ZASTUPITELSTVO
STATUTÁRNÍHO MĚSTA OPAVY
Znak

Dne:12.6.2023Bod programu:45/5
Věc:Návrh obecně závazné vyhlášky o stanovení školského obvodu základních škol zřizovaných městem
Důvod předložení:

aktualizace adres škol

Zpracovatel:Mgr. Renáta Mrákotová, s.p. metodik vnitřního řízení úřadu
Schvalovatel:Ing. Tomáš Navrátil, primátor města
Předkládá:Ing. Tomáš Navrátil, primátor města
Projednáno v RMO:Ministerstvo vnitra
Odbor školství
RMO 4. 5. 2023
Požadavek na
úpravu rozpočtu:
NE

Návrh usnesení:
Zastupitelstvo města
podle ustanovení § 84 odst. 2 písm. h) obecního zřízení a § 178 odst. 2 písm. b) školského zákona
1. schvaluje

obecně závaznou vyhlášku č. x/2023, o stanovení školského obvodu základních škol zřizovaných statutárním městem Opava s účinností od počátku patnáctého dne následujícího po dni jejího vyhlášení  

Důvodová zpráva

V souladu s ustanovením § 10 písm. d), § 84 odst. 2 písm. h) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, a dále dle § 178 odst. 2 písm. b) zákona č. 561/2004 Sb.,
o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů
předkládáme po domluvě s odborem školství a po po projednání v Radě statutárního města Opavy (č. usn. 788/16/RM/23) ke schválení návrh obecně závazné vyhlášky o stanovení školského obvodu základních škol zřizovaných statutárním městem Opava, a to především z důvodu uvedení seznamu, názvů a adres základních škol do souladu s § 6 vyhlášky č. 359/2011 Sb., o základním registru uzemní identifikace, v návaznosti na provedené změny v rejstříku škol a školských zařízení.

 

Schválením obecně závazné vyhlášky dojde ke zrušení obecně závazné vyhlášky statutárního města Opavy č. 1/2016, o stanovení školského obvodu základních škol zřizovaných statutárním městem Opava,
která byla schválena zastupitelstvem statutárního města Opavy dne 20. června 2016,
usnesením číslo 305/16 ZM 16 a nabyla účinnosti dne 15. července 2016.

 

Článek 1 obecně závazné vyhlášky zůstává beze změny a stanoví, že školský obvod základních škol zřizovaných statutárním městem Opava, nadále tvoří území statutárního města Opavy.
Jedná se o dlouhodobě zaběhnutý a fungující systém.

 

Zřizovatel zažádal odbor veřejné správy, dozoru a kontroly Ministerstva vnitra o posouzení zákonnosti návrhu obecně závazné vyhlášky. 

Čl. 1 obecně závazné vyhlášky zůstává beze změny a stanoví, že školský obvod základních škol zřizovaných statutárním městem Opava, nadále tvoří území statutárního města Opavy.
Jedná se o dlouhodobě zaběhnutý a fungující systém.

 

Zřizovatel zažádal odbor veřejné správy, dozoru a kontroly Ministerstva vnitra o posouzení zákonnosti návrhu obecně závazné vyhlášky. Ministerstvo dospělo k závěru, že nebyl shledán rozpor návrhu vyhlášky se zákonem, přesto po konzultaci s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy doporučuje stanovit spádové odvody ke každé škole jednotlivě, aby každé dítě mělo zákonný nárok ke přijetí na jednu danou školu podle adresy místa jeho trvalého bydliště. Situace je tak jednodušší pro ředitele jednotlivých škol v tom směru, že dítě nebude najednou přijato na více základních škol. 

S tímto stanoviskem obou ministerstev jsme se setkali již v roce 2016, kde jejich argumentace byla postavena na tom, že zákonný zástupce nebude mít jistotu, do které školy bude žák přednostně přijatý, a že tento přístup je administrativně náročnější. Přesto dosavadní praxe ukazuje, že stav možnosti volby základní školy podle více kritérií, např. vzdálenost od místa bydliště, dojezdová vzdálenost, zaměření školy již po několik let představuje tradici, s níž se jednotlivé školy ve spolupráci s odborem školství umí vypořádat. 

 

Především základní školy disponují dostatečnými kapacitami, aby mohly být přijaty všechny děti příchozí k zápisu.

 

Z demografického vývoje narozených dětí je patrné, že nejsilnější ročníky posledních let, tj. děti narozené v roce 2007 a 2009 již nastoupily do základních škol (ročník 2007 představují současní žáci 9. ročníků ZŠ). Jsou-li při současném počtu příchozích dětí k zápisu kapacity ZŠ dostatečné (letos k zápisu přišly děti narozené v roce 2017 a „odkladové“ děti z roku 2016), budou vzhledem ke klesající demografické křivce dostatečné i v dalších letech, jak vyplývá z tabulky níže. Celkové počty žáků ZŠ budou mít v následujících letech klesající tendenci.

 

 

Rok

Počet narozených dětí

1998

594

1999

524

2000

510

2001

490

2002

576

2003

494

2004

573

2005

618

2006

605

2007

654

2008

631

2009

652

2010

580

2011

561

2012

582

2013

516

2014

400

2015

386

2016

438

2017

531

2018

544

2019

546

2020

549

2021

552

2022

494

 

 

Zákonný zástupce při volbě základní školy pro své dítě není na svých právech nikterak omezen a má jistotu, že jeho dítě bude přijato do základní školy. Ponecháváme tak zákonným zástupcům zapisovaných dětí svobodnou volbu při rozhodování, na kterou základní školu dítě zapsat, jak vzhledem k dostupnosti (bydlišti), tak k jeho zájmu či talentu.

 

Důležitou roli zde hraje fakt, že základní školy zřizované statutárním městem Opava jsou úzce vyprofilované s různým zaměřením, např.

  • ZŠ Opava, B. Němcové 2 – rozšířená výuka informační a komunikační technologie, cizích jazyků
    a dramatické výchovy
  • ZŠ Opava, E. Beneše 2 – rozšířená výuka cizích jazyků a sportovní třídy se zaměřením na lední hokej
  • ZŠ Opava, Englišova 82 – rozšířená výuka tělesné výchovy se zaměřením na atletiku
  • ZŠ Opava – Kylešovice – rozšířená výuka tělesné výchovy se zaměřením na fotbal
  • ZŠ Opava, Ochranova – rozšířená výuka hudební výchovy
  • ZŠ Opava, Otická 18 – rozšířená výuka matematiky
  • ZŠ Opava, Riegrova 13 – rozšířená výuka výtvarné výchovy
  • ZŠ Nový svět Opava -  alternativní způsob výuky metodou Marie Montessori.

 

Dosavadní zkušenost prokázala, že cca 1/3 zákonných zástupců volí pro své dítě školu vyprofilovanou,
ne tu, kterou mají svému bydlišti nejblíže. Vzhledem k dostate
čné kapacitě škol jsou ředitelé škol schopni požadavkům vyhovět a rozdělení území Opavy na spádové obvody by tak ztrácelo smysl.

 

 

Překážka v naplnění nároku na přijetí dítěte k povinné školní docházce vzhledem k dosažené kapacitě základní školy, tak jak ji cituje MŠMT ve svém stanovisku je vzhledem k výše uvedenému neopodstatněná.

 

Systém způsobu zápisu k povinné školní docházce není organizačně ani administrativně náročný.

Naopak, jakákoliv změna zaběhnutého, fungujícímu systému jednoho školského obvodu by přinesla značné problémy. Rodiče by tímto byli při zápisu přinuceni prvotně zvolit školu, kterou nepreferují, dále by podali také přihlášku na preferovanou školu (rodič není omezen počtem přihlášek). Školám by nastaly organizační a administrativní komplikace, jako nárůst tzv. duplicitních žáků, což odbor školství nedoporučuje.

 

Zároveň uvádíme, že základní školy mají v tomto systému ze strany odboru školství administrativní
a organizační podporu. Neprodleně po zápisu odbor školství zjišťuje pro základní školy tzv. duplicitní žáky,
a ověřuje, zda se každé dítě dostavilo k zápisu, tak aby byl
dosažen soulad s § 36 odst. 4 zákona
č. 561/2004 Sb., školský zákon, který zní:  „Zákonný zástupce je povinen přihlásit dítě k zápisu k povinné školní docházce, a to v době od 1. dubna do 30. dubna kalendářního roku, v němž má dítě zahájit povinnou školní docházku“.  

      

 

Přílohy:
Příloha č.1: Návrh OZV
Příloha č.2: stávající OZV