|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dne: |
17.09.2018 |
Bod programu: |
23/34 |
||||||||
|
|||||||||||
Věc: |
Přehled sociálních a souvisejících služeb na území SMO |
||||||||||
Důvod předložení: |
Zajištění úkolů na úseku samosprávy
|
||||||||||
Zpracoval: |
Bc. Iva Paletová, vedoucí odboru sociálních věcí Mgr. Monika Čermínová, odbor sociálních věcí Mgr. Monika Svrčková, odbor sociálních věcí |
||||||||||
Předkládá: |
p. Josef Stiborský, náměstek primátora |
||||||||||
Projednáno v RMO: |
na jednání RMO dne 05.09.2018 |
||||||||||
Požadavek na úpravu rozpočtu: |
NE |
Návrh usnesení:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||
|
Zastupitelstvo města |
||||||||||
|
|
bere na vědomí |
|||||||||
|
|
přehled sociálních a souvisejících služeb na území SMO, včetně jejich financování a dalších údajů (kapacita, cílová skupina) – viz příloha č. 1, která je nedílnou součástí tohoto usnesení |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||||
Důvodová zpráva |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Na zasedání Zastupitelstva statutárního města Opavy (ZMO) dne 18.06.2018 bylo odboru sociálních věcí uloženo zpracovat analytický materiál obsahující informace o soupisu poskytovaných služeb na území statutárního města Opavy (SMO) a jejich poskytovatelů, včetně popisu rozsahu poskytovaných služeb, počtu klientů, jejich vymezení (cílová skupina) a finančních údajů o službě. Zpracování uvedeného materiálu odborem sociálních věcí schválila dále Rada SMO na svém zasedání dne 18.07.2018, které nyní předkládáme materiál na vědomí pro předložení Zastupitelstvu města. V návaznosti
na výše uvedené je v příloze č. 1 zpracována tabulka s přehledem
sociálních a souvisejících služeb na území SMO, které jsou financovány
z rozpočtu SMO. Tabulka obsahuje informace V průběhu
2. čtvrtletí roku 2018 KÚ MSK organizoval schůzky s obcemi, na kterých
byla diskutována potřebnost sociálních služeb na území města. Zástupci KÚ MSK
na této schůzce sdělili,
Z jednání finančního
výboru statutárního města Opavy vyplynul požadavek, aby byl vytvořen systém - velikost zařízení – čím má zařízení větší kapacitu, tím jsou nižší jeho náklady; -
struktura uživatelů – rozhodující je stupeň postižení a
s tím související míra podpory, kterou klient potřebuje (odbornost
personálu), dále je pro stanovení nákladů jednotlivých služeb důležitá výše
příspěvku na péči, počet nízkopříjmových klientů, kteří nemají na úhrady a zařízení
na ně musí doplácet ze svých zdrojů a v neposlední řadě hraje roli
rovněž věková struktura klientů (služby -
typ sociální služby – např. domov pro osoby se
zdravotním postižením má vyšší náklady - zřizovatel – výše nákladů se odvíjí rovněž od toho, kdo je zřizovatelem služby. Např. krajské příspěvkové organizace mají všeobecně vyšší náklady, s ohledem na skutečnost, že disponují větším objemem finančních prostředků od zřizovatele (mohou realizovat více investičních záměrů apod.).
Chceme-li srovnávat náklady na lůžko mezi jednotlivými službami, bylo by nutné porovnávat naprosto totožné služby, které mají stejný počet klientů, totožnou cílovou skupinu, strukturu uživatelů a rovněž stejného zřizovatele, což s ohledem na různorodost služeb a jejich klienty není reálné. Z výše uvedeného
vyplývá, že stanovit optimální náklad na lůžko v pobytové službě je
nereálné, protože každá služba je odlišná a má svá specifika. Z jednání
pracovní skupiny, která se zabývá financováním služeb v MSK, vyplynulo, že
lze stanovit pouze průměrnou (orientační) dolní a horní hranici, pod které by
náklady neměly klesat či růst, nelze však stanovit optimální náklady na lůžko
Z výkaznictví Ministerstva práce a sociálních věcí bylo pracovníky KÚ MSK zjištěno, že se rozpětí nákladů na lůžko v Moravskoslezském kraji pohybuje v různých pobytových službách následovně:
Ø DOMOVY PRO OSOBY SE ZDRAVOTNÍM POSTIŽENÍM (DOZP) V MSK se u tohoto typu sociální služby pohybují roční náklady na lůžko v rozpětí 290.000,00 Kč – 828.000,00 Kč a to v návaznosti na skutečnosti popsané výše (velikost zařízení, zřizovatel atd.). Průměrné celkové roční náklady na lůžko činí 506.000,00 Kč (42.167,00 Kč/měsíc). V Opavě máme 2 DOZP s následujícími náklady: - Sírius, p.o. – náklady na 1 lůžko za měsíc činí 49.008,00 Kč – jedná se o příspěvkovou organizaci Moravskoslezského kraje s kapacitou 93 klientů, jejichž klienty jsou i děti a osoby s vyšším stupněm závislosti a péče je více nákladná; - Vesalius spol. s.r.o. – náklad na 1 lůžko za měsíc činí 28.956,00 Kč – soukromá společnost s kapacitou 31 klientů (náklad je vypočítán pouze za období od 01.01.2018 do 30.04.2018, více vypovídající údaj však bude k dispozici až po ukončeném kalendářním roce v rámci vyúčtování služby).
Ø DOMOVY PRO SENIORY (DpS) Průměrné roční náklady se v MSK pohybují v rozpětí od 217.000,00 Kč do 656.000,00 Kč. Průměrný roční náklad je 358.000,00 Kč (29.833,00 Kč/měsíc). Níže uvedená tabulka znázorňuje průměrné náklady DpS v Opavě:
Průměrný měsíční náklad na 1 lůžko v opavských domovech pro seniory činí 35.353,00 Kč/měsíc.
Ø DOMOV SE ZVLÁŠTNÍM REŽIMEM (DZR) V MSK se průměrné roční náklady na lůžko v DZR pohybují v rozpětí 279.000,00 Kč – 909.000,00 Kč. Roční průměrný náklad činí 441.000,00 Kč, tzn. 36.750,00 Kč/měsíc. Tento typ služby je finančně náročnější než domov pro seniory s ohledem na těžší cílovou skupinu a vyšší nároky na personál.
DZR v Opavě poskytuje Domov Bílá Opava, p.o. a Vila Vančurova o.p.s. I zde se jedná o nesrovnatelné služby s ohledem na jejich kapacitu a zřizovatele: - Domov Bílá Opava, p.o. – náklady na 1 lůžko při kapacitě 32 lůžek činí 41.500,00 Kč, - Vila Vančurova o.p.s. - náklady na 1 lůžko činí 33.860,00 Kč – kapacita 8 klientů. Průměrný náklad na 1 lůžko v opavských domovech se zvláštním režimem činí 37.680,00 Kč.
Výše uvedené služby jsou
nákladnější s ohledem na míru postižení klientů, kteří vyžadují daleko
více péče než např. v pobytové službě chráněné bydlení či azylový dům, u
kterého se u opavských organizací náklady na 1 lůžko pohybují v rozmezí
10.000,00 - 20.000,00 Kč, přičemž u příspěvkové organizace MSK, Sírius,
Z doložených informací vyplývá, že nelze stanovit průměrný náklad na jedno lůžko pro všechny druhy pobytových služeb na území SMO vzhledem ke specifikům jednotlivých služeb – kapacita, cílová skupina atd. Rovněž je důležité upozornit na
skutečnost, že při výpočtu optimálních nákladů služeb nelze vycházet Zároveň by město Opava mělo přihlížet ke specifikům jednotlivých služeb a především k jejich potřebnosti s ohledem na poptávku klientů. Pokud by SMO zvažovalo
koncepční řešení financování sociálních služeb, jako reálná varianta se jeví
stanovení maximální hranice podpory pro jednotlivé služby z rozpočtu
SMO, což by znamenalo,
Na závěr si dovolujeme
upozornit, že většina údajů uvedených v tabulce v příloze, stejně
tak uvedené rozpětí nákladů v pobytových službách v MSK jsou
z r. 2017, je tedy nutné pro další období počítat s navýšením
těchto nákladů z důvodu navyšování platů a mezd. Rovněž prozatím nejsou
známy náklady
Rada SMO vzala tento materiál na vědomí na svém zasedání dne 05.09.2018. Na základě výše uvedeného nyní předkládáme materiál také Zastupitelstvu SMO a rovněž ho doporučujeme vzít na vědomí.
V Opavě dne 06.09.2018 Jméno a příjmení zpracovatele: Bc. Iva Paletová, Mgr. Monika Čermínová, Mgr. Monika Svrčková Podpis zpracovatele:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Počet příloh: 1 |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Příloha č. 1: Přehled sociálních a souvisejících služeb na území SMO |