96,34 |
5 742 214,07 |
|||||
0120 |
Kancelář
primátora |
12 776 500,00 |
18 570 284,26 |
13 026 626,66 |
101,95 |
70,14 |
5 543 657,60 |
|||||
0121 |
Kancelář
primátora - oddělení kultury |
110 980 000,00 |
138 380 075,00 |
138 181 518,53 |
124,51 |
99,85 |
198 556,47 |
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
0130 |
Odbor
životního prostředí |
71 648 800,00 |
99 363 504,64 |
81 010 197,00 |
113,06 |
81,52 |
18 353 307,64 |
|||||
0140 |
Odbor
rozvoje města a strategického plánování |
20 690 300,00 |
21 085 662,40 |
19 395 760,66 |
93,74 |
91,98 |
1 689 901,74 |
|||||
0150 |
Odbor
živnostenský |
8 000,00 |
8 000,00 |
2 000,00 |
25,00 |
25,00 |
6 000,00 |
|||||
0160 |
Odbor
dopravy |
104 707 100,00 |
112 057 243,34 |
111 764 060,32 |
106,73 |
99,73 |
293 183,02 |
|||||
0170 |
Odbor
informatiky |
26 855 300,00 |
36 669 701,24 |
25 459 529,83 |
94,80 |
69,42 |
11 210 171,41 |
|||||
0180 |
Odbor
právní a organizační |
389 500,00 |
663 430,00 |
155 221,00 |
39,85 |
23,39 |
508 209,00 |
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
|
Kancelář
tajemníka celkem |
13 553 000,00 |
33 548 547,95 |
20 801 153,69 |
153,48 |
62,00 |
12 747 394,26 |
|||||
0191 |
Kancelář
tajemníka - hospodářská správa |
11 455 500,00 |
15 790 343,02 |
9 733 940,99 |
84,97 |
61,64 |
6 056 402,03 |
|||||
0193 |
Oddělení
havarijního a krizového řízení |
1 766 500,00 |
16 949 724,93 |
10 600 541,50 |
600,08 |
62,54 |
6 349 183,43 |
|||||
0194 |
Oddělení
veřejných zakázek |
331 000,00 |
808 480,00 |
466 671,20 |
140,98 |
57,72 |
341 808,80 |
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
0192 |
Samostatné
oddělení personální a mzdové |
222 419 200,00 |
221 551 161,58 |
213 158 121,68 |
95,83 |
96,21 |
8 393 039,90 |
|||||
0195 |
Samostatné
pracoviště - manažer bezpečnosti |
487 900,00 |
528 556,00 |
487 872,00 |
99,99 |
92,30 |
40 684,00 |
|||||
0210 |
Samostatné
oddělení kontroly |
9 000,00 |
9 000,00 |
8 898,00 |
98,86 |
98,86 |
102,00 |
|||||
0220 |
Odbor
přípravy a realizace investic |
298 512 000,00 |
1 178 946 998,56 |
608 589 750,58 |
203,87 |
51,62 |
570 357 247,98 |
|||||
0790 |
Technické
služby |
130 020 000,00 |
188 441 267,56 |
174 128 158,93 |
133,92 |
92,40 |
14 313 108,63 |
|||||
|
Výdaje
celkem bez městských částí |
1 421 354 700,00 |
2 616 084 728,06 |
1 921 099 610,32 |
135,16 |
73,43 |
694 985 117,74 |
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
0800 |
Městská
část Komárov |
8 076 000,00 |
13 521 611,00 |
12 015 142,94 |
148,77 |
88,85 |
1 506 468,06 |
|||||
0810 |
Městská
část Malé Hoštice |
9 043 000,00 |
14 120 978,26 |
13 482 395,37 |
149,09 |
95,47 |
638 582,89 |
|||||
0820 |
Městská
část Podvihov |
5 309 000,00 |
9 654 600,00 |
2 582 367,74 |
48,64 |
26,74 |
7 072 232,26 |
|||||
0830 |
Městská
část Suché Lazce |
6 374 000,00 |
13 745 800,00 |
11 492 662,71 |
180,30 |
83,60 |
2 253 137,29 |
|||||
0840 |
Městská
část Vávrovice |
7 915 000,00 |
9 425 845,00 |
6 898 782,34 |
87,16 |
73,19 |
2 527 062,66 |
|||||
0850 |
Městská
část Vlaštovičky |
3 270 000,00 |
5 600 500,00 |
2 959 664,12 |
90,50 |
52,84 |
2 640 835,88 |
|||||
0860 |
Městská
část Zlatníky |
3 172 000,00 |
5 378 100,00 |
1 527 326,53 |
48,15 |
28,39 |
3 850 773,47 |
|||||
0870 |
Městská
část Milostovice |
3 123 000,00 |
5 405 000,00 |
2 787 428,17 |
89,25 |
51,57 |
2 617 571,83 |
|||||
|
Městské
části celkem |
46 282 000,00 |
76 852 434,26 |
53 745 769,92 |
116,13 |
69,93 |
23 106 664,34 |
|||||
|
VÝDAJE
CELKEM |
1 467 636 700,00 |
2 692 937 162,32 |
1 974 845 380,24 |
134,56 |
73,33 |
718 091 782,08 |
Podrobný popis činností jednotlivých odborů
najdete v komentářích jednotlivých odborů v částech A2 s odkazem
na jednotlivé odbory.
1.1.3 KONSOLIDACE
Při používání rozpočtové skladby, která je
postavena na peněžním principu a sleduje veškeré operace na bankovních účtech,
je smyslem konsolidace očištění příjmů a výdajů od interních přesunů
peněžních prostředků mezi bankovními účty a účty fondů. Objem převodů mezi
bankovními účty města dosáhl v roce 2022 hodnoty 3.865.948.062,35 Kč.
Financování představuje peněžní operace spojené
s přijetím externích zdrojů a splácením jistin přijatých návratných zdrojů
a operace s peněžními fondy. Zároveň představuje v bilanci příjmů a
výdajů peněžní operace, kterými se v případě schodkového hospodaření
doplňují cizí návratné zdroje či zůstatek finančních prostředků z minulých
let na straně příjmů a v případě přebytkového rozpočtu změnu stavu
prostředků na bankovních účtech.
V roce 2022 město v
oblasti financování plánovalo:
na straně příjmů:
Ø
použití
sociálního fondu + 8.450.000,00 Kč
Ø
odvod
ze sociálního fondu + 1.000.000,00 Kč
Ø
zapojení
fondu obnovy vodovodů a kanalizací
+ 1.500.000,00 Kč
Ø
zapojení
zůstatku ZBÚ z minulých let + 39.206.800,00 Kč
celkem
+200.156.800,00 Kč
na straně výdajů:
Ø
tvorba
sociálního fondu - 8.450.000,00
Kč
Ø
tvorba
zajišťovacího fondu - 100.000,00 Kč
Ø
tvorba
fondu obnovy vodovodů a kanalizací
- 1.676.000,00
Kč
Ø
tvorba
fondu školství
- 5.361.000,00 Kč
Ø
splátka
revolvingového úvěru (KB 460
mil.) - 30.000.000,00
Kč celkem – 45.587.000,00 Kč
Příjmy byly plánovány ve výši 1.313.066.900,00
Kč plus 154.569.800,00 Kč (saldo financování) se rovnal výši rozpočtovaných
výdajů ve výši 1.467.636.700,00 Kč.
Po úpravách během roku 2022 byl stav
(skutečnost) k 31. 12. 2022 následující:
na straně příjmů:
Ø
změna
stavu běžných účtů (finanční vypořádání, zapojení zůstatku běžných účtů,
zapojení a tvorba fondů)
194.604.306,50 Kč
Ø
aktivní
krátkodobé operace řízení likvidity příjmy 1.350.000.000,00 Kč
Ø
přijetí
revolvingového úvěru (KB 460 mil. Kč) 62.610.519,67Kč
Ø
přijetí
revolvingového úvěru (KB 400 mil. Kč)
265.158.930,08 Kč
celkem 1.872.373.756,25 Kč
na straně výdajů:
Ø
aktivní
krátkodobé operace řízení likvidity výdaje 1.650.000.000,00 Kč
Ø
splátka
revolvingového úvěru (KB 460 mil. Kč) 30.997.126,01 Kč
Ø
splátka
revolvingového úvěru (KB 400 mil. Kč)
135.569.526,05 Kč
Ø
splátka
úvěru ČSOB (280 mil. Kč) 30.000.000,00
Kč
celkem 1.846.566.652,06
Kč
saldo 25.807.104,19 Kč
Příjmy (po konsolidaci) dosáhly v roce 2022
výše 1.949.038.276,05 Kč plus 25.807.104,19 Kč (saldo financování)
odpovídá výši dosažených výdajů (po konsolidaci), a to 1.974.845.380,24 Kč.
Přehled zadluženosti z poskytnutých úvěrů
městu k 31. 12. 2022 v Kč:
K
31. 12. 2021 |
|
|
|
|
|
Zůstatek
nesplacených úvěrů |
|
ORG |
|
|
|
|
ČSOB
a.s. (280mil.) |
9968 |
|
|
40 259 549,11 |
|
KB
a.s. (460mil) |
9963 |
|
|
240 942 021,89 |
|
KB
a.s. (400mil) |
9962 |
|
|
57 827 847,54 |
celkem |
|
|
|
|
339 029 418,54 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
schválený rozpočet |
skutečnost |
|
2022 |
|
|
|
|
|
Čerpání
k 31. 12. 2022 |
|
|
|
|
|
|
ČSOB
a.s. (280mil.) |
9968 |
0,00 |
0,00 |
|
|
KB
a.s. (460mil) |
9963 |
0,00 |
62 610 519,67 |
|
|
KB
a.s. (400mil) |
9962 |
|
265 158 930,08 |
|
celkem |
|
|
0,00 |
327 769 449,75 |
|
|
|
|
|
|
|
Splátky
k 31. 12. 2022 |
|
|
|
|
zůstatek |
|
ČSOB
a.s. (280mil.) |
9968 |
-30 000 000,0 |
-30 000 000,00 |
10 259 549,11 |
|
KB
a.s. (460mil) |
9963 |
0,0 |
-30 997 126,01 |
272 555 415,55 |
|
KB
a.s. (400mil) |
9962 |
0,0 |
-135 569 526,05 |
187 417 251,57 |
celkem |
|
|
-30 000 000,00 |
-196 566 652,06 |
470 232 216,23 |
|
|
|
|
|
|
ZŮSTATEK
K 31. 12. 2022 |
|
-30 000 000,00 |
131 202 797,69 |
470 232 216,23 |
Přehled úvěrových smluv:
V roce 2021 SMO
čerpalo úvěry ve výši 247.152.795,45 a splácelo ve výši 160.671.544,62 Kč.
V roce 2022 SMO čerpalo úvěry ve výši 327.769.449,75 Kč a splácelo ve výši
196.566.652,06 Kč. V roce 2022 bylo čerpání o 32,6% vyšší (splácení
přibližně stejné, v roce 2021 65% a v roce 2022 60%), nicméně úroky
stouply ve faktických číslech o 7.973% (v roce 2021 SMO zaplatilo na úrocích
3.030.741,35 Kč proti roku 2022, kdy SMO zaplatilo na úrocích 24.165.590,25
Kč). Tato situace souvisí se skokovým zvyšováním 3M PRIBORU → začátek
ledna 2022 dobíhal z IV. čtvrtletí 2021, kdy úroky byly ve výši 2,09% p.a.,
průměr v lednu 2022 se pohyboval ve výši 4,21% p.a. a v prosinci 2022
se výše úroků pohybovala již ve výši 7,26%p.a.
Oblast financování je zohledněna
v přílohách A14_financování_2022
a A7_příjmy_
a_ výdaje_2017-2022 a problematika úvěrů je zohledněna
v přílohách A20_zadluženost
SMO_2022 a A19_úvěry_SMO_aktuálně_2022.
1.2 HOSPODAŘENÍ S MAJETKEM
|
stav k 31.12.2021 v Kč |
přírůstky v Kč |
úbytky v Kč |
stav k 31.12.2022 v Kč |
|
Software |
74 494 952,15 |
3 924 502,43 |
0,00 |
78 419 454,58 |
|
Drobný
dlouhodobý nehmotný majetek |
11 053 783,30 |
45 000,00 |
-7 906,31 |
11 090 876,99 |
|
Ostatní
dlouhodobý nehmotný majetek |
92 412 336,88 |
2 526 178,43 |
0,00 |
94 938 515,31 |
|
Stavby |
4 457 996 675,48 |
417 756 996,96 |
-105 309 160,30 |
4 770 444 512,14 |
|
|
bytové
domy a bytové jednotky |
305 678 914,59 |
1 312 577,00 |
-18 566,00 |
306 972 925,59 |
|
bytové
domy a bytové jednotky- majetek v zástavě |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
|
stavby |
45 688 170,08 |
1 492 363,90 |
-25 955 916,27 |
21 224 617,71 |
|
budovy
pro služby obyvatelstvu |
1 064 886 035,24 |
214 221 906,20 |
-5 426 950,11 |
1 273 680 991,33 |
|
jiné
nebytové domy a nebytové jednotky |
327 508 106,90 |
35 584 641,07 |
-19 718 132,00 |
343 374 615,97 |
|
komunikace
a veřejné osvětlení |
1 380 355 083,55 |
99 923 219,08 |
-46 540 616,54 |
1 433 737 686,09 |
|
jiné
inženýrské sítě |
610 081 961,87 |
17 392 334,11 |
-4 355 360,00 |
623 118 935,98 |
|
ostatní
stavby |
723 798 403,25 |
47 829 955,60 |
-3 293 619,38 |
768 334 739,47 |
Samostatné
movité věci a soubory movitých věcí |
404 122 189,47 |
17 979 346,02 |
-12 627 006,04 |
409 474 529,45 |
|
|
energetické
a hnací stroje |
85 523 347,25 |
3 274 411,41 |
-717 503,30 |
88 080 255,36 |
|
pracovní
stroje a zařízení |
70 830 470,83 |
7 891 541,82 |
-6 430 718,55 |
72 291 294,10 |
|
výpočetní
technika |
179 948 612,88 |
5 646 039,11 |
-4 791 010,19 |
180 803 641,80 |
|
dopravní
prostředky |
48 770 209,62 |
921 145,53 |
-621 801,00 |
49 069 554,15 |
|
inventář |
19 049 548,89 |
246 208,15 |
-65 973,00 |
19 229 784,04 |
Drobný
dlouhodobý hmotný majetek |
92 654 305,20 |
7 764 720,37 |
-2 587 863,66 |
97 831 161,91 |
|
Ostatní
dlouhodobý hmotný majetek |
670 546,38 |
518 518,00 |
0,00 |
1 189 064,38 |
|
Pozemky |
2 469 213 625,89 |
24 084 013,35 |
-17 225 126,32 |
2 476 072 512,92 |
|
|
lesy |
995 419,00 |
0,00 |
0,00 |
995 419,00 |
|
zahrady,
pastviny, louky, rybníky |
614 673 233,47 |
16 405 823,35 |
-2 161 173,88 |
628 917 882,94 |
|
pozemky
- zastavěná plocha |
1 798 973 749,53 |
7 659 254,00 |
-13 715 449,94 |
1 792 917 553,59 |
|
pozemek
- zastavěná plocha - pozemek v zástavě |
2 867 467,00 |
|
|
2 867 467,00 |
|
ostatní
pozemky |
51 703 756,89 |
18 936,00 |
-1 348 502,50 |
50 374 190,39 |
Kulturní
předměty |
16 097 172,00 |
849 904,00 |
0,00 |
16 947 076,00 |
|
Dlouhodobý
hmotný majetek určený k prodeji |
21 733 432,23 |
102 006 930,01 |
-119 183 977,23 |
4 556 385,01 |
|
|
pozemky |
21 733 432,23 |
102 006 930,01 |
-119 183 977,23 |
4 556 385,01 |
Nedokončený
dlouhodobý nehmotný majetek |
2 565 755,03 |
5 917 678,88 |
-6 544 095,86 |
1 939 338,05 |
|
|
|
|
|
|
|
|
stav k 31.12.2021 v Kč |
přírůstky v Kč |
úbytky v Kč |
stav k 31.12.2022 v Kč |
|
|
software |
0,00 |
3 924 502,43 |
-3 924 502,43 |
0,00 |
|
nad
60.000,- |
690 753,00 |
1 993 176,45 |
-1 606 076,25 |
1 077 853,20 |
|
sdružené
prostředky - cyklo Otice |
1 013 517,18 |
0,00 |
-1 013 517,18 |
0,00 |
|
sdružené
prostředky - cyklo Jakartovice |
861 484,85 |
0,00 |
0,00 |
861 484,85 |
Nedokončený
dlouhodobý hmotný majetek |
388 068 190,00 |
677 876 199,89 |
-532 699 182,13 |
533 245 207,76 |
|
|
stavební |
383 320 073,65 |
617 989 776,74 |
-492 917 148,48 |
508 392 701,91 |
|
strojní |
415 120,00 |
38 592 732,15 |
-16 222 892,65 |
22 784 959,50 |
|
služebnost |
0,00 |
518 518,00 |
-518 518,00 |
0,00 |
|
pozemky
|
271 283,00 |
22 990 773,00 |
-22 970 723,00 |
291 333,00 |
|
kulturní
předměty |
0,00 |
69 900,00 |
-69 900,00 |
0,00 |
|
opravné
položky |
4 061 713,35 |
-2 285 500,00 |
0,00 |
1 776 213,35 |
Pořizovaný
dlouhodobý finanční majetek |
0,00 |
261 727,00 |
-261 727,00 |
0,00 |
|
Poskytnuté
zálohy na DNM |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
|
Poskytnuté
zálohy na DHM |
503 743,40 |
43 180 814,00 |
-39 500 000,00 |
4 184 557,40 |
|
Majetkové
účasti v osobách s rozhodným vlivem |
332 731 776,00 |
1 136 727,00 |
-12 918 000,00 |
320 950 503,00 |
|
Ostatní
dlouhodobý finanční majetek |
3 869 250,00 |
786 450,00 |
0,00 |
4 655 700,00 |
|
CELKEM |
8 368 187 733,41 |
1 306 615 706,34 |
-848 864 044,85 |
8 825 939 394,90 |
Přírůstky majetku jsou: nákup budov a staveb,
nákup samostatných předmětů, zařazení z účtu technického zhodnocení,
bezúplatné převzetí od příspěvkové organizace, bezúplatný převod od cizího
subjektu, delimitace dle právního předpisu, přijaté dary, převod na jiné
středisko (ORJ) a účetní opravy.
Úbytky obsahují: vyřazení
z důvodu opotřebení, prodej, převod příspěvkové organizaci, bezúplatné
převedení cizím subjektům, převod na jiné středisko, poskytnuté dary, účetní
opravy, snížení ceny.
Statutární město Opava odepisovalo majetek
rovnoměrnými odpisy a jejich výše byla 137 486 281,28 Kč.
Odpisy se kumulují do oprávek, které by měly
vyjadřovat postupné opotřebení majetku. Dochází ke korekci pořizovací hodnoty
majetku na hodnotu, která vyjadřuje skutečnost, že se nejedná o
majetek úplně nový, ale o majetek, který je již delší dobu používán. Tím se
získávají přesnější informace o hodnotě majetku vykazovaného v rozvaze.
Dále jsou odpisy nákladovou položkou umožňující
vyjádřit, jaké zdroje by měly být vytvářeny k zajištění reprodukce
majetku. Situace, kdy účetní jednotka není schopna svými výnosy pokrýt odpisy
majetku, znamená, že se upřednostňuje běžná spotřeba před dlouhodobějšími
investicemi a nevytvářejí se zdroje k možné obnově majetku. V tomto
smyslu se odpisy stávají důležitou kalkulační veličinou.
název majetku |
minulá léta |
tvorba 2022 |
úbytek 2022 |
stav k 31.12.2022 |
software |
58 209 840,53 |
0,00 |
6 122 948,00 |
64 332 788,53 |
drobný
dlouhodobý nehmotný majetek |
11 053 783,30 |
-7 906,31 |
45 000,00 |
11 090 876,99 |
ostatní
dlouhodobý nehmotný majetek |
52 516 706,88 |
0,00 |
2 735 367,00 |
55 252 073,88 |
stavby |
1 946 980 599,24 |
-59 955 330,16 |
132 473 900,49 |
2 019 499 169,57 |
|
|
|
|
|
název majetku |
minulá léta |
tvorba 2022 |
úbytek 2022 |
stav k 31.12.2022 |
samostatné
movité věci a soubory movitých věcí |
270 352 418,57 |
-6 179 936,87 |
21 137 446,33 |
285 309 928,03 |
drobný
dlouhodobý hmotný majetek |
92 654 305,20 |
-2 587 863,66 |
7 764 720,37 |
97 831 161,91 |
ostatní
dlouhodobý hmotný majetek (účet 029) |
47 712,04 |
0,00 |
20 968,00 |
68 680,04 |
CELKEM |
2 431 815 365,76 |
-68 731 037,00 |
170 300 350,19 |
2 533 384 678,95 |
1.3 OSTATNÍ
Jak
již bylo výše zmíněno, přílohy k finančnímu vypořádání a k zapojení
zůstatku základního běžného účtu z roku 2022 jsou obsaženy
v přílohách Bxxx.
Oblast
příspěvkových organizací - jejichž zřizovatelem je SMO - obsahují přílohy Cxxx.
Materiál byl projednán na zasedání RMO dne 17. 05. 2022 a schválen usnesením
č. 53/17/RM/23. Přílohy obsahují závěrky příspěvkových organizací, jejich
hospodaření a inventarizační zprávy. Tuto část schvaluje rada obce a
zastupitelstvo tuto skutečnost bere na vědomí.
Oblast
obchodních společností SMO obsahují přílohy Dxxx.
Seznam
použitých zkratek:
SMO – statutární město Opava
ZBÚ – základní běžný účet/účty
SDV – souhrnný dotační vztah
VHP – výherní hrací přístroje
OP – operační program
ORJ – organizační jednotka (číselné označení
odboru, oddělení, samostatného pracoviště, městské části)
MMO – Magistrát města Opavy
MČ – městská část
POL – položka rozpočtové skladby (označení
druhu příjmu/výdaje → nákup služby, dotace, oprava, pořízení stavby atd.)
ORG – číslo akce, projektu
ODPA – odvětvové členění dle rozpočtové skladby
(označení oblasti → sport, kultura, školství atd)
[1] Povodňový fond – již neaktivní fond, čekáme na konečné vypořádání posledních půjček (z roku 1997 a dále), které jsou v exekuci, pak fond zrušíme.
[2] Fond bydlení – dtto viz poznámka 1.
[3] Kompenzace
nákladů na zajištění dočasného nouzového přístřeší a nouzového ubytování pro
osoby prchající z území státu Ukrajina – kompenzace za 1-6/2022 jsme
obdrželi na položku 4116. Od 01. 07. 2022 došlo ke změně metodiky, a další
finanční prostředky jsme účtovali na položku 5811 – výdaje na náhrady za
nezpůsobenou újmu (13.696.500,00 Kč). Tato položka je specifická tím, že
se nerozpočtuje a příjem se účtuje plusem a výdaj mínusem. Z tohoto důvodu
je saldo 0,00 Kč, takže položka se v sestavách nezobrazuje. Finanční
prostředky, které byly určeny pro SMO se účtovaly na položku 2324 – přijaté
neinvestiční příspěvky a náhrady (212.400,00 Kč) a ve výdajích je zaúčtováno na
příslušných výdajových položkách rozpočtové skladby.
[4] Kompenzace nákladů na zajištění dočasného nouzového přístřeší a nouzového ubytování pro osoby prchající z území státu Ukrajina – kompenzace za 1-6/2022 jsme obdrželi na položku 4116. Od 01. 07. 2022 došlo ke změně metodiky, a další finanční prostředky jsme účtovali na položku 5811 – výdaje na náhrady za nezpůsobenou újmu (13.696.500,00 Kč). Tato položka je specifická tím, že se nerozpočtuje a příjem se účtuje plusem a výdaj mínusem. Z tohoto důvodu je saldo 0,00 Kč, takže položka se v sestavách nezobrazuje. Finanční prostředky, které byly určeny pro SMO se účtovaly na položku 2324 – přijaté neinvestiční příspěvky a náhrady (212.400,00 Kč) a ve výdajích je zaúčtováno na příslušných výdajových položkách rozpočtové skladby