ZASTUPITELSTVO STATUTÁRNÍHO MĚSTA OPAVY |
Dne: | 12.6.2023 | Bod programu: | 41/5 |
Věc: | Plán udržitelné městské mobility Opava (aktualizace) | ||
Důvod předložení: | projednání a schválení aktualizovaného strategického dokumentu "Plán udržitelné městské mobility Opava" |
||
Zpracovatel: | Ing. arch. Petr Stanjura, vedoucí oddělení hlavního architekta | ||
Schvalovatel: | Bc. Petr Popadinec, člen rady města | ||
Předkládá: | Bc. Petr Popadinec, člen rady města | ||
Projednáno v RMO: | dne 31. 05. 2023, č. usnesení 907/18/RM/23 |
||
Požadavek na úpravu rozpočtu: | NE |
aktualizovaný strategický dokument "Plán udržitelné městské mobility Opava"
Důvodová zpráva |
Statutární město Opava, se sídlem Horní náměstí 69, 746 01 Opava (dále jen "město") zpracovávalo v letech 2013 - 2015 strategický dokument "Plán udržitelné městské mobility Opava" (dále jen "PUMM"). PUMM byl spolufinancován Evropskou unií v rámci Regionálního operačního programu NUTS II Moravskoslezsko, registrační číslo projektu CZ.1.10/1.3.00/09.01414.
V souladu s vypracovaným PUMM pak byly na území našeho města uskutečněny různé projekty spolufinancované z fondů Evropské unie nebo národních zdrojů. Tyto projekty realizované v souladu s PUMM byly provedeny nejen městem, ale i státem nebo Moravskoslezským krajem. Jednalo se například o obnovu vozového parku Městského dopravního podniku Opava a. s., stát zahájil a posléze dokončil výstavbu východní části severního obchvatu města, v roce 2020 zahájil realizaci jeho západní části (předpoklad zprovoznění 09/2023) a mnohé jiné.
S ohledem na skutečnost, že PUMM by měl být periodicky (cca co 5 let) aktualizován, bylo rozhodnuto, že k uvedenému kroku ze strany města dojde. Vzhledem k nepříznivé epidemiologické situaci spojené s pandemií COVID-19 však došlo, bohužel, ke zpoždění v zahájení prací spojených s aktualizací PUMM. Smlouva o dílo (MMOPP00J5TWF) na zpracování aktualizace PUMM byla, po nezbytných administrativních úkonech a v souladu se zákonem č. 137/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, signována dne 24. 01. 2022.
V rámci aktualizace PUMM došlo dne 08. 09. 2022 k veřejnému projednávání jeho analytické části, zhotovitel díla pak následně začal intenzivně pracovat na strategické a návrhové části uvedeného dokumentu.
Důvodem aktualizace PUMM je, na území města, pokračovat v trvale udržitelném dopravním systému založeném na nových principech plánování a zajišťující základní podmínky pro udržitelnou mobilitu - vytváření bezpečného a zdravého veřejného městského prostoru pro obyvatele, regulaci nárůstu individuální automobilové dopravy vhodným uspořádáním dopravního prostoru, organizací dopravy a vlivem na změnu dopravního chování obyvatel města.
Při zpracování aktualizace PUMM byly dodrženy základní principy plánování udržitelné městské mobility:
1. Participační přístup se zapojením občanů, zainteresovaných partnerů a politiků Ve všech fázích projektu probíhaly pracovní schůzky a veřejná projednání.
2. Závazek pro udržitelnost Hlavní cílem tohoto závazku je optimalizovat dělbu přepravní práce ve prospěch udržitelné a ekologické dopravy, zkvalitněním dopravy hromadné, cyklistické a pěší.
3. Integrovaný přístup Tento přístup zahrnuje řešení všech druhů a forem dopravy – osobní, nákladní, hromadná, motorizovaná, nemotorizovaná, statická.
4. Jasné vize a měřitelné cíle V rámci PUMM jsou stanoveny konkrétní cíle a měřitelné indikátory.
V průběhu realizace aktualizace PUMM byly zpracovány a projednány jeho tři části – analytická část, strategická část a návrhová část.
ANALYTICKÁ ČÁST PUMM Tato část předmětného dokumentu zhodnotila aktuální (stávající) stav na území města z hlediska dopravní infrastruktury a mobility včetně prognózy dalšího vývoje.
STRATEGICKÁ ČÁST PUMM Uvedená část tohoto strategického dokumentu stanovuje plánovanou vizi budoucnosti města zajištěnou strategickými cíli, ke kterým jsou přiřazena jednotlivá opatření, která budou jimi naplňována.
NÁVRHOVÁ ČÁST PUMM Jedná se o závěrečnou část předmětného dokumentu. Tato část obsahuje konkrétní aktivity, vedoucí ke splnění stanovených cílů a další zlepšení dopravní situace města, které jsou plánovány až do roku 2038.
Součástí předkládaného aktualizovaného PUMM je také Akční plán, který obsahuje návrhy staveb a jejich finanční nároky na rozpočet města. Schválením aktualizace PUMM, která řeší dopravní politiku města Opavy, politickou reprezentací města, bude zajištěn kontinuální proces naplňování zvolené strategie města, která vytváří podmínky pro podmínky pro postupné zkvalitňování života ve městě.
Aktualizovaný PUMM je rovněž důležitým podkladem, pro čerpání externích finančních zdrojů z fondů Evropské unie, národních zdrojů a dalších. Pro úplnost je zapotřebí uvést, že PUMM byl podroben, v souladu se zákonem č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o posuzování vlivů na životní prostředí), ve znění pozdějších předpisů, procesem SEA.
Krajský úřad Moravskoslezského kraje, odbor životního prostředí a zemědělství pod č. j. MSK 58337/2023 ze dne 24. 04. 2023 vyhotovil závěr zjišťovacího řízení ke koncepci PUMM a konstatoval, že nemá vliv na životního prostředí a nebude dále posuzována podle zákona o posuzování vlivů na životní prostředí (závěr zjišťovacího řízení je přiložen).
Rada statutárního města Opavy na svém 18. zasedání dne 31. 05. 2023 svým usnesením č. 907/18/RM/23 aktualizaci PUMM projednala a schválila ji. Pro úplnost dodáváme, že aktualizace PUMM byla předběžně konzultována s Ministerstvem dopravy České republiky.
S ohledem na výše uvedené skutečnosti doporučujeme Zastupitelstvu statutárního města Opavy schválit aktualizovaný strategický dokument „Plán udržitelné městské mobility Opava“.
Po projednání aktualizovaného PUMM v samosprávných orgánech našeho města dojde k jeho odeslání na Ministerstvo dopravy České republiky s žádostí o jeho projednání Komisí pro posuzování dokumentů městské mobility.
Pro úplnost pouze dodáváme, že s ohledem na rozsah PUMM jsou jeho jednotlivé přílohy předkládány pouze v elektronické podobě. |
Příloha č.1: Krajský úřad MSK č. j. MSK 58337/2023 ze dne 24. 04. 2023 – závěr zjišťovacího řízení ke koncepci PUMM
Příloha č.2: PUMM Opava (aktualizace) - analytická část
Příloha č.3: PUMM Opava (aktualizace) - analytická část - příloha č. 1
Příloha č.4: PUMM Opava (aktualizace) - analytická část - příloha č. 2
Příloha č.5: PUMM Opava (aktualizace) - návrhová část včetně akčního plánu
Příloha č.6: PUMM Opava (aktualizace) - strategická část
Příloha č.7: PUMM Opava (aktualizace) - komunikační plán
Příloha č.8: PUMM Opava (aktualizace) - vypořádání připomínek veřejnosti
Příloha č.9: PUMM Opava (aktualizace) - výkresová část - analytická část (Základní síť pěších tras - klad listů)
Příloha č.10: PUMM Opava (aktualizace) - výkresová část - analytická část (Základní síť pěších tras - Milostovice, Vlaštovičky, Zlatníky)
Příloha č.11: PUMM Opava (aktualizace) - výkresová část - analytická část (Základní síť pěších tras - Vávrovice, Jaktař)
Příloha č.12: PUMM Opava (aktualizace) - výkresová část - analytická část (Základní síť pěších tras - Centrum, Předměstí))
Příloha č.13: PUMM Opava (aktualizace) - výkresová část - analytická část (Základní síť pěších tras - Centrum, Kateřinky, Malé Hoštice)
Příloha č.14: PUMM Opava (aktualizace) - výkresová část - analytická část (Základní síť pěších tras - Kylešovice)
Příloha č.15: PUMM Opava (aktualizace) - výkresová část - analytická část (Základní síť pěších tras - Komárov, Suché Lazce))
Příloha č.16: PUMM Opava (aktualizace) - výkresová část - analytická část (Základní síť pěších tras - Suché Lazce, Podvihov)
Příloha č.17: PUMM Opava (aktualizace) - výkresová část - analytická část (Dostupnosti VHD)
Příloha č.18: PUMM Opava (aktualizace) - výkresová část - analytická část (Kartogram dopravního zatížení cyklistů za dobu průzkumu)
Příloha č.19: PUMM Opava (aktualizace) - výkresová část - analytická část (Model dopravy - kartogram dopravního zatížení IAD, rok 2022 ve vozidlech za 24 hodin)
Příloha č.20: PUMM Opava (aktualizace) - výkresová část - analytická část (Model dopravy - kartogram dopravního zatížení VD, rok 2022 v osobách za 24 hodin)
Příloha č.21: PUMM Opava (aktualizace) - výkresová část - analytická část (Odstavování vozidel v bytové zástavbě 2022)
Příloha č.22: PUMM Opava (aktualizace) - výkresová část - analytická část (Stupeň automobilizace v bytové zástavbě 2022)
Příloha č.23: PUMM Opava (aktualizace) - výkresová část - analytická část (Základní komunikační síť IAD)
Příloha č.24: PUMM Opava (aktualizace) - výkresová část - analytická část (Základní síť cyklistických tras)
Příloha č.25: PUMM Opava (aktualizace) - výkresová část - analytická část (Zatřídění komunikací)
Příloha č.26: PUMM Opava (aktualizace) - návrhová část - analytická část (Návrh staveb cyklistické dopravy)
Příloha č.27: PUMM Opava (aktualizace) - návrhová část - analytická část (Návrh staveb individuální automobilové dopravy)
Příloha č.28: PUMM Opava (aktualizace) - návrhová část - analytická část (Návrh staveb pěší dopravy)
Příloha č.29: PUMM Opava (aktualizace) - návrhová část - analytická část (Návrh staveb veřejné dopravy)