ZASTUPITELSTVO
STATUTÁRNÍHO MĚSTA OPAVY
Znak

Dne:6.12.2021Bod programu:22/20
Věc:Kupní smlouva OD Breda, nám. Republiky 159/10
Důvod předložení:

zajištění úkolů vyplývajících z náplně odboru majetku města

Zpracovatel:Mgr. Ivana Sýkorová, odbor majetku města
Schvalovatel:Mgr. Bc. Pavel Vltavský, vedoucí odboru majetku města
Předkládá:PhDr. Igor Hendrych, Ph.D., 1.náměstek primátora
Projednáno v RMO:v RMO dne 24. 11.2021
v systému Ginis
Požadavek na
úpravu rozpočtu:
NE

Návrh usnesení:
Zastupitelstvo města
1. schvaluje

uzavření kupní smlouvy (MMOPP00JCC43) mezi statutárním městem Opava, jako kupujícím a  JUDr. Josefem Cupkou, se sídlem Trojanova 342/18, 120 00 Praha 2 - Nové Město, IČ: 14897857 konkurzním správcem dlužníka - úpadce: BREDA HOLDING a.s., IČ:25139649 jako prodávajícím - koupě bývalého obchodního domu BREDA

2. pověřuje

radu města Opava rozhodnout o uzavření smlouvy o notářské úschově mezi statutárním městem Opava jako kupujícím, JUDr. Josefem Cupkou, se sídlem Trojanova 342/18, 120 00 Praha 2 - Nové Město, IČ: 14897857 konkurzním správcem dlužníka - úpadce: BREDA HOLDING a.s., IČ:25139649 jako prodávajícím a vybraným notářem jako schvalovatelem za účelem uhrazení kupní ceny v souladu s kupní smlouvou (MMOPP00JCC43)

3. schvaluje

 

Rozpočtové opatření č. 2021/XXX/Z

 

ve výdajích - odbor majetku města

 

 

oddělení správy a evidence budov

 

 

 

budovy, haly a stavby budova Breda

 

 

 

(3639,6121,000000000,0051,0000000000000)

+ 39.500.000,00 Kč

 

 

 

 

 

v příjmech - odbor finanční a rozpočtový

 

 

zapojení Fondu rezerv a rozvoje

 

 

 

financování

 

MD

236 200

(0000,8115,000000010,0000,0000000000000)

+39.500.000,00 Kč

Důvodová zpráva

Dne 29. 3. 2021 Zastupitelstvo statutárního města Opavy odročilo záměr koupě bývalého OC Breda. Nyní je členům zastupitelstva statutárního města Opavy předkládána kupní smlouva na obchodní dům Breda.

 

Problematika odkupu a následného využití starého obchodního domu Breda se táhne dlouhá léta. Již minulé vedení města se myšlenkou na jeho odkup zabývalo. Z ohlasů občanů města, které dostáváme, je Breda velmi citlivé téma. K této problematice proběhlo také několik veřejných shromáždění občanů.

 

Dne 17. 6. 2020 zřídila řídící komise projektový tým Breda a členství v něm přijali zastupitelé, zástupci významných institucí v Opavě či osobnosti kulturního života. K řešení problematiky a prohlídce starého obchodního domu jsme vyzvali rovněž ministra kultury Lubomíra Zaorálka, který pozvání primátora do Opavy přijal. Po prohlídce OD a na následném jednání s panem ministrem zaznělo, že získat jakékoliv dotace na rekonstrukci Bredy je možné pouze za podmínky, že budova bude v majetku města. Projektový tým se problematikou detailně zabýval. Jeho cílem bylo vytvořit projekt jako podklad pro rozhodování zastupitelstva města o možné koupi tohoto objektu.

 

Následně probíhala jednání se správcem konkursní podstaty JUDr. Cupkou o možnostech odkupu a stanovení výše kupní ceny za tento objekt. Dne 8. 10. 2020 jsme obdrželi první cenovou nabídku, o které jsme s JUDr. Cupkou dále jednali, a výsledkem těchto jednání byla druhá cenová nabídka. Kupní cena byla stanovena na 39 500 tisíc Kč, která by byla zaplacena ve dvou splátkách. První ve výši 19 500 tisíc Kč v roce 2021 a druhá ve výši 20 mil. Kč v lednu roku 2022.

 

Vyjádření JUDr. Cupky k zaplacení kupní ceny ve dvou splátkách: Z prvního letmého pohledu však již nyní musím konstatovat, že představa zaplacení kupní ceny ve dvou splátkách, a to první do třiceti dnů od vkladu do katastru nemovitostí a druhá do jednoho roku, je pro mě absolutně neakceptovatelná. Prodej nemovitostí v konkursním řízení probíhá zcela standardně v souladu se zákonem a usnesením o vydání souhlasu soudu s prodejem. Kupní cena tak musí být zaplacena před nebo při podpisu kupní smlouvy. Je pravdou, že jsem ve snaze usnadnit Vám rozhodování připustil rozdělení kupní ceny na dvě části s tím, že první bude zaplacena do konce roku a druhá do konce ledna 2022. Reagoval jsem tak na Váš požadavek optimálního řešení z pohledu Vašeho účetnictví. Samozřejmě jsem však předpokládal, že ke vkladu do katastru dojde až po zaplacení druhé splátky na účet správce, případně, že bude celá kupní cena zajištěna např. notářskou úschovou. Ve stejném duchu jsem vedl opakovaně jednání s panem primátorem a ve stejném duchu je i má nabídka ze dne 17. 3. 2021. Tomu odpovídá i mé opakované prohlášení, že pokud bude jiným zájemcem zaplacena cena vyšší před vkladem do katastru, necítím se svou nabídkou vůči Vám nijak vázán. Skutečnost, že bych Vám prodal Bredu a zaplaceno za ní dostal možná za rok je nereálná. Ostatní části Vašeho návrhu projdu, výše uvedené je však zásadní. S pozdravem J. Cupka  

 

Nezbytnou součástí tohoto materiálu je rovněž vyjádření Ing. arch. Lucie Langerové (OHA) k aktuální stavebně technické situaci obchodního domu Breda: 

 

V současnosti probíhá řízení se současným vlastníkem objektu o nařízení prací, které je potřeba vykonat na zajištění stavu kulturní památky. Výsledkem tohoto řízení bude přesný výčet prací, které je třeba v dohledné době - do konce dubna 2022 vykonat, aby se nezhoršoval stav této kulturní památky. Taková rozhodnutí vydáváme průběžně a vlastník je také doposud všechna plnil. Z toho vyplývá, že současný stavebně technický stav Bredy odpovídá jejímu využití/nevyužívání, ale je monitorován památkovou péčí a pod trvalým dohledem technika (Ing. Marek Zygula) provádějícího pro pana JUDr. Cupku údržbu. Protože čekám na odborné vyjádření Národního památkového ústavu k těmto udržovacím pracím (termín dokonce měsíce listopadu), nejsem v tuto chvíli schopna říct, jaké práce bude třeba vykonat nijak konkrétně. Ze znalosti věci však vím, že některé budou provedeny do konce tohoto roku - odstranění vodou nasáklých SDK podhledů v přízemí, odstranění zaplísněných maleb v 1. a 2. NP v místě kopule, nové provedení izolace žlabu kolem kopule. Následně budou postupně odstraněny mokré a vlhké vlysy a koberce, celá střecha s asfaltovou lepenkou bude opravena asfaltovým lakem, přičemž střešní konstrukce v centrální částí nad 5. NP bude provedena celá znovu. Počítejte také s tím, že průběžně dochází k rozbití tabulek oken, ty je však možné opatřit pouze pevnou zábranou proti vletu ptáků. Zároveň bude v brzké době nutno otevřít otázku bezpečnosti předsazené korunní římsy a vyřešit její zabezpečení proti odtržení omítek a jejich pádu. Ing. arch. Lucie Langerová

(důvodovou zprávu zpracoval Mgr. Petr Orieščik, Ing. Jana Kavanová, Mgr. Ivana Sýkorová)

 

Odbor majetku města předkládá zastupitelstvu ke schválení dle navrhovaného usnesení. 

 

 

Přílohy:
Příloha č.1: A-kupní smlouva MMOPP00JCC43
Příloha č.2: znalecký posudek, Ing. Ševčíková
Příloha č.3: usnesení KS v Brně
Příloha č.4: hydro a geotechnické posouzení stavu
Příloha č.5: Stavebně technické posouzení - Breda
Příloha č.6: A-aktuální LV k 1. 12. 2021
Příloha č.7: pohled na OD Breda
Příloha č.8: snímek mapy
Příloha č.9: fotografie