ZASTUPITELSTVO STATUTÁRNÍHO MĚSTA OPAVY |
Dne: | 16.12.2019 | Bod programu: | 5/9 |
Věc: | Obecně závazné vyhlášky, kterými se stanoví místní poplatky | ||
Důvod předložení: | zavedení místního poplatku z pobytu, zvýšení místního poplatku za systém nakládání s komunálním odpadem, úprava stávajících vyhlášek dle zákona č. 278/2019 Sb., kterým se mění zákon o místních poplatcích |
||
Zpracovatel: | Mgr. Renáta Mrákotová, s.p. metodik vnitřního řízení úřadu | ||
Předkládá: | Ing. Tomáš Navrátil, primátor města | ||
Projednáno v RMO: | dne 4. 12. 2019 |
||
Požadavek na úpravu rozpočtu: | NE |
a) | obecně závaznou vyhlášku č. x/2019, o místním poplatku z pobytu s účinností od 1. 1. 2020 |
b) | obecně závaznou vyhlášku č. x/2019, o místním poplatku ze psů s účinností od 1. 1. 2020 |
c) | obecně závaznou vyhlášku č. x/2019, o místním poplatku za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálního odpadu s účinností od 1. 1. 2020 |
Důvodová zpráva |
Předkládáme zastupitelstvu města tento bod, aby schválilo jednotlivé obecně závazné vyhlášky, jimiž se zavádějí místní poplatky. Jednak se do předkládaných obecně závazných vyhlášek promítá znění zákona č. 278/2019 Sb., kterým se mění zákon č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, který nabývá účinnosti od 1. 1. 2020, a také se zavádí nový místní poplatek z pobytu a zvyšuje se místní poplatek za systém nakládání s komunálním odpadem. Ustanovení § 14 zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o místních poplatcích") ve spojení s ustanovením § 10 písm. d) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů zmocňuje město k vydání obecně závazných vyhlášek, kterým i se stanoví místní poplatky.
Místní poplatek z pobytu Jedná se o nový poplatek v zákoně, k němuž po zvážení všech okolností hodláme přistoupit. Doposud v Opavě nebyl pobyt návštěvníků zpoplatněn, ačkoli v jiných městech se jedná o běžnou praxi, takže na straně návštěvníků města není potřeba očekávat překvapení. Návštěvníci města běžně využívají infrastrukturu vybudovanou městem, městské informační centrum, podílejí se na vytváření komunálního odpadu a placením poplatku se tak přímo budou podílet na udržitelnosti a rozvoji stávajícího systému. Tento poplatek pro město představuje jednu z mála příležitosti, jak získat příjem do rozpočtu. V rámci Opavy poskytovatelé služeb disponují cca 809 lůžky. U čtyř největších poskytovatelů ubytovacích služeb byla v roce 2018 tzv. obleženost (počet odbydlených nocí na jedno lůžko) kolem 20%, což by pro město znamenalo výnos kolem 1 550 tis. Ačkoli zákon umožňuje tento poplatek od roku 2021 stanovit až ve výši 50 Kč (místo dosavadní hranice 21 Kč) za noc, nepovažujeme za vhodné zatěžovat ubytované za rok poplatkem v této výši. Návrh vyhlášky (Příloha č. 1) z důvodu srozumitelnosti obsahuje citaci zákonných ustanovení, stanoví pro poplatníka ohlašovací a evidenční povinnost, zákonné osvobození a navíc osvobozuje studenty od 18 let od poplatkové povinnosti.
Místní poplatek za systém nakládání s komunálním odpadem Především je potřeba uvést, že současná výše poplatku 495 Kč (tvořena z částky 196 Kč za osobu a kalendářní rok a z částky 299 Kč stanovené na základě skutečných nákladů na sběr a svoz netříděného komunálního odpadu ve statutárním městě Opava v předcházejícím roce za systém nakládání s odpady na osobu za osobu a kalendářní rok), se zvyšuje na 660 Kč (tvořena z částky 129 Kč za osobu a kalendářní rok a z částky 531 Kč stanovené na základě skutečných nákladů na sběr a svoz netříděného komunálního odpadu ve statutárním městě Opava v předcházejícím roce za osobu a kalendářní rok za systém nakládání s odpady na osobu). Skutečné náklady a výpočet poplatku na zajištění systému nakládání s komunálním odpadem je uveden v Příloze č. 3 tohoto materiálu. Příloha č. 4 obsahuje srovnání s prozatím nám známymi náklady za rok 2019. V ostatním návrh (Příloha č. 2) obecně závazné vyhlášky vychází ze stávajícího znění vyhlášky, kterou byl tento poplatek stanoven na rok 2019. Obsahuje z velké části informativní ustanovení o celém systému fungování poplatku tak, aby bylo zřejmé, kdo podle zákona o místních poplatcích je poplatníkem poplatku, jaké požadavky k ohlašovací povinnosti stanoví zákon o místních poplatcích a jak se stanoví placení poplatku v poměrné výši. Návrh vyhlášky obsahuje také informativní ustanovení o tom, kdo je správcem poplatku, aby poplatníkovi bylo zřejmé, na který odbor Magistrátu města Opava se má obracet. Poplatníkovi je v souladu se zákonem č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů stanovena ohlašovací povinnost a bližší údaje, které oznamuje správci poplatku. V roce 2016 byla nově stanovena povinnost i pro poplatníky, kteří užívají byt, spočívající v ohlášení nejenom orientačního či popisného čísla stavby, ve které se byt nachází, ale i čísla bytu. Splatnost poplatku je stanovena s ohledem na efektivní správu poplatku. Návrh vyhlášky jednak přejímá informativní ustanovení o osvobození ze zákona o místních poplatcích a potom také osvobozuje tyto poplatníky: a) poplatníky, kteří nedosáhli věku 18 let na další, zejména v návaznosti na Nález Ústavního soudu Pl. ÚS 9/15 ze dne 8. 8. 2017. Při tomto kritériu je potřeba si uvědomit, že i nezletilé osoby jsou poplatníkem a ze zákona jsou osvobozeny pouze ty, které se nacházejí v dětských domovech či jiných zařízeních podobného typu. Ze strany města se jedná o vstřícný krok k dětem a mladým lidem do 18 let; b) osoby po dobu dlouhodobého pobytu v zahraničí, tedy po dobu delší 9 měsíců, pokud svůj pobyt správci poplatku prokážou dle čl. 6 odst. 2 vyhlášky. Všichni ostatní poplatníci bez ohledu na skutečnost, kde všude se v rámci České republiky a jak dlouze vyskytují, jsou plátci poplatku bez osvobození. Zde je přeci jenom předpoklad jejich podílu na tvorbě komunálního odpadu postaven na reálném základě, že ve městě pobývat budou.
Místní poplatek ze psů Stávající návrh (Příloha č. 5) vychází ze znění dosavadní vyhlášky s tím, že zapracovává změněná ustanovení zákona, která se týkají formulace u osvobození od poplatku a procesních ustanovení, která mají informativní povahu. Poplatníkovi je v souladu s daňovým řádem stanovena ohlašovací povinnost a bližší údaje, které oznamuje správci poplatku. Sazba poplatku není stanovena v úplné výši, kterou zákon umožňuje (1 500 Kč) a je odstupňovaná podle počtu psů a také u důchodců se jedná o sníženou sazbu poplatku. Splatnost poplatku je stanovena s ohledem na efektivní správu poplatku. Od 1. 1. 2020 novela veterinárního zákona zavádí povinné trvalé označování psů mikročipem. Návrh vyhlášky jednak přejímá informativní ustanovení o osvobození ze zákona a potom také již tradičně osvobozuje tyto poplatníky mající psa: a) sloužícího Policii ČR, Městské policii Opava, Armádě ČR, Hasičskému záchrannému sboru a Vězeňské službě ČR, čímž se zohledňuje skutečnost, že takový pes je využíván k veřejnému zájmu, b) používaného ke canisterapii, tímto se zohledňuje společenská činnost poplatníka vykonávaná za pomoci psa. Návrh vyhlášky zachovává osvobození pro psy přijaté z místního útulku města Opavy. Tímto město podporuje aktivity, v důsledku kterých psi umístění v městském útulku nacházejí útočiště u jiných osob. Dále město sníženou 50% sazbou podporuje činnost kynologického svazu, jedná-li se o poplatníky, kteří nemají chovnou stanici. Článek 8 ukládá poplatníkovi lhůtu do konce kalendářního roku pro ohlášení údaje rozhodného pro osvobození či úlevu od poplatku dle § 14a odst. 6 zákona o místních poplatcích, jinak jeho nárok na úlevu či osvobození zaniká.
Poznámka Návrhy vyhlášek byly připraveny ve spolupráci s odborem finančním a rozpočtovým a odborem životního prostředí. Návrhy vyhlášek byly zaslány k připomínkám městským částem a Ministerstvu vnitra. Připomínky ministerstva byly do textu vyhlášek přímo zapracovány.
|
Příloha č.1: OZV poplatek z pobytu
Příloha č.2: OZV poplatek za komunální odúad
Příloha č.3: Náklady na komunální odpad 2018
Příloha č.4: předběžné náklady na komunální odpad 2019
Příloha č.5: OZV poplatek za psa