Dne:

17.09.2018

Bod programu:

23/34

 

Věc:

Přehled sociálních a souvisejících služeb na území SMO

Důvod předložení:

Zajištění úkolů na úseku samosprávy

 

Zpracoval:

Bc. Iva Paletová, vedoucí odboru sociálních věcí

Mgr. Monika Čermínová, odbor sociálních věcí

Mgr. Monika Svrčková, odbor sociálních věcí

Předkládá:

p. Josef Stiborský, náměstek primátora

Projednáno v RMO:

na jednání RMO dne 05.09.2018

Požadavek na úpravu rozpočtu:

NE

 

Návrh usnesení:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zastupitelstvo města

 

 

bere na vědomí

 

 

přehled sociálních a souvisejících služeb na území SMO, včetně jejich financování a dalších údajů (kapacita, cílová skupina) – viz příloha č. 1, která je nedílnou součástí tohoto usnesení

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Důvodová zpráva

Na zasedání Zastupitelstva statutárního města Opavy (ZMO) dne 18.06.2018 bylo odboru sociálních věcí uloženo zpracovat analytický materiál obsahující informace o soupisu poskytovaných služeb na území statutárního města Opavy (SMO) a jejich poskytovatelů, včetně popisu rozsahu poskytovaných služeb, počtu klientů, jejich vymezení (cílová skupina) a finančních údajů o službě. Zpracování uvedeného materiálu odborem sociálních věcí schválila dále Rada SMO na svém zasedání dne 18.07.2018, které nyní předkládáme materiál na vědomí pro předložení Zastupitelstvu města.

V návaznosti na výše uvedené je v příloze č. 1 zpracována tabulka s přehledem sociálních a souvisejících služeb na území SMO, které jsou financovány z rozpočtu SMO. Tabulka obsahuje informace
ze závěrečných zpráv poskytovatelů sociálních služeb a vyúčtování dotace za rok 2017, tedy za poslední uzavřený kalendářní rok (vyúčtování a přehledy za rok 2018 budou k dispozici až k datu 31.01.2019). Tabulka obsahuje, vyjma požadovaných informací, pro lepší přehlednost, rovněž sloupce týkající
se vyčíslení oprávněné provozní ztráty, kterou SMO u jednotlivých služeb financuje ze svého rozpočtu.
V současné době požaduje Krajský úřad Moravskoslezského kraje (KÚ MSK), aby obce u nových služeb
či v případě navyšování kapacit stávajících služeb financovaly příslušnou procentuální část oprávněné provozní ztráty podle druhu služby (20% terénní služby, 25% ambulantní služby a 30% pobytové služby
a odborné sociální poradenství).

V průběhu 2. čtvrtletí roku 2018 KÚ MSK organizoval schůzky s obcemi, na kterých byla diskutována potřebnost sociálních služeb na území města. Zástupci KÚ MSK na této schůzce sdělili,
že je pravděpodobné, že od roku 2020 budou mít obce povinnost financovat oprávněnou provozní ztrátu
u všech služeb a zatím není stanoveno, zda se bude jednat o jednotnou procentuální výši oprávněné provozní ztráty nebo zůstane zachován současný model. Prozatím jsme povinni hradit z rozpočtu SMO plný procentuální podíl oprávněné provozní ztráty u nových služeb či u navyšování kapacit služeb stávajících.
V případě, kdy stávající služby nenavyšují kapacity, je SMO povinno hradit alespoň minimální výši dotace, která byla vyplacena v předchozím kalendářním roce (snížení dotace je pro KÚ MSK signálem, že služba není na území obce již tak potřebná).

 

Z jednání finančního výboru statutárního města Opavy vyplynul požadavek, aby byl vytvořen systém
na sjednocení financování pobytových služeb na území SMO (např. financování uvedených služeb jednotnou výší dotace na lůžko; stanovení optimálních nákladů na lůžko). Tato skutečnost byla diskutována na jednání Komise Rady SMO pro komunitní plán, na které byla přizvána rovněž předsedkyně výboru, Ing. Pavla Brady. V rámci jednání byla řešena obtížnost stanovení průměrných nákladů na lůžko a to z důvodu, že se náklady na lůžko v různých typech služeb liší a odvíjí zejména od následujících skutečností:

-          velikost zařízení – čím má zařízení větší kapacitu, tím jsou nižší jeho náklady;

-          struktura uživatelů – rozhodující je stupeň postižení a s tím související míra podpory, kterou klient potřebuje (odbornost personálu), dále je pro stanovení nákladů jednotlivých služeb důležitá výše příspěvku na péči, počet nízkopříjmových klientů, kteří nemají na úhrady a zařízení na ně musí doplácet ze svých zdrojů a v neposlední řadě hraje roli rovněž věková struktura klientů (služby
pro děti jsou dražší než služby pro dospělé a seniory);

-          typ sociální služby – např. domov pro osoby se zdravotním postižením má vyšší náklady
než domov pro seniory. Vyšší náklady má taktéž domov se zvláštním režimem, ve kterém jsou kladeny vyšší nároky na personál (odbornost atd.) a je stanovena vyšší míra podpory uživatelů;

-          zřizovatel – výše nákladů se odvíjí rovněž od toho, kdo je zřizovatelem služby. Např. krajské příspěvkové organizace mají všeobecně vyšší náklady, s ohledem na skutečnost, že disponují větším objemem finančních prostředků od zřizovatele (mohou realizovat více investičních záměrů apod.).

 

Chceme-li srovnávat náklady na lůžko mezi jednotlivými službami, bylo by nutné porovnávat naprosto totožné služby, které mají stejný počet klientů, totožnou cílovou skupinu, strukturu uživatelů a rovněž stejného zřizovatele, což s ohledem na různorodost služeb a jejich klienty není reálné.

Z výše uvedeného vyplývá, že stanovit optimální náklad na lůžko v pobytové službě je nereálné, protože každá služba je odlišná a má svá specifika. Z jednání pracovní skupiny, která se zabývá financováním služeb v MSK, vyplynulo, že lze stanovit pouze průměrnou (orientační) dolní a horní hranici, pod které by náklady neměly klesat či růst, nelze však stanovit optimální náklady na lůžko
a podle nich služby financovat.

 

Z výkaznictví Ministerstva práce a sociálních věcí bylo pracovníky KÚ MSK zjištěno, že se rozpětí nákladů na lůžko v Moravskoslezském kraji pohybuje v různých pobytových službách následovně:

 

Ø  DOMOVY PRO OSOBY SE ZDRAVOTNÍM POSTIŽENÍM (DOZP)

V MSK se u tohoto typu sociální služby pohybují roční náklady na lůžko v rozpětí 290.000,00 Kč – 828.000,00 Kč a to v návaznosti na skutečnosti popsané výše (velikost zařízení, zřizovatel atd.). Průměrné celkové roční náklady na lůžko činí 506.000,00 Kč  (42.167,00 Kč/měsíc).

V Opavě máme 2 DOZP s následujícími náklady:

-          Sírius, p.o. – náklady na 1 lůžko za měsíc činí 49.008,00 Kč – jedná se o příspěvkovou organizaci Moravskoslezského kraje s kapacitou 93 klientů, jejichž klienty jsou i děti a osoby s vyšším stupněm závislosti a péče je více nákladná;

-          Vesalius spol. s.r.o. – náklad na 1 lůžko za měsíc činí 28.956,00 Kč – soukromá společnost s kapacitou 31 klientů (náklad je vypočítán pouze za období od 01.01.2018 do 30.04.2018, více vypovídající údaj však bude k dispozici až po ukončeném kalendářním roce v rámci vyúčtování služby).

 

 

Ø  DOMOVY PRO SENIORY (DpS)

Průměrné roční náklady se v MSK pohybují v rozpětí od 217.000,00 Kč do 656.000,00 Kč. Průměrný roční náklad je 358.000,00 Kč (29.833,00 Kč/měsíc).

Níže uvedená tabulka znázorňuje průměrné náklady DpS v Opavě:

 

Poskytovatel

Zřizovatel

Počet lůžek

Náklad na 1 lůžko/měsíc

Česká provincie Kongregace Dcer Božské Lásky

Česká provincie Kongregace Dcer Božské Lásky

22

35.344,00

Domov Bílá Opava, p.o.

MSK

98

39.300,00

Charitní domov

Česká katolická charita

54

34.219,00

Vila Vančurova o.p.s.

Soukromý subjekt

40

32.550,00

 

Průměrný měsíční náklad na 1 lůžko v opavských domovech pro seniory činí 35.353,00 Kč/měsíc.

 

 

Ø  DOMOV SE ZVLÁŠTNÍM REŽIMEM (DZR)

V MSK se průměrné roční náklady na lůžko v DZR pohybují v rozpětí 279.000,00 Kč – 909.000,00 Kč. Roční průměrný náklad činí 441.000,00 Kč, tzn. 36.750,00 Kč/měsíc. Tento typ služby je finančně náročnější než domov pro seniory s ohledem na těžší cílovou skupinu a vyšší nároky na personál.

 

DZR v Opavě poskytuje Domov Bílá Opava, p.o. a Vila Vančurova o.p.s. I zde se jedná o nesrovnatelné služby s ohledem na jejich kapacitu a zřizovatele:

-          Domov Bílá Opava, p.o. – náklady na 1 lůžko při kapacitě 32 lůžek činí  41.500,00 Kč,

-          Vila Vančurova o.p.s. -  náklady na 1 lůžko činí 33.860,00 Kč – kapacita 8 klientů.

Průměrný náklad na 1 lůžko v opavských domovech se zvláštním režimem činí 37.680,00 Kč.

 

Výše uvedené služby jsou nákladnější s ohledem na míru postižení klientů, kteří vyžadují daleko více péče než např. v pobytové službě chráněné bydlení či azylový dům, u kterého se u opavských organizací náklady na 1 lůžko pohybují v rozmezí 10.000,00 - 20.000,00 Kč, přičemž u příspěvkové organizace MSK, Sírius,
je ve službě chráněné bydlení náklad na lůžko ještě o 5.000,00 Kč vyšší.

 

Z doložených informací vyplývá, že nelze stanovit průměrný náklad na jedno lůžko pro všechny druhy pobytových služeb na území SMO vzhledem ke specifikům jednotlivých služeb – kapacita, cílová skupina atd.

Rovněž je důležité upozornit na skutečnost, že při výpočtu optimálních nákladů služeb nelze vycházet
z požadovaného údaje v tabulce, kterým je počet klientů služby, a to vzhledem k tomu, že každá služba
by měla vykazovat jiné ukazatele (např. počet klientohodin, počet lůžkodnů apod.), které odpovídají rozsahu práce s klienty dle jejich charakteru.

Zároveň by město Opava mělo přihlížet ke specifikům jednotlivých služeb a především k jejich potřebnosti s ohledem na poptávku klientů.

Pokud by SMO zvažovalo koncepční řešení financování sociálních služeb, jako reálná varianta se jeví stanovení maximální hranice podpory pro jednotlivé služby z rozpočtu SMO, což by znamenalo,
že by si obec stanovila do jaké míry je ochotna se podílet na úhradě nákladů při financování jednotlivých typů služeb. V takovém případě by bylo nutné tuto částku valorizovat tak, aby do budoucna bylo možné zajistit úhradu oprávněné provozní ztráty. Vzhledem k výši vyplácené částky by bylo vhodné,
aby se problematikou zabýval odborník na ekonomiku.

 

Na závěr si dovolujeme upozornit, že většina údajů uvedených v tabulce v příloze, stejně tak uvedené rozpětí nákladů v pobytových službách v MSK jsou z r. 2017, je tedy nutné pro další období počítat s navýšením těchto nákladů z důvodu navyšování platů a mezd. Rovněž prozatím nejsou známy náklady
na některé nové služby, které město financuje až od r. 2018 a se kterými je nutné počítat i pro následující období.

 

Rada SMO vzala tento materiál na vědomí na svém zasedání dne 05.09.2018. Na základě výše uvedeného nyní předkládáme materiál také Zastupitelstvu SMO a rovněž ho doporučujeme vzít na vědomí.

 

V Opavě dne 06.09.2018

Jméno a příjmení zpracovatele: Bc. Iva Paletová, Mgr. Monika Čermínová, Mgr. Monika Svrčková

Podpis zpracovatele:

 

 

Počet příloh: 1

Příloha č. 1: Přehled sociálních a souvisejících služeb na území SMO