Dne:

30. 10. 2017

Bod programu:

14/26

 

Věc:

Informace o výsledku kontroly výkonu samostatné působnosti provedené Ministerstvem vnitra u statutárního města Opavy a o přijatých nápravných opatřeních

Důvod předložení:

dle § 129a, odst. 2 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů

Zpracoval:

JUDr. Tomáš Elis, tajemník

Renata Zahradníková, asistentka tajemníka

Předkládá:

Ing. Radim Křupala, primátor

Projednáno v RMO:

67. RMO dne 23. 08. 2017

Požadavek na úpravu rozpočtu:

NE

 

Návrh usnesení:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zastupitelstvo města

 

 

 

bere na vědomí

 

a)

Protokol o kontrole výkonu samostatné působnosti provedené u statutárního města Opava na základě ustanovení § 129 a násl. zákona č. 128/2000 Sb.,
o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů
ze dne 30. 6. 2017,
č.j. MV-60672-4/ODK-2017

 

b)

návrh opatření k nápravě kontrolou zjištěných nedostatků a k zamezení jejích opakování uvedených v části C dokumentu s názvem „Informace o výsledku kontroly výkonu samostatné působnosti provedené u statutárního města Opava na základě ustanovení § 129 a násl. zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů“ ze dne 16. 8. 2017

 

 

 

 

 

Důvodová zpráva

Dne 18. 5. 2017 obdrželo statutární město Opava od Ministerstva vnitra, odboru veřejné správy, dozoru a kontroly „Informaci o plánovaném provedení kontroly výkonu samostatné působnosti statutárního města Opava“.

Dne 6. 6. 2017 od 9:00 hod. do 13,30 hod. proběhla avizovaná kontrola výkonu samostatné působnosti.

Dne 30. 6. 2017 obdrželo statutární město Opava „Protokol o kontrole výkonu samostatné působnosti provedené u statutárního města Opava na základě ustanovení § 129 a násl. zákona č. 128/2000 Sb.,
o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů
“ ze dne 30. 6. 2017, č.j. MV-60672-4/ODK-2017.

 

V rámci kontroly byly kontrolovány tyto oblasti:

1)    kontrola fungování orgánů města

a.    pravidla pro svolávání a konání zasedání zastupitelstva města (svolání, pozvánka, místo, průběh, princip veřejnosti, usnášeníschopnost, zápis, jednací řád)

b.    zřízení a složení výboru zastupitelstva města

c.    dodržování postupu při naplňování pravidel pro činnost rady města (počet členů, schůze rady, usnášeníschopnost, zápis, jednací řád)

 

2)    nakládání s nemovitým majetkem města

a.    záměry, rozhodování, smlouvy

 

3)    vytváření podmínek pro naplňování práv občanů města

a.    podání občanů a jejich vyřízení, práva občanů

 

4)    ostatní povinnosti na úseku samostatné působnosti

a.    dodržování postupu při naplňování ustanovení § 12 zákona o obcích (evidence a dostupnost právních předpisů města)

b.    dodržování postupu při naplňování ustanovení § 43 zákona o obcích (projednání závěrečného účtu města a zprávy o výsledku přezkoumání hospodaření města)

c.    dodržování postupu při vedení úřední desky dle ustanovení § 26 správního řádu

 

5)    plnění povinností stanovených zákonem o svobodném přístupu k informacím

a.    lhůty, poskytnutí informací, vydávání rozhodnutí o odmítnutí či částečném odmítnutí, řešení stížností, řešení odvolání, zveřejňování odpovědí způsobem umožňující dálkový přístup, zveřejňování povinných informací, výroční zprávy o činnosti města v oblasti poskytování informací)

 

Bylo kontrolováno dodržování cca 60 ustanovení zákonů (zákon o obcích, správní řád, zákon o svobodném přístupu k informacím).

Cca 57 ustanovení zmiňovaných zákonů bylo bezezbytku dodržováno, pouze u 3 ustanovení bylo zjištěno porušení zákona.

Dle § 129a odst. 2 a 3 musí primátor seznámit s výsledky kontroly zastupitelstvo města a v případě shledání nezákonných postupů musí předložit s výsledkem kontroly také návrh opatření k nápravě kontrolou zjištěných nedostatků a k zamezení jejich opakování. Současně musí zveřejnit informaci o jednání zastupitelstva v dané věci včetně návrhu opatření k nápravě na úřední desce magistrátu po dobu nejméně 15 dnů.

 

 

Ke zveřejnění na úřední desce magistrátu byla připravena „Informace o výsledku kontroly výkonu samostatné působnosti provedené u statutárního města Opava na základě ustanovení § 129 a násl. zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů“ ze dne 16. 8. 2017, která obsahuje také opatření k nápravě kontrolou zjištěných nedostatků a k zamezení jejich opakování (část C).

 

NÁVRH OPATŘENÍ K NÁPRAVĚ KONTROLOU ZJIŠTĚNÝCH NEDOSTATKŮ A K ZAMEZENÍ JEJICH OPAKOVÁNÍ:

 

1)

Zjištěné porušení zákona:

 

Město porušilo ustanovení § 12 odst. 4 věta druhá zákona o obcích (evidence právních předpisů obsahuje číslo a název právního předpisu, datum jeho schválení, datum nabytí jeho platnosti, datum nabytí jeho účinnosti, popřípadě i datum pozbytí jeho platnosti) tím, že evidence právních předpisů, které vydalo, neobsahuje údaj o datu nabytí platnosti právního předpisu (doloženo kopií evidence právních předpisů města).

 

 

Způsob odstranění zjištěného nedostatku:

 

Původní stav:

Seznam Obecně závazných vyhlášek a Nařízení Statutárního města Opavy – rok 2016 a rok 2017 obsahoval číslo a název právního předpisu, datum jeho schválení a datum nabytí jeho účinnosti,
popř. i datum pozbytí platnosti. Neobsahoval údaj o datu nabytí platnosti právního předpisu.
Dle zákona o obcích § 12, odst. 1 musí být obecně závazné vyhlášky a nařízení obce vyhlášeny, což je podmínkou platnosti právního předpisu obce. Dnem vyhlášení právního předpisu obce je první den jeho vyvěšení na úřední desce. Tzn., že datum nabytí platnosti právního předpisu = první den vyvěšení právního předpisu na úřední desce.

 

Současný stav:

Nově byl vyhotoven dokument s názvem Evidence právních předpisů statutárního města Opavy (OZV a Nařízení) – rok 2016 a rok 2017, který obsahuje číslo a název právního předpisu, datum jeho schválení, datum nabytí jeho platnosti, datum nabytí jeho účinnosti, popřípadě i datum pozbytí jeho platnosti. Toto bylo provedeno neprodleně po doručení protokolu o kontrole.

 

 

Návrh opatření k zamezení opakování nedostatku:

 

Nadále bude používán pouze nově vyhotovený formulář s názvem Evidence právní předpisů statutárního města Opavy (OZV a Nařízení), který splňuje veškerá ustanovení § 12, odst. 4.

 

 

2)

Zjištěné porušení zákona:

Město porušilo ustanovení § 15 odst. 1 InfZ (pokud povinný subjekt žádosti, byť i jen z části, nevyhoví, vydá ve lhůtě pro vyřízení žádosti rozhodnutí o odmítnutí žádosti, popřípadě o odmítnutí části žádosti /dále jen „rozhodnutí o odmítnutí žádosti“/, s výjimkou případů, kdy se žádost odloží)
ve spojení s ustanovením § 20 odst. 4 písm. a) InfZ
(pokud tento zákon nestanoví jinak, použijí se při postupu podle tohoto zákona pro rozhodnutí o odmítnutí žádosti ustanovení správní řádu) tím,
že v případě žádosti vedené pro č.j. 25506/2016 poskytnutí informací částečně odmítlo, aniž by o tom vydalo rozhodnutí
(doloženo kopií žádosti doručené dne 26. února 2016 a odpovědí města ze dne 11. března 2016, č.j. 25506/2016).

 

Způsob odstranění zjištěného nedostatku:

Zpětně nelze provést nápravu nedostatku.

 

Návrh opatření k zamezení opakování nedostatku:

Statutární město Opava, resp. Magistrát města Opavy má nastavený systém týkající se příjmu žádostí v souladu se zákonem č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím. Každá žádost
je konzultována s pracovní skupinou složenou z pracovníků úřadu proškolených v rámci zákona
o svobodném přístupu k informacím. Pracovní skupina vyhodnocuje každou žádost a doporučuje zpracovateli postup při poskytnutí informací, popř. při vydání rozhodnutí o odmítnutí poskytnutí informace apod.

 

V daném konkrétním případě měla být poskytnuta částečná informace a dále mělo být vydáno rozhodnutí
o částečném odmítnutí poskytnutí informace, neboť město informaci v požadovaném členění neevidovalo (Celkový počet HW provozovaných k 31. 12. 2013, k 31. 12. 2014 a k 31. 12. 2015 nebo za poslední tři roky.). Zpracovatel se snažil poskytnout alespoň nějakou informaci k danému dotazu a poskytl informaci ke dni odeslání odpovědi. Žadatel nepodal stížnost v souladu se zákonem o svobodném přístupu k informacím, což znamená, že odpověď byla z jeho pohledu dostačující.

 

Zaměstnanci SMO byli znovu poučeni o náležitostech zákona o svobodném přístupu k informacím.

 

 

3)

Zjištěné porušení zákona:

Město porušilo ustanovení § 5 odst. 3 InfZ (do 15 dnů od poskytnutí informací na žádost povinný subjekt tyto informace zveřejní způsobem umožňujícím dálkový přístup; o informacích poskytnutých způsobem podle § 4a odst. 2 písm. e) a f), informacích poskytnutých v jiné než elektronické podobě, nebo mimořádně rozsáhlých elektronicky poskytnutých informacích postačí zveřejnit doprovodnou informaci vyjadřující jejich obsah) tím, že informace poskytnuté na základě žádostí č.j. 12148/2016, č.j. 34561/2016 a č.j. 107468/2016 zveřejnilo způsobem umožňujícím dálkový přístup až po uplynutí zákonem stanovené 15denní lhůty (doloženo printscreenem internetových stránek města www.opava-city.cz, pořízeným dne
6. června 2017)

 

Způsob odstranění zjištěného nedostatku:

Zpětně nelze provést nápravu nedostatku.

 

Návrh opatření k zamezení opakování nedostatku:

Statutární město Opava, resp. Magistrát města Opavy má nastavený systém týkající se příjmu žádostí v souladu se zákonem č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím. Každá žádost
je konzultována s pracovní skupinou složenou z pracovníků úřadu proškolených v rámci zákona
o svobodném přístupu k informacím. Pracovní skupina vyhodnocuje každou žádost a doporučuje zpracovateli postup při poskytnutí informací, popř. při vydání rozhodnutí o odmítnutí poskytnutí informace apod. Zpracovatelé jsou zároveň poučeni, že je nutno po vyhotovení a odeslání odpovědi
obratem zaslat dané dokumenty pracovní skupině, která zajistí anonymizaci a jejich následné vyvěšení
na webové stránky.

 

Ve zmiňovaných případech se jednalo o opožděné vyvěšení odpovědí na úřední desce o 4 – 12 dnů.

Nedostatek se již nebude opakovat, neboť již v roce 2016 byla zajištěna zastupitelnost v případě zveřejňování odpovědí na webových stránkách města.

Vzhledem k obsáhlosti dané kontroly a k jejímu výsledku je možno konstatovat, že výkon samostatné působnosti je zajišťován na velmi dobré úrovni, za což patří dík všem zaměstnancům Statutárního města Opavy zařazeným do Magistrátu města Opavy. 

V Opavě dne 18. 10. 2017

Jméno a příjmení zpracovatele: Renata Zahradníková

Počet příloh: 9