Poznámka: materiál opraven v přílohách č. 2 – 4 – viz důvodová zpráva červeně

Dne:

11.12.2017

Bod programu:

5/27

 

Věc:

Rozpočet města Opavy na rok 2018

Rozpočtový výhled 2019-2020

Důvod předložení:

Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích

Zákon č. 250/2000 Sb., rozpočtová pravidla územních rozpočtů

Zpracoval:

Ing. Miroslav Drössler, vedoucí finančního a rozpočtového odboru vedoucí odborů Magistrátu města Opavy, městská policie, ředitelé příspěvkových a obchodních organizací napojených na rozpočet města,

oddělení rozpočtu, vedoucí Ing. Lenka Grigarová

 

Předkládá:

Ing. Radim Křupala, primátor

Projednáno RMO:

15.11.2017

FV po odevzdání materiálu

Požadavek na úpravu rozpočtu:

NE

 

Návrh usnesení:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zastupitelstvo města

 

1.

schvaluje

 

 

a)

rozpočet Statutárního města Opavy na rok 2018 uvedeného v příloze č.1, který je nedílnou součástí usnesení

 

b)

rozpočtový výhled na roky 2019–2020 uvedeného v příloze č. 2, který je nedílnou součástí usnesení

 

 

2.

uděluje

 

 

 

kompetence radě města a odboru finančnímu a rozpočtovému k hospodaření podle schváleného rozpočtu, a to v souladu s § 102, odst.2.,písm.a) zákona č.128/2000Sb., o obcích, to je provádět rozpočtová opatření u všech položek dle návrhu rozpočtu na rok 2018 v rozsahu:

 

 

a)

všechna rozpočtová opatření, týkající se přijetí dotací ze SR, Národního fondu, Státních fondů, Centra pro regionální rozvoj ČR (CRR) a rozpočtů územně samosprávných celků a jejich použití, pokud poskytovatel neurčil jinak

 

b)

ostatní rozpočtová opatření, zvyšující nebo snižující schválený rozpočet do úhrnné výše 10-ti% celkové schválené částky rozpočtu. Do tohoto finančního objemu se však nezapočítávají ta rozpočtová opatření, kterými dochází k rozpisu schválených položek, např. z položek „rezervních“ do jednotlivých akcí nebo jednotlivých položek v souladu s platnou rozpočtovou skladbou

 

 

3.

zmocňuje

 

 

vedoucího odboru finančního a rozpočtového a vedoucí oddělení rozpočtu a ekonomických agend, odboru finančního a rozpočtového, provádět rozpočtová opatření v souvislosti s finančním vypořádáním za rok 2017 v případech, kdy finanční prostředky jsou rezervovány v rozpočtu na rok 2017, ale výdej za ně se uskuteční v roce 2018, případně později

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Důvodová zpráva

Předkládáme ZMO materiál k problematice rozpočtu na rok 2018 a rozpočtový výhled 2019-2020.

 

KOMENTÁŘ  K NÁVRHU ROZPOČTU 

 

Dne 25.07.2017 vydal odbor finanční a rozpočtový pokyn k vypracování požadavků vedoucím jednotlivých odborů. V termínu do 15.09.2017 odevzdali vedoucí odborů své požadavky, na jejichž podkladech byla zpracována 1. verze návrhu rozpočtu. Byla zahájena jednání k dané problematice  během nichž došlo k některým rozhodnutím, majících vliv na tvorbu rozpočtu (např. rozpočtové krytí na výstavbu plaveckého bazénu bylo nutné z důvodu předpokládaného zahájení výběrového řízení v měsíci prosinci 2017 zabezpečit ještě v roce 2017).

Výsledkem jednání je připraven vyrovnaný rozpočet (na jednání RMO byl předložen dne 15.11.2017 a po úpravách schválen), který předkládáme Zastupitelstvu SMO ke schválení. 

Co se týká předložených materiálů, ke schválení předkládáme přílohu č.1 „Návrh ukazatelů rozpočtu na rok 2018“ a přílohu č. 2 „Rozpočtový výhled 2019 -2020“.

Návrh ukazatelů rozpočtu a rozpočtového výhledu je na straně příjmů zpracován dle položek a na straně výdajů dle jednotlivých odborů.

příloze č. 3 „Návrh rozpočtu na rok 2018 a rozpočtový výhled 2019 - 2020“  jsou podrobněji rozepsány ukazatele, především na straně výdajů. Příloha obsahuje 3 listy: Příjmy dle POL (položek), kde jsou zohledněny předpokládané příjmy dle druhového členění, dále Příjmy dle ORJ (organizačních jednotek), které obsahují příjmy v členění dle jednotlivých odborů. Stejné členění je zachováno na listu Výdaje dle ORJ. Výdaje jsou u každého odboru uvedeny v řádcích dle konkrétních akcí, případně dle odvětví. Na jednotlivé buňky (respektive čísla) jsou navázány hypertextové odkazy, které po otevření vysvětlují požadavek jednotlivých odborů na daný výdaj. Podrobnější členění se srovnáním schváleného rozpočtu a skutečností v letech 2012 – 2027 najdete v příloze č. 4 „Příjmy a výdaje 2012 – 2027“, (jen v listu Příjmy dle ORJ jsou data od roku 2016, v minulých letech se toto členění nepoužívalo).

Při přípravě rozpočtového výhledu  bylo uvažováno s výši požadavků dle projednané verze, v případech nižších požadavků než pro rok 2018 byla ponechána nižší částka. Návrh je s upozorněním, že u odboru investic není uvažováno s žádnými investicemi. 

 

Jako doplňující informace předkládáme Návrh rozpočtu na rok 2018 dle ODPA (odvětvové členění), přehled plnění daňových příjmů ze sdílených daní a hazardu v letech 2012-2017  a výpočet podílu pro městské části.  

 

 

DAŇOVÉ PŘÍJMY:

Výše daňových příjmů pro rok 2018 je předpokládaná skutečnost 2017 z plnění daňových příjmů skutečnost 31.10.2017 + příjmy v XI. a XII./2016. Vzhledem k dobré ekonomické kondici České republiky lze počítat s nárůstem sdílených daní v kontextu predikce plnění státního rozpočtu a proto jsme navýšili předpokládané příjmy sdílených daní oproti minulým letům.

Mezi sdílené daně patří

  • pol. 1111 - daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti a funkčních požitků 
  • pol. 1112 - daň z příjmů fyzických osob, podávajících daňové přiznání (OSVČ)
  • pol.1113 - daň z příjmů fyzických osob z kapitálových výnosů (daně vybírané zvláštní sazbou)
  • pol. 1121 - daň z příjmů právnických osob
  • pol. 1211 - daň z přidané hodnoty.

 

NEDAŇOVÉ PŘÍJMY:

Vycházejí zejména z uzavřených smluv (převážně nájemních), z predikce výnosů ze sankčních plateb, příjmy za prodej separovaného odpadu (příjmy od EKO-KOMU apod.). Dále je zde započítán příjem odvodu z investičního fondu příspěvkových organizací OKO, SDO a Seniorcentrum a splátky poskytnutých půjček školám na předfinancování projektů.

 

KAPITÁLOVÉ PŘÍJMY:

jsou rozpočtovány na základě již uzavřených smluv (včetně příslušného příjmu splátkového prodeje) a připravovaných prodejů

  • položky 31xx Příjmy z prodeje dlouhodobého majetku a ostatní kapitálové příjmy

 

PŘIJATÉ TRANSFERY:

V rámci přijatých transferů se rozpočtuje pouze transfer ze státního rozpočtu v rámci souhrnného dotačního vztahu. Ostatní přijaté transfery se nerozpočtují vzhledem k nejistotě v čase a výši přijetí. V okamžiku přijetí transferů jsou rozpočtovými opatřeními zapojovány do rozpočtu jak na stranu příjmů, tak na stranu výdajů.

 

FINANCOVÁNÍ:

Snižuje nebo zvyšuje zdroje rozpočtu města.

Snižuje o závazky města Opavy představující splátky dlouhodobých přijatých půjčených prostředků dle uzavřených smluv a navyšuje o použití těchto zdrojů. Dále zde případně navyšuje rozpočet o zapojení zůstatku základního bankovního účtu (ZBÚ) z minulých let a tvorbu, případně plnění fondů.

  • pol. 8115 změna stavu krátkodobých prostředků na bankovních účtech – tvorba a použití sociálního fondu (rozpočtově neutrální, plnění je u oddělení personálního a mzdového - v návrhu rozpočtu je uvažováno se zapojením zůstatku sociálního fondu), tvorba zajišťovacího fondu a fondu na obnovu vodovodů a kanalizací
  • pol. 8123 dlouhodobé přijaté půjčené prostředky – zapojení úvěru, v návrhu rozpočtu je počítáno s navýšenou částkou úvěru na základě záměru, schváleného na zasedání ZMO dne 30.10.2017.
  • pol. 8124 uhrazené splátky dlouhodobých přijatých půjčených prostředků (splátky úvěrů směrem k ČS a.s – úvěr 400mil. – 38.000.000,00 Kč a ČSOB a.s – 280mil. -30.000.000,00 Kč, splátka střednědobého úvěru ke KB a.s. ve výši podílu SMO na předfinancovaných akcích, spolufinancovaných z EU, zbývající splátka jistiny bude provedena z přijatých dotací na tyto akce).

 

VÝDAJE:

Výdaje jsou členěny na potřeby jednotlivých odborů a akcí, požadavky jsou součástí materiálu. Některé z požadavků byly v rámci jednání vedoucích odborů s vedením města upraveny.

Městské části mají navrženy celkové výdaje na základě výpočtu dle Statutu SMO.

 

 

 

 

 

CELKOVÁ REKAPITULACE

daňové příjmy

895 573 700

nedaňové příjmy

112 162 800

kapitálové příjmy

13 570 000

vlastní příjmy celkem

1 021 306 500

přijaté transfery

62 022 800

příjmy celkem

1 083 329 300

financování

111 858 100

CELKOVÉ ZDROJE

1 194 914 400

 

 

běžné výdaje

918 045 000

kapitálové výdaje

276 869 400

 CELKOVÉ VÝDAJE

1 194 914 400

 

 

V rámci projednávání bodu na FV dne 5.12.2017 a následnou kontrolou byly zjištěny některé chyby ve sloupcích výhledů. Zasíláme materiál kompletně nový s původními i opravenými přílohami (jedná se o přílohy č. 2, 3, a 4).

Dále v důvodové zprávě uvádíme, kde došlo ke změnám v přílohách č. 3 a 2. Příloha č. 4 byla rovněž upravena, v důvodové zprávě výřez z tabulky pro její obsáhlost neuvádíme.

V ostatních přílohách zůstává stav nezměněn.

 

Opravy v Příloze č. 3, list Příjmy dle POL                                                         

Schválený rozpočet 2017

Návrh rozpočtu na rok 2018

Výhled 2019

Výhled 2020

Původní:

DAŇOVÉ PŘÍJMY

807 488 600

895 573 700

891 573 700

895 573 700

1122

daň z příjmu PO za obce

30 000 000

30 000 000

30 000 000

30 000 000

13xx

poplatky

 

89 488 600

97 573 700

93 573 700

97 573 700

v tom

1337

poplatek za provoz,shrom…..kom.odpadu

26 000 000

21 900 000

21 900 000

21 900 000

 

1341

poplatek ze psů

1 500 000

1 450 000

1 450 000

1 450 000

 

138x

odvody z loterií a VHP

42 000 000

54 000 000

50 000 000

54 000 000

 

 

 

 

Nové:

DAŇOVÉ PŘÍJMY

807 488 600

895 573 700

891 573 700

891 573 700

1122

daň z příjmu PO za obce

30 000 000

30 000 000

30 000 000

30 000 000

13xx

poplatky

 

89 488 600

97 573 700

93 573 700

93 573 700

v tom

1337

poplatek za provoz,shrom…..kom.odpadu

26 000 000

21 900 000

21 900 000

21 900 000

 

1341

poplatek ze psů

1 500 000

1 450 000

1 450 000

1 450 000

 

138x

odvody z loterií a VHP

42 000 000

54 000 000

50 000 000

50 000 000

 

Původní:

 

213x

 příjmy z pronájmu

46 727 100

 

47 427 100

47 427 100

 

2122

odvody příspěvkových organizací

5 000 000

 

2 500 000

25 000 000

 

 

Seniorcentrum Opava, IČO: 71196943

1 000 000

1 000 000

 

 

 

 

Slezské divadlo IČO: 00100552

1 000 000

2 000 000

 

 

 

 

Opavská kulturní organizace, IČO: 7511739

2 500 000

2 500 000

2 500 000

2 500 000

      Nové:

 

213x

 příjmy z pronájmu

46 727 100

47 636 900

47 427 100

47 427 100

 

2122

odvody příspěvkových organizací

5 000 000

5 500 000

2 500 000

2 500 000

 

 

Seniorcentrum Opava, IČO: 71196943

1 000 000

1 000 000

 

 

 

 

Slezské divadlo IČO: 00100552

1 000 000

2 000 000

 

 

 

 

Opavská kulturní organizace, IČO: 7511739

2 500 000

2 500 000

2 500 000

2 500 000

 

Opravy v Příloze č. 3, list výdaje dle ORJ                                                                           

Schválený rozpočet 2017

Návrh rozpočtu na rok 2018

Výhled 2019

Výhled 2020

Původní:

 

sam.prac.prez.a zahr. vztahů, sekretariáty  (ORJ 0120)

14 798 500

15 753 500

14 733 500

14 763 500

 

Dobrovolný svazek obcí Opavsko, IČO: 71294864

20 000

20 000

 

Nové:

 

sam.prac.prez.a zahr. vztahů, sekretariáty  (ORJ 0120)

14 798 500

15 753 500

14 713 500

14 763 500

 

Dobrovolný svazek obcí Opavsko, IČO: 71294864

20 000

 

 

 

Původní:

 

oddělení personální a mzdové (ORJ 0192)

148 764 600

171 757 200

187 236 600

183 390 700

1088

sociální fond - ostatní

610 000

1 023 800

10 230 800

1 023 800

 

                     - penzijní připojištění

 

955 200

1 443 600

1 443 600

Nové:

 

oddělení personální a mzdové (ORJ 0192)

148 764 600

171 757 200

177 541 200

182 902 300

1088

sociální fond - ostatní

610 000

1 023 800

1 023 800

1 023 800

 

                     - penzijní připojištění

 

955 200

955 200

955 200

 

S tím související konečná suma původní:

 

VÝDAJE CELKEM bez konsolidací)

984 022 800

1 194 914 400

954 130 100

952 806 600

 

PŘÍJMY CELKEM VČETNĚ FINANCOVÁNÍ

984 022 800

1 194 914 400

1 006 319 100

889 135 500

ROZDÍL

0

52 189 000

-63 671 100

Konečná suma nová:

 

VÝDAJE CELKEM bez konsolidací)

984 022 800

1 194 914 400

944 414 700

952 318 200

 

PŘÍJMY CELKEM VČETNĚ FINANCOVÁNÍ

984 022 800

1 194 914 400

1 006 319 100

889 135 500

ROZDÍL

0

61 904 400

-67 182 700

 

Opravy v příloze č.2

Původní:

sam.prac.prez.a zahr. vztahů, sekretariáty  (ORJ 0120)

15 753 500

14 633 500

14 663 500

 

oddělení personální a mzdové (ORJ 0192)

171 757 200

186 748 200

182 902 300

 

Odbor přípravy a realizace investic INV (ORJ 0220)

225 935 400

12 000

12 000

 

Komárov (ORJ 0800)

6 322 000

6 022 000

6 022 000

pol. 5xxx běžné výdaje

5 722 000

5 422 000

5 422 000

pol. 6xxx kapitálové výdaje

600 000

600 000

600 000

v tom finanční vztahy k jiným osobám

 

 

 

v tom: NIV transfery

300 000

300 000

300 000

 

CELKOVÉ VÝDAJE

1 194 914 400

953 253 700

951 930 200

 

Nové:

sam.prac.prez.a zahr. vztahů, sekretariáty  (ORJ 0120)

15 753 500

14 713 500

14 763 500

 

oddělení personální a mzdové (ORJ 0192)

171 757 200

177 541 200

182 902 300

 

Odbor přípravy a realizace investic INV (ORJ 0220)

225 935 400

 

 

 

Komárov (ORJ 0800)

6 322 000

6 322 000

6 322 000

pol. 5xxx běžné výdaje

5 722 000

5 722 000

5 722 000

pol. 6xxx kapitálové výdaje

600 000

600 000

600 000

 

CELKOVÉ VÝDAJE

1 194 914 400

944 414 700

952 318 200

 

 

V Opavě dne 06.12.2017

Jméno a příjmení zpracovatele: Ing. Lenka Grigarová

Podpis zpracovatele:

Počet příloh:

Příloha č. 1: ukazatele rozpočtu na rok 2018

Příloha č. 2: ukazatele rozpočtového výhledu na roky 2019 - 2020

Příloha č. 3: návrh rozpočtu na rok 2018 a rozpočtový výhled 2019 - 2020

Příloha č. 4: příjmy a výdaje 2012 - 2027

Příloha č. 5: návrh rozpočtu na rok 2018 v odvětvovém členění (dle ODPA)

Příloha č. 6: plnění příjmů sdílených daní a hazardu

Příloha č. 7: podíl MČ

 

Příloha č. 8: opravena_priloha_c.2_ukazatele rozpočtového výhledu na roky 2019 - 2020

Příloha č. 9: opravena_priloha_c.3_návrh rozpočtu na rok 2018 a rozpočtový výhled 2019 - 2020

Příloha č. 10: opravena_priloha_c.4_příjmy a výdaje 2012 - 2027