Dne:

23.04.2018

Bod programu:

26/31

 

Věc:

Zařazení mimořádné investiční akce (technické zhodnocení) – vyhřívaný trávník SFC Opava a.s.

Důvod předložení:

Požadavek nájemce fotbalového stadionu

Zpracoval:

Ing. Marek Hájek, předseda představenstva SFC Opava a.s.

Ing. Miroslav Drössler, vedoucí finančního a rozpočtového odboru

Předkládá:

Ing. Radim Křupala, primátor

Projednáno v RMO:

17.04.2018 – doporučuje schválit

17.04.2018 – FV ZMO – pouze informace

Požadavek na úpravu rozpočtu:

ANO

 

Návrh usnesení:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zastupitelstvo města

 

1. 

schvaluje

 

a) 

Záměr vybudování vyhřívaného trávníku hlavního hřiště SFC Opava a.s. se sídlem Lipová 105/2 Předměstí, 746 01 Opava, IČ 25835912

 

 

 

ve výdajích – odbor přípravy a realizace investic

 

 

 

SFC – vyhřívaný trávník + kotelna

 

 

 

 

(3412,6121/22,00000000,0220,0007731000000)

+ 4.620.000,00 Kč

 

 

 

(3412,6121/22,00000120,0220,0007731000000)

+ 20.000.000,00 Kč

 

 

 

(3412,6121/22,00000110,0220,0007731000000)

+ 2.000.000,00 Kč

 

 

 

 

 

 

 

ve výdajích – odbor finanční a rozpočtový

 

 

 

odpočet DPH

 

 

 

 

(6399,5362,00000000,0020,0001112000000)

- 4.620.000,00 Kč

 

 

 

 

 

 

 

ve financování – odbor finanční a rozpočtový

 

 

 

zapojení nerozděleného zůstatku ZBÚ z roku 2017

 

 

 

MD 231 0000

(0000,8115,00000120,0020,0000000000000)

+ 20.000.000,00 Kč

 

 

 

 

 

 

 

 

zapojení FRR

 

 

 

MD 236 0200

(0000,8115,00000110,0020,0000000000000)

+ 2.000.000,00 Kč

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. 

ukládá

 

 

Finančnímu a rozpočtovému odboru provádět úpravy rozpisu rozpočtu dle skutečnosti mezi položkami 6121 a 6122 nad rámec schválených kompetencí

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Důvodová zpráva

 

MĚSTSKÝ FOTBALOVÝ STADION – majetek Statutárního města Opavy

Odůvodnění povinnosti SFC hrát zápasy na stadionu, který mimo jiné musí pro účast v 1. lize splňovat podmínku: vyhřívaný trávník (viz SFC žádost)

 

SFC s vysokou mírou pravděpodobnosti v květnu 2018 potvrdí sportovní cíl „postup do 1. ligy“ a již dnes SFC jako fotbalový klub splňuje podmínky „Licence SILVER“ pro účast v 1. lize, kromě infrastrukturních kritérií.

 

Z rozsáhlých infrastrukturních kritérií SFC většinu splňuje nebo je schopen kritéria splnit do začátku 1. ligy soutěžního ročníku 2018/2019, což je datum 21.7.2018 (příloha a), ale existují tři nepřekročitelná infrastrukturních kritéria, bez kterých nebude SFC moci hrát v Opavě:

-         Vyhřívaný trávník,

-         Osvětlení stadionu (SFC splňuje),

-         Nouzový zdroj k osvětlení s náběhem do 30 minut (SFC splní),

Největší investicí a zásadní povinností je vyhřívaný trávník (kvalifikovaný odhad ±22 mil. Kč + DPH potvrdili na tel. dotaz dva největší dodavatelé fotbalových trávníků s vyhříváním).

 

VYHŘÍVANÝ TRÁVNÍK

Vyhřívaný trávník je v plánech odboru investic od roku 2009. Od roku 2009 je hotový projekt (dnes je aktualizován) a také platné stavební povolení, kterému prodloužil platnost odbor přípravy a realizace investic MMO (příloha b). Projekt je postaven na jediné ekonomicky akceptovatelné variantě provozu vyhřívání, tj.: zdrojem pro vyhřívání bude plyn. Změna formátu 1. ligy (rozšíření počtu zápasů) od SR 2018/2019 posune hrací dny do prosince a února s předpokladem vyhřívání až čtyř kalendářních měsíců ročně. Rozdíl v provozních nákladech mezi zdroji plyn a el. energie by byl v řádech miliónů Kč a případná úspora v investici by se negativně projevila vlastníkovi stadionu v provozních nákladech. 

 

Povinnost vyhřívaného trávníku je dána Klubovou licencí FAČR (www.clublicensing.czv případě přímého odkazu na tuto www stránku a její nedostupnosti, je potřebné povolit přístup na nedůvěryhodné stránky, podstatný obsah viz příloha c) – (příloha c). Klubový licenční řád (edice 2017) stanovil úroveň licence nezbytnou pro klubové soutěže ČLÁNKEM 14 – LICENCE: Licence SILVER – Osvědčení potvrzující splnění všech požadavků stanovených Klubovým licenčním řádem a zároveň všech licenčních kritérií označených SILVER, které jsou nezbytné pro účast v nejvyšší klubové soutěži Fotbalové asociace České Republiky (FAČR). Osvědčení licence SILVER uděluje poskytovatelem licence FAČR, potvrzující splnění všech minimálních kritérií ze strany žadatele o licenci v rámci vstupního řízení do nejvyšší klubové soutěže FAČR.

 

Infrastrukturní kritéria specifikuje Článek 24/b – stadion pro klubové soutěže LFA (str. 19) bod 4)

Stadion musí splňovat minimální požadavky stanovené v podmínkách Sportovně-technického zázemí FAČR, edice 2017, přičemž musí být klasifikován Komisí pro stadiony LFA minimálně jako stadion kategorie 3 (SILVER) nebo kategorie 2 (BRONZE), v souladu s přílohou č. XIV., tj. SPORTOVNĚ-TECHNICKÉ ZÁZEMÍ FAČR strana 75-79 Klubového licenčního řádu.

 

VV FAČR na svém zasedání 3. 4. 2018 (příloha d) vzal na vědomí schválení VV UEFA, který  schválil nové předpisy na infrastrukturu stadionů. Po zpracování Komisí pro Stadiony a hrací plochy (www.kshp.cz) – bude schválen „Projekt ligové stadiony 2020“ a vymění dosud platný Projekt ligové stadiony 2012 (příloha e), který obsahuje rovněž hlavní kritéria fotbalových stadionů pro I. ligu (II. Strukturální kritéria.) str. 10.

Ligová fotbalová asociace (www.lfafotbal.cz)  v rozpisu mistrovských soutěží LFA (www.lfafotbal.cz/uredni_cast)  str. 24-30 zahrnuje také Projekt ligové stadiony:
Bod 3.: Ostatní náležitosti a kritéria stadionů dle schváleného Projektu ligové stadiony 2012 - naplňující způsobilost daného stadionu: (umístěno také na www.kshp.cz) str. 25 pro HET ligu minimálně kritérium UEFA kategorie 3.

Bod 5. Náhradní elektrický zdroj - pro plynulé užívání umělého osvětlení hrací plochy, je nejlépe instalovat stabilní náhradní zdroj umělého osvětlení hřiště (může být i mobilní, pokud není vlastní, musí být smlouva o jeho pronájmu) str. 26.

Klubová licence FAČR (příloha c) umožňuje přílohou č. XIII využít „přechodné období“.

Nové týmy do klubových soutěží LFA (str. 74)

1)    Klub, který se na základě sportovních výsledků kvalifikuje do nejvyšší klubové soutěže FAČR, podstupuje klubové licenční řízení standardně dle článku 9 s tím, že musí splnit minimálně kritéria, které jsou nezbytná pro získání úrovně licence SILVER, s výjimkou článku 24, kdy může využít „Právo přechodného období pro nejvyšší klubovou soutěž FAČR“.

2)    Právo přechodného období v nejvyšší klubové soutěži FAČR znamená pro klub:

a) Hrát mimo své sídlo, na stadionu minimálně kategorie 3, dle podmínek Sportovně-technického zázemí FAČR (příloha č. XIV), do doby, kdy jeho stadion (v místě sídla klubu) bude zařazen do kategorie 3, dle Podmínek sportovně-technického zázemí FAČR (příloha č. XIV), maximálně však do 30. 06. roku následujícího po vstupu do nejvyšší klubové soutěže FAČR, na základě sportovních výsledků;

b) Výběr místa je omezen na území Moravy (moravské kluby) a Čech (české kluby);

c) Předložit platnou Nájemní smlouvu na období celého soutěžního ročníku, uzavřenou s vlastníkem stadionu;

d) Pozastavení výplaty finančních prostředků STES. Jejich výplata je vázána na dokončení infrastruktury v místě svého sídla, nejpozději do 15. 06. roku následujícího po vstupu do nejvyšší klubové soutěže FAČR;

e) V případě nedokončení infrastruktury v místě svého sídla, nejpozději do 15. 06. roku následujícího po vstupu do nejvyšší klubové soutěže FAČR, budou klubu uloženy následující postihy:

i) Prostředky STES nebudou vyplaceny, propadnou ve prospěch ostatních klubů nejvyšší domácí soutěže, které o způsobu rozdělení rozhodnou na nejbližším Ligovém Ligové grémiu;

ii) Sestup do nižší soutěže, a to i v případě umístění na nesestupovém pořadí;

iii) Finanční pokuta Kč 3.000.000,- (slovy: Třimiliónykorunčeských). Její vymahatelnost bude učiněna prostřednictvím Disciplinární komise LFA.

 

 

„Přechodné období“ má jedinou výhodu: při započatém procesu realizace investice umožňuje pracovat na několikatýdenním posunu dokončení investice. Nevýhodou jsou značné finanční náklady převyšující 1 mil. Kč/jeden zápas odehraný mimo stadion v Opavě (0Kč ze vstupného, nájem stadionu v Karviné nebo Olomouci a vlak pro fanoušky) plus sankce za zkrácení nájmu (smlouva se musí uzavřít na celý rok i když se odehraje v Karviné nebo Olomouci jen jedno utkání). 

Posun dokončení investice proti začátku ligy 21.7.2018 (příloha a) o několik týdnů max. do 12.8.2018 lze při domluvě dosáhnout „nalosováním“ prvních dvou zápasů na venkovní utkání.

„NULOVÁ VARIANTA“ využít „přechodné období“ a odehrát celý SR 2018/2019 na cizím stadionu mimo Opavu představuje finanční ztráty:
a.) Ztráta ze vstupného + nájem cizího stadionu + vlak pro fanoušky = min. 18x 1mil. Kč = 18 mil. Kč
b.) Ztráta prostředků z prodej „TV práv“ = 10 mil. Kč
c.) Finanční pokuta 3 mil. Kč
d.) Povinný sestup i v případě umístění na nesestupovém pořadí až 50 mil. Kč (cena ztráty při podhodnoceném prodeji hráčů po rozpadu kádru i klubu)
CELKEM cca 80 mil. Kč

Poznámka: SFC neobdrží licenci SILVER ani při dokončené investici vyhřívaného trávníku, pokud by neměl dvě tréninková hřiště (za koupalištěm) a jedno hřiště s umělou trávou (Kylešovice) – viz SPORTOVNĚ-TECHNICKÉ ZÁZEMÍ FAČR strana 75-79 Klubového licenčního řádu (příloha c).

 

 

MĚSTSKÝ FOTBALOVÝ STADION – majetek Statutárního města Opavy – finanční krytí

Zařazení této mimořádné investiční akce v případě souhlasu orgánů města vyžaduje vyřešit i rozpočtové krytí  předpokládané ceny 22 mil.Kč bez DPH. Situace v rozpočtu s volnými zdroji je však velmi složitá. V předloženém navrženém krytí s ohledem na mimořádnou situaci doporučujeme jako zdroj krytí zapojit nerozdělenou rezervu na základním běžném účtu města ve výši 20 mil.Kč, tak jak jej schválilo zastupitelstvo města na svém zasedání dne 12.03.2018, pod bodem 13/30 – Zapojení zůstatku základních běžných účtu a finanční vypořádání za rok 2017. Další potřebné 2 mil.Kč použít z volných zdrojů fondu rozvoje a rezerv, kde aktuální zůstatek po odečtení rezervovaných prostředků (150 mil.Kč – výstavba bazénu, 4.464 tis.Kč – dofinancování zdrojů rekonstrukce v Seniorcentru) činí 21.960.083.18 Kč. Jako poslední zdroj krytí je navržen odpočet DPH v plné výši (stadion je pronajímám plátci DPH a výstup je zatížen daní). Tento návrh krytí sice respektuje všechny ostatní realizované a zamýšlené investiční záměry v roce 2018, ale bezpochyby obnáší určité riziko spočívající v podstatném snížení volných rezervních prostředků SMO.  Při úvaze rozpočtového krytí byly zvažovány i další varianty, avšak ze strany finančního odboru je nelze doporučit (upravit schválený rozpočet navýšením příjmů, zapojit do rozpočtu očekávaný příjem z prodeje akcií klubu, použít externí zdroje z dlouhodobého úvěru přehodnocením priorit zamýšlených akcí).

Pokud orgány města schválí tuto mimořádnou investiční akci s použitím rezervních finančních zdrojů města, doporučuje odbor finanční a rozpočtový z budoucích příjmů (neschválených v rámci rozpočtu na rok 2018) tyto prostředky vrátit zpět do finančních rezerv SMO. 

 

V Opavě dne 18.04.2018

Jméno a příjmení zpracovatele:  Ing. Marek Hájek, Ing. Miroslav Drössler

Podpis zpracovatele:

 

Počet příloh:  6 + 2