|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dne: |
30. 10. 2017 |
Bod programu: |
14/26 |
||||||||
|
|||||||||||
Věc: |
Informace o výsledku kontroly výkonu samostatné působnosti provedené Ministerstvem vnitra u statutárního města Opavy a o přijatých nápravných opatřeních |
||||||||||
Důvod předložení: |
dle § 129a, odst. 2 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů |
||||||||||
Zpracoval: |
JUDr. Tomáš Elis, tajemník Renata Zahradníková, asistentka tajemníka |
||||||||||
Předkládá: |
Ing. Radim Křupala, primátor |
||||||||||
Projednáno v RMO: |
67. RMO dne 23. 08. 2017 |
||||||||||
Požadavek na úpravu rozpočtu: |
NE |
Návrh usnesení:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||
|
Zastupitelstvo města |
||||||||||
|
|
bere na vědomí |
|||||||||
|
a) |
Protokol o kontrole
výkonu samostatné působnosti provedené u statutárního města Opava na základě
ustanovení § 129 a násl. zákona č. 128/2000 Sb., |
|||||||||
|
b) |
návrh opatření k nápravě kontrolou zjištěných nedostatků a k zamezení jejích opakování uvedených v části C dokumentu s názvem „Informace o výsledku kontroly výkonu samostatné působnosti provedené u statutárního města Opava na základě ustanovení § 129 a násl. zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů“ ze dne 16. 8. 2017 |
Důvodová zpráva |
Dne 18. 5. 2017 obdrželo statutární město Opava od Ministerstva vnitra, odboru veřejné správy, dozoru a kontroly „Informaci o plánovaném provedení kontroly výkonu samostatné působnosti statutárního města Opava“. Dne 6. 6. 2017 od 9:00 hod. do 13,30 hod. proběhla avizovaná kontrola výkonu samostatné působnosti. Dne 30. 6. 2017 obdrželo statutární město Opava „Protokol o kontrole výkonu samostatné
působnosti provedené u statutárního města Opava na základě ustanovení § 129 a
násl. zákona č. 128/2000 Sb.,
V rámci kontroly byly kontrolovány tyto oblasti: 1) kontrola fungování orgánů města a. pravidla pro svolávání a konání zasedání zastupitelstva města (svolání, pozvánka, místo, průběh, princip veřejnosti, usnášeníschopnost, zápis, jednací řád) b. zřízení a složení výboru zastupitelstva města c. dodržování postupu při naplňování pravidel pro činnost rady města (počet členů, schůze rady, usnášeníschopnost, zápis, jednací řád)
2) nakládání s nemovitým majetkem města a. záměry, rozhodování, smlouvy
3) vytváření podmínek pro naplňování práv občanů města a. podání občanů a jejich vyřízení, práva občanů
4) ostatní povinnosti na úseku samostatné působnosti a. dodržování postupu při naplňování ustanovení § 12 zákona o obcích (evidence a dostupnost právních předpisů města) b. dodržování postupu při naplňování ustanovení § 43 zákona o obcích (projednání závěrečného účtu města a zprávy o výsledku přezkoumání hospodaření města) c. dodržování postupu při vedení úřední desky dle ustanovení § 26 správního řádu
5) plnění povinností stanovených zákonem o svobodném přístupu k informacím a. lhůty, poskytnutí informací, vydávání rozhodnutí o odmítnutí či částečném odmítnutí, řešení stížností, řešení odvolání, zveřejňování odpovědí způsobem umožňující dálkový přístup, zveřejňování povinných informací, výroční zprávy o činnosti města v oblasti poskytování informací)
Bylo kontrolováno dodržování cca 60 ustanovení zákonů (zákon o obcích, správní řád, zákon o svobodném přístupu k informacím). Cca 57 ustanovení zmiňovaných zákonů bylo bezezbytku dodržováno, pouze u 3 ustanovení bylo zjištěno porušení zákona. Dle § 129a odst. 2 a 3 musí primátor seznámit s výsledky kontroly zastupitelstvo města a v případě shledání nezákonných postupů musí předložit s výsledkem kontroly také návrh opatření k nápravě kontrolou zjištěných nedostatků a k zamezení jejich opakování. Současně musí zveřejnit informaci o jednání zastupitelstva v dané věci včetně návrhu opatření k nápravě na úřední desce magistrátu po dobu nejméně 15 dnů.
Ke zveřejnění na úřední desce magistrátu byla připravena „Informace o výsledku kontroly výkonu samostatné působnosti provedené u statutárního města Opava na základě ustanovení § 129 a násl. zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů“ ze dne 16. 8. 2017, která obsahuje také opatření k nápravě kontrolou zjištěných nedostatků a k zamezení jejich opakování (část C).
NÁVRH OPATŘENÍ K NÁPRAVĚ KONTROLOU ZJIŠTĚNÝCH NEDOSTATKŮ A K ZAMEZENÍ JEJICH OPAKOVÁNÍ:
1) Zjištěné porušení zákona:
Město porušilo ustanovení § 12 odst. 4 věta druhá zákona o obcích (evidence právních předpisů obsahuje číslo a název právního předpisu, datum jeho schválení, datum nabytí jeho platnosti, datum nabytí jeho účinnosti, popřípadě i datum pozbytí jeho platnosti) tím, že evidence právních předpisů, které vydalo, neobsahuje údaj o datu nabytí platnosti právního předpisu (doloženo kopií evidence právních předpisů města).
Způsob odstranění zjištěného nedostatku:
Původní stav: Seznam Obecně závazných vyhlášek a Nařízení Statutárního
města Opavy – rok 2016 a rok 2017 obsahoval číslo a název právního
předpisu, datum jeho schválení a datum nabytí jeho účinnosti,
Současný stav: Nově byl vyhotoven dokument s názvem Evidence právních předpisů statutárního města Opavy (OZV a Nařízení) – rok 2016 a rok 2017, který obsahuje číslo a název právního předpisu, datum jeho schválení, datum nabytí jeho platnosti, datum nabytí jeho účinnosti, popřípadě i datum pozbytí jeho platnosti. Toto bylo provedeno neprodleně po doručení protokolu o kontrole.
Návrh opatření k zamezení opakování nedostatku:
Nadále bude používán pouze nově vyhotovený formulář s názvem Evidence právní předpisů statutárního města Opavy (OZV a Nařízení), který splňuje veškerá ustanovení § 12, odst. 4.
2) Zjištěné porušení zákona: Město porušilo ustanovení § 15 odst. 1 InfZ (pokud
povinný subjekt žádosti, byť i jen z části, nevyhoví, vydá ve lhůtě pro
vyřízení žádosti rozhodnutí o odmítnutí žádosti, popřípadě o odmítnutí části
žádosti /dále jen „rozhodnutí o odmítnutí žádosti“/, s výjimkou případů,
kdy se žádost odloží)
Způsob odstranění zjištěného nedostatku: Zpětně nelze provést nápravu nedostatku.
Návrh opatření k zamezení opakování nedostatku: Statutární město Opava, resp. Magistrát města Opavy má
nastavený systém týkající se příjmu žádostí v souladu se zákonem č.
106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím. Každá žádost
V daném konkrétním případě
měla být poskytnuta částečná informace a dále mělo být vydáno rozhodnutí
Zaměstnanci SMO byli znovu poučeni o náležitostech zákona o svobodném přístupu k informacím.
3) Zjištěné porušení zákona: Město porušilo ustanovení § 5 odst. 3 InfZ (do
15 dnů od poskytnutí informací na žádost povinný subjekt tyto informace
zveřejní způsobem umožňujícím dálkový přístup; o informacích poskytnutých
způsobem podle § 4a odst. 2 písm. e) a f), informacích poskytnutých
v jiné než elektronické podobě, nebo mimořádně rozsáhlých elektronicky
poskytnutých informacích postačí zveřejnit doprovodnou informaci vyjadřující
jejich obsah) tím, že informace poskytnuté na základě žádostí č.j.
12148/2016, č.j. 34561/2016 a č.j. 107468/2016 zveřejnilo způsobem
umožňujícím dálkový přístup až po uplynutí zákonem stanovené 15denní lhůty
(doloženo printscreenem internetových stránek města www.opava-city.cz, pořízeným dne
Způsob odstranění zjištěného nedostatku: Zpětně nelze provést nápravu nedostatku.
Návrh opatření k zamezení opakování nedostatku: Statutární město Opava, resp. Magistrát města Opavy má
nastavený systém týkající se příjmu žádostí v souladu se zákonem č.
106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím. Každá žádost
Ve zmiňovaných případech se jednalo o opožděné vyvěšení odpovědí na úřední desce o 4 – 12 dnů. Nedostatek se již nebude opakovat, neboť již v roce
2016 byla zajištěna zastupitelnost v případě zveřejňování odpovědí na
webových stránkách města. Vzhledem k obsáhlosti dané kontroly a k jejímu výsledku je možno konstatovat, že výkon samostatné působnosti je zajišťován na velmi dobré úrovni, za což patří dík všem zaměstnancům Statutárního města Opavy zařazeným do Magistrátu města Opavy. |
V Opavě dne 18. 10. 2017 Jméno a příjmení zpracovatele: Renata Zahradníková Počet příloh: 9 |