Dne:

20. června 2016

Bod programu:

6/16

 

Věc:

Obecně závazná vyhláška č. X/2016 o stanovení školského obvodu základních škol zřizovaných SMO

Důvod předložení:

Uvedení seznamu, názvů a adres základních škol do souladu s § 6 vyhlášky č. 359/2011 Sb., o základním registru uzemní identifikace

Zpracoval:

Ing. Andrea Štenclová, vedoucí oddělení správy a financování školství pověřena řízením odboru školství

 

Předkládá:

Josef Stiborský, náměstek primátora

Projednáno v RMO:

RMO dne: 11.05.2016

 

Požadavek na úpravu rozpočtu:

NE

 

Návrh usnesení:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zastupitelstvo města

 

 

schvaluje

 

 

obecně závaznou vyhlášku č. X/2016 o stanovení školského obvodu základních škol zřizovaných Statutárním městem Opava


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Důvodová zpráva

 

V souladu s ustanovením § 10 písm. d), § 84 odst. 2 písm. h) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, a dále dle § 178 odst. 2 písm. b) zákona č. 561/2004 Sb.,
o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů předkládá odbor školství Radě statutárního města Opavy ke schválení návrh obecně závazné vyhlášky o stanovení školského obvodu základních škol zřizovaných Statutárním městem Opava,
a to především z důvodu uvedení seznamu, názvů a adres základních škol do souladu
s § 6 vyhlášky č. 359/2011 Sb., o základním registru uzemní identifikace, v návaznosti na provedené změny v rejstříku škol a školských zařízení
viz Příloha č. 1.

 

Schválením obecně závazné vyhlášky dojde ke zrušení obecně závazné vyhlášky Statutárního města Opavy č. 10/2007, o stanovení školského obvodu základních škol zřizovaných Statutárním městem Opava,
která byla schválena Zastupitelstvem statutárního města Opavy dne 18. prosince 2007,
usnesením číslo 170/8 ZM 07 a nabyla účinnosti dne 5. ledna 2008 viz Příloha č. 2.

 

Čl. 1 obecně závazné vyhlášky zůstává beze změny a stanoví, že školský obvod základních škol zřizovaných Statutárním městem Opava, nadále tvoří území Statutárního města Opavy.
Jedná se o dlouhodobě zaběhnutý a fungující systém.

 

Odbor školství požádal oddělení školské legislativy Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy
o stanovisko k možnosti „jednoho spádového obvodu pro všechny základní školy ve m
ěstě“ viz Příloha č. 3.

 

Současně zažádal odbor veřejné správy, dozoru a kontroly Ministerstva vnitra o posouzení zákonnosti návrhu obecně závazné vyhlášky viz Příloha č. 4.

 

Odbor školství vedl k těmto krokům různorodý výklad § 178 odst. 2 písm. b) zákona č. 561/2004 Sb. (školský zákon), který zní následovně: „Je-li v obci více základních škol zřizovaných obcí, stanoví obec školské obvody obecně závaznou vyhláškou“.

 

Ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy ve svém stanovisku potvrzuje, že zákon nevylučuje systém jednoho spádového obvodu pro všechny základní školy ve městě, který používá město Opava,
pokud se s ním nepojí žádné obtíže při zápisech dětí do základních škol, současně však uvádí,
že systém jednoho spádového obvodu nedoporučuje.

 

K návrhu obecně závazné vyhlášky Statutárního města Opavy o stanovení školského obvodu základních škol Ministerstvo vnitra uvádí, že posuzovaný návrh nebyl shledán v rozporu se zákonem s odkazem
na stanovisko MŠMT.

 

MŠMT ve svém stanovisku k čl. 1 (stanovení jednoho školského obvodu) uvádí následující dva důvody, které by mohly působit problémy:

 

1.     „Žák ve spádovém obvodu základní školy má nárok na přijetí v dané základní škole. Pokud
by se vymezení spádového obvodu vztahovalo na více základních škol, byla by dosažená kapacita základní školy překážkou v naplnění tohoto nároku na přijetí k povinné školní docházce v konkrétní základní škole. Jeho důsledkem může být situace, že do základní školy bude přijat ten, kdo dřív přijde. Zákonný zástupce nebude mít jistotu, do které základní školy nakonec žák bude přijat“.

 

2.     „Rovněž pro ředitele škol je takový způsob zápisu k povinné školní docházce organizačně
i administrativně náročný“.

 

 

 

 

 

Stanovisko odboru školství k bodu 1:

 

Základní školy disponují dostatečnými kapacitami, aby mohly být přijaty všechny děti příchozí k zápisu.

 

Jak vyplývá ze zápisu žáků do základních škol pro školní rok 2016/2017 jedinou školou, na které letos
při zápise vznikl převis, tzn., že počet žádostí k přijetí převýšil kapacitu třídy, byla prvostupňová
Základní škola Nový svět. Jednalo se o dva nepřijaté žáky a vzhledem k tomu, že se jedná o alternativní základní školu, která přijímá žáky z celého okresu (60% žáků školy má trvalé bydliště na území SMO, zbývajících 40% jsou mimoopavští žáci), tak není nepřijetí 2 mimoopavských žáků alarmující.

 

Z demografického vývoje narozených dětí je patrné, že nejsilnější ročníky posledních let, tj. děti narozené v roce 2007 a 2009 již nastoupily do základních škol. Jsou-li při současném počtu příchozích dětí k zápisu kapacity ZŠ dostatečné (letos k zápisu přišly děti narozené v roce 2010 a „odkladové“ děti z roku 2009), budou vzhledem ke klesající demografické křivce dostatečné i v dalších letech, jak vyplývá z tabulky níže, počty žáků budou mít nadále klesající tendenci.

 

Rok

Počet narozených dětí

1998

594

1999

524

2000

510

2001

490

2002

576

2003

494

2004

573

2005

618

2006

605

2007

654

2008

631

2009

652

2010

580

2011

561

2012

582

2013

516

2014

400

2015

386

 

 

 

Zákonný zástupce tak není na svých právech nikterak omezen a má jistotu, že jeho dítě bude přijato
do základní školy, kterou zákonný zástupce preferuje. Ponecháváme tak zákonným zástupcům zapisovaných dětí svobodnou volbu při rozhodování, na kterou základní školu dítě zapsat, jak vzhledem
k dostupnosti (bydlišti), tak k jeho zájmu či talentu.

 

Důležitou roli zde hraje fakt, že základní školy zřizované Statutárním městem Opava jsou úzce vyprofilované s různým zaměřením, např.

·         ZŠ Opava, B. Němcové 2 – rozšířená výuka informační a komunikační technologie, cizích jazyků
a dramatické výchovy

 

·         ZŠ Opava, E. Beneše 2 – rozšířená výuka cizích jazyků a sportovní třídy se zaměřením na lední hokej

·         ZŠ Opava, Englišova 82 – rozšířená výuka tělesné výchovy se zaměřením na atletiku

·         ZŠ Opava – Kylešovice – rozšířená výuka tělesné výchovy se zaměřením na fotbal

·         ZŠ Opava, Mařádkova 15 – rozšířená výuka přírodovědných předmětů a taneční třída

·         ZŠ Opava, Ochranova – rozšířená výuka hudební výchovy

·         ZŠ Opava, Otická 18 – rozšířená výuka matematiky

·         ZŠ Opava, Riegrova 13 – rozšířená výuka výtvarné výchovy, třídy se speciálními vzdělávacími potřebami

·         ZŠ Nový svět Opava -  alternativní způsob výuky metodou Marie Montessori.

 

Dosavadní zkušenost prokázala, že cca 1/3 zákonných zástupců volí pro své dítě školu vyprofilovanou,
ne tu, kterou mají svému bydlišti nejblíže. Vzhledem k dostate
čné kapacitě škol jsou ředitelé škol schopni všem požadavkům vyhovět a rozdělení území Opavy na spádové obvody by tak ztrácelo smysl.

 

 

Překážka v naplnění nároku na přijetí dítěte k povinné školní docházce vzhledem k dosažené kapacitě základní školy, tak jak ji cituje MŠMT ve svém stanovisku je vzhledem k výše uvedenému neopodstatněná.

 

Stanovisko odboru školství k bodu 2:

 

I tomuto stanovisku MŠMT musí odbor školství oponovat. Systém způsobu zápisu k povinné školní docházce není organizačně ani administrativně náročný.

Naopak, jakákoliv změna zaběhnutého, fungujícímu systému jednoho školského obvodu by přinesla značné problémy. Rodiče by tímto byli při zápisu přinuceni prvotně zvolit školu, kterou nepreferují, dále by podali také přihlášku na preferovanou školu (rodič není omezen počtem přihlášek). Školám by nastaly organizační a administrativní komplikace, jako nárůst tzv. duplicitních žáků, což odbor školství nedoporučuje.

 

Zároveň uvádíme, že základní školy mají v tomto systému ze strany odboru školství administrativní
a organizační podporu. Neprodleně po zápisu odbor školství zjišťuje pro základní školy tzv. duplicitní žáky,
a ověřuje, zda se každé dítě dostavilo k zápisu. Seznam dětí, které k zápisu nepřišly na žádnou opavskou základní školu, předává odbor školství k přešetření odboru sociálních věcí, oddělení OSPOD,
a
by byl dosažen soulad s § 36 odst. 4 zákona č. 561/2004 Sb., školský zákon, který zní:  „Zákonný zástupce
je povinen přihlásit dítě k zápisu k povinné školní docházce, a to v době od 15. ledna do 15. února kalendářního roku, v němž má dítě zahájit povinnou
školní docházku.“.  

 

 

Odbor školství vylučuje, že by se se zápisem dětí do základních škol pojily obtíže výše uvedené v bodu 1 a 2 tohoto materiálu.

 

ü  Základní školy disponují dostatečnými kapacitami, tak aby mohly být přijaty všechny děti příchozí k zápisu.

ü  Zápis k povinné školní docházce není pro ředitele základních škol ani organizačně
ani administrativně náročný.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ministerstvo vnitra dále doporučuje vypustit ustanovení čl. 3, které zní „Ředitel základní školy je povinen přednostně přijmout žáky s místem trvalého pobytu na území Statutárního města Opavy a žáky umístěné
ve školském zařízení pro výkon ústavní výchovy, ochranné výchovy nebo ve školském zařízení
pro preventivně výchovnou péči na území Statutárního města Opavy, a to do výše stanoveného počtu žáků 1. ročníku ve smyslu předcházejícího článku této obecně závazné vyhlášky a v souladu s počtem žáků uvedeným ve školském rejstříku.“

 

A to i přesto, že je toto ustanovení informačního charakteru a uvádí další zákonné pravomoci a povinnosti ředitele. Důvodem k vypuštění je skutečnost, že návrh OZV má upravovat pouze stanovené školské obvody.

 

Podmínka, která byla do čl. 3 vtělena, má svůj základ v § 165 odst. 1 písm. a) školského zákona, a to:

„Ředitel základní školy je povinen přednostně přijmout žáky do výše stanoveného počtu žáků 1. ročníku
ve smyslu předcházejícího článku této obecně závazné vyhlášky a v souladu s počtem žáků uvedeným
ve školském rejstříku.“

 

Dle Ministerstva vnitra „Úprava zákonného znění, i když nebude provedena úmyslně, ale dojde k vypuštění nějakého spojení, nebo nedojde k doslovné citaci, může vést k rozporu se zákonem. Vzhledem k tomu,
že se jedná o oblast, která je již zákonem upravena, nemůže být upravována obecně závaznou vyhláškou.“

 

Vhledem k informačnímu charakteru čl. 3 původní vyhlášky doporučuje odbor školství tento článek v plném jeho znění vypustit.

 

Odbor školství jednoznačně doporučuje ponechat stávající fungující systém jednoho školského obvodu
pro základní školy zřizované Statutárním městem Opava, aktualizovat
uvedený seznam, názvy a adresy základních škol a na doporučení Ministerstva vnitra vypustit ustanovení čl. 3 původní vyhlášky.

 

V Opavě dne 8.6. 2016

Jméno a příjmení zpracovatele: Ing. Andrea Štenclová

Podpis zpracovatele:

 

Počet příloh:4

Příloha č. 1: OZV

Příloha č. 2: Stávající OZV

Příloha č. 3: Stanovisko MŠMT k jednomu spádovému obvodu

Příloha č. 4: Posouzení zákonnosti Ministerstvem vnitra