|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dne: |
25. dubna 2016 |
Bod programu: |
21/14 |
||||||||
|
|||||||||||
Věc: |
Zřízení druhého stupně základní školy při základní škole Nový svět, Opava |
||||||||||
Důvod předložení: |
Požadavek rodičů na zřízení druhého stupně ZŠ |
||||||||||
Zpracoval: |
Ing. Andrea Štenclová, vedoucí oddělení správy a financování školství pověřena řízením odboru školství Ing. Milada Pazderníková, ředitelka Základní školy Nový svět, Opava |
||||||||||
Předkládá: |
Josef Stiborský, náměstek primátora |
||||||||||
Projednáno v RMO: |
RMO dne: 13.04.2016
|
||||||||||
Požadavek na úpravu rozpočtu: |
NE |
Návrh usnesení:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||
|
Zastupitelstvo města |
||||||||||
|
|
schvaluje/neschvaluje |
|||||||||
|
|
zřízení druhého stupně základní školy při Základní škole Nový svět, Opava, příspěvková organizace |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Důvodová zpráva |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dne
22. června 2010 usnesením č. 512/27 ZM 10 schválilo Zastupitelstvo města
záměr zřízení Základní
škola Nový svět, Opava byla na základě rozhodnutí ZMO usnesením č. 144/08 ZM
11
Rodiče
žáků kvitovali záměr zřídit prvostupňové vzdělávání dle pedagogiky Montessori.
Silným argumentem pro zřízení alternativního prvního stupně základní školy
bylo právě přesvědčení rodičů
Přes
výše uvedené, někteří rodiče spolku Montessori Opava apelují na vedení
Statutárního města Opavy, aby souhlasilo se zřízením druhého stupně Základní
školy Nový svět, a žáci byli na druhém stupni nadále vzděláváni
v systému Montessori – viz Příloha č. 1 a 2. Hlavním důvodem je
skutečnost,
Vzhledem
k závažnosti rozhodnutí je nezbytné objektivně zhodnotit všechny
podmínky, překážky, klady
V ČR je v současné době celkem 32 škol, ve kterých probíhá Montessori vzdělávání.
· Pouze 4 základní školy z celkového počtu 32 nabízí žákům možnost pokračovat v systému Montessori vzdělávání také na druhém stupni. · Valná většina Montessori škol existující v ČR již téměř 2 desetiletí nezřídila druhostupňové základní vzdělávání. ·
Ve všech 4 existujících případech s 2. stupněm na ZŠ se
jedná o relativně velké školy,
Aktuální počet žáků na Základní škole Nový svět – školní rok 2015/2016:
·
Z celkového počtu 62 žáků má 37 žáků trvalé bydliště ve
Statutárním městě Opava,
Při
zřízení druhého stupně vzdělávání je nutné vyhodnotit podmínky, které hrají
důležitou roli · organizaci výuky, · potřebné prostory a velikost školy, · finanční zabezpečení ·
a personální zabezpečení.
Organizace výuky
a) Vzhledem k tomu, že se jedná o alternativní způsob
výuky a v každém ročníku je jiný počet žáků,
V tabulce
je uveden průměrný počet žáků na třídu za předpokladu, že by všichni žáci
po prvním stupni pokračovali ve vzdělávání na druhém stupni, tzn., že
by žádný ze současných žáků
Počty žáků ve třídě stanovuje Vyhláška č. 48/2005 Sb. – o základním vzdělávání a plnění povinné školní docházky § 4 odst.1, který zní: „Školy mají nejméně 17 žáků v průměru na jednu třídu.“
V případě,
že by došlo k přestupu žáků na jinou základní školu nebo víceleté
gymnázium a průměrný počet by klesl pod 17 žáků, musí zřizovatel povolit
výjimku z nejnižšího počtu a současně garantovat,
Nízká naplněnost ve třídě, zpravidla pod 20 žáků, kdy škola nemá povolenou výjimku, je častou příčinou nevyrovnání se s normativním způsobem financování ze SR a organizace tak musí vzniklý deficit pokrýt z jiných zdrojů.
b) Montessori
pedagogika je postavena na principu věkové heterogenity, spojování
smíšených ročníků
Školy, které druhý stupeň již provozují,
obcházejí výše uvedené ustanovení. Vymezí pro každý ročník jednu
kmenovou třídu, každé třídě stanoví rozvrh hodin, ale přesto spojí hodiny
v těchto třídách – „opírají se“ o § 5 odst. 3 vyhlášky č. 48/2005
Sb.: (3) V souladu se školním vzdělávacím programem lze na výuku některých
předmětů dělit třídy na skupiny, vytvářet skupiny žáků ze stejných nebo
různých ročníků
Potřebné prostory a velikost školyProstorové požadavky školy nutné k řádnému zajištění vzdělávání: 1.stupeň ZŠ – optimální stav Vycházíme z kapacity 100 žáků školy a 80 žáků školní družiny na 1. stupni.
2.stupeň ZŠ – předpoklad
Odbor školství posoudil reálné prostorové kapacity škol a školských zařízení a z provedeného šetření vyplývá, že budovy základních škol zřizovaných Statutárním městem Opava nenabízí v současné době volné prostorové kapacity a Statutární město Opava nedisponuje prostory, které by splňovaly hygienické podmínky pro výuku a vzdělávání a umožnily tak zajistit bezpečné a kvalitní vzdělávání.
Z důvodů nedostatku volných prostor, by bylo nutné zajistit pronájem v některé vhodné budově v majetku Moravskoslezského kraje. Vzhledem k tomu, že doposud nevíme o konkrétní vhodné budově, nemůžeme předložit vyčíslené náklady, které by pronájem představoval.
Pro představu uvádíme současné
náklady školy. Základní škola Nový svět, sídlí v budově Slezského
gymnázia, kde má pronajaty 3 učebny. Ve školním roce 2016/2017, dojde
k rozšíření pronajatých prostor v souvislosti se zřízením třídy 5.
roč. Předpokládané náklady na pronájem 5 tříd budou činit
Finanční zabezpečení – zvýšení nákladůNemalou finanční částku by tvořily náklady spojené s · pronájmem budovy ·
vybavením tříd 2. stupně (lavice, židle, regály, tabule,
koberce, šatní skříňky, skříně a skříňky · vybavení laboratoří, dílen, cvičné kuchyně a zahrady, · finanční prostředky na úhradu věcné režie.
Kromě běžných provozních výdajů
by bylo nezbytné počítat v případě nízké naplněnosti tříd
Personální zabezpečeníNa 2. stupni vzdělávání
Montessori metodou působí jako kmenoví pedagogové školy vždy zástupci
V případě potřeby je
přizýván odborník z praxe (např. chemik) - neučitel, který však nemůže
vykonávat přímou pedagogickou činnost, neboť mu to zákon č. 563/2004
Sb., o pedagogických pracovnících,
Z uvedené situace je
zřejmé, že valná část předmětů je vyučována kmenovými pedagogy
neaprobovaně. Tato skutečnost je nežádoucí, protože nezajistí kvalitní
vzdělávání, o které nám při vzniku ZŠ Nový
svět (1. stupně) šlo a za které dle § 164 odst. 1 c) zákona
Pokud
by i přes uvedené argumenty mělo dojít ke zřízení 2. stupně Montessori
s účinností od školního roku 2017/18, bylo by nutné dodržet § 146 odst.
1 školského zákona, který zní: “Žádost o zápis školy nebo
školského zařízení do rejstříku škol a školských zařízení pro následující
školní rok se podává
Žádost musí mimo jiné obsahovat náležitosti, které nejsou zajištěny:
Stanovisko Ing. Milady Pazderníkové, ředitelky Základní školy Nový svět, Opava, příspěvková organizace:
Vyjádření k návrhu doc. Dr. phil. Veroniky Kotůlkové
Varianta A – 1. – 9. r. stávající ZŠ
Nesouhlasné stanovisko opírám o tyto argumenty: 1. Nezajištěny prostorové, personální a materiální podmínky. 2. Vysoká finanční náročnost, která by způsobila nedostupnost vzdělávání mnohým rodinám (školné). Vysoké náklady zřizovatele na dofinancování přímých nákladů (mezd) při nízkém počtu žáků v ročníku. 3. Nemožnost dodržet platné právní předpisy pro veřejné (státní) školství. 4. V ČR nejsou dosud zkušenosti se školami s pouze Montessori třídami – vysoké riziko, viz tabulka Ing. Štenclové. 5. První stupeň není dosud stabilizován, je nezbytné jej „ukotvit“. 6. Negarantované počty žáků mající zájem o vzdělávání na 2. stupni ZŠ. 7. Finančně a legislativně neobhajitelné, ve vztahu k udržitelnosti značně problematické.
Varianta B – privatizace příspěvkové organizace
Nesouhlasím z těchto důvodů: 1. Reálná hrozba zániku ZŠ z důvodu finanční náročnosti a nezkušenosti žadatelky s řízením školy. 2. Nelze akceptovat variantu transformace na soukromou školu u žáků, jež rodiče zapsali a umístili na veřejnou (státní) školu. 3. Nulová garance zachování stávajících příspěvků rodičů na vzdělávání, nově školného. Z toho plynoucí nedostupnost vzdělávání pro běžnou populaci Opavy. 4. Neexistence kvalifikovaného pedagogického sboru a vhodných prostor.
5. Nemožnost zachování tarifních platů učitelů (u soukromých subjektů se jedná o smluvní mzdu). Praxe v soukromých školách uvedenou situaci dokládá. V připravovaném kariérním řádu mají učitelé možnost ve veřejné škole získat zařazením do 3. kariérního stupně nárokový příplatek k tarifnímu platu 5 tis./měsíc. 6. Při zachování stávající výše plateb – školného, ze strany rodičů, nelze profinancovat náročný provoz organizace. Uváděné finanční prostředky žadatelky neodpovídají skutečnosti. 7. Předkládaný „projekt“ je zaměřen na cílový stav, aniž by předložil dílčí strategické kroky vedoucí k požadovanému výsledku.
Stanovisko odboru školství k předloženým materiálům doc. Dr. phil. Veroniky Kotůlkové
Materiál projekt „S Montessori do devítky“ – viz Příloha č. 1 – je plný nepřesností, pro příklad uvádíme vybrané: a) Tabulka:
· Nepřesnost ve výši sponzorských darů - za předpokladu, že bude zachována nastavená výše sponzorských darů, nelze očekávat příjem ve výši 1.066.000 Kč, kterou uvádí autorka projektu v tabulce výše. Spolek ve školním roce 2016/2017 vybere dary pouze ve výši 673.000,00 Kč, což je o cca 393.000 Kč méně, než uvádí autorka v projektu. ·
Při současných příjmech spolku ve výši cca 600.000 Kč dostačují
sponzorské dary na dokrytí · V přehledu očekávaných finančních prostředků autorka projektu v tabulce vůbec nevyčíslila normativně stanovené finanční prostředky na zajištění provozu školní družiny, která je nedílnou součástí vzdělávání v základní škole. · Dále není zřejmé, proč financování mzdových prostředků na druhém stupni dle tabulky by vůbec nebylo hrazeno ze spolku. Tato situace by nemohla nastat, neboť plné financování druhého stupně jen ze státního rozpočtu není možné.
b) Rozpor v požadovaném počtu učeben - v úvodu varianty A, autorka požaduje 10 učeben, dále v tabulce „Zajištění prostor – potřeby učeben při plánovaném obsazení 1. -9. třídy“ uvádí dvojnásobný počet učeben, který dále nezahrnuje sklad pomůcek, kabinety a venkovní učebny.
c) Varianta B – plně se ztotožňujeme se stanoviskem Ing. Pazderníkové. Tato varianta je velice náročná na realizaci a vzhledem k nepřipravenosti, absolutně nereálná.
V materiálu „Montessori 2. stupeň v Opavě: dotazníkové šetření“ – viz Příloha č. 2 - opět nacházíme mnoho rozporů: ·
Na dotazník odpovědělo 61 rodin (současný počet žáků 62),
z toho 55 dětí z 1. stupně ·
Autorka dále uvádí, že o 2. stupeň Montessori vzdělávání
v Opavě se zajímají i rodiče, jejichž děti chodí na 1. stupeň Montessori
školy v jiných městech bez návazného 2. stupně (Krnov, Bohumín).
Nemůžeme posoudit, zda tento zájem vyplynul také z dotazníkového šetření
·
Zájem rodičů nelze dle našeho názoru v tak dlouhé časové
linie predikovat ani na základě výsledků dotazníkového šetření, nehledě na
to, že hovoříme např. o počtu 4 žáků s nástupem
Dne 5. dubna 2016 proběhlo
jednání komise Rady Statutárního města Opavy pro výchovu, vzdělávání
Komise Rady Statutárního města Opavy pro výchovu, vzdělávání a prevenci kriminality nedoporučila zřízení druhého stupně při Základní škole Nový svět, Opava.
Závěr
Na základě všech výše
uvedených podkladů odbor školství zřízení druhého stupně
V Opavě dne 13. dubna 2016 Jméno a příjmení zpracovatele: Ing. Andrea Štenclová, Ing. Milada Pazderníková Podpis zpracovatele:
Počet příloh:2 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Příloha č. 1: Materiál Spolku Montessori - Projekt „S Montessori do devítky“ Příloha č. 2: Materiál Spolku Montessori – Výsledky dotazníkového šetření
|