Dne:

25. dubna 2016

Bod programu:

21/14

 

Věc:

Zřízení druhého stupně základní školy při základní škole Nový svět, Opava

Důvod předložení:

Požadavek rodičů na zřízení druhého stupně ZŠ

Zpracoval:

Ing. Andrea Štenclová, vedoucí oddělení správy a financování školství pověřena řízením odboru školství

Ing. Milada Pazderníková, ředitelka Základní školy Nový svět, Opava

Předkládá:

Josef Stiborský, náměstek primátora

Projednáno v RMO:

RMO dne: 13.04.2016

 

Požadavek na úpravu rozpočtu:

NE

 

Návrh usnesení:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zastupitelstvo města

 

 

schvaluje/neschvaluje

 

 

zřízení druhého stupně základní školy při Základní škole Nový svět, Opava, příspěvková organizace


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Důvodová zpráva

 

Dne 22. června 2010 usnesením č. 512/27 ZM 10 schválilo Zastupitelstvo města záměr zřízení
Základní školy Nový svět, Opava, příspěvková organizace s účinností od 1. září 2011.  Záměrem bylo rozšíření vzdělávací nabídky v Opavě o alternativní 1. stupeň základní školy, který bude uplatňovat Montessori pedagogiku. V materiálu pro ZMO bylo uvedeno, že „ Pedagogika Marie Montessori se vyvíjí již celé staletí. Tvoří ucelený a propracovaný vzdělávací systém, plně koresponduje s moderními psychologickými teoriemi vývojových potřeb a senzitivních období dětského věku, kdy děti přecházení na 2. stupeň bez adaptačních potíží.“

Základní škola Nový svět, Opava byla na základě rozhodnutí ZMO  usnesením č. 144/08 ZM 11
ze dne 12. prosince 2011 zřízena až k 1. září 2012 vzhledem k náročnosti související s metodickou
a didaktickou přípravou výuky metodou Marie Montessori a s cílem její udržitelnosti. Odbor školství požádal o odložení zřízení školy o jeden školní rok. Odložení termínu bylo schváleno ZMO
dne 21. února 2011 usnesením č. 49/03 ZM 11.

 

Rodiče žáků kvitovali záměr zřídit prvostupňové vzdělávání dle pedagogiky Montessori. Silným argumentem pro zřízení alternativního prvního stupně základní školy bylo právě přesvědčení rodičů
o bezproblémovém přechodu žáků na gymnázium nebo druhý stupeň „běžné“ základní školy
a rychlé adaptaci žáků na standardní systém vzdělávání.

 

Přes výše uvedené, někteří rodiče spolku Montessori Opava apelují na vedení Statutárního města Opavy, aby souhlasilo se zřízením druhého stupně Základní školy Nový svět, a žáci byli na druhém stupni nadále vzděláváni v systému Montessori – viz Příloha č. 1 a 2. Hlavním důvodem je skutečnost,
že žáci Základní školy Nový svět ve školním roce 2016/2017 nastoupí do pátého ročníku.

 

Vzhledem k závažnosti rozhodnutí je nezbytné objektivně zhodnotit všechny podmínky, překážky, klady
a zápory. Odbor školství tyto podklady k rozhodnutí zpracoval, vyhodnotil a překládá zastupitelstvu města k posouzení.

 

V ČR je v současné době celkem 32 škol, ve kterých probíhá Montessori vzdělávání.

Počet samostatných škol

(pouze Montessori třídy)

Zřizovatel

Poskytovaný stupeň vzdělávání

1

obec (Opava)

1.-5.

14

soukromé zařízení 

1.-5.

 

Počet škol,

kde vedle běžných tříd jsou
i Montessori třídy

Zřizovatel

Poskytovaný stupeň vzdělávání

v běžných

třídách

Poskytovaný stupeň vzdělávání
v Montessori třídách

2

obec 

1.-5.

1.-5.

10

obec

1.-9.

1.-5.

4

obec

1.-9.

1.-9.

1

soukromé zařízení

1.-9.

1.-5.

 

 

 

·         Pouze 4 základní školy z celkového počtu 32 nabízí žákům možnost pokračovat v systému Montessori vzdělávání také na druhém stupni.

·         Valná většina Montessori škol existující v ČR již téměř 2 desetiletí nezřídila druhostupňové základní vzdělávání.

·         Ve všech 4 existujících případech s 2. stupněm na ZŠ se jedná o relativně velké školy,
které vedle třídy Montessori mají paralelně i několik klasických tříd v ročníku, na rozdíl od typické Montessori ZŠ Nový svět Opava. Jedná se o školy, které mají vzhledem k velikosti zajištěny dostatečné prostory, vysokou naplněnost tříd a personální obsazení.

 

  Aktuální počet žáků na Základní škole Nový svět – školní rok 2015/2016:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Základní škola

1. r.

2. r.

3. r.

4. r.

5. r.

1. - 5. r.

 

třídy

žáci

třídy

žáci

třídy

žáci

třídy

žáci

třídy

žáci

třídy

žáci

Nový svět Opava

1

21

1

15

0

10

1

16

0

0

3

62

 

·            Z celkového počtu 62 žáků má 37 žáků trvalé bydliště ve Statutárním městě Opava,
což představuje 60% žáků školy, zbývajících 40% jsou mimoopavští žáci.

 

Při zřízení druhého stupně vzdělávání je nutné vyhodnotit podmínky, které hrají důležitou roli
při zřízení tohoto typu vzdělávání. Jedná se především o:

·         organizaci výuky,

·         potřebné prostory a velikost školy,

·         finanční zabezpečení

·         a personální zabezpečení.

 

Organizace výuky

 

a) Vzhledem k tomu, že se jedná o alternativní způsob výuky a v každém ročníku je jiný počet žáků,
    nelze dopředu predikovat budoucí zájem o tento způsob vzdělávání.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Průměr

Školní rok

1. r.

2. r.

3. r.

4. r.

5. r.

6. r.

7. r.

8. r.

9. r.

na třídu

 

třídy

žáci

třídy

žáci

třídy

žáci

třídy

žáci

třídy

žáci

třídy

žáci

třídy

žáci

třídy

žáci

třídy

žáci

 

2015/16

1

21

1

15

0

10

1

16

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

20,66

2016/17

1

20

1

20

1

14

0

9

1

16

 

 

 

 

 

 

 

 

19,75

2017/18

1

20

1

20

1

20

1

14

0

9

1

16

 

 

 

 

 

 

19,80

2018/19

1

20

1

20

1

20

1

20

1

14

1

9

1

16

 

 

 

 

17,00

2019/20

1

20

1

20

1

20

1

20

1

20

1

14

1

9

1

16

 

 

17,36

2020/21

1

20

1

20

1

20

1

20

1

20

1

20

1

14

1

9

1

16

17,67



 

V tabulce je uveden průměrný počet žáků na třídu za předpokladu, že by všichni žáci po prvním stupni pokračovali ve vzdělávání na druhém stupni, tzn., že by žádný ze současných  žáků
nepokračoval ve studiu na víceletém gymnáziu a nenastoupil ke vzdělávání na jinou renomovanou základní školu např. se zaměřením na matematiku, sport, cizí jazyky apod.
a každoročně by muselo být přijímáno minimálně 20 žáků.
I přesto, že se jedná o nedosažitelný ideální stav, počty dětí se blíží k vyhláškou stanovenému průměrnému minimálnímu počtu žáků ve třídě.

 

Počty žáků ve třídě stanovuje Vyhláška č. 48/2005 Sb. – o základním vzdělávání a plnění povinné školní docházky § 4 odst.1, který zní: „Školy mají nejméně 17 žáků v průměru na jednu třídu.“

 

V případě, že by došlo k přestupu žáků na jinou základní školu nebo víceleté gymnázium a průměrný počet by klesl pod 17 žáků, musí zřizovatel povolit výjimku z nejnižšího počtu a současně garantovat,
že uhradí zvýšené náklady, a to dle zákona č. 561/2004 Sb. – o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (dále jen školský zákon) § 23 odst. 4 „Zřizovatel školy může povolit výjimku
z nejnižšího počtu dětí, žáků a studentů stanoveného tímto zákonem a prováděcím právním předpisem
za předpokladu, že uhradí zvýšené výdaje na vzdělávací činnost školy,
a to nad výši stanovenou krajským normativem.“

 

Nízká naplněnost ve třídě, zpravidla pod 20 žáků, kdy škola nemá povolenou výjimku, je častou příčinou nevyrovnání se s normativním způsobem financování ze SR a organizace tak musí vzniklý deficit pokrýt z jiných zdrojů.

 

b) Montessori pedagogika je postavena na principu věkové heterogenity, spojování smíšených ročníků
pro vytvoření většího prostoru pro vzájemnou kooperaci žáků tzv. trojročí, což neodpovídá § 5 odst. 2 vyhlášky č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a plnění povinné školní docházky, který zní: „Na prvním stupni školy lze do jedné třídy zařadit žáky z více než jednoho ročníku prvního stupně. Na druhém stupni školy nelze do jedné třídy zařadit žáky z více než jednoho ročníku druhého stupně. Do jedné třídy nelze zařadit žáky prvního a druhého stupně.“.

 

Školy, které druhý stupeň již provozují, obcházejí výše uvedené ustanovení. Vymezí pro každý ročník jednu kmenovou třídu, každé třídě stanoví rozvrh hodin, ale přesto spojí hodiny v těchto třídách – „opírají se“ o § 5 odst. 3 vyhlášky č. 48/2005 Sb.: (3) V souladu se školním vzdělávacím programem lze na výuku některých předmětů dělit třídy na skupiny, vytvářet skupiny žáků ze stejných nebo různých ročníků
nebo spojovat třídy.

 

Potřebné prostory a velikost školy

Prostorové požadavky školy nutné k řádnému zajištění vzdělávání:

1.stupeň ZŠ – optimální stav

Vycházíme z kapacity 100 žáků školy a 80 žáků školní družiny na 1. stupni.

Učebny

5

Odborné učebny

2 (informatika,  cizí jazyky)

Dílny

2

Učebny školní družiny

4

Sklad pomůcek, VV

3

Kabinety/sborovna

3/1

Tělocvična

1

Výdejna stravy

1

Celkem místností

21

Venkovní učebny

1

 

 

2.stupeň ZŠ – předpoklad

Učebny

4

Dílny, kuchyňka

2

Odborné učebny

3

Venkovní učebna

1

Sklad pomůcek, VV

2

Kabinet

1

Celkem místností

14

Pozemky přilehlé budově školy

1

 

Odbor školství posoudil reálné prostorové kapacity škol a školských zařízení a z provedeného šetření vyplývá, že budovy základních škol zřizovaných Statutárním městem Opava nenabízí v současné době volné prostorové kapacity a Statutární město Opava nedisponuje prostory, které by splňovaly hygienické podmínky pro výuku a vzdělávání a umožnily tak zajistit bezpečné a kvalitní vzdělávání.

 

Z důvodů nedostatku volných prostor, by bylo nutné zajistit pronájem v některé vhodné budově v majetku Moravskoslezského kraje. Vzhledem k tomu, že doposud nevíme o konkrétní vhodné budově, nemůžeme předložit vyčíslené náklady, které by pronájem představoval.

 

Pro představu uvádíme současné náklady školy. Základní škola Nový svět, sídlí v budově Slezského gymnázia, kde má pronajaty 3 učebny. Ve školním roce 2016/2017, dojde k rozšíření pronajatých prostor v souvislosti se zřízením třídy 5. roč. Předpokládané náklady na pronájem 5 tříd budou činit
345.000 Kč/rok. 

 

Finanční zabezpečení – zvýšení nákladů

Nemalou finanční částku by tvořily náklady spojené s 

·         pronájmem budovy

·         vybavením tříd 2. stupně (lavice, židle, regály, tabule, koberce, šatní skříňky, skříně a skříňky
na učební pomůcky),

·         vybavení laboratoří, dílen, cvičné kuchyně a zahrady,

·         finanční prostředky na úhradu věcné režie.

 

Kromě běžných provozních výdajů by bylo nezbytné počítat v případě nízké naplněnosti tříd
s dofinancováním vzdělávací činnosti školy (přímé náklady na platy zaměstnanců), a to nad výši stanovenou krajským normativem v souladu s povolením výjimky z nejnižšího počtu žáků ve třídě. S touto eventualitou je nutné počítat nejen v případě výše uvedené povolené výjimky, ale také z důvodu nízké naplněnosti ve třídě, zpravidla pod 20 žáků.

 

 

Personální zabezpečení

Na 2. stupni vzdělávání Montessori metodou působí jako kmenoví pedagogové školy vždy zástupci
za daný vzdělávací obor, ne za jednotlivé předměty. Učitel, např. aprobace Mat/Fy, učí také chemii
a biologii. Podobě je to nastaveno i u humanitních oborů. Např. učitel s aprobací Čj/Hv,
učí také např. dějepis, společenské vědy a ostatní humanitní předměty.

 

V případě potřeby je přizýván odborník z praxe (např. chemik) - neučitel, který však nemůže vykonávat přímou pedagogickou činnost, neboť mu to zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících,
který stanovuje předpoklady pro výkon činnosti pedagogického pracovníka neumožňuje - § 3 b)
a § 8 odst. 1, které ukládají odborné pedagogické vzdělání.

 

 

Z uvedené situace je zřejmé, že valná část předmětů je vyučována kmenovými pedagogy neaprobovaně. Tato skutečnost je nežádoucí, protože nezajistí kvalitní vzdělávání,

o které nám při vzniku ZŠ Nový svět (1. stupně) šlo a za které dle § 164 odst. 1 c) zákona
č. 561/2004 Sb., školský zákon ředitel odpovídá: „Ředitel školy a školského zařízení odpovídá
za odbornou a pedagogickou úroveň vzdělání a školských služeb“.

 

 

 

Pokud by i přes uvedené argumenty mělo dojít ke zřízení 2. stupně Montessori s účinností od školního roku 2017/18, bylo by nutné dodržet § 146 odst. 1 školského zákona, který zní: Žádost o zápis školy nebo školského zařízení do rejstříku škol a školských zařízení pro následující školní rok se podává
u krajského úřadu příslušného podle sídla právnické osoby, která bude vykonávat činnost školy nebo školského zařízení, do 30. září. V případě škol a školských zařízení, jejichž rejstřík vede ministerstvo, krajský úřad postoupí žádosti se svým vyjádřením ministerstvu do 30. listopadu.“

 

Žádost musí mimo jiné obsahovat náležitosti, které nejsou zajištěny:

  1. Rámcový popis personálního a majetkového zajištění základní školy (počet pedagogů, jejich úvazky, počet tříd, informaci zda dojde k navýšení počtu žáků ve třídách)
  2. Smlouvu o nájmu nebytových prostor
  3. Školní vzdělávací program
  4. Stanovisko Krajské hygienické stanice

 

 

Stanovisko Ing. Milady Pazderníkové, ředitelky Základní školy Nový svět, Opava, příspěvková organizace:

 

Vyjádření k návrhu doc. Dr. phil. Veroniky Kotůlkové

 

Varianta A – 1. – 9. r. stávající ZŠ

 

Nesouhlasné stanovisko opírám o tyto argumenty:

1.     Nezajištěny prostorové, personální a materiální podmínky.

2.     Vysoká finanční náročnost, která by způsobila nedostupnost vzdělávání mnohým rodinám (školné). Vysoké náklady zřizovatele na dofinancování přímých nákladů (mezd) při nízkém počtu žáků v ročníku.

3.     Nemožnost dodržet platné právní předpisy pro veřejné (státní) školství.

4.     V ČR nejsou dosud zkušenosti se školami s pouze Montessori třídami – vysoké riziko, viz tabulka Ing. Štenclové.

5.     První stupeň není dosud stabilizován, je nezbytné jej „ukotvit“.

6.     Negarantované počty žáků mající zájem o vzdělávání na 2. stupni ZŠ.

7.     Finančně a legislativně neobhajitelné, ve vztahu k udržitelnosti značně problematické.

 

 

 

Varianta B – privatizace příspěvkové organizace

 

Nesouhlasím z těchto důvodů:

1.     Reálná hrozba zániku ZŠ z důvodu finanční náročnosti a nezkušenosti žadatelky s řízením školy.

2.     Nelze akceptovat variantu transformace na soukromou školu u žáků, jež rodiče zapsali a umístili na veřejnou (státní) školu.

3.     Nulová garance zachování stávajících příspěvků rodičů na vzdělávání, nově školného. Z toho plynoucí nedostupnost vzdělávání pro běžnou populaci Opavy.

4.     Neexistence kvalifikovaného pedagogického sboru a vhodných prostor.

 

 

 

 

 

5.     Nemožnost zachování tarifních platů učitelů (u soukromých subjektů se jedná o smluvní mzdu). Praxe v soukromých školách uvedenou situaci dokládá. V připravovaném kariérním řádu mají učitelé možnost ve veřejné škole získat zařazením do 3. kariérního stupně nárokový příplatek k tarifnímu platu 5 tis./měsíc.

6.     Při zachování stávající výše plateb – školného, ze strany rodičů, nelze profinancovat náročný provoz organizace. Uváděné finanční prostředky žadatelky neodpovídají skutečnosti.

7.     Předkládaný „projekt“ je zaměřen na cílový stav, aniž by předložil dílčí strategické kroky vedoucí k požadovanému výsledku.

 

 

Stanovisko odboru školství k předloženým materiálům doc. Dr. phil. Veroniky Kotůlkové

 

Materiál projekt „S Montessori do devítky“ – viz Příloha č. 1 – je plný nepřesností, pro příklad uvádíme vybrané:

a)     Tabulka:

·         Nepřesnost ve výši sponzorských darů - za předpokladu, že bude zachována nastavená výše sponzorských darů, nelze očekávat příjem ve výši 1.066.000 Kč, kterou uvádí autorka projektu v tabulce výše. Spolek ve školním roce 2016/2017 vybere dary pouze ve výši 673.000,00 Kč, což je o cca 393.000 Kč méně, než uvádí autorka v projektu.

·         Při současných příjmech spolku ve výši cca 600.000 Kč dostačují sponzorské dary na dokrytí
2 párových učitelek s úvazkem 0,818 a částečné dokrytí platů třídních učitelů a lektorky angličtiny. Vzhledem k výše uvedenému nelze ufinancovat 5,19 úvazku ze sponzorských darů ve výši 1.066.000 Kč, jak je uvedeno v projektu. Jsou zjevně opomenuty odvody z mezd.

·         V přehledu očekávaných finančních prostředků autorka projektu v tabulce vůbec nevyčíslila normativně stanovené finanční prostředky na zajištění provozu školní družiny, která je nedílnou součástí vzdělávání v základní škole.

·         Dále není zřejmé, proč financování mzdových prostředků na druhém stupni dle tabulky by vůbec nebylo hrazeno ze spolku. Tato situace by nemohla nastat, neboť plné financování druhého stupně jen ze státního rozpočtu není možné.

 

b)     Rozpor v  požadovaném počtu  učeben  - v úvodu varianty A, autorka požaduje 10 učeben, dále v tabulce „Zajištění prostor – potřeby učeben při plánovaném obsazení 1. -9. třídy“ uvádí dvojnásobný počet učeben, který dále nezahrnuje sklad pomůcek, kabinety a venkovní učebny.

 

c)     Varianta B – plně se ztotožňujeme se stanoviskem Ing. Pazderníkové.

            Tato varianta je velice náročná na realizaci a vzhledem k nepřipravenosti, absolutně nereálná.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V materiálu „Montessori 2. stupeň v Opavě: dotazníkové šetření“ – viz Příloha č. 2 -  opět nacházíme mnoho rozporů:

·         Na dotazník odpovědělo 61 rodin (současný počet žáků 62), z toho 55 dětí z 1. stupně
ZŠ Nový svět projevilo zájem o 2. stupeň – avšak v tabulce počtu dětí, ve které je vypočten průměrný počet žáků na třídu, autorka na pokles 7 žáků vůbec nereflektuje.

·         Autorka dále uvádí, že o 2. stupeň Montessori vzdělávání v Opavě se zajímají i rodiče, jejichž děti chodí na 1. stupeň Montessori školy v jiných městech bez návazného 2. stupně (Krnov, Bohumín). Nemůžeme posoudit, zda tento zájem vyplynul také z dotazníkového šetření
a je podložen fakty. V každém případě poměr opavských dětí k mimoopavským je už v současné době 60:40. 

·         Zájem rodičů nelze dle našeho názoru v tak dlouhé časové linie predikovat ani na základě výsledků dotazníkového šetření, nehledě na to, že hovoříme např. o počtu 4 žáků s nástupem
na druhý stupeň až za 10 let.

 

 

Dne 5. dubna 2016 proběhlo jednání komise Rady Statutárního města Opavy pro výchovu, vzdělávání
a prevenci kriminality. Tohoto jednání se zúčastnilo 8 členů komise z 11, kteří byli podrobně seznámeni
se záměrem zřízení druhého stupně při Základní škole Nový svět, Opava. S návrhem na zřízení druhého stupně souhlasilo 0 členů, 8 členů bylo proti, 0 členů se zdrželo hlasování.

 

Komise Rady Statutárního města Opavy pro výchovu, vzdělávání a prevenci kriminality nedoporučila zřízení druhého stupně při Základní škole Nový svět, Opava.

 

Závěr

 

Na základě všech výše uvedených podkladů odbor školství zřízení druhého stupně
při ZŠ Nový svět Opava nedoporučuje.

 

 

 

 

 

V Opavě dne 13. dubna 2016

Jméno a příjmení zpracovatele: Ing. Andrea Štenclová, Ing. Milada Pazderníková

Podpis zpracovatele:

 

Počet příloh:2

Příloha č. 1: Materiál Spolku Montessori - Projekt „S Montessori do devítky“

Příloha č. 2: Materiál Spolku Montessori – Výsledky dotazníkového šetření