Dne: 20. 6. 2016

 

Bod programu:

25/16

 

Věc:

Dodatek č. 7 ke Smlouvě o budoucí kupní smlouvě a o nájmu pozemků uzavřené mezi SMO a Opava Development Company, a.s.

Důvod předložení:

 

Zpracoval:

Ing. Radim Křupala, primátor

Mgr. Bc. Pavel Vltavský, vedoucí odboru majetku města MMO

Předkládá:

Ing. Radim Křupala, primátor

Projednáno v RMO:

40. RMO dne 8. 6. 2016

 

Požadavek na úpravu rozpočtu:

NE

 

Návrh usnesení:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zastupitelstvo města

 

1. 

schvaluje

 

 

dodatek č. 7 (PID MMOPP00FOZOE) ke smlouvě (PID MMOPP0034030) ze dne 30. 6. 2005 mezi Statutárním městem Opavou se sídlem Horní náměstí 69, 746 26 Opava, IČ 00300535, zastoupeným Ing. Radimem Křupalou, primátorem města a Opava Development Company, a.s., se sídlem Voctářova 2449/5, 180 00 Praha 8, IČ 26704277, zastoupenou Ing. arch. Omarem Koleilatem, předsedou představenstva

 

 

 

 

2. 

ukládá

 

 

primátorovi města připravit podklady a důvodovou zprávu pro případné ukončení Smlouvy o budoucí kupní smlouvě a o nájmu pozemků uzavřené dne 30. 6. 2005 mezi Statutárním městem Opavou a společností Opava Development Company, a.s., IČ 26704277, dohodou s důrazem na odůvodnění vyplacení peněžité náhrady (odstupného) Statutárním městem Opavou společnosti Opava Development Company, a.s., za zrušení uvedené smlouvy        

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Důvodová zpráva

 

Na jednání ZMO dne 25. 4. 2016 jsem vás v bodě 30/14 Zpráva o kontrole plnění přijatých usnesení ZMO informoval o stavu vyjednávání se společností Opava Development Company, a.s. za období od mého zvolení do funkce primátora.

K bodu 1 usnesení)

Od počátku roku se v mé kanceláři uskutečnila dvě neformální setkání se zástupci společnosti Opava Development Company (dále jen „společnost ODC“). Na těchto schůzkách jsme si přiblížili naše pohledy na Projekt obchodního centra za Slezankou a příčiny současného stavu. V rámci tohoto neformálního projednávání jsem se dotazoval na eventualitu možného odstoupení od smlouvy, tj. ukončení smluvního vztahu včetně úhrady již vynaložených nákladů ze strany společnosti ODC. Tato varianta nebyla v rámci těchto jednání z její strany zcela zamítnuta.

Na poslední schůzce konané dne 11. 4. 2016, která již měla formálnější charakter, byla ze strany společnosti ODC představena nová varianta realizace obchodního centra. Varianta počítá také se zakomponováním budovy Slezanky a odlehčením prostoru za ní. Návrhem se zabývaly jednotlivé koaliční kluby, kdy v diskuzi převládl většinový názor a doporučení nepřijmout navrženou variantu a využít naznačené možnosti jednat o ukončení smlouvy. Dne 18. 5. 2016 na jednání v sídle společnosti ODC v Praze bylo společnosti ODC sděleno nepřijmutí navržené varianty většinovým názorem koaličních klubů. Na této schůzce byla ze strany společnosti ODC potvrzena možnost zahájení jednání o ukončení smlouvy vzájemnou dohodou s předpokládaným vyplacením finanční náhrady za vynaložené náklady na Projekt obchodního centra. 

Z důvodu, abychom si vytvořili časový prostor pro nalezení kompromisního řešení, oboustranně přijatelných podmínek pro ukončení smlouvy dohodou, navrhujeme schválit prodloužení všech lhůt ve smlouvě, čímž se rovněž umožní, aby společnost ODC pozdržela práce na projektové dokumentaci (jak bylo neoficiálně přislíbeno) a nenavyšovala by tak nadále své investice do Projektu.

 

K bodu 2 usnesení – zdůvodnění navrženého usnesení)

Město dlouhodobě řeší otázku, zda je naplnění účelu Smlouvy o budoucí kupní smlouvě a o nájmu pozemků uzavřené dne 30. 6. 2005 mezi Statutárním městem Opavou a společností Opava Development Company, a.s., pro město výhodné, zda je naplnění uvedené smlouvy prospěšné pro rozvoj města. Předmětná smlouva byla uzavřena před 11 lety s předpokladem realizace do pěti let. Předpoklad realizace do pěti let se nenaplnil (objektivně z důvodu nutnosti archeologického průzkumu a dále pak po dohodách smluvních stran zohledňujících zájem města do projektu začlenit další území a budovy). V pořadí šestý dodatek k předmětné smlouvě předpokládá realizaci projektu ve zmenšeném  rozsahu definovaném projektovou dokumentací (dříve byl projekt specifikován pouze objemovou studií a slovním popisem) do roku 2022. Podle dodatku č. 6 k předmětné smlouvě, který představuje úplné znění předmětné smlouvy, jak byla postupně měněna předcházejícími dodatky, město Opava i společnost ODC nyní postupují. Město Opava tedy připravilo plochu pro realizaci záměru, společnost ODC, dle svého tvrzení pracuje na přípravě projektové dokumentace pro územní rozhodnutí o umístění stavby komerčního centra (dále jen „komerční centrum“). 

V posledních měsících zesílil tlak části odborné i laické veřejnosti proti výstavbě komerčního centra. Vznikla petice proti dostavbě o cca 1300 podpisech a dále návrh na uspořádání referenda proti výstavbě komerčního centra, který podpořilo dosud 3500 občanů. (Dle sdělení zástupce výboru organizátorů petice a referenda MVDr. Martina Klimeše ze dne 6. 6. 2016.) V této době se společnost ODC vyjádřila, že je v jejím zájmu realizovat výstavbu komerčního centra za podpory města a veřejnosti a ne v nepřátelském prostředí. Na základě těchto skutečností vedení města otevřelo se společností ODC otázku o možných podmínkách ukončení předmětné smlouvy.

Za současné situace, po uzavření dodatku č. 6, kdy obě smluvní strany v podstatě plní své závazky a není tak možné uvažovat o jednostranném ukončení předmětné smlouvy ze strany města, připadá v úvahu ukončení předmětné smlouvy dohodou. Společnost ODC uzavření takové dohody nevyloučila, podmiňuje ji však úhradou již investovaných prostředků do přípravy výstavby komerčního centra. Citace e-mailu společnosti ODC:                                          

„Vazeny pane primatore, Reaguji na Vas požadavek ukoncit smlouvu mezi námi (Opava Development Company, a.s.) a mestem Opava. Na Vas dotaz na nase dosud vznikle naklady sdeluji, ze tyto cini priblizne 30mil czk Dále zasilam dodatek, který jsme k Vasi zadosti pripravili, abychom měli cas o Vasem pozadavku ukoncit smlouvu jednat.

S pozdravem

Simon Johnson

Crestyl“

 

Zásadní otázkou pro uzavření dohody o ukončení předmětné smlouvy je to, zda úhrada částky do 30 mil. Kč (charakterem by se tato úhrada zřejmě nejvíce blížila odstupnému, jak o něm hovoří §1992 občanského zákoníku) městem Opavou společnosti ODC je odůvodnitelná z hlediska povinnosti orgánů města Opavy jednat s péčí řádného hospodáře. Na první pohled se může jevit, že vynaložení zmíněné částky, bez na první pohled zřejmé protihodnoty, je pro město Opavu jednoznačně nevýhodné a tedy v rozporu s povinností jednat jako řádný hospodář. V této souvislosti je však potřeba upozornit, že a priori není vyloučeno, aby obce – město Opava disponovalo se svým majetkem (penězi) z ekonomického hlediska „méně výhodně“. Cena, finanční částka je totiž pouze prvot­ním hlediskem pro posouzení dispozice. Neméně důležitým kritériem je zákonem předvídané plnění úkolů obce a dosahování jejích zájmů. Jinak řečeno, obec může disponovat majetkem i ekonomicky méně výhodně, je-li taková dispozice obhaji­telná „důvody hodnými zvláštního zřetele“. Příkladem může být pronájem za nižší než v místě obvyklé nájemné, pokud se nájemce zaváže provozovat v pronajatém prostoru prodejnu potravin namísto herny. Tyto „mimoekonomické“ důvody mu­sejí však být reálně dány a obec s nimi musí počítat již při rozhodování o uzavření smlouvy, v případě města Opavy pak při uzavírání dohody o ukončení předmětné smlouvy.

 

Navrhované usnesení tedy reaguje na závěry uvedené výše a ukládá primátorovi města, aby objektivně a s náležitou pečlivostí zjistil, zda existují na straně města důvody hodné zvláštního zřetele pro to, aby město Opava ukončilo předmětnou smlouvu „za cenu do 30 mil. Kč“, a pokud takové důvody identifikuje, ať je ve formě důvodové zprávy předloží k rozhodnutí Zastupitelstva Statutárního města Opavy.                       

 

Záměr změny Smlouvy o budoucí kupní smlouvě a o nájmu pozemků, ve znění jejích dodatků, spočívající v tom, že veškeré lhůty a postupové termíny pro realizaci Projektu ze strany Budoucího kupujícího sjednané ve Smlouvě o budoucí kupní smlouvě včetně lhůt a postupových termínů dle odstavce 5.6. Smlouvy o budoucí kupní smlouvě (pro odstranění pochybností zejména lhůty dle písmena (e)) se prodlužují o 6 měsíců, a to včetně prodloužení Doby trvání, byl schválen na jednání Rady Statutárního města Opavy 3. 6. 2016 pod č. usn. 1362/16 MRM 16 a byl vyvěšen téhož dne.

 

Návrh Dodatku č. 7 ke Smlouvě o budoucí kupní smlouvě a o nájmu pozemků uzavřené mezi SMO a Opava Development Company, a.s., byl schválen na jednání Rady Statutárního města Opavy dne 8. 6. 2016.

V Opavě dne 8. 6. 2016

Jméno a příjmení zpracovatele: Ing. Radim Křupala, Mgr. Bc. Pavel Vltavský

Podpis zpracovatele:

 

Počet příloh: 8

Příloha č. 1: Dodatek č. 7 ke Smlouvě o budoucí kupní smlouvě a o nájmu pozemků

Příloha č. 2: Smlouva o budoucí kupní smlouvě a o nájmu pozemků (pouze v elektronické podobě)

Příloha č. 3: Dodatek č. 1 (pouze v elektronické podobě)

Příloha č. 4: Dodatek č. 2 (pouze v elektronické podobě)

Příloha č. 5: Dodatek č. 3 (pouze v elektronické podobě)

Příloha č. 6: Dodatek č. 4 (pouze v elektronické podobě)

Příloha č. 7: Dodatek č. 5 (pouze v elektronické podobě)

Příloha č. 8: Dodatek č. 6 (pouze v elektronické podobě)