Dne:

30. 10. 2017

Bod programu:

39/26

 

Věc:

Schválení záměru uzavření závazku veřejné služby s MDPO a.s.

Důvod předložení:

Nové uzavření smlouvy o závazku veřejné služby

Zpracoval:

Ing. Jaromír Walaski, MBA, ředitel společnosti MDPO a.s.

 

Předkládá:

p. Josef Stiborský, náměstek primátora

Projednáno v RMO:

RMO dne 18. 10. 2017

Požadavek na úpravu rozpočtu:

ANO – NE

 

Návrh usnesení:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zastupitelstvo města

 

 

 

schvaluje

 

 

První informační povinnost k přímému zadání poskytování služeb ve veřejné přepravě osob na území Statutárního města Opava, která vzniká nejpozději rok před uzavřením smlouvy přímým zadáním v Úředním věstníku Evropské unie (viz čl. 7 odst. 2 nařízení (ES) č. 1370/2007 o veřejných službách v přepravě cestujících na železnici a silnici a zákon č. 194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Důvodová zpráva

K důvodům pro schválení záměru uzavřít smlouvu

V současné době zajišťuje veřejné služby v přepravě cestujících (městskou hromadnou dopravu v Opavě) Městský dopravní podnik Opava, a.s., a to na základě smlouvy o závazku veřejné služby v městské autobusové a trolejbusové dopravě, ze dne 23. 12. 2008. Tato smlouva byla uzavřena na dobu 10 let, tj. do konce roku 31. 12. 2018.

Ustanovení čl. 7 odst. 2 nařízení (ES) č. 1370/2007 o veřejných službách v přepravě cestujících na železnici a silnici (dále jen „nařízení“) a zákon č. 194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících (dále jen „zákon“) ukládají objednateli veřejných služeb v přepravě cestujících informační povinnost, a to nejpozději jeden rok před zahájením nabídkového řízení nebo nejpozději jeden rok před uzavřením smlouvy s dopravcem přímým zadáním zveřejnit údaje, které jsou stanoveny obligatorně v nařízení. Objednatel je tedy povinen minimálně zveřejnit v Úředním věstníku Evropské unie:

a)         Název a adresa příslušného orgánu,

b)         Typ plánovaných smluv,

c)         Služby a oblasti, na něž se možné smlouvy vztahují.

Ke způsobu uzavření smlouvy formou přímého zadání

Platná a účinná legislativa - zmiňované nařízení a zákon - obsahují zvláštní úpravu pro zadávání veřejných služeb v dopravě, které jsou svojí podstatou koncesemi na služby svého druhu. Pro případ, kdy „příslušný místní orgán“ (dle zavedeného českého pojmosloví spíše orgán územní samosprávy, tj. obec nebo kraj) nechce zajišťovat tyto veřejné služby sám (jedná se o výkon tzv. pečovatelské, resp. nevrchnostenské veřejné správy), zakotvuje zmiňovaná legislativa pravidla nabídkového řízení pro výběr dopravce, který má takové služby zajišťovat. I uvedená legislativa však výslovně stanoví, že veřejné služby v přepravě cestujících mohou vykonávat příslušné místní orgány (orgány územní samosprávy) samy, tj. nemusí vybírat dopravce, nýbrž mohou například samy zaměstnávat řidiče a další potřebné zaměstnance. Výkonu veřejných služeb v přepravě cestujících přímo orgánem veřejné správy je pak postavena na roveň možnost výkonu těchto služeb prostřednictvím právně samostatného subjektu, nad kterým vykonává příslušný místní orgán, kontrolu podobnou té, kterou vykonává nad svými vlastními útvary. Ani v takovém případě tedy není nutné vybírat dopravce prostřednictvím nabídkového řízení upraveného legislativou, nýbrž smlouvu je možno uzavřít s tímto „vnitřním provozovatelem“ na základě přímého zadání. Jedná se o úpravu obdobnou úpravě výjimky „in house“ při zadávání veřejných zakázek.

Z hlediska možnosti uplatnění výjimky z povinnosti konat nabídkové řízení na výběr dopravce je tedy lhostejné, zda veřejné služby v dopravě jsou zajišťovány místním orgánem přímo, nebo prostřednictvím jím kontrolovaného, byť právně samostatného subjektu. O druhý uvedený případ se jedná v případě vztahu Statutárního města Opavy a Městského dopravního podniku Opava, a.s., kdy Statutární město Opava dlouhodobě zajišťuje veřejné služby v přepravě cestujících právě prostřednictvím jím založené a ovládané právně samostatné akciové společnosti. V této situaci tak nedává smysl žádný jiný způsob zajištění veřejných služeb v přepravě cestujících, než je přímé zadání vnitřnímu provozovateli.  

Případné uzavření smlouvy, byť na období až deseti let, ovšem neznamená, že na celé toto období je způsob poskytování služeb nutně neměnný. Pokud by město kdykoliv v budoucnosti dospělo k závěru, že chce veřejné služby v dopravě zajišťovat prostřednictvím spolupráce veřejného a soukromého sektoru, je možné vzhledem k ovládání Městského dopravního podniku Opava, a.s. městem kdykoliv uvedenou smlouvu ukončit, Městský dopravní podnik Opava, a.s. privatizovat a vypsat transparentní nabídkové řízení. Uzavíraná smlouva by pro tento případ pak mohla obsahovat i určitou pojistku, kdy účinky smlouvy by byly vázány na rozvazovací podmínku v podobě trvání postavení „vnitřního provozovatele“ u Městského dopravního podniku Opava, a.s. 

Informační povinnost objednatele veřejných služeb v přepravě cestujících

Statutární město Opava v případě smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících uzavírané s Městským dopravním podnikem Opava, a.s. formou přímého zadání bude mít celkem tři informační povinnosti:

a)         První informační povinnost mu vzniká nejpozději rok před uzavřením smlouvy přímým zadáním v Úředním věstníku Evropské unie (viz čl. 7 odst. 2 nařízení a § 19 odst. 1 zákona).

b)         Druhá informační povinnost mu vzniká nejpozději dva měsíce před uzavřením smlouvy přímým zadáním na jeho vlastní úřední desce a způsobem umožňujícím dálkový přístup (viz § 19 odst. 2 zákona).

c)         Třetí informační povinnost mu vzniká do jednoho měsíce po uzavření smlouvy přímým zadáním na jeho vlastní úřední desce a způsobem umožňujícím dálkový přístup (viz § 19 odst. 5 zákona).

 

V Opavě dne 19. 10. 2017

Jméno a příjmení zpracovatele: Ing. Jaromír Walaski, MBA

Podpis zpracovatele:

 

Počet příloh: 1

Příloha č. 1: Text ke zveřejnění v Úředním věstníku Evropské unie