Tento materiál v plném rozsahu nahrazuje původní bod 20/20 a je současně upraven a rozšířen v bodě 4 o materiál ze staženého bodu 28/20 – záměr přijetí dlouhodobého úvěru
|
|||
Dne: |
12.12.2016 |
Bod programu: |
20/20 |
|
|||
Věc: |
Rozpočet města Opavy na rok 2017 Rozpočtový výhled 2018-2019 Záměr přijetí externích zdrojů na překlenutí financování akcí, spolufinancovaných z EU, ze státního rozpočtu a státních fondů |
||
Důvod předložení: |
Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích Zákon č. 250/2000 Sb., rozpočtová pravidla územních rozpočtů |
||
Zpracoval: |
Ing. Miroslav Drössler, vedoucí finančního a rozpočtového odboru vedoucí odborů Magistrátu města Opavy, městská policie, ředitelé příspěvkových a obchodních organizací napojených na rozpočet města, oddělení rozpočtu, vedoucí Ing. Lenka Grigarová
|
||
Předkládá: |
Ing. Radim Křupala, primátor |
||
Projednáno RMO: |
09.11.2016, 23.11.2016 FV po odevzdání materiálu (06.12.2016) Změny v bodě 4 - MRMO 08.12.2016 |
||
Požadavek na úpravu rozpočtu: |
NE |
Návrh usnesení:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||
|
Zastupitelstvo města |
||||||||||
|
1. |
schvaluje
|
|||||||||
|
a) |
rozpočet Statutárního města Opavy na rok 2017 uvedeného v příloze č.1 |
|||||||||
|
b) |
rozpočtový výhled na roky 2018–2019 uvedeného v příloze č. 5
|
|||||||||
|
2. |
uděluje
|
|||||||||
|
|
kompetence radě města a odboru finančnímu a rozpočtovému k hospodaření podle schváleného rozpočtu, a to v souladu s § 102, odst.2.,písm.a) zákona č.128/2000Sb., o obcích, to je provádět rozpočtová opatření u všech položek dle návrhu rozpočtu na rok 2017 v rozsahu:
|
|||||||||
|
a) |
všechna rozpočtová opatření, týkající se přijetí dotací ze SR, Národního fondu, Státních fondů, Centra pro regionální rozvoj ČR (CRR), z Úřadu regionálních rad soudržnosti (ÚRR) a rozpočtů územně samosprávných celků a jejich použití, pokud poskytovatel neurčil jinak |
|||||||||
|
b) |
ostatní rozpočtová opatření, zvyšující nebo snižující schválený rozpočet do úhrnné výše 10-ti% celkové schválené částky rozpočtu. Do tohoto finančního objemu se však nezapočítávají ta rozpočtová opatření, kterými dochází k rozpisu schválených položek, např. z položek „rezervních“ do jednotlivých akcí nebo jednotlivých položek v souladu s platnou rozpočtovou skladbou
|
|||||||||
|
3. |
zmocňuje |
|||||||||
|
|
vedoucího odboru finančního a rozpočtového a vedoucí oddělení rozpočtu a ekonomických agend, odboru finančního a rozpočtového, provádět rozpočtová opatření v souvislosti s finančním vypořádáním za rok 2016 v případech, kdy finanční prostředky jsou rezervovány v rozpočtu na rok 2016, ale výdej za ně se uskuteční v roce 2017, případně později
|
|||||||||
|
4. |
schvaluje |
|||||||||
|
a) |
záměr přijetí externích zdrojů na překlenutí financování akcí, spolufinancovaných ze zdrojů EU, státního rozpočtu a státních fondů do výše 50.000.000,00 Kč
|
|||||||||
|
b) |
záměr přijetí dlouhodobého úvěru do výše rámce 380.000.000,00 Kč na financování investičních akcí statutárního města Opavy se zůstatkem ke splácení k 31.12.2020 ve výši 300.000.000,00 Kč
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Důvodová zpráva |
|||||||||||
Tento materiál v plném rozsahu nahrazuje původní bod 20/20 a je současně upraven a rozšířen v bodě 4 o materiál ze staženého bodu 28/20 – záměr přijetí dlouhodobého úvěru Předkládáme ZMO materiál k problematice rozpočtu na rok 2017 a rozpočtový výhled 2018-2019. Body usnesení 1. - 4. se týkají problematiky rozpočtu na rok 2017, důvodová zpráva – viz Komentář k návrhu rozpočtu na rok 2017. Bod 5. a 6. usnesení řeší problematiku přijetí externích zdrojů na předfinancování dotačních akcí.
Existuje záměr zrealizovat investiční akce, ke kterým je možnost získat spolufinancování z EU, státního rozpočtu a státních fondů – viz příloha č. 9. Fyzická realizace by měla proběhnout v letech 2017 -2020 v celkovém předpokládaném objemu cca 82mil. Kč. V tabulce jsou uvedeny jednotlivé dotační tituly včetně harmonogramu projektů (potvrzení zajištění financování, předložení žádosti o dotaci, vyhlášení veřejné zakázky, fyzické realizace a předpokládané době proplacení dotace). Jedná se o dlouhodobé překlenutí financování akcí na 5 let, čerpání a postupné splácení při obdržení dotace v letech 2017 - 2021. Při splácení jistiny těchto externích zdrojů se předpokládá model splácení přijatá dotace + podíl města z vlastních zdrojů, což představuje povinnost zajistit v rozpočtu na splátky jistiny rozpočtové zdroje. Z předloženého materiálu vyplývá, že při realizaci všech akcí bude nutné pro rok 2017 zabezpečit externí zdroje ve výši 54,6mil. Kč, v roce 2018 ve výši 27,3mil. Kč a splácení bude probíhat následovně: v roce 2018 – 50,40mil. Kč (vlastní zdroje ve výši 10,63mil. Kč), v roce 2019 – 9,27mil. Kč (vlastní zdroje ve výši 0,93mil. Kč), v roce 2020 – 18,07mil. Kč (vlastní zdroje ve výši 1,81mil. Kč) a v roce 2021 – 4,19mil. Kč (vlastní zdroje ve výši 0,84mil. Kč). Případné krácení dotací bude muset být kryto rozpočtem, to znamená, že bude případně potřebné vytvořit určitou finanční rezervu (dle zkušeností se stávajícími projekty). Výsledkem má tedy být splacení do 31.3.2021 celkového půjčeného objemu finančních zdrojů. U některých akcí zatím ještě není definitivní rozhodnutí vedení, zda se budou realizovat či nikoli. V kontextu výše uvedeného je třeba počítat s vlastními zdroji ve vztahu k rozpočtovému výhledu na roky 2018-2021.
Co se týká přijetí externích zdrojů (v našem případě na dobu 5 let s čerpáním v letech 2017 – 2018 a splacením v letech 2018 – 2021), doporučuje odbor finanční a rozpočtový přijmout dlouhodobý revolvingový úvěr. S danou variantou má SMO již zkušenosti, od roku 2011 čerpalo úvěrové rámce v rámci Smluv o úvěru , uzavřené mezi SMO a ČSOB a.s. Čerpání bylo zajištěno dle potřeb SMO, to znamená na základě faktur za provedené realizované práce. Splácení bylo zajištěno mimořádnými splátkami v okamžiku přijetí dotačního titulu na tyto akce a doplněním vlastními zdroji. Princip financování formou tohoto nástroje je ideální ve vztahu k faktu, že není znám jednak časový horizont přijetí dotace, tak jeho výše (tyto skutečnosti jsou ve vazbě na provedení kontroly poskytovatelem, vyhodnocení a následně proplacení). K uzavření smlouvy o revolvingovém úvěru bude nutné vypsat veřejnou zakázku. Při dnešních nutných a potřebných časových termínech pro realizaci této zakázky bude časový termín případného podpisu smlouvy až za 4 – 6 měsíců. Stanovisko za odbor finanční a rozpočtový: + ověřená forma financování + flexibilita v čase a potřebných objemech (optimalizace potřeb) + flexibilita v čase a objemech při splácení - realizace podlimitní veřejné zakázky a jejího výsledku - případný další náklad v případě, kdy se nepodaří vysoutěžit bez poplatku za rezervaci zdrojů
V zákoně o zadávání veřejných zakázek, který je účinný od 1.10.2016 je v § 29 Obecné výjimky, kdy zadavatel není povinen zadat veřejnou zakázku v zadávacím řízení pod písmenem m) uvedeno : jde – li o úvěr nebo zápůjčku. To tedy znamená, že není nutné vypisovat veřejnou zakázku, ale stačí oslovit bankovní ústavy s poptávkou. RMO na svém zasedání dne 23.11.2016 uložila odboru finančnímu a rozpočtovému oslovit s poptávkou banky, u kterých má založeny bankovní účty: Česká spořitelna a.s., Československá obchodní banka a.s., Komerční banka a.s. a Raiffeisenbank a.s..
Rozšíření důvodové zprávy Předkládáme ZMO dodatečný materiál k bodu 4. Ad 4.a) Na základě projednání mimořádné rady města ze dne 08.12.2016 se upravuje výše přijetí revolvingového úvěru na výši 50.000.000,00 Kč na projekty uvedené v příloze č. 10 a část projektů se přesouvá do financování z dlouhodobého úvěru. Tímto krokem dojde ke změně typu úvěru z dlouhodobého na střednědobý s čerpáním v roce 2017 a splacením v roce 2018. Na financování projektu Zelené hradby Opava bude zajištěno financování v rámci hospodaření za rok 2016 a zůstatku ZBÚ.
Ad 4.b) Záměr přijetí dlouhodobého úvěru řeší problematiku financování investičních akcí statutárního města Opavy, konkrétně akce: Splašková kanalizace Milostovice, Zlatníky – 100.000.000,00 Kč Výstavba městského bazénu - 160.000.000,00 Kč Penzion Hálkova 65.000.000,00 Kč Odborné učebny ZŠ Opava, Otická 9.000.000,00 Kč Revitalizace ZŠ Otická (výměna oken, zateplení) 28.000.000,00 Kč (investice stavebně vhodná provést současně s výstavbou odborné učebny) Odborné učebny ZŠ Opava, B. Němcové 18.000.000,00 Kč --------------------------------------------------------------------------------------------- CELKEM 380.000.000,00 Kč
Čerpání úvěru: od započetí realizace akcí Splácení úvěru: přijaté dotace na tyto akce použít na mimořádné splátky Maximální možný zůstatek k 31.12.2020: 300.000.000,00 Kč (což představuje vyčerpanou výši minus mimořádné splátky z přijatých dotací) Pravidelné splácení úvěru: od 30.3.2021 čtvrtletně na 10 let, což představuje splátky 30.000.000,00 Kč / ročně
Splácení úvěru je navrženo od doby ukončení splácení dlouhodobého úvěru mezi SMO a Českou spořitelnou a.s. z roku 2009, kde je aktuální zůstatek 165.639.530,15 Kč a splácí se 9.5000.000,00 Kč čtvrtletně (38.000.000,00 Kč ročně). Úvěr by měl být splacen k 30.3.2021 poslední splátkou ve výši 4.139.530,15 Kč.
SMO v současné době splácí ještě dlouhodobý úvěr mezi Československou obchodní bankou a.s.z roku 2011, kde je aktuální zůstatek 197.759.549,11 Kč a splácí se 7.500.000,00 Kč čtvrtletně (30.000.000,00 Kč ročně). Poslední splátka by měla být 30.6.2023 2.759.549,11 Kč.
Přehled aktuálních úvěrů SMO viz příloha č. 11.
|
|||||||||||
V Opavě dne 24.11.2016, 08.12.2016 Jméno a příjmení zpracovatele: Ing. Lenka Grigarová Podpis zpracovatele: |
|||||||||||
Příloha č. 1: ukazatele rozpočtu na rok 2017 Příloha č. 2: návrh rozpočtu na rok 2017 Příloha č. 3: příjmy a výdaje 2011-2024 Příloha č. 4: návrh rozpočtu na rok 2017 v odvětvovém členění (dle ODPA) Příloha č. 5: ukazatele rozpočtový výhled 2018-2019 Příloha č. 6: příjmy a výdaje výhled 2018-2019 Příloha č. 7: plnění příjmů sdílených daní a hazardu Příloha č. 8: podíl MČ Příloha č. 9: Projekty pro úvěr Příloha č. 10: Přehled dotačních projektů Příloha č. 11: Přehled úvěrů |