ZASTUPITELSTVO
STATUTÁRNÍHO MĚSTA OPAVY
Znak

Dne:11.9.2023Bod programu:39/6
Věc:Rozšíření zóny placeného stání
Důvod předložení:
Zpracovatel:Bc. Monika Binarová, odbor dopravy
Schvalovatel:Ing. Dalibor Novotný, vedoucí odboru dopravy
Předkládá:Bc. Petr Popadinec, člen rady města
Projednáno v RMO:prezentace na RMO dne 19.7.2023
Požadavek na
úpravu rozpočtu:
NE

Návrh usnesení:
Zastupitelstvo města
1. bere na vědomí

záměr zřízení rozšířené zóny placeného stání v oblasti ohraničené ul. Bochenkova, Husova, tř. Spojenců, Rooseveltova, Březinova, Janská, Nádražní okruh, Olbrichova a Krnovská, ve které dojde ke změně režimu stání vozidel, tzn. zavedení rezidentního stání a krátkodobého placeného stání (parkovací automat)

Důvodová zpráva

Magistrát města Opavy, odbor dopravy, obdržel zadání statutárního města Opava ve věci stanovení místní úpravy provozu na výše uvedených místních komunikacích, a to ve smyslu vyznačení vodorovného dopravního značení (VDZ) a umístění svislého dopravního značení (SDZ) za účelem změny režimu parkování na stávajících vyznačených parkovištích. Jedná se o změnu režimu parkování, kdy bude část parkovišť prostřednictvím umístění SDZ IP 12 + D.T. E 13 s textem „PO – PÁ 11 – 7 hod. s platným parkovacím oprávněním“ a vyznačení VDZ V 10g vyhrazena pro držitele platného parkovacího oprávnění, tzv. „rezidentní a abonentní karty“, které budou vydávány v souladu s vydaným „Nařízením statutárního města Opavy o stání silničních motorových vozidel na vymezených místních komunikacích ve městě Opavě“. Další parkoviště (viz výčet níže) budou umístěním SDZ IP 13c + D.T. E 13 s textem „PO – PÁ“ + D.T. s textem „S platným parkovacím oprávněním bez poplatku“ vymezana pro zpoplatněné stání na parkovištích s parkovacím automatem.

 

Účelem realizace výše uvedeného záměru je rozšíření zóny placeného stání (ZPS), která již byla v roce 2003 zavedena v historickém centru města, do oblasti vnějšího prstence kolem historického jádra města, na základě čehož ponese jednotné označení jako oblast 2. K realizaci tohoto koncepčního návrhu bylo přistoupeno z důvodu dlouhodobé evidence nedostatku parkovacích míst v dotčené oblasti, který je navíc umocněn parkujícími vozidly lidí, kteří po zavedení režimu placeného stání v centru města využívají předmětnou oblast k parkování při dočasné návštěvě centra (např. nákupy, zaměstnání apod.). Sledovaným cílem rozšíření ZPS je zavedení preference rezidentů a abonentů (vlastníků platného parkovacího oprávnění), přičemž návštěvníkům bude nabídnuta možnost stání na parkovištích s parkovacím automatem (placené parkoviště). V souvislosti s realizací záměru bude samozřejmě provedena novelizace příslušného „Nařízením statutárního města Opavy o stání silničních motorových vozidel na vymezených místních komunikacích ve městě Opavě“.

 

Předmětem návrhu jsou pouze stávající parkovací stání - tedy výměna, příp. posunutí stávajícího značení. Předmětem této dokumentace není návrh nových parkovacích stání či posuzování stávajících. Vychází se tedy ze stávajícího uspořádání a organizace dopravy, která byla v předmětné oblasti zdokumentována a zaznačena. Na základě požadavků vyplývajících z jednotlivých jednání se zástupci zadavatele byly na počátku procesu vybrány lokality, kde je účelné umožnit stání pro návštěvníky na placených parkovištích. Celkový počet lokalit (10) byl stanoven na základě potřeb obsluhy území (vzhledem k velikosti dotčené oblasti, provozovnám apod.) a zároveň pořizovacích nákladů parkovacích automatů. Konkrétně se jedná o lokality:

  1. Krnovská x Hany Kvapilové – rest. Ostravarna U Zlatého Kříže
  2. Husova – vlaková stanice Opava západ
  3. Náměstí Slezského odboje x Havlíčkova – poliklinika
  4. Provaznická – Sportcentrum Opava
  5. Čapkova – Slezská univerzita Matematický ústav
  6. Lidická x Veleslavínova
  7. Mírová – ZŠ Mírová
  8. Na Rybníčku x Riegrova – Kulturní dům Na Rybníčku
  9. Mírová x Bezručovo náměstí – Fakulta veřejných politik
  10. Rooseveltova – klášter Marianum

 

V těchto 10 lokalitách bylo navrženo přibližné umístění stejného počtu parkovacích automatů. Parkovací automaty budou umístěny tak, aby docházková vzdálenost z placených parkovacích stání k příslušnému parkovacímu automatu nepřesahovala 150 m, a dále byly (vzhledem k místním podmínkám) dobře viditelné a přístupné. Pro variantu placeného stání byla navržena kombinace SDZ IP 13c + D.T. E 13 s textem „PO – PÁ“ + D.T. s textem „S platným parkovacím oprávněním bez poplatku“. Text na dodatkové tabulce byl také odsouhlasen po postupném projednávání variant s dotčenými orgány. Tímto je umožněno parkování za poplatek a souběžně také pro držitele platného parkovacího oprávnění, a to zdarma.

 

Pro vyhrazená parkovací stání pro držitele parkovacího oprávnění byla navržena kombinace SDZ IP 12 + D.T. E 13 s textem „PO – PÁ 11 – 7 hod. s platným parkovacím oprávněním“. Takto vyhrazená parkovací místa budou olemována VDZ V 10g v modré barvě v souladu s vyhl. č. 294/2015 Sb. V některých případech bylo účelné přesunout stávající stání IP 12 (ZTP), vč. příslušného VDZ, do nejbližších vhodných míst (s přihlédnutím k požadavkům pro tato stání), aby jejich počet nebyl redukován. Nebyla řešena prozatímně platná vyhrazená parkovací stání pro konkrétní SPZ, která jsou zavázána smluvními podmínkami. V průběhu období 5 let tento právní vztah, až na výlučné výjimky organizací (např. PČR), zaniká a dojde k ucelení parkovacích stání.

 

Pro přípravu předmětné záležitosti byla vytvořena pracovní skupina sestávající ze zástupců všech dotčených stran. Na základě uskutečněných jednání této pracovní skupiny tedy vznikl výsledný návrh projektové dokumentace k umístění příslušného SDZ a VDZ ke stanovení výše popsaného režimu provozu na dotčených parkovištích, který byl v souladu s § 77, odst. 3, zák. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zaslán k vyjádření příslušnému dotčenému orgánu – Krajské ředitelství Policie MSK, odbor služby dopravní policie. Tento orgán vydal k předloženému návrhu pod č. j. KRPT-157771-2/čj-2023-070606 dne 11. 7. 2023 stanovisko s připomínkami, které byly zapracovány do upravené projektové dokumentace.

Přílohy:
Příloha č.1: Rozšíření zóny_přehled
Příloha č.2: Rozšíření_zóny_placeného_stání_Opava-Situace_01.pdf
Příloha č.3: Rozšíření_zóny_placeného_stání_Opava-Situace_02.pdf
Příloha č.4: Rozšíření_zóny_placeného_stání_Opava-Situace_03.pdf
Příloha č.5: Rozšíření_zóny_placeného_stání_Opava-Situace_04.pdf
Příloha č.6: Rozšíření_zóny_placeného_stání_Opava-Situace_05.pdf
Příloha č.7: Rozšíření_zóny_placeného_stání_Opava-Situace_06.pdf
Příloha č.8: Rozšíření_zóny_placeného_stání_Opava-Situace_07.pdf
Příloha č.9: Rozšíření_zóny_placeného_stání_Opava-Situace_08.pdf
Příloha č.10: Rozšíření_zóny_placeného_stání_Opava-Situace_09.pdf
Příloha č.11: Rozšíření_zóny_placeného_stání_Opava-Situace_10.pdf