|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dne: |
20. června 2016 |
Bod programu: |
6/16 |
||||||||
|
|||||||||||
Věc: |
Obecně závazná vyhláška č. X/2016 o stanovení školského obvodu základních škol zřizovaných SMO |
||||||||||
Důvod předložení: |
Uvedení seznamu, názvů a adres základních škol do souladu s § 6 vyhlášky č. 359/2011 Sb., o základním registru uzemní identifikace |
||||||||||
Zpracoval: |
Ing. Andrea Štenclová, vedoucí oddělení správy a financování školství pověřena řízením odboru školství
|
||||||||||
Předkládá: |
Josef Stiborský, náměstek primátora |
||||||||||
Projednáno v RMO: |
RMO dne: 11.05.2016
|
||||||||||
Požadavek na úpravu rozpočtu: |
NE |
Návrh usnesení:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||
|
Zastupitelstvo města |
||||||||||
|
|
schvaluje |
|||||||||
|
|
obecně závaznou vyhlášku č. X/2016 o stanovení školského obvodu základních škol zřizovaných Statutárním městem Opava |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Důvodová zpráva |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
V souladu s ustanovením §
10 písm. d), § 84 odst. 2 písm. h) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích
(obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, a dále dle § 178 odst. 2
písm. b) zákona č. 561/2004 Sb.,
Schválením obecně závazné
vyhlášky dojde ke zrušení obecně závazné vyhlášky Statutárního města Opavy č.
10/2007, o stanovení školského obvodu základních škol zřizovaných Statutárním
městem Opava,
Čl. 1
obecně závazné vyhlášky zůstává beze změny a stanoví, že školský obvod
základních škol zřizovaných Statutárním městem Opava, nadále tvoří
území Statutárního města Opavy.
Odbor školství požádal oddělení
školské legislativy Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy
Současně zažádal odbor veřejné správy, dozoru a kontroly Ministerstva vnitra o posouzení zákonnosti návrhu obecně závazné vyhlášky viz Příloha č. 4.
Odbor školství vedl k těmto krokům různorodý výklad § 178 odst. 2 písm. b) zákona č. 561/2004 Sb. (školský zákon), který zní následovně: „Je-li v obci více základních škol zřizovaných obcí, stanoví obec školské obvody obecně závaznou vyhláškou“.
Ministerstvo školství mládeže a
tělovýchovy ve svém stanovisku potvrzuje, že zákon nevylučuje systém
jednoho spádového obvodu pro všechny základní školy ve městě, který
používá město Opava,
K návrhu
obecně závazné vyhlášky Statutárního města Opavy o stanovení školského obvodu
základních škol Ministerstvo vnitra uvádí, že posuzovaný návrh nebyl
shledán v rozporu se zákonem s odkazem
MŠMT ve svém stanovisku k čl. 1 (stanovení jednoho školského obvodu) uvádí následující dva důvody, které by mohly působit problémy:
1. „Žák
ve spádovém obvodu základní školy má nárok na přijetí v dané základní
škole. Pokud
2. „Rovněž pro ředitele škol je
takový způsob zápisu k povinné školní docházce organizačně
Stanovisko odboru školství k bodu 1:
Základní školy disponují dostatečnými kapacitami, aby mohly být přijaty všechny děti příchozí k zápisu.
Jak
vyplývá ze zápisu žáků do základních škol pro školní rok 2016/2017 jedinou
školou, na které letos
Z demografického vývoje narozených dětí je patrné, že nejsilnější ročníky posledních let, tj. děti narozené v roce 2007 a 2009 již nastoupily do základních škol. Jsou-li při současném počtu příchozích dětí k zápisu kapacity ZŠ dostatečné (letos k zápisu přišly děti narozené v roce 2010 a „odkladové“ děti z roku 2009), budou vzhledem ke klesající demografické křivce dostatečné i v dalších letech, jak vyplývá z tabulky níže, počty žáků budou mít nadále klesající tendenci.
Zákonný zástupce tak není na
svých právech nikterak omezen a má jistotu, že jeho dítě bude přijato
Důležitou roli zde hraje fakt, že základní školy zřizované Statutárním městem Opava jsou úzce vyprofilované s různým zaměřením, např. ·
ZŠ Opava, B. Němcové 2 – rozšířená výuka informační
a komunikační technologie, cizích jazyků
· ZŠ Opava, E. Beneše 2 – rozšířená výuka cizích jazyků a sportovní třídy se zaměřením na lední hokej · ZŠ Opava, Englišova 82 – rozšířená výuka tělesné výchovy se zaměřením na atletiku · ZŠ Opava – Kylešovice – rozšířená výuka tělesné výchovy se zaměřením na fotbal · ZŠ Opava, Mařádkova 15 – rozšířená výuka přírodovědných předmětů a taneční třída · ZŠ Opava, Ochranova – rozšířená výuka hudební výchovy · ZŠ Opava, Otická 18 – rozšířená výuka matematiky · ZŠ Opava, Riegrova 13 – rozšířená výuka výtvarné výchovy, třídy se speciálními vzdělávacími potřebami · ZŠ Nový svět Opava - alternativní způsob výuky metodou Marie Montessori.
Dosavadní zkušenost prokázala,
že cca 1/3 zákonných zástupců
volí pro své dítě školu vyprofilovanou,
Překážka v naplnění nároku na přijetí dítěte k povinné školní docházce vzhledem k dosažené kapacitě základní školy, tak jak ji cituje MŠMT ve svém stanovisku je vzhledem k výše uvedenému neopodstatněná.
Stanovisko odboru školství k bodu 2:
I tomuto stanovisku MŠMT musí odbor školství oponovat. Systém způsobu zápisu k povinné školní docházce není organizačně ani administrativně náročný. Naopak, jakákoliv změna zaběhnutého, fungujícímu systému jednoho školského obvodu by přinesla značné problémy. Rodiče by tímto byli při zápisu přinuceni prvotně zvolit školu, kterou nepreferují, dále by podali také přihlášku na preferovanou školu (rodič není omezen počtem přihlášek). Školám by nastaly organizační a administrativní komplikace, jako nárůst tzv. duplicitních žáků, což odbor školství nedoporučuje.
Zároveň uvádíme, že základní
školy mají v tomto systému ze strany odboru školství administrativní
Odbor školství vylučuje, že by se se zápisem dětí do základních škol pojily obtíže výše uvedené v bodu 1 a 2 tohoto materiálu.
ü Základní školy disponují dostatečnými kapacitami, tak aby mohly být přijaty všechny děti příchozí k zápisu. ü Zápis k povinné školní
docházce není pro ředitele základních škol ani organizačně
Ministerstvo vnitra dále
doporučuje vypustit ustanovení čl. 3, které zní „Ředitel základní
školy je povinen přednostně přijmout žáky s místem trvalého pobytu na území
Statutárního města Opavy a žáky umístěné
A to i přesto, že je toto ustanovení informačního charakteru a uvádí další zákonné pravomoci a povinnosti ředitele. Důvodem k vypuštění je skutečnost, že návrh OZV má upravovat pouze stanovené školské obvody.
Podmínka, která byla do čl. 3 vtělena, má svůj základ v § 165 odst. 1 písm. a) školského zákona, a to: „Ředitel
základní školy je povinen přednostně přijmout žáky do výše stanoveného
počtu žáků 1. ročníku
Dle Ministerstva vnitra „Úprava
zákonného znění, i když nebude provedena úmyslně, ale dojde k vypuštění
nějakého spojení, nebo nedojde k doslovné citaci, může vést
k rozporu se zákonem. Vzhledem k tomu,
Vhledem k informačnímu charakteru čl. 3 původní vyhlášky doporučuje odbor školství tento článek v plném jeho znění vypustit.
Odbor školství jednoznačně
doporučuje ponechat stávající fungující systém jednoho školského obvodu
V Opavě dne 8.6. 2016 Jméno a příjmení zpracovatele: Ing. Andrea Štenclová Podpis zpracovatele:
Počet příloh:4 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Příloha č. 1: OZV Příloha č. 2: Stávající OZV Příloha č. 3: Stanovisko MŠMT k jednomu spádovému obvodu Příloha č. 4: Posouzení zákonnosti Ministerstvem vnitra
|