|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dne: |
18.06.2018 |
Bod programu: |
5/32 |
||||||||
|
|||||||||||
Věc: |
Schválení účetní závěrky SMO k rozvahovému dni 31. 12. 2017
|
||||||||||
Důvod předložení: |
Zákonem uložená povinnost |
||||||||||
Zpracoval: |
Ing. Miroslav Drössler, vedoucí finančního a rozpočtového odboru Eliška Kučerová, vedoucí oddělení účetnictví odboru finančního |
||||||||||
Předkládá: |
Ing. Radim Křupala, primátor |
||||||||||
Projednáno v RMO: |
Dne 23.05.2018 |
||||||||||
Požadavek na úpravu rozpočtu: |
NE |
Návrh usnesení:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||
|
Zastupitelstvo města |
||||||||||
|
1. |
schvaluje |
|||||||||
|
|
Účetní závěrku za rok 2017 Statutárního města Opavy, sestavenou k rozvahovému dni 31. 12. 2017
|
|||||||||
|
2. |
schvaluje |
|||||||||
|
|
Výsledek hospodaření Statutárního města Opavy
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Důvodová zpráva |
|||||||||||
Předkládáme RMO ke schválení bod „Schválení účetní závěrky SMO k rozvahovému dni 31.12.2017, který je připraven jako materiál pro předložení zastupitelstvu SMO a zároveň ke zveřejnění na úředních deskách nejpozději dne 01.06.2018.
Zákonem č. 563/1991 Sb., o účetnictví ve znění pozdějších předpisů je v § 4 odst. 8 písm. w) stanovena povinnost schvalování účetní závěrky, postupy a pravidla schvalování jsou řešeny vyhláškou č. 220/2013 Sb.. Povinnost schvalovat účetní závěrku územně samosprávných celků je vymezena zákonem č. 239/2012 Sb., kterým se mění zejména zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, a zákon č. 128/2000 Sb., o obcích a přísluší zastupitelstvu obce (v našem případě tedy Zastupitelstvu statutárního města Opavy).
Své případné písemné dotazy a připomínky k Účetní závěrce Statutárního města Opavy k rozvahovému dni 31. 12. 2017 zasílejte k rukám vedoucí oddělení účtárny Ing. Zuzany Hendrychové (zuzana.hendrychova@opava-city.cz) nebo vedoucího finančního a rozpočtového odboru Ing. Miroslava Drösslera, Horní náměstí 69, 746 26 Opava v termínu do 14. 6. 2018. K zasílání dotazů můžete rovněž využít e-mailovou adresu: zaver.ucet@opava-city.cz .
RMO předkládáme tyto podklady, které jsou předmětem schválení účetní závěrky zobrazující věrný obraz: Rozvahu (a), Výkaz zisku a ztrát (b), Přílohu (c), Přehled o peněžních tocích (d) a Přehled o změnách vlastního kapitálu (e).
Usnesení zastupitelstva o schválení případně i neschválení účetní závěrky bude předáno včetně souvisejících informací, které jsou specifikované v technické vyhlášce č. 383/2009 Sb., v platném znění, do CSÚIS (centrální systém účetních informací státu).
Součástí materiálů je zpráva o Přezkumu hospodaření (f), provedená auditorskou firmou HZ Brno a Zpráva interního auditora o činnosti v roce 2017 (g). Připojena je Inventarizační zpráva (h) za rok 2017, schválená Ústřední inventarizační komisí rady SMO.
Zpráva o výsledcích finančních kontrol a Zpráva interního auditora v roce 2017 je uložena u interního auditora MMO a je součástí závěrečného účtu.
Správnost a úplnost účetnictví je zajištěna vnitřním systémem oběhu dokladů s vazbami v softwaru GINIS a VERA. Všechny účetní operace jsou prováděny pouze na základě podkladů schválených vedoucími odborů nebo starosty MČ. Výdaje finančních prostředků podléhají navíc kontrole správců rozpočtu. Všichni vedoucí pracovníci provádí průběžnou a následnou finanční kontrolu. K 31. 12. je prováděna inventarizace veškerého majetku a závazků SMO, kde jmenované inventarizační komise ověřují, zda údaje v účetnictví odpovídají skutečnosti. Správnost účetnictví i výkazů pak také ověřuje interní audit v rámci prověřování dodržování právních předpisů a zajištění ochrany proti rizikům apod. při finančních auditech a auditech systémů. Údaje o ročním hospodaření jsou dále předmětem přezkumu zahrnujícího účetnictví, finanční operace, náklady a výnosy, finanční operace s cizími zdroji, finanční vypořádání, hospodaření s majetkem, stav a nakládání s pohledávkami a závazky, ručení, zástavy, zřizování věcných břemen.
Majetek je evidován v účetnictví dle faktur, zápisů o dokončení nebo smluv a jeho účtování včetně oprávek, odpisů a rozpouštění dotací přímo váže na jmenovitou evidenci s podrobnými údaji, vedenou odbory. Většina pohledávek je účtována na základě jmenovitých podkladů z evidence správců – odborů a váže na jejich podrobnou analytickou evidenci, včetně vyjádření opravných položek. Pohledávky z dotací jsou doloženy smlouvami nebo rozhodnutími poskytovatelů. Dodavatelské faktury jsou předávány přes spisovou službu na účtárnu k evidenci a tím veškeré zpracování již je prováděno elektronicky. Tím je přehled o stavu a průběhu operací i ve vazbě na objednávky a smlouvy. Platební poukazy na bezhotovostní výplaty a předpisy závazků jsou zpracovávány také v jednotném softwaru s vazbami na smlouvy, pokud se jich týkají. Závazky u úvěrů jsou zaznamenávány současně s jejich čerpáním podle bankovních výpisů a snižování stejně u splátek jistin. Přijaté zálohy jsou účtovány dle přijatých finančních částek podle bankovních výpisů a u nájmů dle smluv s předpisem a platbami proti pohledávkám. Závazky k zaměstnancům a navazující závazky jsou účtovány podle rekapitulace mezd, předkládané mzdovým a personálním oddělením, schválené příkazcem operace. Daň z příjmů je ve výkazech formou aktivního a pasivního dohadu. Dohady jsou zaneseny ve výkazech na základě podkladů předaných vedoucími odborů s rozpisy a přesným účelem.
ROZVAHA A. I. Dlouhodobý nehmotný majetek Největší podíl na přírůstcích má odbor hlavního architekta a územního plánu 3.165 tis. Kč: studie Rekonstrukce Zimního stadiónu, studie Dukelské kasárny, III. etapa studie Slezanka, studie bytového domu Horní náměstí.
A. II. Dlouhodobý hmotný majetek Nově byla zařazena budova Obecního úřadu + Hasičská zbrojnice Podvihov 7.021 tis. Kč, přístavba zázemí sportovního areálu M. Hoštice 1.973 tis. Kč, dětská hřiště v Kylešovicích 2.694 tis. Kč, komunikace a VO Staňkova, Holečkova, Rybníky, Mařádkova 13.805 tis. Kč, stavba okružní křižovatky Krnovská – Vančurova 2.777 tis. Kč, most ul. Stypova 7.288 tis. Kč, cyklostezka Jakartovice-Litultovice-Otice-Opava, úsek Otice - Opava 2.646 tis. Kč, VO Komárov 6.418 tis. Kč.
U movitých věcí – zakoupení osobních + hasičských aut – Městská policie, JSDH Kateřinky, JSDH Podvihov – celkem 2.832 tis. Kč, SSZ přechodu v Malých Hošticích 2.449 tis. Kč. Dále nové Kamerové body III etapa, nákup HW.
Technické zhodnocení majetku – osvětlovací soustava Hala Opava 1.504 tis. Kč, bezbariérové zastávky MHD 3.368 tis. Kč, výměna oken + fasáda Mezi trhy + Dolní nám. 14.040 tis. Kč.
Vyřazení majetku prodejem – budova Krnovská č. p. 1256, 4.312 tis. Kč, garáž Slámova 370 tis. Kč., ubytovna ul. Lihovarská, Milostovice 461 tis. Kč. Vyřazení likvidací – průmyslový objekt Krnovská – bývalá mlékárna 2.268 tis. Kč, světelný most Zimní stadión 2.500 tis. Kč.
A. III. Dlouhodobý finanční majetek Jedná se o majetkové účasti spravované odborem majetku v hodnotě 309.680 tis. Kč. V roce 2017 byl jeho stav přeceněn. Navýšení majetkové účasti proběhlo u TSO o 50.525 tis Kč a u MDPO o 85.576 tis. Kč. Naopak pokles nastal u Basketbalového klubu Opava o 2.731 tis. Kč, u SFCO o 29.856 tis. Kč a u Hokejového klubu Opava o 5.119 tis. Kč. Ostatní finanční majetek – Elio Slezsko zvýšeno o 992 tis. Kč, KIC Odpady sníženo o 873 tis. Kč.
A. IV. Dlouhodobé pohledávky Největší podíl má odbor finanční a rozpočtový u poskytnutých záloh na dotace ve výši 31.887 tis. Kč a odbor majetku u prodejů majetku na splátky 9.919 tis. Kč, dále smluvní pokuty a bezdůvodné obohacení. Významné jsou rovněž nedořešené pohledávky dle kupní smlouvy a zejména jejího dodatku č.1 schváleného zastupitelstvem města dne 24.06.2016 (MMOPP00FOZ9H) – prodej pozemku.
B. I. Zásoby Jedná se o zásoby u kanceláře primátora 1.100 tis. Kč – materiál na skladě + zboží na skladě k prodeji v MIC. Materiál na skladě – Městská policie, Kancelář tajemníka, Životní prostředí – celkem 565 tis. Kč.
B. II. Krátkodobé pohledávky Největší podíl je u aktivních dohadů transferů 45.954 tis. Kč z toho odbor finanční za daň z příjmů SMO 34.422 tis. Kč a odbor rozvoje dotace na rekonstrukci centra soc. služeb Hradecká ul. 4.040 tis. Kč, revitalizace bytových domů Mezi trhy, Dolní nám. 3.394 tis. Kč a cyklostezka Otice-Opava-Jakartovice 1.940 tis. Kč.
Pohledávky za odběrateli činí 46.387 tis. Kč s opravnými položkami ve výši 29.184 tis. Kč.
Pohledávky z hlavní činnosti 25.407 tis. Kč s opravnými položkami 15.717 tis. Kč. Z toho pokuty odboru dopravy 11.913 tis. Kč s opravnými položkami 9.159 tis. a komunální odpad 8.082 tis. Kč s opravnými položkami 2.506 tis. Kč spravovaný odborem finančním a rozpočtovým.
Z ostatních pohledávek 23.063 tis. Kč s opravnými položkami 5.797 tis. Kč jsou to především náklady odboru majetku města na pronajaté bytové a nebytové prostory, které budou vyúčtovány nájemníkům.
B. III. Krátkodobý finanční majetek Jedná se zejména o bankovní účty SMO pro rozpočtové příjmy, výdaje, fondy rezerv a také účty cizích prostředků jako např. přijaté kauce a důchody nesvéprávných. Podrobné příjmy a výdaje jsou uvedeny ve Výkaze pro hodnocení plnění rozpočtu s rozpisy dle odvětvového a druhového třídění.
Z 80 pokladen (75 příjmových a 5 výdajových) byl největší pohyb u 3 hlavních příjmových a u 4 hlavních výdajových, které spravuje odbor finanční a rozpočtový. U příjmových pokladen je v příjmech zahrnut i příjem odvodu z dílčích pokladen a ve výdajích zahrnut i odvod vybrané hotovosti na bankovní účty SMO. U výdajových pokladen je v příjmu zahrnut i příjem dotace do pokladny na výplaty. Dílčí příjmové pokladny mají odbory i městské části. Dále jsou platby přijímány také platebními terminály. Výdajové pokladny jsou pouze u odboru finančního a rozpočtového a depozitní pokladna na odboru sociálních věcí (pro nesvéprávné) Pokladní doklady a knihy jsou vedeny u příjmových pokladen v programu VERA a u výdajových v programu GINIS.
C. I. Jmění a upravující položky Zdroje krytí majetku včetně investičních dotací na jeho pořízení a změny v oceňování. Podrobnější rozpis ve výkaze Přehled o změnách vlastního kapitálu.
C. II. Fondy Fondy rezerv a rozvoje spravované finančním a rozpočtovým odborem, sociální fond spravovaný kanceláří tajemníka a sdružené prostředky odboru rozvoje a strategického plánování. Dále je to fond obnovy vodovodů a kanalizací spravovaný OMM a fond spravovaný havarijním a krizovým oddělením. Tyto fondy jsou peněžní a mají zřízeny své bankovní účty. Fondy sdružených prostředků jsou pro sdružení Cyklistická stezka Otice, Jakartovice a Krnov.
C. III. Výsledek hospodaření Výsledky hospodaření minulých let 580.428 tis. Kč. Výsledek hospodaření za rok 2017 ve výši +132.022 tis. Kč, je tvořen rozdílem výnosů a nákladů (viz. Výkaz zisku a ztrát). Výsledek hospodaření za rok 2017 po zdanění činí +88.904 tis. Kč. Po schválení zůstává ve vlastním jmění.
D. II. Dlouhodobé závazky Úvěry 289.774 tis. Kč. Ostatní závazky u odboru majetku 25.072 tis. Kč dodavatelská faktura MVV energie splatné v následujících obdobích (rok 2024).
D. III. Krátkodobé závazky Z toho pasivní dohad finančního odboru na daň z příjmů 34.422 tis. Kč za SMO za rok 2017, která je tvořena výsledkem hospodaření zvýšeným o náklady a snížený o výnosy s vyloučením výnosů z transferů, sdílených dani, správních a místních poplatků. Úhrada je proúčtována v následujícím roce jako výdej (úhrada závazku) a zároveň příjem (daňový) na bankovním účtu SMO, tj. není odváděna na účet Finančního úřadu. Dále je zde dohad 8.805 tis. Kč u poskytnutých záloh na dotace, které zatím nemají dokončenou kontrolu a není proto schváleno jejich vyúčtování (bude provedeno v roce 2018).
Dodavatelé (faktury) 42.271 tis. Kč. V tom investiční faktury 25.383 tis. Kč.
Přijaté zálohy 18.934 tis. Kč, z toho zálohy od nájemníků za služby: teplo 7.963 tis. Kč, teplá voda 3.021 tis. Kč, vodné a stočné 3.419 tis. Kč.
Dále předpisy u mezd zaměstnancům, daň z převodu nemovitostí, příspěvky příspěvkovým organizacím, poskytnuté zálohy na dotace a granty, průtokové dotace od jiných poskytovatelů a cizí prostředky (důchody nesvéprávných a přijaté kauce).
VÝKAZ ZISKU A ZTRÁTY Podrobnější údaje k nákladům a výnosům hrazeným v roce 2017 jsou ve výkaze Fin 2-12 Výkaz pro hodnocení plnění rozpočtu, který je rozborován v závěrečném účtu.
A. I. Náklady z činností Ostatní služby 214.478 tis. Kč. V tom např. výdaje na dopravní územní obslužnost, péče o vzhled obcí, komunální odpad a sběrná místa i separovaný odpad, dále údržba chodníků, nákupy služeb: poštovní, telekomunikací i internet, peněžních ústavů, nájemné, poradenské, školení, vzdělávání, zpracování dat, příspěvek na stravování, programové vybavení do 60 tis Kč.
Mzdové náklady 148.545 tis. Kč. V tom platy zaměstnanců v pracovním poměru i mimo pracovní poměr, refundace platů jiným organizacím, odměny členům výborů zastupitelstev a komisí a členům zastupitelstev.
Odpisy dlouhodobého majetku 113.024 tis. Kč. Nejedná se o náklad spojený s následným výdejem, ale o vyjádření míry opotřebení majetku v důsledku jeho používání a poskytuje informace o případných zdrojích pro budoucí reprodukci majetku. Má vazbu na korekci dlouhodobého nehmotného a hmotného majetku. Náklad je generován dle odpisových plánů jednotlivých položek majetku v závislosti na jejich hodnotě a době životnosti. Opravy a udržování 81.064 tis. Kč. Náklady na dodavatelsky zajišťované opravy a údržbu, tj. úprava věci, která částečně nebo úplně ztratila schopnost plnit funkci, k níž byla určena. Zajišťuje opětné nabytí této schopnosti, pokud tím nedojde k technickému zhodnocení. V tom např. výkony provozovny komunikace a zimní údržba, udržování veřejného osvětlení a světelně řízených křižovatek, opravy kotelen.
Spotřeba energie 20.040 tis. Kč. Dodávky tepla, plynu a elektrické energie včetně dohadu spotřeby za daný hospodářský rok, pokud faktura není přijata do doby roční účetní závěrky.
Dary a bezplatná plnění 2.967 tis. Kč, např. výroba a výdej propagačních předmětů, dary k životním jubileím občanům města, dary na vítání občánků, dary ke dni dětí, dary ze sociálního fondu zaměstnanců k jubileím.
Spotřeba materiálu 8.635 tis. Kč. Knihy, noviny, ochranné pracovní pomůcky, pohonné hmoty.
Jiné daně a poplatky 9.578 tis. Kč. Zejména dodavatelské faktury Technických služeb za vyúčtování komunálního odpadu a náklady na provoz sběrných míst. Daň z převodu nemovitostí.
Opravné položky -13.359 tis. Kč. Nejedná se náklad spojený s následným výdejem finančních prostředků, ale jejich smyslem je reálné ocenění pohledávek po splatnosti, jako výraz pochybností týkajících se jejich úhrady. Čím je daná pohledávka déle po splatnosti, tím se zvyšuje riziko nevymožení a snižuje se její účetní hodnota. Tvorba je vždy ve výši 10% z hodnoty pohledávky za každých 90 dnů po splatnosti. Nad tento rámec je možné ji tvořit u pohledávek za dlužníky v insolvenčním řízení a v soudním řízení.
Náklady z vyřazení pohledávek 18.033 tis. Kč obsahují účetně odepsané pohledávky.
A. II. Finanční náklady Úroky z úvěrů 4.387 tis. Kč. Náklady z přecenění na reálnou hodnotu 28.364 tis. Kč - majetek určený k prodeji, pokud je pořizovací hodnota nižší, než reálná hodnota.
A. III. Náklady na transfery Částka 246.575 tis. Kč. Příspěvky na provoz příspěvkovým organizacím, vyúčtování poskytnutých dotací a grantů nebo jejich dohad.
B. I. Výnosy z činností Dle názvu. U výnosů z prodeje služeb je v částce zahrnuta také zóna placeného stání, stočné, vstupné, služby spojené s nájmem bytů a nebytových prostor. V jiných výnosech z vlastních výkonů to jsou hlavně věcná břemena. Jiné pokuty a penále obsahují pokuty ukládané v přenesené působnosti a pokuty uložené městskou policií.
Ostatní výnosy z činností obsahují odvody příspěvkových organizací, příjmy za informace při likvidaci odpadu a dohad výnosů z úspor energií.
B. IV. Výnosy z transferů Z 94.861 tis. Kč je zejména souhrnný dotační vztah se státním rozpočtem ve výši 58.765 tis. Kč. Dále je zde účtováno o časovém rozlišení přijatého investičního transferu 16.912 tis. Kč. prováděného u odpisování majetku. Dotace z Úřadu práce na veřejně prospěšné práce. Finanční vypořádání přijatých záloh na dotace v roce 2017 apod.
B. V. Výnosy ze sdílených daní a poplatků Příjmy přijaté od Finančních úřadů. Předpisy pohledávek se neprovádí, účtování je dle přijatých plateb na bankovní účty SMO.
PŘÍLOHA A. 4. Podrozvaha Jiný drobný majetek obsahuje majetek nehmotný do 7 tis. Kč a hmotný do 3 tis. Kč /ks.
Ostatní majetek 1.561.922 tis. Kč je zejména odpisovaný majetek a pozemky svěřené příspěvkovým organizacím SMO a neinvestiční projekt intenzifikace využívání odpadů, který poskytovatel dotace požadoval takto evidovat.
Krátkodobé podmíněné pohledávky z transferů 21.836 tis. Kč obsahují zejména dotace k projektům, dle smluv nebo rozhodnutí poskytovatele. Z toho v zůstatku zejména: splašková kanalizace Zlatníky a Milostovice 11.779 tis. Kč, pořízení nádob na bioodpad 6.456 tis. Kč.
Dlouhodobé podmíněné pohledávky z přijatých zajištění 29.165 tis. Kč obsahují zejména přijaté zástavy u pohledávek z prodeje domů a bankovní záruky.
Dlouhodobé podmíněné pohledávky z transferů 94.347 tis. Kč. V tom účelová dotace z MSK-Mondelez 14.500 tis. Kč, splašková kanalizace Vlaštovičky-Jarkovice,23.401 tis. Kč, splašková kanalizace Zlatníky-Milostovice 18.020 tis. Kč, rekonstrukce centra sociálních služeb 13.210 tis. Kč, rozvoj komunikačních a informačních technologií 8.765 tis. Kč aj.
Krátkodobé podmíněné závazky ze smluv o pořízení dlouhodobého majetku 6.337 tis. Kč – v tom 5.517 tis. Kč smlouva o budoucí kupní smlouvě na pozemek.
Ostatní dl. podmíněná pasiva 148.518 tis. Kč. Zejména odbor majetku bezúplatné převody pozemků a nemovitostí.
A. 5. Zde uvedené splatné závazky z pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti i závazky veřejného zdravotního pojištění jsou všechny před splatností.
C. 1. a C. 2. Obsahuje předpisy pohledávek nebo jejich dohadů u dotací na pořízení dlouhodobého majetku a snížení z důvodu rozpouštění poměrné části ve vazbě na výši odpisů tohoto majetku.
E. Komentáře odborů jsou uvedeny ve zprávě o hospodaření, která je součástí závěrečného účtu za rok 2017. V závazku zdravotního pojištění je zahrnut přeplatek na pojistném kanceláře tajemníka – pohledávka vůči zkrachovalé Hornické zaměstnanecké zdravotní pojišťovně (vznik z důvodu nenahlášení změny pojišťovny zaměstnanci). Předána na exekuční odd. v roce 1995 a přihlášena do konkurzního řízení. Dluh z části uhrazen. Likvidace pojišťovny není ukončena.
F. Fond rezerv a rozvoje tvorba 100.000 tis. Kč. Sociální fond tvorba přídělem z rozpočtu 2.774 tis. Kč, čerpání na stravenky a životní jubilea zaměstnanců apod. Fond havarijní a krizový, tvorba přídělem 148,5 tis. Kč. Fond obnovy vodovodů a kanalizací 3.489 tis. Kč tvorba přídělem, čerpání 606 tis. Kč na opravu kanalizace Vávrovice.
I., J. Náklady z přecenění reálnou hodnotou znamenají rozdíl mezi vyšší hodnotou majetku určeného k prodeji (dle evidence) a oceněním reálnou (tržní) hodnotou. U výnosů z přecenění reálnou hodnotou je to rozdíl mezi nižší hodnotou majetku určeného k prodeji (dle evidence) a oceněním reálnou (tržní) hodnotou.
PŘEHLED O PENĚŽNÍCH TOCÍCH Cílem tohoto výkazu je ukázat, jak daná účetní jednotka spotřebovává a generuje peněžní prostředky (respektive z jakých aktivit). Základní logikou výkazu je následující vzorec: peníze na počátku roku + výsledek hospodaření běžného období +/- úpravy o nepeněžní operace +/- peněžní toky z aktivit = peníze na konci roku. Zde je nutno podotknout, že účetní jednotky, které sestavují výkaz FIN 2-12 M (výkaz o plnění rozpočtu) mají mnohem přesnější informace o tom, z čeho byly peníze přijaty a na co byly použity v tomto výkaze FIN 2-12.
PŘEHLED O ZMĚNÁCH VLASTNÍHO KAPITÁLU Komentář v části E. 4. výkazu Příloha.
Rada města se tímto materiálem zabývala na svém zasedání dne 23.05.2018 a doporučila zastupitelstvu schválení předloženého materiálu. |
|||||||||||
V Opavě dne 29.05.2018 Jméno a příjmení zpracovatele: Ing. Miroslav Drössler, Eliška Kučerová Podpis zpracovatele:
Počet příloh: 9 |