Priloha_3_Smlouva_o_uveru_47mil.Kc_2017.pdfDodatečný materiál řeší pouze změny v navrženém usnesení. Ostatní přílohy zůstávají nezměněny.

Dne:

24. 04. 2017

Bod programu:

18/22

 

Věc:

Smlouvy o úvěru

Důvod předložení:

Činnost odboru

Zpracoval:

Ing. Miroslav Drössler, vedoucí odboru finančního a rozpočtového

Ing. Lenka Grigarová, vedoucí oddělení rozpočtu a ekonomických agend, odbor finanční a rozpočtový

 

Předkládá:

Ing. Radim Křupala, primátor

Projednáno v RMO:

15. 04. 2017

Předpoklad projednání na FV ZMO do zasedání ZMO

Požadavek na úpravu rozpočtu:

ANO

 

Návrh usnesení:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zastupitelstvo města

 

 

1. 

schvaluje

 

 

a)

smlouvu, (MMOPP00CWLR8), mezi statutárním městem Opava se sídlem Horní náměstí 69, 746 26 Opava, IČ 00300535, zastoupeným Ing. Radimem Křupalou, primátorem města a Komerční bankou, a.s. se sídlem Praha 1, Na Příkopě 33 č.p. 969, PSČ 114 07, IČO: 45317054, zastoupenou Ing. Markem Nepustilem, ředitelem Korporátní divize a Ing. Ivanou Hlavicovou, vedoucím komerčním pracovníkem – Corporate na poskytnutí střednědobého revolvingového úvěru do výše 47 mil. Kč

 

 

b)

smlouvu, (MMOPP00CWLQD), mezi statutárním městem Opava se sídlem Horní náměstí 69, 746 26 Opava, IČ 00300535, zastoupeným Ing. Radimem Křupalou, primátorem města a Komerční bankou, a.s. se sídlem Praha 1, Na Příkopě 33 č.p. 969, PSČ 114 07, IČO: 45317054, zastoupenou Ing. Markem Nepustilem, ředitelem Korporátní divize a Ing. Ivanou Hlavicovou, vedoucím komerčním pracovníkem – Corporate na poskytnutí dlouhodobého revolvingové úvěru do výše 380 mil. Kč

 

 

c)

Rozpočtové opatření č. 2017//Z

 

 

ve financování – odbor finanční a rozpočtový

 

 

 

 

Čerpání úvěru KB střednědobého 47mil. Kč

 

 

 

MD 231 0000

(0000,8123,00000025,0020,0009964000000)

+ 47.000.000,00 Kč

 

 

 

Tvorba FRR

 

 

 

MD 231 0000

(0000,8115,00000010,0020,0000000000000)

- 47.000.000,00 Kč  

 

 

 

Tvorba FRR

 

 

 

MD 231 0000

(0000,8115,00000010,0020,0000000000000)

- 3.000.000,00 Kč  

 

 

ve výdajích – odbor životního prostředí

 

 

 

 

Nádoby na separaci BRKO

 

 

 

 

(3726,5137,00000000,0130,0002469000000)

- 3.000.000,00 Kč  

 

 

 

 

 

 

d)

Rozpočtové opatření č. 2017//Z

 

 

 

ve financování – odbor finanční a rozpočtový

 

 

 

 

Zapojení úvěru KB dlouhodobého 380mil. Kč

 

 

 

MD 231 0000

(0000,8123,00000026,0020,0009964000000)

+ 380.000.000,00 Kč

 

 

 

 

 

 

 

ve výdajích – odbor přípravy a realizace investic

 

 

 

 

Investiční akce, specifikované ve smlouvě o úvěru

 

 

 

 

(6409,6121,000000026,0220,0000000000000)

+ 380.000.000,00 Kč

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Důvodová zpráva

 

Zastupitelstvo města Opavy schválilo na svém zasedání dne 12.12.2016 záměr přijetí externích zdrojů na překlenutí financování akcí (viz tabulka Projekty pro úvěr 47mil. Kč), spolufinancovaných ze zdrojů EU, státního rozpočtu a státních fondů do výše 50.000.000,00 Kč  a záměr přijetí dlouhodobého úvěru do výše rámce 380.000.000,00 Kč na financování investičních akcí (viz tabulka Projekty pro úvěr 380mil. Kč) statutárního města Opavy se zůstatkem ke splácení k 31. 12. 2020 ve výši 300.000.000,00 Kč, číslo usnesení 391/20 ZM 16 písmeno 4.

 

Oddělení rozpočtu a ekonomických agend odboru finančního a rozpočtového ve spolupráci s oddělením veřejných zakázek odboru kanceláře tajemníka předložilo radě města materiál k zahájení veřejné zakázky malého rozsahu na služby s názvem „Poskytnutí střednědobého revolvingového úvěru do výše 47 mil. Kč“ (ke snížení předpokládané ceny došlo z důvodu snížení výdajů na projekt „nádoby na separaci odpadu BRKO“) a  „Poskytnutí dlouhodobého úvěru do výše 380 mil. Kč“ formou poptávkového řízení.

 

Hodnotícím kritériem byla výhodnost nabídky:

·         Zadavatel zvolil jako ekonomické hodnotící kritérium pro zadání veřejné zakázky nabídkovou cenu.

·         V případě rovnosti celkové nabídkové ceny budou posuzovány podmínky, uvedené v návrhu smlouvy z hlediska výhodnosti pro zadavatele

 

Pro výpočet obou nabídek byl v zadávacích dokumentacích předložen modelový příklad čerpání a splácení úvěru.

 

„Poskytnutí střednědobého revolvingového úvěru do výše 47 mil. Kč“

 

1M PRIBOR = 0,20

čerpání finančních prostředků v Kč

ke dni

splácení finančních prostředků v Kč

ke dni

 

 

 

 

15.200.000,00

30.06.2017

 

 

31.800.000,00

30.07.2017

 

 

 

 

-47.000.000,00

31.12.2018

 

„Poskytnutí dlouhodobého úvěru do výše 380 mil. Kč“

 

3 M PRIBOR = 0,30

čerpání finančních prostředků v Kč

ke dni

splácení finančních prostředků v Kč

ke dni

 

 

 

 

94.000.000,00

31.8.2017

 

 

120.900.0000,00

31.5.2018

 

 

160.000.000,00

31.8.2018

 

 

 

 

- 65.200.000,00

30. 12. 2019

 

 

- 25.900.000,00

30. 03. 2020

 

 

- 7.500.000,00

31. 03. 2021

Následně kvartálně

- 7.500.000,00

30. 06. 2021

 

Předkladatel oslovil tyto subjekty:

1. Česká spořitelna a.s. Budějovická 1518/13B, 140 00 Praha 4, IČ 45244782,

2. Československá obchodní banka, a.s., pobočka Ostrožná 17, 746 01 Opava, IČ 00001350

3. Komerční banka, a.s., Hrnčířská 266/2, 746 96 Opava, IČ 45317154

4. Raiffeisenbank a.s., Dlouhá 3, 702 00 Ostrava, IČ 49240901

 

Nabídky na obě zakázky podaly tyto subjekty:

Komerční banka a.s., Na Příkopě 33 čp. 969, 114 07 Praha 1, IČ: 45317054

Česká spořitelna a.s., Olbrachtova 1929/62, 140 00 Praha 4, IČ: 45244782 a to následovně s výsledkem:

 

„Poskytnutí střednědobého revolvingového úvěru do výše 47 mil. Kč“

Komerční banka cena celkem 158.757,50 Kč (úrokové náklady 1M PRIBOR + marže 0,03% p.a., neúrokové náklady 0,- Kč)

Česká spořitelna cena celkem 481.972,50 Kč (úrokové náklady 1M PRIBOR + marže 0,49% p.a., neúrokové náklady 5.700,- Kč)

 

„Poskytnutí dlouhodobého úvěru do výše 380 mil. Kč“

Komerční banka cena celkem 6.975.992,50 Kč (úrokové náklady 3M PRIBOR + marže 0,00% p.a., neúrokové náklady 0,- Kč).

Česká spořitelna cena celkem 9.472.774,42 Kč (úrokové náklady 3M PRIBOR + marže 0,09% p.a., neúrokové náklady 403.984,17 Kč).

 

Po uplynutí lhůty pro podání nabídky nebyla doručena žádná nabídka.

 

Otevírání obálek se uskutečnilo dne 24. 02. 2017, kdy zároveň proběhlo 1. hodnocení nabídek.

Kontrole úplnosti vyhověli oba uchazeči, pracovní skupina (ve složení: Ing. Radim Křupala, Ing. Martin Víteček, Ing. Rudolf Chamráth, Ing. Miroslav Drössler a Ing. Lenka Grigarová) konstatovala splnění požadavků zadavatele.

 

2. hodnocení nabídek proběhlo dne 06. 03. 2017, kdy pracovní skupina (ve složení: Ing. Radim Křupala, Ing. Rudolf Chamráth, Ing. Miroslav Drössler a Ing. Lenka Grigarová) stanovila pořadí a konstatovala, že nabídky Komerční banky budou dále hodnoceny. Zároveň se usnesla, že vyzve uchazeče s nabídkou 1. v pořadí dle výše nabídkových cen o akceptaci případných úprav v Úvěrových podmínkách.

 

Ke dni 30. 03. 2017 bylo dojednáno konečné znění smluv o úvěrech s tím, že podstatné připomínky ze strany zadavatele Komerční banka akceptovala (jednalo se především o nepoužití vybraných článků, uvedených ve všeobecných Úvěrových podmínkách).

 

Závěrem lze tedy zkonstatovat, že nabídky Komerční banky s nejnižší nabídkovou cenou byly vyhodnoceny jako nabídky nejvýhodnější.

 

 

V bodě 1. písmeno a) a b) předkládáme ke schválení Smlouvy o úvěru mezi Komerční bankou, a.s. a Statutárním městem Opava. Součástí smluv jsou Úvěrové podmínky pro fyzické osoby podnikatele a právnické osoby, Všeobecné obchodní podmínky, Pravidla časového pořadí úhrad pohledávek, Vzor žádosti o čerpání a pověření osob oprávněných za Banku k podpisu smluv.

 

V souvislosti s přijetím úvěrů pro SMO a účinností nového zákona č.23/2017 Sb., o pravidlech rozpočtové odpovědnosti a sním souvisejícím výpočtem dluhu a omezením hospodaření (§ 17 - §18 zákona) informujeme o následujícím:

 

§ 17

 

            (1) Územní samosprávný celek hospodaří v zájmu zdravých a udržitelných veřejných financí tak, aby výše jeho dluhu nepřekročila k rozvahovému dni 60 % průměru jeho příjmů za poslední 4 rozpočtové roky.

            (2) Překročí-li dluh územního samosprávného celku k rozvahovému dni 60 % průměru jeho příjmů za poslední 4 rozpočtové roky, územní samosprávný celek je povinen jej v následujícím kalendářním roce snížit nejméně o 5 % z rozdílu mezi výší svého dluhu a 60 % průměru svých příjmů za poslední 4 rozpočtové roky.

 

            (3) Nesníží-li územní samosprávný celek svůj dluh a jeho dluh k následujícímu rozvahovému dni převyšuje 60 % průměru jeho příjmů za poslední 4 rozpočtové roky, ministerstvo v následujícím kalendářním roce rozhodne podle zákona o rozpočtovém určení daní o pozastavení převodu jeho podílu na výnosu daní.

            (4) Příjmy územního samosprávného celku se pro účely tohoto zákona rozumí souhrn všech peněžitých plnění přijatých do rozpočtu) v průběhu rozpočtového roku, konsolidovaných podle jiného právního předpisu).

            (5) Dluhem územního samosprávného celku se pro účely tohoto zákona rozumí hodnota nesplacených závazků z

 a) vydaných dluhopisů,

 b) přijatých úvěrů, zápůjček a návratných finančních výpomocí,

 c) realizace plnění ze záruk,

 d) vystavených směnek.

 

§ 18

 

            (1) Ministerstvo každý rok vyhodnocuje údaje o příjmech a dluzích územních samosprávných celků a ministr financí informuje o výsledcích hodnocení vládu. Současně ministerstvo uveřejňuje seznam územních samosprávných celků, jejichž výše dluhu převyšuje 60 % průměru jejich příjmů za poslední 4 rozpočtové roky.

            (2) Ministerstvo každoročně zveřejní seznam územních samosprávných celků, které porušily povinnost podle § 14 písm. c).

 

Pro představu aplikace uvedených paragrafů do praxe uvádíme příklad:

 

příjmy:

2013

1 000

2014

1 300

2015

900

2016

1 200

4 400

průměr

1 100

60%

660

DLUH

1 000

rozdíl mezi výší dluhu a 60%

340

5% nutných splatit

17

 

Pokud budeme pracovat s daty pro Statutární město Opava a případné další čerpání, uvádíme výpočet v další tabulce. Pro příjmy jsou použity příjmy za roky 2013 – 2016 včetně, kdy průměr je stanoven na 1.122.244.621,34 Kč. Splácení stávajících úvěrů je dle platných smluv o úvěru a pro čerpání a splácení nových úvěrů se vycházelo z modelových příkladů pro výpočet ceny zakázky na poskytnutí úvěrů, uvedených v zadávacích dokumentacích.

Z tabulky je zřejmé, že „nejkritičtější“ bude rok 2018, kdy by se měla vyčerpat největší částka úvěru, zatím beze splátek. Ale i toto číslo nedosahuje oněch 60% dle zákona, kdy by město mělo být v čerpání úvěrů obezřetné.

 

 

 

 

VÝŠE DLUHU

příjmy bez konsolidace

2016

2015

1 240 977 805,79

1 121 777 132,93

 

2014

2013

 

1 056 863 467,69

1 069 360 078,96

ø 2016 - 2013

1 122 244 621,34

dluhy:

 

 

31.12.2016

346 399 079,26

30,87%

VÝHLED dle zadávacích podmínek čerpání úvěrů

2017

 

 

splátky 400mil.

-38 000 000,00

 

splátky 280mil.

-30 000 000,00

 

čerpání 47mil.

47 000 000,00

 

čerpání 380mil.

94 000 000,00

 

 

419 399 079,26

37,37%

2018

 

 

splátky 400mil.

-38 000 000,00

 

splátky 280mil.

-30 000 000,00

 

splátky 47mil.

-47 000 000,00

 

čerpání 380mil

280 900 000,00

 

 

585 299 079,26

52,15%

2019

 

 

splátky 400mil.

-38 000 000,00

 

splátky 280mil.

-30 000 000,00

 

splátky 380mil.

-65 200 000,00

 

 

452 099 079,26

40,29%

2020

 

 

splátky 400mil.

-38 000 000,00

 

splátky 280mil.

-30 000 000,00

 

splátky 380mil.

-25 900 000,00

 

 

358 199 079,26

31,92%

2021

 

 

splátky 400mil.

-4 139 530,15

 

splátky 280mil.

-30 000 000,00

 

splátky 380mil.

-30 000 000,00

 

 

294 059 549,11

26,20%

2022

 

 

splátky 280mil.

-30 000 000,00

 

splátky 380mil.

-30 000 000,00

 

 

234 059 549,11

20,86%

2023

 

 

splátky 280mil.

-10 259 549,11

 

splátky 380mil.

-30 000 000,00

 

 

193 800 000,00

17,27%

v dalších letech postupné snižování

 

 

V bodě 1. písmeno c) předkládáme ke schválení rozpočtové opatření, řešící zapojení střednědobého úvěru do výše limitu 47 mil. Kč. Při schvalování rozpočtu na rok 2017 byly na financování vybraných investičních akcí použity zdroje z fondu rezerv a rozvoje s vědomím, že po vyhodnocení zakázky na poskytnutí úvěru budou tyto zdroje vráceny zpět do fondu.

Úvěrová smlouva je předložena na částku 47 mil. Kč. Ke snížení oproti předpokládané výši došlo z důvodu snížení výdajů na projekt „Nádoby na separaci odpadu BRKO“ cca o 3 mil. Kč.

Rozpočtové opatření řeší problematiku vratky financí na fond rezerv a rozvoje zapojením celé částky úvěru a zároveň snížením výdajů na výše uvedený projekt, které byly v rámci rozpočtu schváleny na odboru životního prostředí ve výši 8.700.000,00 Kč.

 

 

V bodě 1. písmeno d) předkládáme rozpočtové opatření, které řeší zapojení dlouhodobého úvěru na odbor přípravy a realizace investic. Z této položky budou postupně uvolňovány finance na konkrétní investiční akce specifikované ve smlouvě o úvěru. K variantě zapojení celé částky je přistoupeno z důvodu, že při schválení smluv o díla radou SMO (konkrétně 26.04.2017 je předkládána ke schválení Smlouva o dílo na výstavbu kanalizací Milostovice a Zlatníky ve výši 69.985.500,00 Kč) a následným zapojením financí by byly překročeny kompetence RMO  schvalovat rozpočtová opatření zvyšující schválený rozpočet.

 

 

 

 

 

 

V Opavě dne: 05. 04. 2017

 

 

Jméno a příjmení zpracovatele: Ing. Lenka Grigarová

 

Podpisy zpracovatelů:  

           

Počet příloh:

Příloha č. 1: tabulka – projekty pro úvěr 47 mil. Kč

Příloha č. 2: tabulka – projekty pro úvěr 380mil. Kč

Příloha č. 3: Smlouva o úvěru do výše limitu 47mil. Kč

Příloha č. 4: Smlouva o úvěru do výše 380 mil. Kč

Příloha č. 5: Úvěrové podmínky – platné pro obě smlouvy

Příloha č. 6: Všeobecné obchodní podmínky – platné pro obě smlouvy

Příloha č. 7: Pravidla časového pořadí úhrad pohledávek – platné pro obě smlouvy

Příloha č. 8: Žádost o čerpání úvěru – platné pro obě smlouvy

Příloha č. 9: Plná moc Ing. Nepustil – platné pro obě smlouvy

Příloha č. 10: Plná moc Ing. Hlavicová – platné pro obě smlouvy