Kupní smlouva, k.ú. Opava - Předměstí, Dukelská kasárna část B

 

 

A)  CHRONOLOGIE

 

 

1.     Poprvé byl záměr prodeje části Dukelských kasáren – lokality B (záměr č. 610/19) schválen na jednání RMO 13. 11. 2019 usnesením č. 1152/28/RM/19. Záměr byl zveřejněn od 14. 11. 2019 do 1. 2. 2020. Město neobdrželo v daném období žádnou nabídku.

 

2.     Druhý záměr prodeje (záměr č. 19/20) byl schválen na jednání RMO 15. 1. 2020 usnesením č. 1385/33/RM/20. Záměr byl zveřejněn od 16. 2. 2020 do 1. 4. 2020. Záměr byl znovu vyhlášen z důvodu prodloužení termínu podání nabídek do 31. 3. 2020.

 

3.     Dne 18. 3. 2020 byla jmenována pracovní skupina sestávající z členů projektového týmu Dukelská kasárna – Mgr. Vltavský, Ing. arch. Stanjura, Ing. Onderková. Po ústní konzultaci na poradě vedení města byl jako člen pracovní skupiny doplněn Ing. Doupal a Ing. Kokošek.

 

4.     Dne 30. 3. 2020 v 9.40 hodin byla na podatelnu Magistrátu města Opavy v zalepené obálce doručena nabídka společnosti JTH Holding a.s.

-        JTH_nabídka_průvodní_dopis

-        JTH_nabídka_Dukelska_kasárna_prezentace

-        JTH_nabídka_výpis_z_OR

 

 

5.     Dne 30. 3. 2020 v 9.50 hodin byla na podatelnu Magistrátu města Opavy v zalepené obálce doručena nabídka společnosti JTA exclusive s.r.o.

-        JTA_nabídka_cenová_nabídka

-        JTA_nabídka_Dukelská_kasárna_studie

-        JTA_nabídka_výpis_z_OR

-        JTA_nabídka_OSSZ_potvrzení_bezdlužnosti

-        JTA_nabídka_FU_potvrzení_bezdlužnosti

-        JTA_nabídka_mapka

 

6.     Obě nabídky byly převzaty vedoucím odboru majetku města Mgr. Vltavským
dne 2. 4. 2020 a uschovány a uzamčeny na odboru majetku města do doby jednání pracovní skupiny.

 

7.     Dne 16. 4. 2020 se sešla pracovní skupina k otvírání obálek s nabídkami k záměru prodeje.

 

8.     Dne 15. 5. 2020 vyzývá předseda pracovní skupiny Mgr. Vltavský společnost JTH Holding a.s. k doplnění své nabídky na základě pověření pracovní skupiny.

 

9.     Dne 4. 6. 2020 vyzývá předseda pracovní skupiny Mgr. Vltavský společnost JTA exclusive s.r.o. k doplnění své nabídky na základě pověření pracovní skupiny.

 

10.  Doplnění nabídky ze strany společnosti JTH Holding a.s. bylo doručeno 29. 5. 2020.

-        JTH_doplnění_nabídky_dle_výzvy_průvodní_dopis

-        JTH_doplnění_nabídky_dle_výzvy_Textová_část

-        JTH_doplnění_nabídky_dle_výzvy_sken_postatného

 

11.  Doplnění nabídky ze strany společnosti JTA exclusive s.r.o. bylo doručeno 5. 6. 2020.

-        JTA_doplnění_nabídky_dle_výzvy_dopis

 

12.  Dne 17. 6. 2020 se sešla pracovní skupina k hodnocení nabídek a navrhla pořadí nabídek pro další jednání vedení města a v orgánech města.

 

 

13.  Dne 22. 6. 2020 informuje primátor města zastupitele v bodě č. 65/11 Zpráva o činnosti orgánů města (rada města, výbory zastupitelstva) ve Zprávě o Dukelských kasárnách o tom, že „Byly doručeny dvě nabídky, které splnily formální náležitosti. Oba zájemci byli vyzváni k doplnění svých nabídek. Po jejich doplnění se sejde pracovní skupina k vyhodnocení a následně bude vyhodnocení předáno projektovému týmu Dukelská kasárna k dalšímu projednání. Výstup projektového týmu bude předložen řídící komisi a dalším orgánům.“

 

14.  Vedení města obdrželo dne 25. 6. 2020 veškeré podklady k záměru prodeje včetně nabídek, protokolu a zápisu z jednání pracovní skupiny. Dne 30. 6. 2020 materiál projednalo na své poradě. Dne 7. 7. 2020 vedení města souhlasilo s doporučením pracovní skupiny – uzavřít kupní smlouvu se společností JTA exclusive s.r.o.

 

15.  Třetí záměr prodeje (záměr č. 424/20) byl schválen náměstkem primátora Igorem Hendrychem, který má v gesci věci majetkové. Záměr byl zveřejněn od 9. 7. 2020 do 25. 7. 2020. Byl vyhlášen z důvodu úpravy geometrického plánu vzhledem k vyjmutí trafostanice (pozemku Ministerstva obrany) ze záměru prodeje (barevné zaznačení úpravy).

 

16.  Dne 17. 8. 2020 byl materiál projednán na jednání Řídící komise pro strategické projekty města.

 

17.  Dne 26. 8. 2020 doporučila Rada statutárního města Opavy zastupitelstvu schválit uzavření kupní smlouvy se společností JTA exclusive s.r.o.

-        Materiál

-        Příloha č. 1 – kupní smlouva

-        Příloha č. 2 – předkládací návrh

-        Příloha č. 3 – geometrický plán

-        Příloha č. 4 – studie revitalizace areálu

-        Příloha č. 5 – zákres inženýrských sítí

-        Příloha č. 6 - zákres pozemků, které budou předmětem zpětného převodu

-        Příloha č. 7 – záměr č. 424/20

 

18.  Dne 7. 9. 2020 byl usnesením č. 461/12/ZM/20 (22 hlasy) schválen prodej části Dukelských kasáren – lokalita B na jednání Zastupitelstva statutárního města Opavy společnosti JTA exclusive s.r.o.

-        Materiál

-        Příloha č. 1 – kupní smlouva

-        Příloha č. 2 – geometrický plán

-        Příloha č. 3 – studie revitalizace areálu

-        Příloha č. 4 – zákres inženýrských sítí

-        Příloha č. 5 – zákres pozemků, které budou předmětem zpětného převodu

-        Příloha č. 6 – záměr č. 424/20

-        Příloha č. 7 – zápis z jednání pracovní skupiny

-        Příloha č. 8 – Průvodní dopis JTH (květen 2020)

-        Příloha č. 9 – Textová část JTH

-        Příloha č. 10 – Sken podstatného JTH

 

19.  Kupní smlouva byla uzavřena dne 23. 9. 2020 vč. zveřejnění smlouvy v registru smluv. Podepsání kupní smlouvy odsouhlasila i rada města na svém zasedání dne 23. 9. 2020.

 

20.  Dne 01. 10. 2020 byla kupní cena připsána na účet města. V souladu čl. V, odst. 2 smlouvy byl dne 01. 10. 2020 podán návrh na vklad vlastnického práva do katastru nemovitostí.

 

x x x x x x

 

Pro úplnost uvádíme, že dne 21. 9. 2020 (tj. po jednání ZMO) bylo do DS města doručeno podání s názvem „Navýšení cenové nabídky za areál bývalých Dukelských kasáren v Opavě“ od společnosti JTH Holding a.s..

 

Dne 01. 10. 2020 informoval primátor města společnost JTH Holding a.s. o prodeji dotčených pozemků firmě JTA exclusive s.r.o. na základě rozhodnutí zastupitelstva města ze dne
7. 9. 2020.

Doplnění chronologie (změny, které nastaly od 1. 10. 2020, kdy byl připraven materiál
pro zasedání zastupitelstva svolaného na 14. 10. 2020):

 

 

Dne 2. 10. 2020 obdrželo město Opava od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže výzvu k vyjádření k podnětu občana, který se týkal mj. i Dukelských kasáren.

 

Na základě vyhodnocení zaslaných podkladů zaslal Úřad pro ochranu hospodářské soutěže dne 7. 10. 2020 sdělení, kde úřad uvádí, že neshledal důvod zahájit správní řízení z moci úřední (v tomto případě se nejednalo o veřejnou zakázku).

 

 

 

 

Dne 13. 10. 2020 obdrželo město Opava Usnesení Okresního soudu v Opavě o návrhu na předběžné opatření před zahájením řízení č.j. 10 Nc 301/2020-9, kterým bylo zakázáno nakládání s dotčenými pozemky. Statutární město Opava proti všem výrokům uvedeným v daném usnesení Okresního soudu v Opavě podalo dne 16. 10. 2020 odvolání, neboť má
za to, že pro jeho vydání nebyly splněny zákonné podmínky. Ke dni 18. 11. 2020 není Krajským soudem v Ostravě v dané věci rozhodnuto.

 

 

 

Po dohodě s firmou JTA exclusive s.r.o. byl stažen návrh na vklad vlastnického práva
do katastru nemovitostí do doby rozhodnutí krajského soudu v dané věci.

 

 

 

Dne 9. 10. 2020 obdrželo město Opava sdělení Ministerstva vnitra k zaslaným podkladům – viz níže uvedená část „B) MINISTERSTVO VNITRA ČR“ (výzva MV ČR a odpověď SMO).

 

 

 

Dne 22. 10. 2020 obdrželo město Opava žádost od Ministerstva vnitra o vyjádření k podnětu člena zastupitelstva města včetně jeho příloh, který byl zaslán v souvislosti s výše uvedeným sdělením MV CŘ.

 

Dne 3. 11. 2020 odeslalo město Opava vyjádření k žádosti MV ČR. Přílohy daného vyjádření byly totožné jako materiál připravený pro zasedání zastupitelstva, které se mělo konat dne 14. 10. 2020 s tím, že byla chronologie doplněna o informaci o předběžném opatření, odvolání proti předběžnému opatření a o stažení návrhu na vklad vlastnického práva.

 

 

 

 

 

B)  MINISTERSTVO VNITRA ČR

 

Ø  Ministerstvo vnitra ČR, odbor veřejné správy, dozoru a kontroly dopisem č.j. MV-144199-2/ODK-2020 ze dne 16. 9. 2020 požádalo o zaslání podkladů a vyjádření ve věci uzavření kupní smlouvy se společností JTA exclusive, spol. s r.o. na základě podnětu na přezkoumání zákonnosti usnesení ZMO v dané věci, který obdrželo (nejednalo se o podnět města).

 

Ø  Statutární město Opava odeslalo MV ČR dne 30. 9. 2020 níže uvedenou odpověď:

Vážená paní,
vážený pane,

 

na základě Vaší žádosti z 16. září 2020 Vám zasíláme podklady a vyjádření k záležitosti prodeje souboru pozemků, které tvoří část bývalého vojenského areálu Dukelských kasáren, o kterém rozhodlo Zastupitelstvo statuárního města Opavy na svém zasedání dne 7. září 2020.

 

 

Úvodem 

 

Soubor pozemků tvořících část bývalého vojenského areálu Dukelských kasáren, o jehož prodeji rozhodlo Zastupitelstvo statutárního města Opavy 7. září tohoto roku (dále jen „Předmětné pozemky“), nabylo, kromě dalších, město Opava bezúplatným převodem od České republiky v roce 2007. Předmětné pozemky představují typický „brownfield“ se zchátralými budovami určenými k demolici. Najít nové smysluplné využití Předmětných pozemků se již v průběhu let snažilo mnoho politických reprezentací města Opavy. Až v roce 2017 Zastupitelstvo statutárního města Opavy schválilo ideovou architektonicko-urbanistickou studii z pera architektů Ateliéru 38. Od tohoto okamžiku se datuje zřetelná snaha města Opavy využít Předmětné pozemky ke kvalitnímu a modernímu bydlení. V průběhu roku 2018 bylo například intenzivně jednáno o prodeji Předmětných pozemků a dalších přiléhajících pozemků se společností JTH Vision s.r.o., která je úzce personálně propojena se společností
JTH Holding a.s., která byla druhým uchazečem o prodej Předmětných pozemků v letošním roce. Pokročilá jednání o obsahu smlouvy však neskončila úspěšně, neboť uchazeč neočekávaně vznesl nové požadavky na úpravu kupní ceny.

 

Další konkrétní krok k prodeji Předmětných pozemků byl učiněn rozhodnutím Rady statutárního města Opavy 13. listopadu 2019, kterým byl schválen záměr prodeje Předmětných pozemků v souladu
s ust. § 39 odst. 1 obecního zřízení. Záměr byl vyvěšen na úřední desce následující den a sejmut byl
1. února 2020. Záměr obsahoval nezbytnou identifikaci Předmětných pozemků podle katastrálního zákona a doplňující údaje, které měly zájemcům objasnit motivaci města Opavy k prodeji Předmětných pozemků, aspekty, na které bude město Opava při posuzování klást důraz, a některé další technické a organizační informace.

 

Záměry  

 

Město Opava si je vědomo, že by bylo „nošením dříví“ do lesa, pokud bychom se zde pokoušeli vysvětlovat účel zákonné povinnosti zveřejňovat záměr prodeje nemovitého majetku obcí. Vysvětlíme tedy jen, proč město Opava před samotným finálním rozhodnutím Zastupitelstva statutárního města Opavy zveřejnilo tři v podstatě totožné záměry. Z tohoto vysvětlení bude zcela zřejmé, že město Opava nebylo
při zveřejňování záměru vedeno nekalými úmysly, ale snahou dosáhnout co možná nejlepšího výsledku prodeje městského majetku a být maximálně obezřetné při naplnění zákonných povinností.

 

První záměr byl řádně schválen Radou statutárního města Opavy (příloha č. 1 – záměr prodeje,
příloha č. 2 – zápis ze schůze rady města)
a vyvěšen na úřední desce. V průběhu lhůty pro podávání nabídek, která byla v záměru stanovena do 31. ledna 2020, byla městu Opava doručena e-mailová žádost jednoho z potencionálních kupujících (Nepřikládáme, neboť dle našeho názoru není relevantní, navíc se jedná o neverifikovanou žádost.) o prodloužení termínu pro podávání nabídek. Město Opava po projednání a s akceptací argumentu, že pro řádné zpracování požadované koncepční studie je potřeba více času, rozhodnutím Rady statutárního města Opavy z 15. ledna 2020 schválilo zveřejnění nového záměru. Ten byl vyvěšen následující den.  

 

Druhý záměr prodeje Předmětných pozemků se lišil od prvního záměru toliko v tom, že lhůta pro podávání nabídek byla posunuta do 31. března 2020 (příloha č. 3 – záměr prodeje, příloha č. 4 – zápis ze schůze rady města).

 

Třetí záměr, který byl zveřejněn v době od 9. do 25. července 2020, město Opava zveřejnilo z důvodu maximální obezřetnosti, neboť v rámci kontroly procesu prodeje Předmětných pozemků bylo zjištěno,                        že v obou předcházejících záměrech byl chybně uveden i rozlohou marginální pozemek
parc. č. 2204/11, o jehož nabytí směnou od České republiky město Opava teprve jedná a který tedy dosud není majetkem města. Této chybě odpovídal i nepřesně provedený zákres (viz levý dolní okraj zákresu přílohy záměru – příloha č. 5 – záměr prodeje). Město Opava je přesvědčeno, se znalostí aktuální judikatury, že popsaná drobná chyba ve zveřejněném záměru by nečinila následně uzavřenou kupní smlouvu neplatnou. Přesto však ke zveřejnění opraveného záměru přistoupilo. Zveřejnění třetího záměru již nebylo schváleno Radou statutárního města Opavy, neboť máme za to, že tento akt byl již dvakrát schválen příslušným orgánem města Opavy (Navíc je dokonce judikováno, že schválení záměru orgánem obce není nezbytné.).

 

Město Opava je přesvědčeno, že z výše uvedeného jednoznačně vyplývá, že trojím zveřejněním záměru prodeje, vždy v podstatě s totožným obsahem, sledovalo pouze cíl co nejlépe a v souladu s právními předpisy prodat obecní majetek. Trojí zveřejnění záměru nikoho nediskriminovalo, neomezovalo, neznevýhodnilo. Naopak, město Opava má za to, že takový, připusťme nestandardní postup (vyvolaný okolnostmi), měrou více než vrchovatou naplnil úmysl zákonodárce, se kterým ustanovení § 39 odst. 1 do obecního zřízení formuloval.

 

Město Opava k problematice záměrů dále poznamenává, že neposuzovalo, nepracovalo s žádnou nabídkou, která by byla podána po lhůtě zveřejněné v záměru, a dále k zaznamenanému názoru, že nelze zohledňovat nabídky, které byly podány před zveřejněním záměru, poznamenává, že pro takový názor neshledává oporu v právních předpisech ani v logice věci.                   

 

 

 

Pracovní skupina

 

Město Opava rozhodnutím vedoucího odboru majetku města Magistrátu města Opavy zřídilo pracovní skupinu k záměru prodeje Předmětných pozemků (dále jen „Pracovní skupina“). Členy pracovní skupiny byl vedoucí zmíněného odboru, vedoucí odboru přípravy a realizace investic Magistrátu města Opavy, hlavní architekt Magistrátu města Opavy a dva zastupitelé, z nichž jeden je stavebním odborníkem. Ze samotného názvu uvedené skupiny vyplývá, že se jedná o veskrze poradní, pomocnou skupinu bez jakéhokoliv institucionálního zakotvení v právních předpisech, interních předpisech města Opavy či ve zveřejněných záměrech. Již z této samotné definice je možno dovodit, že názory podatele, z jehož impulsu se nás dotazujete, že závěry Pracovní skupiny jsou nepřezkoumatelné, že zřízení Pracovní skupiny nebylo předem ohlášeno, že Pracovní skupina byla povinna cokoliv osvětlovat, jsou zcela irelevantní.

 

Domníváme se, že je nadbytečné blíže vysvětlovat, že je nezadatelným právem města Opavy zvolit si formu, způsob, jakým bude hodnotit a připravovat došlé nabídky k odkoupení městského majetku pro finální rozhodnutí zastupitelstva města (příloha č. 6 – zápis z jednání pracovní skupiny). Pouze podotkneme, že členy Pracovní skupiny byli odborníci v oboru architektury a stavitelství, přičemž člen pracovní skupiny Ing. arch. Petr Stanjura závěr Pracovní skupiny o tom, že vybraný kupující předložil lepší architektonické řešení, vysvětloval přímo na jednání Zastupitelstva statutárního města Opavy dne 7. září 2020. 

 

Mylný je rovněž názor podatele, že záměr měl obsahovat kritéria hodnocení nabídek. Nelze si plést proces zadávání veřejných zakázek s procesem prodeje obecního majetku. 

 

Obvyklá cena    

 

Město Opava má za to, že kupní cena ve výši 1352 Kč/m2, za kterou Zastupitelstvo statutárního města Opavy schválilo prodej Předmětných pozemků, je vyšší než cena obvyklá. Tento svůj názor opírá o znalecké posudky o jednotkové ceně Předmětných pozemků (příloha č. 7 a příloha č. 8 – znalecké posudky), které byly vyhotoveny variantně pro situaci, kdy Předmětné pozemky budou prodávány ve stávajícím stavu, tj. zatížené budovami, které je nezbytné odstranit, a situaci, kdy by byly prodávány pozemky bez staveb. Dle znaleckého posudku soudní znalkyně Ing. Jany Kašparové č. 406-14/17 činí jednotková cena Předmětných pozemků, na nichž se nachází stavby určené k demolici, 929,52 Kč/m2. Město Opava si je vědomo, že uvedený znalecký posudek je z roku 2017, proto přistoupilo k porovnání jeho závěrů s vývojem cen stavebních pozemků a s aktuální hladinou cen komerčních pozemků na území města Opavy. Z tohoto porovnání (vůči jiným transakcím města Opavy, z inzerce) vyšel městu Opava jednoznačný závěr, že schválená kupní cena obvyklou cenu převyšuje.

 

V souvislosti s posouzením, zda sjednaná kupní cena představuje cenu obvyklou, je dále nezbytné vzít v úvahu i obsah schválené kupní smlouvy o prodeji Předmětných pozemků. Kupní smlouva obsahuje ujednání smluvních stran o bezúplatném převodu části Předmětných pozemků (nikoliv zanedbatelné) zpět na město Opavu, včetně dalšího majetku vybudovaného kupujícím, což reálně navyšuje benefit z transakce městu Opava.

 

Město Opava je dále přesvědčeno, že obvyklost sjednané ceny lze oprávněně dovozovat i z faktu, že záměr prodeje Předmětných pozemků byl zveřejněn po nezvyklou dobu téměř šesti měsíců (nechtěný kladný efekt trojího zveřejnění záměru), přičemž město Opava za celou tuto dobu obdrželo pouze dvě nabídky, a to v podstatě ve stejné výši.                                                                                                                                    

 

 

 

Jednotková cena 

 

Názor podatele, že doručení nabídky na odkup Předmětných pozemků, která neobsahuje celkovou cenu
za Předmětné pozemky, je závažným rozporem se zákonem, město Opava nesdílí. Takový výklad by totiž byl přehnaně formalistickým, v rozporu s účelem záměru i obecnou logikou. Pro věcnou správnost a vyhodnocení je naopak lepší, pokud je nabídka uvedená v jednotkové ceně, neboť do vyhotovení geometrického plánu (byl vyhotoven až v srpnu 2020) nebyla známa přesná výměra Předmětných pozemků. Navíc je třeba podotknout, že i druhá nabídka na odkup Předmětných pozemků se odkazovala na jednotkovou cenu (příloha č. 9). Pokud by tedy město Opava přistupovalo k věci formalisticky, nemohlo by dále pracovat s žádnou nabídkou. Vzhledem k uvedenému je nadbytečné argumentovat tím, že jazykovým výkladem bychom mohli dojít i k tomu, že celkovou cenou byla myšlena cena včetně DPH.

 

Jednotkovou cenu (Kč/m2) kupující Předmětných pozemků navíc uvedl až na základě výzvy města Opavy k doplnění nabídky (proto pozbývají relevanci i spekulace podatele o časech podání nabídek). Výzvu město Opava učinilo právě s ohledem na výše uvedenou skutečnost, že druhá z předložených nabídek vazbu na jednotkovou cenu jednoznačně obsahovala. 

 

Město Opava souhlasí s podatelem toliko v jediné věci. Fakt, že nabídka kupujícího Předmětných pozemků po doplnění převýšila konkurenční nabídku jen o 2 Kč/m2 skutečně generuje určité otázky (byly i artikulovány na jednání zastupitelstva města 7. září 2020). Město Opava však nebylo povinno, resp. ani nemohlo (nemělo k tomu instrumenty) jakkoliv zjišťovat, proč se tak stalo. Ba naopak, pokud by město Opava s takto písemně aktualizovanou nabídkou nepracovalo, porušilo by zásadu řádného hospodáře.

 

Důležitým aspektem při posuzování prodeje Předmětných pozemků je také skutečnost, že zásadní kroky města Opavy byly před vlastním finálním rozhodnutím (7. září 2020) prezentovány, a to nejen na úrovni struktur samotného města Opavy (porady vedení, projektové skupiny, informace všem zastupitelům), ale i široké veřejnosti (web města, radniční zpravodaj). Potencionální i aktuální zájemci o koupi Předmětných pozemku tak měli reálnou možnost efektivně uplatnit svá práva, své návrhy, podněty. Pokud tak neučinili, resp. učinili tak až nevěrohodnou formou a s nejasným obsahem až přímo při samotném rozhodování Zastupitelstva statutárního města Opavy, musí to jít k jejich tíži, nikoliv k tíži města Opavy.      

 

 

 

Aktuální stav 

 

Kupní smlouva o prodeji Předmětných pozemků byla uzavřena dne 23. 9. 2020 (příloha č. 10) v souladu s usnesením Zastupitelstva statutárního města Opavy ze 7. září 2020 a tentýž den byla zveřejněna v registru smluv (příloha č. 11)

Po zaplacení celé kupní ceny bude podán návrh na vklad vlastnického práva do katastru nemovitostí
ve prospěch kupujícího.                                     

 

  

Shrnutí

                         

Město Opava minimálně v době od 30. března 2020 do jednání Zastupitelstva statutárního města Opavy dne 7. září 2020 odpovědně pracovalo se skutečností, že existují dva vážní zájemci o koupi Předmětných pozemků. To, že po obdržení nabídek dále jednalo na základě doporučení Pracovní skupiny pouze s jedním z potencionálních kupujících, je autonomním legitimním rozhodnutím budoucího prodávajícího. Nelze, ani to z praktického pohledu reálně není možné, aby obec v pozici budoucího prodávajícího vyjednávala obsah složité kupní smlouvy se všemi potencionálními (definitivně určenými až rozhodnutím zastupitelstva obce) kupujícími. Samozřejmě v procesu zpracovávání nabídek, přípravě smluvního vztahu, nesmí být „ztracena“ informace, že zájemců o koupi obecního majetku je vícero. Takto se tomu v posuzovaném případě zcela prokazatelně nestalo. Jak mimo jiné vyplývá z podrobného zápisu z jednání Zastupitelstva statutárního města Opavy 7. září 2020 (příloha č. 12 – pozvánka na zasedání zastupitelstva, příloha č. 13 – zápis ze zasedání zastupitelstva), na kterém bylo dokonce umožněno vystoupit osobě, která se prohlásila zástupcem (nijak toto nedoložila) druhého zájemce o koupi Předmětných pozemků, a v jehož průběhu bylo zevrubně probíráno mnoho aspektů prodeje Předmětných pozemků (str. 31 – 34 zápisu ze zasedání zastupitelstva).                                                                          

         

 

Závěrem si dovolíme vyjádřit své přesvědčení, opřené o výše uvedené skutečnosti a doložené písemnými přílohami, že město Opava při přípravě a vlastním prodeji Předmětných pozemků postupovalo transparentně, odpovědně, nic nezakrývalo, nikoho z pomyslné soutěže o obecní majetek nevyloučilo ani přímo ani stanovením diskriminačních podmínek. Jediným cílem města Opavy bylo realizovat prodej Předmětných pozemků v nejlepším zájmů občanů města Opavy, kterým je brzké nahrazení chátrajících budov nový moderním bydlením.     

 

Přesvědčení o správnosti výše uvedených úvah město Opava samozřejmě také opírá o obecně známý rozsudek Nejvyššího správního soudu sp. zn. 4 As 223/2015 a některé další judikáty na tento rozsudek odkazující. Město Opava je však o formální i věcné správnosti svého postupu přesvědčeno i s ohledem na všechny další okolnosti, a to i okolnosti, které zcela jistě při rozhodování vnímali samotní zastupitelé města Opavy a které město Opava z podstaty věci nemůže interpretovat.                                                                                  

          

 

 

V úctě

 

 

 

JUDr. Tomáš Elis, v.r.

tajemník Magistrátu města Opavy

 

po dobu nepřítomnosti zastoupen

Mgr. Tomášem Kubným,  

vedoucím odboru právního a organizačního

Magistrátu města Opavy

 

 

 

Přílohy:

1) První záměr prodeje

2) Zápis ze schůze Rady statutárního města Opavy ze dne 13. 11. 2019

3) Druhý záměr prodeje

4) Zápis ze schůze Rady statutárního města Opavy ze dne 15. 1. 2020

5) Třetí záměr prodeje

6) Zápis z jednání pracovní skupiny ze dne 17. 6. 2020

7) Znalecký posudek č. 406

8) Znalecký posudek č. 407

9) Nabídka JTH Holding a.s. ze dne 25. 3. 2020

10)  Kupní smlouva uzavřená mezi statutárním městem Opava a JTA exclusive s.r.o.

11)  Registr smluv – potvrzení o zveřejnění      

12)  Pozvánka na 12. zasedání Zastupitelstva statutárního města Opavy 7. 9. 2020

13)  Zápis z 12. zasedání Zastupitelstva statutárního města Opavy 7. 9. 2020

 

 

 

 

 

 

C)  12. ZMO dne 7. 9. 2020

 

V rámci diskuse u bodu „Kupní smlouva, k.ú. Opava - Předměstí, Dukelská kasárna část B“ požádal Mgr. Halátek o písemnou odpověď k následujícím dotazům:

1.  Kdy byl schválen záměr, kdy vyvěšen, svěšen?

2.  Kdy bylo jmenování komise pro otevírání obálek?

3.  Protokol z otevírání obálek

4.  Jmenování hodnotící komise

5.  Protokol z hodnocení nabídek, včetně všech doprovodných materiálů

6.  Zaslání kompletních nabídek včetně doplnění, které bylo vyžádáno

7.  Materiály, kdy to bylo projednáno na radě

 

Následně dotazy upřesnil formou emailu dne 18. 9. 2020:

1. Kdy byl schválen záměr prodeje (RMO, ZMO) kdy vyvěšen, svěšen a jeho text

2. Jmenování komise pro otevírání obálek (RMO)

3. Kompletní protokol z otevírání obálek

4. Jmenování hodnotící komise (RMO) - většinou se nejedná o stejné lidi, kteří otevírali obálky

5. protokol z hodnocení nabídek, včetně všech doprovodných materiálů (hodnocení architektonické kvality, porovnání budoucích zastavěných ploch nutných pro výpočet celkové částky, kterou má město dostat, kompletní texty a materiály samotných nabídek popř. další)

6. texty výzev co šly na jednotlivé uchazeče a jejich kompletní odpovědi

7. kdy byly materiály projednány na RMO

8. odpovědi a nabídky reagující na záměr prodeje, který byl vyvěšen v červenci

 

 

 

Odpovědi na upřesněné dotazy ze dne 18. 9. 2020:

 

1.     Kdy byl schválen záměr prodeje (RMO, ZMO) kdy vyvěšen, svěšen a jeho text

 

Poprvé byl záměr prodeje části Dukelských kasáren – lokality B (záměr č. 610/19) schválen na jednání RMO 13. 11. 2019 usnesením č. 1152/28/RM/19. Záměr byl zveřejněn od 14. 11. 2019 do 1. 2. 2020.

 

Druhý záměr prodeje (záměr č. 19/20) byl schválen na jednání RMO 15. 1. 2020 usnesením č. 1385/33/RM/20. Záměr byl zveřejněn od 16. 2. 2020 do 1. 4. 2020. Záměr byl znovu vyhlášen z důvodu prodloužení termínu podání nabídek do 31. 3. 2020.

 

Třetí záměr prodeje (záměr č. 424/20) byl schválen náměstkem primátora Igorem Hendrychem, který má v gesci věci majetkové. Záměr byl zveřejněn od 9. 7. 2020 do 25. 7. 2020. Byl vyhlášen z důvodu úpravy geometrického plánu vzhledem k vyjmutí trafostanice (pozemku Ministerstva obrany) ze záměru prodeje (barevné zaznačení rozdílu).

 

 

2.     Jmenování komise pro otevírání obálek (RMO)

 

Dne 18. 3. 2020 byla jmenována pracovní skupina sestávající z členů projektového týmu Dukelská kasárna – Mgr. Vltavský, Ing. arch. Stanjura, Ing. Onderková. Po ústní konzultaci na poradě vedení města byl jako člen pracovní skupiny doplněn Ing. Doupal a Ing. Kokošek. Pracovní skupina byla jmenována vedoucím odboru majetku města.

 

 

3.     Kompletní protokol z otevírání obálek

 

Dne 16. 4. 2020 se sešla pracovní skupina k otvírání obálek s nabídkami k záměru prodeje.

 

 

4.     Jmenování hodnotící komise (RMO) - většinou se nejedná o stejné lidi, kteří otevírali obálky

 

Viz odpověď na dotaz č. 2, nejedná se o veřejnou zakázku.

 

 

5.     protokol z hodnocení nabídek, včetně všech doprovodných materiálů (hodnocení architektonické kvality, porovnání budoucích zastavěných ploch nutných pro výpočet celkové částky, kterou má město dostat, kompletní texty a materiály samotných nabídek popř. další)

 

Dne 17. 6. 2020 se sešla pracovní skupina k hodnocení nabídek a navrhla pořadí nabídek pro další jednání vedení města a v orgánech města. Pracovní skupina hodnotila veškeré podklady, tzn. včetně doplněných nabídek na základě výzvy pracovní skupiny.

 

-        Hodnocení soutěžních návrhů

-        Porovnání nabídek

Nabídky podané 30. 3. 2020 (na základě výzvy byly doplněny – viz bod 6):

 

-        JTH_nabídka_průvodní_dopis

-        JTH_nabídka_Dukelska_kasárna_prezentace

-        JTH_nabídka_výpis_z_OR

 

 

-        JTA_nabídka_cenová_nabídka

-        JTA_nabídka_Dukelská_kasárna_studie

-        JTA_nabídka_výpis_z_OR

-        JTA_nabídka_OSSZ_potvrzení_bezdlužnosti

-        JTA_nabídka_FU_potvrzení_bezdlužnosti

-        JTA_nabídka_mapka

 

 

6.     texty výzev co šly na jednotlivé uchazeče a jejich kompletní odpovědi

 

Dne 15. 5. 2020 vyzývá předseda pracovní skupiny Mgr. Vltavský společnost JTH Holding a.s.
k doplnění své nabídky na základě pověření pracovní skupiny.

 

Dne 4. 6. 2020 vyzývá předseda pracovní skupiny Mgr. Vltavský společnost JTA exclusive s.r.o.
k doplnění své nabídky na základě pověření pracovní skupiny.

 

Doplnění nabídky ze strany společnosti JTH Holding a.s. bylo doručeno 29. 5. 2020.

-        JTH_doplnění_nabídky_dle_výzvy_průvodní_dopis

-        JTH_doplnění_nabídky_dle_výzvy_Textová_část

-        JTH_doplnění_nabídky_dle_výzvy_sken_postatného

 

Doplnění nabídky ze strany společnosti JTA exclusive s.r.o. bylo doručeno 5. 6. 2020.

-        JTA_doplnění_nabídky_dle_výzvy_dopis

 

 

7.     kdy byly materiály projednány na RMO

 

Dne 26. 8. 2020 doporučila Rada statutárního města Opavy zastupitelstvu schválit uzavření kupní smlouvy se společností JTA exclusive s.r.o.

 

 

8. odpovědi a nabídky reagující na záměr prodeje, který byl vyvěšen v červenci

 

Třetí záměr prodeje (záměr č. 424/20) byl vyhlášen z důvodu úpravy geometrického plánu vzhledem
k vyjmutí trafostanice (pozemku Ministerstva obrany) ze záměru prodeje.

 

Žádné další nabídky, než výše uvedené dvě nabídky, nebyly na základě daných tří záměrů doručeny.