Dne: |
22. 6. 2015 |
Bod programu: |
16/7 |
||
|
|||||
|
|||||
Věc: |
Členství v Řídícím výboru Integrované teritoriální investice |
||||
Důvod předložení: |
Schválení členství zástupce Statutárního města Opavy v Řídícím výboru Integrované teritoriální investice |
||||
Zpracoval: |
Ing. Martina Heisigová, vedoucí odboru rozvoje města a strategického plánování |
||||
Předkládá: |
Mgr. Dalibor Halátek, náměstek primátora |
||||
Projednáno: |
RMO dne: 13. 5. 2015 |
||||
Požadavek na úpravu rozpočtu:
|
NE
|
||||
|
|||||
Návrh usnesení: |
|||||
|
Zastupitelstvo města |
||||
|
|
pověřuje
|
|||
|
a) |
Bc. Martina Vítečka, primátora města, k zastupování Statutárního města Opavy v Řídícím výboru Integrované teritoriální investice pro ostravskou aglomeraci 2014-2020
|
|||
|
b) |
Mgr. Dalibora Halátka, náměstka primátora, k zastupování Statutárního města Opavy v Řídícím výboru Integrované teritoriální investice pro ostravskou aglomeraci 2014-2020 v době nepřítomnosti primátora |
|||
Důvodová zpráva |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
V roce 2014 začalo pro Českou republiku další programové období z pohledu čerpání finančních prostředků ze zdrojů Evropské unie. V souvislosti s přijetím nových legislativních návrhů v oblasti kohezní politiky pro období 2014 – 2020 ze strany Evropské komise (říjen 2011) bylo nutné zahájit přípravu Moravskoslezského regionu na implementaci strukturálních fondů v nadcházejícím programovém období. Cílem je připravit odpovídající podmínky v Moravskoslezském kraji pro implementaci projektů v programovém období 2014 – 2020 s aplikací přístupů a nástrojů podporovaných Evropskou komisí.
Jedním z nových integračních nástrojů je „Integrovaná teritoriální investice“ (dále jen „ITI“). Jedná se nástroj vedoucí k integrované realizaci územních strategií v regionech. V našem případě se jedná o řešení území ostravské aglomerace, do které spadá i Statutární město Opava. Myšlenka ITI spočívající v realizaci projektů spolufinancovaných z operačních programů ČR při sloučení finančních zdrojů z několika prioritních os těchto programů, byla přijata Statutárním městem Opava prostřednictvím schválení Memoranda o spolupráci a spolufinancování přípravy územní investice pro území ostravské aglomerace usnesením č. 294/15 ZM 12 dne 10. 12. 2012.
Proces přípravy na realizaci ITI ostravské aglomerace se v současné chvíli dostal do fáze zpracování konkrétní strategie rozvoje aglomerace, která bude zahrnovat požadavky na finanční alokace z jednotlivých operačních programů ČR vážících se pouze na projektové záměry realizované v rámci ITI. Strategie tak umožní čerpání finančních prostředků ze zdrojů Evropských strukturálních a investičních fondů v programovém období 2014+ směřujících pouze do území ostravské aglomerace v rámci definovaných strategických cílů a to:
Tabulka 1: Strategické cíle a prioritní oblasti ITI
Odhadovaná absorpční kapacita dnes však překračuje navrhovanou alokaci v aktuálních verzích operačních programů v rozsahu definovaném tabulkou:
Tabulka 2: Přehled absorpční kapacity ITI (zdroj: Úřad Regionální rady)
Aktuálně verzi návrhu strategie ITI ostravské aglomerace je umístěna na webových stránkách zpracovatele Regionální rady Moravskoslezsko na odkazu http://www.rr-moravskoslezsko.cz/eu2014/strategie-iti-k-pripominkam. Vzhledem k tomu, že k datu předložení tohoto bodu stále není známá finální metodika řídících orgánů operačních programů pro tvorbu jednotlivých strategií, je pravděpodobné, že konečná verze strategie bude předložena ke schválení v zastupitelstvech jednotlivých členů ITI v září 2015.
Pro zajištění kontinuálního procesu tvorby strategie a přijetí konečného rozhodnutí především o celkové alokaci pro jednotlivé strategické cíle ITI, je nezbytně nutné sestavit Řídící výbor Integrované teritoriální investice pro ostravskou aglomeraci 2014-2020 (dále jen „ŘV ITI“), který představuje rozhodující platformu správního uspořádání ITI a je složen ze zástupců měst, kraje, venkova, akademické a podnikatelské sféry. Složení ŘV ITI je součástí přílohy č. 2. Úlohou ŘV ITI je zajištění řádného průběhu realizace ITI. Dále je v jeho pravomoci rozhodování o souladu předložených integrovaných projektů s integrovanou strategií a tím rozhodování o projektech, které budou financovány právě v rámci nástroje ITI. Dále bude tento orgán dohlížet nad plněním strategie a případně schvalovat její změny.
Na základě výše uvedeného lze konstatovat, že účast Statutárního města Opavy v ŘV ITI je příležitostí pro zajištění finančních prostředků pro financování projektových záměrů města v nacházejícím období.
Projednání členství jednotlivých statutárních měst ostravské aglomerace (pověření k zastupování člena vedení v ŘV ITI) je v současné chvíli předkládáno na jednání v orgánech konkrétní měst – signatářů Memoranda viz příloha č. 1 této důvodové zprávy.
V Opavě dne 18. 5. 2015
Jméno a příjmení zpracovatele: Ing. Martina Heisigová, vedoucí odboru rozvoje města a strategického plánování
Podpis zpracovatele:
Počet příloh: 3
Příloha č. 1: Memorandum o spolupráci a spolufinancování přípravy integrované územní investice pro území ostravské aglomerace Příloha č. 2: Návrh složení Řídícího výboru Integrované teritoriální investice Příloha č. 3: Základní informace o Integrované teritoriální investici ostravské aglomerace |