ZASTUPITELSTVO STATUTÁRNÍHO MĚSTA OPAVY |
Dne: | 11.12.2023 | Bod programu: | 5/7 |
Věc: | Obecně závazná vyhláška o nočním klidu a regulaci hlučných činností | ||
Důvod předložení: | jednání s ODK MV na základě Nálezu Ústavního soudu sp. zn. Pl. ÚS 38/22 |
||
Zpracovatel: | Mgr. Renáta Mrákotová, s.p. metodik vnitřního řízení úřadu | ||
Schvalovatel: | Ing. Tomáš Navrátil, primátor města | ||
Předkládá: | Ing. Tomáš Navrátil, primátor města | ||
Projednáno v RMO: | 29. 11. 2023 |
||
Požadavek na úpravu rozpočtu: | NE |
obecně závaznou vyhlášku č. X/2023, o nočním klidu a regulaci hlučných činností s účinností počátkem patnáctého dne následujícího po dni jejího vyhlášení
Důvodová zpráva |
Předkládáme návrh nové obecně závazné vyhlášky č. x/2023, o nočním klidu a regulaci hlučných činností (dále jen "OZV"), kterou se nahrazuje stávající vyhláška č. 4/2022 s tím, že k povoleným akcím je zvolen takový přístup, aby akce co nejvíce odpovídaly požadavkům kladeným Nálezem Ústavního soudu Pl. ÚS 38/22 ze dne 20. června 2023. Z pohledu Ministerstva vnitra velká část akcí nastavených v dosavadní vyhlášce neodpovídá kritériím tohoto nového judikátu, protože vyhláška dává až příliš velký prostor pro organizátory různých akcí, takže veřejnost není sto úplně předvídat, kdy konkrétně má v dané lokalitě očekávat porušení nočního klidu. Při přípravě návrhu vyhlášky město oslovilo všechny dosavadní provozovatele různých akcí, a také zveřejnilo v rámci svých internetových stránek článek, který sdílelo na sociální sítě, stejně tak i do periodika Hláska o tom, že připravuje novou obecně závaznou vyhlášku. Také všem bylo sděleno, že v nové vyhlášce již akce budou muset být mnohem pečlivěji naplánovány tak, aby bylo pro každého zjevné, ve kterém týdnu se budou konat. K tomuto podotýkáme, že v rámci přípravy návrhu zde byla snaha o zdůraznění aspektů tradičních akcí a také o zamyšlení se nad zatížením té které lokality. Stávající úprava zákona o některých přestupcích v ustanovení § 5 odst. 7 stanoví dobu nočního klidu od 22. do 6. hodiny. Výjimku z této doby může stanovit obec, ale pouze ve výjimečných případech. Není tedy možné zahrnout do OZV opakující se činnosti. Podle nálezu Ústavního soudu sp. zn. Pl. ÚS 4/16 je důvodem pro výjimku zájem na udržování místních tradic a upevňování mezilidských vazeb skrze hlasité noční aktivity, který převažuje nad zájmem na nerušený odpočinek toliko ve výjimečných případech. Nález sp. zn. Pl. ÚS. 38/22 tato kritéria ještě více upřesnil. Aby jakákoli akce mohla být součástí této vyhlášky, musí být naplněny všechny tyto podmínky:
Při jednání o návrhu OZV zpracovatelky návrhu Mgr. Renáta Mrákotová, Mgr. Jana Foltysová , jakož i vedení města a primátor v pozici předkladatele návrhu, zvažovali citlivé naplnění všech těchto kritérií. Kancelář primátora pečlivě každou akci projednala s pořadateli a metodička vnitřního řízení úřadu s jednotlivými městskými částmi. Příprava akcí pro vyhlášku započala 19. 7. 2023. Návrh vyhlášky vychází z toho, že akce spíše konzumního zaměření budou končit do 24 hod. Při tom, nakolik tyto akce budou nadále na místě, město vycházelo zejména ze svých dosavadních zkušeností a také přihlíželo i ke stížnostem občanů města z okolí prováděné akce. Na straně druhé pro upevnění soudržnosti a kolektivních sociálních vazeb mají význam i akce tohoto typu, takže město ke zrušení výjimky nepřistoupilo. Jelikož zákon č. 65/2017 Sb., o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek zakazuje prodej a konzumaci alkoholu na akcích určených převážně pro osoby mladší 18 let, nebylo přistoupeno letos k výjimce zkracující noční klid u akcí typu den dětí určených pro děti. Něco jiného jsou akce pro děti pořádané městskými částmi, kde skutečně děti školního věku mají aktivní program vázaný na noční hodiny.
Především návrh vychází z dosavadních tradičních akcí, některé se konají již několik let. V příloze č. 2 je obsažena tabulka, která zahrnuje všechny podstatné údaje týkající se doposud probíhajících akcí i žádostí o nové akce. Při rozhodování se byly vzaty do úvahy zejména tyto skutečnosti: významnost akce, kulturní přínos akce a zatížení dané lokality akcemi. Pořadatele akcí jsou různí, nejedná se výlučně o akce města. Doba nočního klidu je na základě zákona stanovena od 22 do 6 hodin a jakákoli výjimka se schvaluje v OZV. Je zde část akcí společná celému městu, a posléze jsou akce děleny podle toho, zda probíhají přímo ve městě Opavě anebo konkrétní městské části. Akce pro celé statutární město Jedná se o nový přístup k akcím, které se opakovaly, anebo kde se shromáždilo více žádosti různých subjektů. I tyto akce musí být předem oznámené na úřední desce magistrátu případně i úřadu městských částí.
Ostatní akce pro část města Tyto akce byly probrány s jednotlivými pořadateli a městskými částmi. Obecně se řídíme zásadou, že sportovní akce mají výjimku do 24 hod. Vůbec nejvíce akcí má tuto výjimku, protože během letních měsíců je v Opavě nejvíce akcí.
Další okolnosti Návrh OZV prošel i připomínkami Ministerstvem vnitra. Ministerstvo zdůraznilo, že provedlo pouze tzv. abstraktní kontrolu vyhlášky, tedy se nezabývalo skutečností, nakolik se jedná skutečně o tradiční akce. Upozornilo, že v případě individuálních stížnosti by po městu požadovalo konkrétní zdůvodnění tradičnosti konkrétní akce. V příloze dávám i e-mailový podnět občanky z Kylešovic, která má za to, že v této lokalitě je až příliš akcí a odpověď metodičky vnitřního řízení úřadu. Jedná se o podnět, s nímž by měli být zastupitelé seznámení, občanka navíc v tomto směru vyjádřila přání i souhlas. V lokalitě zástavbě Kylešovic je s výjimkou do 24. hodin jsou povoleny 4 akce a jedna akce na letišti mimo zástavbu na dva dny do 3 hodin. Samozřejmě, lze očekávat, že pořadatelé akci využijí i ony 4 výjimky pro celé město. V přílohách jsou obsaženy ty žádostí provozovatelů akcí, které má město k dispozici v písemné podobě.
|
Příloha č.1: platná OZV
Příloha č.2: Pomocná tabulka
Příloha č.3: Podnět občanky
Příloha č.4: Žádost Rock na grilu
Příloha č.5: Žádost Country Širák
Příloha č.6: Žádost KUPÉ
Příloha č.7: Žádost Witzenman
Příloha č.8: Žádost ISOTRA
Příloha č.9: Žádost Černohorský
Příloha č.10: Návrh OZV