ZASTUPITELSTVO
STATUTÁRNÍHO MĚSTA OPAVY
Znak

Dne:12.6.2023Bod programu:44/5
Věc:Návrh obecně závazné vyhlášky o stanovení školského obvodu mateřských škol zřizovaných městem
Důvod předložení:

aktualizace adres mateřských škol

Zpracovatel:Mgr. Renáta Mrákotová, s.p. metodik vnitřního řízení úřadu
Schvalovatel:Ing. Tomáš Navrátil, primátor města
Předkládá:Ing. Tomáš Navrátil, primátor města
Projednáno v RMO:Ministerstvo vnitra
Odbor školství
RMO 4. 5. 2023
Požadavek na
úpravu rozpočtu:
NE

Návrh usnesení:
Zastupitelstvo města
podle ustanovení § 84 odst. 2 písm. h) obecního zřízení a § 178 odst. 3 školského zákona
1. schvaluje

obecně závaznou vyhlášku č. x/2023, o stanovení školského obvodu mateřských škol zřizovaných statutárním městem Opava s účinnosti od počátku patnáctého dne následujícího po dni jejího vyhlášení

Důvodová zpráva

V souladu s ustanovením § 10 písm. d), § 84 odst. 2 písm. h) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, a dále dle § 179 odst. 3 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů předkládá odbor školství po projednání v Radě statutárního města Opavy ke schválení návrh obecně závazné vyhlášky o stanovení školského obvodu mateřských škol zřizovaných statutárním městem Opava, a to především z důvodu uvedení seznamu, názvů a adres mateřských škol do souladu s § 6 vyhlášky č. 359/2011 Sb., o základním registru uzemní identifikace, v návaznosti na provedené změny v rejstříku škol a školských zařízení. 

 

 

Schválením obecně závazné vyhlášky dojde ke zrušení:

  • obecně závazné vyhlášky statutárního města Opavy č. 2/2017, o stanovení školského obvodu mateřských škol zřizovaných statutárním městem Opava, která byla schválena zastupitelstvem statutárního města Opavy dne 20. února 2017, usnesením číslo 411/21 ZM 17 
  • obecně závazné vyhlášky statutárního města Opavy č. 6/2017, o stanovení školského obvodu mateřských škol zřizovaných statutárním městem Opava, která byla schválena zastupitelstvem statutárního města Opavy dne 19. června 2017, usnesením číslo 473/23 ZM 17, která byla novelou.

 

 

Stejně jako ve výše uvedených vyhláškách, Čl. 1 obecně závazné vyhlášky stanoví, že školský obvod mateřských škol zřizovaných statutárním městem Opava, nadále tvoří území statutárního města Opavy. Jedná se o dlouhodobě zaběhnutý a fungující systém.

 

Právě výhrady Ministerstva vnitra, které ale jinak dospělo k závěru, že návrh vyhlášky je v souladu se zákonem, nás vedou k tomu ,že se v důvodové zprávě cítíme potřebu vypořádat s tím, že jeden školský obvod na území města má dlouhodobou tradici, která není ke škodě ani zákonným zástupcům, ani ředitelům mateřských škol.

 

Statutární město Opava bude schopno i se stanovením jednoho spádového obvodu zajistit zákonnou povinnost přednostně přijímat k předškolnímu vzdělávání dětí tříleté a starší, a to ve stávajícím režimu kriteriálního rozhodování o přijetí dítěte v rámci správního řízení.

 

U mateřských škol platí, že rodič po celou dobu vzdělávání musí doprovázet své dítě do i ze školy. Často je tak volba mateřské školy především odrazem blízkosti zaměstnání, popř. blízkosti bydliště prarodičů. Mnohdy se rodiče orientují i podle atraktivity vzdělávacího programu či dle kontrastu rodinná vs. pavilónová škola.

 

 

Tím, že rodičům ponecháme svobodnou volbu mateřské školy, resp. nestanovíme spádové obvody
se striktním určením jediné spádové MŠ dle místa bydliště, předejdeme:

  • tzv. spádové turistice, která spočívá v tom, že rodiče neváhají přepsat své dítě na fiktivní adresy, jen aby dosáhli jejich přijetí do vybrané školy
  • nerovnému umístění dětí  - stanovený školský obvod dozná v průběhu let populačních změn, které kapacity mateřských nemohou reflektovat (neboť kapacity mateřských škol zůstávají stejné, resp. jsou na své horní kapacitní hranici) např. v důsledku stěhování, vyššího nebo nižšího počtu dětí s odklady nebo možnosti využití individuálního vzdělávání dítěte rodinou  apod. Mohla by tak nastat situace, že v jednom školském obvodu MŠ by byly přijaty i děti dvouleté, v druhém obvodu by se pak nedostalo na všechny tříleté a starší.

 

Stanovení jednoho školského obvodu mateřských škol není v rozporu se současnou legislativou a nepřinese pro zákonné zástupce dětí žádnou změnu v dosavadní praxi při přijímání dětí.

Přílohy:
Příloha č.1: Návrh OZV
Příloha č.2: Stávající OZV
Příloha č.3: Novela stávající OZV