ZASTUPITELSTVO
STATUTÁRNÍHO MĚSTA OPAVY
Znak

Dne:7.6.2021Bod programu:33/17
Věc:Technická změna SO 102 Okružní křižovatka na sil. I/57 v rámci stavby "I/11 Opava, severní obchvat-západní část"
Důvod předložení:

projednání plánované technické změny SO 102 Okružní křižovatka na sil. I/57 v rámci stavby "I/11 Opava, severní obchvat-západní část"

Zpracovatel:Ing. Martin Dostál, pověřený řízením odboru rozvoje města a strategického plánování
Schvalovatel:Ing. Michal Jedlička, náměstek primátora
Předkládá:Ing. Michal Jedlička, náměstek primátora
Projednáno v RMO:dne 05. 05. 2021, č. usnesení 3057/71/RM/21
Požadavek na
úpravu rozpočtu:
NE

Návrh usnesení:
Zastupitelstvo města
1. bere na vědomí

informaci o návrhu technické změny SO 102 Okružní křižovatka na sil. I/57 v rámci stavby "I/11 Opava, severní obchvat-západní část" zpracovaném Ředitelstvím silnic a dálnic České republiky, státní příspěvkovou organizací

2. podporuje

návrh technické změny SO 102 Okružní křižovatka na sil. I/57 v rámci stavby "I/11 Opava, severní obchvat-západní část" zpracovaný Ředitelstvím silnic a dálnic České republiky, státní příspěvkovou organizací za níže uvedených podmínek:

a)

bude dodržen termín ukončení realizace výše uvedené stavby,

b)

nebude ohroženo pravomocné územní rozhodnutí a stavební povolení na citovanou stavbu,

c)

návrh předložené technické změny uvedeného stavebního objektu s tím, že bude akceptován dotčenými orgány státní správy a bude povolen v souladu s platnou legislativou.

3. bere na vědomí

informaci o podmínkách případného vybudování veřejného osvětlení v rámci SO 102 Okružní křižovatka na sil. I/57 v rámci stavby "I/11 Opava, severní obchvat-západní část" sdělených Ředitelstvím silnic a dálnic České republiky, státní příspěvkovou organizací

4. souhlasí

ve střednědobém výhledu s budoucí realizací výstavby veřejného osvětlení v rámci SO 102 Okružní křižovatka na sil. I/57 v rámci stavby "I/11 Opava, severní obchvat-západní část", a to výhradně za předpokladu, že to bude, s ohledem na bezpečnost a plynulost silničního provozu, nezbytně nutné a výstavba tohoto veřejného osvětlení bude nákladově akceptovatelná

5. ukládá

Radě statutárního města Opavy projednat problematiku budoucí výstavby veřejného osvětlení v rámci SO 102 Okružní křižovatka na sil. I/57 v rámci stavby "I/11 Opava, severní obchvat-západní část" ve spolupráci s Ředitelstvím silnic a dálnic České republiky, státní příspěvkovou organizací za podmínek uvedených v bodě 4 tohoto usnesení

Důvodová zpráva

Ředitelství silnic a dálnic České republiky (dále jen "ŘSD ČR") zahájilo dne 30. 09. 2020 realizaci stavby "I/11 Opava, severní obchvat-západní část" (dále jen "obchvat"). Cílem výstavby této poslední etapy severního obchvatu našeho města je odvést tranzitní dopravu mimo zastavěnou část města. S ohledem na dopravní komplikace v jeho centrální části ŘSD ČR považuje vybudování severního obchvatu za prioritní. Dobudování severního obchvatu města Opavy přispěje ke zvýšení bezpečnosti všech účastníků silničního provozu. Zároveň dojde k výraznému snížení negativních vlivů dopravy na okolí stávajících komunikací.

 

V prosinci 2019 bylo vypsáno výběrové řízení na zhotovitele stavby obchvatu. K podpisu smlouvy s vítězným uchazečem došlo 19. 08. 2020. Předání staveniště obchvatu proběhlo 16. 09. 2020. Slavnostní zahájení stavby se uskutečnilo 30. 09. 2020. Délka výstavby je plánovaná na 36 měsíců. Předpoklad zprovoznění stavby je v 09/2023.

 

V průběhu procesu přípravy této stavby inicioval poslanec Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky a člen Zastupitelstva statutárního města Opavy Ing. Pavel Juříček, Ph.D. (dále jen "navrhovatel") debatu se zástupci ŘSD ČR o případných technických změnách SO 102 Okružní křižovatka na sil. I/57 v rámci stavby obchvatu. Stávající technické řešení (viz příloha č. 1), které bylo speciálním stavebním úřadem (Krajský úřad Moravskoslezského kraje, odbor dopravy) povoleno je navrženo jako jednopruhová okružní křižovatka. Navrhovatel předložil ŘSD ČR návrh, zda by SO 102 Okružní křižovatka na sil. I/57 nemohla být změněna z klasické jednopruhové okružní křižovatky na turbookružní křižovatku (viz příloha č. 2). 

 

Do debaty o této případné změně iniciované navrhovatelem bylo zapojeno i Sdružení pro výstavbu komunikace I/11-I/57 (dále jen "Sdružení"). Technická změna navrhovatele byla zodpovědným projektantem vypracována a následně předána odborným útvarům ŘSD ČR, které ji následně odsouhlasily. Výhodou této změny je skutečnost, že turbookružní křižovatka ještě podstatným způsobem zvýší její kapacitu i s ohledem na prognózované intenzity dopravy.

 

O výše uvedené iniciativě navrhovatele bylo rovněž informováno statutární město Opava (dále jen "město"). Mezi Sdružením a městem panuje shoda na tom, že návrh technické změny SO 102 Okružní křižovatka na sil. I/57 se nesmí negativně promítnout do termínu ukončení realizace stavby obchvatu, nesmí být ohroženo pravomocné územní rozhodnutí a stavební povolení obchvatu a tato technická změna musí být akceptována dotčenými orgány státní správy a musí být povolena v souladu s platnou legislativou.

 

Za klíčovou informaci lze považovat skutečnost, že návrh technické změny SO 102 Okružní křižovatka na sil. I/57 neovlivňuje stávající platná povolení. Město se Sdružením očekává, že bude dodržen harmonogram ukončení realizace stavby obchvatu. Důležité ale je, aby navrhovaná technická změna SO 102 Okružní křižovatka na sil. I/57 byla odsouhlasena dotčenými orgány státní správy.

 

Pokud k tomuto odsouhlasení nedojde, zůstane SO 102 Okružní křižovatka na sil. I/57 ve stávajícím technickém řešení a bude i takto zhotovitelem stavby obchvatu realizována.

 

V souvislosti s návrhem technické změny SO 102 Okružní křižovatka na sil. I/57, v návaznosti na platné technické normy, je nutné v rámci uvedeného stavebního objektu vybudovat veřejné osvětlení.

 

V této záležitosti vyvolalo ŘSD ČR s městem v 10/2019 pracovní jednání, jak tuto situaci řešit. Město požádalo Sdružení, zda by ze svých rozpočtových prostředků nevyhotovilo studii, která by tuto záležitost mohla popsat a navrhnout možné varianty řešení této problematiky.

 

Předsednictvo Sdružení se touto problematikou zabývalo na svém zasedání dne 12. 11. 2020 a na základě poptávkového řízení vybralo zhotovitele citované studie. Smlouva o dílo na předmětnou studii byla Sdružením signována dne 19. 11. 2020, cena za její zhotovení činila 95.990,00 Kč včetně DPH.

 

K jejímu odevzdání došlo dne 08. 02. 2021. Následně byla předmětná studie předána dne 10. 02. 2021 ŘSD ČR a téhož dne také městu (odbor přípravy a realizace investic Magistrátu města Opavy).

 

Zpracovaná studie došla k tomuto závěru: 

 

"V rámci této studie byly primárně řešeny důsledky dokumentu "posouzení" na možný postup návrhu řešení okružní křižovatky. Závěrem této studie je, že projektant doporučuje provést opatření "Snížení jasů okolí pro zlepšení kontrastů v oblasti OK". Vzhledem k tomu, že "posouzení" připouští dočasnou funkci okružní křižovatky i bez veřejného osvětlení, tak provedení tohoto opatření zvyšuje bezpečnost zvýšením efektivní rozlišovací schopnosti řidiče a tím se jednoznačně pro účely dočasného řešení lokality dostáváme na stranu bezpečnosti. Zároveň nelze předpokládat dlouhodobou stabilitu oblasti, s dalším rozvojem VO/AO toto opatření ztratí svůj účel (respektive jeho dopad bude časem klesat, vždy ale snížením rušivého osvětlení v oblasti bude zvyšovat relativní úroveň bezpečnosti). Proto se doporučuje provést kroky k dlouhodobému řešení situace zřízením soustavy veřejného osvětlení (s napájením z vlastní trafostanice, či z trafostanice v lokalitě), není však nezbytně nutné toto řešit ihned v rámci výstavby obchvatu a je možno řešit i formou samostatné stavby, kterou pak lze termínově sladit s dalším rozvojem v oblasti, a hlavně vynucené nové vazby nebudou takto brzdit výstavbu samotného obchvatu. Pro zjednodušení následného provedení veřejného osvětlení v okolí okružní křižovatky se doporučuje do prováděcí dokumentace okružní křižovatky zahrnout rezervní prostupy pod všechny větve napojujících komunikací pro dodatečné protahování kabeláže veřejného osvětlení".

 

Výstupy z výše uvedené studie jsou přiloženy (viz příloha č. 3). Ze závěrů citované studie je zřejmé, že je možné SO 102 Okružní křižovatka na sil. I/57 dočasně vybudovat bez veřejného osvětlení (v současné době je daná lokalita podle platné Územně plánovací dokumentace v extravilánu). 

 

Pokud však budou v budoucnu okolní plochy podél silnice I/57 zastavovány (dle platné ÚPD je možné tyto funkční plochy zastavět pro průmyslovou činnost) bude nutné problematiku vybudování veřejného osvětlení řešit. Z tohoto důvodu studie doporučuje ŘSD ČR vybudovat v rámci SO 102 Okružní křižovatka na sil. I/57 již nyní rezervní prostupy pod všechny stávající větve této křižovatky (s tím ŘSD ČR počítá).

 

Rada statutárního města Opavy na svém 71. zasedání dne 05. 05. 2021 výše uvedenou problematiku projednala a schválila ji svým usnesením č. 3057/71/RM/21.

 

S ohledem na výše uvedené skutečnosti doporučujeme, aby Zastupitelstvo statutárního města Opavy uvedený soubor navrhovaných usnesení schválilo.

 

 

Přílohy:
Příloha č.1: SO 102 Okružní křižovatka na sil. I/57 - stávající (povolený) stav
Příloha č.2: SO 102 Okružní křižovatka na sil. I/57 - návrh turbookružní křižovatky
Příloha č.3: Studie osvětlení okružní křižovatky na stavbě I/11 Opava, severní obchvat - západní část