Dne: |
27. 4. 2015 |
Bod programu: |
20/6 |
||
|
|||||
|
|||||
Věc: |
Obecně závazná vyhláška č. x/2015, o stanovení míst a času provozu sázkových her |
||||
Důvod předložení: |
Regulace hazardu na území SMO
|
||||
Zpracoval: |
Mgr. Renáta Mrákotová, metodik vnitřního řízení úřadu, odbor právní a organizační MMO |
||||
Předkládá: |
Bc. Martin Víteček, primátor |
||||
Projednáno: |
RMO dne: 15. 4. 2015 |
||||
Požadavek na úpravu rozpočtu:
|
NE
|
||||
|
|||||
Návrh usnesení: |
|||||
|
Zastupitelstvo města |
||||
|
|
schvaluje
obecně závaznou vyhlášku č. x/2015, o stanovení míst a času provozu sázkových her |
|||
Důvodová zpráva |
Předkládáme zastupitelstvu města ke schválení obecně závaznou vyhlášku o stanovení míst a času provozu sázkových her, loterií a jiných podobných her (příloha č. 1). Důvodem předložení návrhu vyhlášky je skutečnost, že v poslední době, zřejmě na základě zákazu provozu hazardních her v okolních městech, je zde tendence k nárůstu provozoven hazardních her.
Předkládaná regulace spočívá ve vymezení stávajících heren a kasin, kde bude provozování hazardních her povoleno, a ve vymezení času, po který bude možno tyto hry provozovat.
Vyhláška vychází jednak z obecného oprávnění obce regulovat záležitosti veřejného pořádku (§ 10 písm. a) zákona o obcích)[1] a jednak ze zákonného zmocnění z ustanovení § 50 odst. 4 zákona o loteriích a jiných podobných hrách. Jen pro úplnost, uvádíme druhy her, které je možno na základě zákonného zmocnění regulovat: 1. výherní hrací přístroje, tj. sázkové hry provozované pomocí elektronicky nebo elektronickomechanicky řízených výherních hracích přístrojů nebo podobných zařízení 2. sázkové hry provozované pomocí zvláštního druhu žetonů s kombinací patnácti čísel v číselné řadě od jedné do devadesáti, při kterých není předem určen počet účastníků a ani výše herní jistiny 3. hry v kasinech (ruleta, kostky, karty apod.), tj. sázkové hry provozované ve zvláště k tomu určených hernách (kasinech), a to i za pomoci mechanických zařízení, při nichž není předem určen počet účastníků a ani není známa výše vsazených částek jedné hry, například ruleta, kostky, karetní hry, kdy sázející hrají proti provozovateli kasina, případně další hry schválené v herním plánu, jakož i varianty těchto her 4. centrálně řízené videoloterijní terminály, tj. sázkové hry provozované prostřednictvím funkčně nedělitelného technického zařízení centrálního loterijního systému, jímž je elektronický systém tvořený centrální řídící jednotkou, místními kontrolními jednotkami a neomezeným počtem připojených koncových interaktivních videoloterijních terminálů. Centrální řídící jednotka řídí veškeré herní procesy, losuje výsledky na základě uplatnění náhody, rozhoduje o všech výhrách a výhry okamžitě zobrazuje na interaktivním videoloterijním terminálu, provádí správu vkladů vložených sázejícími a provádí veškerou administraci spojenou s průběhem hry 5. karetní hry mimo kasino, tj. turnajové nebo hotovostní sázkové hry provozované za pomoci karet, při nichž není předem určen počet účastníků a ani není známa výše vsazených částek, kdy účastníci platí vklad (sázku) nebo startovné, jehož návratnost se účastníkovi nezaručuje. Tyto hry jsou uskutečňovány 1. jako stolní hry, při nichž sázející hrají jeden proti druhému na hracích stolech na základě povolení nebo 2. prostřednictvím zařízení obsluhovaných přímo sázejícím (např. prostřednictvím sítě internet, interaktivních videoloterijních terminálů, lokálních loterních systémů, výherních hracích přístrojů) 6. lokální loterijní systém, tj. sázkové hry provozované prostřednictvím technického zařízení, které je elektronickým systémem tvořeným řídící jednotkou se třemi pevně fyzicky spojenými herními místy obsluhovanými sázejícími, se kterými tvoří funkčně nedělitelný celek.
Předkládaná regulace vychází ze skutečnosti, že s přihlédnutím k místním podmínkám je další nárůst provozovatelů hazardních her nežádoucí. Naopak město přistoupí k regulaci hazardu z pohledu vytěsnění hazardních her do profesionálního prostředí heren a kasin z prostředí pohostinných zařízení. Konkrétní místa jsou označeny v příloze k návrhu vyhlášky (příloha č. 2) s názvem: „Určení veřejně přístupných míst provozu sázkových her, loterií a jiných podobných her“. Tento přístup reflektuje i stanovisko Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, který u obecně závazných vyhlášek regulujících hazard zkoumá, zda nedošlo k narušení hospodářské soutěže, neb je bráněno vstupu na trh novým subjektům. Nicméně jakákoli regulace hazardu je sama o sobě založena na bránění či podstatném omezení vstupu subjektů do tržního prostředí na území měst a obcí. Městu a priori nejde a ani nemůže jít o ochranu hospodářské soutěže, město při vydávání obecně závazných vyhlášek musí především naplnit kritéria dané mu zákonem o obcích, který zmocňuje město k originární normotvorbě bez potřeby zákonného zmocnění. Obecně závazné vyhlášky mají sloužit k zabezpečení místních záležitostí veřejného pořádku. Touto obecně závaznou vyhláškou město především posouvá provozování hazardu do prostředí profesionalizovaného, kde vůbec k získání oprávnění podnikat je potřeba, na rozdíl od pohostinných zařízení, naplnit přísná kritéria. Tímto dochází taktéž k eliminaci míst, kde je možno hazardní hry provozovat. Město využívá svého práva v souladu s nálezem Ústavního soudu Pl. ÚS 56/10, podle něhož město může k regulaci hazardu využít i ustanovení zákona o obcích zmocňujícího jej k originární normotvorbě, která je nakonec garantována i článkem 104 odst. 3 Ústavy. Směřuje tím zároveň i k ochraně veřejného pořádku, když reguluje provoz hazardu, který je bezesporu činnosti, která může být v rozporu s dobrými mravy. Jak sám Ústavní soud konstatuje: „je notorietou, že loterie a jiné podobné hry se vyskytují převážně na okraji společensky akceptovaných aktivit, samozřejmě v míře různé podle typu a parametrů té které hry. Svými skutečnými dopady mohou negativně ovlivnit individuální osudy jednotlivců, jejich blízkých a ve svém důsledku i širšího okolí. Ostatně ne nadarmo jsou v obecném jazyce tyto hry označovány jako hazardní.“ Město takto vytěsní hazard z pohostinství do prostor, které jsou k provozování hazardních her určeny. Jelikož je hazard provozován v hernách a kasinech, jsou tedy k provozu hazardních her určeny tato místa. V textu návrhu obsažená individualizace není výrazem libovůle ani nepřípustné diskriminace, naopak, je racionálně odůvodněná skutečností, že provoz hazardu je povolen pouze na místech k tomu určených na základě dosavadní dobré zkušenosti města, když na těchto místech nevznikají problematické situace. Pochopitelně, v případě zásahů do veřejného pořádku či ohrožení dobrých mravů, na těchto místech, může kdykoli vzhledem k aktuální situaci dojít ke změnám takto vymezených míst.
Vyhlášky vychází ze změny stávající časové regulace (příloha č. 3), kdy v pracovních dnech nebude možné provozovat hazardní hry v dopoledních hodinách a kolem poledne.
Odbor finanční a rozpočtový vypracoval tyto dohady dopadu do rozpočtu: 1. Adresy heren s počty VHP a JTZ (příloha č. 4) 2. Adresy pohostinských zařízení a místa se zvláštním režimem + v majetku města (příloha č. 5) 3. Odhad dopadu regulace hazardu na rozpočet SMO (příloha č. 6).
V Opavě dne 16.4.2015
Jméno a příjmení zpracovatele:
Podpis zpracovatele:
Počet příloh: 6
Příloha č. 1: návrh obecně závazné vyhlášky č. x/2015, o stanovení míst a času provozu sázkových her Příloha č. 2: Určení veřejně přístupných míst provozu sázkových her, loterií a jiných podobných her (příloha č. 1 k vyhlášce) Příloha č. 3: Obecně závazná vyhláška č. 5/2013, o stanovení doby, ve které je provozování sázkových her, loterií a jiných podobných sázkových her zakázáno Příloha č. 4: Adresy heren s počty VHP a JTZ Příloha č. 5: Adresy pohostinských zařízení a místa se zvláštním režimem + v majetku města Příloha č. 6: Odhad dopadu regulace hazardu na rozpočet SMO |