ZASTUPITELSTVO
STATUTÁRNÍHO MĚSTA OPAVY
Znak

Dne:29.3.2021Bod programu:9/15
Věc:Zadávání veřejných zakázek ve společnosti Městský dopravní podnik Opava, a. s. - II.
Důvod předložení:
Zpracovatel:Ing. Pavel Gebauer, ředitel MDPO a.s., Ing. Vladimír Schreier, předseda představenstva MDPO a.s.,
Schvalovatel:Ing. Michal Jedlička, náměstek primátora
Předkládá:Ing. Michal Jedlička, náměstek primátora
Projednáno v RMO:
Přizváni k jednání:Ing. Vladimír Schreier, předseda představenstva MDPO, a.s.
Požadavek na
úpravu rozpočtu:
NE

Návrh usnesení:
Zastupitelstvo města
1. bere na vědomí

souhrnnou zprávu společnosti Městský dopravní podnik Opava, a. s. o způsobu zadávání veřejných zakázek

Důvodová zpráva

Zadávání veřejných zakázek v MDPO, a.s.

 

Městský dopravní podnik Opava a.s. (dále jen "MDPO") vždy postupuje při zadávání veřejných zakázek podle zákona o zadávání veřejných zakázek č.134/2016 Sb. Od 1. února 2021 také dle platné interní Směrnice.

 

MDPO je dle § 151 ZZVZ sektorovým zadavatelem. MDPO postupoval dle § 158 odst. 1 ZZVZ, kde je uvedeno: "Zadavatel není povinen v zadávacím řízení zadat sektorovou veřejnou zakázku, jejíž předpokládaná hodnota nedosahuje finanční limit stanovený prováděcím předpisem podle § 25 ZZVZ." Tímto prováděcím předpisem je nařízení vlády ČR č. 172/2016 Sb. o stanovení finančních limitů a částek pro účely ZZVZ. Dle § 4 uvedeného nařízení platí, že finanční limit pro určení nad limitní veřejné zakázky na dodávky a služby činí 10,989 mil. Kč.

 

V příloze přikládáme vyjádření právní kanceláře JUDr. Tomáše Hulvy (příloha č. 1) a vyjádření Mgr. Tomáše Kubného, vedoucího odboru právního a organizačního (příloha č. 2) v dané věci.

 

 

A) Odbavovací a informační systém cestujících v městské hromadné dopravě v Opavě

  1. V březnu 2018 již za minulého vedení společnosti MDPO, udělal MDPO průzkum trhu a oslovil 5 dodavatelů a výrobců v ČR, za účelem zjištění předpokládané hodnoty plánované investice. Byli osloveni dodavatelé Mikroelektronika, Emtest, Master IT. 
  2. V dubnu 2019 MDPO zopakoval průzkum trhu a oslovil rovněž několik dodavatelů a výrobců v ČR (Herman, Emtest, Mikroelektronika, Telmax), za účelem zjištění předpokládané hodnoty plánované investice, kromě toho byla oslovena firma Master IT z Polska. 
  3. V červnu 2019 zorganizoval MDPO osobní jednání s několika dodavateli a výrobci z ČR. 
  4. Následně MDPO vyzval k jednání tři z již známých dodavatelů a výrobců k dalším osobním jednáním. Jeden z vyzvaných na výzvu k jednání nereagoval. Způsob vedení jednání a interní záznamy z projednání, včetně rozhodnutí zadavatele o výběru již jediného dodavatele k jednání o uzavření smlouvy na dodávku odbavovacího a informačního systému cestujících v MHD v Opavě je k dispozici v MDPO.
  5. MDPO uzavřel v září 2020 Smlouvu o dílo s uchazečem, kterého si MDPO vybral na základě cca rok a půl trvajících jednáních téměř se všemi potencionálními dodavateli odbavovacích a informačních systémů pro cestující v městské dopravě. Hlavním kritériem byla cena, zkušenosti s integrací v rámci MSK, reference a nejširší užívání daného systému v dopravních společnostech ČR. 
  6. Smlouva o dílo byla uzavřena se společností Mikroelektronika.

 

B) SW vybavení Předprodeje jízdenek MHD, správa karet ODIS

  1. V květnu roku 2019 jsme započali společná jednání se společnosti KODIS a společností XT-CARD, nad novým SW vybavením pracoviště Předprodeje jízdenek MHD pro případ, že se MDPO bude v budoucnu plně integrovat do systému ODIS, což znamená sjednocení cenové politiky nejenom u tarifního jízdného, ale i u jednotlivého jízdného. Doposud MDPO není plně integrován v ODIS právě u jednotlivého jízdného.
  2. V průběhu roku 2019 se uskutečnilo několik jednání v této věci, při kterých se dále rovněž vyjasňovaly technické detaily na případné SW vybavení pracoviště Předprodeje jízdenek MHD. Společnost KODIS provozuje, právě se SW vybavením od společností XT-CARD, většinu předprodejních míst v MS kraji pro systém ODIS nebo předprodejní místa provozují sami dopravci zapojení v systému ODIS a rovněž se SW vybavením od společnosti XT-CARD.
  3. Po rozhodnutí MDPO o plné integraci svého jízdného do systému ODIS dne 2. června 2020 schválením PS započala v roce 2020 opět jednání se společností KODIS a společností XT-CARD, nejen nad novým SW vybavením pracoviště Předprodeje jízdenek MHD v Opavě, ale i nad převodem správy (jak již vydaných karet ODIS cestujícím, tak i v budoucnu nově vydávaných karet ODIS) karet ODIS pod KODIS. Podotýkáme, že toto rozhodnutí bylo v období, kdy se připravovala finální fáze smlouvy s firmou Microelektronika. Původně měla být smlouva uzavřena v květnu 2020, ale z důvodu koronavirových opatření u dodavatelé se posunul termín uzavření na pozdější období.  
  4. Výsledkem těchto jednání bylo uzavření obchodní smlouvy se společnosti XT-CARD o dodávce SW vybavení pracoviště Předprodeje jízdenek MHD v Opavě včetně příslušné servisní správy. 
  5. Ve stejném období jsme současně uzavřeli smlouvu se společností KODIS převodu správy karet ODIS již vydaných naši společnosti cestujícím.
  6. SW vybavení pracoviště Předprodeje jízdenek MHD představuje tudíž technická specifika vyžadovaná KODIS pro systém ODIS platný v MS kraji, která mohl naplnit a naplnil pouze jeden dodavatel a to společnost XT-CARD.
  7. Nutno podotknout, že správa karet ODIS technicky nesouvisí s vozidlovým odbavovacím systémem, funkčně pracuje samostatně. (příloha č. 3 - vyjádření KODISu).

 

C) Dispečerský lokalizační systém sledování vozidel:


SW vybavení dispečerského pracoviště MDPO Dispečerským lokalizačním systémem vozidel (dále jen "dispečerský systém")

  1. Od roku 2012 provozujeme obdobný systém pořízený současně s Odbavovacím systémem cestujících MHD v Opavě. Tehdy se prostě vedení MDPO rozhodlo, že pořídí od jednoho dodavatele nejen SW a HW vybavení odbavovacího systému, ale i vybavení dispečerského pracoviště. Takže do veř. zakázky zahrnulo i tento požadavek. Důležité je však vědět, že v tehdejší době většina potencionálních dodavatelů byla schopna dodat předmět veř. zakázky jako celek.
  2. MDPO si v roce 1995 pořídil SW Skeleton, který slouží potřebám dispečerů a služby vedoucího, protože lépe vyhovoval potřebám dopravního podniku. 
  3. V loňském roce se vedení MDPO rozhodlo o pořízení nového dispečerského systému, a to jako samostatný obchodní případ, bez jakékoli spojitosti s odbavovacím systémem cestujících MHD v Opavě. Náš dodavatel odbavovacího systému nám totiž sdělil, že toto již nevyvíjí a nedodává, a musel by se obrátit na nějaké poddodavatele (příloha č. 4 - Vyjádření fy Mikroelektronika).
  4. MDPO se tedy rozhodl oslovit svého dlouholetého obchodního partnera společnost FS Software, který dodal do MDPO systém Skeleton sloužící potřebám dopravního střediska, s kterým uzavřel obchodní smlouvu na dodávku dispečerského systému, který byl dodán jako další modul již stávajícího SW Skeleton.
  5. Dispečerský systém slouží hlavně pro plánování dopravy a pro přenos, zobrazení a vyhodnocování požadovaných dat z vozidel na dispečerské pracoviště. Dispečerský systém je plně autonomní SW, který spolupracuje pouze s vozidly, resp. s jejich informačním systémem. Tento SW může a nemusí čerpat data s odbavovacího systému vozidel, ale MDPO rozhodl, že data z odbavovacího systému bude čerpat pouze SW dodaným přímo dodavatelem odbavovacího systému.

 

D) Informační systémy

  1. V květnu 2018 vyhlásil MDPO poptávkové řízení na dodávku Informačních systémů. Organizací poptávkového řízení byl pověřen Dopravní podnik Ostrava. Ve vyhlášeném termínu pro podání nabídek byla podána jedna nabídka. MDPO poptávkové řízení následně zrušil. Doklady k průběhu zadávacího řízení nemá MDPO k dispozici, neboť tyto nebyly DP Ostrava předány. MDPO má k dispozici pouze kopii nabídky jediného uchazeče. 
  2. V březnu 2019 vyhlásil MDPO nové, opakované poptávkové řízení na dodávku informačních systémů, tentokrát již si poptávkové řízení organizoval sám. V termínu pro podání nabídek byly již podány dvě nabídky, které MDPO posoudil, vyhodnotil a rozhodl o výběru dodavatele. 
  3. Projekt obsahuje elektronizaci systému (DMS), evidenci docházky, rozšíření ekonomického systému o další moduly a licence a největší podíl na ceně měla kompletní výměna serverové části firmy, zálohování a koncových bodů poboček - 60 % objemu zakázky, HW uživatelů ekonomického systému. Stáří původního HW a SW je z let 2000-2012.
  4. Je třeba říci, že tato investice byla, z 85 % uznatelných nákladů, financována   z dotačního programu.
  5. V květnu 2019 jsme s vybraným dodavatelem uzavřeli Smlouvu o dílo. Ke dni 30. 10. 2019 jsme dílo hotové převzali. 
  6. Komunikace s poskytovatelem dotace bylo ukončeno rozhodnutím o krácení dotace 25. 9. 2020.
  7. V návaznosti na krácení dotace nutno podotknout, že během výběrového řízení ani při schvalování dotace poskytovatelem dotace nebyly vznešeny námitky ani požadavky vysvětlení k zadávací dokumentaci jak účastníky výběrového řízení, tak poskytovatelem dotace. Těsně před schválením dotace začalo na podaný podnět řízení poskytovatele dotace o krácení dotace.
  8. V květnu 2020 započala dlouhá komunikace s ÚOHS, která trvá dodnes. Nejprve nás tento úřad vyzval k našemu vyjádření a předložení zadávací dokumentace, což jsme učinili (květen 2020). Následně nás úřad požádal o sdělení dalších informací k této zakázce, což jsme rovněž učinili (červen 2020). Následovala žádost úřadu o sdělení dalších doplňujících informací, které jsme také úřadu sdělili a doložili (červenec-srpen 2020). V prosinci 2020 nám úřad Oznámil zahájení řízení o přestupku a Usnesení o obvinění.
  9. V Regionu byla mylná informace, že nám byla udělena pokuta ve výši 276 908,- ze strany poskytovatele dotace. Ve skutečnosti nám byla udělena finanční oprava ve výši 5 % z nárokovaných výdajů ve výši 179 408,- Kč za přestupek ve výběrovém řízení  a dále nám byla snížena dotace o nezpůsobilé výdaje ve výši 114 705,- Kč. 
  10. Dne 23.3.2021 bylo doručeno Rozhodnutí o zamítnutí rozkladu a potvrzení výše pokuty 60 000 Kč.
  11. MDPO zvažuje podání správní žaloby ke Správnímu soudu, vzhledem k tomu, že stanovisko Úřadu nebylo jednoznačné a ÚOHS se dotazoval v rámci správního řízení několika podnikatelských subjektů z oblasti IT jaké používají certifikáty a ani jejich stanovisko nebylo jednoznačné. My jsme samozřejmě podobnou možnost neměli, a proto se domníváme, že by měl rozhodnout správní soud, zda postup ÚOHS je správný.

 

Obecná informace o stávajícím odbavovacím systému cestujících Emtest

 

Stávající odbavovací systém byl umístěn do vozidel v roce 2013 a od počátku není plně funkční, přesto jej bývalý ředitel Ing. Filipczyk převzal. 

 

Přes mnoho jednání s manažery Emtestu, uděleným sankcím a jejich slibům, k nápravě nedošlo. Stále se opakující závady hlavně komponentů ve vozidlech, těchto závad je ročně okolo 2 tisíc (řidič je nucen provést restart systému, který trvá 5 minut a to lze provést pouze na konečné linky, neboť tímto nejsou funkční taktéž informační panely). Také závady přenosu dat předprodeje (nesrovnalosti mezi tržbami předprodeje a tržbami zaslanými do clearingu) se musí jimi opravovat každý měsíc. Často dochází k likvidaci Sam modulů (provádí testovací operace) a u validátorů-čteček dochází k poruchám dotykové vrstvy (nereagují na dotyk cestujících při volbě jízdného). Celkový počet závad hlášených řidiči za rok 2019 činil 2060. K tomu nutno připočíst závady zaznamenané v Helpdesku. 

 

U veškerých oprav komponentů systému nejsou plněny termíny dodání a v poslední době nejsou opraveny vůbec, případně jsou požadovány vysoké částky za opravu (11 tisíc Kč za opravu čtečky).

 

Výměna starého systému za nový je velice nutný krok, neboť stávající systém udržet technicky v provozu je pracné a tudíž finančně náročné. Spolehlivost celého systému klesá každým dnem. 

 

Nový odbavovací systém bude uveden do zkušebního provozu od 1. července 2021, postupně montován do vozidel již od června.
 

 

Zpráva ŘS z provozu MHD v době pandemie

 

V loňském roce, roce pandemie Covid-19, se MDPO potýkal hlavně s problémem velké absence zaměstnanců z důvodu nemoci, hlavně řidičů a to ne vždy z důvodu pandemie. Velkým úsilím celého vedení MDPO a všech zaměstnanců (s využíváním práce formou home office) se ale provoz městské dopravy podařilo zajistit i přes všechny vzniklé problémy. Bylo nutno stabilně zajišťovat dezinfekce vozidel, všech objektů a taktéž pomůcky pro zaměstnance jako dezinfekce rukou, roušky, utěrky. Například náklady na denní dezinfekce vozidel, objektů a opatření u zaměstnanců, činily v loňském roce 0,5 mil. Kč. Podobný vývoj má i letošní rok.


Tak jako podobně ve všech dopravních podnicích republiky činil meziroční pokles počtu přepravených cestujících o 36,7 %, z toho také vyplynul pokles tržeb o 12,3 mil. korun. Úspornými opatřeními se podařilo vzniklou ztrátu snížit na 8,6 mil. Kč. 

 

 

 

Plán investic k 31. 12. 2018 (převzat novým představenstvem společnosti)  - tabulka - příloha č. 5

 

Komentář k zakázkám uvedeným v tabulce (příloha č. 5):

Zakázku Informační systém zpracovali IT specialisté z DP Ostrava, vypsáno výběrové řízení v květnu 2018, přihlásil se jediný uchazeč s cenou 9,5 mil. Kč, druhé výběrové řízení v březnu 2019, zúčastnili se dva uchazeči.

 

Zakázka Odbavovací a informační systém cestujících byla zahájena předvýběrovým řízením v roce 2018, na základě něho bylo postupováno v jednání v roce 2019. 

 

Zakázka Rekonstrukce výpravní budovy byla projektována v roce 2018 s rozpočtovými náklady 25,9 mil. Kč, v roce 2019 přeprojektována se stejnými užitnými parametry, kdy nová projekční cena je 15 mil. Kč. 

 

Zakázka Modernizace obvodového pláště budovy byla projektována v roce 2018 s projekčními náklady 8 mil. Kč, byla v roce 2019 přeprojektována s projekčními náklady 4,5 mil. Kč.

 

Závěr: 
Představenstvo, které nastoupilo v prosinci 2018 zrušilo zakázky, které z různých důvodů nedávaly smysl ve výši 61 mil. Kč a přeprojektováním stavebních zakázek ušetřilo 14 mil. Kč. Další peníze se ušetřily při výběrovém řízení, kdy vysoutěžené ceny stavebních zakázek byly o 1,9 mil. Kč nižší než projektové ceny.

 

 

 

Výdaje jednotlivých projektů a investic MDPO a.s. (2013-2017) - tabulka - příloha č. 6 a fotodokumentace rekonstrukce budov - příloha č. 7

 

 

 

Seznam dopravních podniků a podíl THP pracovníků a dělníků (dokládá personální úspornost MDPO)

Městopodíl THP k dělníkůmpodíl ostatních dělníků k řidičům
Brno0,180,57
České Budějovice0,150,69
Děčín0,200,46
Hradec Králové0,230,35
Chomutov0,180,36
Jihlava0,260,50
Karlovy Vary0,160,48
Liberec0,130,73
Mladá Boleslav0,18 
Most0,170,77
Olomouc0,280,40
OPAVA0,140,36
Ostrava0,280,48
Pardubice0,180,57
Plzeň0,240,26
Praha0,390,80
Ústí nad Labem0,150,48
Zlín0,130,56

 

Komentář k ukazatelům:

Čím nižší je index, tím je menší podíl THP a ostatních dělníků k řidičům. 
MDPO v posledních dvou letech snížil počet THP a ostatních dělníků o 6 zaměstnanců. V kategorii ostatních dělníků jsou pracovníci servisu vozidel, pomocní dělníci a pracovníci, kteří se starají o drážní tratě.

 

 

Ing. Vladimír Schreier, předseda představenstva Městského dopravního podniku Opava, a.s.
 

 

 x x x x x x x x 

 

 

Analýza návrhu usnesení zastupitelstva města Opavy, předloženého Ing. Liborem Witassekem, MBA a vyhodnocení odůvodnění tohoto návrhu - příloha č. 8

 

 

 

Přílohy:
Příloha č.1: Vyjadreni_pravni_kancelar_Hulva.docx
Příloha č.2: Vyjadrene_pravni_oddeleni_Kubny.docx
Příloha č.3: Vyjadreni_KODIS_karetni_system.pdf
Příloha č.4: Vyjadreni_Mikroelektronika.pdf
Příloha č.5: plan_investic_tabulka.docx
Příloha č.6: vydaje_jednotlivych_projektu_investic_tabulka.docx
Příloha č.7: fotodokumentace_rekonstrukce_budov.doc
Příloha č.8: Opava_analyza_navrhu_Ing_Witasska_29_3_2021_MDPO.pdf