ZASTUPITELSTVO
STATUTÁRNÍHO MĚSTA OPAVY
Znak

Dne:11.12.2023Bod programu:44/7
Věc:Program Sociální a související služby 2024 - schválení dotací
Důvod předložení:

předložení vyhodnocení žádostí o dotace v rámci dotačního programu Sociální a související služby 2024 a schválení výše dotace úspěšným žadatelům

Zpracovatel:Ing. Lenka Jiskrová, odbor rozvoje města a strategického plánování
Schvalovatel:Ing. Martina Heisigová, vedoucí odboru rozvoje města a strategického plánování
Předkládá:Ing. Pavel Meletzký, MBA, náměstek primátora
Projednáno v RMO:v RMO dne 29.11.2023
Požadavek na
úpravu rozpočtu:
NE

Návrh usnesení:
Zastupitelstvo města
1. schvaluje
a)

vzory smluv o poskytnutí účelové dotace z rozpočtu statutárního města Opavy Programu SOCIÁLNÍ A SOUVISEJÍCÍ SLUŽBY 2024 (MMOPP00MXHYY, MMOPP00MXHHB, MMOPP00MXHI6, MMOPP00MXHJ1 a MMOPP00MXHKW), které budou uzavírány s vybranými žadateli

b)

poskytnutí neinvestičních účelových dotací z rozpočtu statutárního města Opavy pro rok 2024 a v rámci dotačního programu SOCIÁLNÍ A SOUVISEJÍCÍ SLUŽBY 2024 žadatelům na projekty a ve výších uvedených v příloze č. 1, která je nedílnou součástí materiálu, a uzavřít s těmito žadateli Smlouvu o poskytnutí účelové dotace z rozpočtu statutárního města Opavy dle přílohy č. 3, 4, 5, 6 a 8 materiálu

c)

neposkytnutí neinvestičních účelových dotací z rozpočtu statutárního města Opavy pro rok 2024 a v rámci dotačního programu SOCIÁLNÍ A SOUVISEJÍCÍ SLUŽBY 2024 žadatelům uvedeným v příloze č. 2, která je nedílnou součástí materiálu

Důvodová zpráva

Zastupitelstvo Statutárního města Opavy na svém zasedání dne 12. 6. 2023 schválilo dotační program SOCIÁLNÍ A SOUVISEJÍCÍ SLUŽBY 2024 (dále jen „Program“) usnesení č. 190/5/ZM/23. Lhůta pro předkládání žádostí o dotaci (dále jen „žádost“) byla stanovena od 1. 9. 2023 do 30. 9. 2023.   Program je uveden v příloze č. 10 tohoto materiálu.

 

V rozpočtu statutárního města Opavy (SMO) je na položce Dotace na poskytování sociálních služeb v roce 2024 alokována částka 32.800.000,00 Kč, která bude v rámci finančního vypořádání za rok 2023 navýšena o nevyčerpané finanční prostředky ve výši 2.300.000,00 Kč. Na vybrané služby sociální prevence zařazené v Individuálním projektu Moravskoslezského kraje (MSK) je pak vyčleněno 9.197.000,00 Kč. Celkový objem finančních prostředků na poskytování sociálních a souvisejících služeb v roce 2024 činí 44.297.000,00 Kč.

Částka je určena pro zachování služeb ve stávajícím rozsahu a také pro jejich další rozvoj, který je dlouhodobě diskutován nejen v rámci komunitního plánování, ale i se zástupci MSK. Na potřebné záměry je nutné ponechat prostředky ve výši 1.530.000,00 Kč, které budou vyplaceny v průběhu roku 2024 – např. pokrytí mzdy pracovníka nového centra denních služeb v Seniorcentru Opava, p.o., realizace dvou odlehčovacích víkendů pro osoby se zdravotním postižením, navýšení úvazků pečovatelské služby aj.

Komise pro komunitní plán a sociální věci měla k dispozici k přerozdělení částku 42.767.000,00 Kč, přičemž dne 06.11.2023 byl schválen návrh dotací na poskytování sociálních a souvisejících služeb na rok 2024 v celkové výši 42.692.600,00 Kč (zápis z jednání komise je přílohou č. 11 tohoto materiálu). Pro dofinancování případných mimořádných událostí v průběhu roku 2024 byla ponechána rezerva ve výši 74.400,00 Kč.

Při tvorbě návrhu bylo přihlédnuto k následujícím skutečnostem: 

  • nastavený systém financování dle Moravskoslezského kraje (MSK) – pro kraj je prioritní, aby dotace obce neklesla pod úroveň roku 2023. Pokud by podpora poklesla, pro MSK by tento krok znamenal, že uvedené služby již v obci nejsou tolik potřebné. Z tohoto důvodu by taktéž snížil dotaci, což by mělo významný vliv na zachování provozu a kapacit služeb;
  • priority SMO na financování deklarované v Dotačním programu Sociální a související služby 2024;
  • výše oprávněné provozní ztráty (OPZ) – rozpočet každé služby byl posouzen ekonomem odboru sociálních věcí, přičemž důraz byl kladen na to, aby dotace SMO reflektovala podíl OPZ, který by město v ideálním případě mělo financovat. Došlo také ke srovnání dotací obdobných druhů služeb – např. sjednocení dotace z rozpočtu SMO na lůžko pro pobytové služby pro seniory. Mírné navýšení dotace bylo také pro poskytovatele neregistrovaných souvisejících služeb (kluby, svazy, spolky) a jednotná výše dotace byla zachována u chráněného zaměstnávání (25.000,00 Kč na 1 úvazek OZP).

Snahou bylo zachovat všechny dotace alespoň na úrovni roku 2023 a podpořit dlouhodobě plánovaný rozvoj služeb deklarovaný v platném komunitním plánu SMO a Střednědobém plánu rozvoje sociálních služeb a dalších aktivit v MSK na léta 2024–2026 (dále jen Střednědobý plán). V individuálních případech pak s ohledem na výše uvedené skutečnosti došlo k navýšení podpory či jejímu neposkytnutí:

Anděl strážný, z.s.

  • tísňová péče – organizace žádá v rámci dotačního řízení na sociální a související služby poprvé. Jedná se o celorepublikovou službu, jejíž provoz je u obdobných poskytovatelů hrazen primárně z úhrad klientů a od velkých donátorů (ministerstva). Z uvedeného důvodu je navrženo službu z rozpočtu SMO nepodpořit;

ANIMA VIVA, z.s.

  • svépomocné aktivity – snahou je navýšit částky pro všechny poskytovatele souvisejících služeb ve sjednocené výši (v průměru alespoň o 10.000,00 Kč). Skupina realizuje mnoho aktivit (např. hudební vystoupení členů na Festivalu Slunovrat, podpůrná setkávání osob s duševní nemocí a jejich blízkých aj.);
  • odborné sociální poradenství – došlo k navýšení dotace s ohledem na podmínky Střednědobého plánu, kdy je pro poradenství obcím doporučeno financovat 35% OPZ;
  • chráněné zaměstnávání – dotace navýšena dle podmínek dotačního programu, ve kterém je uvedeno, že SMO služby podpoří z rozpočtu částkou 25.000,00 Kč na 1 úvazek pro osobu se zdravotním znevýhodněním;

Armáda spásy v České republice, z. s.

  • dotace navýšeny u všech služeb s ohledem na jejich potřebnost, naplněné kapacity a výši OPZ, kterou by SMO mělo dle platných podmínek Střednědobého plánu financovat. Služby využívají i klienti s trvalým bydlištěm mimo SMO, proto by organizace měla část financí pokrýt od těchto obcí;

Centrum pro zdravotně postižené Moravskoslezského kraje o.p.s.

  • odborné sociální poradenství – dotace navýšena o částku 5.000,00 Kč, ale vzhledem ke skutečnosti, že poradna působí ve více městech MSK (Krnov, Bruntál apod.), měla by finance získat i od těchto obcí;
  • osobní asistence – jedná se sice o potřebnou a vytíženou službu, ale dotace nebyla navýšena vzhledem k tomu, že SMO již financuje doporučenou oprávněnou provozní ztrátu;

Centrum služeb pro neslyšící a nedoslýchavé, o.p.s.

  • jedná se o službu s celokrajskou působností, která terénně dojíždí i do Opavy, z tohoto důvodu se SMO na financování pouze spolupodílí a nebyla navýšena dotace oproti letošnímu roku;

Česká provincie Kongregace Dcer Božské Lásky

  • denní stacionář – jedná se o potřebnou službu pro klienty s poruchou autistického spektra, kterou využívají i klienti mimo SMO. Z tohoto důvodu dotace nepokrývá celou OPZ – organizace by měla oslovit i ostatní obce, ze kterých klienti pocházejí;
  • domov pro seniory – navýšení dotace s ohledem na plánované rozšíření kapacity o další 2 lůžka od ledna roku 2024. Příspěvek na navýšenou kapacitu je vypočten dle 35% OPZ, kterou by SMO u nově vzniklých pobytových kapacit mělo financovat. Záměr je zapracován i do Střednědobého plánu;

Česká unie neslyšících, z.ú.

  • u obou služeb navržena podpora ve výši 15.000,00 Kč vzhledem k doložené potřebnosti, kdy zabezpečují tlumočení a přepisy osobám se sluchovým handicapem ve městě Opava. Dotace však budou stejně jako ostatním žadatelům vyplaceny pod podmínkou, že poskytovatel doloží platné Pověření o výkonu služby v obecném hospodářském zájmu, s čímž souvisí i následné zařazení služeb do Základní sítě sociálních služeb MSK. Podmínka bude uvedena rovněž ve smlouvě o poskytnutí dotace;

DomA - domácí asistence, z.s.

  • dotace zachována na úrovni roku 2023, kdy došlo k jejímu navýšení;

Domov Vesalius, z.ú.

  • domov pro osoby se zdravotním postižením – navýšení dotace oproti roku 2023 s ohledem na OPZ, kterou by město v ideálním případě mělo financovat a taktéž v souvislosti se srovnáním s ostatními pobytovými službami pro seniory a osoby se zdravotním znevýhodněním;
  • odlehčovací služba – jedná se o novou službu, která vznikla z potřebnosti na území SMO. Dotace byla snížena na základě požadavku žadatele;

Ekipa, z.s.

  • doporučeno navýšit dotaci z roku 2023 – služba má dlouhodobě plnou kapacitu a je využívána i klienty, kterým SMO vykonává opatrovníka. Vzhledem k vysokému počtu mimoopavských klientů je doporučeno, aby poskytovatel zbývající prostředky obdržel od obcí, ve kterých mají klienti trvalé bydliště;

Elim Opava, o.p.s.

  • dotace navýšeny s ohledem na OPZ, kterou by SMO mělo financovat. V případě dobrovolnického centra související služby – byla podpora zachována ve stejné výši jako v roce 2023; 

EUROTOPIA.CZ, o.p.s.

  • dotace navýšeny vzhledem k OPZ, kterou by SMO mělo financovat a v návaznosti na požadavek organizace;

FOKUS - Opava, z.s.

  • služby následné péče – navýšení dotace reaguje na rozvoj úvazkové kapacity služby. Příspěvek SMO na navýšení kapacity je vypočten dle OPZ, kterou by SMO mělo financovat;
  • Centrum duševního zdraví – centrum je spádové, i ostatní obce by se měly na jeho financování spolupodílet, proto je navrženo zachovat dotaci na úrovni roku 2023;
  • chráněné zaměstnávání – sjednocena výše dotací dle dotačního programu, ve kterém je uvedeno, že SMO služby podpoří z rozpočtu částkou 25.000,00 Kč na 1 úvazek pro osobu se zdravotním znevýhodněním. Na základě plánovaných počtů úvazků uvedených v žádostech o dotaci na rok 2004 došlo oproti letošnímu roku ke snížení dotace;

Charita Opava

  • pečovatelská služba – dotace navýšena, protože od nového roku přijmou pečovatelku na DPP;
  • hospicová péče – navýšení dotace – jedná se o jedinečnou související službu pro klienty v terminálním stadiu života, která má 1. prioritu ve financování SMO;
  • chráněné bydlení – v případě bydlení pro osoby se zrakovým postižením došlo k navýšení dotace kvůli rozvoji kapacity o 0,4 úvazků sociálního pracovníka. U bydlení pro osoby s duševním onemocněním byly prostředky přesunuty ze zrušené služby následné péče a s tím došlo rovněž k přesunu 13 lůžek;
  • chráněné dílny – sjednocena výše dotací dle dotačního programu, ve kterém je uvedeno, že SMO služby podpoří z rozpočtu částkou 25.000,00 Kč na 1 úvazek pro osobu se zdravotním znevýhodněním;
  • poradenství – kapacita poradny byla navýšena o personál ze zrušené krizové pomoci. Spolu s tímto krokem byla také přesunuta podpora SMO ze zaniklé krizové pomoci na odborné sociální poradenství, čímž vznikla možnost rozšíření činností poradny (internetové a rodinné poradenství);
  • klub pro seniory – jedná se o potřebnou související službu, které byla navýšena dotace (v průměru o 10.000,00 Kč);
  • ostatní služby Charity Opava – mírné navýšení dotace oproti letošnímu roku s ohledem na OPZ;

Krizové centrum Ostrava, z.s.

  • v rámci terénní formy dojíždějí zaměstnanci žadatele, v případě krizových situací, do Opavy a jsou navázáni na složky integrovaného záchranného systému. Dle doporučení MSK by obce měly tuto službu financovat částkou 50.000,00 Kč;

JINAK, z.ú.

  • dotace ponechána na úrovni roku 2023, protože v současné době ještě není znám způsob financování služeb zařazených do Individuálního projektu MSK. Další vývoj se bude odvíjet od MSK;

KAFIRA o.p.s.

  • dotace ponechána na úrovni roku 2023, protože v současné době ještě není znám způsob financování služeb zařazených do Individuálního projektu MSK. Další vývoj se bude odvíjet od MSK;

Krizové a kontaktní centrum „Pod slunečníkem“ o. p. s.

  • SMO již dlouhodobě vyplácí vyšší dotaci, než je doporučený podíl OPZ, proto je podporu doporučeno již dále nenavyšovat, ale udržovat na úrovni roku 2023;

MIKASA z.s.

  • dotace mírně navýšena oproti roku 2023 s ohledem na potřebnost služby pro klienty s poruchami autistického spektra a nárůst klientů na území SMO;

OASA nezisková, o.p.s.

  • pečovatelská služba – plánují navýšit úvazek pečovatelky, proto byla dotace navýšena tak, aby odpovídala podílu OPZ na daný úvazek;
  • domov se zvláštním režimem – navýšení dotace s ohledem na srovnání příspěvků ze SMO na lůžko pro pobytové služby pro seniory;

Opavskem bez bariér, z.s.

  • snahou je navýšit částky pro všechny poskytovatele souvisejících služeb ve sjednocené výši (v průměru o 10.000,00 Kč), organizace rozšířila své aktivity (EuroKlíč, klubová činnost);

Sdružení zdravotně postižených v ČR, z.s. - Územní sdružení Opava

  • snahou je navýšit částky pro všechny poskytovatele souvisejících služeb ve sjednocené výši (v průměru o 10.000,00 Kč);

Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých České republiky, zapsaný spolek - Oblastní odbočka OPAVA

  • obě služby mají celorepublikovou působnost, snahou bylo dotace zachovat přibližně ve stejné výši jako v letošním roce;

Slezská diakonie

  • raná péče – dotace mírně navýšena oproti roku 2023, protože se jedná o potřebnou, terénní službu pro děti s poruchou autistického spektra, které jsou na území města Opavy stále nedostatečně zabezpečeny. Navýšením dotace může poskytoval přijmout nové rodiny ze SMO v pořadníku. Služba je celokrajská a má mnoho mimoopavských klientů, proto je doporučeno, aby se na jejím spolufinancování více podílely i okolní obce;

Slezský spolek stomiků Opava

  • snahou je navýšit částky pro všechny poskytovatele souvisejících služeb ve sjednocené výši (v průměru o 10.000,00 Kč);

Společnost pro ranou péči, pobočka Ostrava

  • dotace mírně navýšena oproti roku 2023 s ohledem na počet kontaktů na území SMO;

Spolu pro rodinu, z. s.

  • navýšení dotace z důvodu nedosažení podílu oprávněné provozní ztráty, který by město mělo v ideálním případě financovat; 

Svaz tělesně postižených v České republice z. s., okresní organizace Opava

  • snahou je navýšit částky pro všechny poskytovatele souvisejících služeb ve sjednocené výši (v průměru o 10.000,00 Kč);

Svaz tělesně postižených v České republice z. s., místní organizace Opava 7

  • navržena podpora pobočky svazu pro tělesně postižené pro Opava-Jaktař, vzhledem k množství aktivit, které vykonávají. Součet dotace pro oba opavské svazy je navržen tak, aby celkově nepřesáhl částku 50.000,00 Kč, kterou související služby (svazy, kluby) mohou z rozpočtu SMO dle podmínek dotačního programu obdržet;

Vila Vančurova o.p.s.

  • navýšení dotace pobytových služeb pro seniory – srovnání dotace z rozpočtu SMO na lůžko;
  • odlehčovací služba – snížení dotace z důvodu nižšího požadavku organizace.

Seznam podpořených projektů je přílohou č. 1 materiálu a zároveň bude tvořit nedílnou přílohu usnesení zastupitelstva.

Seznam nepodpořených projektů je přílohou č. 2 materiálu a zároveň bude tvořit nedílnou přílohu usnesení zastupitelstva.

 

Součástí předkládaného materiálu a návrhu usnesení jsou vzory smluv o poskytnutí účelové dotace z rozpočtu statutárního města Opavy - příloha č. 3, příloha č. 4, příloha č. 5, příloha č. 6 a příloha č. 8 materiálu.

S ohledem na opakované připomínky příjemců dotace a také na základě zkušeností získaných z realizovaných kontrol formálních náležitostí závěrečného vyúčtování dotací za předchozí období byly administrátory dotačního programu provedeny změny.

Výčet zásadních změn podmínek vzorové smlouvy SOCIÁLNÍ A SOUVISEJÍCÍ SLUŽBY 2024:

  • z důvodu vystavování daňových dokladů převážně v elektronické podobě a s ohledem na povinnost příjemce dotace vést oddělenou evidenci celého realizovaného projektu, není příjemce povinen označovat originály účetních dokladů o uznatelných nákladech projektu číslem projektu, pod kterým je u poskytovatele evidován,
  • z přílohy „Seznam všech účetních dokladů o uznatelných nákladech projektu alespoň částečně hrazených z dotace“, který příjemce předkládá v rámci závěrečného vyúčtování, dochází k vypuštění údajů „celková částka za účetní doklad“ a „datum úhrady dokladu“. Důvodem je obtížné získávání uvedených údajů z účetního software některých příjemců dotace. Navržená úprava povede k výraznému zjednodušení a urychlení zpracování závěrečného vyúčtování dotace. Současně bude příjemce dotace povinen v rámci závěrečného vyúčtování předkládat čestné prohlášení o úhradě účetních dokladů v termínu uvedeném ve smlouvě,
  • v případě, že projekt zahrnuje drobný dlouhodobý hmotný nebo nehmotný majetek, je příjemce dotace povinen doložit kopii vnitřního účetního předpisu (např. směrnice, pokynu nebo rozhodnutí statutárního orgánu apod.) upravujícího výši ocenění majetku,
  • umožnění přesunu čerpání dotace mezi provozními a osobními náklady ve výši 50.000,-Kč.

Pro úplnost uvádíme, že výše uvedené změny podmínek Smlouvy o poskytnutí účelové dotace z rozpočtu statutárního města Opavy na rok 2024 byly projednány s vedoucí oddělení kontroly a následně předloženy ke schválení všemi dotčenými odbory v systému Ginis.

Předložené vzorové smlouvy budou uzavírány s jednotlivými úspěšnými žadateli o dotaci, v prostředí GINIS budou schváleny tzv. „minicestou“. Přiložené tabulky obsahují náležitosti pro uzavření smluv, a proto již nebudou předkládány k projednání a následnému schválení samosprávným orgánům města.

Přiložené tabulky obsahují náležitosti pro uzavření smlouvy, a proto již nebudou předkládány ke schválení RMO a ZMO.

Kompletní přehled projektů včetně výsledků hodnocení a hypertextových odkazů na jednotlivé žádosti o dotaci je přílohou č. 9 tohoto materiálu.

Rada statutárního města Opavy na svém 32. zasedání dne 29. 11. 2023 doporučila Zastupitelstvu statutárního města Opavy uvedený materiál schválit.

Z důvodu objemnosti materiálu jsou některé přílohy pouze v elektronické podobě.

Přílohy:
Příloha č.1: Navrh_na_poskytnuti_dotace_SOCIALNI_A_SOUVISEJICI_SLUZBY_2024.pdf
Příloha č.2: Navrh_na_neposkytnuti_dotace_SOCIALNI_A_SOUVISEJICI_SLUZBY_2024.pdf
Příloha č.3: MMOPP00MXHYY_MSK.pdf
Příloha č.4: MMOPP00MXHHB_MPSV.pdf
Příloha č.5: MMOPP00MXHI6_souvisejici_sluzby.pdf
Příloha č.6: MMOPP00MXHJ1_de_minimis.pdf
Příloha č.7: MMOPP00MXHJ1_CP_de_minimis.pdf
Příloha č.8: MMOPP00MXHKW_vyrovnavaci_platba.pdf
Příloha č.9: TABULKA_hodnoceni_projektu_2024_(priloha_bez_hypertextovych_odkazu).xlsx
Příloha č.10: Program_SOCIÁLNÍ A SOUVISEJÍCÍ SLUŽBY_2024.pdf
Příloha č.11: Zapis_Komise_pro_komunitni_plan_a_socialni_veci.pdf