ZASTUPITELSTVO
STATUTÁRNÍHO MĚSTA OPAVY
Znak

Dne:16.12.2019Bod programu:51/9
Věc:Program Sociální a související služby 2020 - schválení dotací
Důvod předložení:

projednání a schválení dotací v rámci programu "Sociální a související služby 2020"

Zpracovatel:Ing. Lenka Jiskrová, odbor rozvoje města a strategického plánování
Předkládá:Bc. Hana Brňáková, 1. náměstkyně primátora města
Projednáno v RMO:30. RMO dne 4. 12. 2019
Požadavek na
úpravu rozpočtu:
NE

Návrh usnesení:
Zastupitelstvo města
1. ruší

vzory smluv o poskytnutí účelové dotace z rozpočtu statutárního města Opavy programu SOCIÁLNÍ A SOUVISEJÍCÍ SLUŽBY 2020 (MMOPP00D6SB0, MMOPP00D6SCV, MMOPP00D6SEL, MMOPP00D6SA5, MMOPP00D6SDQ) schválené Zastupitelstvem statutárního města Opavy č. 160/5/ZM/19 písm. e) ze dne 10. 06. 2019

(Zastupitelstvo města

1. schvaluje

podmínky dotačního programu SOCIÁLNÍ A SOUVISEJÍCÍ SLUŽBY 2020, vzory smluv o poskytnutí účelové dotace z rozpočtu statutárního města Opavy programu SOCIÁLNÍ A SOUVISEJÍCÍ SLUŽBY 2020 (MMOPP00D6SB0, MMOPP00D6SCV, MMOPP00D6SEL, MMOPP00D6SA5, MMOPP00D6SDQ) a vyhlášení dotačního programu SOCIÁLNÍ A SOUVISEJÍCÍ SLUŽBY 2020 s účinností od 01. 07. 2019 a s termínem podání žádostí od 15. 09. 2019 DO 15. 10. 2019)

2. schvaluje
a)

vzory smluv o poskytnutí účelové dotace z rozpočtu statutárního města Opavy programu SOCIÁLNÍ A SOUVISEJÍCÍ SLUŽBY 2020 (MMOPP00D6MHC, MMOPP00D6MKX, MMOPP00D6MI7, MMOPP00D6MJ2, MMOPP00D6MLS), které budou uzavírány s vybranými žadateli

b)

poskytnutí neinvestičních účelových dotací z rozpočtu statutárního města Opavy pro rok 2020 v rámci dotačního programu "Sociální a související služby 2020" žadatelům na projekty a ve výších uvedených v příloze č. 1 materiálu, která je nedílnou součástí tohoto usnesení, a uzavřít s těmito žadateli Smlouvu o poskytnutí účelové dotace z rozpočtu statutárního města Opavy dle přílohy č. 3, č. 4, č. 5, č. 6 nebo č.7 tohoto materiálu

c)

neposkytnutí neinvestičních účelových dotací z rozpočtu statutárního města Opavy pro rok 2020 v rámci dotačního programu "Sociální a související služby 2020" žadatelům uvedeným v příloze č. 2 materiálu, která je nedílnou součástí tohoto usnesení

Důvodová zpráva

Na Dotace na poskytování sociálních a souvisejících služeb v roce 2020 je v rozpočtu statutárního města Opavy (dále jen "rozpočet města") navržena částka ve výši 21.132.300,00 Kč.

 

Program Sociální a související služby 2020 (příloha č. 9)

 

Komise Rady statutárního města Opavy pro komunitní plán (dále jen "Komise") na svém jednání dne 11. 11. 2019 vytvořila návrh dotací, který přerozděluje částku ve výši 20.331.513,00 Kč.

Při návrhu výše dotací přihlížela k podmínkám programu Sociální a související služby (SSL), především pak k prioritám Statutárního města Opavy (dále jen "město") na financování služeb a rovněž k podkladům, které zpracoval odbor sociálních věcí (bodové ohodnocení projektů, prvotní návrh částek dotací apod.), a které byly před předložením Komisi projednány s náměstkem primátora pro sociální oblast.

 

Dotace pro jednotlivé služby byly navrženy s ohledem na druh poskytované sociální či související služby následovně:

  • služby sociální péče - vzhledem k požadavku žadatelů, který převyšuje možnosti objemu finančních prostředků v rozpočtu města v kapitole sociálních dotací, byly prioritně podpořeny všechny služby sociální péče, které mají podle Dotačního programu SSL na rok 2020 první prioritu ve financování. Tyto služby jsou z uvedeného důvodu plošně podpořeny navýšením dotace o 5 % oproti poskytnuté dotaci z letošního roku (každoroční 5 % nárůst je zohledněn i při stanovení dotací pro domov pro seniory - Domov sv. Zdislavy, který je zařazen v systému víceletého financování města, a měl by zohledňovat zákonné navyšování mezd aj.);
  • služby sociální prevence, odborné sociální poradenství - jedná se o služby s 2. a 3. prioritou města ve financování, proto Komise navrhuje, aby výše dotace zůstala u těchto služeb na úrovni letošního roku. Zachování dotace v úrovni roku 2019 je potřebné pro získání prostředků z kraje a pro udržení nastavených kapacit služeb v Krajské síti sociálních služeb;
  • dobrovolnictví, ostatní související služby - jedná se o neregistrované služby, kterým Komise navrhuje stejnou výši dotace jako v letošním roce;
  • chráněné zaměstnávání, chráněné dílny - návrh dotací u uvedeného typu souvisejících služeb je vytvořen v souladu s podmínkami Dotačního programu SSL, na základě kterých je navržena všem poskytovatelům na uvedený typ služby stejná dotace, a to ve výši 25.000,00 Kč na 1 plánovaný úvazek OZP na rok 2020 uvedený v žádosti o dotaci.

Výjimka ve financování oproti výše uvedeným skutečnostem je navržena dvěma službám sociální prevence poskytovatele Armáda spásy v ČR, z.s.:

  • nízkoprahové denní centrum (NDC) - služba byla v minulosti financována prostřednictvím Individuálního projektu Moravskoslezského kraje (dále jen "IP MSK"). Pro rok 2020 však nemohla být do IP zařazena vzhledem ke změně podmínek projektu (nově nelze zařadit služby s anonymními klienty). V letošním roce byla služba podpořena z rozpočtu Moravskoslezského kraje (dále jen "rozpočet kraje"), přičemž dotace města (cca 400.000,00 Kč) byla odváděna do Fondu sociálních služeb Moravskoslezského kraje (dále jen "MSK") a z MSK následně organizaci vyplácena. S ohledem na nedostatek finančních prostředků pak byla služba podpořena ještě nad rámec zmíněného IP MSK, a to v rámci dofinancování z rozpočtu města, částkou 267.400,00 Kč. Pokud by služba byla z rozpočtu města financována pouze ve stejné výši jako letos, potýkala by se s problémy s jejím udržením ve stávající kapacitě, vzhledem k tomu, že by obdržela pouze částku vynaloženou na dofinancování, nikoliv částku z rozpočtu města vyplácenou krajem v rámci individuálního projektu. V návaznosti na tuto skutečnost došlo ke zvýšení návrhu částky u služby NDC tak, aby odpovídala alespoň skutečnosti, která byla organizaci v rámci IP MSK vyplácena;
  • noclehárna pro muže - navrženo navýšení dotace oproti letošnímu roku tak, aby obě noclehárny obdržely alespoň cca polovinu požadavku z rozpočtu města, a to v návaznosti na skutečnost, že se jedná o kvalitní, potřebné a vytížené služby. Využíváním této služby se předchází tomu, že lidé bez domova přespávají na veřejných prostranstvích, případně obývají prostory v bytových domech.

Pro rok 2020 je dále navržena podpora/nepodpora následujících žadatelů o dotaci, kteří nepodali žádost na letošní rok či v letošním roce neobdrželi dotaci:

  • Ekipa, z.s. - služba chráněné bydlení uvedené organizace nebyla v minulých letech podpořena s ohledem na nejasnosti v jejím poskytování (objekty pro poskytování byly zatíženy exekucí) a další skutečnosti týkající se kvality poskytování služby (např. podání stížnosti ombudsmanovi).
    Komise však navrhuje službu v roce 2020 podpořit, vzhledem k tomu, že objekty, ve kterých je poskytována, již delší dobu nejsou zatíženy exekucí a v současnosti nejsou známa žádná nápravná opatření, která by vyplynula z proběhlých kontrol (např. monitoring statutárního města Ostrava dopadl bez výhrad). Služba je sice stále poskytována, v porovnání s obdobnou službou Charity Opava, v ne zcela vhodných prostorech, nicméně jsou v ní umístěni 3 klienti s trvalým bydlištěm na území města. Z tohoto důvodu Komise navrhuje službu financovat částkou 75.000,00 Kč, tzn. 25.000,00 na 1 klienta města, s tím, že služba bude průběžně monitorována a pokud by se tak, jako v minulosti vyskytovaly problémy, bylo by financování do následujícího období přehodnoceno. Podobnou částkou organizaci přispívá na své občany rovněž statutární město Ostrava;
  • Česká unie neslyšících, z.ú. - organizace poskytuje tlumočnickou službu a sociálně aktivizační službu pro seniory a osoby se zdravotním postižením pro cílovou skupinu osob se sluchovým postižením. Komise navrhuje podpořit pouze sociálně aktivizační službu, která na území města není zabezpečena jiným poskytovatelem, a to alespoň ve výši 15.000,00 Kč, která by měla pokrýt náklady spojené s poskytováním služby opavským občanům;
  • Sírius, p.o. - jedná se o příspěvkovou organizaci MSK, která na území města poskytuje služby chráněné bydlení a domov pro osoby se zdravotním postižením. Vzhledem k tomu, že se jedná o kvalitní a vytížené služby a s ohledem na nízký požadavek na financování z rozpočtu města, navrhuje Komise podporu v požadované výši;
  • Dživipen, o.s. - organizace informovala náměstka za sociální oblast, že se v současné době potýká s nedostatkem kvalifikovaného personálu (odchod sociální pracovnice) a další vývoj v poskytování terénních programů sdružení Dživipen je proto nejasný. Z tohoto důvodu Komise nenavrhuje na rok 2020 dotaci.

 

Po přerozdělení návrhu dotací ve výši 20.331.513,00 Kč, zbývá v rezervě na financování sociálních a souvisejících služeb částka 800.787,00 Kč, kterou je doporučeno přerozdělit následovně:

  • 250.000,00 Kč - částka je určena na provozní náklady příspěvkové organizace Moravskoslezského kraje Domov Bílá Opava, který každoročně žádal o dotaci z odboru finančního a rozpočtového (dále jen "FARO"), z kapitoly dotace ostatní. Žádost administroval uvedený odbor, finanční prostředky však byly převáděny z rozpočtu odboru sociálních věcí. Organizace bude vyzvána, aby v příštím roce podala žádost přímo do Dotačního programu SSL;
  • 100.000,00 Kč - z této částky by mělo být 50.000,00 Kč převedeno odboru FARO na financování provozních nákladů spolku Opavskem bez bariér (spolupracují s vedením města, mapují bezbariérovost Opavy, nyní dostali k dispozici kancelářské prostory od města). Organizace bude vyzvána, aby v příštím roce žádala přes dotační program SSL.

Zbývající finanční prostředky ve výši 50.000,00 Kč jsou vyhrazeny pro případné financování kontaktního místa Bílého kruhu bezpečí, které by mělo v příštím roce vzniknout v Opavě. Bílý kruh bezpečí pomáhá obětem domácího násilí, jejichž počet narůstá, působí i v Opavě a momentálně jeho zástupci vyjednávají s Krajským úřadem MSK podobu a rozsah poskytování služeb v Opavě;

  • 450.787,00 Kč - rezerva pro financování případných mimořádných situací vzniklých v roce 2020 a jiné (např. případné financování terénního programu Dživipen částkou 150.000,00 Kč v případě, pokud by organizace zajistila kvalifikované personální obsazení služby).

 

Na závěr si dovolujeme upozornit na skutečnost, že na podporu sociálních služeb je na rok 2020 naplánováno vynaložit větší objem finančních prostředků než je částka 21.132.300,00 Kč na položce v rozpočtu Dotace na poskytování sociálních a souvisejících služeb v roce 2020.

Jedná se o následující výdaje SMO na poskytování sociálních služeb v roce 2020, které jsou však zahrnuty v jiné kapitole rozpočtu a nejsou předmětem tohoto materiálu:

  • služby zařazené do Individuálního projektu Moravskoslezského kraje - azylové domy Armády spásy v ČR, z.s., sociální rehabilitace (ANIMA VIVA z.s., Fokus-Opava, z.s., Charita Opava), podpora samostatného bydlení (JINAK, o.p.s., Fokus - Opava, z.s.), sociálně terapeutická dílna (Charita Opava) - 4.186.000,00 Kč;

 

  • víceleté financování Domova sv. Zdislavy - částka pro rok 2020 již schválená Zastupitelstvem - 1.278.900,00 Kč.

Na základě uvedeného je z rozpočtu SMO na poskytování sociálních a souvisejících služeb v roce 2020 plánováno vynaložit částku 26.597.200,00 Kč.

 

Seznam podpořených projektů je přílohou č. 1 materiálu a zároveň bude tvořit nedílnou přílohu usnesení zastupitelstva. 

Seznam nepodpořených projektů je přílohou č. 2 materiálu a zároveň bude tvořit nedílnou přílohu usnesení zastupitelstva.  

 

Součástí předkládaného materiálu a návrhu usnesení jsou aktualizované vzory smluv - příloha č. 3, příloha č. 4, příloha č. 5, příloha č. 6 a příloha č. 7 materiálu, podle kterého budou s uchazeči uzavírány smlouvy o poskytnutí dotace a následně schváleny minicestou. 

 

Změny ve smlouvách oproti verzím schváleným zastupitelstvem města  č. usnesení 160/5/ZM/19 písm. e) ze dne 10. 06. 2019 spočívají:

 

-  v nastavení minimální spoluúčasti žadatele na celkových skutečně vynaložených uznatelných nákladech projektu v minimální výši 10 %,

 

-  ve zrušení dokládání kopií všech účetních dokladů o uznatelných nákladech projektu, které byly alespoň z části pokryty z dotace.

 

Výše uvedené změny nevyvolaly nerovnost žadatelů v rámci dotačního řízení a zjednodušují doložení dokladů v rámci závěrečného vyúčtování dotací, neboť finanční prostředky z rozpočtu města budou poskytovány na úhradu provozních výdajů úspěšným žadatelům.

 

Součástí navrhovaného usnesení je také zrušení schválených vzorů smluv (MMOPP00D6SB0, MMOPP00D6SCV, MMOPP00D6SEL, MMOPP00D6SA5, MMOPP00D6SDQ) které byly schváleny Zastupitelstvem statutárního města Opavy č. usnesení 160/5/ZM/19 písm. e) ze dne 10. 06. 2019.

 

Přiložené tabulky obsahují náležitosti pro uzavření smlouvy, a proto již nebudou předkládány ke schválení RMO a ZMO.

 

Kompletní přehled projektů včetně výsledků hodnocení a hypertextových odkazů na jednotlivé žádosti o dotaci je přílohou č. 8 tohoto materiálu.

 

Na základě výše uvedených skutečností navrhujeme Radě statutárního města Opavy, aby doporučila Zastupitelstvu statutárního města Opavy schválit navrhovaná usnesení.

 

Z důvodu objemnosti materiálu jsou některé přílohy pouze v elektronické podobě.

Přílohy:
Příloha č.1: Navrh_na_poskytnuti_dotace_program_SSL_2020.pdf
Příloha č.2: Navrh_na_neposkytnuti_dotace_program_SSL_2020.pdf
Příloha č.3: SMLOUVA_vzor_MMOPP00D6MHC.docx
Příloha č.4: SMLOUVA_vzor_MMOPP00D6MI7.doc
Příloha č.5: SMLOUVA_vzor_MMOPP00D6MJ2.DOC
Příloha č.6: SMLOUVA_vzor_MMOPP00D6MKX.docx
Příloha č.7: SMLOUVA_vzor_MMOPP00D6MLS.doc
Příloha č.8: HODNOCENI_BEZ_HYPERTEXTOVYCH_ODKAZU_SSL_2020_ZMO_A.xlsx
Příloha č.9: Program_Socialni_a_souvisejici_sluzby.docx