ZASTUPITELSTVO
STATUTÁRNÍHO MĚSTA OPAVY
Znak

Dne:11.9.2023Bod programu:23/6
Věc:Záměry poskytovatelů sociálních služeb ve městě Opava na období 2024 a 2025
Důvod předložení:

Zajištění úkolů na úseku samosprávy

Zpracovatel:Mgr. Monika Čermínová, oddělení sociální práce a komunitního plánování
Schvalovatel:Ing. Michal Kokošek, 1.náměstek primátora
Předkládá:Ing. Michal Kokošek, 1.náměstek primátora
Projednáno v RMO:dne 30.08.2023
Požadavek na
úpravu rozpočtu:
NE

Návrh usnesení:
Zastupitelstvo města
1. schvaluje

záměry poskytovatelů sociálních služeb na území SMO na období 2024 a 2025, včetně jejich financování – viz příloha č. 1, která je nedílnou součástí tohoto usnesení, za předpokladu schválení rozpočtu SMO na roky 2024 a 2025 

Důvodová zpráva

Z důvodu aktualizace metodiky Krajské sítě sociálních služeb (Krajská síť) a zajištění kvalitního poskytování potřebných služeb na území statutárního města Opavy (SMO) předkládáme Zastupitelstvu SMO tento materiál týkající se předběžného schválení záměrů opavských poskytovatelů služeb, plánovaných od 1. ledna 2024.

V současné době probíhá tvorba Střednědobého plánu rozvoje sociálních služeb v Moravskoslezském kraji na léta 2024–2026 (Střednědobý plán MSK), v rámci které se připravuje řada změn v sociální oblasti – v Krajské síti budou nově zařazeny pouze služby s personální kapacitou vyšší než 1 úvazek a dojde k aktualizaci procentuální výše oprávněných provozních ztrát, které budou obce povinny v případě vzniku nových služeb financovat. S ohledem na plánované aktualizace vyzvali pracovníci odboru sociálních věcí Krajského úřadu Moravskoslezského kraje zástupce SMO (i ostatních obcí), aby veškeré změny v poskytování služeb na svém území plánované od roku 2024 již nyní projednali ve schvalujících orgánech města.

Na základě výše uvedeného byla zpracována tabulka s přehledem záměrů v sociální oblasti na území našeho města – příloha č. 1, které vyplývají z procesu komunitního plánování a jsou zapracovány v návrhu nového Střednědobého plánu MSK. V případě, že k nim Zastupitelstvo SMO poskytne souhlasného stanovisko, bude rozvoj opavských služeb finančně podpořen také ze strany MSK:

 

1) Navýšení kapacity v Domově sv. Zdislavy o 2 lůžka

Domov pro seniory poskytovatele Česká provincie Kongregace Dcer Božské Lásky – Domov sv. Zdislavy byl v letošním roce přestěhován do nově zrekonstruovaných prostor v objektu bývalého Marianum, čímž mohlo dojít k navýšení kapacity o 13 lůžek (celkem 35). Služba je již naplněna a eviduje další zájemce o umístění v pořadníku. Ředitel zařízení informoval, že by z části nevyužitých prostor mohl vybudovat ještě jeden pokoj se 2 lůžky. Záměr byl projednán s pracovníky MSK, kteří vyjádřili souhlasné stanovisko a zařadili ho do Střednědobého plánu MSK. Financování navýšené kapacity z rozpočtu SMO je po konzultaci s ekonomem odboru sociálních věcí vypočteno na částku 100.000,00 Kč, která odpovídá oprávněné provozní ztrátě, kterou by SMO mělo financovat. 

 

2) Transformace služeb pro duševně nemocné v organizaci Charita Opava

Charita Opava dlouhodobě plánuje k 31.12.2023 zrušení registrace ambulantní a pobytové formy služby následné péče a převod 13 lůžek pod službu chráněné bydlení. Klienti ambulantní formy budou přesunuti do chráněného bydlení či do ostatních organizací (ANIMA VIVA, FOKUS–Opava aj.). Potřebnost transformace služeb je deklarována v Komunitním plánu rozvoje sociálních a souvisejících služeb SMO na období 2022–2026 (Komunitní plán) a reaguje na potřeby cílové skupiny osob s duševním onemocněním i samotné organizace (složité zařazování klientů do určitého typu služby, náročná administrativa). Jedním z důvodů je také skutečnost, že Psychiatrická nemocnice v Opavě zřídila pobytovou formu služby následné péče s kapacitou 24 lůžek, do které klienti po propuštění z nemocnice plynule přecházejí.

Zrušení registrace služby následné péče a převod lůžek pod službu chráněné bydlení bylo diskutováno nejen se zástupci SMO, ale také MSK. Po společných jednáních došlo k dohodě, že by se nejednalo o klasické navýšení kapacity chráněného bydlení, nýbrž o přesun lůžek z jedné služby do druhé, čímž by nebyla potřeba navýšení procentuálního podílu SMO na financování služby chráněného bydlení, ale došlo by pouze k přesunu finančních prostředků v rozpočtu SMO – tzn. finance každoročně vyplácené službě následné péče by se od 1. ledna 2024 vyplácely na chráněné bydlení, o což by organizace zažádala již v průběhu měsíce září v rámci dotačního řízení na rok 2024.

 

3) Transformace služeb krizová pomoc a odborné sociální poradenství v organizaci Charita Opava

Další dlouhodobě diskutovanou změnou, která vyplynula z jednání s pracovníky KÚ MSK je zrušení krizové pomoci Charity Opava a přesun úvazků pracovníků pod vytíženou službu odborného sociálního poradenství (Občanská poradna). K tomuto kroku bylo přistoupeno z důvodu, že krizová pomoc v ambulantní formě není občany Opavy příliš využívána – vzhledem k finanční náročnosti nebyla k dispozici nepřetržitě, což se také neshodovalo s doporučeným modelem poskytování krizové pomoci ze strany MSK. Dalším důvodem je, že do Opavy, stejně jako do ostatních měst MSK, v případě krizové situace (autonehody apod.) terénně dojíždí Centrum krizové pomoci Ostrava, které je navázáno i na složky záchranného systému (policie, hasiči, zdravotníci) a dokáže opavské občany v krizové situaci kdykoliv v průběhu dne zabezpečit. 

V krizovém centru Charity Opava jsou však zaměstnáni erudovaní odborníci (psycholog atd.), proto by došlo k jejich přesunu do Občanské poradny, o kterou je ze strany veřejnosti vysoký zájem. Tímto krokem by se činnost poradny rozšířila o potřebné psychologické a on-line poradenství. Organizace již připravila aktualizovaný model poskytování služby, který byl podpořen také ze strany KÚ MSK. Co se týče financování z rozpočtu SMO, opět by se pouze přesunuly finanční prostředky poskytované krizové pomoci ve výši 310.000,00 Kč do Občanské poradny. Zástupci MSK s uvedenou úpravou služby a financováním souhlasí. 

 

4) Navýšení úvazků ve službách pro osoby se zrakovým postižením organizace Charita Opava

V organizaci Charita Opava, Dům sv. Cyrila a Metoděje pro zrakově postižené ve Vlaštovičkách, pracuje ve službách pro osoby se zrakovým handicapem jeden zaměstnanec na pozici sociálního pracovníka, a to na úvazek 0,6 v chráněném bydlení a 0,4 v sociální rehabilitaci (nácvik dovedností – prostorové orientace aj.). Pro zaměstnance je neustálé přesouvání z jedné služby do druhé náročné, také přibývá administrativa, proto je takto nastavený pracovní úvazek dlouhodobě neudržitelný. S ohledem na jedinečnost služeb a zájem ze strany klientů, je proto naplánováno postupné navýšení úvazků o 0,4 v chráněném bydlení od roku 2024 a 0,6 v sociální rehabilitaci od roku 2025 tak, aby v každé službě pracoval jeden sociální pracovník na plný úvazek. Dotace SMO bude vypočtena na základě platných podmínek Střednědobého plánu MSK. 

 

5) Navýšení úvazků ve službách pro osoby s duševním onemocněním FOKUS–Opava, z.s.

Komunitním plánu je s ohledem na probíhající transformaci psychiatrické péče a potřeby rozvoje služeb pro osoby s duševním onemocněním uvedeno rovněž navýšení kapacit následujících služeb organizace FOKUS–Opava:

  • podpora samostatného bydlení – jedná se o potřebnou terénní službu pro duševně nemocné, jejíž stávající kapacita (2,2 úvazku) je dlouhodobě nedostačující. Z tohoto důvodu organizace zažádala o souhlasné stanovisko SMO k navýšení kapacity o 1 úvazek, aby mohli zabezpečit větší množství klientů v pořadníku. Finanční spoluúčast SMO by tak od roku 2024 činila o 140.000,00 Kč více než letos;
  • služby následné péče – organizace byla ze strany MSK vyzvána, aby stávající kapacitu (0,7 úvazku) navýšila a splnila tak nové podmínky Střednědobého plánu MSK. Z tohoto důvodu je navržena podpora navýšení kapacity služby o 1 úvazek, přičemž spolufinancování ze strany SMO by bylo navýšeno o částku 170.000,00 Kč. V případě, že by navýšení o 1 úvazek bylo nedostačující, organizace by v průběhu roku 2024 požádala o navýšení kapacity o další jeden úvazek, přičemž finanční spoluúčast SMO by byla opět 170.000,00 Kč. Toto případné navýšení úvazku však bude vyplývat z doložené potřebnosti – počtu neuspokojených zájemců o službu z kapacitních důvodů. 

Částky byly vypočteny z plánovaných provozních a mzdových nákladů obou služeb a jsou v souladu se Střednědobým plánem MSK. 

 

6) Navýšení úvazku podpory samostatného bydlení JINAK, z.ú.

Posledním záměrem, který je s ohledem na reformu psychiatrické péče dlouhodobě plánován, je navýšení kapacity podpory samostatného bydlení pro osoby s duševním onemocněním JINAK, z.ú. Organizace původně plánovala navýšení o celé 2 úvazky, které však s ohledem na plánované navyšování kapacity v organizaci FOKUS–Opava, z.ú. a potřeby klientů není nutné. Naplánováno je proto navýšení pouze o 1 úvazek a to v případě doložení potřebnosti – doložené počty neuspokojených zájemců o službu z kapacitních důvodů. Dotace by byla navýšena s ohledem na platné podmínky Střednědobého plánu. 

 

7) Zřízení nového centra denních služeb v organizaci Seniorcentrum Opava, p.o.

V rámci komunitního plánování sociálních služeb v Opavě se s pečujícími osobami o zdravotně postižené rodinné příslušníky dlouhodobě řeší absence bezbariérového denního stacionáře pro uvedenou cílovou skupinu. Po zmapování potřeb potenciálních klientů bylo zjištěno, že potřebují spíše volnočasové a vzdělávací činnosti, kterým lépe odpovídá zřízení centra denních služeb. Byl vybrán vhodný objekt Seniorcentra Opava, p.o., který bude v rámci dotačního programu IROP  zrekonstruován a vznikne zcela bezbariérové, moderní centrum pro 10 klientů (senioři a dospělé osoby s kombinovaným postižením). Předpokládané zahájení poskytování služby je plánováno na leden 2025. S ohledem na požadavek MSK a návaznost financování z MPSV, Kapitoly 313 Státního rozpočtu, je však nutné, aby záměr byl již nyní předschválen v Radě a Zastupitelstvu SMO. Přesná výše financování ze strany SMO bude vypočtena před spuštěním služby, bude se však odvíjet od doporučeného procentuálního podílu obce na financování oprávněné provozní ztráty daného v krajském Střednědobém plánu MSK. 

 

Na základě výše uvedených informací doporučujeme Zastupitelstvu města schválit návrh usnesení. 

Přílohy:
Příloha č.1: Záměry poskytovatelů sociálních služeb na území SMO na období 2024–2025