A. Struktura majetku TS - Nemovitý majetek patří městu a TS jej mají na základě smlouvy v nájmu. Není to tržní nájem. Většinu větších oprav majetku, pokud se realizují, platí město. Vloni jsme v prosinci zvýšili limit pro tyto opravy z rozpočtu TS. Vzhledem k tomu, že nájem není tržní a TS vstupují s výkony na trh, je otázkou zda toto nemůže být vnímáno jako nedovolená podpora.
- TS mají v účetnictví rezervy na opravy majetku, které lze využít na opravy nemovitého majetku, proto je záměr po přeměně společnosti a zvýšení právní ochrany majetku vložit nemovitý majetek do majetku TS. Zároveň se zjednoduší administrativní proces hospodaření s nemovitým majetkem společnosti.
- Movitý majetek si TS nakupují ze svých zdrojů.
B. Statutární uspořádání
- TS jsou spol. s r. o., což nepovažujeme z dlouhodobého pohledu za vhodné z hlediska ochrany majetku ve veřejnoprávní sféře, vzhledem k tomu, že v roce 2021 dosáhl objem výkonů 225 mil. Kč a aktiva bez nemovitého majetku byla ve výši 114 mil. Kč.
- V TS jsou tři jednatelé, ale každý podle výpisu z OR může jednat samostatně. Ve stanovách je sice uvedeno, že nad 500 tis. Kč musí podepisovat dva jednatelé, ale toto není v OR, takže vůči třetím osobám, když jednatel podepíše samostatně jakýkoliv převod majetku je to právně platné vůči třetím osobám.
- Z hlediska řízení sice existují schůzky jednatelů, tyto však nemají právní závaznost, takže v podstatě rozhodování ve všem je na řediteli společnosti. Schůzky mají pouze informativní charakter.
- Akcionář, tedy město, by měl mít daleko aktivnější roli při řízení společnosti a zástupci města ve společnosti by měli mít větší zodpovědnost za vývoj TS především v oblasti dlouhodobých a koncepčních.
C. Návrhy změn - Přeměnit společnost Technické služby spol. s r. o. na akciovou společnost, kde zodpovídá za veškerou činnost představenstvo, které by se utvořilo ze stávajících jednatelů. Pro řízení společnosti se vytvoří nové stanovy, které by byly podobné jako v MDPO. Ředitel by dostal kompetenci samostatně podepisovat do výše 500 tis. Kč.
- Stanovy by zároveň posílily kontrolní roli DR.
- Po té co bude dokončena přeměna společnosti na a. s by se vložil nemovitý majetek do majetku společnosti, jsou k tomu zapotřebí znalecké posudky a změna zápisu základního jmění do OR.
D. Právní podmínky přeměny Požadují se 2 účetní závěrky ověřené auditorem ne starší 6 měsíců pro ten který krok, a to: - k datu schválení projektu změny právní formy,
- k rozhodnému dni, ke kterému dochází ke změně právní formy,
- dále potřebujeme znalecký posudek na ocenění společnosti. Je to nezbytné kvůli prokázání hodnoty vlastního kapitálu společnosti. Zkrátka, že dosahuje na zákonem předepsané minimum základního kapitálu 2 mil. Kč.
Statutární orgán, jednatel společnosti Technické služby Opava s.r.o. rozhodl o potřebě přijetí rozhodnutí města ve věci změny právní formy společnosti na akciovou společnost. Materiály jsou zpracovány a předkládány v souladu s příslušnými ustanoveními zákona č. 90/2012 Sb., zákon o obchodních společnostech a družstvech (dále jen ZOK), ve znění pozdějších předpisů, zákona č. 125/2008 Sb., o přeměnách obchodních společností a družstev, ve znění pozdějších předpisů a zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů. V souladu se zákonem o přeměnách obchodních společností a družstev byl připraven Projekt změny právní formy společnosti Technické služby Opava s.r.o. na akciovou společnost (dále jen "Projekt změny právní formy"). Změna právní formy znamená změnu vnitřních poměrů zúčastněné společnosti a změnu právního postavení jejích společníků. Při změně právní formy tedy zúčastněná právnická osoba nezaniká a ani nepřechází její jmění na právního nástupce. Každá obchodní společnost může změnit svou právní formu na jinou formu obchodní společnosti a na družstvo (§360). Součástí Projektu změny právní formy jsou také stanovy budoucí akciové společnosti. Dne 07. 09. 2023 byla doplněna důvodová zpráva: Za tímto účelem byl zástupci společnosti, advokátní kanceláří Hulva & Partners a notářem JUDr. Jaromírem Kožiakem, Ph.D. zpracován „Projekt změny právní formy na akciovou společnost“ (dále také jen „Projekt“), který tvoří přílohu návrhu usnesení a který podrobně popisuje jak současný stav, tak stav budoucí po provedené změně. Vzhledem k ochraně věřitelů a zákonné úpravě, musí být záměr provedení samotné změny oznámen ve veřejném rejstříku ve lhůtě min. jeden měsíc před plánovanou změnou právní formy. V souladu s Projektem je tento krok naplánován k 1. 1. 2024: - Co se bude schvalovat – Projekt změny právní formy Technické služby Opava s.r.o. na akciovou společnost. Součástí jsou také nové stanovy, společnost změnou právní formy nezaniká ani nevzniká nová. V současné době je tento Projekt předkládán ke schválení.
- Co se má s Projektem udělat následně? Po schválení v orgánech města je potřeba Projekt zveřejnit na 1 měsíc ve sbírce listin obchodního rejstříku kvůli ochraně věřitelů. Projekt může podepsat primátor nebo na základě udělené plné moci JUDr. Tomáš Hulva, MBA, LL.M. V této fázi jde o předběžné schválení konceptu, nikoli o oficiální schválení změny právní formy. Projednání Projektu v Radě města a na Zastupitelstvu je výhradně interní záležitostí města. V podstatě se jedná
o vyjádření souhlasu s jeho obsahem a stanovami a tudíž, že text Projektu je v pořádku a může být zveřejněn. - Kdo a kdy to bude oficiálně schvalovat a podepisovat? Změnu právní formy, doplnění základního kapitálu a jednotlivé členy orgánů společnosti podle Projektu, by měla po uplynutí 1 měsíce
od zveřejnění ve sbírce listin schválit Rada města, při výkonu působnosti valné hromady jediného společníka obchodní společnosti Technické služby Opava s.r.o., a protože projekt obsahuje také stanovy, mělo by ji schválit i Zastupitelstvo. Pořadí je lhostejné, ale nemůže to být dříve než po uplynutí 1 měsíce od zveřejnění Projektu, dříve se změna právní formy nedá oficiálně schválit, momentálně připadá schválení reálně nejdříve na měsíc listopad. - Co bude pak? Až bude vše schváleno a podepsáno, notář nastaví v informačním systému veřejných rejstříků, aby se změna právní formy promítla do obchodního rejstříku automatizovaně k 1. 1. 2024 a vloží do systému všechny potřebné listiny. Tím fakticky dojde k 1. 1. 2024 ke změně právní formy.
|