|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dne: |
18. 6. 2018 |
Bod programu: |
22/32 |
||||||||
|
|||||||||||
Věc: |
Žádost o výjimku z rušení nočního klidu - Kupe |
||||||||||
Důvod předložení: |
Výjimku z rušení nočního klidu schvaluje ZMO formou OZV |
||||||||||
Zpracovaly: |
Mgr. Jana Foltysová, vedoucí kanceláře primátora Mgr. Renáta Mrákotová, metodik vnitřního řízení úřadu |
||||||||||
Předkládá: |
Ing. Radim Křupala, primátor |
||||||||||
Projednáno v RMO: |
6. 6. 2018 |
||||||||||
Požadavek na úpravu rozpočtu: |
NE |
Návrh usnesení:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||
|
Zastupitelstvo města |
||||||||||
|
|
schvaluje - neschvaluje |
|||||||||
|
|
obecně závaznou vyhlášku č. X/2018, kterou se mění Obecně závazná vyhláška č. 3/2018, o nočním klidu a regulaci hlučných činností |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Důvodová zpráva |
|||||||||||
Dne 12. 3. 2018 schválilo Zastupitelstvo statutárního města Opavy (dále jen „ZMO“) obecně závaznou vyhlášku č. 3/2018, o nočním klidu a regulaci hlučných činností (příloha č. 1). Předkládaný návrh (příloha č. 2) tuto vyhlášku rozšiřuje o akce na základě žádosti Ing. V. P. (příloha č. 3). Jelikož Rada města Opavy (dále jen „RMO“) na jednání dne 6. 6. 2018 schválila zařazení akcí pro předložení ZMO, předkládáme ZMO návrh doplňující vyhlášky do shora uvedené obecně závazné vyhlášky (dále jen „OZV“). Každý návrh OZV se podle stávající praxe konzultuje s Ministerstvem vnitra. Ke konzultaci byl ministerstvu zaslán i stávající návrh a telefonicky bylo ověřeno, že nelze očekávat, že se k němu Ministerstvo v tak krátké lhůtě vyjádří, nicméně obecně po formální stránce nemá Ministerstvo vnitra k návrhu OZV podstatné výhrady. Zpracovatelé tohoto materiálu jsou si vědomi skutečnosti, že předkládaný návrh OZV nesplňuje zcela kritéria nastavené v metodice Ministerstva vnitra, nicméně respektují rozhodnutí RMO a předkládají návrh, který žádosti plně vyhovuje.
Podle metodiky MV není možné v OZV schválit jakoukoli akci, ale pouze tu, která je:
Problematika povolování výjimek z rušení nočního klidu od 22.00 hod do 6.00 hod, není, jak by se mohlo na první pohled zdát, pouhou formální záležitostí. Na jedné straně zde stojí právo na nerušený odpočinek v noční době na druhé straně je zde právo na vedení společenského života směřujícího k utužení vztahů v rámci společenství. Problematikou „vážení“ obou práv se již několikrát zabýval Ústavní soud. Právě z jeho rozhodovací praxe metodika Ministerstva vnitra vychází. Závěrem je, veřejný zájem na nerušeném odpočinku v noční době má být zájmem na udržení místních tradic a na upevňování mezilidských vazeb skrze hlasité noční aktivity převážen toliko ve výjimečných případech. Výjimečný znamená odchylující se od průměru, zvyklostí. Všechny tyto akce mají být vymezeny okamžikem, kdy proběhnou, pokud možno datem, či tradicí (např. pálení čarodějnic, či předvídatelným způsobem na místní tradici navazujícím), což nesplňuje akce uvedená v článku 1 odst. 1 návrhu. Akce je zde vymezena jako 3 dny (není zřejmé, zda na sebe navazující nebo oddělené) kdykoli v průběhu června až září. Ohledně ostatních akcí, které budou na tomto jiném místě, je potřeba, aby zastupitelé zvážili, nakolik se jedná o akci významnou pro občany města, tedy zda kapacita 80 lidí na terase, kterou provozovatel uvádí, garantuje, že se jedná o akci přístupnou široké veřejnosti. Provozovatel podle svého vyjádření garantuje, že u všech akcí zakládá novou tradici, ve které hodlá v následujících letech pokračovat. Výjimečnost představuje podstatné kritérium. Při jeho naplnění bude potřeba vyhodnotit i skutečnost, že všechny tyto akce proběhnou v rámci jedné lokality a zastupitelé tak rozhodnou o zatížení občanů této lokality akcemi, které se budou konat. Již z tohoto důvodu není vhodné, aby první tři akce zůstaly nadále blíže neurčené. Za výjimečné by bylo možné považovat pouze akce, které se konají s jistým časovým odstupem, což je kritérium, které by mohly splňovat akce uvedeny v čl. 1 odst. 2 návrhu za předpokladu, že se neuskuteční akce navržené v odstavci prvním článku 1 návrhu. Nicméně při vhodném rozvržení těchto akcí by i tyto mohly být zachovány.
Chronologické shrnutí návrhu: V průběhu dubna obdržel odbor kancelář primátora e-mail od provozovatelů Kupe - Vodárenské věže Opava, o. p. s. - žádost o zařazení akcí do vyhlášky o nočním klidu a regulaci nočních činností. Ing. V.P. se odvolává na to, že již dne 31. 10. 2017 posílal žádost o zařazení akcí do vyhlášky, ale že nedostal žádnou odpověď. Kanceláři primátora (dále jen „KPRM“) však žádná takováto žádost nebyla doručena, ani ze strany provozovatele její doručení prokázáno nebylo.
Následně byla doručena KPRM nová žádost, která se snažila vyhovět požadavkům zákona (viz příloha č. 3). Na základě této žádosti by p. P. chtěl mít výjimku z rušení nočního klidu na následující akce: - hudební produkce - živá hudba (červen až září) - na terase Vodárenské věže Opava (Janská 7, Opava) v rozsahu tří dnů, a to do 24:00 hodin, - Otevírání terasy - letní ples na terase (červen) - na terase Vodárenské věže Opava (Janská 7, Opava), a to do 02.00 hodin, - Půlení prázdnin - (červenec, srpen), na terase Vodárenské věže Opava (Janská 7, Opava), a to do 02:00 hodin, - Uzavírání terasy - podzimní ples na terase (září) - na terase Vodárenské věže Opava (Janská 7, Opava), a to do 02:00 hodin.
Zpracovatelé přednesli RMO své výhrady, proč nedoporučují novelu OZV dle žádosti. Domnívají se, že zařazením těchto akcí do OZV by se město vystavovalo riziku, že Ministerstvo vnitra uplatní své dozorové opatření a vyzve město pod sankcí pozastavení účinnosti OZV ke zjednání nápravy. Toto by mohlo ohrozit ostatní akce, které mají posunutou dobu nočního klidu za 22 hod.
Členové rady však apelovali na vznik nové kulturní tradice v Opavě, která může oživit centrum města a obohatit kulturní život ve městě během letních měsíců. Zdůraznili, že Opavu je potřeba ve srovnání s jinými městy oživit.
V tomto duchu bylo vypracováno pro Ministerstvo vnitra odůvodnění pro schválení zařazení výše uvedených akcí do stávající vyhlášky s výsledkem výše uvedeným. Máme zkušenost, že pokud Ministerstvo vnitra schválí návrh po formální stránce, vyhrazuje si tak pro případ řešení konkrétního podnětu (např. občana) ve věci zaujmout stanovisko jiné a provedení dozorových opatření.
|
|||||||||||
V Opavě dne 18. 6. 2018 Jména a příjmení zpracovatelek: Mgr. Jana Foltysová,
vedoucí kanceláře primátora, v. r.
Počet příloh: 3 |
|||||||||||
Příloha č. 1: OZV č. 3/2018, o nočním klidu a regulaci hlučných činností Příloha č. 2: Návrh znění nové OZV č. x/2018 se zařazením akcí Příloha č. 3: Žádost o zařazení akcí do OZV |