Dne:

22. 6. 2015

Bod programu:

18/7

 

 

 

 

Věc:

Plán udržitelné městské mobility Opava

Důvod předložení:

seznámení se zpracovaným dokumentem

Zpracoval:

Ing. arch. Zdeněk Bendík, vedoucí OHA a ÚP

Předkládá:

Mgr. Dalibor Halátek, náměstek primátora SMO

Projednáno:

RMO dne 27. 5. 2015

Požadavek na úpravu rozpočtu:

 

NE

 

 

 

Zastupitelstvo města

 

 

 

schvaluje

 

 

 

 

dokument Plán udržitelné městské mobility Opava

 


 


Důvodová zpráva

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hlavním úkolem zadání je prověření a navržení přírodě blízkých protipovodňových opatření na území města Opavy o celkové výměře 9 054 ha v ploše povodí, na tocích a v nivách, posouzení možnosti revitalizace vodních toků, zvýšení retenční schopnosti krajiny, omezení rizika eroze zemědělské půdy, krajinnou a ekosystémovou diverzitu, ochranu a obnovu přirozených odtokových poměrů.

 

 

Předmětem zpracování studie je návrh trasy nové obousměrné místní komunikace včetně společné stezky pro pěší a cyklisty s napojením na silnici I/56 (ul. Hlučínská) v prostoru stávajícího napojení Nákupního parku Opava, dále vedoucí jižním směrem k podnikatelským areálům na ul. Holasická a Kolofíkovo nábřeží a umožňující rovněž vhodné pěší a cyklistické propojení v území.

Připojení nové komunikace na silnici I/56 je nutno řešit komplexně v návaznosti na dopravní připojení nákupního parku, které v současné době svým jednosměrným uspořádáním bez světelné signalizace vykazuje ve špičkových hodinách známky přetížení, takže je omezována dopravní obsluha hromadnou dopravou. Návrh nové křižovatky bude vycházet rovněž z potřeby zajištění bezkolizního průjezdu cyklistů ve směru Opava – Malé Hoštice i ve směru severojižním a bude zpracováno dopravně inženýrské posouzení. Bude respektována návaznost na výhledovou okružní křižovatku tzv. Kateřinského uzlu přeložky silnice I/11 v rámci výstavby severního obchvatu města Opavy.

Směrový návrh trasy nové komunikace bude vycházet z konceptu nového územního plánu města Opavy, ve kterém jsou návrhové plochy bydlení vymezeny dle platného záplavového území řeky Opavy a jeho aktivní zóny.  Variantní návrhy trasy budou vycházet z potřeby zajištění dopravní obslužnosti stávající i návrhové bytové zástavby s ohledem na její minimální zatížení negativními vlivy dopravy a dále z potřeby napojení podnikatelských areálů v jižní části území. Při směrování trasy budou maximálně využity možnosti jejího vedení v pozemcích ve vlastnictví SMO, popřípadě ČR a zváženy možnosti případných vhodných směn. 

Bude vyřešeno odvodnění komunikace a ochrana dotčených sítí technické infrastruktury včetně návrhu vyvolaných přeložek na základě projednání se správci jednotlivých inženýrských sítí.

 

 

 

Na základě smlouvy o dílo, uzavřené dne 14.10.2013 zpracovala společnost UDIMO spol. s r.o. dokument Plán udržitelné městské mobility Opava (dále jen PUMM), který je pilotním projektem v České republice a je spolufinancován Evropskou unií v rámci Regionálního operačního programu NUTS II Moravskoslezsko.

 

Důvodem zpracování je nutnost vytvořit na území města trvale udržitelný dopravní systém založený na nových principech plánování a zajišťující základní podmínky pro udržitelnou mobilitu - vytváření bezpečného a zdravého veřejného městského prostoru pro obyvatele, regulaci nárůstu individuální automobilové dopravy vhodným uspořádáním dopravního prostoru, organizací dopravy a vlivem        na změnu dopravního chování obyvatel města.

 

Při zpracování dokumentu byly dodrženy základní principy plánování udržitelné městské mobility:

-  Participační přístup se zapojením občanů, zainteresovaných partnerů a politiků, ve všech fázích projektu probíhaly pracovní schůzky a veřejná projednání.

-  Závazek pro udržitelnost s cílem optimalizovat dělbu přepravní práce ve prospěch udržitelné       a ekologické dopravy, zkvalitněním dopravy hromadné, cyklistické a pěší.

-  Integrovaný přístup zahrnující řešení všech druhů a forem dopravy – osobní, nákladní, hromadná, motorizovaná, nemotorizovaná, statická.

-  Jasné vize a měřitelné cíle se stanovením konkrétních cílů a jejich měřitelných indikátorů.

 

V rámci prací na dokumentu byly zpracovány a projednány 3 části - strategická část, stanovující plánovanou vizi budoucnosti města, zajištěnou strategickými cíly, ke kterým jsou přiřazena opatření pro jejich naplnění. Následující analytická část zhodnotila stávající stav území města z hlediska dopravní infrastruktury a mobility a stanovila prognózu vývoje. Závěrečná návrhová část obsahuje konkrétní aktivity, vedoucí ke splnění stanovených cílů a zlepšení dopravní situace města, které jsou plánovány až do r. 2030.

 

Závaznou částí dokumentu je Akční plán PUMM Opava na roky 2016 – 2020, obsahující návrhy staveb a jejich finanční nároky na rozpočet města.

 

Schválení závazného dokumentu PUMM Opava řešícího dopravní politiku města Opavy, politickou reprezentací Statutárního města Opava, zajistí kontinuální proces naplňování zvolené strategie města, vytvářející podmínky pro zkvalitnění života ve městě. Tento dokument rovněž bude důležitým podkladem, pro čerpání externích finančních zdrojů z dotačních titulů EU, ČR a dalších.

 

Vzhledem k rozsáhlosti řešené problematiky a objemu zpracovaného dokumentu bylo zpracováno stručné manažerské shrnutí včetně Akčního plánu na roky 2016 – 2020.

 

Kompletní dokument PUMM a manažerské shrnutí byly v elektronické verzi přílohami zpracovaného materiálu pro jednání Rady města Opavy dne 27.5.2015, kde bylo doporučeno předložení Zastupitelstvu města. 

    

V Opavě dne 8. 6. 2015

Jméno a příjmení zpracovatele: Ing. arch. Zdeněk Bendík

                                                vedoucí odboru hlavního architekta a územního plánu MMO

 

Podpis zpracovatele:                           

 

 

Příloha č. 1 : manažerské shrnutí dokumentu Plán udržitelné městské mobility Opava včetně Akčního plánu na roky 2016 – 2020

Příloha č. 2: dokument Plán udržitelné městské mobility Opava  je dostupný na webu http://mobilita-opava.cz/