ZASTUPITELSTVO STATUTÁRNÍHO MĚSTA OPAVY |
Dne: | 12.6.2023 | Bod programu: | 45/5 |
Věc: | Návrh obecně závazné vyhlášky o stanovení školského obvodu základních škol zřizovaných městem | ||
Důvod předložení: | aktualizace adres škol |
||
Zpracovatel: | Mgr. Renáta Mrákotová, s.p. metodik vnitřního řízení úřadu | ||
Schvalovatel: | Ing. Tomáš Navrátil, primátor města | ||
Předkládá: | Ing. Tomáš Navrátil, primátor města | ||
Projednáno v RMO: | Ministerstvo vnitra Odbor školství RMO 4. 5. 2023 |
||
Požadavek na úpravu rozpočtu: | NE |
obecně závaznou vyhlášku č. x/2023, o stanovení školského obvodu základních škol zřizovaných statutárním městem Opava s účinností od počátku patnáctého dne následujícího po dni jejího vyhlášení
Důvodová zpráva | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
V souladu s ustanovením § 10 písm. d), § 84 odst. 2 písm. h) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, a dále dle § 178 odst. 2 písm. b) zákona č. 561/2004 Sb.,
Schválením obecně závazné vyhlášky dojde ke zrušení obecně závazné vyhlášky statutárního města Opavy č. 1/2016, o stanovení školského obvodu základních škol zřizovaných statutárním městem Opava,
Článek 1 obecně závazné vyhlášky zůstává beze změny a stanoví, že školský obvod základních škol zřizovaných statutárním městem Opava, nadále tvoří území statutárního města Opavy.
Zřizovatel zažádal odbor veřejné správy, dozoru a kontroly Ministerstva vnitra o posouzení zákonnosti návrhu obecně závazné vyhlášky. Čl. 1 obecně závazné vyhlášky zůstává beze změny a stanoví, že školský obvod základních škol zřizovaných statutárním městem Opava, nadále tvoří území statutárního města Opavy.
Zřizovatel zažádal odbor veřejné správy, dozoru a kontroly Ministerstva vnitra o posouzení zákonnosti návrhu obecně závazné vyhlášky. Ministerstvo dospělo k závěru, že nebyl shledán rozpor návrhu vyhlášky se zákonem, přesto po konzultaci s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy doporučuje stanovit spádové odvody ke každé škole jednotlivě, aby každé dítě mělo zákonný nárok ke přijetí na jednu danou školu podle adresy místa jeho trvalého bydliště. Situace je tak jednodušší pro ředitele jednotlivých škol v tom směru, že dítě nebude najednou přijato na více základních škol. S tímto stanoviskem obou ministerstev jsme se setkali již v roce 2016, kde jejich argumentace byla postavena na tom, že zákonný zástupce nebude mít jistotu, do které školy bude žák přednostně přijatý, a že tento přístup je administrativně náročnější. Přesto dosavadní praxe ukazuje, že stav možnosti volby základní školy podle více kritérií, např. vzdálenost od místa bydliště, dojezdová vzdálenost, zaměření školy již po několik let představuje tradici, s níž se jednotlivé školy ve spolupráci s odborem školství umí vypořádat.
Především základní školy disponují dostatečnými kapacitami, aby mohly být přijaty všechny děti příchozí k zápisu.
Z demografického vývoje narozených dětí je patrné, že nejsilnější ročníky posledních let, tj. děti narozené v roce 2007 a 2009 již nastoupily do základních škol (ročník 2007 představují současní žáci 9. ročníků ZŠ). Jsou-li při současném počtu příchozích dětí k zápisu kapacity ZŠ dostatečné (letos k zápisu přišly děti narozené v roce 2017 a „odkladové“ děti z roku 2016), budou vzhledem ke klesající demografické křivce dostatečné i v dalších letech, jak vyplývá z tabulky níže. Celkové počty žáků ZŠ budou mít v následujících letech klesající tendenci.
Zákonný zástupce při volbě základní školy pro své dítě není na svých právech nikterak omezen a má jistotu, že jeho dítě bude přijato do základní školy. Ponecháváme tak zákonným zástupcům zapisovaných dětí svobodnou volbu při rozhodování, na kterou základní školu dítě zapsat, jak vzhledem k dostupnosti (bydlišti), tak k jeho zájmu či talentu.
Důležitou roli zde hraje fakt, že základní školy zřizované statutárním městem Opava jsou úzce vyprofilované s různým zaměřením, např.
Dosavadní zkušenost prokázala, že cca 1/3 zákonných zástupců volí pro své dítě školu vyprofilovanou,
Překážka v naplnění nároku na přijetí dítěte k povinné školní docházce vzhledem k dosažené kapacitě základní školy, tak jak ji cituje MŠMT ve svém stanovisku je vzhledem k výše uvedenému neopodstatněná.
Systém způsobu zápisu k povinné školní docházce není organizačně ani administrativně náročný. Naopak, jakákoliv změna zaběhnutého, fungujícímu systému jednoho školského obvodu by přinesla značné problémy. Rodiče by tímto byli při zápisu přinuceni prvotně zvolit školu, kterou nepreferují, dále by podali také přihlášku na preferovanou školu (rodič není omezen počtem přihlášek). Školám by nastaly organizační a administrativní komplikace, jako nárůst tzv. duplicitních žáků, což odbor školství nedoporučuje.
Zároveň uvádíme, že základní školy mají v tomto systému ze strany odboru školství administrativní
|