ZASTUPITELSTVO STATUTÁRNÍHO MĚSTA OPAVY |
Dne: | 11.9.2023 | Bod programu: | 30/6 |
Věc: | Obecně závazná vyhláška o stanovení koeficientů pro výpočet daně z nemovitostí | ||
Důvod předložení: | konsolidační balíček Vlády ČR 2023 |
||
Zpracovatel: | Mgr. Renáta Mrákotová, s.p. metodik vnitřního řízení úřadu | ||
Schvalovatel: | Ing. Tomáš Navrátil, primátor města | ||
Předkládá: | Ing. Tomáš Navrátil, primátor města | ||
Projednáno v RMO: | 30. 8. 2023 |
||
Požadavek na úpravu rozpočtu: | NE |
obecně závaznou vyhlášku č. x/2023, o stanovení koeficientů pro výpočet daně z nemovitostí s účinností od 1. 1. 2024
Důvodová zpráva | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Předkládaným návrhem obecně závazné vyhlášky o stanovení koeficientu pro výpočet daně z nemovitostí město připravuje své příjmy na konsolidační balíček vlády ČR 2023. Město vyhodnotilo stav svých financí tak, že není nadále udržitelný snížený koeficient pro daň z nemovitostí zavedený obecně závaznou vyhláškou č. 3/2010.
Objasnění předkládaného návrhu: Po formální stránce vychází návrh ze znění doporučovaného Ministerstvem vnitra po dohodě s Ministerstvem financí tak, aby bylo srozumitelné pro správce daně. Předkládaný návrh OZV byl již konzultován s Ministerstvem Vnitra. V rámci dohodnuté filosofie, text OZV obsahuje pouze odchýlení se od zákonné úpravy. Samotná důvodová zpráva obsahuje informace zpracované odborem finančním a rozpočtovým.
Současné znění: Článek 3
Nové znění: Jelikož stávající znění vyhlášky snižovalo zákonem stanovený koeficient, navrhovaná úprava ponechává zákonem stanovený koeficient, OZV tedy neobsahuje úpravu odchylky od zákona.
Dle platného zákona č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitých věcí, ve znění pozdějších předpisů, (dále je zákon o daní z nemovitých věcí) může obec dle § 11 odst.3 písmeno a) snížit nebo zvýšit vyhláškou koeficient, který je pro ni stanoven v zákoně: § 11 Sazba daně (3) Základní sazba daně a) podle odstavce 1 písm. a) a f), případně zvýšená u zdanitelné stavby podle odstavce 2, se násobí koeficientem přiřazeným k jednotlivým obcím podle počtu obyvatel z posledního sčítání lidu 1,0 v obcích do 1 000 obyvatel 1,4 v obcích nad 1 000 obyvatel do 6 000 obyvatel 1,6 v obcích nad 6 000 obyvatel do 10 000 obyvatel 2,0 v obcích nad 10 000 obyvatel do 25 000 obyvatel 2,5 v obcích nad 25 000 obyvatel do 50 000 obyvatel 3,5 v obcích nad 50 000 obyvatel, ve statutárních městech a ve Františkových Lázních, Luhačovicích, Mariánských Lázních a Poděbradech 4,5 v Praze; pro jednotlivé části obce může obec obecně závaznou vyhláškou koeficient, který je pro ni stanoven, zvýšit o jednu kategorii nebo snížit o jednu až tři kategorie v členění koeficientů; koeficient 4,5 lze zvýšit na koeficient 5,0,
Dále může pro vybrané druhy staveb zavést OZV koeficient 1,5 dle § 11 odst.3 písmeno b):
b) u jednotlivých druhů zdanitelných staveb podle odstavce 1 písm. b) až d), případně zvýšená podle odstavce 2, a zdanitelných jednotek podle odstavce 1 písm. c) a d) se v celé obci násobí koeficientem 1,5, který může obec stanovit obecně závaznou vyhláškou.
odstavec 1 písmeno c) a d) c) u garáže vystavěné odděleně od budov obytných domů a u zdanitelné jednotky, jejíž převažující část podlahové plochy je užívána jako garáž, 8 Kč za 1 m2 zastavěné plochy nebo upravené podlahové plochy, d) u zdanitelné stavby a u zdanitelné jednotky, jejichž převažující část podlahové plochy nadzemní části zdanitelné stavby nebo, nemá-li podlahovou plochu, zastavěné plochy zdanitelné stavby nebo podlahové plochy zdanitelné jednotky je užívaná k 1. podnikání v zemědělské prvovýrobě, lesním nebo vodním hospodářství 2 Kč za 1 m2 zastavěné plochy nebo upravené podlahové plochy, 2. podnikání v průmyslu, stavebnictví, dopravě, energetice nebo ostatní zemědělské výrobě 10 Kč za 1 m2 zastavěné plochy nebo upravené podlahové plochy, 3. ostatním druhům podnikání 10 Kč za 1 m2 zastavěné plochy nebo upravené podlahové plochy,
A v neposlední řadě může obec schválit OZV místní koeficient (§ 12):
§ 12 Místní koeficient
Obec může obecně závaznou vyhláškou pro všechny nemovité věci na území celé obce nebo pro všechny nemovité věci na území jednotlivé části obce stanovit jeden místní koeficient ve výši v rozmezí 1,1 až 5, přičemž koeficient musí být stanoven s přesností na jedno desetinné místo. Tímto koeficientem se vynásobí daň poplatníka za jednotlivé druhy pozemků, zdanitelných staveb nebo zdanitelných jednotek, popřípadě jejich souhrny, s výjimkou pozemků uvedených v § 5 odst. 1.
Místním koeficientem nelze navýšit daň pro pozemky orné půdy, chmelnic, vinic, zahrad, ovocných sadů a trvalých travních porostů. Důvodem je skutečnost, že u těchto pozemků se základ daně zjišťuje z ceny půdy (§ 5 odst. 1), tudíž se předpokládá, že výsledná daň je závislá na skutečné ceně těchto pozemků a pro navýšení daně proto není ekonomický důvod.
V současné době je platnou Obecně závaznou vyhláškou stanoven:
Jak uvádí ve svém článku v časopise Moderní obec Ing. Luděk Tesař, který se od roku 1998 specializuje na veřejné rozpočty a veřejnou správu, mají obce v současné době nastavit finanční realitu. To znamená, že pokud obce v době inflace nezvedají např. vodné a stočné, poplatky za odpady, veřejnou dopravu, nájmy v obecních bytech a daň z nemovitých věcí, fungují mimo finanční realitu.
Návrh na úpravu stávající OZV:
Touto navrhovanou úpravou se vracíme do znění obecně závazné vyhlášky, která platila do roku 2010 včetně.
Historie daně z nemovitosti v Opavě: V roce 2008 byl výnos z daně z nemovitosti ve výši 28,3 mil. Kč. V tomto roce byla schválena OZV, která s účinností od 1.1.2009 zavedla dle § 11 odstavce 3 písmeno b) u vybraných druhů staveb koeficient 1,5 a dle § 12 místní koeficient ve výši 2,0
§ 11 Sazba daně (3) Základní sazba daně b) u jednotlivých druhů staveb podle odstavce 1 písm. b) až d), případně zvýšená podle odstavce 2 a samostatných nebytových prostorů podle odstavce 1 písm. c) a d) se v celé obci násobí koeficientem 1,5, který může obec stanovit obecně závaznou vyhláškou.
odstavec 1 písm. c) a d) c) u garáží vystavěných odděleně od obytných domů a u samostatných nebytových prostorů užívaných jako garáže 4 Kč za 1 m2 zastavěné plochy nebo upravené podlahové plochy, d) u staveb užívaných pro podnikatelskou činnost a u samostatných nebytových prostorů užívaných17) pro podnikatelskou činnost, 1. sloužících pro zemědělskou prvovýrobu, pro lesní a vodní hospodářství 1 Kč za 1 m2 zastavěné plochy nebo upravené podlahové plochy, 2. sloužících pro průmysl, stavebnictví, dopravu, energetiku a ostatní zemědělskou výrobu 5 Kč za 1 m2 zastavěné plochy nebo upravené podlahové plochy, 3. sloužících pro ostatní podnikatelskou činnost 10 Kč za 1 m2 zastavěné plochy nebo upravené podlahové plochy,
§12 Místní koeficient Obec může obecně závaznou vyhláškou pro všechny nemovitosti na území celé obce stanovit jeden místní koeficient ve výši 2, 3, 4 nebo 5. Tímto koeficientem se vynásobí daňová povinnost poplatníka za jednotlivé druhy pozemků, staveb, samostatných nebytových prostorů a za byty, popřípadě jejich soubory.
Tato úprava s sebou přinesla navýšení výnosu daně z nemovitosti v roce 2009 na částku 51,75 mil. Kč (+ 23,4 mil. Kč) V roce 2010 došlo k podstatné legislativní změně, která znamenala navýšení základních cen daní z pozemků a staveb a v roce 2010 mělo město Opava výnos z této daně 79,16 mil. Kč. Zastupitelstvo města Opavy na svém jednání dne 20.4.2010 vydalo novou Obecně závaznou vyhlášku o stanovení koeficientů pro výpočet výše daně z nemovitostí na území statutárního města Opavy a upravilo koeficienty (viz výše) pro Opavu 2,0 a pro Držkovice 1,6 a zrušila koeficient 1,5 u vybraných druhů staveb. Tato změna znamenala pokles výnosu daně z nemovitosti na 54,68 mil. Kč v roce 2011 (- 24,48 mil. Kč) a od té doby se OZV k dani z nemovitosti nenovelizovala. Postupným nárůstem počtu nemovitostí narůstá i výnos z této daně a v roce 2022 dosáhl 69,63 mil. Kč. Pokud bude návrh vyhlášky schválen, mohla by změna znamenat nárůst v tomto příjmu odhadem o 14 mil. Kč při úpravě velikostního koeficientu na 3,5. Znovuzavedením koeficientu 1,5 pro vybrané druhy staveb by výnos mohl stoupnout o dalších cca 13 mil. Kč. Tento výnos by byl vždy příjmem obce (jako tomu je doposud). OZV musí být schválena orgány města do 1.října předchozího zdaňovacího období § 16a (1) Obecně závaznou vyhlášku vydanou obcí podle ustanovení § 4 odst. 1 písm. v) a x), § 6, § 9 odst. 1 písm. w), § 11 a 12 je obec povinna zaslat v jednom vyhotovení správci daně do pěti dnů ode dne nabytí její platnosti, přičemž obecně závazná vyhláška musí nabýt platnosti nejpozději do 1. října předchozího zdaňovacího období a účinnosti nejpozději do 1. ledna následujícího zdaňovacího období; má-li vyhláška zpětnou účinnost, je neplatná.
Jak se promítne navýšení daní uvádíme na příkladech:
v obou případech navýšení o 50%
Stát plánuje zavést tzv. státní koeficient ve výši 1, jehož inkaso bude 100% příjmem státu. Koeficientem se vynásobí stávající daň bez místního koeficientu a výsledná částka se přičte k dani z nemovitých věcí. Od roku 2025 dále vláda navrhuje zavést podle růstu inflace automatický valorizační mechanismus daně tzv. inflačním koeficientem. Tímto krokem se má předejít situaci, kdy uvalovaná daň v průběhu času reálně klesá. Původně mělo být navýšení daně z nemovitých věcí čistě příjmem státu, ve hře je ale dohoda, že příjmy z této daně zůstanou obcím, ovšem se zase obcím sníží příjmy z jiných daní.
Tato obecně závazná vyhláška musí být schválená a nabýt platnosti (nabývá okamžikem schválení) do 1. října 2023, aby mohla platit od 1. 1. 2024. |